Sibbe lainaili?

myöhartsankaa

Sibbekö lainaili Tshaikovskia? Löytyy joitakin yhtäläisyyksiä ko. säveltäjien musiikista, ja veikkaisin että Sibelius lainaili suuremman profiilin säveltäjältä eikä toisten päin.

17

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Risto S.

      Kippis Tsaikkarin nerokkuudelle. Jo pelkästään eka sinfonia on ihQ.

      • 654321

        hieman hämmästyttävää, kuinka korkealla tasolla Tshaikovskin sävellystekniikka on. Kyseessä on ehdoton vakavan musiikin mestari, esimerkiksi orkestrointinsa on erinomaisen ammattitaitoista. Musiikilliset ideat hänellä ovat tuoreita ja omaperäisiä. Tshaikovski oli perehtynyt syvällisesti länsimaiseen musiikkiin. Monet kun tuntuvat pitävän Tshaikovskia viihteellisenä tai pinnallisena säveltäjänä, johtunee varmaan muutamista suosituista balettimusiikkikappaleistaan. Kaikki eivät ilmeisesti viitsi paneutua esimerkiksi sinfonioihin, muuhun orkesterimusiikkiin ja oopperoihin.


      • WERTYWE
        654321 kirjoitti:

        hieman hämmästyttävää, kuinka korkealla tasolla Tshaikovskin sävellystekniikka on. Kyseessä on ehdoton vakavan musiikin mestari, esimerkiksi orkestrointinsa on erinomaisen ammattitaitoista. Musiikilliset ideat hänellä ovat tuoreita ja omaperäisiä. Tshaikovski oli perehtynyt syvällisesti länsimaiseen musiikkiin. Monet kun tuntuvat pitävän Tshaikovskia viihteellisenä tai pinnallisena säveltäjänä, johtunee varmaan muutamista suosituista balettimusiikkikappaleistaan. Kaikki eivät ilmeisesti viitsi paneutua esimerkiksi sinfonioihin, muuhun orkesterimusiikkiin ja oopperoihin.

        Se kaveri kyllä kirjoiteli orkesterille samettisia melodioita ja orkestroinnin taito oli ihan tapissa. Mutta sinfoniat ovat aivan avuttomia. Hän ei ole "der Komponist" vaan tämä suomen kielen hassulla sanalla sanottuna: säveltäjä. Eli ei mitään tajua rakentamisesta. Surkein esimerkki on tämä b-molli pianokonsertto. Se verteseisuttava pääteema ja koko konsertn jippo pläjätyetään heti alkuun. Sen jälkeen kuumeisesti mietitiään, että mitäs nyt tehdään ja lopulta ei sitten oikeastaan mitään keksitäkään. Se on siinä. Sillöttöminen baletti potpurien tai pienten salonkikappaleiden (Vuodenajat) nikkaroijana on parhaimmillaan.


      • kuulee
        WERTYWE kirjoitti:

        Se kaveri kyllä kirjoiteli orkesterille samettisia melodioita ja orkestroinnin taito oli ihan tapissa. Mutta sinfoniat ovat aivan avuttomia. Hän ei ole "der Komponist" vaan tämä suomen kielen hassulla sanalla sanottuna: säveltäjä. Eli ei mitään tajua rakentamisesta. Surkein esimerkki on tämä b-molli pianokonsertto. Se verteseisuttava pääteema ja koko konsertn jippo pläjätyetään heti alkuun. Sen jälkeen kuumeisesti mietitiään, että mitäs nyt tehdään ja lopulta ei sitten oikeastaan mitään keksitäkään. Se on siinä. Sillöttöminen baletti potpurien tai pienten salonkikappaleiden (Vuodenajat) nikkaroijana on parhaimmillaan.

        no huhhuh...! Tsaikkarin kokoillan baletit ei oo mitään sikermiä kyllä, jotain rajaa! Ja b-mollikonsertossa ei keksinnän kanssa mitään kamppailla vaan upeaa alkua seuraa erittäin jännitteinen sonnattimuotoinen osa! Eikä hidasta osaa tai finaaliakaan köyhäks voi haukkaua. Aivan loistavaa musaa ja aiheet aivan pro lostokkaasti kokonnpantu koko homma.


      • WERTYWE
        kuulee kirjoitti:

        no huhhuh...! Tsaikkarin kokoillan baletit ei oo mitään sikermiä kyllä, jotain rajaa! Ja b-mollikonsertossa ei keksinnän kanssa mitään kamppailla vaan upeaa alkua seuraa erittäin jännitteinen sonnattimuotoinen osa! Eikä hidasta osaa tai finaaliakaan köyhäks voi haukkaua. Aivan loistavaa musaa ja aiheet aivan pro lostokkaasti kokonnpantu koko homma.

        "Kokoillan baletit..." mitä ne muuta on kuin humppaa humpan perään! Vai onko niissä joku tolkullinen kantava idea. Tosiasia oli, että T yritti olla vakava säveltäjä. Palvoi wieniläiskassismia [kivoja hetelmiä tästä pyrinnöstä paimenidyli Patarouvassa ja Rokokoomuunnlemat], mutta esim. nuo surketa jouhikvaretot paljastavat, että kaveri ei pärjännyt siellä, missä oikein kunnolla olisi halunnut. Ja vähintä mitä häneltä olisi voinut vaatia, olisi jättää nuo sinfonioittensa finaalit kirjoittamatta. Siis väitätkö ihan tosissasi, että esim. neljännen sinfonian finaalia voi kuunnella ihan vakavasti Suurena Musiikkina?? LOL. Ja jos järjestettäisiin äänestys maailman huonoimmasta klassisen musiikin teoksesta, Slaavilainen marssi ihan takuu varmasti kärkkyisi ykkössijaa.


      • hjköleoop
        WERTYWE kirjoitti:

        "Kokoillan baletit..." mitä ne muuta on kuin humppaa humpan perään! Vai onko niissä joku tolkullinen kantava idea. Tosiasia oli, että T yritti olla vakava säveltäjä. Palvoi wieniläiskassismia [kivoja hetelmiä tästä pyrinnöstä paimenidyli Patarouvassa ja Rokokoomuunnlemat], mutta esim. nuo surketa jouhikvaretot paljastavat, että kaveri ei pärjännyt siellä, missä oikein kunnolla olisi halunnut. Ja vähintä mitä häneltä olisi voinut vaatia, olisi jättää nuo sinfonioittensa finaalit kirjoittamatta. Siis väitätkö ihan tosissasi, että esim. neljännen sinfonian finaalia voi kuunnella ihan vakavasti Suurena Musiikkina?? LOL. Ja jos järjestettäisiin äänestys maailman huonoimmasta klassisen musiikin teoksesta, Slaavilainen marssi ihan takuu varmasti kärkkyisi ykkössijaa.

        eiiih- ei vaan voi ottaa tosissaan kun voi joku haukkua tuollalailla aivan "väärää puuta". Tsaikovskin jousikvartetoissa ei ole kyllä mitään vikaa! Kaveri sävelsi näppäriä fuugia, osas pistää pystyyn kantavaa ja jännitteistä suurmuotoo ja persoonallista sonaattimuotoa, hyviä aiheita, loistava yhtyeen hallinta- suvereeni instrumenttien käsittely, kaikin puolin nautittavia teoksia. Aika edustava romantiikan ajan jousikvartetto-kolmikko joka ainakin meikäläisen mielestä päihittää esim. Schumannin kvartetot...!

        En nyt ota edes kantaa noihin naurettaviin ja halventaviin letkauksiin baleteista ja sinfonioista...

        En tajua millä asialla oikein olet kuka lienet!?


      • WERTYWE
        hjköleoop kirjoitti:

        eiiih- ei vaan voi ottaa tosissaan kun voi joku haukkua tuollalailla aivan "väärää puuta". Tsaikovskin jousikvartetoissa ei ole kyllä mitään vikaa! Kaveri sävelsi näppäriä fuugia, osas pistää pystyyn kantavaa ja jännitteistä suurmuotoo ja persoonallista sonaattimuotoa, hyviä aiheita, loistava yhtyeen hallinta- suvereeni instrumenttien käsittely, kaikin puolin nautittavia teoksia. Aika edustava romantiikan ajan jousikvartetto-kolmikko joka ainakin meikäläisen mielestä päihittää esim. Schumannin kvartetot...!

        En nyt ota edes kantaa noihin naurettaviin ja halventaviin letkauksiin baleteista ja sinfonioista...

        En tajua millä asialla oikein olet kuka lienet!?

        Millä asialla? Kultturin puolesta roskaa vastaan. Voitaisiin aivan hyvin säätää sellainen menttalihygieeninen säädös, jonka mukaan viiteen vuoteen suomessa ei saa soittaa T:n alkeellisia sinfonioita. Tai jos se on mahdotonta, ainakin niitteen kornien finaalien soittamisesta on pitättäydyttävä.

        Niissä jousikvertetoissahan on vikana vain (i) liika yrittämien, (ii) osaamatomuus ja (iii) kaikesta tästä johtuva Musiikin puute. Se mikä Haydilla tulee luonnostaa ja itsestään selvästi, kuulostaa - tai siis on - T:llä iso punnerrusta. Ja kuka sellaista jaksaa. Der Kust ist können - ei se muuta ole. Ja siis Matti Servon sanoi: Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu.


      • tajkliop
        WERTYWE kirjoitti:

        Millä asialla? Kultturin puolesta roskaa vastaan. Voitaisiin aivan hyvin säätää sellainen menttalihygieeninen säädös, jonka mukaan viiteen vuoteen suomessa ei saa soittaa T:n alkeellisia sinfonioita. Tai jos se on mahdotonta, ainakin niitteen kornien finaalien soittamisesta on pitättäydyttävä.

        Niissä jousikvertetoissahan on vikana vain (i) liika yrittämien, (ii) osaamatomuus ja (iii) kaikesta tästä johtuva Musiikin puute. Se mikä Haydilla tulee luonnostaa ja itsestään selvästi, kuulostaa - tai siis on - T:llä iso punnerrusta. Ja kuka sellaista jaksaa. Der Kust ist können - ei se muuta ole. Ja siis Matti Servon sanoi: Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu.

        Saklsan sitaatti meni ohi---- ja kuka on Matti Servon??

        Ymmärrän kyllä ettei tykkää Tsaikkarista, but give the guy some credit (!)

        Miten semmosenkin muka huomaa "että yrittää liikaa"? Ja mikä "osaamattomuus"?! Vähän ristiriitasta eka syyttää kaveria "yli-yrittämisestä" (ilmeisesti kun pistelee fuugia siis...?) ja sitten haukkua "osaamattomaks".
        Otapa partituuri käteen ja vilkase kuinka hienoa kudosta vaikkapa F-duuri kvarteton ekassa osassa se kirjottaa! Sujuvaa musiikkia- ja vahvaa. Osaamattomaks Tsaikkaria ei kyllä vaan voi sanoa. Tsaikkarihan oli juuri siitä poikkeuksellinen aikansa venäläinen säveltäjä että oli likipitäen ainoa niistä joka oli saanut ihan oikean säveltäjän koulutuksen! Itse oikeen "katso kieroon" viisikko-porukkaa kun oli puutteita ammattitaidossa...!

        Ei ei ei- sulla on joku semmonen esteettinen vastaanotin joka ei virity romantiikan taajuudelle tai sitten olet itse säveltäjä- jota ketuttaa ihan tajuttomasti kun ei saa teoksiaan esille ja Tsaikovskia tulee tuutin täydeltä.


      • WERTYWE
        tajkliop kirjoitti:

        Saklsan sitaatti meni ohi---- ja kuka on Matti Servon??

        Ymmärrän kyllä ettei tykkää Tsaikkarista, but give the guy some credit (!)

        Miten semmosenkin muka huomaa "että yrittää liikaa"? Ja mikä "osaamattomuus"?! Vähän ristiriitasta eka syyttää kaveria "yli-yrittämisestä" (ilmeisesti kun pistelee fuugia siis...?) ja sitten haukkua "osaamattomaks".
        Otapa partituuri käteen ja vilkase kuinka hienoa kudosta vaikkapa F-duuri kvarteton ekassa osassa se kirjottaa! Sujuvaa musiikkia- ja vahvaa. Osaamattomaks Tsaikkaria ei kyllä vaan voi sanoa. Tsaikkarihan oli juuri siitä poikkeuksellinen aikansa venäläinen säveltäjä että oli likipitäen ainoa niistä joka oli saanut ihan oikean säveltäjän koulutuksen! Itse oikeen "katso kieroon" viisikko-porukkaa kun oli puutteita ammattitaidossa...!

        Ei ei ei- sulla on joku semmonen esteettinen vastaanotin joka ei virity romantiikan taajuudelle tai sitten olet itse säveltäjä- jota ketuttaa ihan tajuttomasti kun ei saa teoksiaan esille ja Tsaikovskia tulee tuutin täydeltä.

        Viisikon joskus kömpelössä robusmissa on monsta kertaa enemmän omaa ääntä ja kiinnostavuutta kuin herra Lokkilalla, joka ei osaa muuta kuin pyöriä omien tunteidensa syövöreissä - tai sitten kirjoittaa ääliömäistä humppaa - vai siis oikeastiko tässä pitäisi ihailla jotakin toisen sinfonien finaalia tai Pähkinänsärkijän karaktääritansseja suurena taiteen.

        Kuun kuiskaajien kammottavaa renkutusta ei voi välttää kuulemasta. Todistaako jatkuva soittaminen jotakin tuotteet tasosta? Kysynpä vain.


      • hjkeuio
        WERTYWE kirjoitti:

        Viisikon joskus kömpelössä robusmissa on monsta kertaa enemmän omaa ääntä ja kiinnostavuutta kuin herra Lokkilalla, joka ei osaa muuta kuin pyöriä omien tunteidensa syövöreissä - tai sitten kirjoittaa ääliömäistä humppaa - vai siis oikeastiko tässä pitäisi ihailla jotakin toisen sinfonien finaalia tai Pähkinänsärkijän karaktääritansseja suurena taiteen.

        Kuun kuiskaajien kammottavaa renkutusta ei voi välttää kuulemasta. Todistaako jatkuva soittaminen jotakin tuotteet tasosta? Kysynpä vain.

        Kuka sanoo ettei karakteerikappaleet tai tanssit voi olla "suurta musiikkia"? Kyllä joku Chopinin sulokas valssi, Bachin sarabande- tai (kyllä!) jokin Tsaikovskin upea masurkka vaikkapa sieltä Joutsenlammesta on minusta 100 krt suurempaa musiikkia kuin jotkut Max Regerin koukeroiset sonaatit (mitä Claude Debussy kirjottikaan jotakin siitä, että hyvä kahvilakappale voi sisältää enemmän musiikkia kuin kaikki taiteelliset kriteerit täyttävä sinfonia...? )!

        Ja oli miten oli, oli kyllä huono veto ruveta Pjotr Tsaikovskia- suurta venäläistä romantikkoa- parjaamaan vaan siks ettei musiikkielämän ohjelmistopolitiikka satu miellyttämään...(!)


      • WERTYWE
        hjkeuio kirjoitti:

        Kuka sanoo ettei karakteerikappaleet tai tanssit voi olla "suurta musiikkia"? Kyllä joku Chopinin sulokas valssi, Bachin sarabande- tai (kyllä!) jokin Tsaikovskin upea masurkka vaikkapa sieltä Joutsenlammesta on minusta 100 krt suurempaa musiikkia kuin jotkut Max Regerin koukeroiset sonaatit (mitä Claude Debussy kirjottikaan jotakin siitä, että hyvä kahvilakappale voi sisältää enemmän musiikkia kuin kaikki taiteelliset kriteerit täyttävä sinfonia...? )!

        Ja oli miten oli, oli kyllä huono veto ruveta Pjotr Tsaikovskia- suurta venäläistä romantikkoa- parjaamaan vaan siks ettei musiikkielämän ohjelmistopolitiikka satu miellyttämään...(!)

        Siis olisiko sibelius Sibelius, jos maine olisi Valse Tristen tai Mussetten varassa?

        Ikikulu vitsi sanoo, että Tsaik. olisi miljonääri, jos hän olisi elänyt elokuvan aikakaudella. Sitä siirappista huttua, mikä aina soi kolmannen luokan Hollywood leffojen äänitapeettina. Kysymys on siis siitä, että jos taito ei riitä imelän karaktäärikappaleen yli, ei silloin ollan tekemisissä minkään vakavasti otettavan säveltäjän [der Komponist] kanssa.

        Ja on vähän outoa ruveta vertaamaan Pähkinänsärkijän Espanjalaista tanssi ja Bachin sellosarjojen sarabandeja. No, Espanjaan taitavat molemman viitata, mutta siihen se yhteys sitten loppuukin.


    • Korko kasvaa

      Sibbe oli kova poika lainaamaan. Kerran hän lainasi minultakin, mutta ei koskaan maksanut takaisin. Ei olisi mikään ihme, jos hän olisi Tsaikultakin lainannut.

      • valta-valta

        Juu, käsittääkseni S lainaili sieltä täältä ja rahat menivät tietysti viinaan. En suoraan päättelisi oletetusta suuremmasta profiilista, että Tsaikkari olisi ollut varakkaampi. Ymmärtääkseni hänellä teki aluksi tiukkaa, mutta myöhemmin sai sitten mesenaatilta sopivasti massia. Kai hänellä oli sitten varaa antaa lainaksikin.


    • fruikkerhammeri

      "... Sibelius lainaili suuremman profiilin säveltäjältä eikä toisten päin."

      Vaikuttaiskohan semmonenkin asiaan että miehillä oli ikä-eroo n. 20 vuotta??? Tsaikovski kuoli 1893 ja Siban eka mestariteos Kullervo Sinfonia kantesitettiin vasta edellisenä vuonna... ; /

      • Dorkasibbe

        Janne-juopon pateettisista renkutuksista 5. Pjotr sitävastoin rulaa OK.


      • ninokkio
        Dorkasibbe kirjoitti:

        Janne-juopon pateettisista renkutuksista 5. Pjotr sitävastoin rulaa OK.

        Siben puutteena oli juuri tämä melodisen keksimisen tavanomaisuus ja fraasien muotoilu jonka hän itsekin tunnusti hylättyään 50 aloittamaansa teemaa kullervosinfoniaansakin ja jota hänen opettajansakin teroitti saksassa hänen mieleensä jousivintetossa. sibe sanoi beethoveniakin hyvin keskinkertaiseksi säveltäjäksi josta ankarin itsekritiikki teki suurimman taiteilijan.

        Gustav Mahler vieraillessaan suomessa gallenin vieraana nimitti kevätlaulua kitschiksi pohjoismaisilla soitinnusmaneereilla maustetuksi kastikkeeksi

        Kysyisin vaan ohimennen miksi kansallisromanttisille ihanteilleen uskollisena pysynyt lauri ikonen, sibeä parempi muuten, antoi lemmin poika sinfoniaansa lukuunottamatta kaikille muille sinfonioilleen kalevalais-mytologisesta aihepiiristä poikkeavan italialaisperäisen kuvailevan lisänimen ja alaotsikon kuten inornata, aperta, raikas ja äh unohdin.?


    • ex Lokkila

      Kenestä Lokkilasta puhutaan ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4176
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2179
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1684
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1497
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1458
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1380
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1258
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1174
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1099
    10. 22
      1066
    Aihe