Mistä jazzin kuuntelu kannattaisi aloittaa?
No niin?
12
675
Vastaukset
- ei-jatsari
esim. George Bensonin It´s Uptown vuodelta 65 olisi mielestäni sopiva mestariteos aloittelijalle.
- hullu huilumies
Kokeilevasta fuusiojatsista kannattais aloittaa....
Varmasti pääset jyvälle asiaan pienen kuuntelutuokion kuluessa.
- suosittelen tätä
Milesin Kind Of Blue. Levy on tyyliltään ns. modaalinen, joten soinnut ja asteikot eivät vaihdu liian tiheään vaan pääset hyvin kiinni. Alan perusteos.§
- Jatsiukko
Olisi mukava tietää, millä mielellä asiaa kyselet. Oletko tosiaan ihan ummikko jatsiasioissa.
Itse aloitin kuuntelun vanhasta swingistä ja dixistä, ikää on jo sen verran. Joku nuorempi ehkä pääsee sisään paremmin fuusiojatsin kautta. Jazz on niin levällään musiikkimaailmassa, että sitä voi lähestyä melkein minkä tahansa musiikkilajin suunnasta. Itse olen viimeksi kuunnellut Real Groupin acapella laulujatsia ja Perko-Pyysalo-Viinikaisen virsiä. Vähän riippuu siitäkin, mistä instrumenteista tykkää. Netti on täynnä esimerkkejä ja Youtubesta löytyy kuunneltavaa joka lähtöön. Omat mielihakusanat tällä hetkellä flugelhorn jazz tai guitar jazz. Onnea matkaan. - Tarvajärvi
Se on lastenlaulu, joten "helppo" kuunnella.
http://www.youtube.com/watch?v=dtiSA2RKDzc- k. luoto
Miles Davies, John Coltrane, Lester Young, Dizzy Gillespie, Charles Mingus ja Charlie Parker.
- swingsteri
Bruno Laakko ja Lepakot, Kullervo Linna ja Humppaveikot, Glen Miller, M.A. Numminen ja Acre Kari.
- Batgirl loves Robin
Jimmy smith & Wes Montgomery ..... Swengaa kuin "Nauris".
- Tom W
Anyway is the only way.
- Sammy Price
Hyviä vastauksia näyttää tulleen. Oma makuni on aivan jossain muualla. Sehän tässä jazzissa juuri ongelma onkin. Tyylisuuntia, artisteja sekä neuvojia on aivan liikaa. Parhaiten löydät mieleisesi jazz tyylin menemällä kirjastoon, lainaamalla levyjä ja lukemalla alan lähdeteoksia. Kun löydät oman tyylisi, niin osta levyjä ja käy konserteissa.
- dhedhethe
Se mistä kannaatta alottaa, missä on pehmein lasku, riippuu mitä kuuntelet nyt.
Jos musamaku on pääasiassa rockia, joku sähköinen fuusio saattaa olla paras paikka aloittaa. Jos esim olet kuunnellut paljon progerockia niin esim. fuusioon siirtyminen on melkoisen helppoa. - Radio Oidar
Tuolta löytyy hyviä ja kattavia jazzvinkkejä aloittelevalle kuuntelijalle:
http://www.lib.hel.fi/Page/3156f7ee-682f-4b68-82ea-ec756f214f22.aspx?refererUrl=/&groupId=f6a59db9-bce1-4f22-bad3-7eca2addfe4a&announcementId=233e1722-0526-4d28-9ba3-e5ed2a44e78e
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 438168
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14730- 724696
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon373420Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2483136Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella482858Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262825- 392659
- 412106
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731817