kotilevyt illoissa?

tiedosta kiitollinen

Voiko karaoke kotilevyjä soittaa karaokeyhdistysten illoissa joissa käy vain yhdistyksen jäseniä tai jotka haluavat jäseniksi? Jos tila on esim. joku tyhjä koulu tms. Pitääkö soittaa vaan ammattilaislevyjä?

11

374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan taitaa

      laittomuuden puolelle mennä kyseinen toimintatapa. Tai siis menee, eikä meinaa.

      Eri asia on, jos joku yksityinen henkilö varaa jonkun tilan, ja kutsuu kaverit karaokelle.

      • jäsen157

        Jos minä yksityinen henkilö, joka olen karaokeyhdistyksen jäsen ja kutsun kotiini tai jonnekkin tilaan jonka saan käyttööni karaokeyhdistyksen jäsenet laulamaan niin voin soittaa kotilevyjä? Vai onko se kiinni siitä mihin yhdistykseen kaverini kuuluvat?


      • siis vaan
        jäsen157 kirjoitti:

        Jos minä yksityinen henkilö, joka olen karaokeyhdistyksen jäsen ja kutsun kotiini tai jonnekkin tilaan jonka saan käyttööni karaokeyhdistyksen jäsenet laulamaan niin voin soittaa kotilevyjä? Vai onko se kiinni siitä mihin yhdistykseen kaverini kuuluvat?

        kutsut kavereitasi kotiisi, tai johonkin muuhun tilaan joka on käytössäsi,laulamaan karaokea, ei kellään ole mitään asiaa tulla katselemaan millä levyillä siellä soittelet.
        Kunhan et ala maksua perimään.


      • laulun merkeissä
        siis vaan kirjoitti:

        kutsut kavereitasi kotiisi, tai johonkin muuhun tilaan joka on käytössäsi,laulamaan karaokea, ei kellään ole mitään asiaa tulla katselemaan millä levyillä siellä soittelet.
        Kunhan et ala maksua perimään.

        Entä jos karaokeyhdistyksen sihteeri kutsuu meidät yhdistyksen jäsenet jäseniltaan laulamaan johonkin tilaan jonne ei tule muita kuin jäseniä tai jäseniksi haluavia. Eikä pääsymaksua peritä. Voiko silloin soittaa kotilevyjä?


      • rehellisesti vastaan
        laulun merkeissä kirjoitti:

        Entä jos karaokeyhdistyksen sihteeri kutsuu meidät yhdistyksen jäsenet jäseniltaan laulamaan johonkin tilaan jonne ei tule muita kuin jäseniä tai jäseniksi haluavia. Eikä pääsymaksua peritä. Voiko silloin soittaa kotilevyjä?

        niin en tiedä, mutta kuvittelisin että ei kyllä täytä ihan kaikkia lakipykäliä.

        Kun se yhdistys nyt ei kuitenkaan ole kenenkään koti.

        Samalla laillahan ne voisi sitten perustella esim. koulut, että kun ei sinne tule kuin koululaiset. Kun sielläkään ei voi soittaa kotilevyillä


      • silleesti
        rehellisesti vastaan kirjoitti:

        niin en tiedä, mutta kuvittelisin että ei kyllä täytä ihan kaikkia lakipykäliä.

        Kun se yhdistys nyt ei kuitenkaan ole kenenkään koti.

        Samalla laillahan ne voisi sitten perustella esim. koulut, että kun ei sinne tule kuin koululaiset. Kun sielläkään ei voi soittaa kotilevyillä

        Onko Koulujen cd, dvd, sairaaloiden, päiväkotien ym laitosten, siis sinne ostetaan vain ammattilaiskäyttöön tarkoitettuja filmi, musatuotteita?


      • rehellisesti
        silleesti kirjoitti:

        Onko Koulujen cd, dvd, sairaaloiden, päiväkotien ym laitosten, siis sinne ostetaan vain ammattilaiskäyttöön tarkoitettuja filmi, musatuotteita?

        vastaten, enpä tiedä.
        Tosin en tiedä sitäkään, että cd:llä tai dvd:llä myytäisiin erikseen filmi- ja musatuotteita koti- tai ammattikäyttöön. Oletko itse mahdollisesti törmännyt sellaisiin?

        Karaoken kohdalla kuitenkin tiedän, ettei kotilevyjä saa soittaa kouluissa sairaaloissa yms.
        Senkin tiedän, että jotkut karaoke-levyjen tuottajat myyvät niitä halvemmalla kouluille. Tai ainakin myivät.


    • Maffian_kätyri

      Turha täällä arvuutella mitään!
      -kannattaa soittaa teostoon ja kysyä mekaanisen musiikin esittämisestä, ja säännöistä. sieltä myös saat selvityksen määritteille julkinen esittäminen sekä yksitystilaisuuksien soittamiseen vaadittavat asiat ja luvat.

      tässä linkki . www.teosto.fi

      • se noinkin

        mutta taas toisaalta kun ei ole olemassa sellaista kuin yksitystilaisuuksien soittamiseen vaadittava lupa.


    • tilletalle

      tässä tulee myös vastaan se, että musiikkia ei saa soittaa julkisissa paikoissa jos teostoluvat eivät ole kunnossa. Tosin kouluissa ne varmasti on hoidettu, jos on toiminnassa. Tilaisuutenne on julkinen, koska siellä käy karaokeharrastajia ja harrastajiksi haluavia jäseniä (?) outo määrite. No joka tapauksessa kotilevyt on tarkoitettu vain ja ainoastaan kotikäyttöön. Kotiin voi järjestää bileet ja soittaa niitä yllämainituissakin merkeissä.

      Mutta kuten eräs kirjoittaja sanoi, selvittäkää teostolta suoraan tämä asia. Luenpa itse kanssa tuon teostojutun.

      • tilletalle

        lukiessani teoston sivuja, että lupa täytyy olla lähes joka ainoassa tilaisuudessa. Heillä on selkeä hintataulukko, kuinka teostomaksun luvanvaraisesti maksetaan. Lisäksi käsitin vielä sen että materiaalin, eli muun kuin säveltäjän sanottajan ym. valmisteessä on tietty omistusoikeus myös "fyysisen" tuotteen valmistajalla. Eli karaokelevyissä levyjen valmistaja. Eli käsitin että asia on karkeimmillaankin kaksipiippuinen.

        Mutta asia selviää aina kun soittaa teostolle, tai grameksille. Tapauskohtaisesti. On harvinaisempaa bilettää karaokemerkeissä ilman teoston lupia kun vapautettuna luvista. Eli siinä hyvä ohje. Jos paikassa nautiskellaan alkoholia vapaasti, eli vaikka omista pulloista tulee vastaan myös poikkeusanniskelulupien hankkiminen. Sillä on taas omat edellytykset. ( uskoisin, että jonkun porukasta pitää olla selvinkin päin)

        Eli kun saatte luvan kunnaltanne tai kaupungiltanne, miten vain - käyttää jotain tilaa karaokeiltojanne varten. 1. Teostoasiat tulee olla kunnossa. gramex selvittää hienomman puolen ja kiinteistö tietty oman kantansa. Sitten tulee levyjen tuottajan lupa, ja vielä mahdollinen anniskelulupa. Koulutuskriteeri jäi minulle epäselväksi, eli kuka voi kouluttaa ketäkin karaokessa. Mutta jos toiminta on maksullista niin se on luvanvaraista ja karaokeharrastajien pippaloissa tämäkin on välillisesti maksullista. Ja jos taas ottaa mukaan jäseniksi pyrkiviä niin juttu on selvä julkinen tapahtuma.

        Eli kerhotkaan eivät voi kiertää teostoja, Gramexeja, eikä tiettyjen lupien hakemista. Mielenkiintoinen ilmiö on karaokebussit, miten he ovat selvittäneet omat oikeutensa?

        Muuten tuossa seikkaillessani ry:den sivustoilla, oli hämmästyttävää nähdä, että joku linkitti jonkun toisen ry:n omille kotisivuille, mutta itse eivät olleet saaneet sitä " kunniaa". Eli eikö ole oikeasti viisasta kysyä, saanko linkittää sinut sivustoillemme?

        Toinen asia oli tietty muiden yhteyshekilöiden ja sponsoreiden nimien väärinkäyttö. Joensuun karaokeyhdistys, mikä hitsi se nyt oli nimeltään, heillä on periaatteet selvillä ja uskoisin heidän noudattavan niitä oikeasti. Katsokaa sieltä esimerkkiä.

        Muistakaa tikkujuttunne, niillä voitte kaivaa hampaitanne vain, tai sitten elää kuin muinaisessa alkatraasissa.
        Ymmärrän, että on erittäin vaikea tietää mikä on sallittua, mikä ei kun kaikkea vähätellään, eikä olla kuulevinaan ja luotetan "enemmistön" mutu-tietoon. Tulkintaa voi olla monelaista, mutta viihteen alalla on niin paljon ennakkotapauksia, että päätökset laillisuudesta ja laittomuudesta on siinä suossa sittenkin melko helppoa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe