Ystäväni ei kestänyt palautetta, mitä annoin hänelle hänen käytöksestään. Tätä ennen en ole sanonut mitään, vaikka joku olisikin ärsyttänyt. Ihmettelenkin ristiriitaa hänen omassa käytöksessään. Arvostelee jatkuvasti muita, heidän vikojaan ja virheitään ja valintojaan. Sanelee, mikä on oikein ja mikä väärin ja millaset motiivit kenelläkin on. Mielestäni se on raskasta kuultavaa varsinkin jos itsessä muka ei ole koskaan mitään vikaa. Mutta sitten kun joku hänelle jostain huomauttaa, niin ei kestä ollenkaan ja se on sitten välit poikki! Ei ihme, että hänellä ihmissuhteet katkeaa ja hänellä useita ihmisiä, keitä välttelee missään näkemästä. Saako ystävyydessä mielestänne antaa toiselle palautetta vai pitääkö kaikki vaan ottaa sellaisenaan vastaan ystävyyden nimissä? Jos hänellä riitaa jonkun kanssa niin syypää on hänen mielestään tietystikin aina se toinen henkilö. En vain tiedä, pitäiskö mun nyt nöyrtyä ja pyytää anteeksi ja yrittää lämmitellä ystävyyttä uudelleen vai antaa asian olla. Ei haluu kuulemma ottaa multa vastaan "ohjeita" tai mielipiteitä, vaikka ite niitä muille sanelee. Asia mitä kritisoin, oli juuri tuo muista pahan puhuminen, sillä en jaksais koko ajan jotain negatiivista ottaa vastaan. Sitäpaitsi toisten motiiveja ja vaikuttimia ei voi toinen ihminen tietää, joten ihmettelen miksi sellaista pitää itsestään kuvitella ja sitten alkaa analysoimaan onko ne vaikuttimet oikeita vai vääriä.
ystävyys ja kritiikki
109
7648
Vastaukset
anteeksi toiselta siitä, mihin hän on syyllistynyt, kasvattaa se vain hänen egoaan.
Mikäli pyydät anteeksi, että olet moittinut hänen perättömiä puheita henkilöistä, joita ystäväsi ei tunne.
Annat ymmärtää, että olit väärässä ja se taas nostattaa hänen egoaan haukkua toisia entistä enemmän.
Mielestäni hänen on pyydettävä anteeksi sitä, että on suuttunut sinulle asiallisesta huomautuksestasi.
Oli hän elämässäsi kuinka tärkeä tahansa.
Oletko sanonut hänelle, ettei sinua kiinnosta kuunnella hänen kommenttejaan vieraista henkilöistä?
Mikäli hän edelleen tuputtaa niitä, ei hän ole sinun ystäväsi, hän vain haluaa jonkun, joka häntä kuuntelee.- Tässäkö tämä
Sen verran korjausta, että ne hänen arvostelemansa ihmiset ovat hänen ex-ystäviään/sukulaisiaan tai muita tapaamiaan henkilöitä. Sinänsä jutut ovat varmaan totta, mutta silti rasittaa kuulla sitä muiden mollaamista. Ainahan ihmisistä nyt jonkun verran puhutaan ja ihmissuhteita ruoditaan, mutta joku rajansa kaikella. Sitäpaitsi ei anna kovin luotettavaa kuvaa, jos puhutaan toisten henk.koht. asioista, jotka ei niinku muille kuulu millään lailla. Esim. nythän voi olla aivan hyvin niin, että mun henk.koht. asioita mitä olen kertonut, levitellään taas jonnekin muualle.
Sanoin hänelle, miten hän voi luulla tietävänsä toisten motiivit ja että hän puhuu mielestäni liian paljon huonoa muista. Kerroin olevani kyllästynyt kuuntelemaan noita negatiivisia juttuja. Mm. monet yhteiset jutut on menny siihen, että hän tilittää muista tuntikaupalla ja ite ei saa sanottua puoltakaan sanaa väliin. Hänen mielestään hänellä on oikeus tehdä näin ja aikoo näin kuulemma toimia jatkossakin.
Olisin kyllä voinut ehkä fiksummin asiani ilmaista ja esitin sen ehkä liian hyökkäävällä tavalla.
Mua vaan ärsyttää muutenkin hänessä semmoinen asenne, että jos ei ole hänen puolellaan niin on häntä vastaan. Mielipide-erotkin on usein semmosia, että joko olet hänen kanssaan väittelyssä tai sitten jäät jyrän alle. Meillä vaan on ollut semmoisia yhdistäviä tekijöitä, mitä mulla ei monenkaan kanssa ole. - Been there
Tässäkö tämä kirjoitti:
Sen verran korjausta, että ne hänen arvostelemansa ihmiset ovat hänen ex-ystäviään/sukulaisiaan tai muita tapaamiaan henkilöitä. Sinänsä jutut ovat varmaan totta, mutta silti rasittaa kuulla sitä muiden mollaamista. Ainahan ihmisistä nyt jonkun verran puhutaan ja ihmissuhteita ruoditaan, mutta joku rajansa kaikella. Sitäpaitsi ei anna kovin luotettavaa kuvaa, jos puhutaan toisten henk.koht. asioista, jotka ei niinku muille kuulu millään lailla. Esim. nythän voi olla aivan hyvin niin, että mun henk.koht. asioita mitä olen kertonut, levitellään taas jonnekin muualle.
Sanoin hänelle, miten hän voi luulla tietävänsä toisten motiivit ja että hän puhuu mielestäni liian paljon huonoa muista. Kerroin olevani kyllästynyt kuuntelemaan noita negatiivisia juttuja. Mm. monet yhteiset jutut on menny siihen, että hän tilittää muista tuntikaupalla ja ite ei saa sanottua puoltakaan sanaa väliin. Hänen mielestään hänellä on oikeus tehdä näin ja aikoo näin kuulemma toimia jatkossakin.
Olisin kyllä voinut ehkä fiksummin asiani ilmaista ja esitin sen ehkä liian hyökkäävällä tavalla.
Mua vaan ärsyttää muutenkin hänessä semmoinen asenne, että jos ei ole hänen puolellaan niin on häntä vastaan. Mielipide-erotkin on usein semmosia, että joko olet hänen kanssaan väittelyssä tai sitten jäät jyrän alle. Meillä vaan on ollut semmoisia yhdistäviä tekijöitä, mitä mulla ei monenkaan kanssa ole.Hei, teit aivan oikein! "Ystäväsi" kuulostaa sitäpaitsi NARSISTISELTA luonteelta. Eihän tuollaisen paskanpuhujan kanssa kannata edes kaveerata, sillä valitettavasti hän kertoo myös sinusta pahaa muille. Ruotii yksityiselämääsi aivan samalla tavoin, kuin tekee näistä ex-ystävistään. Tyypille on aivan sama, onko esimerkiksi juorussa niinkään perää. Hän kertoo sen silti kaikille ja oikein nauttii toisten mustamaalaamisesta. Mitkään vaikuttimet tai asioista selvää ottamiset eivät tod. häntä kiinnosta. Pääasia, että hän voi vain korottaa omaa egoaan ja loistaa.
Jonkinlainen sota-asetelma ja kaikkien voittaminen omalle puolelleen on toinen avainsana. Niin lapselliselta ja säälittävältä kuin se kuulostaakin.
Itsekin tunsin joskus tyypin joka ei muuta tee kuin levittelee ex-kavereistaan pahaa. Muutenkin kertomasi kuvastaa aikalailla hänen luonnettaan. Puhummekohan samasta henkilöstä? ;) - Tässäkö tämä?
Been there kirjoitti:
Hei, teit aivan oikein! "Ystäväsi" kuulostaa sitäpaitsi NARSISTISELTA luonteelta. Eihän tuollaisen paskanpuhujan kanssa kannata edes kaveerata, sillä valitettavasti hän kertoo myös sinusta pahaa muille. Ruotii yksityiselämääsi aivan samalla tavoin, kuin tekee näistä ex-ystävistään. Tyypille on aivan sama, onko esimerkiksi juorussa niinkään perää. Hän kertoo sen silti kaikille ja oikein nauttii toisten mustamaalaamisesta. Mitkään vaikuttimet tai asioista selvää ottamiset eivät tod. häntä kiinnosta. Pääasia, että hän voi vain korottaa omaa egoaan ja loistaa.
Jonkinlainen sota-asetelma ja kaikkien voittaminen omalle puolelleen on toinen avainsana. Niin lapselliselta ja säälittävältä kuin se kuulostaakin.
Itsekin tunsin joskus tyypin joka ei muuta tee kuin levittelee ex-kavereistaan pahaa. Muutenkin kertomasi kuvastaa aikalailla hänen luonnettaan. Puhummekohan samasta henkilöstä? ;)Sitä mä just vähän pelkään, että meneeköhän nyt mun kertomat jutut jonnekin eteenpäin ja minkälaisena.
Tiedänhän mäkin, että kuka mies hakkaa naistaan ja miten monen kanssa joku hänen ex-ystävänsä on ollut sängyssä tai kenellä on joku psykiatrinen tai muu diagnoosi jostain sairaudesta. Ja tuntuu, että jos hän on jossakin asiassa omalla kohdallaan "valaistunut", niin muiden pitäs alkaa toimii samalla tavalla ja noudattaa samoja asioita elämässään. Ja hänen kämppäkaverinsa ei sais kutsuu kylään semmosia omia kavereitaan, mitkä tekee hänen olonsa epä-mukavaksi. Eikö sitä varten oo oma huone, että voi olla siellä, jos ei haluu toisen kavereita nähdä? - ---
Been there kirjoitti:
Hei, teit aivan oikein! "Ystäväsi" kuulostaa sitäpaitsi NARSISTISELTA luonteelta. Eihän tuollaisen paskanpuhujan kanssa kannata edes kaveerata, sillä valitettavasti hän kertoo myös sinusta pahaa muille. Ruotii yksityiselämääsi aivan samalla tavoin, kuin tekee näistä ex-ystävistään. Tyypille on aivan sama, onko esimerkiksi juorussa niinkään perää. Hän kertoo sen silti kaikille ja oikein nauttii toisten mustamaalaamisesta. Mitkään vaikuttimet tai asioista selvää ottamiset eivät tod. häntä kiinnosta. Pääasia, että hän voi vain korottaa omaa egoaan ja loistaa.
Itsekin tunsin joskus tyypin joka ei muuta tee kuin levittelee ex-kavereistaan pahaa. Muutenkin kertomasi kuvastaa aikalailla hänen luonnettaan. Puhummekohan samasta henkilöstä? ;)Lordi Monckton kertoi 14. huhtikuuta, että YK aikoo laatia uuden sopimuksen ennen 7-kuukauden päästä pidettävää kokousta, jossa on tarkoitus neuvotella tulevasta cancoon-sopimuksesta. Se tulisi lopulta romuttamaan myös koko keskiluokan ja ajamaan euroopan sisäisen talouden tuhoon.
http://nwohavaintoja.blogspot.com/
Valtionvelka, järjestämättömät velkasuhteet....ja kun hallitus ottaa lisävelkaa se itse asiassa myy meidän, kansalaisten, tulevaisuuden työpanoksen. Verotulot joita hallitus meiltä perii väkivallan uhalla. Muuta varsinaista tulonlähdettä hallituksella ei ole. Katso ja kuuntele mitä Stefan Molyneux toteaa videolla.
http://talousdemokratia.blogspot.com/2010/04/talousdemokratiaan-siirtyminen-on.html - hjfgjhfgjk
--- kirjoitti:
Lordi Monckton kertoi 14. huhtikuuta, että YK aikoo laatia uuden sopimuksen ennen 7-kuukauden päästä pidettävää kokousta, jossa on tarkoitus neuvotella tulevasta cancoon-sopimuksesta. Se tulisi lopulta romuttamaan myös koko keskiluokan ja ajamaan euroopan sisäisen talouden tuhoon.
Valtionvelka, järjestämättömät velkasuhteet....ja kun hallitus ottaa lisävelkaa se itse asiassa myy meidän, kansalaisten, tulevaisuuden työpanoksen. Verotulot joita hallitus meiltä perii väkivallan uhalla. Muuta varsinaista tulonlähdettä hallituksella ei ole. Katso ja kuuntele mitä Stefan Molyneux toteaa videolla.
http://talousdemokratia.blogspot.com/2010/04/talousdemokratiaan-siirtyminen-on.htmlAfganistanin oopiumin tuotanto kukoistaa. Onko Naton todellinen (salainen) tehtävä varmistaa huumetuotanto?
Olisi mielenkiintoista kuulla miten ulkoministeri Alexander Stubb ja puolustusministeri Jyri Häkämies selittäisivät tämän kuvan välittämän todellisuuden.
http://talousdemokratia.blogspot.com/ - Suorat sanat
hjfgjhfgjk kirjoitti:
Afganistanin oopiumin tuotanto kukoistaa. Onko Naton todellinen (salainen) tehtävä varmistaa huumetuotanto?
Olisi mielenkiintoista kuulla miten ulkoministeri Alexander Stubb ja puolustusministeri Jyri Häkämies selittäisivät tämän kuvan välittämän todellisuuden.
http://talousdemokratia.blogspot.com/Eikö sulla hjfgjhfgjk -raukalla raukalla oo mitään muuta tekemistä, kuin käydä sabotoimassa muiden asiallisia kirjoituksia? Todella törkeetä!!!!
- ...
--- kirjoitti:
Lordi Monckton kertoi 14. huhtikuuta, että YK aikoo laatia uuden sopimuksen ennen 7-kuukauden päästä pidettävää kokousta, jossa on tarkoitus neuvotella tulevasta cancoon-sopimuksesta. Se tulisi lopulta romuttamaan myös koko keskiluokan ja ajamaan euroopan sisäisen talouden tuhoon.
http://talousdemokratia.blogspot.com/2010/04/talousdemokratiaan-siirtyminen-on.htmlKansainvälinen valuuttarahasto, IMF, haluaa globaalit pankkiverot rahoittamaan jo tehtyjä ja tulevia niin sanottuja talouden pelastuspaketteja. Todellisuudessa näillä "talouden pelastuspaketeilla" tarkoitetaan uuden maaailmanjärjestyksen taloudellista turvaamista ja illut ovat jo valmiina kaatamaan dollarin ja euron jopa tänä vuonna uuden maailmanvaluutan tieltä.
Kumpikin näistä uusista pankkiveroista tulisi koskemaan kaikkia pankki ja rahalaitoksia maailmanlaajuisesti. Ensimmäinen vero mikä otettaisiin käyttöön on yleisvero. Toinen vero otettaisiin laitoksien voittojen ja palkkionmaksujen mukaan. Suunnitelmien mukaan verot olisivat aluksi kaikille samat, mutta muuttuisivat jatkossa maksettavaksi riskin ja laitoksen koon mukaan eli riskin kasvaessa verokin kasvaisi. Suunnitelmat käyvät ilmi IMF:n salaisesta asiakirjasta, joka vuodettiin Englannin yleisradiolle BBC:lle.
Lisäksi IMF on nyt tuomassa esille, että pienemmät yritykset ja toimijat alkaisivat fuusioitumaan taloudenvakauttamistuen Financial Stability Contribution (FSC) avulla
, koska pienemmät toimijat joutuisivat maksamaan tulevaisuudessa isomman veron kuin isommat toimijat.
Toinen IMF:n ehdottamista veroista on taloudellisten toimien vero, Financial Activities Tax (FAT), joka koskisi yritysten voittoa ja bonuksia. Englannin valtiovarainministeri Alistair Darlingin mukaan IMF:n ehdotuksia tulisi ylistää, koska pankkien tulee antaa osansa yhteiskunnalle, jossa pankit toimivat. Valitettavasti pankeille kohdistuvat uudet verot nostaisivat palvelumaksuja tai lainan hintaa entisestään.
Talouden pelastuspaketilla tarkoitetaan valtioiden budjetista yksityisille yrityksille annettavaa konkurssin estävää rahoitusta, tai kuten Suomessa, tukipaketilla valtio voi maksaa yrityksen asiakkaille osan menetetyistä rahoista takaisin. Pelastuspaketteja on viime aikoina annettu ympäri maailmaa pääasiassa suurimmille pankeille, koska tämän toimenpiteen väitetään estävän talouden heikentyminen. Tosiasiassa pelastuspaketit aiheuttavat moraalisen vaaran kannustamalla yhä suurempiin ja todennäköisesti pahasti tappiollisiin liiketaloudellisiin päätöksiin, koska suunnitelmien epäonnistuessa valtio tulee pelastamaan yrityksen tai yrityksen asiakkaat.
Tarkemmat suunnitelmat IMF julkaisee kesäkuussa G20-maiden kokouksessa.
http://nwohavaintoja.blogspot.com/2010/04/kaksi-imfn-maailmanlaajuista.html
IMF:n G20-maille lähettämä raportti
http://www.infosota.fi/wp-content/uploads/2010/04/2010_04_20_imf_g20_interim_report.pdf - 1111111111
Been there kirjoitti:
Itsekin tunsin joskus tyypin joka ei muuta tee kuin levittelee ex-kavereistaan pahaa. Muutenkin kertomasi kuvastaa aikalailla hänen luonnettaan. Puhummekohan samasta henkilöstä? ;)Hihii jengi ottaa täällä ihan tosissaan ja heti kommentoimassa ihan täysillä. Eihän kukaan voi oikeastaan ottaa tosissaan kun joku kyselee tommosia.... vai?
Mistä te tiedätte millanen toi alottaja itse on .... ei voi kun nauraa!!!
- -Linnea-
Hankala juttu, mutta ei kannata anteeksi pyytää. Mieluummin anna pölyn laskeutua ja jutelkaa asia selväksi. Ystäväsi kaltaista kannnattaa lähestyä kertomalla vain,miltä sinusta tilanne tuntui ja miksi pahoitit mielesi. Se menee paremmin perille kuin suoraan arvostella häntä.
- arene
Olen samaa mieltä..ehkä kaveri pikkuisen alkaa miettiä miksi annoit moista palautetta,jos menis vaikka jakeluun ...ja jos ei mitään tapahdu niin asian voisi ottaa puheeksi uudestaan...ja jos ja jos ei sittenkään niin ehkä hän ei ole oikea ystäväsi sittenkään..
- asioista
jos olet arvostellut se on suora viesti siitä, että et arvosta häntä. Et hyväksy, et välitä, etkä piittaa.
Järjellä ajateltuna ymmärrettävää, että hän voi olla väärässä, mutta arvostelusi on voinut olla hänelle se nappi, mikä vaan saa kaiken huonon kirjoittamattoman ja sanattoman kokemuksen esimerkiksi hylätyksi tulemisesta tai häpeästä päälle. Jos alkaa olla useita ihmisiä, jotka jäävät tuolla tavoin, todennäköisesti taustalla on joku tiedostamaton hylätyksitulemisen kokemus tai reagointitapa, joka toistuu. Aina yhtä koskettava tai vaikea kokemus, joka nousee aina esiin. Vaikka asia olisikin hänen vikansa, voi olla, että jos hänelle nousee aina joku suurempi asia esiin, hän ei pääse siitä eteenpäin, eikä pysty käsittelemään sitä ja ihmiset jäävät.
Voi olla, että hän ei pysty itse tekemään asialle mitään, vaikka tiedon tasolla ymmärtäisikin. Tai jos taustalla on hylätyksi tuleminen ja se, että hän tietää, että asiaan palaamalla vain pahentaa niitä, niin ei varmaan tule muuta mieleen, kuin lähteä pois.
Vaikea sanoa tuosta arvostelemisesta. Ehkä omat vaikeat kokemukset voi olla taustalla. Lisäksi toisten asioiden arvosteleminen tai niiden vaikuttimien miettiminen voi olla korostunutta itsensä suojelua pohjimmiltaan ja sitä, että yrittää itsensä kautta ymmärtää vaikeita kokemuksia ja saada asioita järjestykseen, jos ne hämmentävät. Ilmeisesti sille on jopa tarvetta, jos hän on kokenut, että monta kertaa ihmisten kanssa on mennyt niin vaikeaksi, että välit on poikki.
Pahan puhuminen sinänsä on kaksitahoinen juttu. On asioita, mitkä on pahoja ja niitä tapahtuu ihmisten kanssa tai ihmisten kautta. Niitä puhumalla ei lähtökohtaisesti puhu toisista pahaa, vaan puhuu siitä, mitä on tapahtunut ja mitä on kokenut. Toisenlainen pahan puhuminen on pahantahtoisuutta ja ilkeyttä. Jos ihminen kokee pahoja toisten ihmisten suunnalta ja ei saisi niitä puhua ja purkaa, se voi olla haitallista. Erotatko sinä sen, minkälaisesta pahan puhumisesta on kyse?- 451556156165
Lyhyesti sanottuna on ihmistyyppi joka haukkuu ja kampittaa muita jatkuvasti. Takana on yleensä trauma, heikko itsetunto ja usein masennusta. Tiedätkö onko kaveriasi esim. kiusattu tai tuleeko hän epätasapainoisesta kodista? Dilemma on siinä, että haukkumalla muita tuntee olevansa parempi kuin muut ja koska henkilö heikosta itsetunnostaan johtuen näkee kaikki muut aina parempana kuin hän itse hän ei myöskään pysty lopettamaan muiden haukkumista.
- Tässäkö tämä?
Kiitos fiksusta viestistäsi! Siinä oli monia hyviä ajatuksia! On totta mitä sanoit esim. hylkäämisestä. Tiedän, että on kokenut hylkäämistä ja on itsekin sanonut, että hylkääminen on hänelle tuttu tunne. Olen miettinyt, haluaako hän joskus ensin hylätä muut, ennen kuin he hylkäävät hänet. Minä en haluaisi häntä välttämättä hylätä, mutta hän ilmeisesti nyt päättänyt hylätä minut. Mielestäni reaktio on vähän kohtuuton. Toisaalta en kuitenkaan haluaisi jatkaa samanlaisena tätä kaveruuttakaan. En ole mikään roskasäkki, jonka on otettava vastaan tilitystä tuntitolkulla ja myönneltävä vaan toisen mielipiteitä. Välillä tuntuu siltä, kuin hänen ajatuksensa olis ainoita oikeita.
Koskaan en tosiaan ole häntä aiemmin arvostellut. En hänelle itselleen enkä kenellekään muulle. Mua vaan ärsyttää, että hän haluu jakaa sanktioita muille, mutta ite ei kestä samaa edes sitä yhtä kertaa, kun näin tekee. Tuosta pahan puhumisesta.. mielestäni se on sekä että. Joidenkin ihmisten taholta kokenu todella vaikeita asioita, joista sit avautunut. Enimmäkseen kuitenkin puhuu yksistä samoista ihmisistä, mitkä ei kyl varsinaisesti oo hälle tehny mitään pahaa. Kyseessä lähinnä vahvoja mielipide-eroja ja kokenu heidän seuransa siksi jotenkin ahdistavaksi. Lähinnä moralisoi heidän yksityiselämäänsä, et mikä oikein ja mikä ei.
Mä saan sit kuulla likasia salaisuuksia niistä ihmisistä. Ja ainahan vika on vaan muissa, itse ei olla tehty mitään väärää. Omasta mielestään hän kai toimii sit aina itse moitteettomasti ja oikein onpa kyse moraalista tai jostain muusta. - Tässäkö tämä?
451556156165 kirjoitti:
Lyhyesti sanottuna on ihmistyyppi joka haukkuu ja kampittaa muita jatkuvasti. Takana on yleensä trauma, heikko itsetunto ja usein masennusta. Tiedätkö onko kaveriasi esim. kiusattu tai tuleeko hän epätasapainoisesta kodista? Dilemma on siinä, että haukkumalla muita tuntee olevansa parempi kuin muut ja koska henkilö heikosta itsetunnostaan johtuen näkee kaikki muut aina parempana kuin hän itse hän ei myöskään pysty lopettamaan muiden haukkumista.
Sen verran tiedän, että lapsuudessa ollut tosi paljon traumaattisia asioita. Rakkaudettomuutta, hylkäämistä, alkoholin käyttöä jne. Monin tavoin on ihana persoona, mutta en tosiaan osannut aavistaa, että tämä on hänelle näin arka paikka. Hän on oikeestaan ainoita ihmisiä, joilta olen saanut tukea ja ymmärrystä erääseen omaan elämääni ja itseeni liittyvään asiaan. Tai hänellä siis samaa ongelmaa ja se on ollu eräänlainen yhdistävä tekijä meidän välillä.
Toisaalta harmittaa tämä koko juttu. Toisaalta taas ei semmoinenkaan ihmissuhde kai voi kestää tai olla kovin aito, missä ei saa puhua asioista, mitkä hiertää. Ennemmin tai myöhemmin sama olisi kuitenkin tapahtunut tavalla tai toisella. - eikä tuomaroimaan
Tässäkö tämä? kirjoitti:
Kiitos fiksusta viestistäsi! Siinä oli monia hyviä ajatuksia! On totta mitä sanoit esim. hylkäämisestä. Tiedän, että on kokenut hylkäämistä ja on itsekin sanonut, että hylkääminen on hänelle tuttu tunne. Olen miettinyt, haluaako hän joskus ensin hylätä muut, ennen kuin he hylkäävät hänet. Minä en haluaisi häntä välttämättä hylätä, mutta hän ilmeisesti nyt päättänyt hylätä minut. Mielestäni reaktio on vähän kohtuuton. Toisaalta en kuitenkaan haluaisi jatkaa samanlaisena tätä kaveruuttakaan. En ole mikään roskasäkki, jonka on otettava vastaan tilitystä tuntitolkulla ja myönneltävä vaan toisen mielipiteitä. Välillä tuntuu siltä, kuin hänen ajatuksensa olis ainoita oikeita.
Koskaan en tosiaan ole häntä aiemmin arvostellut. En hänelle itselleen enkä kenellekään muulle. Mua vaan ärsyttää, että hän haluu jakaa sanktioita muille, mutta ite ei kestä samaa edes sitä yhtä kertaa, kun näin tekee. Tuosta pahan puhumisesta.. mielestäni se on sekä että. Joidenkin ihmisten taholta kokenu todella vaikeita asioita, joista sit avautunut. Enimmäkseen kuitenkin puhuu yksistä samoista ihmisistä, mitkä ei kyl varsinaisesti oo hälle tehny mitään pahaa. Kyseessä lähinnä vahvoja mielipide-eroja ja kokenu heidän seuransa siksi jotenkin ahdistavaksi. Lähinnä moralisoi heidän yksityiselämäänsä, et mikä oikein ja mikä ei.
Mä saan sit kuulla likasia salaisuuksia niistä ihmisistä. Ja ainahan vika on vaan muissa, itse ei olla tehty mitään väärää. Omasta mielestään hän kai toimii sit aina itse moitteettomasti ja oikein onpa kyse moraalista tai jostain muusta.oletko koskaan sanonut asioista suoraan, ettet jaksaisi kuunnella tai että puhuttaisiinko jostain positiivisemmasta, ettei koko loppupäivän harmita nuokin jutut? Tässä nyt vain sellainenkin ajatus, että jos sinä olet ollut se kuunteleva olkapää, niin toisaalta se voi olla jopa luottamuksen osoitus, vaikka olisikin jotain hankalia juttuja, mitä olisit kuullut.
Jos on tuollainen hylkäämisreaktio, niin ainahan ne on jostain näkökulmasta kohtuuttomia. Siinähän se ongelman ydin onkin, että joku reagoi omista lähtökohdistaan jotenkin ja se on toisten silmissä kohtuutonta, mutta reagoijalle se realistinen selviytymiskeino, joka toisen näkökulmasta ei ole sopiva.
"Enimmäkseen kuitenkin puhuu yksistä samoista ihmisistä, mitkä ei kyl varsinaisesti oo hälle tehny mitään pahaa. Kyseessä lähinnä vahvoja mielipide-eroja ja kokenu heidän seuransa siksi jotenkin ahdistavaksi. Lähinnä moralisoi heidän yksityiselämäänsä, et mikä oikein ja mikä ei.
Mä saan sit kuulla likasia salaisuuksia niistä ihmisistä. Ja ainahan vika on vaan muissa, itse ei olla tehty mitään väärää. Omasta mielestään hän kai toimii sit aina itse moitteettomasti ja oikein onpa kyse moraalista tai jostain muusta. "
Eli sinä olet kuitenkin asettautunut tilanteessa ilmeisesti johonkin tuomarin rooliin, etkä kuuntelijan. Haluatkin ilmeisesti päättää, että joku on väärässä ja joku oikeassa. Miksi sinä sellaista haluat? Miksi et vain kerrankin empaattisesti kuuntelisi ja voisi olla, että asia olisi loppuunkäsitelty.
Et voi lopulta tietää, mitä kukakin kellekin on tehnyt. Voit olla vain saanut vaikutelmia. Lisäksi olennaisinta on kuitenkin se ihmisen kokemus, joka on kuitenkin aina totta. Jos joku kokee asian jotenkin ja toinen on eri mieltä ja hänen mielestään toinen on väärässä, se ei muuta toisen kokemusta mihinkään. Niin se on aina joka ikisessä riitatilanteessa. Mielipiteitä voi olla monenlaisia, totuuksia aina yksi ja se kokemus, mistä kukakin lähtee, ei muutu sillä, että toinen sanoo, että ei noin voi kokea, ei tuolta voi tuntua, jos ymmärrät. Voisi ajatella, jopa, että voiko mikään pahemmalta enää tuntua, jos kokee jotain todella vaikeaa, mitä itsekin kerroit, ja sitten sinä otat tuollaisen roolin, jos joku luottaa sulle jotakin että hän on väärässä, ei näin voi olla edes. Haluat löytää sen, joka on oikeammassa. Sitten menet vielä arvostelemaan päälle. Varmasti sinun kannalta hankala tilanne, mutta on se toisenkin puolelta kyllä inhottava. Et oikeasti vaan yksinkertaisesti voi mennä sanomaan kenenkään puolesta, että et sinä noin ole kokenut. Tai voit, mutta ymmärrät varmaan, miten absurdia se olisi.
Helposti käy sitten niin, että jos joku kertoo jostain vaikeasta, ja muut ei halua edes kuunnella saatikka jos asia tuntuu vaikealta hyväksyä, huonot asiat käännetään yleensä niin, että kertoja on se ongelma.
Siksi ystäväsikin olisi varmaan kannattanut olla vain hiljaa. Mistä hän olisi voinut arvata, että haluat alkaa tuomaroimaan ja olet ilmeisesti mennyt vähän muillekin asiasta puhumaan, koska sanoit mielipide-eroista. Lisäksi et oikeasti voi koskaan tietää toisten asioista.
Toisaalta jos ei muusta puhu, niin onhan se inhottavaa, mutta mitä enemmän joku kieltää häntä häiritsevän asian, sitä enemmän se vaan varmasti häiritsee ja senkin takia jos kerran kuuntelisi kunnolla vastaan väittämättä, voisi olla, että hänkin saisi sen kuulluksi tai ymmärretyksi tulemisen kokemuksen, mitä nyt ei ainakaan sinulta saa. Ehkä hän hakee enemmän sitä kuin mitään muuta. - '''***
Tässäkö tämä? kirjoitti:
Mä saan sit kuulla likasia salaisuuksia niistä ihmisistä. Ja ainahan vika on vaan muissa, itse ei olla tehty mitään väärää. Omasta mielestään hän kai toimii sit aina itse moitteettomasti ja oikein onpa kyse moraalista tai jostain muusta.No ehkä tässä tilanteessa, koska koet että henkilössä on myös hyviä puolia, niin voisit vaikka antaa ajatusten ja tunteiden puolin ja toisin seestyä ja laittaa hälle kirjeen, missä kerrot näistä ajatuksistasi eli myös siitä että hän on sinulle tärkeä, mutta toivot muutosta joihinkin asioihin... Joskus kirjettä on helpompi myös toisen lukea, kun saa ajan kanssa siihen paneutua. - Kaverisi reaktio tuntuu kohtuuttomalta, mutta hällä varmaan taustalla joku käsittelemätön kipupiste, mihin kommenttisi osui. Esim tuo mainittu hylkääminen, eli hän voi kokea ns kritiikin hylkäämisenä ja hylkää itse ennenkuin toinen ehtii. Mutta ei sinun tarvitse olla kaatopaikkana, koska se on tosi raskasta ja se ei ole reilua. Toivon että saatte välinne selvitettyä aikanaan ja ystävyyden olisi mahdollista jatkua selkeämmillä vesillä.
- Tässäkö tämä?
eikä tuomaroimaan kirjoitti:
oletko koskaan sanonut asioista suoraan, ettet jaksaisi kuunnella tai että puhuttaisiinko jostain positiivisemmasta, ettei koko loppupäivän harmita nuokin jutut? Tässä nyt vain sellainenkin ajatus, että jos sinä olet ollut se kuunteleva olkapää, niin toisaalta se voi olla jopa luottamuksen osoitus, vaikka olisikin jotain hankalia juttuja, mitä olisit kuullut.
Jos on tuollainen hylkäämisreaktio, niin ainahan ne on jostain näkökulmasta kohtuuttomia. Siinähän se ongelman ydin onkin, että joku reagoi omista lähtökohdistaan jotenkin ja se on toisten silmissä kohtuutonta, mutta reagoijalle se realistinen selviytymiskeino, joka toisen näkökulmasta ei ole sopiva.
"Enimmäkseen kuitenkin puhuu yksistä samoista ihmisistä, mitkä ei kyl varsinaisesti oo hälle tehny mitään pahaa. Kyseessä lähinnä vahvoja mielipide-eroja ja kokenu heidän seuransa siksi jotenkin ahdistavaksi. Lähinnä moralisoi heidän yksityiselämäänsä, et mikä oikein ja mikä ei.
Mä saan sit kuulla likasia salaisuuksia niistä ihmisistä. Ja ainahan vika on vaan muissa, itse ei olla tehty mitään väärää. Omasta mielestään hän kai toimii sit aina itse moitteettomasti ja oikein onpa kyse moraalista tai jostain muusta. "
Eli sinä olet kuitenkin asettautunut tilanteessa ilmeisesti johonkin tuomarin rooliin, etkä kuuntelijan. Haluatkin ilmeisesti päättää, että joku on väärässä ja joku oikeassa. Miksi sinä sellaista haluat? Miksi et vain kerrankin empaattisesti kuuntelisi ja voisi olla, että asia olisi loppuunkäsitelty.
Et voi lopulta tietää, mitä kukakin kellekin on tehnyt. Voit olla vain saanut vaikutelmia. Lisäksi olennaisinta on kuitenkin se ihmisen kokemus, joka on kuitenkin aina totta. Jos joku kokee asian jotenkin ja toinen on eri mieltä ja hänen mielestään toinen on väärässä, se ei muuta toisen kokemusta mihinkään. Niin se on aina joka ikisessä riitatilanteessa. Mielipiteitä voi olla monenlaisia, totuuksia aina yksi ja se kokemus, mistä kukakin lähtee, ei muutu sillä, että toinen sanoo, että ei noin voi kokea, ei tuolta voi tuntua, jos ymmärrät. Voisi ajatella, jopa, että voiko mikään pahemmalta enää tuntua, jos kokee jotain todella vaikeaa, mitä itsekin kerroit, ja sitten sinä otat tuollaisen roolin, jos joku luottaa sulle jotakin että hän on väärässä, ei näin voi olla edes. Haluat löytää sen, joka on oikeammassa. Sitten menet vielä arvostelemaan päälle. Varmasti sinun kannalta hankala tilanne, mutta on se toisenkin puolelta kyllä inhottava. Et oikeasti vaan yksinkertaisesti voi mennä sanomaan kenenkään puolesta, että et sinä noin ole kokenut. Tai voit, mutta ymmärrät varmaan, miten absurdia se olisi.
Helposti käy sitten niin, että jos joku kertoo jostain vaikeasta, ja muut ei halua edes kuunnella saatikka jos asia tuntuu vaikealta hyväksyä, huonot asiat käännetään yleensä niin, että kertoja on se ongelma.
Siksi ystäväsikin olisi varmaan kannattanut olla vain hiljaa. Mistä hän olisi voinut arvata, että haluat alkaa tuomaroimaan ja olet ilmeisesti mennyt vähän muillekin asiasta puhumaan, koska sanoit mielipide-eroista. Lisäksi et oikeasti voi koskaan tietää toisten asioista.
Toisaalta jos ei muusta puhu, niin onhan se inhottavaa, mutta mitä enemmän joku kieltää häntä häiritsevän asian, sitä enemmän se vaan varmasti häiritsee ja senkin takia jos kerran kuuntelisi kunnolla vastaan väittämättä, voisi olla, että hänkin saisi sen kuulluksi tai ymmärretyksi tulemisen kokemuksen, mitä nyt ei ainakaan sinulta saa. Ehkä hän hakee enemmän sitä kuin mitään muuta.Kiitos viestistäsi! En ole koskaan hänelle suoraan huomauttanut siitä, että en jaksaisi kuunnella. Ainoastaan tuon yhden kerran sanoin, miten olen kyllästynyt ja väsynyt kuulemaan noita juttuja. Mua harmittaa se, että kun on suunniteltu jotain kivaa ja rentoa tekemistä, niin se menee roskasäkkinä olemiseen. Koko ajan pitäis jaksaa ottaa vastaan toiselta negatiivisia asioita vaikka ite haluis joskus jotain kevyempää. Vaikka tämä olisikin luottamuksen osoitus hänen puoleltaan, niin mä en valitettavasti jaksa olla aina se kuuntelija. Haluisin vastavuoroista olemista missä kumpikin pääsee ääneen vuorollaan. Onhan hänellä täysi oikeus määrittää omat rajansa ja kenen kanssa haluaa olla tekemisissä. En haluu väkisin kenenkään ystävyyttä. Niinhän se varmaan on, että tuo hylkäämis-reaktio kumpuaa jostain hänestä itsestä syvältä ja hänelle se on ainoa selviytymiskeino eteenpäin.
"Eli sinä olet kuitenkin asettautunut tilanteessa ilmeisesti johonkin tuomarin rooliin, etkä kuuntelijan. Haluatkin ilmeisesti päättää, että joku on väärässä ja joku oikeassa. Miksi sinä sellaista haluat? Miksi et vain kerrankin empaattisesti kuuntelisi ja voisi olla, että asia olisi loppuunkäsitelty."
Tässä kohtaa kyllä menet vähän hakoteille. Ainoastaan tämän yhden ainoan kerran sanoin asiasta, missä olen ottanutkin tuota tuomarin roolia, myönnän sen. Muuten olen ollut asioista ihan hiljaa enkä mistään ole häntä tuominnut tai moralisoinut. Se juuri mikä mua ärsyttää, on että miten hän asettuu siihen tuomarin rooliin muiden elämässä. Sanoo mikä oikein ja mikä väärin, miten pitäis olla ja elää ja toimia. Ja minä nimenomaan kritisoin hänessä tätä taipumusta, koska mielestäni kenenkään ihmisen ei pitäisi asettua toisen yläpuolelle osoittelemaan muita. En tosiaan oo mitään semmoista päättänyt, että kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Ja olen häntä tähän asti kuunnellut, mitä sitten onkin halunnut puhua. Aina olen häntä kuunnellut ja yrittänyt ymmärtää. Siinäpä se onkin, kun nämä jutut ei lopu.
Samat jutut, samat vatvomiset, samat sormen osoittelut liittyen muiden elämään. Aina samaa vatvomista samoista ihmisistä ja samoista asioista. Oiskin edes joku uusi juttu, mutta kun ei. Ja en kyllä ole koskaan hänelle sanonut, mitä hän saa kokea ja mitä tuntea. En ole edes kyseenalaistanut juttujen todenpitävyyttä. Tottakai hän saa kokea omat tunteensa ja puhua asioista sen pohjalta. En ole hänen kokemuksiaan mielestäni aliarvioinut, vähätellyt tai mitään muuta sellaista. Olen kuunnellut ja ollut aika neutraali. En myöskään ole sanonut, että hän olisi väärässä.
Ja hmmm... tämä mun "tuomarointi". Ei se liittynyt mihinkään semmoiseen tilanteeseen, että olisi sillä hetkellä kertonut jotain vaikeaa. Arvosteli toisten ihmisten seurustelu-suhdetta. Yhtähyvin saattaa arvostella, millasia tauluja jollain on kotonaan seinällä ja tehdä siitä omat kyseenalaiset päätelmänsä toisesta. Milloin joku on liian materiaalinen ihminen ja millon mitäkin. Ja en oo mitään kellekään toiselle kertonut tai puhunut tästä jutusta. Ihan itse hän mainitsi, että hän ei haluu olla tekemisis eräiden ihmisten kanssa, koska heidän ajattelunsa ja mielipiteensä on hänestä ahdistavia. Tiedän asiat siltä pohjalta, mitä hän on itse niistä kertonut.
"ja senkin takia jos kerran kuuntelisi kunnolla vastaan väittämättä, voisi olla, että hänkin saisi sen kuulluksi tai ymmärretyksi tulemisen kokemuksen, mitä nyt ei ainakaan sinulta saa. Ehkä hän hakee enemmän sitä kuin mitään muuta."
No juuri näin oon tehnyt tähän asti. Jotenkin vaan kuvittelis että asiasta pystyis jo pääsee yli kun siitä on tarpeeks puhuttu. Mutta kun sama virsi joka kerta ihmisistä, mitkä ei hänelle oo tehnyt mitään pahaa. Ajattelevat vain asioista eri lailla. Mua ihmetyttää, miksi joku ihminen pitää leimata pahaksi ja vältellä viimiseen asti vain siksi, että hänen maailmankuvansa on erilainen? - mitä haluat
Tässäkö tämä? kirjoitti:
Kiitos viestistäsi! En ole koskaan hänelle suoraan huomauttanut siitä, että en jaksaisi kuunnella. Ainoastaan tuon yhden kerran sanoin, miten olen kyllästynyt ja väsynyt kuulemaan noita juttuja. Mua harmittaa se, että kun on suunniteltu jotain kivaa ja rentoa tekemistä, niin se menee roskasäkkinä olemiseen. Koko ajan pitäis jaksaa ottaa vastaan toiselta negatiivisia asioita vaikka ite haluis joskus jotain kevyempää. Vaikka tämä olisikin luottamuksen osoitus hänen puoleltaan, niin mä en valitettavasti jaksa olla aina se kuuntelija. Haluisin vastavuoroista olemista missä kumpikin pääsee ääneen vuorollaan. Onhan hänellä täysi oikeus määrittää omat rajansa ja kenen kanssa haluaa olla tekemisissä. En haluu väkisin kenenkään ystävyyttä. Niinhän se varmaan on, että tuo hylkäämis-reaktio kumpuaa jostain hänestä itsestä syvältä ja hänelle se on ainoa selviytymiskeino eteenpäin.
"Eli sinä olet kuitenkin asettautunut tilanteessa ilmeisesti johonkin tuomarin rooliin, etkä kuuntelijan. Haluatkin ilmeisesti päättää, että joku on väärässä ja joku oikeassa. Miksi sinä sellaista haluat? Miksi et vain kerrankin empaattisesti kuuntelisi ja voisi olla, että asia olisi loppuunkäsitelty."
Tässä kohtaa kyllä menet vähän hakoteille. Ainoastaan tämän yhden ainoan kerran sanoin asiasta, missä olen ottanutkin tuota tuomarin roolia, myönnän sen. Muuten olen ollut asioista ihan hiljaa enkä mistään ole häntä tuominnut tai moralisoinut. Se juuri mikä mua ärsyttää, on että miten hän asettuu siihen tuomarin rooliin muiden elämässä. Sanoo mikä oikein ja mikä väärin, miten pitäis olla ja elää ja toimia. Ja minä nimenomaan kritisoin hänessä tätä taipumusta, koska mielestäni kenenkään ihmisen ei pitäisi asettua toisen yläpuolelle osoittelemaan muita. En tosiaan oo mitään semmoista päättänyt, että kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Ja olen häntä tähän asti kuunnellut, mitä sitten onkin halunnut puhua. Aina olen häntä kuunnellut ja yrittänyt ymmärtää. Siinäpä se onkin, kun nämä jutut ei lopu.
Samat jutut, samat vatvomiset, samat sormen osoittelut liittyen muiden elämään. Aina samaa vatvomista samoista ihmisistä ja samoista asioista. Oiskin edes joku uusi juttu, mutta kun ei. Ja en kyllä ole koskaan hänelle sanonut, mitä hän saa kokea ja mitä tuntea. En ole edes kyseenalaistanut juttujen todenpitävyyttä. Tottakai hän saa kokea omat tunteensa ja puhua asioista sen pohjalta. En ole hänen kokemuksiaan mielestäni aliarvioinut, vähätellyt tai mitään muuta sellaista. Olen kuunnellut ja ollut aika neutraali. En myöskään ole sanonut, että hän olisi väärässä.
Ja hmmm... tämä mun "tuomarointi". Ei se liittynyt mihinkään semmoiseen tilanteeseen, että olisi sillä hetkellä kertonut jotain vaikeaa. Arvosteli toisten ihmisten seurustelu-suhdetta. Yhtähyvin saattaa arvostella, millasia tauluja jollain on kotonaan seinällä ja tehdä siitä omat kyseenalaiset päätelmänsä toisesta. Milloin joku on liian materiaalinen ihminen ja millon mitäkin. Ja en oo mitään kellekään toiselle kertonut tai puhunut tästä jutusta. Ihan itse hän mainitsi, että hän ei haluu olla tekemisis eräiden ihmisten kanssa, koska heidän ajattelunsa ja mielipiteensä on hänestä ahdistavia. Tiedän asiat siltä pohjalta, mitä hän on itse niistä kertonut.
"ja senkin takia jos kerran kuuntelisi kunnolla vastaan väittämättä, voisi olla, että hänkin saisi sen kuulluksi tai ymmärretyksi tulemisen kokemuksen, mitä nyt ei ainakaan sinulta saa. Ehkä hän hakee enemmän sitä kuin mitään muuta."
No juuri näin oon tehnyt tähän asti. Jotenkin vaan kuvittelis että asiasta pystyis jo pääsee yli kun siitä on tarpeeks puhuttu. Mutta kun sama virsi joka kerta ihmisistä, mitkä ei hänelle oo tehnyt mitään pahaa. Ajattelevat vain asioista eri lailla. Mua ihmetyttää, miksi joku ihminen pitää leimata pahaksi ja vältellä viimiseen asti vain siksi, että hänen maailmankuvansa on erilainen?Sano kerrankin kunnolla ja suoraan, jos noin kauheaa on. Jos ei tyyli muutu, niin eihän sinulla ole mitään velvollisuutta olla hänen ystävänsä ja valittaa. Jokainen valitsee itse seuransa ja sen mistä pitää ja mistä ei. Eihän kaikkea tarvitse sietää eikä kukaan pakota sinua mihinkään. Kaikilla on täysi vapaus valita seuransa, ei huonossa kannata olla, jos se ei miellytä tai aiheuttaa harmaita hiuksia.
Valittaminen on todella inhottavaa, ja siksi kannattaisi varmasti hänenkin opetella olemaan hiljaa.
Sinulla ei kuitenkaan ole oikeastaan sanomista siihen, onko joku tehnyt toiselle pahaa vai ei, vaikka ehkä niin luulet. Sinä et voi tietää muiden asioista kaikkea, eikä tarvitsekaan, eikä kaikkien tarvitse kertoa. - Tässäkö tämä?
'''*** kirjoitti:
No ehkä tässä tilanteessa, koska koet että henkilössä on myös hyviä puolia, niin voisit vaikka antaa ajatusten ja tunteiden puolin ja toisin seestyä ja laittaa hälle kirjeen, missä kerrot näistä ajatuksistasi eli myös siitä että hän on sinulle tärkeä, mutta toivot muutosta joihinkin asioihin... Joskus kirjettä on helpompi myös toisen lukea, kun saa ajan kanssa siihen paneutua. - Kaverisi reaktio tuntuu kohtuuttomalta, mutta hällä varmaan taustalla joku käsittelemätön kipupiste, mihin kommenttisi osui. Esim tuo mainittu hylkääminen, eli hän voi kokea ns kritiikin hylkäämisenä ja hylkää itse ennenkuin toinen ehtii. Mutta ei sinun tarvitse olla kaatopaikkana, koska se on tosi raskasta ja se ei ole reilua. Toivon että saatte välinne selvitettyä aikanaan ja ystävyyden olisi mahdollista jatkua selkeämmillä vesillä.
Joo, ajattelin että ois ehkä parasta vähän aikaa antaa asioiden olla. Ja kun pahin kiukku on laantunut, niin voisi yrittää käydä asiaa läpi kuin aikuiset. Itseasiassa hänelle on aiemminkin joku sanonut tästä samasta asiasta ja mietin oliko tämä mun kommentti samasta asiasta sitten liikaa. Ongelma vaan on siinä, kun hän ainakin viimeksi sanoi, miten ei aio muuttaa käyttäytymistään. Ymmärrän semmoset tilanteet, jos on kokenu väärinkäytöksiä muiden puolelta et niitä haluu käydä puhumalla läpi. Mutta kun suurin osa jutuista on jonkun semmosen ihmisen teilaamista, mikä ei varsinaisesti oo tehny hälle mitään pahaa. Suoraan sanoen mua ärsyttää ihmiset, jotka yrittää määritellä miten muiden pitäis elää. Ja sitten jos ei sillä tavalla elä, niin aletaan tuomaroimaan.
Ehkäpä jossain kohtaa voisi vielä kuitenkin löytyä jotain yhteistä lankaa kaveruudelle. Vaikkapa niin, että nähdään harvemmin ja tehdään asioita mistä kumpikin tykkää. Mut toisaalta kun on hylännyt useita ihmisiä täysin elämästään aiemmin, niin en ihmettelis vaikka niin olis päättänyt munkin kohdalla.
Mut kiitos kirje-ideastasi! Luulen että silloin tulisi paremmin kuulluksi ja ymmärretyksi ja toinenkin sais aikaa pohdiskella rauhassa asioita. - Tässäkö tämä?
mitä haluat kirjoitti:
Sano kerrankin kunnolla ja suoraan, jos noin kauheaa on. Jos ei tyyli muutu, niin eihän sinulla ole mitään velvollisuutta olla hänen ystävänsä ja valittaa. Jokainen valitsee itse seuransa ja sen mistä pitää ja mistä ei. Eihän kaikkea tarvitse sietää eikä kukaan pakota sinua mihinkään. Kaikilla on täysi vapaus valita seuransa, ei huonossa kannata olla, jos se ei miellytä tai aiheuttaa harmaita hiuksia.
Valittaminen on todella inhottavaa, ja siksi kannattaisi varmasti hänenkin opetella olemaan hiljaa.
Sinulla ei kuitenkaan ole oikeastaan sanomista siihen, onko joku tehnyt toiselle pahaa vai ei, vaikka ehkä niin luulet. Sinä et voi tietää muiden asioista kaikkea, eikä tarvitsekaan, eikä kaikkien tarvitse kertoa.Noniin, ehkä olet oikeassa, että miksi yleensä haluankaan mitään kaveruutta. Ja en voi tosiaan tietää kaikkea, mitä eri ihmisten välillä on tapahtunut. Tiedän vain sen, miten hän on itse asiat kertonut. Asia on myös niin, että oon itsekin ollut arvostelun ja painostuksen kohteena semmosissakin asioissa, mitkä pitäis olla täysin mun henkilökohtasia valintoja (ammatinvalinta, opiskelut, harrastukset, jopa hiustyyli..). On yritetty kontrolloida omia tekemisiä ja valintoja ja yritetty painostaa toimimaan muiden mielen mukaan. Siis tämä muiden kuin kaverini taholta. Ehkä siksi myös tunnistan tuon kuvion ja haluaisin olla siitä ulkona. Kotonakin aina joutuu kuulemaan vanhempien välistä nälvintää ja siksi oon hyvin herkkä ko piirteelle. Kai sitä alitajusesti ajattelee, että koska noita kaikkia muitakin arvostellaan niin varmasti hän arvostelee minuakin muille. Tulee olo, että pitää olla ku varpaillaan.
- '''***
Tässäkö tämä? kirjoitti:
Noniin, ehkä olet oikeassa, että miksi yleensä haluankaan mitään kaveruutta. Ja en voi tosiaan tietää kaikkea, mitä eri ihmisten välillä on tapahtunut. Tiedän vain sen, miten hän on itse asiat kertonut. Asia on myös niin, että oon itsekin ollut arvostelun ja painostuksen kohteena semmosissakin asioissa, mitkä pitäis olla täysin mun henkilökohtasia valintoja (ammatinvalinta, opiskelut, harrastukset, jopa hiustyyli..). On yritetty kontrolloida omia tekemisiä ja valintoja ja yritetty painostaa toimimaan muiden mielen mukaan. Siis tämä muiden kuin kaverini taholta. Ehkä siksi myös tunnistan tuon kuvion ja haluaisin olla siitä ulkona. Kotonakin aina joutuu kuulemaan vanhempien välistä nälvintää ja siksi oon hyvin herkkä ko piirteelle. Kai sitä alitajusesti ajattelee, että koska noita kaikkia muitakin arvostellaan niin varmasti hän arvostelee minuakin muille. Tulee olo, että pitää olla ku varpaillaan.
Laitan vielä viestin, kun tuo mitä kerroit edellä itsestäsi ja kaveristasi - on melkolailla suoraan kuin omasta kokemuksestani.. Eli kuten itse aiemmin sanoin, mun ns ystävyys loppui ajat sitten, ja myöhemmin ymmärsin että siinä ns ystävyyssuhteessa toistui se, mitä olin aiemmin elämässäni kokenut: mm. leimatuksi tulemista. Ja siitä kaveristasi, pahoin vaan pelkään että jos henkilö on kovin piintynyt käyttäytymismalleissaan, niin ihan hevillä ei siihen havahdu että hän tarvitsisi muutosta... Koska muutos lähtee ensin siitä, että henkilöllä on sille tarve, ei kukaan muutu ellei ole pakko. - Minun kokemus (ja monen muun) on se, että siinä vaiheessa kun kritiikkiä toiselle antaa, toinen häipyy kuvioista. Ei siis kestä sitä palautetta mitä saa. - Tietysti sydämestäni toivon että tämä sinun tapauksesi voisi olla positiivinen esimerkki siitä, että tällaisissa tilanteissa voi käydä myös toisin. Varautua voi kumminkin ettei asiat etene oman toiveen (ja ns aikataulun mukaan). Voihan olla että tämäkin henkilö jossain vaiheessa elämässään havahtuu siihen, että kun ihmiset ympäriltä yhä uudelleen kaikkoaa pois (tai hän itse heidät häätää), niin hän alkaa ihmetellä mistä on kyse ja alkaa tarkastelemaan myös omaa käytöstään. Mutta sehän vaatiikin kypsymistä ja rohkeutta että uskaltaa katsoa itseään.. Voimia sinulle ja viisautta kirjeen laatimiseen.
- ,.,.-
451556156165 kirjoitti:
Tällainen ihminen ei koskaan parane.
Tässäkö tämä? kirjoitti:
Joo, ajattelin että ois ehkä parasta vähän aikaa antaa asioiden olla. Ja kun pahin kiukku on laantunut, niin voisi yrittää käydä asiaa läpi kuin aikuiset. Itseasiassa hänelle on aiemminkin joku sanonut tästä samasta asiasta ja mietin oliko tämä mun kommentti samasta asiasta sitten liikaa. Ongelma vaan on siinä, kun hän ainakin viimeksi sanoi, miten ei aio muuttaa käyttäytymistään. Ymmärrän semmoset tilanteet, jos on kokenu väärinkäytöksiä muiden puolelta et niitä haluu käydä puhumalla läpi. Mutta kun suurin osa jutuista on jonkun semmosen ihmisen teilaamista, mikä ei varsinaisesti oo tehny hälle mitään pahaa. Suoraan sanoen mua ärsyttää ihmiset, jotka yrittää määritellä miten muiden pitäis elää. Ja sitten jos ei sillä tavalla elä, niin aletaan tuomaroimaan.
Ehkäpä jossain kohtaa voisi vielä kuitenkin löytyä jotain yhteistä lankaa kaveruudelle. Vaikkapa niin, että nähdään harvemmin ja tehdään asioita mistä kumpikin tykkää. Mut toisaalta kun on hylännyt useita ihmisiä täysin elämästään aiemmin, niin en ihmettelis vaikka niin olis päättänyt munkin kohdalla.
Mut kiitos kirje-ideastasi! Luulen että silloin tulisi paremmin kuulluksi ja ymmärretyksi ja toinenkin sais aikaa pohdiskella rauhassa asioita.Haluatko olla tuollaisen kaveri ? Joka ei aio muuttua, joutuisit vaan uudestaan ja uudestaan kuuntelemaan samoja asioita. Mutta joka tapauksessa, sinä et ole anteeksipyyntöä velkaa, koita muistaa. Kyllä aikuisen ihmisen pitää ottaa kritiikkiä vastaan, eihän sellainen pärjää työelämässäkään jos ei rakentavaa kritiikkiä kestä, vaan pistään kaiken muitten syyksi. Ja taas, huomasin tuolla, että ystävälläsi on ollut vaikea lapsuus, entä sitten ? Ei sitä voi täysin osattomien niskaan kaataa, eikä taas, ystävillä ole velvollisuutta olla terapeutteja, joiden päälle saa kaataa kaiken paskan. Tuskin sinunkaan elämä on ollut ruusuilla tanssimista, kenelläkään ei ole, mutta en usko että esim. sinä kaadat kaiken toisten niskaan ja nytkin tuntui, aloituksessa, että etsit vikaa itsestäsi ja sanomisistasi, se on erittäin kuluttavaa olla kuuntelija ja sylkykuppi.
ps. muista, jos kirjeen kirjoitat älä pyydä anteeksi, tällä kertaa on "ystäväsi" vuoro, ei muiden. - ggdf
Tässäkö tämä? kirjoitti:
Mä saan sit kuulla likasia salaisuuksia niistä ihmisistä. Ja ainahan vika on vaan muissa, itse ei olla tehty mitään väärää. Omasta mielestään hän kai toimii sit aina itse moitteettomasti ja oikein onpa kyse moraalista tai jostain muusta.jotenkin kuulostaa että hän on kuitenkin sulle tärkeä. Ja sinä olet hänelle?
Ota vähän etäisyyttä, jos tuntuu ettet jaksa kuunnella häntä. mutta älä hylkää kokonaan! Luulen, että hän itse oivaltaa vielä oman typerän käyttäytymisen jonain päivänä. Vielä hän ei ilmeisesti pysty asiaa käsittelemään kun on suuttunut arvostelustasi.
Ja sano hänelle ettet tarkoita pahaa. Vaan sitä, että hänen oma olonsakin tulisi paremmaksi jos hän lopettaisi liian muista ihmisistä pahan puhumisen.
Ehkä joku terapiakin voisi olla hänelle hyväksi.....
Minulla on ollut vähän samaa taipumusta kuin tuolla ystävälläsi.. traumaattinen ja rakkaudeton lapsuus jne. Mutta iän myötä ja terapian avulla olen ehkä hiukan kasvanut ihmisenä.
Ja olen todella kiitollinen eräälle ystävälleni joka ei ole hylännyt minua, vaikka tajuan jälkeenpäin että olen välillä ollut todella rasittava. - iinnaa
Tässäkö tämä? kirjoitti:
Mut kiitos kirje-ideastasi! Luulen että silloin tulisi paremmin kuulluksi ja ymmärretyksi ja toinenkin sais aikaa pohdiskella rauhassa asioita.jostain syystä nyt tuntuu, että itsekin olet jollain lailla samalla tapaa "traumatisoitunut" kuin tuo ystäväsi. Jokinhan teidät on ajanut yhteen aikanaan. Sinä vain olet kehityksessä hiukan edellä tuota ystävääsi.. eli tajuat tuollaisen käytöksen typeryyden. Ja nyt sitten arvostelet siitä ystävääsi.
Anna hänelle aikaa oivaltaa asia itse; olethan jo siitä hänelle nyt sanonut. Ja se on ihan hyvä juttu. Ehkä hänellä on se jäänyt mielen pohjalle itämään. Että ehkä sanoissasi oli jotain perää.
Ota vähän etäisyyttä.. ja mieti itsekin omia motiivejasi. Miksi kaveeraat hänen kanssaan, jos tuntuu noin raskaalta.
Ystävyyskin on aina kahden kauppa! molemmissa on vikaa jos juttu ei toimi. Ja vain itseään ja käytöstään voi muuttaa, ei toista. - HW
,.,.- kirjoitti:
Väärin! Kyllä "tällainen" ihminen "paranee"!
Siinäkin asiassa yksi parhaita auttajia on tämä toinen osapuoli, joka on vaivautunut ajattelemaan asiaa, ja jopa kirjoittamaan tänne, missä voi, ikävä kyllä, saada juuri tuollaista NEGATIIVISTA ja hedelmätöntä kommenttia. Onneksi näyttää olevan paljon hyviäkin. - mirabelll
,.,.- kirjoitti:
Kyllä voi "parantuakin", koska minulle tuli tuosta kuvauksesta aivan mieleen hyvä ystäväni. Ennen hän tuntui joissain asioissa hyvin itsekkäältä, juuri sellaiselta että häntä ei saisi määräillä tai neuvoa mitenkään, jopa jossain määrin narsistiselta. Tiedän ettei hän ole saanut vanhemmiltaan kunnollista rakkautta lapsena. Nykyisin hän on aivan kuin eri ihminen, aidosti sydämellinen, ja uskon sen johtuvan hänen nykyisestä miehestään, joka oikeasti rakastaa häntä. Uskon kaiken olevan vain kiinni ymmärryksestä ja rakkaudesta, vaikka eihän lapsuuden haavat ja traumat parane kokonaan koskaan, mutta voivat ne lievittyä paljonkin.
Ei ihmiset ole tahallaan pahoja (paitsi sairaat), kaikki on seurausta menneestä. Enkä tarkoita tällä sitä, että kaikkea tulisi sietää, vaan että ihmiset tarvitsevat ymmärrystä ja rakkautta. - HW
Tässäkö tämä? kirjoitti:
Kiitos viestistäsi! En ole koskaan hänelle suoraan huomauttanut siitä, että en jaksaisi kuunnella. Ainoastaan tuon yhden kerran sanoin, miten olen kyllästynyt ja väsynyt kuulemaan noita juttuja. Mua harmittaa se, että kun on suunniteltu jotain kivaa ja rentoa tekemistä, niin se menee roskasäkkinä olemiseen. Koko ajan pitäis jaksaa ottaa vastaan toiselta negatiivisia asioita vaikka ite haluis joskus jotain kevyempää. Vaikka tämä olisikin luottamuksen osoitus hänen puoleltaan, niin mä en valitettavasti jaksa olla aina se kuuntelija. Haluisin vastavuoroista olemista missä kumpikin pääsee ääneen vuorollaan. Onhan hänellä täysi oikeus määrittää omat rajansa ja kenen kanssa haluaa olla tekemisissä. En haluu väkisin kenenkään ystävyyttä. Niinhän se varmaan on, että tuo hylkäämis-reaktio kumpuaa jostain hänestä itsestä syvältä ja hänelle se on ainoa selviytymiskeino eteenpäin.
No juuri näin oon tehnyt tähän asti. Jotenkin vaan kuvittelis että asiasta pystyis jo pääsee yli kun siitä on tarpeeks puhuttu. Mutta kun sama virsi joka kerta ihmisistä, mitkä ei hänelle oo tehnyt mitään pahaa. Ajattelevat vain asioista eri lailla. Mua ihmetyttää, miksi joku ihminen pitää leimata pahaksi ja vältellä viimiseen asti vain siksi, että hänen maailmankuvansa on erilainen?Hei, kuulostat todella fiksulta ihmiseltä, ajattelevaiselta ja oikeudenmukaiselta.
Oletkin jo tähän mennessä varmasti huomannut, että muutama hedelmällinen vastine kirjoitukseesi on tullut, loput täyttä roskaa... nämä luettuasi ja pölyn laskeuduttua aikanaan, tiedät kyllä ihan itse parhaiten mitä tulisi tehdä.
Elämä on täynnä haasteita, ja kirpaisee pahasti siinä vaiheessa, kun tilanne jotenkin pääsee ryöstäytymään käsistä. Osaat hienosti panna asioita paperille, ja luulenkin, että jos tuohon sävyyn kerrot kirjeitse ystävällesi oman näkemyksesi tapahtuneesta, niin et voi kuin voittaa. Sinuna en käyttäisi edes sähköpostia, vaan kunnon vanhanajan kirjettä, siinä on jotakin niin koskettavan henkilökohtaista.
Pidä kuitenkin kiinni mielipiteistäsi, joista koko juttu sai alkunsa, ne olivat oikein hyviä ja päteviä mielipiteitä, joista ystäväsi saattaa aikansa mietittyään, olla osakseen jopa samaa mieltä... jos vaan pikkuisen suostuu menemään itseensä... (on useimmille niin kovin vaikeaa ja kivuliasta)...
Näyttäisi melkein siltä, että suuttumuksen osana on myös se, ettei ole itse pystynyt täysin käyttäytymään ihanteidensa mukaan... ja sen kun huomaa, niin sekös harmittaa (eikä sellaista oikein toiselle voi mennä myöntämään).
Toisaalta, joskus vaan ystävyyssuhde on asiansa ajanut ja tullut tiensä päähän, ilman mitään järkeen käyvää syytäkään, ja tällainen "tapaus" sitten panee pisteen kyseiselle suhteelle.
Miten sitten teidän käy, jää nähtäväksi. Kuuntele kuitenkin tasapuolisesti järkeäsi ja sydäntäsi, ja tee ratkaisusi ketään toista (kuin ystävääsi ja itseäsi) kuuntelematta, sillä juuri sinun elämääsi ei elä kukaan muu kuin sinä, ja kuka voisi silloin paremmin tietää mikä kannaltasi katsoen on paras ratkaisu, kuin juuri sinä itse.
Toivotan Onnea! :) - esimerkkierkki
mirabelll kirjoitti:
Kyllä voi "parantuakin", koska minulle tuli tuosta kuvauksesta aivan mieleen hyvä ystäväni. Ennen hän tuntui joissain asioissa hyvin itsekkäältä, juuri sellaiselta että häntä ei saisi määräillä tai neuvoa mitenkään, jopa jossain määrin narsistiselta. Tiedän ettei hän ole saanut vanhemmiltaan kunnollista rakkautta lapsena. Nykyisin hän on aivan kuin eri ihminen, aidosti sydämellinen, ja uskon sen johtuvan hänen nykyisestä miehestään, joka oikeasti rakastaa häntä. Uskon kaiken olevan vain kiinni ymmärryksestä ja rakkaudesta, vaikka eihän lapsuuden haavat ja traumat parane kokonaan koskaan, mutta voivat ne lievittyä paljonkin.
Ei ihmiset ole tahallaan pahoja (paitsi sairaat), kaikki on seurausta menneestä. Enkä tarkoita tällä sitä, että kaikkea tulisi sietää, vaan että ihmiset tarvitsevat ymmärrystä ja rakkautta.Voihan ilkeä ja itsekäs ihminen joskus muuttua hyvikseksikin. Se on kuitenkin aika harvinaista.
Aloittajan jutussa ollaan tilanteessa, jossa ystävän negatiivinen asenne muita kohtaan ahdistaa.
Realistina vain sanon, ettei tuollaisen ihmisen perusluonne hevillä muutu. Tuskin koskaan pyytelee ystäviltään jälkeenpäin anteeksi sanomisiaan, tai muuttaa kritisointiaan positiiviseksi.
Oikeasti sydämellinen ihminen niin varmasti tekisikin.
- '''***
Ei sinun tarvitse pyytää anteeksi asiaa, mikä itseäsi on ystävyydessä vaivannut. Tietenkin se tapa, millä sanoo asioista, on olennainen, eli pyrkiä minä-viesteihin. Ei siis leimaten toista, vaan kertoa vaikka siten että kokee raskaana sen että toinen jatkuvasti syyttää muita jne.
Ylipäänsä tilanteessa miettisin ja puntaroisin että miksi ylipäänsä olet (olit?) tuollaisen ihmisen ystävä ja mitä odotat ystävyydeltä... Kokemuksesta tiedän että tosi raskasta olla tekemisissä kuvatunlaisen ihmistyypin kanssa, ja mullakin on kokemusta tämänkälaisesta ns. ystävästä. Se ystävyys onneksi loppui ajat sitten, ja jälkikäteen ihmettelin että miksi olin hänen kanssaan, kun hänen seurassa oli tosi raskasta olla... Eli kannattaa miettiä onko tuollainen ystävyys minkään arvoinen, vai onko hänessä sitten riittävästi hyviä puolia joiden takia ystävyyttä kannattaisi jatkaa. On olemassa myös toisenlaisia ihmisiä, jotka ei jatkuvasti valita ja syyttele muita. Toivon että opit ja rohkenet löytää ystäväksesi tällaisia ihmisiä. Koska heitä on. - ggggggg
Eräästä ystävästä olen hankkiutunut eroon tämän jatkuvan negatiivisuuden takia. Hän nautti siitä, että saa olla ilkeä ja arvostella toisia. Se oli hänelle kuin urheiluharrastus. Hän saattoi kehua jotain ihmistä siitä, miten tämä ilkeili toiselle suoraan niin, että toinen tajusi vasta myöhemmin. Mikä meriitti se sellainen on? Kun olisikin ollut kyse todellisista asioista tai taustalla edes jotenkin ymmärrettävä henkilökohtainen kauna jota purkaa tällä tavalla, mutta kun ei välttämättä ollut mitään sellaista ja arvostelu koski toisten vaatteita, sisustusta, kaikenlaista hirveän pinnallista ja typerää. En antanut hänelle suoraa palautetta, vaan sitkeästi pyrin vaihtamaan puheenaihetta jonnekin muualle. Äärettömän rasittavaa se oli. Lopulta väsyin. Emme vain olleet tarpeeksi samalla aaltopituudella. En voinut purkaa hänelle koskaan sydäntäni kuin hyvän ystävän kanssa voi tehdä.
- The_Evil_Of_Silence
Ajattelin myös itsekin miettiä omalta kohdaltani samalla tavalla, mitä ystäväsi kokee. Samassa aaltopituudessa ollaankin. ;(
- vai niin
Niinhän se on minullakin että kun "ystävää" auttaa tai antaa "kritikkiä" niin "turpiin" tulee,tätäkö se on sitä ystävästä välittämistä?? ja sitten kun ei sano mitään niin taas tulee "turpiin" kun ajattelee "siten" etteihän asia minulle kuulu. Yritäppä olla siinä tiplomaattinen tai antamatta kritiikkiä!?!?.
- jari.,.,.,.
et ole mitään väärin tehnyt eli et pyytele anteeksi,.ystävyydessä pitää kestää jos toinen rehellisesti sanoo
oman näkemyksensä asiasta,. - adlkajklj
No niinpä. Tuo on vain lapsellista... Juuri ystävähän kertoo totuuden.
- puluputin
..kuulostaa ihan exältäni!! kaikkia haukku ja kaikissa tapaamissaan ihmisissä jotain negatiivista, joka piti ensin mainita. Ja kuinka niin monet sain kuulla negatiivista arvostelua sukulaisista ja ystävistä!
- Jopas jotakin
Asiasta annettu palaute on aina tervetullutta, olkoo positiivista tai negatiivista. Palautteen tarkoitus on rakentaa ja olla ohjeeksi huomiselle, vaikka ei mielen mukaista olisikaan. Tarkoitus ei ole ketään ampua, kaikki vaan eivät sitä heti ymmärrä, ns. ystävätkään, mutta kenties ajan kanssa. Kyllähän se itsetutkiskelun kautta aukeaa ystävällesikin tarkoitusperäsi. Jos se ei moista kestä niin ei se ystävyys kovin vankkaa ollutkaan.
- matchman34
parempi kuin muut.Kritiikkiä ja arvostelua pitää pystyä ottaa vastaan ,että pystyy itse myös kehittymään.
Joskus on hyvä tipauttaa maan kamaralle ,vaikka se vähän kirpaisikin.Käskeppä ystävääsi kurkistamaan peiliin mitä siellä näkee...! - Äiti 40v
Olet saanut erittäin pätevää ja erinomaista palautetta monelta tästä asiasta.
Ihmettin sinua, mikset kommentoinut mielipiteilläsi asiaa tähän väliin jos "ystäväsi" on koko ajan panetellut tuttavapiiriänsä oletko piruuttasi vaiennut, sano ihmeessä väliin omat näkökantasi.
Puhu päälle vaikka, älä vaikene.Se on paha hiljainen koko ajan.
Sanoit ettet ole kritisoinut häntä aikaisemmin, hän on siitä varmaankin eri mieltä, et itse huomaa omaa tapaasi kritisoida, kysyppä oletko arvostellut häntä yllätyt, olet huomaamattasi arvostelut sittenkin.
Tuollainen ihminen kyllä puhuu välillä muuustakin väliin kun tulee mieleen.
Jatka toisella aiheella tee aloitteita muihin aihepiireihin.
Et osannut oikealla tavalla kritisoida jos "ystäväsi" heti suuttui, olisitko voinut hienovaraisemmin antaa negatiivista palautetta kuten nyt heti paskaa päälle mitään varoittamatta.
Kyllähän se asia on niin että, hänellä on heikko itsetunto ja aliarvioi itseänsä noin yrittää pönkittää itseään kun kukaan muu ei sitä tee.
Kun arvostelee toisia kumpi tärkeämpi sinulle"ystäväsi" vai ne muut, ole myötämielinen vain hänelle.
Hän on tietämättään masentunut ja todellakin menneisyydessään ollut hylätty jollakin tavalla.
Nyt syyllistyt itse muista pahaa puhumiseen mistä syytät "ystävääsi".
TÄÄLLÄ sadoille tuntemattomille, osaako sisimpäsi edes tätä hävetä.
Hyvä kun"ystäväsi" osaa edes analysoida omilla mielipiteillään muitten tekemisiä ja olemisia, sinä et osaa edes positiivisesti antaa kritiikkiä hänelle niistä asioista, etsi jotain positiivista kritiikkiä.
Älä vaikene nynnyilemällä.
loppujen lopuksi ei "ystäväsikään" nauti loppujen lopuksi siitä että, kritisoi negatiivisesti muita, se syö ja kalvaa myös hänen sisintään.
Hänen sisin kärsii, etkö huomaa, hän huutaa apuasi, oletko naiivi todelliselle maailmalle.
Oletko ajatusmaailmaltasi todellakin vielä teini vaikka osaat noinkin hyvin kritisoida "ystävääsi".
Aito ystävä nostaisi häneen itseluottamusta aidosti ja positiivisella kritiikillä tämän tästä välillä.
Toivon mukaan et ole hänelle kateellinen jostain, mietippä.Meillä kaikilla ei ole kaikkia ja niitä mitä on olkaamme edes niistä pikkuisen onnelllisia.
Sananlasku VIISAAMPI ANTAA PERIKSI.- Tietty tiedät kaiken
Viisaampi antaa periksi. Tapoja antaa palautetta on niin monta kuin on ihmistäkin, samoin on tapoja käsitellä saatua palautetta yhtä viljalti. Ap kysyi käsittääkseni neuvoja itselleen uudessa tilanteessa siitä kuinka hänen tulisi reagoida ystävänsä suhteen. Sinä kyselet hänen kykyään osata hävetä???? Mitä hävettävää siinä on että kertoo tuntemuksistaan ja puhuu asioista niiden oikeilla nimikkeillä, vaikka sitten niille sadoille tuntemattomille täälä, kuten ap:n tapauksessa. Kysyvä tietää ja vastauksia, oikeita ja vääriä. Jokainen joka tänne henkisen maailman siwaan kirjoittaa on ihan yhtä arvokas mielipiteineen ja kysymyksineen, vaikka ne eivät aina miellyttäisikään.
- Jalat maassa
Oletko joku ajatustenlukija tai selvännäkijä? Kaltaisiasi on täällä paljon. Kannattaisi lukea aloittajan kirjoitukset moneen kertaan ja tarkkaan. Ei pidä ylitulkita eikä selittää tuiki tuntemattomien sielunelämää. Täällä on monta keittiöpsykologia, jotka melkein puolesta sanasta osaavat tehdä pätevän analyysin aivan vieraista ihmisistä. Mahtavat osata hoitaa omat ihmissuhdekiemuransa liiankin hyvin, mutta se usein kaivattu peili huushollista ehkä vielä puuttuu.
Aloittajalla ei ole mitään hävettävää. Hän vaikuttaa aika tasapainoiselta ja järkevältä ihmiseltä, joka ansaitsisi hieman hienotunteisempia vastauksia. Besserwisserit ovat rasittavia. Heidän kannattaisi ensin laskea ainakin sataan, ennen kuin rupeavat suoltamaan neuvojaan. Kaikkea hyvää aloittajalle. - '''***
Samaa mieltä kuin alla oleva kirjoittanut. Edellinen kirjoittaja sanoi että tämän ns valittaja-kaverin sisin kärsii, niin varmaan onkin. Mutta en tiedä pystytkö samaistumaan tämän aloittajan tilanteeseen, että miten paljon hän kärsii tästä tilanteesta..!
Tottakai se miten kritiikkiä antaa, sillä tavalla on merkitystä, mutta tällainen tilanne on aloittajalle tosi rasittava - näin ymmärsin. - Eikä hänellä ole mitään hävettävää, onhan ihan ymmärrettävää että jossakin haluaa purkaa tilannetta ja saada mahdollisesti neuvoja asiaan. Ja mielestäni hän on osoittanut myös ymmärtävänsä ystäväänsä mm ystävän taustojen takia, mutta jossakin kulkee raja. Pitää myös ajatella omaa hyvinvointiaan ja jaksamistaan. - HW
Taisi kalikka kalahtaa... tai sitten olet lukenut kyseisen ihmisen kirjoituksen päin honkia!
Niin oli sivuun vievää vuodatusta tuo tekstisi!
Terv. Äiti 47v - HW
Jalat maassa kirjoitti:
Oletko joku ajatustenlukija tai selvännäkijä? Kaltaisiasi on täällä paljon. Kannattaisi lukea aloittajan kirjoitukset moneen kertaan ja tarkkaan. Ei pidä ylitulkita eikä selittää tuiki tuntemattomien sielunelämää. Täällä on monta keittiöpsykologia, jotka melkein puolesta sanasta osaavat tehdä pätevän analyysin aivan vieraista ihmisistä. Mahtavat osata hoitaa omat ihmissuhdekiemuransa liiankin hyvin, mutta se usein kaivattu peili huushollista ehkä vielä puuttuu.
Aloittajalla ei ole mitään hävettävää. Hän vaikuttaa aika tasapainoiselta ja järkevältä ihmiseltä, joka ansaitsisi hieman hienotunteisempia vastauksia. Besserwisserit ovat rasittavia. Heidän kannattaisi ensin laskea ainakin sataan, ennen kuin rupeavat suoltamaan neuvojaan. Kaikkea hyvää aloittajalle.No nythän tuo Äiti 40v syö täysin sanansa. Lue oma edellinen tekstisi! ja vertaa sitä yllä olevaan, huomaatko??? Ylläolevassa tekstissä kirjoitat juuri itsestäsi, ja vielä todella tarkasti!
- Hox.
HW kirjoitti:
No nythän tuo Äiti 40v syö täysin sanansa. Lue oma edellinen tekstisi! ja vertaa sitä yllä olevaan, huomaatko??? Ylläolevassa tekstissä kirjoitat juuri itsestäsi, ja vielä todella tarkasti!
"ÄITI 40" ja kirjoittaja "jalat maassa" ovat eri henkilöitä ja nimimerkkejä.
- misterhoney
Itse ainakin odotan ystäviltäni rehellistä palautetta ja valmiutta palauttaa minut tarvittaessa maan pinnalle jos alkaa turhaan jutut leijailla tai harhailla.
- January85
"Saako ystävyydessä mielestänne antaa toiselle palautetta vai pitääkö kaikki vaan ottaa sellaisenaan vastaan ystävyyden nimissä?"
Saa. Eihän kukaan estä. Muista myös että sullekin saa antaa palautetta. - apostoli mikko
YX MIES POHOJANMAALTA
On tietysti moniakin tapoja suhtautua tämmöiseen pahan puhumiseen toisista...
Posken kääntämisen tarjous pahan puhujalle on yksi hyvä ehdotus ! Tämä tietysti herättää heti
ajatuksia Sanasta; Jeesuksen opetuksiahan tämä on ! Me olemme turhan arvostelevaa ja agressii-
vista porukkaa nykyään ! Pitäisi aina miettiä, mitä sanoo ja tekee...ettei sitten tarvitsisi katua...
Kuunteleminen on sinänsä hyvä merkki jokaiselle ; se on ystävyyden osoitus lähimmäisellemme,
tahdomme kuunnella, mitä Hänellä on asiaa...jos se sitten osoitautuu kuvaamaksesi p:n puhumiseksi,
annan TOSI HYVÄN NEUVON ! KÄÄNNÄ KAIKKI PARHAIN PÄIN ! SIIS NÄE JA NÄYTÄ PUHUJALLE NE
HYVÄT l. POSITIIVISET POINTSIT "TAPAHTUMISTA" ja KOKEMUKSISTA, vaikka ne olisivat kuinka keljuja !
TÄSSÄ SINÄ OSOITAT OPETTAJAN KYKYSI, JOKA OLET...tälle p:n puhujalle...
Ellei puhettasi oteta vastaan...voit käydä eteenpäin...vältellä ei tarvi... - Ananas ja kookos.
Mielestäni toimit ihan oikein, sillä itselleni ystävät ovat kuin siskoksia eli toinen perhe oman biologisen perheen kanssa. Oikeanlaiset ystävät pystyvät puhumaan kaikessa ja ottamaan vastaan kritiikkiä.
Omien ystävieni kanssa pidämme, joskus kritiikki puheluita eli molemmat ovat varautuneet silloin ottamaan itseään vastaan tulevaa kritiikkiä. Tämä kritiikki tosin on aseteltu pehmein sanoin ja jätetään toisen harkinnan varaan. Sillä loppujen lopuksi hyväksymme toisemme sellaisenaan kuin olemme, mutta silti pystymme olemaan avoimia ja rehellisiä toisillemme ja tämän ansiosta ystävyys on voimistunut.
Eli anna hänen tulla luoksesi ensin, sillä jos hän tajuaa että olet hyvä tyyppi niin hänen tulee tehdä aloite. Ja jos hän ei koskaan tule luoksesi niin se on hänen häviönsä. - vai neurologia?
Voisiko ystäväsi kärsiä neurologista sairautta nimeltä asperger-syndrooma? Vai onko hänen menneisyytensä olleet niin kurjia esim. lapsiin kohdistuva kaltoinkohtelu, perheväkivalta, kiusaamisen uhrina ym? Tuollaiset tilanteet ovat hyvin tyypillisiä, jota nämä asiat selittävät kaiken. Olenko oikeassa vai ei?
- Tässäkö tämä?
Noh, vaikea sanoa noista psykologisista termeistä, että miten on toisen kohdalla. Mutta ollut kyllä kurja lapsuus. Väkivallan uhkaa, rakkaudettomuutta yms. Biologiset vanhemmat eivät ole kyenneet hänestä huolehtimaan.
- dsadigu8
ei sinulla ole ollut ystävää, olet ollut tossun alla myötäilemässä kunnes uskalsit sanoa vastaan. Nyt pieni egosi katuu sitä ja haet oikeutusta teollesi netistä. vittu mikä nössö olet ollut ja tulet olemaan. syy on geeneissä, kasvuympäristössä, valitse jokin ja ole hiljaa niin kuin olit ennenkin.
- Hottentotti.
Tähä on oikein hyvä.
ei sinulla ole ollut ystävää, olet ollut tossun alla myötäilemässä kunnes uskalsit sanoa vastaan. Nyt pieni egosi katuu sitä ja haet oikeutusta teollesi netistä.
>>Mutta miksi, dsadigu8, noin rumasti kirjoitat jatkoa ?>>
vittu mikä nössö olet ollut ja tulet olemaan. syy on geeneissä, kasvuympäristössä, valitse jokin ja ole hiljaa niin kuin olit ennenkin. - dsadigu8
Hottentotti. kirjoitti:
Tähä on oikein hyvä.
ei sinulla ole ollut ystävää, olet ollut tossun alla myötäilemässä kunnes uskalsit sanoa vastaan. Nyt pieni egosi katuu sitä ja haet oikeutusta teollesi netistä.
>>Mutta miksi, dsadigu8, noin rumasti kirjoitat jatkoa ?>>
vittu mikä nössö olet ollut ja tulet olemaan. syy on geeneissä, kasvuympäristössä, valitse jokin ja ole hiljaa niin kuin olit ennenkin.Et käsittänyt ristiriitaa joka on tämän viestiketjun aloittajalla, hän puhuu ystävyydestä jota ei ole edes ollut. Ihminen jolla on ystäviä tietää, että voi sanoa asioita suoraan ja kommentoida kriittisesti aihetta kuin aihetta, eikä siitä vedetä hernettä nenään kuin vain huumorilla. Siksi tämän viestiketjun jatkossa ei tarvitse olla järkeviä kommentteja koska koko tarina on vitsi. vittu on sana ja kaunis elin naisella, jos sen ottaa loukkauksena niin vittu ottakoon.
- Tässäkö tämä?
dsadigu8 kirjoitti:
Et käsittänyt ristiriitaa joka on tämän viestiketjun aloittajalla, hän puhuu ystävyydestä jota ei ole edes ollut. Ihminen jolla on ystäviä tietää, että voi sanoa asioita suoraan ja kommentoida kriittisesti aihetta kuin aihetta, eikä siitä vedetä hernettä nenään kuin vain huumorilla. Siksi tämän viestiketjun jatkossa ei tarvitse olla järkeviä kommentteja koska koko tarina on vitsi. vittu on sana ja kaunis elin naisella, jos sen ottaa loukkauksena niin vittu ottakoon.
Sä olet sitten sitä mieltä, että koko juttu ei ole ollut ystävyyttä ollenkaan? Olitko se sinä, joka kirjoitit, että oon tossun alla oleva nynny? (Sori, luin kaikki kerran läpi, enkä ole varma enää kirjoittajasta, kuka se sattu olemaan..).
- -Nih-
dsadigu8 kirjoitti:
Et käsittänyt ristiriitaa joka on tämän viestiketjun aloittajalla, hän puhuu ystävyydestä jota ei ole edes ollut. Ihminen jolla on ystäviä tietää, että voi sanoa asioita suoraan ja kommentoida kriittisesti aihetta kuin aihetta, eikä siitä vedetä hernettä nenään kuin vain huumorilla. Siksi tämän viestiketjun jatkossa ei tarvitse olla järkeviä kommentteja koska koko tarina on vitsi. vittu on sana ja kaunis elin naisella, jos sen ottaa loukkauksena niin vittu ottakoon.
No missäs te arvon vittupää, on alkuperäinen sanonut ettei ystävyyttä ole ollutkaan? Ei missään. Ihmisiä, ystäviä ja ystävyyttä on monenlaista, tiesitkö?
Sinulla on mielestäsi ainoa oikea ystävyyden määritelmä? Kovin oli agressiivista tekstiä. Hae tuohon apua :D
- Palautetta vaan
ja pitääkin jos aihetta on, ystävyys kyllä sen kestää. Pitää muistaa myös itse olla avoin palautteelle.
- aforismi
Ystävää saa kritisoida.
Tuttavaa tai kaveria ei. - fdghfdh
Eräs ystäväni on kauhean itsekeskeinen. Hän ilmaisee sen usein suoraan kehumalla itseään vuolaasti. Tässä taannoin kyseenalaistin jälleen hänen tärkeytensä. En välttämättä hauku häntä suoraan, mutta esitän vastaväittämiä jotka saavat hänet miettimään asioita uudessa valossa. Joka kerta hän ymmärtää selkeästi mihin kysymyksilläni pyrin ja suuttuu hetkeksi. Monella tapaa hän on mukava ihminen, kunhan keskustelu ei vain käänny häneen itseensä. Olen sitäpaitsi erittäin kärkäs sanomaan asioista, se tulee minulta luonnostaan. Yritän liikaa "kasvattaa" hänestä kriittisempää ihmistä itseään kohtaan, siinä onnistumatta.
Aikuisia ihmisiä ei voi muuttaa, he ovat mitä ovat, mutta voin ainakin yrittää ettei hän olisi niin itsekeskeinen minun seurassani. - Mammuska2
Minulla on myös elämässäni ihminen, jonka ystävyyden koen lähinnä rasittavaksi. Elämäntilanteen ja pienien ympyröiden takia vietämme paljon aikaa yhdessä. Maailmankatsomuksemme ja arvomme ovat melkein kaikessa erilaiset.
Olemme pysyneet kavereina, koska olen antanut hänen jyrkkien mielipiteidensä mennä "korvasta sisään ja toisesta ulos", lähinnä vain ihmetellyt miten joku voikin ajatella noin. Eikä siinä muuten mitään, mutta jatkuva toisten selän takana pahaa puhuminen ja haukkuminen alkaa rasittaa. Nyt hiljattain maailmat ovat törmänneet pari kertaa rajusti, koska hän on alkanut puuttumaan minun elämääni ja toimintaani. Eli siis antanut minulle kritiikkiä, jonka vastaanottaminen ei kyllä minullekaan ollut helppoa... Haluan kuitenkin tehdä, niinkuin itse koen parhaaksi, ja suoraan sanonut hänelle, että kiitos vain, mutta mä teen kuitenkin näin. Tästä hän on sitten suuttunut.
Olemme vielä väleissä, mutta lämpö on kadonnut. Välillä mietin, miksi hän haluaa viettää aikaa kanssani. Olen hänen läheisin kaverinsa. Olenko vain joku, jolle hän voi haukkua muita ja esitellä omaa erinomaisuuttaan? Kuinka paljon hän haukkuu minua muille? Hän yrittää sabotoida muita ihmissuhteitani, ilmeisesti minulla ei saisi olla muita ystäviä. Kaikki ulkoinen on tärkeää, tavarat, ulkonäkö ja raha. Yritän välillä kääntää keskustelua muihin aiheisiin, mutta hän vain toteaa, ettei kiinnosta, joten keskustelu tyrehtyy. En halua aiheuttaa hänelle pahaa mieltä, mutta en koe myöskään tarvetta mielistellä häntä, olen aikuinen ja osaan olla oma itseni. En tarjoa seuraani, mutten myöskään työnnä häntä pois, koska tiedän olevani jollain ihmeellisellä tasolla hänelle tärkeä (peilin korvike?). En usko, että mielipide-eromme on hänelle rasite, koska hänhän on aina mielestään oikeassa, ja hän hakeutuu seuraani. Tämä ihmissuhde on enemmänkin vain minun ongelmani, koen olevani väärässä seurassa.
Onneksi ratkaisu on lähellä. Elämäntilanteeni muuttuu pian, ja ihan käytännön syistä tiemme eroavat ainakin osittain. Siihen asti haluan välttää riitoja, tavallaan liueta paikalta ilman enempiä konflikteja. Ehkä sinunkin kannattaa keskittyä muihin ystävyyssuhteisiin ja siihen, mitä sinä itse elämältä haluat. Haluatko tosiaan viettää lyhyen elämän sellaisen ihmisen kanssa, jonka seura ahdistaa? Ystävän kanssa pitää olla hyvä olla, silloin voi myös antaa ja vastaanottaa palautetta. - ´+098i7yutdgf
Kyllä mun mielestä, jos sanoo rehellisesti, korrektisti (ettei mitään typeriä omia töksäyttelyjä "suoran puheen" nimissä, vaan jotain rajaa) ja on vilpitön, niin saa sanoa. Kyllä ystävien kesken voi ja pitää keskustella vaikeistakin asioista ja joskus olisi hyväkin kuulla kritiikkiä: tajuaa missä mennään! Epärehellisillä hanurin nuoleskelijoilla ei tee oikeasti mitään.
Ei sun tarvitse anteeksi pyydellä, mutta voithan yrittää keskustella asiasta. Sanoa että et tarkoittanut pahalla, vaan että hän nyt tässäkin näkee taas vaan oman itsensä, että tosiasia on se, että hän kritisi muttei kestä kritiikkiä. Voit aivan hyvin sanoa, että et yritä jakaa ohjeita ja hän saa puolestasi hakata päätään seinään, miten haluaa: ja menettää vaikka sinussa jälleen yhden ystävän, mutta sinä aijot olla hyvä ystävä sitten loppuun saakka, ja antaa hänelle mahdollisuuden. Lisäksi voit mainita, että rehellisyyttä vai perseennuolijoita, mitä hän haluaa...?
Monet negatiivisuuden lietsojat eivät ooikeasti itse tajua olevansa sellaisia ja monella ihmisellä on typerää ylpeyttä. Vaikka hän tajuaisikin sinun olevan oikeassa, voi olla vaikeaa tulla vastaan, kun ei ole tottunut että joku sanoo suoraan! Hän ei ole tottunut. Lisäksi, ne jotka arvostelee ja keskittyy muihin, tekee sen yleensä syystä: oma itsetunto on huono. Siksi hän ei kestä itseensä kohdistuvaa kritiikkiä. Hän on huono itsetuntoinen ja haluaa vetää huomion muihin. Lisäksi ihmisellä on taipumusta korjata muitten asiat sata kertaa muttei kertaakaan omiaan.
Kannattaa yrittää ehkä jutella, mutta et sinä väärässä ole, eikä sinun nöyristellä tarvitse. Voitte yrittää selvittää mitä voi sanoa, miten voisitten jatkossa puhua ja mikä on sitä pahan puhumista ja mikä ei. Asiat kannattaa oikeastaan aina yrittää selvitää: vaikka ystävyys ei jatkuisikaan, tiedät varmasti miksi ja olet itse ollut reilu loppuun saakka. Ystävyydenkin voi päättää rehellisesti ja toista kunnioittaen.
Lisäksi, jos hänellä aina on ongelmia, hänellä on itsensä kanssa ongelmia: hän ei osaa kohdata asioita eikä selvittää niitä, eikä kestä ristiriitoja. Siihen voi olla montakin syytä, vanhoja loukkaamisia, pettämisiä, jättämisiä ja muuta. Perheyitä jne. Joten teillä on ystävinä mahkut myös kasvaa siitä pois. Tsemppiä, yrittäkää viel: ystäviä on todella vähän tässä maailmassa!- HomoGarrulus
Olin koulukiusattuna jo alle kouluiän. Naapurit keskustelivat kun isäni oli sosiaalidemokraatti ja niin hienostoperheiden kakaratkin opetettiin sanomaan, vaikka eivät tienneet mikä on politiikka, että isäsi on sitten jotain, joka on kuulemma kamala. Paha meille muille. Näin sanoittiin kun oli 5. Kun olin 11 ja olisi pitänyt päästä oppikouluun pitivät luokalla vaikka olin parempi koulussa kuin yksikään niistä, joka sai jatkaa oppikouluun mitä silloin sanottiin. Tulin siis vuoden perässä ja tämä vuosi teetti sen, että menetin uskoni aikuisiin; tajusin, että olen väärissä käsissä täysin. Isäni ja äitini piti minua vain vääränä koska en ottanut heihin eroa. Olin molempien tyttö mutta en silti kummankaan lapsi ilmeisesti. Olin yhtä petollinen kuin isäni kun kuuli äidin ääntä ja yhtä tyhmä kuin äiti kun kuuli isän ääntä. Lopulta syrjäydyin myös oppikoulussa ja sen syyksi sanottiin, että olin outo tai olin paha heille koska minulla oli väärät vaatteet ja poltin vielä tupakkaa. En tiennyt missä olla ja kenen kanssa, kaikki hylki. Kun menin naimisiin ja sain ensimmäisen lapsen minun olisi pitänyt saada apua mutta avunantajat otti vain minusta jonkinlaisen opetuksen itselleen ja niin piinasivat vuosia kunnes minun todellinen luonne oli parjattu, herjattu, koeteltu ja lytätty - ja silti siitä ei saanut sanoa mitään. Jäin lopullisesti kotiin - olen vain 52 ja tunnen itseni lukituksi elämän kahleisiin, ei saa sanoa mitän koska jonkun huono omatunto tulisi siihen kohtaan väittämään, että olen sairas, kleptomaani (niitten omat kultalusikkatraumat projisoitui), alzheimerpotilas (hajamielisyys tästä kaikesta), petollinen (yritin hakea turvaa edes voimasta tai auktoriteetista, elättelin kuin lapsi lukittuna kaappiin ajatuksen, että joku kuitenkin rakastaa - -) ja kaikesta mitä sanoin tai mihin yritin kiinnittyä katsottiin vain uusi evidenssi miten surkea ja epäystävällinen olen. Joten - kaikki siksi, että en saanut elää niin sen takia ei sitten saanut. Eikä saanut turvaa, ei lohtua, ei edes keskustella ja jos halusin sanoivat, että mene psykiatriin. Kaikki siis petti, mutta omaa sudenkuoppaa eivät tajua. Vieläkään.
- Ruttunen
Tuohan on siis aivan kertakaikkisen tavallista. Useampi sitä tekee, harvempi tunnustaa tuota piirrettä itsessään. Eli mistä toista moitit, sitä teet itse. 'Kyllähän minä, mutta kun tuo toinen noin'. -Vanha sanomus samasta aiheesta: pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin. Tämä voi olla myös itsetuntokysymys. Itseen kohdistuvaa kritiikkiä ei haluta ottaa vastaan, koska se paljastaisi epäkohtia itsestä. Kertoisi jopa totuuden. Ja se tulee liian lähelle ihmisen sisintä. Vikoja nähdään toisissa, mutta peiliin ei uskalleta katsoa. Vaikka vika voisi löytyä sieltä. Tälle käytökselle lienee sukua myös sellainen, että ihminen ottaa eri tilanteissa marttyyrin roolin. Hän on aina uhri ja vieläpä syytön sellainen.
- ystävä(kö)???
Mulla oli ystävä, jonka kanssa kasvettiin ja tehtiin hauskoja teini-iän reissuja ja kommelluksia. Ne olivat ainut kertaisia aikoja ja pysyvät sellaisina kaikesta huolimatta. Mutta, kun aikuistuttiin, alkoi hänestä tulla esille aina enemmin ja enemmin kuvailemaasi potaskan puhuja ja ihmettelinkin, että ompas hänen ystävä piirinsä outoa, kaikki jotenkin tärähtäneitä tms. Sitten koitti päivä, kun tutustuin erääseen ihmiseen, joka oli hänen yksi tärähtänyt ystävä, joka hänen mukaansa oli hyväksikäyttänyt lapsiaan jne. Kaikki ne jutut olivat täysin ristiriitaisia, mitä näin. Tutustuin myös heidän jo aikuisiin lapsiin, joita ei todellakaan oltu käytetty hyväksi. Hän kertoi myös tarinoita, joita oli minusta kuullut ja ihmetteli, voiko olla totta? Sitten päätin, että nyt tää paskan puhuminen saa loppua ja kerroin kaikille osapuolille nämä tarinat! Totuus tuli ilmi ja sinne jäi "ystävyys"! Mutta ei tarvi enää kuunnella valheita ja selkään puukotusta. Oikein teit sinäkin!
- Tässäkö tämä?
ystävä(kö)??? kirjoitti:
Mulla oli ystävä, jonka kanssa kasvettiin ja tehtiin hauskoja teini-iän reissuja ja kommelluksia. Ne olivat ainut kertaisia aikoja ja pysyvät sellaisina kaikesta huolimatta. Mutta, kun aikuistuttiin, alkoi hänestä tulla esille aina enemmin ja enemmin kuvailemaasi potaskan puhuja ja ihmettelinkin, että ompas hänen ystävä piirinsä outoa, kaikki jotenkin tärähtäneitä tms. Sitten koitti päivä, kun tutustuin erääseen ihmiseen, joka oli hänen yksi tärähtänyt ystävä, joka hänen mukaansa oli hyväksikäyttänyt lapsiaan jne. Kaikki ne jutut olivat täysin ristiriitaisia, mitä näin. Tutustuin myös heidän jo aikuisiin lapsiin, joita ei todellakaan oltu käytetty hyväksi. Hän kertoi myös tarinoita, joita oli minusta kuullut ja ihmetteli, voiko olla totta? Sitten päätin, että nyt tää paskan puhuminen saa loppua ja kerroin kaikille osapuolille nämä tarinat! Totuus tuli ilmi ja sinne jäi "ystävyys"! Mutta ei tarvi enää kuunnella valheita ja selkään puukotusta. Oikein teit sinäkin!
Viestisi kuulostaa osittain tutulta. Juuri tuo kohta, että miten kaikki ihmiset tuntuu olevan jotenkin epä-terveitä, tärähtäneitä tai muuten hankalia toisen tuttava-piirissä. Henkilökohtasesti en noita ihmisiä sen paremmin tunne, mutta tiedän heidät nimeltä ja ulkonäöltä ja joskus jotain pientä heidän kanssaan rupatellut. Todella vähissä on ne ihmiset, jotka sitten vaikuttais puheiden perusteella olevan normaaleja. Eli suurin osa tuntuu olevan, toimivan ja ajattelevan jotenki epä-terveesti hänen mielestään. En sillai epäile hänen valehtelevan, mutta kaikkea mikä itseä ei miellytä, ei voi leimata epä-terveeksi tai sairaaksi.
- myös äiti 40 =)
Tässäkö tämä? kirjoitti:
Viestisi kuulostaa osittain tutulta. Juuri tuo kohta, että miten kaikki ihmiset tuntuu olevan jotenkin epä-terveitä, tärähtäneitä tai muuten hankalia toisen tuttava-piirissä. Henkilökohtasesti en noita ihmisiä sen paremmin tunne, mutta tiedän heidät nimeltä ja ulkonäöltä ja joskus jotain pientä heidän kanssaan rupatellut. Todella vähissä on ne ihmiset, jotka sitten vaikuttais puheiden perusteella olevan normaaleja. Eli suurin osa tuntuu olevan, toimivan ja ajattelevan jotenki epä-terveesti hänen mielestään. En sillai epäile hänen valehtelevan, mutta kaikkea mikä itseä ei miellytä, ei voi leimata epä-terveeksi tai sairaaksi.
Vaikutat erittäin täysijärkiseltä ja empaattiselta ihmiseltä. Ehkä sinun kannattaisi ottaa itseäsi varten aikalisä ja vetää henkeä ja saada voimasi takaisin. Sitten ehkä voisit lähestyä ystävääsi siitä näkökulmasta mikä aikaisemmin jo vilahti, eli kerro hänelle kuinka et haluaisi hänen vahingoittavan itseään puheilla toisista, koska totta on, että eniten se syö häntä itseään eikä varmasti paranna oloa ollenkaan.
Ihanaa kevättä! - '''***
Tässäkö tämä? kirjoitti:
Mietin vaan että ainakin mulle on tullut tosi rasittava kuva tästä ystävästäsi, enkä jaksaisi moista. MIten ylipäänsä olette tutustuneet ja päätyneet ystäviksi? - Jotenkin tulee kirjoituksestasi sellainen tuntuma, että ehkä ette ole vielä kovin kauaa tunteneet..
Itselläni kun oli vastaavantyyppinen tilanne menneisyydessä, niin en huomannut tutustumisen alussa niitä rasittavia piirteitä, ehkä noin puolen vuoden päästä alkoi silmät aueta. Ns ystävyyden loppuminen oli paras juttu meidän ns ystävyydessä. Mutta kun tänne kirjoitat, kiinnostaisi tietää miten olette päätyneet ystäviksi, ja tietenkin myös se, että onko hänessä mitä(än) hyviä puolia. - Kun itse sain tutustua toisenlaisiin ihmisiin, sitten tajusin vielä selvemmin sen kontrastin menneisyyteen ja ihmettelin miten ihmeessä olen päätynyt sellaiseen ns ystävyyteen. Koska ei se omalla kohdallani täyttänyt ystävyyden tunnusmerkkejä, miten ainakin tänä päivänä ystävyyden miellän. - Tässäkö tämä?
'''*** kirjoitti:
Mietin vaan että ainakin mulle on tullut tosi rasittava kuva tästä ystävästäsi, enkä jaksaisi moista. MIten ylipäänsä olette tutustuneet ja päätyneet ystäviksi? - Jotenkin tulee kirjoituksestasi sellainen tuntuma, että ehkä ette ole vielä kovin kauaa tunteneet..
Itselläni kun oli vastaavantyyppinen tilanne menneisyydessä, niin en huomannut tutustumisen alussa niitä rasittavia piirteitä, ehkä noin puolen vuoden päästä alkoi silmät aueta. Ns ystävyyden loppuminen oli paras juttu meidän ns ystävyydessä. Mutta kun tänne kirjoitat, kiinnostaisi tietää miten olette päätyneet ystäviksi, ja tietenkin myös se, että onko hänessä mitä(än) hyviä puolia. - Kun itse sain tutustua toisenlaisiin ihmisiin, sitten tajusin vielä selvemmin sen kontrastin menneisyyteen ja ihmettelin miten ihmeessä olen päätynyt sellaiseen ns ystävyyteen. Koska ei se omalla kohdallani täyttänyt ystävyyden tunnusmerkkejä, miten ainakin tänä päivänä ystävyyden miellän.No en voi sitä kieltää, etteikö olisi rasittava. Luulen että tajuaa sen jollain tavalla itsekin. Mm. se puhumisen tarve on hällä niin Valtava asiassa ku asiassa. Aina ei jaksais kuunnella eikä oikein olis aikaakaan. Kun se puhelu vie lähestulkoon aina minimissään tunnin.
Joo, ei me olla ihan hirveen kauaa tunnettu. Vähän päälle puol vuotta. Pyörittiin osittain samoissa tilanteissa ja meillä myös joitain yhteisiä tuttuja. Vaihdettiin jossain vaiheessa numeroita ja hän oli alusta asti hyvin aktiivinen persoona ottamaan yhteyttä. Meitä yhdistää eräänlainen samantapainen elämäntilanne. Me vähän ku kärsitään samanlaisista vaivoista ja ongelmista itsemme ja elämämme suhteen. En oikeen tunne muita, ketkä kärsis samanlaisista asioista. Sehän sitten tuntu tosi kivalta, että oli ihan livenä semmoinen tuttu joka ei ihmetelly ja jolle ei tarvinnu selitellä koko aika itteensä.
Kaippa se oli myös mukavaa omata joku naispuolinen frendi, kenen kans saatto viettää iltoja kokkaillen jne.
Monet kun mun ikäsistä seurustelee tiiviisti, on perhettä ja muuta. Ja tottakai hänessä on hyviä puolia. Hän on tosi syvällinen ja pohdiskeleva ja omaa monia mielenkiintoisia näkemyksiä. Ja onhan hän mua myös rohkassu ja sanonu rakastavansakin minua : ) Jos ei olis niin hirveen fanaattinen ja ehdoton omien näkemyksiensä suhteen ja muiden ihmisten suhteen, niin tilanne vois olla paljon parempi. - '''***
Tässäkö tämä? kirjoitti:
No en voi sitä kieltää, etteikö olisi rasittava. Luulen että tajuaa sen jollain tavalla itsekin. Mm. se puhumisen tarve on hällä niin Valtava asiassa ku asiassa. Aina ei jaksais kuunnella eikä oikein olis aikaakaan. Kun se puhelu vie lähestulkoon aina minimissään tunnin.
Joo, ei me olla ihan hirveen kauaa tunnettu. Vähän päälle puol vuotta. Pyörittiin osittain samoissa tilanteissa ja meillä myös joitain yhteisiä tuttuja. Vaihdettiin jossain vaiheessa numeroita ja hän oli alusta asti hyvin aktiivinen persoona ottamaan yhteyttä. Meitä yhdistää eräänlainen samantapainen elämäntilanne. Me vähän ku kärsitään samanlaisista vaivoista ja ongelmista itsemme ja elämämme suhteen. En oikeen tunne muita, ketkä kärsis samanlaisista asioista. Sehän sitten tuntu tosi kivalta, että oli ihan livenä semmoinen tuttu joka ei ihmetelly ja jolle ei tarvinnu selitellä koko aika itteensä.
Kaippa se oli myös mukavaa omata joku naispuolinen frendi, kenen kans saatto viettää iltoja kokkaillen jne.
Monet kun mun ikäsistä seurustelee tiiviisti, on perhettä ja muuta. Ja tottakai hänessä on hyviä puolia. Hän on tosi syvällinen ja pohdiskeleva ja omaa monia mielenkiintoisia näkemyksiä. Ja onhan hän mua myös rohkassu ja sanonu rakastavansakin minua : ) Jos ei olis niin hirveen fanaattinen ja ehdoton omien näkemyksiensä suhteen ja muiden ihmisten suhteen, niin tilanne vois olla paljon parempi.Ok.. Ymmärrettäväähän se kun on samantyyppisiä taustoja tms elämäntilannetta, niin se yhdistää. Kovin vaan mulle nousee vaan mieleen se oma tuttavuus, tosin siitä on niin pitkä aika, että muistot on jo haalistuneet. Mutta itselläkin tuntui aluksi että meillä on yhdistävä elämäntilanne ja muitakin asioita elämässä, käytiin älyllisiä(?) syvällisiä(?) keskusteluja aluksi, mutta kyllä jossain vaiheessa muuttui niin että hänen kritisoimisen halu alkoi ulottua myös mun ja mun läheisten asioihin... Että aluksi sitä negatiivisuutta ym en huomannut, mutta kun ns "kuherruskuukausi" ohi, niin ihmisen todellinen luonne alkaa paljastua. Kaikkiaan tunsimme kuitenkin oisko pari, kolme vuotta, ja ehkä vain jotain puoli vuotta oli aikaa, jolloin hänestä jollain tavalla pidin. Sen jälkeen enemmän tai vähemmän hän vähintäänkin ärsytti, keskustelut ei onnistuneet, niistä tuli valtataisteluja, ja täytyy myöntää että jollain tavalla myös pelkäsin häntä, koska hän "osasi" loukata toista tosi salakavalasti. Omassa vaikeassa elämäntilanteessani en vaan jaksanut laittaa kampoihin. Ei hänellä myötätuntoa juuri ollut toisten vaikeuksiin, mutta omasta elämässään hän löysi mitä pienimmistäkin asioista katkeruuden aihetta. Siis hirveän yksipuolistahan se oli ja turhauttavaa. Enkähän juuri viettänytkään aikaa hänen kanssaan loppuaikoina. Lopulta kun sanoin hänelle negatiivista palautetta, kohta koko tuttavuus loppui pian. Aivan kamala koko juttu.
No, sun tilanne voi olla toinen, mutta tosiaan kun noin vähän aikaa vasta olette tunteneet, niin sen voi tiedostaa että tilanteet voi muuttua ja ihmisestä paljastua uusia puolia. On vaan niin että siitä mitä kirjoitat, löydän aika lailla yhtymäkohtia omaan tapaukseeni. Voihan ihminen olla älykäs ja mielenkiintoisia mielipiteitä, mutta entä sitten se toisen kuunteleminen, empatia ym.. Tuletko kuulluksi.. Sellainen ehdottomuus, mitä on kaverillasi ja entisellä tutullani, ei mielestäni ole kovin kypsää ajattelua. Luulen että siinä voi olla kyse jonkinlaisesta turvattomuudesta, että ihminen hakee ehdottomilla mielipiteillään ja toisten leimaamisella jotain turvaa: kun on mielessään nopeasti arvioinut millainen joku ihminen on, mikä hyvää ja pahaa, niin maailma ei niin arvaamaton paikka. Tämä tällänen keitittöpsykologin heitto :) - Kovin myös intensiiviseltä tuntuu myös ystäväsi ystävyys, en oikein osaa siihen suhtautua kun itse en ole rakkaudentunnustuksia ystävilleni tehnyt.. Ei siinä mitään, mutta mulle uusi asia.
- lovetti
Ystäväkin voi kritisoida varsinkin jos on noin hyvä syy itse en kritisoi ketään koska ei ole ollut vielä hyvää syytä mutta tuo tyyppi muistuttaa erästä henkilöä joka pullistelee opettajallekin siitä miten kaksi plus kaksi on viisi koska hän ei voi koskaan olla väärässä ei tullu hyvä matikan tai käytöksen numero
- ireknien
Unohda koko ihminen. Mitä tekee tuollaisella ystävällä? Jos on kerran paljon huonoa sanottavaa muista, niin pitäisi kyllä kestää kuulla myös kritiikkiä. Tuo kuulostaa siltä, että ystävälläsi on todella huono itsetunto, jonka vuoksi hänen täytyy haukkua jokaikinen ihminen, jonka voi jollain tavalla kokea itselleen uhaksi jne.
- marineh.10
Tuli ihan mieleeni omat kokemukseni, kun luin viestisi.
Minä olen ollut aika lailla sellainen kuuntelevä ystävä ja hyvä siinä. Monet ihmiset ovat "tottuneet" valittamaan minulle asioitaan. Olen ymmärtänyt vasta myöhemmin kuinka ainutlaatuinen oikeastaan olen - harvalla ihmisellä on kuuntelevaa ystävää. Yleensä ihmiset haluavat itse puhua - ja vain itsestään.
Pari vuotta sitten tiettyjen kokemusteni kautta muutuin niin, että päätin sanoa asioita vähän suoremmin, ts. sanoin mielipiteeni. Mitään ilkeää en edelleenkään sanonut, vaan saatoin suhtautua kriittisesti ystäväni tapaan toimia, aivan kuten sinäkin.
Tästä seurasi sitten yhden ystävän kohdalla jonkinlainen välirikko, toisen ystävän kanssa tapahtui niin, että hän esim. alkoholia pari lasia nautittuaan purki minuun aggressioitaan sanomalla inhottavuuksia.
Kaikki siis alkoi siitä, että aloin sanoa asioita suoraan. Hän varmasti sisimmissään tajusi minun olevan oikeassa, mutta ei voinut myöntää asiaa.
Tämä toinen ystäväni on myös itse sellainen, että sanoo muille suoraan ikävästi, ja hänelläkin on mennyt välit poikki moneen ystävään juuri tämän takia. Itse hän ei kuitenkaan siedä mitään kritiikkiä, ja pistää välit tällaisesta usein poikki. Olemme pitkäaikasia ystäviä, ja minun hän ei kyllä ole uskaltanut panna välejä poikki.
Olen tällaisen käytöksen myötä alkanut miettiä sitäkin, mitä ystävyys oikein on, ja ketkä ovat todellisia ystäviäni loppujen lopuksi. Tätä pohdiskelua tulen varmasti jatkamaan vielä pitkään.
Otit todella hyvän aiheen esille! - sometimes i feel bad
Tuolla tavoin käyttäytyvä ihminen ei ole ystävä,kaveri korkeintaan.
Koskaan ei voi luottaa hänen puheisiinsa,lupauksiinsa,tekoihinsa.
Jokaisesta kerrotaan jotain negatiivista juoruilun vuoksi,mutta silti hän on niiden ihmisten kanssa,joista puhuu halveksuvasti.
Koeta etsiä erilaista seuraa. Hyvä tietysti korjata välit,ettei tarvitse turhaan kaunaa kantaa.
Tsemppiä sullekin!- samaa...
mieltä! Piti laittaa viesti samaan tyyliin, mutta nyt ei tarvitsekaan. :)
- csfkiwååååååååååå
samaa... kirjoitti:
mieltä! Piti laittaa viesti samaan tyyliin, mutta nyt ei tarvitsekaan. :)
Juuri näin. Tuollainen ihminen ei ansaitse noin hyvää ystävää kuin sinä. Seläntakana puhujasta, saati paskanpuhujasta tai jopa mustamaalaajasta kannattaa pysyä erossa, ehkäpä jossain vaiheessa alkaa myös katsella peiliin, eikä vain sitä ulkoista kuva..sitten kun läheisä ja ystäviä ei enää ole. Täytyy tapauksella olla monta naamaa ja aivan varmasti puhuu enemmän tai vähemmän paskaa myös sinusta.
Osoita selkeästi ettei sinua tuollainen "ystävä" kiinnosta, niin maailma on taas hitusen parempi paikka.
- Tää on psykologiaa
Jos ystäväsi on joku muu kuin nainen, silloin ei ole mitään vaaraa sanoa suoraan. Jos ystäväsi on kuitenkin nainen, niin sinun on jätettävä sanomatta hänelle virheistään. Sinun pitää vain kertoa esimerkkejä samantapaisista jutuista, joissa huomaa, sinun mielestäsi nainen on tehnyt väärin. Anna hänen itse keksiä, että hänkin on tehnyt samalla tavalla väärin. Ja kerro myös, että tällaisissa tilainteissa väärin tehneen tulee yleensä pyytää anteeksi. Jos ystäväsi ei kuitenkaan ymmärrä tätä sanomaa, niin voithan sanoa esimerkin omaisesti jonkun vastaavan jutun, että siinä nainen teki vääri ja että se juttu hyvin paljon muistutti ystäväsi asiaa! Mutta älä lähde syyttämään ystävääsi, siitä tulee vain hänelle paha mieli ja se kääntyy sinuakin vastaan. Ehkä hän tajauaa siitä tehneensä todella väärin ja pyytää anteeksi. Mutta jos käy niin, että aivosolukoissa ei vieläkään loksahda oikeisiin uomiin ajatus, niin voithan lopuksi ihan kuin leikilläsi tokaista, että teithän sinä nyt ison munauksen! Ja jos ei vieläkään ystäväsi tajua, että syy on ollut yksin hänen, ota metri vahvaa rautalankaa ja väännä se siitä hänelle. Toivottavasti muistaa seuraavalla kerralla menetellä paremmin eikä tule kertomaan sinulle töppäyksiään!
En ole vielä valmis psykologi, mutta olen muutaman kerran katsonut Dr. Phil -ohjelmaa. - iskijä
tollasta muijaa pitäis vetää dunkkuu.
- kaveri toisille
"Ystävänsä voi valita". Ystävyydessä vallitsee tasa-arvo siinä mielessä että molempien pitää saada siitä jotakin mitä haluaa. Et uskalla kertoa "ystävällesi" asioita, koska hän puhuu paskaa sinusta kuitenkin. Aivan kuin kaikista muistakin. Onko sellainen ystävä? Johon ei voi yhtään luottaa. Sinä olet hänen ystävänsä mutta hän ei ole sinun.
- tässäkö tämä
kuules, mulla on niin samoja kokemuksia! sen voin sanoa suoraan että se "ystäväsi" ei muutu tuosta mihinkään suuntaan, itselläni on ollu monia tuollaisia kavereita mutta kaikkien kanssa on välit mennyt poikki kun itse kerran huomauttaa jostain asiasta niin vedetään sitten herneet nenään nii pahasti että ai että! juuri tuollaiset ihmiset puhuvat muista pahaa, arvostelevat yms..että itse kuvittelee olevansa täydellisiä niin on pakko muita mollata, elä todellakaan pyydä anteeksi! siinäpähän miettii kun ei ole ketään kavereita oikeesti, sais tuommoset ihmiset mennä niin itteensä ja ajatella minkä takia ei ole kavereita!!
- Heystock
- Kun kerroin ystävälleni että hän on haiseva läskipää jolla on ruma lippis, ja hänen hiukset ovat ihan kuolleet liiasta lippiksen käytöstä. Sanoin myös että hän on aivokuollut possumi.
- Toiselle ystävälle kerroin että hän on irstas sika.
Molemmat loukkaantuivat, ihan asiallista ja rakentavaa palautettahan minä annoin!
Okei ollakseni rehellinen & asiallinen hetken aikaa, kavereille saa mainita joko silloin kun tapahtuu tai sen jälkeen asiasta niin tämä miettii vähän asiaa. Itsekkin tykkään omassa kaveripiirissä siitä että ihmiset sanoo suoraan mielipiteensä. Sitä pysyy jalat maassa eikä kusta nouse kuuppaan.
Jos se nyt vetää herneen ja muutaman vesimeloonia nenäänsä totuuksista niin so what? Mut ihan nyrkkisääntönä ei kannata purkaantua kaikesta mikä nyt hiertää koska sekin on väärin ja yleensä asiatonta, pitää pysyä asian ytimessä.
Enemmän mietin sitä että miksi helvetissä kukaan vaivautuu tänne kirjoittamaan mokomasta asiasta.. Tarkoitan vain että miksi ihmisten pitää hakea tukea mielipiteilleen/näkemykselleen netissä/muilta. Miksi pitää saada kuulla muilta olevansa oikeassa? Jätä sanomatta ne asiat mitkä tiedät äärimmäisen loukkaaviksi ja epäoikeudenmukaisiksi. Kun tietää puhuvansa sen takia että vihaa mitä toinen tekee muille, se on oikeudenmukaista, ei kuitenkaan saa haukkua ja olla epäasiallinen.
Tarvitseeko mokomia viestejä jos toimii oikeudenmukaisesti? Kun se on mahdotonta itse toimia oikein tulee mukaan se toiseksi tärkein taito: Pyytää anteeksi.
Mailmaan mahtuu monelaista, kaippa sitä ei saisi tuomita muiden tapoja kun ei toista tunne, siispä kiitoksia että luitte ja anteeksi ajattelemattomuuteni. - kokemusta on
joo alä pyydä anteeksi. Tunnen täsmälleen samanlaisen tyypin ja olen hyvin onnellinen kun enää en tarvitse kuunnella juuri sitä pahaa muista ja itsessä ei ole koskaan mitään vikaa. Ihanaa kun enegiaa jää ihanien asioiden tekemiseen ja ajattelemiseen kun tämä negatio on ulkona kuvioista, en oikeastai kaipaa sellaista.
- ex kaveri
Itsellä vastaava tilanne. Hyvä kaveri, tunnettu 15 vuotta. Eräästä asiasta en voinnut olla samaa mieltä kaverini kanssa, vaikka kyllä ymmärsin hänen kantansa asiaan. Kerroin sen hänelle.
Siitä seurasi että hän ilmoitti ettei kukaan sano kuinka hänen pitää toimia, siitä minäkin sitten hieman hiillyin.
Vuoden verran pidettiin mykkäkoulua, hän muutti toiseen kaupunkiin. Ei olla oltu sen "pikku" riidan jälkeen enää missään tekemisissä.
Ei se ole nöyrtymistä jos haluaa selvittää välit. Mielestäni mielipiteitään ei tarvitse pyydellä anteeksi välejä selvitellessä. Tavallisesti vahvempi osapuoli tekee aloitteen.- Anniterttuli
..ja ystävät..itellä vaikea tilanne myös 2 ystävää jotka puhuu minulle toisistaan pahaa..minä siinä puun ja kuoren välissä.en halua ottaa kantaa en puolustaa koska en ole selvistä mistä he kiistelee ja ovat nyt molemmat erillään ei tapaamisia ei mitään heillä..kun menen jommalle kummalle niin alkaa se toisen mollaaminen ja se kuinka toinen on kiero tai jotain ..olenkin sanonut että selvittäkää ite asiat...toinen on kuin sisareni ehkä vain että antaa olla ,en viitti selittää toinen ant tulla täydeltä laidalta ja moittii kieroksi ym...muuta..ja aikaakaan kun reissatiin yhdessä ja juhlittiin ym..muuta ei voi ymm. itse olen aina väistynyt näistä elämässäni muutenkin muutakin on ja kiireitä riittää..ei viitti aikaa tälläiseen tuhrata..jokaien sopikoon juuttunsa itse..surullista mutta tälläisiä tapahtuu..kun ihmisiä ollaan erehdytään,mutta niistä pitää oppia myös.
- WVenus70
Anniterttuli kirjoitti:
..ja ystävät..itellä vaikea tilanne myös 2 ystävää jotka puhuu minulle toisistaan pahaa..minä siinä puun ja kuoren välissä.en halua ottaa kantaa en puolustaa koska en ole selvistä mistä he kiistelee ja ovat nyt molemmat erillään ei tapaamisia ei mitään heillä..kun menen jommalle kummalle niin alkaa se toisen mollaaminen ja se kuinka toinen on kiero tai jotain ..olenkin sanonut että selvittäkää ite asiat...toinen on kuin sisareni ehkä vain että antaa olla ,en viitti selittää toinen ant tulla täydeltä laidalta ja moittii kieroksi ym...muuta..ja aikaakaan kun reissatiin yhdessä ja juhlittiin ym..muuta ei voi ymm. itse olen aina väistynyt näistä elämässäni muutenkin muutakin on ja kiireitä riittää..ei viitti aikaa tälläiseen tuhrata..jokaien sopikoon juuttunsa itse..surullista mutta tälläisiä tapahtuu..kun ihmisiä ollaan erehdytään,mutta niistä pitää oppia myös.
...olet...
Onhan se varmasti fakta, että ystävät arvostelevat aina toisiaan. Olennaista on se, onko se hyvällä vai pahalla. Parempi se on testata mielipiteensä toisilla ennen sen kertomista ääneen?! Mutta toki se pitää aina asianosaiselle lopuksi itse kertoa ja olla vastaanottavainen vastaukselle. Tuomiota ei voi asioista kuitenkaan esittää koskaan ennen kuin tietää kaikki vaikuttavat seikat ja niitä ei varmasti koskaan saa tietää.. - MattiJJX
Systeemi osoitteessa http://taitopeli.info/ on hyvä jos haluaa saada helposti paljon rahaa. Itse tein jo ensimmäisen kahden tunnin aikana 150e!
- Matti Viikate
Tuollaisessakaan tilanteessa ei aina kaikki ole niin mustavalkoista.
Eikä esim silloin jos ystäväsi on oikeassa niin hommassa ole mitään vikaa.
Faktojen toteaminen hyvässä hengessä ja auttamis tarkoituksessa ei ole pahan puhumista.
Yksi yleispätevä vinkki sinulle olisi olla välittämättä jos ystäväsi tosiaan puhuu pahaa muista.
Mitä ilmeisemminkään hän ei nimittäin mitään fyysistä vahinkoa kuitenkaan aiheuta, niin silloin jos et suotta välitä kun se ei ketään auta, niin siinä on oiva ratkaisu sinulle.
Välillä on niinkin että pahaa muista puhuva ystäväsi auttaa vain sinua koska ystäväsi (siis muut) puhuvatkin sinusta pahaa selkäsi takana. Mutta koita pärjäillä ja tsemppiä vain.
http://mattiviikate.newsvine.com/ - kova elämä takana
kyl saa antaa palautetta. Voihan sitä vähän yrittää miettii sanamuotoo, ja ehkä yrittää pyytää antaaks, mut MYÖS KIELTEINEN PALUTE ON HYVÄKSYTTÄVÄ. Kielteisen palutteen jälkeen voi katsoa peiliin ja miettiä, et voinko minä itse tehdä jotain toisin. Ja palautteen jälkeen voi asiat keskustella puolin ja toisin selviks, ni ei jää hampaankoloon mitään.
Tulee mieleeni eräs läheinen ihminen, jolla oli omat asia päin p... ja käänsi puheen aina johonki toiseen ihmiseen moittimalla toista ihmistä, että kaikki olisivat kääntäneet päänsä tätä toista ihmistä päin ja että KUKAAN EI OLISI HUOMANNUT HÄNEN HENK KOHTAISIA ONGELMIAA. Mut tälläinen ihminen on rasittava. Yleensä tälläinen ihminen työntää ystävät pois läheltään, tahtomattaan... - Narsisteja lähellä
Ystäväsi reaktio on aika luonnollinen. Kun totuus kalahtaa ja kolahtaa kovaa niin ihminen usein reagoi juuri loukkaantumalla. Ja kun kyseessä on hyvän ystävän palaute, se kirpaisee vieläkin enemmän.
Luepa huvikseen narsistisesta luonnehäiriöstä. Olisikohan jotain sellaista ystävässäsi nähtävillä..
Toivotaan, että ystäväsi ottaa ennemmin palautteesta onkeensa eikä jatka murjottamista liian pitkään. - -Totuudentorvi-
Saa kritisoida tietenkin. Kyllähän tuollainen "ystävä" on hyvä pudottaa maan kamaralle. Vaikka sitten lopullisesti jättämällä hänet arvostelemaan keskenään.
Oikeasti tuollaisilla on pieni ego, ja huono itseluottamus jota yrittää pönkittää muiden kritisoimisella. Ymmärrän että se on rasittavaa, sillä et voi koskaan tietää mitä ns. kaverisi puhui sinusta minuutti ennenkuin saavuit paikalle.
Elät hänen seurassaan varpaillaan, etkä pysty rentoutumaan. Et voi luottaa siihen, että hän hyväksyisi sinut omana itsenäsi. Yleensä kun selkänsä kääntää, puhuu jo kaksinaamaisesti sinusta pahaa. Kerää lammasmaisen hovinsa ympärilleen ja aloittaa kovalla äänellä, "se ja se sitä ja tätä." Elää toisten arvostelusta.
Näitä ihmisiä on liikaakin, eikä mikään ns."trauma" oikeuta kohtelemaan ystäviään tai kavereitaan niin paskamaisesti. Ei todellakaan. Muutenhan sen trauman varjolla voisi tehdä mitä vain tässä elämässä. Mieti sitä.- totuudentorvi vielä
..lisään, että toinen asia on niin kutsutut narsistiset tapaukset, koska heitähän ei voi parantaa. Ehkä ystäväsi on todella sellainen. Em. piirteitä ainakin täyttää. Haluaako hän olla vieläpä paljon esillä ja pitää mielellään hovia ympärillään narsistisena lähteenään.
- Tässäkö tämä?
totuudentorvi vielä kirjoitti:
..lisään, että toinen asia on niin kutsutut narsistiset tapaukset, koska heitähän ei voi parantaa. Ehkä ystäväsi on todella sellainen. Em. piirteitä ainakin täyttää. Haluaako hän olla vieläpä paljon esillä ja pitää mielellään hovia ympärillään narsistisena lähteenään.
No en mä siitä hovista tiedä. Yleensä se kuvio menee niin, että hengaa tiiviimmin yhden ihmisen kanssa. Ja sitten on muita satunnaisempia tuttavia, joiden kanssa vähemmän tekemisissä. Ja jossain vaiheessa sen yhden ihmisen kanssa tulee joku riita tai ongelma, jolloin välit saattaa mennä kokonaan poikki tai hän siirtyy niiden satunnaisten, harvemmin tavattavien tuttavien listalle. Sitten vähän ajan päästä on taas uusi ihminen, jonka kanssa hengaa todella tiiviisti. Joitain noista, kenen kanssa ensin hengannut jatkuvasti, välttelee kohtaamasta missään ja mustamaalaa muille. Puhuu kyllä todella paljon itsestään ja on siinä suhteessa aika itsekeskeinen. Voi ihan ongelmitta selittää itsestään ja mielipiteistään vaikka useita tunteja.
Joskus jos en oo vastannu puhelimeen, on tullut viestiä, että olis halunnut tilittää mulle jostain.
Tykkää siinä mielessä olla esillä, että nauttii kun muut häntä joutuu kuuntelee ja hän saa puhua muut tukahduksiin. Esim. luennolla ei epäröi esittää vastaväitteitä tai kumoavia ajatuksia luennoitsijalle. Joskus tulee sellainen olo, kuin joutuisin tahtomattani väittely- jopa riitalinjalle vain siksi, koska olen asioista eri mieltä ja sanonut oman näkemykseni ja kertonut miten samainen asia mun elämässä menee. - unheardvoicesinside
Tässäkö tämä? kirjoitti:
No en mä siitä hovista tiedä. Yleensä se kuvio menee niin, että hengaa tiiviimmin yhden ihmisen kanssa. Ja sitten on muita satunnaisempia tuttavia, joiden kanssa vähemmän tekemisissä. Ja jossain vaiheessa sen yhden ihmisen kanssa tulee joku riita tai ongelma, jolloin välit saattaa mennä kokonaan poikki tai hän siirtyy niiden satunnaisten, harvemmin tavattavien tuttavien listalle. Sitten vähän ajan päästä on taas uusi ihminen, jonka kanssa hengaa todella tiiviisti. Joitain noista, kenen kanssa ensin hengannut jatkuvasti, välttelee kohtaamasta missään ja mustamaalaa muille. Puhuu kyllä todella paljon itsestään ja on siinä suhteessa aika itsekeskeinen. Voi ihan ongelmitta selittää itsestään ja mielipiteistään vaikka useita tunteja.
Joskus jos en oo vastannu puhelimeen, on tullut viestiä, että olis halunnut tilittää mulle jostain.
Tykkää siinä mielessä olla esillä, että nauttii kun muut häntä joutuu kuuntelee ja hän saa puhua muut tukahduksiin. Esim. luennolla ei epäröi esittää vastaväitteitä tai kumoavia ajatuksia luennoitsijalle. Joskus tulee sellainen olo, kuin joutuisin tahtomattani väittely- jopa riitalinjalle vain siksi, koska olen asioista eri mieltä ja sanonut oman näkemykseni ja kertonut miten samainen asia mun elämässä menee.Parahin aloittaja,
näyttää, että ystäväsi virhelista kasvaa sitä mukaa, mitä useamman viestin tänne kirjoitat. Mitä siis etsit täältä? Etsitkö oikeutusta mielipiteillesi ja teoillesi? Etsitkö kanssalynkkaajia vai vain takana päin pahan puhumisseuraa, sillä sitähän tämäkin on, jos asiaa rehellisesti tarkastelee?
Hauskaa on sinällään, että juuri pahan puhumisesta olet ystävääsi moittinut, mutta kuitenkin itse olet täällä samalla tavalla "keskustellut" hänestä. Paitsi että olet kuvannut hänen pitkää virhelistaansa, olet samalla paljastanut paljon muutakin. Hän opiskelee, käy luennoilla ja kommentoi niillä...
Olet halunnut asettaa peilin ystäväsi eteen. Hyvässä tarkoituksessa tietenkin. Sinähän olet nähnyt hänen virheensä. Ja kas, täällä sait tukea ajatuksillesi. Kritiikkiä on siedettävä, kuten kymmenet kirjoittajat sinulle vastasivat. Niinpä sillä oikeutuksella asetan peilin myös sinun eteesi.
Sinä olet syyllistynyt vähintäänkin täällä, jos et muualla, kaikkeen samaan, josta häntä syytät. Olet haukkunut muita (häntä) selän takana, olet ollut esillä, esittänyt mielipiteitäsi tällä "luennolla"...
Peili kertokoon... Muiden virheet ovat usein meissä itsessämme. Muut ovat se peili, jonka tarvitsemme ne nähdäksemme. Ihminen voi nähdä täysin ulkoa vain toiset, ei itseään. - Tässäkö tämä?
unheardvoicesinside kirjoitti:
Parahin aloittaja,
näyttää, että ystäväsi virhelista kasvaa sitä mukaa, mitä useamman viestin tänne kirjoitat. Mitä siis etsit täältä? Etsitkö oikeutusta mielipiteillesi ja teoillesi? Etsitkö kanssalynkkaajia vai vain takana päin pahan puhumisseuraa, sillä sitähän tämäkin on, jos asiaa rehellisesti tarkastelee?
Hauskaa on sinällään, että juuri pahan puhumisesta olet ystävääsi moittinut, mutta kuitenkin itse olet täällä samalla tavalla "keskustellut" hänestä. Paitsi että olet kuvannut hänen pitkää virhelistaansa, olet samalla paljastanut paljon muutakin. Hän opiskelee, käy luennoilla ja kommentoi niillä...
Olet halunnut asettaa peilin ystäväsi eteen. Hyvässä tarkoituksessa tietenkin. Sinähän olet nähnyt hänen virheensä. Ja kas, täällä sait tukea ajatuksillesi. Kritiikkiä on siedettävä, kuten kymmenet kirjoittajat sinulle vastasivat. Niinpä sillä oikeutuksella asetan peilin myös sinun eteesi.
Sinä olet syyllistynyt vähintäänkin täällä, jos et muualla, kaikkeen samaan, josta häntä syytät. Olet haukkunut muita (häntä) selän takana, olet ollut esillä, esittänyt mielipiteitäsi tällä "luennolla"...
Peili kertokoon... Muiden virheet ovat usein meissä itsessämme. Muut ovat se peili, jonka tarvitsemme ne nähdäksemme. Ihminen voi nähdä täysin ulkoa vain toiset, ei itseään.Mun mielestä tää netti on siitä eri asia, että täällä tuskin monikaan tunnistaisi henk.koht. tuota ihmistä, vaikka kävelisi kadulla vastaan. Jos livenä kertoisin samat asiat meidän yhteisille tutuille niin.. en tiedä mitä siitä seuraisi. Mutta onhan tämä netti vähän petollinen ja helposti unohtuu, että kirjoitetut viestit jäävät tänne.
Tulin ihan kysymään mielipidettä, miten tilanteessa pitäisi edetä. Jos luet alkuperäisen viestini, niin siellä on kysymys siitä, pyytääkö anteeksi vai antaako asian olla. Ei mun alkuperänen tarkotus ollut häntä sen kummemmin muille "paljastaa". Ja esim. luento, noita luentoja järjestetään paljon muussakin tarkoituksessa kuin vain opiskelun merkeissä. Ehkä sitten olen liikaa paljastanut vastailemalla muiden esittämiin kysymyksiin?! Kuitenkaan kertomani jutut eivät mielestäni ole sellaisia, että ne yksilöityy nimenomaan häneen.
En kyllä ole ajatellutkaan olevani ihmisenä häntä tai ketään muutakaan parempi. On mullekin annettu palautetta mun käytöksestä, mutta siitä huolimatta ystävyys jatkuu. En mä laita välejä poikki niihin ihmisiin, ketkä on antanu negatiivista palautetta. Ja en todellakaan osannut arvata, että aiheeseen tulisi näin monia vastauksia. - unheardvoicesinside
Tässäkö tämä? kirjoitti:
Mun mielestä tää netti on siitä eri asia, että täällä tuskin monikaan tunnistaisi henk.koht. tuota ihmistä, vaikka kävelisi kadulla vastaan. Jos livenä kertoisin samat asiat meidän yhteisille tutuille niin.. en tiedä mitä siitä seuraisi. Mutta onhan tämä netti vähän petollinen ja helposti unohtuu, että kirjoitetut viestit jäävät tänne.
Tulin ihan kysymään mielipidettä, miten tilanteessa pitäisi edetä. Jos luet alkuperäisen viestini, niin siellä on kysymys siitä, pyytääkö anteeksi vai antaako asian olla. Ei mun alkuperänen tarkotus ollut häntä sen kummemmin muille "paljastaa". Ja esim. luento, noita luentoja järjestetään paljon muussakin tarkoituksessa kuin vain opiskelun merkeissä. Ehkä sitten olen liikaa paljastanut vastailemalla muiden esittämiin kysymyksiin?! Kuitenkaan kertomani jutut eivät mielestäni ole sellaisia, että ne yksilöityy nimenomaan häneen.
En kyllä ole ajatellutkaan olevani ihmisenä häntä tai ketään muutakaan parempi. On mullekin annettu palautetta mun käytöksestä, mutta siitä huolimatta ystävyys jatkuu. En mä laita välejä poikki niihin ihmisiin, ketkä on antanu negatiivista palautetta. Ja en todellakaan osannut arvata, että aiheeseen tulisi näin monia vastauksia.Kyse ei olekaan teon "paljastumisesta", vaan teosta.
Tekoa ei muuta miksikään se, että sinä olet piilossa tai etteivät sadat lukijasi voi tunnistaa häntä tai ettei hän tunnista itseään. Eiväthän muutkaan tienneet, että ystäväsi haukkui heitä sinulle. Haukuttu ei tiedä asiasta, mutta asia ei ole sen vähempi. Sinuahan juuri häiritsi se, että hän tuomitsi muita ja puhui mielestäsi pahaa heistä, mutta kuitenkin oma pahan puhumisesi näyttää ikään kuin jollain tapaa olevan pyhitetympää. Ei sitä mielestäni kuitenkaan muuta miksikään se, että se tehdään toisen ihmisen kanssa "juoruilun" sijaan "anonyymisti" netissä. Samalla tavalla täälläkin kertomuksesi voi kantautua hänen korviinsa. Vieläpä sanasta sanaan, muuttamattomana. Se tarina on täällä satojen luettavana. Jos itse olisin kyseinen ystäväsi tai hänen ystävänsä, saattaisin jopa tunnistaa itseni tai ystäväni. Kyllä sen verran tarkkaan olet tilanteita ja hänen elämäänsä kuvaillut (turvaton lapsuus, biologiset vanhemmat eivät kyenneet huolehtimaan, kommentoi luennoilla, kaverikuvioiden kiemurat jne.).
Alkuperäisessä viestissäsi kysyit, pitäisikö sinun antaa anteeksi? Mitä sinä tuumit? Entä pitäisikö ystäväsi antaa sinulle anteeksi, että olet hänen minuuttaan ja vaikuttimiaan täällä hyvin negatiiviseen sävyyn ruotinut? Ymmärrän, sinulla oli tarve purkaa pahaa mieltäsi, mutta ymmärrä, että samoin oli luultavasti ystävälläsikin.
Lainaan vielä loppuun omia sanojasi: "Sitäpaitsi toisten motiiveja ja vaikuttimia ei voi toinen ihminen tietää, joten ihmettelen miksi sellaista pitää itsestään kuvitella ja sitten alkaa analysoimaan onko ne vaikuttimet oikeita vai vääriä."
Näin sinä sanoit ystävästäsi. Minä voisin sanoa samaa sinusta, ja itsestäni, ja melkeinpä jokaisesta tähänkin ketjuun kirjoittaneesta. Ei täällä yksikään ole piirun vertaa parempi eikä sen enempää anteeksi antajan roolissa. Joten vastaus kysymykseesi, pitäisikö sinun antaa anteeksi, on kyllä. Itsellesi. - unheardvoicesinside
Kyse ei olekaan teon "paljastumisesta", vaan teosta.
Tekoa ei muuta miksikään se, että sinä olet piilossa tai etteivät sadat lukijasi voi tunnistaa häntä tai ettei hän tunnista itseään. Eiväthän muutkaan tienneet, että ystäväsi haukkui heitä sinulle. Haukuttu ei tiedä asiasta, mutta asia ei ole sen vähempi. Sinuahan juuri häiritsi se, että hän tuomitsi muita ja puhui mielestäsi pahaa heistä, mutta kuitenkin oma pahan puhumisesi näyttää ikään kuin jollain tapaa olevan pyhitetympää. Ei sitä mielestäni kuitenkaan muuta miksikään se, että se tehdään toisen ihmisen kanssa "juoruilun" sijaan "anonyymisti" netissä. Samalla tavalla täälläkin kertomuksesi voi kantautua hänen korviinsa. Vieläpä sanasta sanaan, muuttamattomana. Se tarina on täällä satojen luettavana. Jos itse olisin kyseinen ystäväsi tai hänen ystävänsä, saattaisin jopa tunnistaa itseni tai ystäväni. Kyllä sen verran tarkkaan olet tilanteita ja hänen elämäänsä kuvaillut (turvaton lapsuus, biologiset vanhemmat eivät kyenneet huolehtimaan, kommentoi luennoilla, kaverikuvioiden kiemurat jne.).
Alkuperäisessä viestissäsi kysyit, pitäisikö sinun antaa anteeksi? Mitä sinä tuumit? Entä pitäisikö ystäväsi antaa sinulle anteeksi, että olet hänen minuuttaan ja vaikuttimiaan täällä hyvin negatiiviseen sävyyn ruotinut? Ymmärrän, sinulla oli tarve purkaa pahaa mieltäsi, mutta ymmärrä, että samoin oli luultavasti ystävälläsikin.
Lainaan vielä loppuun omia sanojasi: "Sitäpaitsi toisten motiiveja ja vaikuttimia ei voi toinen ihminen tietää, joten ihmettelen miksi sellaista pitää itsestään kuvitella ja sitten alkaa analysoimaan onko ne vaikuttimet oikeita vai vääriä."
Näin sinä sanoit ystävästäsi. Minä voisin sanoa samaa sinusta, ja itsestäni, ja melkeinpä jokaisesta tähänkin ketjuun kirjoittaneesta. Ei täällä yksikään ole piirun vertaa parempi eikä sen enempää anteeksi antajan roolissa. Joten vastaus kysymykseesi, pitäisikö sinun antaa anteeksi, on kyllä. Itsellesi.Pieni korjaus: "alkuperäisessä viestissäsi kysyit, pitäisikö sinun pyytää anteeksi. Mitä mieltä itse olet?"
Pyytäminen oli muuttunut viestissäni antamiseksi. :)
Sitä mieltä olen kuitenkin edelleen, että sinun pitäisi antaa anteeksi. Meille ihmisille virheellisyytemme ja samoin itsellesi omasi. - Tässäkö tämä?
Kyse ei olekaan teon "paljastumisesta", vaan teosta.
Näin sinä sanoit ystävästäsi. Minä voisin sanoa samaa sinusta, ja itsestäni, ja melkeinpä jokaisesta tähänkin ketjuun kirjoittaneesta. Ei täällä yksikään ole piirun vertaa parempi eikä sen enempää anteeksi antajan roolissa. Joten vastaus kysymykseesi, pitäisikö sinun antaa anteeksi, on kyllä. Itsellesi.Kommentoin nyt vielä sen verran, että tämä netti kirjoittelu ei kai hänelle aiheuta semmosta henkilökohtasta harmia, mitä aiheuttaisi se, jos kertoisin samoja asioita ihmisille, ketkä hänet tuntee. Jos kertoisin hänestä nimellä yhteisille tuttaville niin se olis jonkinlaista maineen pilaamista ja vois vaikuttaa noiden yhteisten tuttujen suhtautumiseen suhteessa häneen. Mutta mun mielestä siinä on ero, puhuuko anonyymisti toisesta anonyymista vaiko paljastaako toisen henkilöllisyyden. Mutta olet oikeassa, en ole pekkaa pahempi ja samaa savea minäkin.
Pohdin siis sitä, pitäisikö MINUN PYYTÄÄ anteeksi, enkä sitä, pitäisikö minun antaa anteeksi. Siinä on ero. Jos pyytäisin anteeksi, niin hän saisi itse tehdä päätöksensä siitä, mitä vastaa. Mulle hän ei ole pahoitellut käytöstään mitenkään, joten tuskin edes anteeksipyyntöä asiasta esittää. - Tässäkö tämä?
Pieni korjaus: "alkuperäisessä viestissäsi kysyit, pitäisikö sinun pyytää anteeksi. Mitä mieltä itse olet?"
Pyytäminen oli muuttunut viestissäni antamiseksi. :)
Sitä mieltä olen kuitenkin edelleen, että sinun pitäisi antaa anteeksi. Meille ihmisille virheellisyytemme ja samoin itsellesi omasi.Kiitos korjauksesta, vaikka ehdinkin jo kommentoida edellisen viestisi perusteella ja korjata tuon kohdan : )
Kyllä mä mielestäni siedän ihmisiltä aika hyvin kaikenlaista ja tajuan ettei kukaan ole täydellinen. Tietysti joskus jotkut viat voi muodostua esteeks ystävyydelle, kun on vaikea sietää toisessa tiettyjä piirteitä. Mutta niinhän se on kaikissa suhteissa. Minä en siis päättänyt siitä, että tämä kaveruus loppuisi. Se oli hänen oma toivomuksensa. Ennen kuin sanoin mitään, kaikki oli ihan okei. - '''***
Tässäkö tämä? kirjoitti:
Kommentoin nyt vielä sen verran, että tämä netti kirjoittelu ei kai hänelle aiheuta semmosta henkilökohtasta harmia, mitä aiheuttaisi se, jos kertoisin samoja asioita ihmisille, ketkä hänet tuntee. Jos kertoisin hänestä nimellä yhteisille tuttaville niin se olis jonkinlaista maineen pilaamista ja vois vaikuttaa noiden yhteisten tuttujen suhtautumiseen suhteessa häneen. Mutta mun mielestä siinä on ero, puhuuko anonyymisti toisesta anonyymista vaiko paljastaako toisen henkilöllisyyden. Mutta olet oikeassa, en ole pekkaa pahempi ja samaa savea minäkin.
Pohdin siis sitä, pitäisikö MINUN PYYTÄÄ anteeksi, enkä sitä, pitäisikö minun antaa anteeksi. Siinä on ero. Jos pyytäisin anteeksi, niin hän saisi itse tehdä päätöksensä siitä, mitä vastaa. Mulle hän ei ole pahoitellut käytöstään mitenkään, joten tuskin edes anteeksipyyntöä asiasta esittää.Tuosta anteeksipyytämisestä. Itse tiedät millä tavalla sen palautteen olet hänelle antanut, niin itse miettisin sitä.
Jos olet pyrkinyt keromaan hänelle että hänen käytös harmittaa, loukkaa, tympäisee, - mitä sanaa nyt käytetäänkin ja pyrkinyt olemaan rakentava jne, niin silloihan palautteesi on ok. Jos taas olet turhautuneena rypsäyttänyt toiselle syyttävään sävyyn ("sinä olet tuommoinen"), niin silloinhan se on leimaamista. Eli pointti on se, että vaikka asiasisältö pysyy samana, niin se tapa millä palaute annetaan, on tärkeää.
Mutta kun emme ole täydellisiä, on ihan ymmärrettävää että palautteen on voinut antaa huonosti. Siksikin ehdotan kirjeen kirjoittamista, jossa voit tarkemmin selittää asian. Kun sinä kerrot omista tunteista ja kokemuksista käsin toiselle palautteen käyttäen minä-viestintää - tyyliin minua harmittaa tms toisen käytös, koska.. Niin silloin annat sen palautteen parhaalla mahdollisella tavalla. Sinulla on oikeus/velvollisuus kuunnella omaa itseäsi, jaksamistasi, omia tunteitasi, niitä ei tarvitse anteeksipyytää. Jos taas olet palautteen antanut huonosti, leimaavasti, sitä tapaa itse pyytäisin anteeksi kirjeessä. Mutta ehdottoman tärkeää on että saat sanottua sen, mikä sinua siinä ystävyydessä harmittaa.
Täällä on ollut muutama ihan hyvä kirjoitus siitäkin että tämäntyyppisen ihmisen käytös voi ehkä muuttuakin, mutta toisaalta on myös nähty ettei käytös ole muuttunut, ystävyys on katkennut. On tuotu esiin persoonallisuushäiriötkin, ja silloin on tosiasia että tällainen ihminen hyvin hyvin harvoin pystyy muutokseen, ja sekin terapian kautta. - Tässäkö tämä?
'''*** kirjoitti:
Tuosta anteeksipyytämisestä. Itse tiedät millä tavalla sen palautteen olet hänelle antanut, niin itse miettisin sitä.
Jos olet pyrkinyt keromaan hänelle että hänen käytös harmittaa, loukkaa, tympäisee, - mitä sanaa nyt käytetäänkin ja pyrkinyt olemaan rakentava jne, niin silloihan palautteesi on ok. Jos taas olet turhautuneena rypsäyttänyt toiselle syyttävään sävyyn ("sinä olet tuommoinen"), niin silloinhan se on leimaamista. Eli pointti on se, että vaikka asiasisältö pysyy samana, niin se tapa millä palaute annetaan, on tärkeää.
Mutta kun emme ole täydellisiä, on ihan ymmärrettävää että palautteen on voinut antaa huonosti. Siksikin ehdotan kirjeen kirjoittamista, jossa voit tarkemmin selittää asian. Kun sinä kerrot omista tunteista ja kokemuksista käsin toiselle palautteen käyttäen minä-viestintää - tyyliin minua harmittaa tms toisen käytös, koska.. Niin silloin annat sen palautteen parhaalla mahdollisella tavalla. Sinulla on oikeus/velvollisuus kuunnella omaa itseäsi, jaksamistasi, omia tunteitasi, niitä ei tarvitse anteeksipyytää. Jos taas olet palautteen antanut huonosti, leimaavasti, sitä tapaa itse pyytäisin anteeksi kirjeessä. Mutta ehdottoman tärkeää on että saat sanottua sen, mikä sinua siinä ystävyydessä harmittaa.
Täällä on ollut muutama ihan hyvä kirjoitus siitäkin että tämäntyyppisen ihmisen käytös voi ehkä muuttuakin, mutta toisaalta on myös nähty ettei käytös ole muuttunut, ystävyys on katkennut. On tuotu esiin persoonallisuushäiriötkin, ja silloin on tosiasia että tällainen ihminen hyvin hyvin harvoin pystyy muutokseen, ja sekin terapian kautta.Kiitos edelleen viestistäsi! Oot kommentoinut mulle aika paljon : ) Myönnän että sanomiseni tuli hänelle varmaan vähän kuin puun takaa, yllättäen ja odottamatta. Taisin sanoa asiani tuohon leimaavaan tyyliin, välillä puhuen minä-muodossa ja välillä en. Uskon että ihminen voi ehkä muuttuakin, mikäli sitä oikeasti haluaa. Tai ainakin oppia toimimaan toisella tavalla tietyissä tilanteissa.
Mulla on ennnenkin ollut kaveri, joka puhuu jopa 10-vuoden takaisista tahattomistakin virheistä, mitä muut ovat tehneet. Muistutteli niistä aina tietyin väliajoin. Tiesi mun asioista todella tarkkaan ja paljon. TIEDÄN että mun asioita, persoonallisuutta ja ties mitä muuta on ruodittu ties miten monen muun ihmisen kanssa. On ihan ite mulle lipsautellut, että mitä hänen muu kaverinsa on mieltä jostain muhun liittyvästä asiasta. Mun kanssa sitten ruodittiin noita muiden ihmisten asioita ja tekemisiä. Mulla on varmaan joku alitajuinen pelko, että joutuu samanlaiseen tilanteeseen. Tosi kiva sitten nähdä niitä muita ihmisiä esim. kaupungilla miettien, että mitähän tuokin minusta on kuullut ja mitä mun asioita se tietää. Alan vähitellen tulla siihen tulokseen, että ei kannata luottaa kehenkään. En tietenkään itsekään ole tässä asiassa aivan täydellinen. Onneksi on muutama semmoinen ihminen elämässä, ketkä ovat luotettavia. - '''***
Tässäkö tämä? kirjoitti:
Kiitos edelleen viestistäsi! Oot kommentoinut mulle aika paljon : ) Myönnän että sanomiseni tuli hänelle varmaan vähän kuin puun takaa, yllättäen ja odottamatta. Taisin sanoa asiani tuohon leimaavaan tyyliin, välillä puhuen minä-muodossa ja välillä en. Uskon että ihminen voi ehkä muuttuakin, mikäli sitä oikeasti haluaa. Tai ainakin oppia toimimaan toisella tavalla tietyissä tilanteissa.
Mulla on ennnenkin ollut kaveri, joka puhuu jopa 10-vuoden takaisista tahattomistakin virheistä, mitä muut ovat tehneet. Muistutteli niistä aina tietyin väliajoin. Tiesi mun asioista todella tarkkaan ja paljon. TIEDÄN että mun asioita, persoonallisuutta ja ties mitä muuta on ruodittu ties miten monen muun ihmisen kanssa. On ihan ite mulle lipsautellut, että mitä hänen muu kaverinsa on mieltä jostain muhun liittyvästä asiasta. Mun kanssa sitten ruodittiin noita muiden ihmisten asioita ja tekemisiä. Mulla on varmaan joku alitajuinen pelko, että joutuu samanlaiseen tilanteeseen. Tosi kiva sitten nähdä niitä muita ihmisiä esim. kaupungilla miettien, että mitähän tuokin minusta on kuullut ja mitä mun asioita se tietää. Alan vähitellen tulla siihen tulokseen, että ei kannata luottaa kehenkään. En tietenkään itsekään ole tässä asiassa aivan täydellinen. Onneksi on muutama semmoinen ihminen elämässä, ketkä ovat luotettavia.Ok, ikäviä on tuollaiset ihmissuhteet mitä mainitsit. Juu, olen kommentoinut kun tosiaan tapauksessasi oli piirteitä, joka muistutti menneisyyden tilannettani. Samalla olen saanut itselle täällä esitetyistä kommenteista paljon, tällä hetkellä mietin sitä että kiinnostaisi tietää tällaisen ihmisen joka esim helposti tuomitsee toista jne - että miten tällainen henkilö (Joka on nyt eheytynyt) esim koki sen jos hälle annettiin negatiivista palautetta, miten hän näki ja oikeutti esim. toisten arvostelun tms. Että mistä se johtui. Mutta se onkin ehkä toisen viestiketjun aihe..
- Kun itse myös kokenut tiettyä toistuvia piirteitä ihmissuhteissani, niin on joutunut miettimään että mistä tämä johtuu. Ja omalla kohdalla oon oivaltanut sen että olen tiedostamattani etsiny tietyntyyppisiä ihmisiä, joiden kanssa toistuu tietyt lapsuudessa olleet vuorovaikutusmallit. Ja hirveä työ oppia pois siitä, ettei valitsisi ns vääränlaisia ihmisiä elämäänsä ja tunnistaisi ne piirteet..Eli eheytymistä on tarvinnut.
Jokatapauksessa, uskon että on olemassa ihmisiä joihin voi luottaa. Ja onneksi omassa elämässänikin niitä on. Se vaan että oppisi tunnistamaan ne luotettavat ihmiset ja etsimään niitä elämäänsä.. Itsekin tällä oppimisen tiellä olen. Tsemppiä! :) - Tässäkö tämä?
'''*** kirjoitti:
Ok, ikäviä on tuollaiset ihmissuhteet mitä mainitsit. Juu, olen kommentoinut kun tosiaan tapauksessasi oli piirteitä, joka muistutti menneisyyden tilannettani. Samalla olen saanut itselle täällä esitetyistä kommenteista paljon, tällä hetkellä mietin sitä että kiinnostaisi tietää tällaisen ihmisen joka esim helposti tuomitsee toista jne - että miten tällainen henkilö (Joka on nyt eheytynyt) esim koki sen jos hälle annettiin negatiivista palautetta, miten hän näki ja oikeutti esim. toisten arvostelun tms. Että mistä se johtui. Mutta se onkin ehkä toisen viestiketjun aihe..
- Kun itse myös kokenut tiettyä toistuvia piirteitä ihmissuhteissani, niin on joutunut miettimään että mistä tämä johtuu. Ja omalla kohdalla oon oivaltanut sen että olen tiedostamattani etsiny tietyntyyppisiä ihmisiä, joiden kanssa toistuu tietyt lapsuudessa olleet vuorovaikutusmallit. Ja hirveä työ oppia pois siitä, ettei valitsisi ns vääränlaisia ihmisiä elämäänsä ja tunnistaisi ne piirteet..Eli eheytymistä on tarvinnut.
Jokatapauksessa, uskon että on olemassa ihmisiä joihin voi luottaa. Ja onneksi omassa elämässänikin niitä on. Se vaan että oppisi tunnistamaan ne luotettavat ihmiset ja etsimään niitä elämäänsä.. Itsekin tällä oppimisen tiellä olen. Tsemppiä! :)Kiinnostaisi tietää, miten pääsit yli menneisyyden tilanteestasi? Oletko ollenkaan nähnyt tuota kaveriasi ja tiedätkö mitä hänelle nykyään kuuluu? Kiva että joku muukin on hyötynyt tästä keskustelusta. En todellakaan osannut odottaa tämmöistä vastausmäärää, odotin korkeintaan muutamaa vastausta. Oishan se kiva tietää, millä muut oikeuttaa itselleen aseman toisen yläpuolella. Onko se sitten sitä, että kuvitellaan tietävänsä, mikä toiselle on parhaaksi. Vai sitä, että halutaan kontrolloida toisten elämää. Mitähän tuollainen eheytymis-prosessi yleensä ihmiseltä vaatisi? Se on kyllä totta, että helposti sortuu aina tietynlaisiin ihmisiin. En kyllä osaa tiedostaa, mitä siinä on takana. Tsemppiä sullekin!
- '''***
Tässäkö tämä? kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, miten pääsit yli menneisyyden tilanteestasi? Oletko ollenkaan nähnyt tuota kaveriasi ja tiedätkö mitä hänelle nykyään kuuluu? Kiva että joku muukin on hyötynyt tästä keskustelusta. En todellakaan osannut odottaa tämmöistä vastausmäärää, odotin korkeintaan muutamaa vastausta. Oishan se kiva tietää, millä muut oikeuttaa itselleen aseman toisen yläpuolella. Onko se sitten sitä, että kuvitellaan tietävänsä, mikä toiselle on parhaaksi. Vai sitä, että halutaan kontrolloida toisten elämää. Mitähän tuollainen eheytymis-prosessi yleensä ihmiseltä vaatisi? Se on kyllä totta, että helposti sortuu aina tietynlaisiin ihmisiin. En kyllä osaa tiedostaa, mitä siinä on takana. Tsemppiä sullekin!
No vaan ajan kanssa pääsin yli enkä ole nähnyt häntä sen koommin. Yhteydenpito laantui/loppui, ja jonkun aikaa ajattelin laittavani kirjeen, mutta se siten jäi. Varmaan parempikin, koska en usko että hän olisi siihen mitenkään reagoinut ja kun kyse ei ollut enää halusta elvyttää suhdetta, puolin tai toisin. - Olen ohimennen joskus vilaukselta nähnyt, mutta kumpikaan ei ole mitään muuta kuin korkeintaan moikannu tuolloin. Mulla ei ole enää mielenkiintoa edes tietää henkilöstä mitään.
Oikeastaan ainut mitä siinä vois enää katua, että kun niitä huonoja ominasuuksia aloin nähdä, niin olisin häipynyt huitsin nevadaan. Mutta enhän tiennyt silloin, vaan vasta ajan myötä silmät aukesi. Mutta kun muistan että tämäkin ollut yksi vaihe elämässä ja jos en olisi kyseistä henkilöä tavannut, en varmaan osaisi nykyään niin hyvin varoa moista ja huomata piirteitä ajoissa.
Sittemmin elämääni on tullut erityyppisiä, mukavia ihmisiä, joitten kanssa voi hengittää vapaasti, eli tämä tuttavuus oli kyllä kärjistynyt poikkeus, vaikka hän tietyiltä osin muistutti jotakin menneisyydessäni tapahtunutta.. Tottakai muissakin ihmissuhteissa on vaikeuksia, mutta onneksi ei lähimainkaan tämänkaltaista. Siksi en edes pidä tuota mennyttä ystävyytenä, se oli yritystä siihen, mutta ei toiminut.
- Helpottunut
Mulla kävi lähestulkoon samalla lailla. Kerroin ystävälleni, että en voi ymmärtää hänen käytöstään minua kohtaan. Mun "ystävä" ei tajunnut, että hän oli toiminut väärin. Hän hyökkäsi minua vastaan syyttämällä, että mitä minä olin oikein tehnyt ja sanonut. En suostunut enää edeSis puhumaan hänelle, koska minusta keskustelut alkoivat vaikuttamaan jo ihan naurettavilta. Loppujen lopuksi sain kuulla, että olen hänelle kateellinen ja sen takia syyttelen häntä käytöksestä. Jälkeenpäin kuulin, että hänellä oli mennyt aiemmin lapsuudenkaverinkin kanssa välit, koska myös hän oli ollut kateellinen :D Säälin "ystävääni", koska hänellä ei ole enää oikeita ystäviä...Tiedän, sääli on sairautta!!
- samoin..
Minullakin kerran ystävä keksi että olin tehnyt häntä kohtaan jotain, mitä en todelliuudessa ollut. Vaan kaikki johtui todellakin tapahtumien summasta ja sattumasta. Hän oikein hyökkäsi ja syytteli ties mitä.
Vähän oli noloa selitellä, ettei se asia ihan niin mennyt kuin hän kuvitteli. Koetin diplomaattisesti oikaista asian. Eri asia on, ymmärsikö hän sitä.
- kaikille tiedoksi
Jokainenhan joskus vähän juoruilee tai puhuu toisista selän takana. Itse sain hyvän opetuksen, kun olin haukkunut erästä tyyppiä ystävälleni. Tämä ystäväni ei sanonut yhtään mitään, katsoi vain. Tuli tosi mitätön olo. Sen koommin olen pitänyt mölyt mahassa, ja juoruillut ainoastaan miehelleni. Jonnekin on pakko saada avautua...
- Milla_XS
Mitä mieltä kuvistani:
http://www.sms-kontakti.com/landing?conv_id=32716&mtrack_id=6fnupca98g - entinen uhri
juotuilijat,hankkikaa jännitystä elämäänne,olette tyhjän käynnillä olevia tyhjiä tynnyreitä,mitkä kolisevat tyhjyyttään ja järjenköyhyyttään.hankkikaa elämäänne sitä jotain mikä tyydyttää typerät haukkumisenne-luuserit
- Anonyymi
"Ystävät" juoruilevat siitä joka ei ole paikalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191682
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991498Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy37943Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29879Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38831Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50796Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43758Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37740Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56738Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37720