Hei!
Olen 47v nainen ja toisessa isovarpaassa on ajoittain "jurnuttava" jomotus.
Välillä se on täysin poissa kunnes taas ilmenee ja alan miettiä, mistä on kyse.
Jomotus tuntuu vasemman isovarpaan siinä osassa, joka on varpaan ensimmäisen nivelen ja päkiän välissä, eli varpaan "pitimmässä" luussa. Särky ei siis tunnu varpaan lihaksissa, vaan siinä varpaan sisällä olevassa luussa.
Tietääkseni varvas ei ole murtunut, siinä ei ole ns. vaivaisenluuta, kenkä ei paina sitä,
Särky olisi liian vahva sana, kipu, jomotus, vihlonta tai joku muu lievempi vaiva kuvaa paremmin,
mutta häiritsee ja toisaalta joku vaiva siellä "huhuilee" apua.
Mistä voisi olla kyse..!?
Kiitos!
Isovarpaan "jomotus"
32
31844
Vastaukset
- tyvinivelessä
Tuntuuko jomotus tyvinivelessä? Oletko pistänyt merkille mitä olet syönyt sitä ennen (esim. herneitä, silakkaa)? Kertomastasi tuli ensimmäisenä mieleen kihti (on muidenkin kuin vanhojen miesten tauti).
- EzauTzau
Sinulla on kihti ! Kihtipotilaanruokaopas on niitä ohuimpia mitä löytyy. Ajoittainen kivulias särky ja välillä helpottaa. Otatko olutta? Edes vähän? Entä pidätkö kaikesta hyvästä ? Valitan, mutta ne pois. Terveyskeskukusesta saa kihtipotilaan ruokaoppaan ja se on ohut vihko, mutta kait se löytyy netistäkin sanalla : Kihti.
Siihen auttaa lääke nimeltään Apurin (reseptilääke), on tietysti vaihtoehtolääkkeitäkin, jotka ovat yhtä hyviä ja halvempia ,mutta nyt meni "menyy" uusiksi. Valitan. Olen kokenut tuon taudin, eikä siinä paljon naurata. - Kipuileva isovarvas
Hei!
Kiitos vastauksestasi!
Kysyt nivelestä. Tämä jomotus ei tunnu lainkaan tyvinivelessä, vaan tyvinivelestä lähtevässä luusta, joka menee varpaan sisällä.
Hyvä vinkki tuo ruokavalio! En ole sitä tarkkaillut. Pitääpä tarkata, liittyisikö johonkin tiettyyn syömiseen. mutta usein huomaan jurnutuksen iltasellla tuossa 21-22. Silloin sitä on aikaa "kuunnella". Samalla kun katselee valtakunnan uutisia, oma keho uutisoi siinä sivussa. ;) Muina vuorokauden aikoina en ole ehtinyt havannoida.
Mietin myös voisiko veto lattialla vaikuttaa..? Mutta silloin kyllä pitäisi toisenkin jalan kipuilla. - Kipuileva isovarvas
EzauTzau kirjoitti:
Sinulla on kihti ! Kihtipotilaanruokaopas on niitä ohuimpia mitä löytyy. Ajoittainen kivulias särky ja välillä helpottaa. Otatko olutta? Edes vähän? Entä pidätkö kaikesta hyvästä ? Valitan, mutta ne pois. Terveyskeskukusesta saa kihtipotilaan ruokaoppaan ja se on ohut vihko, mutta kait se löytyy netistäkin sanalla : Kihti.
Siihen auttaa lääke nimeltään Apurin (reseptilääke), on tietysti vaihtoehtolääkkeitäkin, jotka ovat yhtä hyviä ja halvempia ,mutta nyt meni "menyy" uusiksi. Valitan. Olen kokenut tuon taudin, eikä siinä paljon naurata.No sieltä se nettiraadin diagnoosi tuli nyt kahdella, kolmella näppiksellä, nettitohtorit ovat päättelleet diagnosiksi: Kihti! Ja kaikki herkut jätetään sitten toisille :D
Oletko itse päässyt eroon, tai ainakin tasapainoon, kun puhut ehkä vähän kuin menneestä "olen kokenut.."?
Millaista kihti on ollut pahimmillaan?
Tuntuu ehkä muuallakin kuin varpaassa?
Lohtuna tietty, jos ruokavaliolla voisi vaikuttaa.. ja tuossa kertomassasi ohuessa ruokaoppaassa voisi olla etujakin, jos putoaisi kiloja samalla.. ;)
Onko tuo Apurin lääkitys jatkuvaa, kuten esim. kilpirauhaslääke, vai otetaanko vain kivun tullessa kuten esim. sappilääke?
Kiitos vastauksestasi!
Parempia vointeja ja kevätauringon hymyjä sinunkin päiviisi! =) - woewoe
EzauTzau kirjoitti:
Siihen auttaa lääke nimeltään Apurin (reseptilääke), on tietysti vaihtoehtolääkkeitäkin, jotka ovat yhtä hyviä ja halvempia ,mutta nyt meni "menyy" uusiksi. Valitan. Olen kokenut tuon taudin, eikä siinä paljon naurata.Ei ole välttämätt kihti. Nivelrikko käyttäytyy juuri noin kuin aloittaja kuvailee. Kihtikohtaus alkaa tavallisesti nopeasti ja ärhäkästi.
- -nivelrikko-
Mulla on toisessa isovarpaassa nivelrikkoa ja kipuilee aina välillä noin.
- Kipuileva isovarvas
Tuollaisesta en ole tiennytkään. Miten hoidat sitä? Pitääpä selata nettiäkin, nivelrikko.. Onko jotain rikki? Vai onko se vain nimi. Kiitos vinkistä! :)
- -nivelrikko-
Kipuileva isovarvas kirjoitti:
Tuollaisesta en ole tiennytkään. Miten hoidat sitä? Pitääpä selata nettiäkin, nivelrikko.. Onko jotain rikki? Vai onko se vain nimi. Kiitos vinkistä! :)
Nivelrikko tarkoittaa kulumaa. Nivelpintoja päällystävä rusto on vaurioitunut.
Kiropraktikon kanssa näistä joskus puhuin, kun on tuota nivelrikkoa vähän muuallakin kehossa ja sanoi, että liikunta auttaa.
Kipulääkkeitä joutuu kuitenkin ajoittain käyttämään.
On todettu röntgenillä. - Kipuileva isovarvas
-nivelrikko- kirjoitti:
Nivelrikko tarkoittaa kulumaa. Nivelpintoja päällystävä rusto on vaurioitunut.
Kiropraktikon kanssa näistä joskus puhuin, kun on tuota nivelrikkoa vähän muuallakin kehossa ja sanoi, että liikunta auttaa.
Kipulääkkeitä joutuu kuitenkin ajoittain käyttämään.
On todettu röntgenillä.Kiitos lisätiedoista! :)
Voisi tuo vaivani mennä tähän suuntaankin. Taidan varata ajan terveyskeskukseen.
Se vain näissä kummassakin, sekä nivelrikossa että kihdissä mietityttää, kun oma kipuilu ei ole varsinaisesti nivelessä vaan nivelten välissä olevan luun kohdalla.
Voiko nivelrikko olla muuallakin kuin nivelessä, mietin..
Aurinkoa päivääsi!
- Varvaskipuinen herra
Kihti se on. Olen 46v mies ja minulla on juuri alkanut sama juttu. Näitä vanhuuden kremppoja, alkaa jo tässä iässä. Kaippa tähänkin lääkkeet on, ruokavaliostani en luovu. Jos ei ole lääkkeitä, kärsin sitten.
- Kipuileva isovarvas
Tervehdys kohtalotoveri!
Vai että vanhuuden kremppoja..! ;) Kuules nyt varvaskipuinen herra 46v, oot vielä 17 vuotta alaikäinen edes vanhuuseläkeiän alarajaan! :D
Mutta oletko saanut diagnoosin oikein tohtorilta, vai nettiraadilta tai peräti päätellyt ihan itse? :)
Tietäisikö joku, miten lääkäri tutkii ja diagnostisoi, onko kyseessä kihti, nivelrikko tai joku muu?
Näkyykö jotenkin verikokeissa, röntgenkuvissa?
Auttaako kylmä / kuuma? Hieronta?
Nyt olen spontaanisti toisella jalalla hierontunut kipuilevaa varpaanluuta.
Mitä muita niksejä olette keksineet?
Ei anneta kipuilun eikä tuhkapilvien pimentää kevätauringon valoa!
Siispä =) kaikille! - vaan!
Tervehdys kohtalotoveri!
Vai että vanhuuden kremppoja..! ;) Kuules nyt varvaskipuinen herra 46v, oot vielä 17 vuotta alaikäinen edes vanhuuseläkeiän alarajaan! :D
Mutta oletko saanut diagnoosin oikein tohtorilta, vai nettiraadilta tai peräti päätellyt ihan itse? :)
Tietäisikö joku, miten lääkäri tutkii ja diagnostisoi, onko kyseessä kihti, nivelrikko tai joku muu?
Siispä =) kaikille!Kihti löytyy verikokeilla. Nivelrikko nähdään röntgenkuvista. Voihan jalassa olla muutakin vikaa, vaikkapa marssimurtuma, joten lääkärillä käynti olisi paras vaihtoehto.
- varpu-znen
vaan! kirjoitti:
Kihti löytyy verikokeilla. Nivelrikko nähdään röntgenkuvista. Voihan jalassa olla muutakin vikaa, vaikkapa marssimurtuma, joten lääkärillä käynti olisi paras vaihtoehto.
Itselläni todettiin kihti n. kaksi kuukautta sitten.
Mun tapauksessa ei paljon epäilyksiä ollut:
jalalla tuskin pystyi kävelemään, koko jalkaterä turposi,
oli sinisenpunaisen kirjava.
Kipulääkkeitä jouduin syömään, eikä nekään auttaneeet
aina kuin muutaman tunnin.
Sitten uusi kohtaus ja määrättiin jo apurin-lääkitys.
Aloitin silloin heti kihti-ruokavalion, kun verikokeella sain tuloksen.
Kuvattiin myös molemmat jalkaterät: voimakasta kulumaa molemmissa
isovarpaiden tyvinivelissä, sekä varpaiden virheasentoa (= vaivasenluut).
Nyt lääke on purrut ja varmaan ruokavaliokin vaikuttanut.
Vettä kannattaa juoda 1-3 litraan päivässä, sekin puhdistaa.
Suositten kyllä kaikki käymään lääkärillä, joilla vähänkään voisi olla
viitettä kihtiin. On pirunmoinen tauti, kun oikein kovana iskee!
Liekö sitten tosiaan tuo ikä, kun mullakin nää vaivat nyt vasta alkaneet,
ikää 52 vuotta (nainen). - Varvaskipuinen herra
Tervehdys kohtalotoveri!
Siispä =) kaikille!Tunnusta vaan rehellisesti, että olet vanhentunut, ja nyt alat olla vanha. Koska vanhuus tulee keski-iän jälkeen, ja keski-ikä loppuu n. 45 vuoteen. Täytyy pystyä kohtaamaan realiteetit. Eikä kannata teeskennellä jotain mitä ei ole.
Ja tuosta vaivastasi, se on KIHTI. Kuten tässä keskustelussa on jo moneen kertaan todettu. Hommaa kihtilääkettä lääkäriltä vaivaasi. - Kipuileva isovarvas
Varvaskipuinen herra kirjoitti:
Tunnusta vaan rehellisesti, että olet vanhentunut, ja nyt alat olla vanha. Koska vanhuus tulee keski-iän jälkeen, ja keski-ikä loppuu n. 45 vuoteen. Täytyy pystyä kohtaamaan realiteetit. Eikä kannata teeskennellä jotain mitä ei ole.
Ja tuosta vaivastasi, se on KIHTI. Kuten tässä keskustelussa on jo moneen kertaan todettu. Hommaa kihtilääkettä lääkäriltä vaivaasi.Nää oot ainakin pessimisti! :D
45v on tasan tarkkaan keski-ikä. Mummuni kuoli 92v
92:2= 46,5v siinä on siis matemaattinen keski-ikä.
Meinaatkos sinä herra varvaskipuinen, että koko loppu 45v on pelkkää vanhuutta!? :D
45 ekaa vuotta sisälsivät:
- vauva-aika
- leikki-ikä
- lapsuus
- kouluikä
- nuoruus
- opiskeluvuodet
- nuori aikuisuus
- aikuisuus
- keski-ikä
Ja sitten PAM Vanhuus! 45v - 92v
Kuules nyt! En yhtään ihmettele, jos alkaa varvasta jurnuttaa!!
Siellä on elämänvoimat ja ilo nyt jumittuneina! Että eipä muuta
kuin lenkille ja uutta virtaa alkaa virrata kehoosi, kuten kasveilla keväällä..
Mahla nousee koivuissa ja elämä alkaa virrata! :) - "vanha"
Varvaskipuinen herra kirjoitti:
Tunnusta vaan rehellisesti, että olet vanhentunut, ja nyt alat olla vanha. Koska vanhuus tulee keski-iän jälkeen, ja keski-ikä loppuu n. 45 vuoteen. Täytyy pystyä kohtaamaan realiteetit. Eikä kannata teeskennellä jotain mitä ei ole.
Ja tuosta vaivastasi, se on KIHTI. Kuten tässä keskustelussa on jo moneen kertaan todettu. Hommaa kihtilääkettä lääkäriltä vaivaasi.Mitäs vanhoja tuon ikäiset vielä on, siinä iässähän saadaan vielä lapsiakin (ainakin minä...).
Ja lääkäri muistaa kokojan mainita, että kun olen vielä niin nuori ja ikää on JO 48.
- nainen -63
sama ikä, sama oire, nyt peräkkäin toisen jalan kihtikohtaus meneillään. Luulin kanssa että kasvaa vaivasenluu. Oliskin ollut....Koita saada lääkäriltä passitus verikokeisiin jossa katotaan se arvo onko kihtiä. Tais olla ureat tms.
- Luulotautinen potila
Pyydä labraan lähete uraattiarvot. Jos lääkäri ei kirjoita maksa labraan yksityisesti niin varmasti ottavat. Itselläni arvo oli yli 400 - röntgenkuvassa nivelrikko ja vaivaisen luu. Lääkäri ei pysty diagnostisoimaan kihtiä koska ei saanut varpaan juuresta aspiroitua 0,2 ml näytettä. Ei lääkitystä mitään, käski noudattamaan kihti ruokavaliota vaikka ei diagnostisoikaan kihtiä...? TK lääkärinä Oulussa edelleen..
- Isopottuvarvas
Minulla on erittäin kova särky koko oikeassa isovarpaassa. Ei taivu ylöspäin, eikä pysty kunnolla astumaan sillä jalalla. Mitään en ole tehnyt se aina tulee ja menee silloin tällöin. Välillä koko jalka turpoaa ja kuumenee. Nytkin se isovarvas on turvoksissa ja punoitaa sekä kuumottaa. Kestänyt nyt jo 3 päivää ja särkee koko ajan ja missä tahansa asennossa. Ei auta kipulääke eikä jalan lepuuttaminen yläasennossa. Lääkäriin kun menee niin sanovat, että lepoa ja buranaa. Kolme kertaa käynyt kyseisen diagnoosin hakemassa. Masentavaa. Niin ja kihtiasiaan sen verran, että terveelliset elämäntavat on minulla. Lapsiperhe ja lapsiperheen ruoat. Ei yösyömistä. Juon vettä myös mieletäni reilusti. Ja tosiaan ikää on 28 vuotta nyt ja vaivaa ollut parisen vuotta jo...eli ei voi sanoa että olisi ikämiesten vaiva pelkästään... Mitäs tähän sanotaan täällä kun vaivan kanssa aika paljon joutuu ihan yksikseen kärsimään. Ilmeisesti minulla on ns. jäykkä isovarvas? Johtunee nivelrikosta, mutta miksi lääkärit eivät usko sitä???
- Aamu
No voi mhyvänen aika,kun alkujaan on kysymys isonvarpaan vaivasta,niin jotkut alkaa tarttua ihan asiaankuulumattomaan asiaan,kuten tämän "nuoren" miehen ikä asiaan.Se on sivuseikka,hän vain ihmetteli vaivaansa,mikä se on tuossa iässä.Kyllä näitä remppoja voi olla kellä tahansa,joskin iäkkäämpänä niitä on runsaammin.Se siitä ja asia on varpaassa ja sen vaivassa.veriarvot ja röntgen ovat luotettavampia diagnooseja.
- henna
Mulla on uraattiarvot olleet ainakin 33 vuotiaasta yli 350. Hoitona on ollut rakastamieni sisävesikalojen nahkojen (siis lähinnä ahven), äyriäisten sekä oluen ( muu alkoholijuoma) käytön rajoittaminen.
Varvas on kipuillut enemmän ja vähemmän siitä asti, olen nyt 49 v. Vaivat ovat lisääntyneet, aloittajan kuvaama jomotus/häiritsevä särky ovat nyt muuttuneet jokapäiväisiksi, ja levinneet myös jalkaterän luuhun.
Olen ollut aktiivinen tanssin harrastaja, ja päkiäniveleni(kin) ovat yliliikkuvia. Tarkoitan, että varpaille noustessa kulma on yli 90 astetta. Nyt siis jäykkyys vaivaa, varsinkin toista päkiää.
Eli kyseessä lienee kihti ja nivelrikko. Eli eivät nuo kaksi juttua ole aivan erikseen selitettävissä. - 12345125
huoh Seksin puutetta ilmassa..........................
- kusipää11111
Söisit irti sen saatanan varpaan
- Jape 39v
minulla kihti todettiin pari vuotta sitten ja yritin muutella ruokavalioo ja pudotin painoo yms. kipukohtauksen tullessa söin arcoxiaa ja buranaa kuuriluonteisesti.myös perunankeitinvesi auttoi jonku verran.kokonaan kuitenkaan kivut eivät pysyneet poissa.
kokeilin detox ion spa jalkakylpyä eräällä hierojalla muutaman kerran ja kappas vain jalkakipu oli poissa.
innostuin laitteesta niin että hommasin samanlaisen myös itelleni ja muutaman viikon välein olen kylvettänyt jalkoja ja kihtivaivoja ei ole sen jälkeen ollut.
voin suositella kokeilemaan.
Jape - Jape 39v
esim täällä hämeenlinnassa detox jalkakylpyä tekee hierontapiste aurinkokeidas.
Jape - kokemusta on
Lopeta suomalaisen hiivakaljan juonti ja siirry välieurooppalaiseen. Siellä ei hiivaa käytetä kaljan valmistukseen. On siis suomalaisten ongelma.Saksassa ei kihti ole kansansairaus. Olen jo ajat sitte hylännyt kotimaiset hiivakaljat. Euroopalaisia juon päivittäin kuten ennen, eikä ongelmia ole. Pitää välttää hiivaa ja sillä käytettyjä tuotteita...
- jacke69
hei.
Minulla on ollut vasemman jalan pikkuvarpaassa kipua aikoinaan.
Kävin lääkärillä ja selvisi että minulla on Varvascavarkamus eli varpaassa kasvain. - voivoivalivali...
Onko se sdpn ja viherpunasiniviolettihallituksen vika, jos tulee kihti? Meinaan, että aika paljon pannaan sen syyksi... ;)
- Piu Pau
Mulla todettiin molemmissa isovarpaan tyvinivelissä nivelrikko röntgen kuvista. Toinen vaan oireilee ja on siis ollut 2v. jo kipeä. Harrastan paljon juoksua ja ihan surku tulee, kun miettii miten elää vaivan kanssa, joka ei ikinä parane.
Varpaissa olevat nivelrikot ovat pääsääntöisesti perinnöllisiä. Mulla ei vaan ole vanhemmilla eikä isovanhemmilla ollut nivelrikkoa...- Kaupparatsu57
Hei Piu Pau minulla todettiin sama vaiva olen mies 56v ja olen kärsinyt isovarvasvaivasta jo 5 vuotta, mutta nyt ortopedi keksi hyvän keinon,,,hankitaan kunnon muotoillut pohjalliset.
Nyt olen käyttänyt niitä 1kk ja voin todeta, että niistä on ollut apua.
Samalla kannattaa hankki uudet kengät jotka on riittävän jäykät pohjasta.
hallus rigidus.
- Tipitti
Olen antiboottilääkekuurilla ja samaan aikaan alkoi vasemman ukkovarpaan jomotus ja vihlonta. Kipu tulee aaltoillen. Toivottavasti ei jää pysyväksi vaivaksi.....
- Anonyymi
Monenlaista diagnoosia täällä tarjolla vaivaan joka mua toista päivää vaivannut....eli vasemman jalan isovarpaan tyvi kipuilee ja hieman turvoksissa.
No, pitää kuulostella vielä ennen kun terveysasemalle meen. Jospa tää menis itekseen ohi...kun ei oo pakko lähtee mihinkään köpöttelemään:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073225GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 47899
- 67878
- 53867
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25864Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862