Jimi Hendrix

jiiiiiiiiiiiiimi

Tiedämme, että Jimi soitti kitaraa toisinpäin eli vasenkätisesti. Legendat kertoo Jimin soittaneen kitaraa myös oikeakätisesti ja kielet mitenpäin vaan, mutta oliko jmillä normioloissa kielet niin, että ylimmäisenä matala E vai korkea E. Jollain tyylillä hänkin sitä parhaiten ja yleisimmin soitti.

35

1679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mika2

      .... ja youtubella voit hakea kuva ja videomateriaalia, mistä näkee kuinka päin soitti. Minusta vaikuttaa, että kyllä se ihan normaalisetupilla veti eli matala e-kieli ylimmäisenä. Se vaan käytti oikeakätisen stratoa ylösalaisin eli kaula oikealle soittajasta katsottuna sojottaen. Tarina tosiaan kertoo että sillä oli ilmiömäinen hahmotus kyky ja että se legendan mukaan pystyi soittamaan sekä oikeakätisen kitaraa normaalisti tai niin että käänsi vain kitaran ympäri jolloin korkea e- kieli jäi ylimmäiseksi. Vasenkätisillähän kai on se molempikätisyys tavallisempaa kuin oikeakätisillä eli liekkö sillä osuutta asiaan. Tunnen ainakin yhden vasen kätisen soittajakaverin joka tykkää soittaa oikeakätisen kitaraa kaula vasemmalle hojottaen eli tapoja on monia (itse en pysty soittamaan vasenkätisen kitaraa). Jokunen kuukausi kai sitten näin yhden youtubevideon, jossa Jimi Hendrix tyypitteli takahuoneessa jonkun toisen kitaraa pidellen sitä vain väärin päin, mutta siinä videossa ei ollut ääntä joten en tiedä miltä sai sen kuulostamaan. Aikalaiset kuitenkin jotka Jimin tunsivat, ovat kertoneet hänen pystyneen soittamaan miten päin vaan.

      • Osataan Suomessakin

        Kyllä Henkka soitteli skittaa niinkin, että ylä e-kieli jäi ylimmäiseksi. Oikeakätisen strato oli vain käännetty "vasurille sopivaksi". Tuota ihmeteltiin silloin 70-luvun alussa, kun oltiin pikkupoikia. Ei mennyt meidän kaaliin, että miten se pystyi soittamaan kielet väärinpäin. Mutta kyllä me poijjaat ihmeteltiin monia muitakin juttuja, kun ei vielä silloin mitään tajuttu. Naisetkin olivat suuri mysteeri ja varsinkin se suuri kolmio, joka näkyi naapurin Eilan käydessä saunassa :-o

        Suomessakin on vastaavia ihmeitä nähty eli bassoaan väärinpäin soittavia. Taisi olla ainakin Waltarin ja Teräsbetonin basistit, jotka soittelivat bassojaan nurinkurisesti kielten ollessa "ohut ylhäällä ja paksu alhaalla". Taito se on tuokin.


      • jiiiiiiiiiiiiimi

        Eli voidaan varmaan sanoa, että hänen leipälajinsa/tyylinsä oli soittaa vasenkätisesti paksu-E ylimmäisenä joskin osasi jonkinverran soittaa muutoinkin. Ihailijat tai ystävät jos muistelee niin muistot värittyy aikalailla ja jos arvioimassa on henkilö, joka ei niin kovin paljon itse osaa, tulkitsee heikkolaatuisenkin kitaransoiton taitavaksi soittamiseksi, varsinkin kun kohdehenkilö on muuten arvostettu.

        Taitavan soittajan titteli Jimillä on vaikka olisiko hän mitenkään erityinen poikkeus ollut taitavien kitaristien joukossa.
        Jos vain oikein muistan niin hän taisi opetella suht myöhään kitaransoiton, että siinä mielessä hänellä varmaan oli erityinen kitarageeni:)


      • mika2
        jiiiiiiiiiiiiimi kirjoitti:

        Eli voidaan varmaan sanoa, että hänen leipälajinsa/tyylinsä oli soittaa vasenkätisesti paksu-E ylimmäisenä joskin osasi jonkinverran soittaa muutoinkin. Ihailijat tai ystävät jos muistelee niin muistot värittyy aikalailla ja jos arvioimassa on henkilö, joka ei niin kovin paljon itse osaa, tulkitsee heikkolaatuisenkin kitaransoiton taitavaksi soittamiseksi, varsinkin kun kohdehenkilö on muuten arvostettu.

        Taitavan soittajan titteli Jimillä on vaikka olisiko hän mitenkään erityinen poikkeus ollut taitavien kitaristien joukossa.
        Jos vain oikein muistan niin hän taisi opetella suht myöhään kitaransoiton, että siinä mielessä hänellä varmaan oli erityinen kitarageeni:)

        "Eli voidaan varmaan sanoa, että hänen leipälajinsa/tyylinsä oli soittaa vasenkätisesti paksu-E ylimmäisenä joskin osasi jonkinverran soittaa muutoinkin. Ihailijat tai ystävät jos muistelee niin muistot värittyy aikalailla ja jos arvioimassa on henkilö, joka ei niin kovin paljon itse osaa, tulkitsee heikkolaatuisenkin kitaransoiton taitavaksi soittamiseksi, varsinkin kun kohdehenkilö on muuten arvostettu. "

        No jotenkin samaan tapaan olen taipuvainen ajattelemaan tuon asian. Olen itse pikkupojasta asti fanittanut Jimi Hendrixiä, mutta ei minulle ole mitään merkitystä miten päin hän kitaraansa piteli.

        "Taitavan soittajan titteli Jimillä on vaikka olisiko hän mitenkään erityinen poikkeus ollut taitavien kitaristien joukossa.
        Jos vain oikein muistan niin hän taisi opetella suht myöhään kitaransoiton, että siinä mielessä hänellä varmaan oli erityinen kitarageeni:)"

        No kyllä häntä omana aikanaan pidettiin poikkeuksellisen taitavana muusikkona ja hän sai tunnustusta muilta sen ajan huippumuusikoilta. Ja kyllähän tämänkin ajan tekijät Jimin taituruuden noteeraa, vaikka me emme enää ole näkemässä miten hän sen teki. Esimerkiksi Erik Clapton on ollut Jimin kanssa lavalla ja nähnyt vierestä miten Jimi on omaksunut lennossa asioita jamisessioissa. Jimin legendan syntymiseen on tietysti vaikuttanut moni seikka joista ehkä merkityksettömin on hänen soittotaitonsa. Olisiko hänestä tullut muista palvottua sankaria mikäli hän olisi valinnut soittimekseen vaikkapa vetopasuunan tai ei olisi kuollut nuorena juuri väkevimmän ilmaisukautensa harjalla. Hän myös teki taidettaan sellaisessa kultturisessa taitekohdassa, jossa tapahtui valtavan paljon. Kuusikymmentäluku on varmasti populaarisessa musiikissa ja kulttuurissa kulta-aikaa jolloin tehtiin laajemminkin hyvin merkittäviä asioita ja siinä ajassa tapahtui kaikennäköistä, mikä vaikuttaa vieläkin.

        Ei Jimi Hendrix mielestäni ollut suuri soittotaitonsa takia, vaan luovuutensa ja uusia uria aukovan taiteensa takia. Hän vei musiikkia ja kitaran soittoa eteen päin tavalla joka vaikuttaa vielä tämänkin päivän soittajiin. Soittotaitoa on muutenkin vaikea yleispätevästi arvioida saatikka sitten eri ajassa olevien soittajien.

        Tuosta kitarageenistä sen verran, että musiikki ei onneksi ole urheilua, vaikka meillä nykyisin on jokin kummallinen käsitys siitä että kaikki harrastukset pitäisi aloittaa älyttömän nuorena. Kitaran soiton oppiminen vie joitakin vuosia ja varmaan kymmenessä vuodessa viimeistään intensiivisellä harjoittelulla soittimen saa niin täydellisesti haltuun kuin ylipäätään on mahdollista (sinällään mutua ja kärjistystä, jonka tarkoituksena on vain muistuttaa että tekninen taito on vain asia joka otetaan haltuun aluksi ja sitten alkaa se ilmaiseminen, joka on se soittamisen päätarkoitus). On siis jokseenkin yhden tekevää minkä ikäisenä aloittaa soittamaan, koska lopulta se ei ole kiinnostavaa. Kiinnostavaa on ainoastaan se mitä sillä soittimellasi kerrot.

        Itselläni on aina ollut käsitys, että varsinainen kitarasankareiden aika siinä sairaalloisimmassa muodossaan tuli vasta paljon myöhemmin. Jimi teki kummiskin vielä musiikkia eikä yrittänyt rikkoa sadan metrin maailman ennätystä;-)


      • jimiiiiiiiiiiiiii
        mika2 kirjoitti:

        "Eli voidaan varmaan sanoa, että hänen leipälajinsa/tyylinsä oli soittaa vasenkätisesti paksu-E ylimmäisenä joskin osasi jonkinverran soittaa muutoinkin. Ihailijat tai ystävät jos muistelee niin muistot värittyy aikalailla ja jos arvioimassa on henkilö, joka ei niin kovin paljon itse osaa, tulkitsee heikkolaatuisenkin kitaransoiton taitavaksi soittamiseksi, varsinkin kun kohdehenkilö on muuten arvostettu. "

        No jotenkin samaan tapaan olen taipuvainen ajattelemaan tuon asian. Olen itse pikkupojasta asti fanittanut Jimi Hendrixiä, mutta ei minulle ole mitään merkitystä miten päin hän kitaraansa piteli.

        "Taitavan soittajan titteli Jimillä on vaikka olisiko hän mitenkään erityinen poikkeus ollut taitavien kitaristien joukossa.
        Jos vain oikein muistan niin hän taisi opetella suht myöhään kitaransoiton, että siinä mielessä hänellä varmaan oli erityinen kitarageeni:)"

        No kyllä häntä omana aikanaan pidettiin poikkeuksellisen taitavana muusikkona ja hän sai tunnustusta muilta sen ajan huippumuusikoilta. Ja kyllähän tämänkin ajan tekijät Jimin taituruuden noteeraa, vaikka me emme enää ole näkemässä miten hän sen teki. Esimerkiksi Erik Clapton on ollut Jimin kanssa lavalla ja nähnyt vierestä miten Jimi on omaksunut lennossa asioita jamisessioissa. Jimin legendan syntymiseen on tietysti vaikuttanut moni seikka joista ehkä merkityksettömin on hänen soittotaitonsa. Olisiko hänestä tullut muista palvottua sankaria mikäli hän olisi valinnut soittimekseen vaikkapa vetopasuunan tai ei olisi kuollut nuorena juuri väkevimmän ilmaisukautensa harjalla. Hän myös teki taidettaan sellaisessa kultturisessa taitekohdassa, jossa tapahtui valtavan paljon. Kuusikymmentäluku on varmasti populaarisessa musiikissa ja kulttuurissa kulta-aikaa jolloin tehtiin laajemminkin hyvin merkittäviä asioita ja siinä ajassa tapahtui kaikennäköistä, mikä vaikuttaa vieläkin.

        Ei Jimi Hendrix mielestäni ollut suuri soittotaitonsa takia, vaan luovuutensa ja uusia uria aukovan taiteensa takia. Hän vei musiikkia ja kitaran soittoa eteen päin tavalla joka vaikuttaa vielä tämänkin päivän soittajiin. Soittotaitoa on muutenkin vaikea yleispätevästi arvioida saatikka sitten eri ajassa olevien soittajien.

        Tuosta kitarageenistä sen verran, että musiikki ei onneksi ole urheilua, vaikka meillä nykyisin on jokin kummallinen käsitys siitä että kaikki harrastukset pitäisi aloittaa älyttömän nuorena. Kitaran soiton oppiminen vie joitakin vuosia ja varmaan kymmenessä vuodessa viimeistään intensiivisellä harjoittelulla soittimen saa niin täydellisesti haltuun kuin ylipäätään on mahdollista (sinällään mutua ja kärjistystä, jonka tarkoituksena on vain muistuttaa että tekninen taito on vain asia joka otetaan haltuun aluksi ja sitten alkaa se ilmaiseminen, joka on se soittamisen päätarkoitus). On siis jokseenkin yhden tekevää minkä ikäisenä aloittaa soittamaan, koska lopulta se ei ole kiinnostavaa. Kiinnostavaa on ainoastaan se mitä sillä soittimellasi kerrot.

        Itselläni on aina ollut käsitys, että varsinainen kitarasankareiden aika siinä sairaalloisimmassa muodossaan tuli vasta paljon myöhemmin. Jimi teki kummiskin vielä musiikkia eikä yrittänyt rikkoa sadan metrin maailman ennätystä;-)

        Kiitos vaan hyvästä postauksesta. Kommentoisin tuota harrastuksen nuorena aloittamisesta. Minä olen ollut sitä mieltä, että olisi parempi aloittaa varhaisessa vaiheessa eli nuorella iällä, mutta aivan niinkuin moni muukin asia, niin ei tämäkään ole niin yksiselitteiseti joko niin tai näin.

        Jos jonkin asian harrastaminen on vastenmielistä, syystä tait toisesta, niin ei sen oppiminenkaan tahdo olla kovin tuloksellista. Tarkoitan (esim.) näitä tapauksia missä jompikumpi vanhemmista etsii kadonnutta lapsuus haavetta omasta lapsesta. Nämä lapset saatta oppia hyväksikin omassa jutussaan, mutta minkäverran nauttii omasta taidostaan ja kuinka muistaa lapsuutensa ajan.
        Lyhyesti jos sanoisi niin kyllä motivaatio täytyy olla henkilössä itsessä olipa sitte lapsi tai aikuinen.

        Pitää kyllä paikkaansa, että sen maailman parhaan kitaristin, pianistin ym... löytäminen ei ole kovin helppoa eikä edes oikein mielekästä, mutta jospa se on ihmisessä jokin luontainen taipumus, että pitää löytää se paras...muuttaa vaikka äänestyksellä ihmiset numeroiksi ja sitten vertailla kuka on paras.
        Esim.nämä äänestykset missä valitaan kaikkienaikojen tärkein, suurin, mahtavin, upein ja merkittävin suomalainen ovat minun mielestä lähinnä hölmöilyä vaikka kuluuhan se aika siinäkin hommassa.

        Lipsahti vähän filosofian puolelle, mutta onhan täällä tilaa;)


      • NoJust...
        jimiiiiiiiiiiiiii kirjoitti:

        Kiitos vaan hyvästä postauksesta. Kommentoisin tuota harrastuksen nuorena aloittamisesta. Minä olen ollut sitä mieltä, että olisi parempi aloittaa varhaisessa vaiheessa eli nuorella iällä, mutta aivan niinkuin moni muukin asia, niin ei tämäkään ole niin yksiselitteiseti joko niin tai näin.

        Jos jonkin asian harrastaminen on vastenmielistä, syystä tait toisesta, niin ei sen oppiminenkaan tahdo olla kovin tuloksellista. Tarkoitan (esim.) näitä tapauksia missä jompikumpi vanhemmista etsii kadonnutta lapsuus haavetta omasta lapsesta. Nämä lapset saatta oppia hyväksikin omassa jutussaan, mutta minkäverran nauttii omasta taidostaan ja kuinka muistaa lapsuutensa ajan.
        Lyhyesti jos sanoisi niin kyllä motivaatio täytyy olla henkilössä itsessä olipa sitte lapsi tai aikuinen.

        Pitää kyllä paikkaansa, että sen maailman parhaan kitaristin, pianistin ym... löytäminen ei ole kovin helppoa eikä edes oikein mielekästä, mutta jospa se on ihmisessä jokin luontainen taipumus, että pitää löytää se paras...muuttaa vaikka äänestyksellä ihmiset numeroiksi ja sitten vertailla kuka on paras.
        Esim.nämä äänestykset missä valitaan kaikkienaikojen tärkein, suurin, mahtavin, upein ja merkittävin suomalainen ovat minun mielestä lähinnä hölmöilyä vaikka kuluuhan se aika siinäkin hommassa.

        Lipsahti vähän filosofian puolelle, mutta onhan täällä tilaa;)

        perus vasenkätisen kielityksellä veteli. Eli eli käytti oikeakätisen stratoa, joka sitten kielitti toistepäin...eli normi vasurin kielitys.
        Olikohan se jotenkin niin, että tuo "urbaani legenda"(...jota jopa Suuri Kitarakirja siteerasi), syntyi jossain TV-esiintymisessä, kun ei ollut mestarille antaa kuin oikeakätisen(oikeakätiselle kielitetty), kitara?! Sitä sitten soitettiin playpäkkinä ja siitä ois tullu tuo tarina, ettei Henkka aina viittinyt ees vaihtaa kielitystä vasurille.
        Voi olla, että muistan tarinan väärin, mutta jotenkin niin se meni, ettei tuo legenda ihan pitänyt paikkansa.


      • jiimiiii
        NoJust... kirjoitti:

        perus vasenkätisen kielityksellä veteli. Eli eli käytti oikeakätisen stratoa, joka sitten kielitti toistepäin...eli normi vasurin kielitys.
        Olikohan se jotenkin niin, että tuo "urbaani legenda"(...jota jopa Suuri Kitarakirja siteerasi), syntyi jossain TV-esiintymisessä, kun ei ollut mestarille antaa kuin oikeakätisen(oikeakätiselle kielitetty), kitara?! Sitä sitten soitettiin playpäkkinä ja siitä ois tullu tuo tarina, ettei Henkka aina viittinyt ees vaihtaa kielitystä vasurille.
        Voi olla, että muistan tarinan väärin, mutta jotenkin niin se meni, ettei tuo legenda ihan pitänyt paikkansa.

        Juuri näin ajattelisin minäkin, että on siinä varmaan liioittelua ja vuodet on hoitanut loput.

        Voisin kirjoittaa tähän hauskan esimerkin ku Jimistä nyt puhutaan...olin n.20-30 vuotiaiden nuorten miesten seurassa (itse olen 4kymppinen) jossa keskustelu lipsahti kitaransoittoon. Kun kitaransoittajista puhutaan niin Jimi nostaa usein päätään ja niin teki nytkin. Nuoremmat äityi yhteenääneen kehumaan Jimiä kuinka se soitti sillai, tälläi, huulilla ja kielellä, oikeinpäin ja väärinpäin. Toppuuttelin heitä hiukan ja sanoin, että "vedettäiskö hiukan henkeä...ei Jimikään nyt ihan niin mahtava ollut ja vaikka kitara heiluu suu edessä niin sormilla sitä silti soitetaan" tästä seurasi murhaavia katseita ja huomasin sohasseeni uskonnon kaltaiseen tunneilmiöön. Sain kuiten tilanteen hallintaan ja vaihdoin pikaisesti puheenaihetta;)


      • mika2
        jiimiiii kirjoitti:

        Juuri näin ajattelisin minäkin, että on siinä varmaan liioittelua ja vuodet on hoitanut loput.

        Voisin kirjoittaa tähän hauskan esimerkin ku Jimistä nyt puhutaan...olin n.20-30 vuotiaiden nuorten miesten seurassa (itse olen 4kymppinen) jossa keskustelu lipsahti kitaransoittoon. Kun kitaransoittajista puhutaan niin Jimi nostaa usein päätään ja niin teki nytkin. Nuoremmat äityi yhteenääneen kehumaan Jimiä kuinka se soitti sillai, tälläi, huulilla ja kielellä, oikeinpäin ja väärinpäin. Toppuuttelin heitä hiukan ja sanoin, että "vedettäiskö hiukan henkeä...ei Jimikään nyt ihan niin mahtava ollut ja vaikka kitara heiluu suu edessä niin sormilla sitä silti soitetaan" tästä seurasi murhaavia katseita ja huomasin sohasseeni uskonnon kaltaiseen tunneilmiöön. Sain kuiten tilanteen hallintaan ja vaihdoin pikaisesti puheenaihetta;)

        Sitä saa joskus olla varovainen pyhien asioiden kanssa. Itseäni joskus hiukan ärsyttää, että Hedrixistä aina nostetaan esille ne sen showtemput ikään kuin ne olisivat se olennaisin asia jossa se ansioitui. Kysyppä niiltä kolmekymppisiltä kavereiltasi joku kerta monta Jimin biisiä ne muistaa tai montako levyä se teki.


      • 45t24ty423
        mika2 kirjoitti:

        Sitä saa joskus olla varovainen pyhien asioiden kanssa. Itseäni joskus hiukan ärsyttää, että Hedrixistä aina nostetaan esille ne sen showtemput ikään kuin ne olisivat se olennaisin asia jossa se ansioitui. Kysyppä niiltä kolmekymppisiltä kavereiltasi joku kerta monta Jimin biisiä ne muistaa tai montako levyä se teki.

        Ja All Along The Watchtower tai Hey Joe eivät kelpaa vastaukseksi. Kaikesta mahtavuudestaan huolimatta kun nuo sävellykset sattuvat olemaan covereita.2


      • miäliåide
        45t24ty423 kirjoitti:

        Ja All Along The Watchtower tai Hey Joe eivät kelpaa vastaukseksi. Kaikesta mahtavuudestaan huolimatta kun nuo sävellykset sattuvat olemaan covereita.2

        Jimi on legenda ja se on enempi spykologiaa kuin taitoa.


      • mika2
        miäliåide kirjoitti:

        Jimi on legenda ja se on enempi spykologiaa kuin taitoa.

        .... jos henkilön oma osuus legendansa syntymiseen halutaan ohittaa, niin samaa argumenttia voidaan käyttää kaikkiin legendaarisiin kitaristeihin. Toisaalta Jimi Hendrixin kohdalla hänen traaginen kuolema juuri luomisensa kukkeimmassa vaiheessa väistämättä vaikuttaa myyttisen sankarin maineeseen. Olipa Jimi Hendrix muusikkona, taiteilijana tai ihmisenä minkälainen tahansa, niin sen suhde hänestä synnytettyyn legendaan lienee varsin väljä.

        Minulle Jimi Hendrixin taide merkitsee edelleen paljon ja siitä tuntuu riittävän ammennettavaa vuosikymmeniä taiteilijan kuolemankin jälkeen. Muusikkona hänen kypsyytensä saa jatkuvasti unohtamaan kuinka nuori hän oli. Mitä soittotaitoon tulee, niin en katso olevani kelvollinen sitä arvioimaan oikein kenenkään oikean muusikon kohdalla. Mielestäni soittotaito on muutenkin vähän määrittelemätön asia, jolla on merkitystä ainoastaan silloin kun sitä ei ole;-).


      • TTT I I-
        mika2 kirjoitti:

        .... jos henkilön oma osuus legendansa syntymiseen halutaan ohittaa, niin samaa argumenttia voidaan käyttää kaikkiin legendaarisiin kitaristeihin. Toisaalta Jimi Hendrixin kohdalla hänen traaginen kuolema juuri luomisensa kukkeimmassa vaiheessa väistämättä vaikuttaa myyttisen sankarin maineeseen. Olipa Jimi Hendrix muusikkona, taiteilijana tai ihmisenä minkälainen tahansa, niin sen suhde hänestä synnytettyyn legendaan lienee varsin väljä.

        Minulle Jimi Hendrixin taide merkitsee edelleen paljon ja siitä tuntuu riittävän ammennettavaa vuosikymmeniä taiteilijan kuolemankin jälkeen. Muusikkona hänen kypsyytensä saa jatkuvasti unohtamaan kuinka nuori hän oli. Mitä soittotaitoon tulee, niin en katso olevani kelvollinen sitä arvioimaan oikein kenenkään oikean muusikon kohdalla. Mielestäni soittotaito on muutenkin vähän määrittelemätön asia, jolla on merkitystä ainoastaan silloin kun sitä ei ole;-).

        Kylläpä jätkät jaksoi jauhaa tarinaa. Jos kaikki ihmiset puhuisivat tässä hienossa maassamme samalla intohimolla internetin ulkopuolellakin, maailma olisi lähes täydellinen.

        Jimin salaisuus oli älykkyys. Esimerkiksi lavashown pois jättäminen aiheutti aina suuren pettymyksen yleisölle, mutta jos miesraukan pointtina on ollut se että kuunnelkaa nyt vittu joskus mun musiikkiakin, niin tekihän se silloin enemmänkin kuin palveluksen sille jääräpäiselle yleisölle. Eivät vain sillä hetkellä sitä vielä tienneet. Klubin älykkäin yksilö on yleensä siellä lavalla, ja siltä kaikki muut haluavat jotain saada. Muut tekevät mitä osaavat, älykkäimmät tekevät mitä haluavat. Esimerkiksi soittavat mitä haluavat, miten haluavat.

        Yleensä sitä viisastuu jos jotain kysyessä saa vastauksen jota ei toivonut saavansa. Siksipä itsekin osallistuin tähän eeppiseen tarinaan ja lopetan sen paljastamalla että Jimin tasoisia muusikoita/älykkäitä ihmisiä on edelleen olemassa. Joidenkin mukaan niitä pitäisi olla aina vakio 2% väestöstä. Jos kuulut siihen 98% osaan, et tule näitä 2% koskaan löytämään, elleivät he halua löytää sinua. Voit vain toivoa että kuulut siihen 2% tai että joku siihen kuuluva haluaa sinut syystä tai toisesta piiriinsä.


      • Jimiiiiiiiiii
        TTT I I- kirjoitti:

        Kylläpä jätkät jaksoi jauhaa tarinaa. Jos kaikki ihmiset puhuisivat tässä hienossa maassamme samalla intohimolla internetin ulkopuolellakin, maailma olisi lähes täydellinen.

        Jimin salaisuus oli älykkyys. Esimerkiksi lavashown pois jättäminen aiheutti aina suuren pettymyksen yleisölle, mutta jos miesraukan pointtina on ollut se että kuunnelkaa nyt vittu joskus mun musiikkiakin, niin tekihän se silloin enemmänkin kuin palveluksen sille jääräpäiselle yleisölle. Eivät vain sillä hetkellä sitä vielä tienneet. Klubin älykkäin yksilö on yleensä siellä lavalla, ja siltä kaikki muut haluavat jotain saada. Muut tekevät mitä osaavat, älykkäimmät tekevät mitä haluavat. Esimerkiksi soittavat mitä haluavat, miten haluavat.

        Yleensä sitä viisastuu jos jotain kysyessä saa vastauksen jota ei toivonut saavansa. Siksipä itsekin osallistuin tähän eeppiseen tarinaan ja lopetan sen paljastamalla että Jimin tasoisia muusikoita/älykkäitä ihmisiä on edelleen olemassa. Joidenkin mukaan niitä pitäisi olla aina vakio 2% väestöstä. Jos kuulut siihen 98% osaan, et tule näitä 2% koskaan löytämään, elleivät he halua löytää sinua. Voit vain toivoa että kuulut siihen 2% tai että joku siihen kuuluva haluaa sinut syystä tai toisesta piiriinsä.

        Johan nyt...kuinka älykkäänä mahdat pitää itseäsi?


      • Anonyymi

    • Eki_

      Sen mitä olen Hendrixin soittoa kuullut niin en epäile yhtään etteikö voisi "soittaa" kitaraa miten päin vain. Ihan saman kuuloista sian rääkkäystä se vingutus joka asennossa on.

      • Rokkimies666

        OLET TÄYSI KUSIPÄÄ!!!!!


    • only_one_best

      Kyllä se on niin että kaikki arvostetut elävät kitaristit maailmalla nostattavat Jimin edelleen ykköseksi esim. feed back.ia ei ole kukaan onnistunut käyttämään samalla tavalla lähellekään kuin Hendrix ym. toimintoja.

    • jokutykkääjokuei

      Tuotakin huumeveikkoa on ylistetty ihan tarpeeksi.

      • TakeLSD

        Kyllä kaikkien kannattaa käyttää LSD:tä ja kannabista. Ne avartavat mi eltä, laajentavat tajuntaa ja tekevät ihmisen viisaammaksi ja luovemmaksi.


      • HerraHappo
        TakeLSD kirjoitti:

        Kyllä kaikkien kannattaa käyttää LSD:tä ja kannabista. Ne avartavat mi eltä, laajentavat tajuntaa ja tekevät ihmisen viisaammaksi ja luovemmaksi.

        Täysin totta. Pari hittiä kannabista bongista tai vähän LSD:tä ja luovuus lisääntyy...!!!


    • Rokkimakkara123

      Miten niin toisinpäin? Meitä ihmisiä on sekä oikea- että vasenkätisiä...Jimi loi monia rokissa vieläkin kuultavia lickejä ym. mut kyllähän hän oli pohjimmiltaan blues-kitaristi kuten monet muutkin suuruudet.

      Live-soitto aineista tai jostain muusta johtuen tosin oli vähän sinnepäin

    • RobbeLatva

      Jos rehellisiä ollaan niin Hendrixin soittotaidot eivät olleet kummoiset. Okei, hän oli ensimmäisiä jotka vähän "vingutti" kitaraa ja kitara oli säröllä mutta entäs sitten?
      Yngwie Malmsteen ja Alexi Laiho ovat tuhat kertaa taitavampia ja nopeampia kuin joku yliarvostettu Hendrix. PIste Hendrixille että oli aikaansa edellä, mutta nykyaikana ei tuolla soittotaidolla pääsisi edes Talent-kilpailussa jatkoon.

      • Anonyymi

        Ah,,se huima "nopeus" tekee mielestäsi kitaristin.

        Sontaa sanon minä.

        Tyhjänpäiväistä.


      • Anonyymi

        Yngwie Malmsteen ja Alexi Laiho tosin eivät soita musiikkia, he vain näpertelevät ääniä sormillaan.


      • Anonyymi

        Nopeus ei merkitse kaikkea. Tekniikka on toki oltava kunnossa mutta jos tunne puuttuu, niin iso palanen uupuuu soittamisesta. Tommy Emmanuel on elävä legenda. Hänen soittoa kannattaa katsoa ja kuunnella. Alla pari esimerkkiä.

        Classical Gas [Mason Williams] | Tommy Emmanuel
        https://youtu.be/S33tWZqXhnk

        Private Concert - G4 2017 Joe Satriani, Tommy Emmanuel play "Stevie's Blues" and "Johnny B Goode"
        https://youtu.be/QlEWWaU72mY


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Siinä sanottiin ettei sillä ole soitettu 1968 jälkeen, mutta kitaran takapuoli on kulunut huomattavasti enemmän verrattuna niihin kulumisjälkiin mitä näkyy siinä vuoden 67 filmitallenteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä sanottiin ettei sillä ole soitettu 1968 jälkeen, mutta kitaran takapuoli on kulunut huomattavasti enemmän verrattuna niihin kulumisjälkiin mitä näkyy siinä vuoden 67 filmitallenteessa.

        Onhan vuodessa voinut tulla. Sanottiin myös, ettei kyseisellä kitaralla edes montaa vuotta soitettu.


      • Anonyymi

        Paul Davids sanoo nyt ettei se olekaan Hendrixin kitara, Ne kulumajäljetkin on eri kohdassa kuin 1967 Monterey Pop Festivalin filmitallenteessa näkyvät jäljet:
        https://youtu.be/8w8Dgo5G51E


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paul Davids sanoo nyt ettei se olekaan Hendrixin kitara, Ne kulumajäljetkin on eri kohdassa kuin 1967 Monterey Pop Festivalin filmitallenteessa näkyvät jäljet:
        https://youtu.be/8w8Dgo5G51E

        Tuo ei ole Paul Davidsin video joten Paul Davids ei sano asiasta tuossa mitään. Huonolaatuisia kuvia johon verrataan, joten ei tuon perusteella voida vetää liian suuria johtopäätöksiä. Netissä voidaan väittää yhtä sun toista. Ennen kuin joku oikea asiantuntija tarkistaa kitaran ja lausuu jotakin, niin jokainen uskoo sitten mitä uskoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei ole Paul Davidsin video joten Paul Davids ei sano asiasta tuossa mitään. Huonolaatuisia kuvia johon verrataan, joten ei tuon perusteella voida vetää liian suuria johtopäätöksiä. Netissä voidaan väittää yhtä sun toista. Ennen kuin joku oikea asiantuntija tarkistaa kitaran ja lausuu jotakin, niin jokainen uskoo sitten mitä uskoo.

        Videon kommenteissakin oli linkkejä kuviin ja todistelua että se ei ole sama kitara kuin Hendrixillä oli valokuvissa 1967.
        Heritage Auctions perui saman kitaran huutokaupan Beverly Hillsissä 2017 koska epäilivät sen aitoutta:
        https://apnews.com/article/e8a7e0b2cec249319b52ce8e5f792265


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei ole Paul Davidsin video joten Paul Davids ei sano asiasta tuossa mitään. Huonolaatuisia kuvia johon verrataan, joten ei tuon perusteella voida vetää liian suuria johtopäätöksiä. Netissä voidaan väittää yhtä sun toista. Ennen kuin joku oikea asiantuntija tarkistaa kitaran ja lausuu jotakin, niin jokainen uskoo sitten mitä uskoo.

        Paul Davids on lisännyt oman kommentin tuon alkuperäisen videon alle liittyen epäilyksistä kitaran aitouteen. Sieltä voi lukea mitä hän on mieltä asiasta.


    • Anonyymi

      Hendrix soitti aluksi oikeakätisten kitaraa kuten sitä soitetaan vasen käsi otelaudalla, mutta alkoi sitten soittaa sitä toisinpäin oikea käsi otelaudalla ja muutti kielet ylösalaiseen järjestykseen.
      Hendrix kirjoitti ja söi kuitenkin oikealla kädellään, oli molempikätinen.

      • Anonyymi

        Onhan niitä muitakin kummallisia;) Mark Knopfler on vasuri mutta soittaa kuin oikea kätinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan niitä muitakin kummallisia;) Mark Knopfler on vasuri mutta soittaa kuin oikea kätinen.

        Gary Moore oli myös vasenkätinen, mutta opetteli soittamaan oikeakätisesti. Jokainen voi kokeilla miten hankalaa on soittaa ns. väärässä kädellään, aivan kädetön tunne aluksi, mutta kai se siitä sitten....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      60
      770
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      628
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      624
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe