Olen itse ns. autoilevaa kansaa ja tottunut lisävirtaa saadakseni ( esim puh. laturille) kytkemään piuhat savukkeensytyttimeen.
Nyt kuulin jostain että asuntovaunuissa saattaisi olla /ollut käytössä toisen mallinen pistorasia /pistoke ? Pitäneekö paikkaansa. Tarvitsisin näiden kahden yhdistelmän tiettyyn tarkoitukseen.
Jos huhu pitää paikkansa niin mistähän noita kyselisi täällä eteläsuomessa.
Hyvää kevään jatkoa
Asuntovaunujen pistorasiat
9
5762
Vastaukset
- haravaanari(oma kabe
autojen ja myös vaunujen liittäminen valtakunnalliseen sähköverkkoon on mahdollista olemassaolevalla vakiovarusteisella pistorasialiitännällä joka on sijoitettu auton/vaunun jommallekummalle puolelle, rasia on urospuolinen johonka naaraspuolisen pistokkeen tyrkätessään alkaa energia virrata auton/vaunun sisällä oleviin naaraspuolisiin pistorasioihin. Sieltä sitten saadaan valtakunnallista sähköenergiaa erilaisiin tarpeisiin
myös mainitsemallesi puh. laturille, nykypäiväinen järjestelmä sallii isompitehoistenkin laitteiden liittämisen edellämainittuun sähkönjakeluverkostoon ja kulutettu energia myös rekisteröityy autossa/vaunussa olevan kwh-mittarin näytölle, sen lukemia sitten laskutaitoisen henkilön kalkuloitua saadaan veloitettava määrä energiankulutuksesta käyttäjän maksettavaksi.- puskavaanari
12V jako kelpaa vaikka olisi puskaparkissa ilman valtakunnan verkkoa kuten allekirjoittanut usein. Uskoisin kaikkien tietävän mistä verkkosähköä saa mutta jos se vaunun/auton oma sähkö on sen pienemmän liittimen takana niin väli pitää sovittaa joko suoraan 12V sovittimella (liittimet) tai muuttajalla joka sorvaa 12Vdc -> 230Vac ja vaikka 150 - 300W teholla. Tuo teho riittänee latureille ja läppärillekin. Tuo muuttaja tosin hukkaa osan tehosta lämmöksi joten liitin sovitus on tehoystävällisempi.
- Sähköllä se käy
Väärä jännite ja väärä pistoke systeemi.Vastasit kuin poliitikko mikä ei tunne mitään asiasta.Kyse on 12V=(24v=) systeemistä ei verkkojännitteestä(230v~).
- puskavaanari
osin paikkansa. Itse matkailuautoilijana olen rakentanut lyhyen välijohdon Biltemasta ostamastani sytytinhaaroitusjohdosta vaihtamalla sen sytyttimeen menevän liittimen siihen pienempään ja parempaan malliin. Se on helppo homma jos osaa vähänkin sähköhommeleita ja kolvi pysyy kädessä sekä löytyy pieni rulla juotostinaa. Taitaa kuulua partion harrastuspiireihin, varmasti tuttavapiiristä nyt ainakin yksi puhelin-, TV- tai sähköasentaja aina löytyy. Noille se on helppoa kuin heinänteko.
- puskavaanari
ei ole ämmiä vaan muijat! Muijamme eivät tarvitse sauvoja kuin kävellessä, jortikka huolehtii lopusta. Jos muijallasi on ongelmia niin laitappa asumaan vaunuun jollekin karavaanari saitille niin veljet kyllä hoitavat homman jos sinulta on patterit loppu.
- dethleffs
On totta että auton sähköissä (h-autoon verrattavat) on kahdenlaisia pistokkeita. Toinen on tämä tutuksi tullut ns savukkeensytytttimen kokoinen rasia ja toinen on huomattavasti pienempi n. 10 halkaisijainen tappikosketin. On olemassa tulppia jotka ovat niiden yhdistelmä eli savukkeensytytin tyyppisessä on lisänä täyteosa joka otetaan irti ja ko tulpppa sopii siihen pienempään.
- Hörhölä
Matkailuvälineissä on käytössä tupakansytytin reikää pienemmät 12 V pistorasiat. Yksi tapa on vaihtaa 12 V käyttölaitteen johtoon pienempi tulppa, tai dethleffsin mainitsema molempiin reikäkokoihin käyvä tulppamalli. Vielä on saatavilla adapteria, jossa on pienempi tulppaosa ja tupakansytytin kokoinen "naaraspuoli". Silloin ei käyttölaitteiden johtojen pistotulppia joudu vaihtamaan. Näitä tulppia ja adaptereja voi ostaa useimmista autotarvike- ja caravan liikkeistä.
- Raaseporin valloitus
Minkälaisesta liittimestä tässä on kyse? Meillä on matkailuvaunu vuodelta 2007 ja auto vuodelta 2009, eikä kummassakaan ole muunlaisia 12V pistorasioita kuin ne tavalliset "tupakansytytin-tyyppiset".
Mikä laite tuollaiseen pistorasiaan sitten on tarkoitus liittää, ts. minkälainen liitin yleensä vaatii erilaisen
pistorasian?
Ettei tässä tarkoitettaisi esimerkiksi USB A to B -liitintä, jollaiseen monet soittimet sopivat? - Hörhölä
Raaseporin valloitus kirjoitti:
Minkälaisesta liittimestä tässä on kyse? Meillä on matkailuvaunu vuodelta 2007 ja auto vuodelta 2009, eikä kummassakaan ole muunlaisia 12V pistorasioita kuin ne tavalliset "tupakansytytin-tyyppiset".
Mikä laite tuollaiseen pistorasiaan sitten on tarkoitus liittää, ts. minkälainen liitin yleensä vaatii erilaisen
pistorasian?
Ettei tässä tarkoitettaisi esimerkiksi USB A to B -liitintä, jollaiseen monet soittimet sopivat?Linkin kuvissa on useampia adapterimalleja. http://www.kamafritid.se/pdf/06005F.pdf
Katso kuvasta Sähköliittimet Pro-Car 12/24 V Kaikki ne pistotulppa malli, missä on punainen muovikaulus, sopivat molempiin pistorasia malleihin. Punaisen muovikauluksen ollessa paikallaan sopii pistoke isoon tupakansytytin pistorasiaan. Vetämällä punaisen muovikauluksen pois, sopii pistotulppa pienireikäiseen pistorasiaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358