No niin?

Joo??

Mistä jazzin kuuntelu kannattaisi aloittaa?

12

694

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei-jatsari

esim. George Bensonin It´s Uptown vuodelta 65 olisi mielestäni sopiva mestariteos aloittelijalle.

• hullu huilumies

Kokeilevasta fuusiojatsista kannattais aloittaa....
        Varmasti pääset jyvälle asiaan pienen kuuntelutuokion kuluessa.

• suosittelen tätä

Milesin Kind Of Blue. Levy on tyyliltään ns. modaalinen, joten soinnut ja asteikot eivät vaihdu liian tiheään vaan pääset hyvin kiinni. Alan perusteos.§

• Jatsiukko

Olisi mukava tietää, millä mielellä asiaa kyselet. Oletko tosiaan ihan ummikko jatsiasioissa.

Itse aloitin kuuntelun vanhasta swingistä ja dixistä, ikää on jo sen verran. Joku nuorempi ehkä pääsee sisään paremmin fuusiojatsin kautta. Jazz on niin levällään musiikkimaailmassa, että sitä voi lähestyä melkein minkä tahansa musiikkilajin suunnasta. Itse olen viimeksi kuunnellut Real Groupin acapella laulujatsia ja Perko-Pyysalo-Viinikaisen virsiä. Vähän riippuu siitäkin, mistä instrumenteista tykkää. Netti on täynnä esimerkkejä ja Youtubesta löytyy kuunneltavaa joka lähtöön. Omat mielihakusanat tällä hetkellä flugelhorn jazz tai guitar jazz. Onnea matkaan.

• Tarvajärvi
      • k. luoto

Miles Davies, John Coltrane, Lester Young, Dizzy Gillespie, Charles Mingus ja Charlie Parker.

• swingsteri

Bruno Laakko ja Lepakot, Kullervo Linna ja Humppaveikot, Glen Miller, M.A. Numminen ja Acre Kari.

• Batgirl loves Robin

Jimmy smith & Wes Montgomery ..... Swengaa kuin "Nauris".

• Tom W

Anyway is the only way.

• Sammy Price

Hyviä vastauksia näyttää tulleen. Oma makuni on aivan jossain muualla. Sehän tässä jazzissa juuri ongelma onkin. Tyylisuuntia, artisteja sekä neuvojia on aivan liikaa. Parhaiten löydät mieleisesi jazz tyylin menemällä kirjastoon, lainaamalla levyjä ja lukemalla alan lähdeteoksia. Kun löydät oman tyylisi, niin osta levyjä ja käy konserteissa.

• dhedhethe

Se mistä kannaatta alottaa, missä on pehmein lasku, riippuu mitä kuuntelet nyt.
      Jos musamaku on pääasiassa rockia, joku sähköinen fuusio saattaa olla paras paikka aloittaa. Jos esim olet kuunnellut paljon progerockia niin esim. fuusioon siirtyminen on melkoisen helppoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      167
      2794
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      201
      2067
    3. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      50
      1862
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1766
    5. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1648
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1521
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      81
      1224
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1080
    9. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1039
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      196
      1020
    Aihe