Mulla on käly joka kilpailee kaikesta kanssani. Jos sukulaiset kehuvat lapsiani, tämä käly on joko aivan hiljaa eikä koskaan voi sanoa hyvää sanaa lapsistani tai sitten hän on heti tuomassa julki että kyllä heidänkin lapsensa osaavat ym.
En voi koskaan puhua miettimättä tarkasti mitä voin sanoa aiheuttamatta kälylle pahaa mieltä. Jos kerron lasten koulu- tai muusta menestyksestä tai muuten vain missä he ovat pärjänneet, tuntuu kuin tekisin jotakin vääri ja pahoittaisin hänen mielensä tahallaan.
Tämän lisäksi tähän on yhtynyt anoppi. Hän ei milloinkaan voi sanoa mitään myönteistä perheemme asioista silloin kun käly on perheineen läsnä. Jos viemme kylään mennessämme anopille lahjan, hän piilottaa sen niin ettei käly perheineen näe mitä olemme tuoneet. (koska käly perheineen ei ikinä tuo mitään tullessaan)
Minkä ihmeen takia ihmiset/sukulaiset eivät voi suhtautua luonnollisesti toisiinsa, onko pakko aina olla kilpailuasetelma, joka tuhoaa sukutapaamiset, jotka voisivat muutoin olla ihan mukavia.
Minua on alkanut nyppimään tämä käly ja nykyään kun joudun tapaamaan häntä en jaksa enää edes teeskennellä hänen seurassaan. Olen viimeaikoina puhunut lapsianikin koskevista iloisista ja kivoista asioista aivan normaalisti, mutta nyt olen saanut huomata että ästä näyttää mieltään nyt myös anoppi.
Tämä anoppi piikittelee minua ja kehuu tämän kälyn lapsia aivan naurettavilla asioilla kaikkien kuullen. Sellaisilla asioilla mitkä eivät edes ole totta. Käly on aina pukenut lapsensa hirveisiin rytkyihin, ja vaateyhdistelmät saattavat juhlissakin olla kirjavat sukkahousut yhdistettynä hellemekon ja lenkkareiden kanssa. Anoppi sitten suureen ääneen saattaa tokaista kälylle että heidän lapsillaan on aina niin tyylikkäät vaatteet. Miksi hän tekee näin? Tiedän että meidän lapsilla vaatteet ovat aina olleet viimeisen päälle (ainakin kyläillessämme) ja niistä ei ole koskaan sanottu mitään.
Tämä on aivan ihmeellinen asia. Anoppi myös kävelee ylitseni sellaisissa asioissa kuin esimerkiksi koskien lasten viemistä elokuviin. (hän on nyt jostakin syystä innostunut, vaikka ikinä aiemmin, useisiin vuosiin ole ollut mitään halua pitää yhteyttä omiin lapsenlapsiin kuin pakollisten sukutapaamisten yhteydessä) niin hän ei kysy minulta mitään, vaan suoraan lapsilta. Eikö olisi kohteliasta kysyä ensin lapsen vanhemmilta sopisiko sellainen, ja sitten vasta ehdottaa asiaa lapselle?
Toinen asia mikä hämmästyttää, on että anoppi saattaa kysyä josko vain toiselta lapselta jos hän haluaa lähteä mummon kanssa jonnekin. Lapsilla ei hirveästi ole ikäeroa, joten tuollianen tuntuu omituiselta kun toinen lapsi kuuntelee vieressä kun mummi pyytää vain veljeä.
Olenko itse ihan seko, sanokaa rehellisesti Ja antakaa neuvoja kuinka voisin asian ratkaista. Haluaisin tilanteen normaaliksi mutta miten, ja jos se on minusta kiinni, niin missä voin oikaista itseäni.
Kälystä
20
2273
Vastaukset
- Kokemuksen äänellä
jotenkin että sinulle taitavat olla kateellisia sekä kälysi että anoppisi. Pysyttele kaukana heistä ja koita pitää mahdollisimman viileät välit. Jos anoppi ei voi kysyä lasten vanhemmilta lupaa viedä lapsia leffaan, ei tartte viedä ollenkaan. Sinulla on jotakin mitä he molemmat mitä ilmeisimmin kadehtivat suuresti.
- Ilona ilona
ihan nauratti lukiessani. Samanlainen tilanne meillä eikä ole muuttunut mihinkään kymmenen vuoden aikana. Koita vain luovia ja päästää toisesta korvasta ulos. Näille tilanteille ja ihmisille oppii ajan myötä nauramaan. Ota asenne että menet pitämään seuraavalla kyläilyreissulla hauskaa, lisäät tahallasi vettä myllyyn ja saat nämä sukulaisnaiset kiehumaan kateudesta tai käyttäytymään vielä naurettavammin. Välillä käännät sitten asian toisin päin ja kehu näitä kälysi rääsyläislasten vaatteita maasta taivaaseen ja ylistä kälysi osaamista kaikenlaisissa asioissa, ihaile hänen kauneuttaan ja kysy vinkkejä kuinka hän minkäkin asian hoitaa :) Näin minä olen viihdyttänyt itseäni.
- Piutipaut
Minun mielestäni ei pitäisi lietsoa tietoisesti toisten tyhmyyttä tai kateutta lisää. Annat vain heidän olla mitä ovat, et voi siihen kuitenkaan vaikuttaa. Jos joku on jollekin kateellinen, muutoksen pitää tapahtua kateellisen ajatuksissa eikä kateuden kohteen.
Olet vain ystävällinen ja oma itsesi, heidän käytöksensä on heidän itsensä ongelma, ei suinkaan sinun. - äimän käki
olisihan se helppoa "ihailla" kälyä ja hänen kauneuttaan, mutta kun hän näyttää sellaiselta keskenkasvuiselta teinipojalta, ja itse taas olen nätiksikin kehuttu. Sellainen olisi niin absurdia. Enkä kehtaa alkaa kehumaan heidän lasten vaatteita, koska ne oikeasti ovat aivan järkyttäviä. Minä olen ajatellut josko anoppi haluaa pitää jollakin lailla kälyn "puolia," koska hän todellakin on vähän reppana ja yksioikoinen. Harmittaa tällainen, mutta aika neuvottomaksi tunnen itseni tässä tilanteessa. Olisi kiva kuulla miten muut ovat vastaavanlaisissa tilanteissa toimineet. Asetelma ei tarvitse olla kälyt ja anopit, vaan muutkin ihmissuhteet.
- Tanssiterapiaa
aina tollopäitä, joiden on aina oltava parempia kuin muut. Heitä pitää ymmärtää ja heidän asioistaan pitää olla kiinnostuneita. Pätemisen tarve on lujassa eikä kestetä jos jollain toisella on menestyvämmät lapset kuin itsellä tai ylipäätään jos jollakin menee paremmin kuin heillä itsellään. Rasittavia tyyppejä eikä seurassaan kukaan viihdy.
Olen huomannut että eripuraa ja kateutta ei synny jos pitää matalaa profiilia ja on olevinaan kaikessa huonompi kuin sellainen ihminen. Koita jaksaa...sukulaisten kanssa on kuitenkin parempi pitää jonkinlaiset välit kuin tulehduttaa ne kokonaan. - Outo suku
voi sanoa asiasta anopillesi, omalle äidilleen? Onhan tuo nyt aika ihmeellistä käytöstä. Pistä miehesi laittamaan äitinsä ojennukseen ja ohita sinä kälysi marinat täysin, äläkä ole huomaavinasi hänen kateuttaan.
- isi vain
Miehelle tilanne vaimonsa ja äitinsä välillä on yleensä aika kinkkinen. Kuitenkin hän haluaisi kunnioittaa molempia naisia. Jos pitää valita, niinku mun piti aikoinaan tehdä, valinta on ihan selvä. Äitien tulee kunnoittaa lastensa perheitä joihin kuuluvat myös miniät. Äideillä tai anopeilla ei ole oikeutta jyrätä omien lapsien puolisoita vain sen vuoksi että ovat itse isoäitejä. Isoäitiys ei oikeuta mihinkään. Äitini on minulle toki rakas, mutta vaimoni menee valintatilanteessa hänen edelleen. Äitini ei sitä käsitä ja vihoittelee siksi, mutta sille minä tai vaimoni emme voi mitään.
- Ämmät
Tuollaiselle moukka-anopille voi mielestäni sanoa ihan suorat sanat. Anna kälysi ja anopin kaveerata keskenään, ovat niin samanlaisia. Et sinä heidän suosioitaan tarvitse.He tuntevat itsensä sinuun verratten niin paljon huonommiksi että kihisevät seurassasi. Anna olla, kateellisia rumia ämmiä koko maa täynnä.
- Ehkä niin tai näin
sinulla juuri sellaiset asiat elämässäsi josta anoppisi ja kälysi vain haaveilevat. Ehkäpä sinä olet heidän mielestään unelmaäiti lapsille ja he kokevat itsensä epäonnistuneiksi sinuun verrattuna. Ehkäpä olet kaunis heihin verrattuna. Ehkäpä he yksinkertaisesti kadehtivat niin hirveästi. En olisi sinuna missään tekemisissä heidän kanssaan. Ehkäpä.
- Tattis neuvoista
Kiitos palautteesta. On ihana huomata että olen sittenkin täysjärkinen mietteineni. Luulin jo että otan asiat liiaksi itseeni tai että kiinnitän liiaksi huomiota joihinkin asioihin. Harmittavaa tämä on sillä minusta tämä on niin turhaa. Miksi kadehtia ketään? Elämä on niin lyhyt eikä kadehtiminen auta yhtään mitään. Minä en aio välittää jatkossa heidän happamuudestaan tai vinoiluista. Annan olla, sehän on todellakin heidän oma valintansa.
- Ellimaaria
Viestistäsi ei käy ilmi minkä ikäisiä sinä ja kälysi olette, mutta jotenkin tulee kirjoituksestasi läpi, että kohtuu nuoria vielä varmaankin. Mitä jos jätätte ne omat ja vieraat lapset nyt rauhaan? Minusta on kohtuu lapsellista, kypsymätöntä kenenkään kilpailla kyläreissuilla lastensa kustannuksella. Ensinnäkin ettekö voi mennä eri aikaan kylään? Tietysti juhlat ovat eri juttu. Tosin silloin pitäisi huomioida juhlakalua, eikä kehuskella omien lasten kehityksellä, koulumenestyksellä tai vaatetuksella! Onhan maailmassa monia ihan yleisluontoisia puheenaiheilla. Mielestäni olet lietsonut kateutta ja kilpailua, jossa koet nyt jääväsi alakynteen kun anoppi on asettunut kälysi rinnalle. Miehiä nyt ainakaan ei kannata sotkea moiseen soppaan. Mieti valmiiksi ennen kyläreissua 10 yleistä aihetta, joihin kaikilla on varmaan jotain sanottavaa. Nyt on ollut lakkoja, tulivuorenpurkauksia, kevään eteneminen, paikkakunnan tapahtumista keksii aina juttua, tv-ohjelmat, jos olet työelämässä niin sieltä voi ammentaa tarinaa paljonkin jne.
Vaikuttaa kuitekin, että olet kotiäiti ja elämäsi pyörii vain ja ainoastaan lastesi ympärillä. Olet heistä varmaankin syystäkin ylpeä, mutta se ei tietenkään tarkoita automaattisesti sitä, että muut ihmiset ovat ihan niin innostuneita kaikesta heihin liittyvästä? Perheet ovat erilaisia ja panostavat rahavaransa erillä tavoin. Joillekin jokin harrastus, vaikkapa nyt jalkapallo vie kaiken vapaa-ajan ja rahat. Toiset näkevät erityisesti vaivaa vaatteisiin, kodinsisustukseen jne. Tyylejä on yhtä paljon kun on perheitä. Yritä hieman laajentaa ajatusmaailmaa. Minusta on sangen huvittavaa katsoa työmatkalla kun eräs äiti vie kahta tytärtä päiväkotiin ja heillä on aina sävysävyyn vaatteet ja asusteet (myös äidillä!). En itse kyllä tykkäisi pukeutua viininpunaiseen ja pinkkiin!! En kuitenkaan ikinä menisi päin pläsiä asiaa kommentoimaan. Sehän on yksityisasia!! Hän voisi pitää minun tyyliäni todella karmeana!! - kälyppi
minulla on myös hyvin samankaltainen käly. itseasiassa tuo, että sekä anoppi että käly ovat toistensa kaltaisia, on totta. meidän anoppi ja käly ovat kuin kaksi marjaa, toisella vain n. 20 kiloa enemmän lihaa luidensa päällä. silmälasisankoja ja vetyperoksiditukkaa myöten ovat kuin olsenin siskokset. ja jaksavat juoruta, oikein huvittaa kuunella, kun kilvan arvostelevat toisiaan selän takana ja naamatusten ovat kuin enkeleitä timanttikehysrilleissään. farssi!!
- Näinkin
Kumpihan tuossa nyt sitten kilpailee. Toisen pitää olla parempi.
Jos toinen kehuskelee esim. lastensa saavutuksilla ja vaatetuksella eikä toisella mene ihan yhtä hyvin niin minä ainakin miettisin sanomisiani ihan hyvässä hengessä ilman että ottaisin siitä nokiini. Ehkäpä anoppikin on huomannut "paremmuutesi". - älä lannistu
Kälyllä voidaan käsittää joko miehen siskoa tai miehen veljen vaimoa. Kummastakohan tuossa nyt oli kysymys? Jos kyse on miehen siskosta, sitten tän ymmärtää paremmin, äiti pitää tyttärensä puolta miniää "vastaan."
Meillä oli kanssa tämmöinen tilanne aikoinaan, anoppi piti koko ajan nuoremman poikansa vaimon puolia. Minä vanhemman veljen vaimona olin aina jotenkin heikoilla. En tiedä yhtään, miksi asiat oli näin. Mutta nyt kun noista ajoista on jo kymmeniä vuosia, ymmärrän paremmin.
Anoppi ja tämä toinen miniä oli niin paljolti samanlaisia, kaipa anoppi vaistosi tämän jo heti alkuunsa. Kummatkin poltti tupakkaa ja veti viinaa, tarvittaessa oikein kunnon lärvit. Minä en näihin istuntoihin osallistunut ja halusin elämältä muutakin kuin tyhjänpaiväistä viinan litkimistä ja paskojen puhumista.
Anoppi nyt kuitenkin piti itsensä kuosissa, mutta tämän miniän kohdalla kävi vähän huonommin. Meille tuli miehen kanssa ero ja sen jälkeen ei ollut paljonkaan tekemistä ex-anopin kanssa, mutta siinä vaiheessa kun tää toinen miniä oli aivan pohjilla ja kulki puliporukoissa katkokävellen, käväisi mielessä, että entä jos soitan armaalle ex-anopilleni ja kysyn, mitä mieltä hän nyt on tästä suosikkiminiästään, kun se aina ennenkin oli niin täydellinen ja osaava ja teki kaiken anopin mielen mukaan.
No en soittanut, kuulin kyllä muita teitä, että oli ne välit sielläkin katkenneet.
Kyllä mä ymmärrän ap:tä, että tollanen ottaa pattiin. Kannattaa vaan hakea se arvostus muualta kuin anopilta ja kälyltä, he tuskin muuksi muuttuvat. Onhan se nyt ärsyttävää, jos ylistetään ja kehutaan sellaista, mikä ei selvästikään ole kehumisen arvoista, ja jonkun toisen kohdalla ei pienintäkään arvostavaa sanaa sanota, vaikka ilmiselvästi olisi aihetta. Täähän on se tuttu kuvio esim. monissa työpaikoissa, missä halutaan mitätöidä jonkun ihmisen työpanos. Silloin kehutaan jonkun toisen työntekijän epäolennaista saavutusta. - ymmärrän sinua hyvin
minun kälyni= miehen veljen vaimo on todella kontrolloiva. hän on tullut taloon muutamia vuosia jälkeeni, ja sen jälkeen määrätietoisesti pyrkinyt sotkemaan perheen sisäisiä välejä. hänellä on tapa puhua hyvin rumasti ja vähättelevästi muista, mutta on kuitenkin vailla apua ja mielistelee kasvotusten.
hän määrää kuka saa vierailla heillä tai mummolassa, miehellä ei juuri ole sanottavaa tähän. hän on onnistunut manipuloimaan anoppia, joka nyt suosii ja palvelee parhaansa mukaan tätä toista perhettä --välttääkseen ärsyttämästä tätä miniää. hänen lastensa tulisi kulkea aina ensimmäisenä, hän valittaa ja surkuttelee, jotta saa appivanhemmat ostamaan itselleen autot ja muut sekä lapsilleen vaatteet ylle. kyseessä ei kuitenkaan ole mikään sosiaalitapaus vaan hyvin tienaava ja korkeastikoulutettu ihminen. häntä pitää myös kehua koko ajan, koska hän on niin herkkä ulkonäkönsä suhteen.
ihmettelen tosissaan miten jotkut osaavat manipuloida muita noin hyvin? liinatukka ja hentoinen olemus kai antavat ihmisestä ulospäin kiltin kuvan. - dimpdam
Onpa tainnut käydä niin, että anoppi on huomannut sinun jatkuvan itsekehusi lapsillasi. Sinä et tietenkään ystävällistä ja kehuvaa sanaa kälysi lapsista sano, vai mitä? Anoppi sitten vain yrittää sinun retostelusi vastapainoksi sanoa jotain kaunista kälyn lapsista.
Kannattaisiko katsoa peiliin?- Seeimaksamitään
Itsekehusi lapsillasi?? Mitä ihmettä se on. On hienoa olla ylpeä omista lapsistaan, ja lapsista pitää puhua kannustavasti. Eikö tässä maassa saa vieläkään kasvattaa hyvän itsetunnon omaavia lapsia.
Ilmeisesti ei. Nurkat on edelleen täynnä itseensä ottavia kateellisia, kälyjä, tätejä ja anoppeja, jotka eivät kestä että joku lausuu lapsista jotain kaunista. Heillä olisi sama mahdollisuus tehdä se omasta jälkikasvustaan mutta muiden sanomisten katkera kyttääminen tukkii heidän suunsa niin että mitään kaunista ei sieltä tule.
- katso peiliin blabla
Tuo "katso peiliin" on niin kulunut kommentti, joka yleensä tulee hyvin värittömiltä ihmisiltä --sellaisilta, jotka eivät osaa muuta neuvoa antaa.
- juulli35
"Tämä anoppi piikittelee minua ja kehuu tämän kälyn lapsia aivan naurettavilla asioilla kaikkien kuullen. Sellaisilla asioilla mitkä eivät edes ole totta. Käly on aina pukenut lapsensa hirveisiin rytkyihin, ja vaateyhdistelmät saattavat juhlissakin olla kirjavat sukkahousut yhdistettynä hellemekon ja lenkkareiden kanssa."
AP ei varmasti enää edes lue tätä, mutta omille lapsilleni olen pukenut retrohenkisiä siistejä hellemekkoja, värikkäitä sukkahousuja ja (siistejä) lenkkareita erilaisiin kesäjuhliin. Lapset osaavat tarvittaessa käyttäytyä hyvin tuntikausien ajan aikuisten juhlissa, eli kyseessä eivät siis ole kulmakunnan kauhut karseissa vaatteissaan. Pärjäävät koulussakin, mutta en koskaan ole kokenut tarpeelliseksi kehua heitä sukujuhlissa tai anoppilassa kovaan ääneen, sillä yleensä äidin itsekehu heijastuu negatiivisesti lapsiin.
Toinen miniä pukee lapsensa kaikenlaisiin maalaisromanttisiin hörhelöihin, joissa lapset kiermurtelevat juhlien ajan sekä kehuu lasten koulusaavutuksia. Se on ihan ok eikä pohjimmiltaan haittaa minua. Tulen miehen veljen puolison ja anopin kanssa ihan hyvin toimeen. Viime kesänä meillä oli kuitenkin hetki, jolloin anopin kehuessa tyttöni mekkoa, toinen miniä pyyhälsi vihaisena paikalle ja kommentoi anopille, kuinka noin rumaa vaatetta ei saisi kehua. Niin, meillä on makumme, mutta tyttö oli itse valinnut (siistin ja kerrankin juhlallisemman) juhlamekon, ja minua enemmän mieheni veljen puoliso onnistui loukkaamaan tyttöäni.
Meidän perheellemme kaikki ulkoiset hienouden merkit eivät ole niin tärkeitä, vaikka koulussa ja töissä meneekin hyvin. En taistele kenenkään kanssa, mutta ehkä aloittajan tyyppisten henkilöiden pitäisi katsoa myös peiliin. On kieltämättä outoa, jos sukulaiset eivät osaa iloita lasten menestyksestä, mutta joka väliin ei kannata tunkea omakehua. - JK
VAI NIN
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743387
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662661Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611729
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351695
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601618