EILAKKOA

kaupanalalle

No niin kaupanalalle ei siis lakkoa sillä sovintoesitys hyväksyttiin. Jokos olette perehtyneet siihen mitä siellä on sovittu ja mitä mieltä olette palkankorotuksesta????

4

122

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AY1

YTK kuuluvat menkää juokusujalkaa niitä neuvottelussa saavutetuja etuja "vinkumaan", olettahan olleet aktiivisesti tukemassa neuvottelijoita tässä neuvottelutilasnteessa , kuten rikuroimalla lakon aikaan ym, ym.
      Hopp hop liikettä liikettä että ette myöhästy.
      Teille ensin ja liittoon kuuluville jos jää näinhän te ajattelette rikkurit ja muut vapaamatkustajat.

• MITÄMIELTÄ

itse en työskentele kaupanalalla olenkaan siks halusin vaan tietää mitä mieltä yleensäkkin kaupantyötekijät ovat nyt syntyneestä sopimuksesta,en sitä ketkä sitä ensimmäisenä on vaatimassa jne. vaan sitä onko nyt syntynyt sopimus työntekijöiden kannalta katsottuna hyvä.

• kuluttajaindeksi

niin, että nyt aletaan potkia pois näitä, jotka kuuluvat ammattiliittoon. Pikkuhiljaa. YTK:laiset saavat jäädä kun heistä ei ole harmia. Muistakaa minun sanoneen sitten vuoden kuluttua, kun kukaan ei ole enää vakituisessa työssä. Työnantaja palkkaa määräaikaiseksi korkeintaan kuukaudeksi. Sitten taas uudet tilalle. Ei ole pelkoa lakkoilusta. Jos menevät lakkoon, eivät ole kuukautta kauemmin. Enpä tiedä mitä myyjät saivat, mutta ei heidän edes olisi mitään pitänyt vaatiakaan. Nyt alkaa myyjien alasajo ja kuten mainitsin pikkuhiljaa. Tuotannollisista syistä. Kaupalla menee huonosti kun pitää maksaa palkkaa yli kaiken. Ehkäpä joku pieni kauppa menee peräti konkurssiin, siinäpähän sitten myyjät jäävät työttömäksi. En ymmärrä, miksi palkkoja ei ole sidottu indeksiin, kuten eläkkeetkin on. Ei tarvitsisi lakkoilla, palkankorotus tulisi automaattisesti. Tämänkin vuoden alusta olisitte saaneet 0,26 prosentin korotuksen!

• kuluttajaindeksi kirjoitti:

niin, että nyt aletaan potkia pois näitä, jotka kuuluvat ammattiliittoon. Pikkuhiljaa. YTK:laiset saavat jäädä kun heistä ei ole harmia. Muistakaa minun sanoneen sitten vuoden kuluttua, kun kukaan ei ole enää vakituisessa työssä. Työnantaja palkkaa määräaikaiseksi korkeintaan kuukaudeksi. Sitten taas uudet tilalle. Ei ole pelkoa lakkoilusta. Jos menevät lakkoon, eivät ole kuukautta kauemmin. Enpä tiedä mitä myyjät saivat, mutta ei heidän edes olisi mitään pitänyt vaatiakaan. Nyt alkaa myyjien alasajo ja kuten mainitsin pikkuhiljaa. Tuotannollisista syistä. Kaupalla menee huonosti kun pitää maksaa palkkaa yli kaiken. Ehkäpä joku pieni kauppa menee peräti konkurssiin, siinäpähän sitten myyjät jäävät työttömäksi. En ymmärrä, miksi palkkoja ei ole sidottu indeksiin, kuten eläkkeetkin on. Ei tarvitsisi lakkoilla, palkankorotus tulisi automaattisesti. Tämänkin vuoden alusta olisitte saaneet 0,26 prosentin korotuksen!

ei ole pätevä syy potkia ketään pois talosta ja sanon sen että jos joku kauppa näkee työntekijän liittoon kuulumisen peikkona niin sillä on varmasti monet työehtosopimusten yms lain säädännön pykälien noudattamisessa korjaamista. ei kaupat jotka kunnioittavat myös työntekijän perusoikeuksia ole yleensäkään mitään ongelmia liittojen kanssa. ja ei noi korotukset mitä pam sai ole mitään järisyttävän suuria mutta muita etuuksia tuli lisää. parempiakin olisivat voineet olla.. joten kaikki pamilaiset kiittämään yhdessä rikkureitanne yhteistyöstä jonka johdosta suurelta osin ette saaneet tarvitsemaanne joukko voimaa. me selliläiset olemme yhdessä ja onneks alallamme suurempi järjestäytymis prosentti.

Kaupan alan työntekijät saavat 0,7 prosentin palkankorotuksen 1.5. sekä vähintään 15 euroa 1.10. Vähintään kuuden tunnin päivässä on nyt kaksi kahvitaukoa.

PAMin hallitus hyväksyi tiistaina sovintoesityksen kaupan alan uudeksi työehtosopimukseksi. Alan työntekijät saavat 0,7 prosentin palkankorotuksen 1.5. sekä vähintään 15 euron korotuksen jo 1.10.2010. Tuolloin uudistetaan myös palkkausjärjestelmää. Lisäksi II paikkakuntakalleusluokan asteittainen poisto alkaa ylimääräisellä korotuksella II luokan kuntien työntekijöiden palkkoihin, ja sopimuskauden aikana II luokan palkat nousevat I luokan tasolle.

Lisien yhdenmukaistamiseksi lokakuussa tulee korotuksia myös varastojen, kioskien ja R-kioskien iltalisiin.

Seuraavat palkankorotukset tulevat 2011 ja 2012 siten, että niistä sovitaan helmikuun loppuun mennessä. Ellei sopuun päästä, voidaan työehtosopimus irtisanoa.

Työehtosopimukseen tulee myös koko joukko laatuparannuksia. Ikuisuuskysymys kuuden tunnin työpäivän tauoista on ratkaistu: vähintään kuuden tunnin päivässä kahvitaukoja on nyt kaksi. Kielilisämääräykset tulevat jatkossa koskemaan koko alaa, niin varasto- ja konttorityöntekijöitä kuin myyjiäkin. Vapaapäivien välinen aika saa olla enimmillään 9 päivää. Työvuorolistojen tulee jatkossa olla esillä vähintään kolme viikkoa etukäteen, jos käytössä on yli kahdeksan viikon työajan tasoittumisjärjestelmä.

"Syntynyt sopimus on olosuhteisiin nähden tyydyttävä", sanoo PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Sopimuskauden aikana PAM ja Kaupan liitto kehittävät työryhmissä muun muassa työssä jaksamista ja tasa-arvoa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1797
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1608
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      49
      1144
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1020
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      939
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      866
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      46
      848
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      800
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      788
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      770
    Aihe