Onko suosittelijan pakko olla entinen työnantaja?
Voisinko esimerkiksi laittaa suosittelijaksi jonkun tuttavan tai ystävän? Heillä on aika nimekkäitä virkoja ja ovat olleet menestyneesti mukana politiikassakin eli he ovat omalla kunnallaan kuuluisia ja nimi voi jollekulle työnantajalle painaakin, mutta en ole varsinaisesti mitään työtä heidän kanssaan tehnyt vaan enemmänkin ystävänä ollut. Voinko kuitenkin käyttää heitä heidän luvallaan "hyväksi" ja ilmoittaa heidät suosittelemaan minut työhön jota haen?
Suosittelija
6
735
Vastaukset
- Vähän..
Mietis vähän, miksi työnantajat haluavat noita suosittelijoita.
No, ne haluavat tietää, millainen olet TYÖNTEKIJÄNÄ, ei ystävänä tai naapurina.
Totta kai voit käyttää heitä suosittelijoina, tietysti heidän luvallaan, mutta tuskinpa työnantaja heistä pahemmin välittää, koska eiväthän he pysty kertomaan, millainen TYÖNTEKIJÄ sinä olet. - Rekrytoija
Suosittelijan tulee olla entinen esimies. Kyllä, on pakko. Ei ystävä, tuttava, naapuri eikä sukulainen. Ei poliitikko, presidentti, eikä serkun kummin kaima. Työnantajaa kiinnostaa keskustella entisen esimiehesi kanssa vain ja ainoastaan sinun TYÖpersoonastasi ja -tavoistasi.
- ...pakko.
Itseltäni on kysytty muutaman otteeseen myös jonkun edellisen alaisen yhteystiedot, että voi kysyä myös millainen olin ollut esimiehenä.
Suosittelijana olen kysyttäessa toiminut henkilöille, jotka ovat olleet samassa yrityksessä, mutta eivät suoria alaisia. Näiden tiimoilta on soitettukin.
Eräs hakija kä'ytti suosittelijana henkilöä, jonka kanssa ei koskaan ollut ollut samassa organisaatiossa. Sattui vain olemaan niin, että tämän kapealla erikoisosaamisalueella olevan henkilön tunsivat alalla kaikki, ja tämä tunsi myös kaikki muut vähänkään nimeä alalla saaneet.
Yleensä suosittelija kylläkin on esimies. - muukin kuin
Kuten tuossa toinenkin kirjoittaja jo totesi, suosittelijan ei tarvitse välttämättä olla entinen esimies, joskin se on suositeltavaa. Itse olen käyttänyt erinomaisella menestyksellä esimerkiksi yhtä entistä kollegaani vuosien takaa. Minulla on kyllä hyvät perustelut sille, miksi en voi käyttää parin viimeisen työpaikan esimiestä suosittelijana, mutta sellaista ei toistaiseksi ole kaivattu.
Samoin olen itse toiminut suosittelijana omalle ulkomaiselle kollegalleni ja hän tuli valituksi ko. tehtävään.
- Rudol
Olisi hyva jos johtajan vaihtaessa paikkaa entiset suorat alaiset haastatellaan. Esimiehen valuviat ja rehellisyys tulee ilmi. Esim. onko omaa etua keinoin kaikin ajava tyyppi.
- eläkkeelle_vaan
Edellinen pomo pikku nilkki täys kusiaivo kyrpiintynyt ammattikoulun käynyt nulikka. Jos tuo pääsee minusta akateemisesta ihmisestä lausumaan, en ikinä enää saa töitä. Kade pikku paska.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .985189Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631463385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503195Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4382439Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2491502Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121281- 811260
- 761227
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311188Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1331108