Sibbekö lainaili Tshaikovskia? Löytyy joitakin yhtäläisyyksiä ko. säveltäjien musiikista, ja veikkaisin että Sibelius lainaili suuremman profiilin säveltäjältä eikä toisten päin.
Sibbe lainaili?
17
321
Vastaukset
- Risto S.
Kippis Tsaikkarin nerokkuudelle. Jo pelkästään eka sinfonia on ihQ.
- 654321
hieman hämmästyttävää, kuinka korkealla tasolla Tshaikovskin sävellystekniikka on. Kyseessä on ehdoton vakavan musiikin mestari, esimerkiksi orkestrointinsa on erinomaisen ammattitaitoista. Musiikilliset ideat hänellä ovat tuoreita ja omaperäisiä. Tshaikovski oli perehtynyt syvällisesti länsimaiseen musiikkiin. Monet kun tuntuvat pitävän Tshaikovskia viihteellisenä tai pinnallisena säveltäjänä, johtunee varmaan muutamista suosituista balettimusiikkikappaleistaan. Kaikki eivät ilmeisesti viitsi paneutua esimerkiksi sinfonioihin, muuhun orkesterimusiikkiin ja oopperoihin.
- WERTYWE
654321 kirjoitti:
hieman hämmästyttävää, kuinka korkealla tasolla Tshaikovskin sävellystekniikka on. Kyseessä on ehdoton vakavan musiikin mestari, esimerkiksi orkestrointinsa on erinomaisen ammattitaitoista. Musiikilliset ideat hänellä ovat tuoreita ja omaperäisiä. Tshaikovski oli perehtynyt syvällisesti länsimaiseen musiikkiin. Monet kun tuntuvat pitävän Tshaikovskia viihteellisenä tai pinnallisena säveltäjänä, johtunee varmaan muutamista suosituista balettimusiikkikappaleistaan. Kaikki eivät ilmeisesti viitsi paneutua esimerkiksi sinfonioihin, muuhun orkesterimusiikkiin ja oopperoihin.
Se kaveri kyllä kirjoiteli orkesterille samettisia melodioita ja orkestroinnin taito oli ihan tapissa. Mutta sinfoniat ovat aivan avuttomia. Hän ei ole "der Komponist" vaan tämä suomen kielen hassulla sanalla sanottuna: säveltäjä. Eli ei mitään tajua rakentamisesta. Surkein esimerkki on tämä b-molli pianokonsertto. Se verteseisuttava pääteema ja koko konsertn jippo pläjätyetään heti alkuun. Sen jälkeen kuumeisesti mietitiään, että mitäs nyt tehdään ja lopulta ei sitten oikeastaan mitään keksitäkään. Se on siinä. Sillöttöminen baletti potpurien tai pienten salonkikappaleiden (Vuodenajat) nikkaroijana on parhaimmillaan.
- kuulee
WERTYWE kirjoitti:
Se kaveri kyllä kirjoiteli orkesterille samettisia melodioita ja orkestroinnin taito oli ihan tapissa. Mutta sinfoniat ovat aivan avuttomia. Hän ei ole "der Komponist" vaan tämä suomen kielen hassulla sanalla sanottuna: säveltäjä. Eli ei mitään tajua rakentamisesta. Surkein esimerkki on tämä b-molli pianokonsertto. Se verteseisuttava pääteema ja koko konsertn jippo pläjätyetään heti alkuun. Sen jälkeen kuumeisesti mietitiään, että mitäs nyt tehdään ja lopulta ei sitten oikeastaan mitään keksitäkään. Se on siinä. Sillöttöminen baletti potpurien tai pienten salonkikappaleiden (Vuodenajat) nikkaroijana on parhaimmillaan.
no huhhuh...! Tsaikkarin kokoillan baletit ei oo mitään sikermiä kyllä, jotain rajaa! Ja b-mollikonsertossa ei keksinnän kanssa mitään kamppailla vaan upeaa alkua seuraa erittäin jännitteinen sonnattimuotoinen osa! Eikä hidasta osaa tai finaaliakaan köyhäks voi haukkaua. Aivan loistavaa musaa ja aiheet aivan pro lostokkaasti kokonnpantu koko homma.
- WERTYWE
kuulee kirjoitti:
no huhhuh...! Tsaikkarin kokoillan baletit ei oo mitään sikermiä kyllä, jotain rajaa! Ja b-mollikonsertossa ei keksinnän kanssa mitään kamppailla vaan upeaa alkua seuraa erittäin jännitteinen sonnattimuotoinen osa! Eikä hidasta osaa tai finaaliakaan köyhäks voi haukkaua. Aivan loistavaa musaa ja aiheet aivan pro lostokkaasti kokonnpantu koko homma.
"Kokoillan baletit..." mitä ne muuta on kuin humppaa humpan perään! Vai onko niissä joku tolkullinen kantava idea. Tosiasia oli, että T yritti olla vakava säveltäjä. Palvoi wieniläiskassismia [kivoja hetelmiä tästä pyrinnöstä paimenidyli Patarouvassa ja Rokokoomuunnlemat], mutta esim. nuo surketa jouhikvaretot paljastavat, että kaveri ei pärjännyt siellä, missä oikein kunnolla olisi halunnut. Ja vähintä mitä häneltä olisi voinut vaatia, olisi jättää nuo sinfonioittensa finaalit kirjoittamatta. Siis väitätkö ihan tosissasi, että esim. neljännen sinfonian finaalia voi kuunnella ihan vakavasti Suurena Musiikkina?? LOL. Ja jos järjestettäisiin äänestys maailman huonoimmasta klassisen musiikin teoksesta, Slaavilainen marssi ihan takuu varmasti kärkkyisi ykkössijaa.
- hjköleoop
WERTYWE kirjoitti:
"Kokoillan baletit..." mitä ne muuta on kuin humppaa humpan perään! Vai onko niissä joku tolkullinen kantava idea. Tosiasia oli, että T yritti olla vakava säveltäjä. Palvoi wieniläiskassismia [kivoja hetelmiä tästä pyrinnöstä paimenidyli Patarouvassa ja Rokokoomuunnlemat], mutta esim. nuo surketa jouhikvaretot paljastavat, että kaveri ei pärjännyt siellä, missä oikein kunnolla olisi halunnut. Ja vähintä mitä häneltä olisi voinut vaatia, olisi jättää nuo sinfonioittensa finaalit kirjoittamatta. Siis väitätkö ihan tosissasi, että esim. neljännen sinfonian finaalia voi kuunnella ihan vakavasti Suurena Musiikkina?? LOL. Ja jos järjestettäisiin äänestys maailman huonoimmasta klassisen musiikin teoksesta, Slaavilainen marssi ihan takuu varmasti kärkkyisi ykkössijaa.
eiiih- ei vaan voi ottaa tosissaan kun voi joku haukkua tuollalailla aivan "väärää puuta". Tsaikovskin jousikvartetoissa ei ole kyllä mitään vikaa! Kaveri sävelsi näppäriä fuugia, osas pistää pystyyn kantavaa ja jännitteistä suurmuotoo ja persoonallista sonaattimuotoa, hyviä aiheita, loistava yhtyeen hallinta- suvereeni instrumenttien käsittely, kaikin puolin nautittavia teoksia. Aika edustava romantiikan ajan jousikvartetto-kolmikko joka ainakin meikäläisen mielestä päihittää esim. Schumannin kvartetot...!
En nyt ota edes kantaa noihin naurettaviin ja halventaviin letkauksiin baleteista ja sinfonioista...
En tajua millä asialla oikein olet kuka lienet!? - WERTYWE
hjköleoop kirjoitti:
eiiih- ei vaan voi ottaa tosissaan kun voi joku haukkua tuollalailla aivan "väärää puuta". Tsaikovskin jousikvartetoissa ei ole kyllä mitään vikaa! Kaveri sävelsi näppäriä fuugia, osas pistää pystyyn kantavaa ja jännitteistä suurmuotoo ja persoonallista sonaattimuotoa, hyviä aiheita, loistava yhtyeen hallinta- suvereeni instrumenttien käsittely, kaikin puolin nautittavia teoksia. Aika edustava romantiikan ajan jousikvartetto-kolmikko joka ainakin meikäläisen mielestä päihittää esim. Schumannin kvartetot...!
En nyt ota edes kantaa noihin naurettaviin ja halventaviin letkauksiin baleteista ja sinfonioista...
En tajua millä asialla oikein olet kuka lienet!?Millä asialla? Kultturin puolesta roskaa vastaan. Voitaisiin aivan hyvin säätää sellainen menttalihygieeninen säädös, jonka mukaan viiteen vuoteen suomessa ei saa soittaa T:n alkeellisia sinfonioita. Tai jos se on mahdotonta, ainakin niitteen kornien finaalien soittamisesta on pitättäydyttävä.
Niissä jousikvertetoissahan on vikana vain (i) liika yrittämien, (ii) osaamatomuus ja (iii) kaikesta tästä johtuva Musiikin puute. Se mikä Haydilla tulee luonnostaa ja itsestään selvästi, kuulostaa - tai siis on - T:llä iso punnerrusta. Ja kuka sellaista jaksaa. Der Kust ist können - ei se muuta ole. Ja siis Matti Servon sanoi: Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu. - tajkliop
WERTYWE kirjoitti:
Millä asialla? Kultturin puolesta roskaa vastaan. Voitaisiin aivan hyvin säätää sellainen menttalihygieeninen säädös, jonka mukaan viiteen vuoteen suomessa ei saa soittaa T:n alkeellisia sinfonioita. Tai jos se on mahdotonta, ainakin niitteen kornien finaalien soittamisesta on pitättäydyttävä.
Niissä jousikvertetoissahan on vikana vain (i) liika yrittämien, (ii) osaamatomuus ja (iii) kaikesta tästä johtuva Musiikin puute. Se mikä Haydilla tulee luonnostaa ja itsestään selvästi, kuulostaa - tai siis on - T:llä iso punnerrusta. Ja kuka sellaista jaksaa. Der Kust ist können - ei se muuta ole. Ja siis Matti Servon sanoi: Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu.Saklsan sitaatti meni ohi---- ja kuka on Matti Servon??
Ymmärrän kyllä ettei tykkää Tsaikkarista, but give the guy some credit (!)
Miten semmosenkin muka huomaa "että yrittää liikaa"? Ja mikä "osaamattomuus"?! Vähän ristiriitasta eka syyttää kaveria "yli-yrittämisestä" (ilmeisesti kun pistelee fuugia siis...?) ja sitten haukkua "osaamattomaks".
Otapa partituuri käteen ja vilkase kuinka hienoa kudosta vaikkapa F-duuri kvarteton ekassa osassa se kirjottaa! Sujuvaa musiikkia- ja vahvaa. Osaamattomaks Tsaikkaria ei kyllä vaan voi sanoa. Tsaikkarihan oli juuri siitä poikkeuksellinen aikansa venäläinen säveltäjä että oli likipitäen ainoa niistä joka oli saanut ihan oikean säveltäjän koulutuksen! Itse oikeen "katso kieroon" viisikko-porukkaa kun oli puutteita ammattitaidossa...!
Ei ei ei- sulla on joku semmonen esteettinen vastaanotin joka ei virity romantiikan taajuudelle tai sitten olet itse säveltäjä- jota ketuttaa ihan tajuttomasti kun ei saa teoksiaan esille ja Tsaikovskia tulee tuutin täydeltä. - WERTYWE
tajkliop kirjoitti:
Saklsan sitaatti meni ohi---- ja kuka on Matti Servon??
Ymmärrän kyllä ettei tykkää Tsaikkarista, but give the guy some credit (!)
Miten semmosenkin muka huomaa "että yrittää liikaa"? Ja mikä "osaamattomuus"?! Vähän ristiriitasta eka syyttää kaveria "yli-yrittämisestä" (ilmeisesti kun pistelee fuugia siis...?) ja sitten haukkua "osaamattomaks".
Otapa partituuri käteen ja vilkase kuinka hienoa kudosta vaikkapa F-duuri kvarteton ekassa osassa se kirjottaa! Sujuvaa musiikkia- ja vahvaa. Osaamattomaks Tsaikkaria ei kyllä vaan voi sanoa. Tsaikkarihan oli juuri siitä poikkeuksellinen aikansa venäläinen säveltäjä että oli likipitäen ainoa niistä joka oli saanut ihan oikean säveltäjän koulutuksen! Itse oikeen "katso kieroon" viisikko-porukkaa kun oli puutteita ammattitaidossa...!
Ei ei ei- sulla on joku semmonen esteettinen vastaanotin joka ei virity romantiikan taajuudelle tai sitten olet itse säveltäjä- jota ketuttaa ihan tajuttomasti kun ei saa teoksiaan esille ja Tsaikovskia tulee tuutin täydeltä.Viisikon joskus kömpelössä robusmissa on monsta kertaa enemmän omaa ääntä ja kiinnostavuutta kuin herra Lokkilalla, joka ei osaa muuta kuin pyöriä omien tunteidensa syövöreissä - tai sitten kirjoittaa ääliömäistä humppaa - vai siis oikeastiko tässä pitäisi ihailla jotakin toisen sinfonien finaalia tai Pähkinänsärkijän karaktääritansseja suurena taiteen.
Kuun kuiskaajien kammottavaa renkutusta ei voi välttää kuulemasta. Todistaako jatkuva soittaminen jotakin tuotteet tasosta? Kysynpä vain. - hjkeuio
WERTYWE kirjoitti:
Viisikon joskus kömpelössä robusmissa on monsta kertaa enemmän omaa ääntä ja kiinnostavuutta kuin herra Lokkilalla, joka ei osaa muuta kuin pyöriä omien tunteidensa syövöreissä - tai sitten kirjoittaa ääliömäistä humppaa - vai siis oikeastiko tässä pitäisi ihailla jotakin toisen sinfonien finaalia tai Pähkinänsärkijän karaktääritansseja suurena taiteen.
Kuun kuiskaajien kammottavaa renkutusta ei voi välttää kuulemasta. Todistaako jatkuva soittaminen jotakin tuotteet tasosta? Kysynpä vain.Kuka sanoo ettei karakteerikappaleet tai tanssit voi olla "suurta musiikkia"? Kyllä joku Chopinin sulokas valssi, Bachin sarabande- tai (kyllä!) jokin Tsaikovskin upea masurkka vaikkapa sieltä Joutsenlammesta on minusta 100 krt suurempaa musiikkia kuin jotkut Max Regerin koukeroiset sonaatit (mitä Claude Debussy kirjottikaan jotakin siitä, että hyvä kahvilakappale voi sisältää enemmän musiikkia kuin kaikki taiteelliset kriteerit täyttävä sinfonia...? )!
Ja oli miten oli, oli kyllä huono veto ruveta Pjotr Tsaikovskia- suurta venäläistä romantikkoa- parjaamaan vaan siks ettei musiikkielämän ohjelmistopolitiikka satu miellyttämään...(!) - WERTYWE
hjkeuio kirjoitti:
Kuka sanoo ettei karakteerikappaleet tai tanssit voi olla "suurta musiikkia"? Kyllä joku Chopinin sulokas valssi, Bachin sarabande- tai (kyllä!) jokin Tsaikovskin upea masurkka vaikkapa sieltä Joutsenlammesta on minusta 100 krt suurempaa musiikkia kuin jotkut Max Regerin koukeroiset sonaatit (mitä Claude Debussy kirjottikaan jotakin siitä, että hyvä kahvilakappale voi sisältää enemmän musiikkia kuin kaikki taiteelliset kriteerit täyttävä sinfonia...? )!
Ja oli miten oli, oli kyllä huono veto ruveta Pjotr Tsaikovskia- suurta venäläistä romantikkoa- parjaamaan vaan siks ettei musiikkielämän ohjelmistopolitiikka satu miellyttämään...(!)Siis olisiko sibelius Sibelius, jos maine olisi Valse Tristen tai Mussetten varassa?
Ikikulu vitsi sanoo, että Tsaik. olisi miljonääri, jos hän olisi elänyt elokuvan aikakaudella. Sitä siirappista huttua, mikä aina soi kolmannen luokan Hollywood leffojen äänitapeettina. Kysymys on siis siitä, että jos taito ei riitä imelän karaktäärikappaleen yli, ei silloin ollan tekemisissä minkään vakavasti otettavan säveltäjän [der Komponist] kanssa.
Ja on vähän outoa ruveta vertaamaan Pähkinänsärkijän Espanjalaista tanssi ja Bachin sellosarjojen sarabandeja. No, Espanjaan taitavat molemman viitata, mutta siihen se yhteys sitten loppuukin.
- Korko kasvaa
Sibbe oli kova poika lainaamaan. Kerran hän lainasi minultakin, mutta ei koskaan maksanut takaisin. Ei olisi mikään ihme, jos hän olisi Tsaikultakin lainannut.
- valta-valta
Juu, käsittääkseni S lainaili sieltä täältä ja rahat menivät tietysti viinaan. En suoraan päättelisi oletetusta suuremmasta profiilista, että Tsaikkari olisi ollut varakkaampi. Ymmärtääkseni hänellä teki aluksi tiukkaa, mutta myöhemmin sai sitten mesenaatilta sopivasti massia. Kai hänellä oli sitten varaa antaa lainaksikin.
- fruikkerhammeri
"... Sibelius lainaili suuremman profiilin säveltäjältä eikä toisten päin."
Vaikuttaiskohan semmonenkin asiaan että miehillä oli ikä-eroo n. 20 vuotta??? Tsaikovski kuoli 1893 ja Siban eka mestariteos Kullervo Sinfonia kantesitettiin vasta edellisenä vuonna... ; /- Dorkasibbe
Janne-juopon pateettisista renkutuksista 5. Pjotr sitävastoin rulaa OK.
- ninokkio
Dorkasibbe kirjoitti:
Janne-juopon pateettisista renkutuksista 5. Pjotr sitävastoin rulaa OK.
Siben puutteena oli juuri tämä melodisen keksimisen tavanomaisuus ja fraasien muotoilu jonka hän itsekin tunnusti hylättyään 50 aloittamaansa teemaa kullervosinfoniaansakin ja jota hänen opettajansakin teroitti saksassa hänen mieleensä jousivintetossa. sibe sanoi beethoveniakin hyvin keskinkertaiseksi säveltäjäksi josta ankarin itsekritiikki teki suurimman taiteilijan.
Gustav Mahler vieraillessaan suomessa gallenin vieraana nimitti kevätlaulua kitschiksi pohjoismaisilla soitinnusmaneereilla maustetuksi kastikkeeksi
Kysyisin vaan ohimennen miksi kansallisromanttisille ihanteilleen uskollisena pysynyt lauri ikonen, sibeä parempi muuten, antoi lemmin poika sinfoniaansa lukuunottamatta kaikille muille sinfonioilleen kalevalais-mytologisesta aihepiiristä poikkeavan italialaisperäisen kuvailevan lisänimen ja alaotsikon kuten inornata, aperta, raikas ja äh unohdin.?
- ex Lokkila
Kenestä Lokkilasta puhutaan ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019