Olenko ainoa jolle kävi näin:
Meillä oli mieheni kanssa paljon yhteisiä ja myös "omia" ystäviä, miehiä ja naisia. Nyt kun erosta on kulunut muutama kuukausi, ei ystäviä enää saa koskaan "kiinni" ja minua vältellään. Juuri nyt kun ystävät olisivat erittäin tärkeitä, he kaikki ovat kaikonneet. Jos tapaan jokun sattumalta, on reaktio minuun aina viileän välttelevä. Herää kysymys, mitä oikein tapahtui eromme myötä? Miksi ystävät käyttäytyvät noin? Onko tuo ihan normaalia??
Ystävät kaikkoaa eron myötä
55
8478
Vastaukset
- r
kävi minullekkin, reaktio on aivan normaali, ystäväsi näkevät se siten että olet värin tekijä, ja ne kaverit jotka ylyttävät eroon eivät todellakaan ole ystäviä. olen mies.
- kjnmshd
ystäväsi näkevät se että olet eron aiheuttaja niin se näkyy heistä tavalla tai toisella, ja ne ystävät mitkä on tosiaan onnesta vuoksesi mykkyrällä. niin ne on olleet sulle vain kateellisia, ja nyt kun olet heitä alempana niin mikäs siinä on onnitelessa.
- paras ystävä
ne mitään kunnon ystäviä olleetkaan, kunnon tosi ystävä, tukee, kuuntelee ,rohkaisee ja myötäelää kanssasi , eikä käyttäydy tuollalailla kuten sinun "ystäväsi".
- ölkoll
on monenlaisia, on veren hämmentäjiä, ja on sellasia joiden naamasta näkyy, että ovat pettyneitä sinuun.
- EiSeNiinLohdutonta
ölkoll kirjoitti:
on monenlaisia, on veren hämmentäjiä, ja on sellasia joiden naamasta näkyy, että ovat pettyneitä sinuun.
Itselläni on tähän ikään (44) mennyt ystäväpiiri pääosin uusiksi kahdesti, kun olen eronnut pitkistä liitoistani. Molemmissa tapauksissa taisin olla itse aktiivisempi eroon pyrkijä - koska halusin rauhaa koota itseni ja mielestäni yhteiset ystävämme olivat etupäässä miehen ystäviä.
En usko ystävien karttavan sinua siksi että olisit "syyllinen" eroon. Joidenkin ihmisten on vain vaikea kohdata eronnutta kun pelkäävät että joutuvat ottamaan kantaa. Aivan samoin esim. leskiä, läheisensä menettäneitä saatellaan vältellä. Erityisen vaikeaa yhteydenpito on, jos tapaamisenne ovat olleet ns. "parisuhdemenoja". Jos taas esim. miehesi on pettänyt ja ystävänne ovat sen tienneet, he saattavat hävetä (näin itselläni oli ekasta liitosta erotessani, jälkeenpäin monet näistä ihmisistä tulivat pyytämään minulta anteeksi, mutta vasta kun aikaa oli kulunut riittävästi).
Hanki uusia ystäviä ja harrastuksia. Ota aktiivisemmin osaa työpaikan kekkereihin. Uusien ystävien hankkiminen on mahdollista kaikissa ikäluokissa. Netistäkin löytyy vertaistukea alkuun. - ijuhnmm
EiSeNiinLohdutonta kirjoitti:
Itselläni on tähän ikään (44) mennyt ystäväpiiri pääosin uusiksi kahdesti, kun olen eronnut pitkistä liitoistani. Molemmissa tapauksissa taisin olla itse aktiivisempi eroon pyrkijä - koska halusin rauhaa koota itseni ja mielestäni yhteiset ystävämme olivat etupäässä miehen ystäviä.
En usko ystävien karttavan sinua siksi että olisit "syyllinen" eroon. Joidenkin ihmisten on vain vaikea kohdata eronnutta kun pelkäävät että joutuvat ottamaan kantaa. Aivan samoin esim. leskiä, läheisensä menettäneitä saatellaan vältellä. Erityisen vaikeaa yhteydenpito on, jos tapaamisenne ovat olleet ns. "parisuhdemenoja". Jos taas esim. miehesi on pettänyt ja ystävänne ovat sen tienneet, he saattavat hävetä (näin itselläni oli ekasta liitosta erotessani, jälkeenpäin monet näistä ihmisistä tulivat pyytämään minulta anteeksi, mutta vasta kun aikaa oli kulunut riittävästi).
Hanki uusia ystäviä ja harrastuksia. Ota aktiivisemmin osaa työpaikan kekkereihin. Uusien ystävien hankkiminen on mahdollista kaikissa ikäluokissa. Netistäkin löytyy vertaistukea alkuun.on tullu mokattua,silloin yleensä oikeiden ystävien naama kyllä venähtää, että hetkinen...
- parkkle
EiSeNiinLohdutonta kirjoitti:
Hanki uusia ystäviä ja harrastuksia. Ota aktiivisemmin osaa työpaikan kekkereihin. Uusien ystävien hankkiminen on mahdollista kaikissa ikäluokissa. Netistäkin löytyy vertaistukea alkuun.Joo sama tosiaan tapahtuu, jos jäät leskeksi. Mieheni kuoli joulukuussa 2007 ja minulta hävisi myös ystävät. Kaikki avioparitutut erityisesti. Ei minua kutsuta mihkään ja eivät halua pitää yhteyttä, kai ne pelkäävät, että olen uhka heidän liitoillee, mene ja tiedä. Näin vain on käynyt ja olen joutunut etsimään ihan uusia ystäviä.
- daisylee
on näemmä "ystäviä" ja Ystäviä... Itse olen eronnut pariin kertaan ja molemmilla kerroilla omat ystäväni ovat "pysyneet kelkassa" yhtä poikkeusta lukuunottamatta: ekalla kerralla juuri äidiksi tullut entinen bestikseni, jonka ilmeisesti kuvitteli, että avioero on jokin ruttoon verrattava tappava sairaus, lopetti yhteydenpidon kokonaan lähes 10 vuodeksi - sen jälkeen koin yhteydenoton jotenkin omituisena.. Muut koulu- ja työ"peräiset" kaverit ovat tosiaan pysyneet mukana - ehkä siksi, että porukka on sellaista, joka ei katso asiakseen arvostella tai tuomita toisten ratkaisuja. Neuvoja ja tukea olen saanut, kun olen halunnut. Exänkään ystävät eivät ole minnekään kaikonneet ja yhteiset kaverit pitävät kumpaankin yhteyttä, heidän ei ole tarvinnut kummemmin "valita puoltaan", koska olemme exän kanssa asiallisissa väleissä. Omassa kaveripiirissä on eroja tapahtunut, mutta en ymmärrä, miksi niiden olisi pitänyt vaikuttaa ystävyyssuhteisiin.
Omituista käytöstä minusta alkaa katsella toista nenän viertä pitkin!- hfijjnfj
riippuu siitä miltä ero juttu ystävien mielestä näyttää, jos oot pahasti mokannu niin kyllä ne ystävät kaikkoo, kas kun semmonenkin ihme on olemassa kun lojaalisuus... jos et sattunut tietämään.
- ladyface
hfijjnfj kirjoitti:
riippuu siitä miltä ero juttu ystävien mielestä näyttää, jos oot pahasti mokannu niin kyllä ne ystävät kaikkoo, kas kun semmonenkin ihme on olemassa kun lojaalisuus... jos et sattunut tietämään.
minulle kävi aivan päinvastoin kun erosin avioliiton aikana oli muutama kaveri vähän yhteydenottoja
yms.
erotessani huomasin että minulla oiketten ystävien piiri on vain kasvanut on ovat olleet kokoajan tukena
ja apuna menossa mukana
vieraita käy harva se päivä joten hommathan on usein itsestä kiinni
tietenkin on näitä naisia jotka tuomitsevat yleensä oma liitto on aika heikolla tolalla ja pelko
kun toinen on vapaa miten oman miehen kanssa
varsinkin jos asuu pienellä paikkakunnalla tällaiset erot tuovat säpinää yhteisöön eihän sitä koskaan tiedä kenen miehen se nyt nappaa vapaa nainen;) - r
ladyface kirjoitti:
minulle kävi aivan päinvastoin kun erosin avioliiton aikana oli muutama kaveri vähän yhteydenottoja
yms.
erotessani huomasin että minulla oiketten ystävien piiri on vain kasvanut on ovat olleet kokoajan tukena
ja apuna menossa mukana
vieraita käy harva se päivä joten hommathan on usein itsestä kiinni
tietenkin on näitä naisia jotka tuomitsevat yleensä oma liitto on aika heikolla tolalla ja pelko
kun toinen on vapaa miten oman miehen kanssa
varsinkin jos asuu pienellä paikkakunnalla tällaiset erot tuovat säpinää yhteisöön eihän sitä koskaan tiedä kenen miehen se nyt nappaa vapaa nainen;)se on kuitenki just niin kun oma liitto on heikoilla niin täytyyhän se ystäväkin samaan paskaan vetää missäitse rypee, ja ja jos nää "ystävät" on vaikka miehestä tai jostain muusta kateellisia niin silloin eroon yllytetään, jä nämä ystävät ei todellakaan ole vaikeen näkösiä tavattaessa, ja enen pitkää häviävät kokonaan,
- -mies-
"Itse olen eronnut pariin kertaan ja molemmilla kerroilla omat ystäväni ovat "pysyneet kelkassa" yhtä poikkeusta lukuunottamatta: ekalla kerralla juuri äidiksi tullut entinen bestikseni, jonka ilmeisesti kuvitteli, että avioero on jokin ruttoon verrattava tappava sairaus, lopetti yhteydenpidon kokonaan "
mistä tiedät että yhteydenpidon loppuminen johtui erosta eikä bestiksesi lapsesta?
itse veikkaan että lapsensaantiin loppuu moni sinkun ja varatun ystävyyssuhde ilman että eroilla on mitään tekemistä asioiden kanssa. - "joo, mä kans!!"
r kirjoitti:
se on kuitenki just niin kun oma liitto on heikoilla niin täytyyhän se ystäväkin samaan paskaan vetää missäitse rypee, ja ja jos nää "ystävät" on vaikka miehestä tai jostain muusta kateellisia niin silloin eroon yllytetään, jä nämä ystävät ei todellakaan ole vaikeen näkösiä tavattaessa, ja enen pitkää häviävät kokonaan,
Tuskinpa kukaan hyvästä liitosta lähtee, vaikka kuin kaverit erois! :D
Ihmelogiikkaa! - imetys pääasia..
-mies- kirjoitti:
"Itse olen eronnut pariin kertaan ja molemmilla kerroilla omat ystäväni ovat "pysyneet kelkassa" yhtä poikkeusta lukuunottamatta: ekalla kerralla juuri äidiksi tullut entinen bestikseni, jonka ilmeisesti kuvitteli, että avioero on jokin ruttoon verrattava tappava sairaus, lopetti yhteydenpidon kokonaan "
mistä tiedät että yhteydenpidon loppuminen johtui erosta eikä bestiksesi lapsesta?
itse veikkaan että lapsensaantiin loppuu moni sinkun ja varatun ystävyyssuhde ilman että eroilla on mitään tekemistä asioiden kanssa.Vähän on eri "kuppilat" Pienten lasten äideillä ja sinkuilla...:D
- okjmni
jäihän sulle olevinaan joku tosi ystävä.jonka kanssa ystävyytesi syveni heti kun erosit, ja kun seuraavan kerran tapaat heitä niin otappa ihan kokeeksi esille sellanen asia että oisit olevinaan mahdollisesti palaamassa yhteen miehesi kanssa, 100% varmuudella naama myrtyy. siinä sulla ystävät....
- ladyface
olen ottanut puheeksi kylläkin pienenä vitsinä yhteen palamisen aikoivat hoitoon ohjata joten kuiten on oikeitakin ystäviä olemassa ja tapaan heitä päivittäin eli puhuttu on kyllä kaikki mahdollinen erosta ja eron vierestä että jauhettu on !!!
olen tosin itsekkin sitä mieltä jos takoo päätä mäntyyn saman miehen kanssa 25 vuotta ja asiat ei suju niin sitte ei suju joten yrityksen puutteesta ei ainakaan voi moittia
eteenpäin elävä mieli ja hauskaa vappua kaikesta huolimatta!!!!:)
sinulle r
niin ja siitä erosta on kahdeksan kuukautta joten on tässä ollut kaikenlaista edelleen mukana ovat
onneksi josko tuo minun asenne vaikuttais asiaan!!!!! ainakin vähän luulisin niin ;) - Yks tytteli vaan..
ladyface kirjoitti:
olen ottanut puheeksi kylläkin pienenä vitsinä yhteen palamisen aikoivat hoitoon ohjata joten kuiten on oikeitakin ystäviä olemassa ja tapaan heitä päivittäin eli puhuttu on kyllä kaikki mahdollinen erosta ja eron vierestä että jauhettu on !!!
olen tosin itsekkin sitä mieltä jos takoo päätä mäntyyn saman miehen kanssa 25 vuotta ja asiat ei suju niin sitte ei suju joten yrityksen puutteesta ei ainakaan voi moittia
eteenpäin elävä mieli ja hauskaa vappua kaikesta huolimatta!!!!:)
sinulle r
niin ja siitä erosta on kahdeksan kuukautta joten on tässä ollut kaikenlaista edelleen mukana ovat
onneksi josko tuo minun asenne vaikuttais asiaan!!!!! ainakin vähän luulisin niin ;)Aina niitä löytyy näitä eron vastustajia, taitavat todella pelätä oman liittonsa puolesta enemmän, miten muuten täällä eropalstalla riekkuisivat!
Sulle "ladyface" nostan hattua, olet päässyt alkoholistimiehestäsi eroon ja olet todella pirteä nykyään!
Masennusta ei sinusta enää huomaa ja olet jatkanut elämääsi! Hyvä niin!
Hyvät vaput sinullekkin ja minä ainakin lukeudun sinun "virtuaaliystäviisi" täällä suoli24 sivustoilla!
Pidä lippu korkealla!!
- saman kokenut
Itselläni on käynyt samoin pari kertaa. Tosin ystävät olivat alun perin miehen ystäviä ja minä tutustuin hänen kauttaan heihin, mutta näin myös esim. pariskuntien naisia muutenkin kuin yhteisissä menoissa. Eron jälkeen kuitenkin he "valitsivat", että jatkavat miehen ystävinä ja luulen, että oli vaikea, kun ei voinut kumpaakin kuitenkaan kutsua juhliin ym.
Täältä saa varmasti uusia ystäviä: http://ystavafoorumi.fi/
Pääkaupunkiseudulla ainakin ollaan hyvinkin aktiivisia ja järjestetään viikoittain tapaamisia. Tulkaa ja keskustelkaa, esitelkää itsenne foorumissa ja liittykää ryhmiin! Jos ette tiedä jotain, niin kysykää =)
t.Nanzki - nainen 21v....
minulle tulee mieleen tuosta eräs kirkko, jossa nuorempana kävin usein. eräs pari päätti mennä naimisiin nuorena (tai no mies taisi olla noin 10v vanhempi.) mies oli jo silloin välillä tosi vakavasti sairas, ja se taisi pahentua heidän avioliiton aikana. tyttö päätti jossain vaiheessa erota (luultavasti, kun huomasi ettei ollut valmis avioliittoon jne.) koska nainen oli se joka halusi eroa ja mies koitti vielä korjata liittoa, lähes kaikki naisen omista ja heidän yhteisistä kavereista kääntyi naista vastaan ja vihoittelivat naiselle tästä. itse en siis koskaan ollut ystävystynyt tuohon naiseen, mutta kävi kyllä sääliksi tuo. nainen oli lapsuudesta asti elänyt tiiviisti tuossa kirkossa, hän kävi siellä useita kertoja viikossa ja hänen läheisimmät ystävät taisivat koostua noista ihmisistä. eron myötä hän menetti kaiken.
minä erosin juuri vähän aikaa sitten poikaystävästäni, joka sitten päätti heti vkon kuluttua iskeä läheisintä ystävääni koulustani. me siis juttelimme tuon tytön kanssa päivittäin puhelimessa ja vietimme jatkuvasti yhteistä aikaa koulun ulkopuolella. nyt tuo ystäväni ei suostu lopettaa yhteydenpitoa exääni ja he taitavat olla jonkinnäköisessä suhteessa, koska exäni lähettelee hänelle rakkausviestejä. onneksi minulla on tusina muita ystäviä jotka eivät ikinä tekisi minulle noin.- Eija60
Minulla kävi juuri samoin että kaikki ystäväpariskunnat katosivat eron myötä. Osa oli miehen ystäviä mutta myös minun "omia" kavereita. Nyt kun sitä on vapailla markkinoilla niin sitähän on uhka "ystävä" naisille....luulevat varmaan että vien heiltä miehen. Mutta enpä ole asiaa jäänyt murehtimaan koska eihän se mitään oikeaa ystävyyttä ollutkaan.
- eronnut nainen
ystävyys punnitaan.laitetaan koetukselle.samaa mieltä olen kuin monet muutkin,myös itse sen kokeeneena,että se joka ystävistä jää rinnallesi on tosi arvokas ystävä jota ei kannata hylätä ja ne jotka eivät ne eivät ole ystävyytesi arvoisia,oikeita luusereita.ja usko pois ni meitä muitakin eronneita on maan pallon päällä ja itse eronneena ole saanut paljon paljon ystäviä jotka voittavat nämä entiset luuserit.neuvo on seuraava,tervehdi entisiä ystäviäsi,jos et saa tervehdystä takaisin ni uskon ettei kannata sen jälkeen enää ajatella tai pohtia kannattaako enää koskaan jutella ko.henkilöiden kanssa.
- kokemusta on
varoa näitä entisiä ystäviäsi jos tapaat heitä esim.samassa ravintolassa.voi tulla kuormallinen paskaa niskaan.
- saman kokenut
itseltäni kuoli mies 2.5 vuotta sitten. yhteiset ystävät surivat , et kuin pärjään, mut ei mennyt kauaakaan kun moni kaikkosi ystävistä , kun huomasivat et pärjään kaiken surun keskellä, kun äitini kuoli vielä kuukausi mieheni jälkeen, silloin huomasin kuin pinnallisia ne ystävät olivat, ja kateus tuli ystävyyden tilalle, mut aidot muutamat ystävät jäivät ja ovat ystävinä edelleen, joten ne ystävät ovat vain teeskentelijöitä joista tuli kateellisia, näin se vaan on,
- Mun miälestä
suruun. Ainahan se noin on mennyt että kriisin koitellessa ne ystävät punnitaan. Todelliset jäävät siihen ympärille ja olkaantaputtelijat häipyvät kun heidän intressinsä ystävää näytellä katoaa. Ei noille ns. ystäville kannata olla katkera, ei heitäkään kukaan auta kun hätä on käsillä. Niin mettä vastaa kuin sinne huudat. Metsä joka on feikkiä kyllä kaiustaan tunnetaan, kuten se ystävää teeskennellytkin. Pitää iloita jos on edes yksi ystävä, on niitäkin joilla ei sellaista ole.
- myöskin samaa kokenu
jäin myös leskeksi joitakin vuosia sitten, ja osa joita olin pitänyt ystävinä, eivät sitä sitten olleetkaan, vaan välttelivät selvästi... ymmärrän että aina ei niin tiedä mitä sanoisi tai tekisi kun toisella on äkillinen suru, mutta sekun voi kohdata ketä tahansa, joten sitäkin pitäisi miettiä kun jättää "ystävän" yksin, niin voi sitten käydä myös itselleen...
Toisaalta taasen kävi myös posiitiivisia yllätyksiä, kun ihmiset joita piti enemmänkin hyvinä tuttuina kuin ystävinä, osoittautuivatkin sitten ystäviksi, auttoivat ja tukivat, pitivät aktiivisesti yhteyttä ja kuuntelivat murheita...
- piituhilde
Minun erosta alkaa olla vuosi. Ja pariskunta-ystävät ovat vähä hämillään. Joku kertoi , että eronnut on riski.....se "ero-tauti" voi vaikka tarttua, niin siksi on hyvä vältellä. Joillakin pareilla jopa uusisinkku otetaan saalistajana.......vie vielä heidän kultansa, haloo??...... Minulla on kuitenkin osa entisen elämän perhetutuista on ystäviä yhä edelleen. Olen saanut suunatonta tukea heiltä, ja ymmärrän jos sinulla on ahistusta heidän katoamisestaan. Minulla ei kadonnut montaakaan, vain jokunen. Olen myös löytänyt uudelleen näitä nuoruuselämän ystäviä. Opiskelukavereita eritoten........vaikka he ovat olleet perhe-elon/avioliiton aikana vähemmällä kontaktilla, niin se ei haittaa....... Netti on oiva väline löytää uudelleen kivat kaverit. Ja uusiakin kotakteja. Työttömyys on minun ahistus, olin 10 vuotta miehen uran pönkittäjänä ja suhteen loputtua olen tyhjän päällä työttömänä. Pitkä kotirouvius ku ei avita tulevaisuutta työelämässä kovinkaan hienosti. Tsemppiä ja energiaa itseelliseen elämään. Aina se kuitenkin aurinko nousee.....jos ei joka päivä loisteliaasti niin aina välillä kuitenkin. Usko parempaan huomiseen kannattaa säilyttää.
- apostoli mikko
Taitaa olla nyt niin näiden ystävien kanssa, että he ovat lopuksi parisuhteeseen verrattuna
"köykäistä kamaa"...siis aviosuhde on sitoutumista puolisoon...OLETTE YKSI LIHA...!
Sitten erossa REVITÄÄN TOINEN PUOLISKO TEISTÄ IRTI ! TEKEE TODELLA KIPEÄÄ...!
Kavereita tulee ja menee...heidän omastakin tilanteestaan riippuen !
ELÄMME ITSEKKÄÄSSÄ YHTEISKUNNASSA !
Tietysti on kavereita, jotka ymmärtävät, vaikkeivat olisikkaan samaa mieltä...eihän samaa
mieltä oleminen olekkaan kaveruuden ydin, vaan HYVÄKSYMINEN !
Tässä hyväksymisessä, että edelleen eron jälkeenkin hyväksytään IHMISENÄ, vaikkei
tekoja niin ymmärtäisikkään ! Tässä on se tärkeä pointti jokaiselle kaverille !
Kun ymmärtää kavereita...ymmärtää heidän HILJAISUUTENSA, ON SANOMINEN KAIKKI !
Monesti ystävämme ovat ns. ILOISIA TUTTUJA, kun sitten tulee kuolema tai ero...
ON VAIKEA KÄSITTÄÄ JA SUHTAUTUA ! Monesti ihan VIERAAN APU ON PARASTA,
ETTEI JÄÄ YKSIN MUREHTIMAAN ! SAA EDES PUHUA JOLLEKKIN !
Kavereiile pitää myös antaa aikaa pohtia eroasi...kyl` se siitä !...sano Koivisto !- Muuan ystävä
Mitä on todellinen ystävyys ? Se on sitä että vaikeinakin hetkinä ollaan ystäviä molemmin puolin. Harvinaista se todellakin on. Miehillä ehkä vielä harvinaisempaa kunnon ystävyys. Kaljakaverit eivät ole ystäviä.
- sairasyksin
samoin käy kun ihminen sairastuu.ystävät katoavat.
eli onko sitten ystäviä oltukaan vai onko se vaan niin vaikea lähestyä eronnutta tai sairastunutta ihmistä.
Ei tiedä mistä puhua eikä osaa ottaa vastaan mitä eronnut voisi vaikka omista tunteistaan puhua. Joo tiedän kyllä tunteesi kavereiden suhteen! Itselläni on ihan sama tilanne käynnissä parhaillaan erosin vuoden suhteesta kaksi kuukautta sitten ja ystäviin en ole saanut yhteyttä ollankaan koko suhteen/eron jälkeen ja yksin päivät pitkät koneella siis olen aina töitten jälkeen. :/
Ja olen kohta 20-vuotias nuori naisen alku, eli alkaa tympiä yksin olo. Uudessa suhteessa tietty olen jo, mutta silti kun mieheni on intissä nii tuntuu kurjalta olla arkisin yksin koneella.
Ystävien pitäisi tukea sinua erosi jälkeen ja olla sinun kanssasi eikä hyljetä heti!- yksi piisatkoon
Kokolailla samoin kävi minullekkin. Onneksi exeukon pikkusisko ymmärsi eromme ja ei laittanut välejä poikki. Tapailemme usein ja jopa seksin merkeissä.
Joskus kun olin monta vuotta avoliitossa naisen kanssa jota rakastin syvästi. Yhteiselämämme päättymisestä en toipunut kymmenessäkään vuodessa. Odotin aikaa jolloin vaikka joskus vanhuksena saisin vielä kerran jutella hänen kanssaan. Niin ei se tunnu hyvältä, kun sellaiset henkilöt jotka ovat lähemmin minun kavereita ovat yhteydessä siihen toiseen henkilöön ja tiedottavat meidän asioistamme meidän välillä.
Sitten on sellainen tunne, kun esimerkiksi uudessa suhteessa olleesta pariskunnasta toinen kuolee. vaikka sitä lupaa pitää yhteyttä ja muuta, niin tuntuu ettei ole mitään mikä sitoisi. Ja eronneesta pariskunnasta ei halua välttämättä kuulla toisen näkemyksiä erosta. Ei se ole syyttelyä, vaan pelkoa.- were
Voi olla että nämä ystävät ovat nähneet tarinassa sen puolen että olet se väärin tekijä ja he pitävät sitten exäsi puolia. AInakin siltä se kuulostaa, mutta eivät he siun ystäviä ainakaan ole, kyllä tosiystävä tulisi lohduttamaan vaikka katsoisi että olet tehnyt vääryyksiä toista kohtaan.
- Tuttu juttu
On omia kokemuksia vastaavasta tilanteesta. Neuvoni on, että jätä NE PIITTAAMATTOMAT "ystäväsi" omaan rauhaan/kategoriaan. Tulet saamaan uusia ystäviä, voit esim. kertoa heille tapahtuneista asioista. MUISTA TÄMÄ: Et ole ainoa jolle näin on käynyt, tai tulee tapahtumaan!
P.S. Tässä on mottoni: Kun yksi ovi sulkeutuu, niin toinen ovi avautuu.(ennemmin tai myöhemmin)
Tsemppiä vaan sinulle. - l.anne
et toki ole ainoa,mun eron myötä(10v.)sitten hävis kaikki ns.ystävät,jopa sisareni....anna ajan kulua,etsi uusi ystävä-piiri,uusia harrastuksia,..YSTVIÄ,,,?et sie niitä tarvi koska eivät ole nyt paikalla,kun tukea kaipaisit.VOIMIA kevääseen!
- 889900
olin lähes 20 v naimisissa,ei alko ongelmaa,en väkivaltainen ehkä liian kiltti mies.sairastuin henkisesti pitkä sairasloma.vaimoni sanoi että ei katsele eläkeläistä,vaikka vakavastakin masennuksestakin voi toipua.löysi uuden miehen oli niin kauan hänen kanssaan, kun tämä lopulta raiskasi hänet.nyt hän on yksin.minä itkin katkerasti eron jälkeen eräitäkin kertoja monen vuoden ajan.minkälainen miehen oikein pitää olla,enhän voinut mitään sille että sairastuin.nykyään olen terve ja olen löytänyt hyväluonteisen naisen.kertokaa naiset miksi liian kiltti mies hylättiin.
- Mies jätti minut..
Minun mieheni jätti minut ihan tosta vain.
Huomasin saman asian että ne yhteiset ystävät niinkuin minun omat ystävät hävisivät kuin tuhka tuuleen eron myötä.
Entinen hyvä ystäväni on käynyt luonani neljän vuoden erossa olon aikana tasan kaksi kertaa, aluksi yritin käydä hänen luonaan, mutta lopetin sen kun en saanut koskaan häntä vastavierailulle.
Kerran ystäväni tuli kylään ja olin iloinen, liian aikaisin luulin että minun vuokseni hän tuli !
Heh hän vei poikansa harkkoihin ja sanoi ettei viitsinyt ajaa niin pitkää matkaa kotiin ja päätti tulla siksi aikaa kylään luokseni.
Olen saanut pari uutta ystävää ja en enää kaipaakkaan niitä jotka eivät olleet tukenani kun tarvitsin heitä.
Älä lannistu, hanki uusia ystäviä Sinäkin.. - tähtisiina
Mulla ja exällä oli yhteisiö kavereita, osa oli mun vanhoja kavereita, jotka hitsautuivat kiinni "meidän kuvioihin", osa miehen vanhempia kavereita. Mun ja exän kavereista muodostui tiivis, yhteinen, iso kaveriporukka, olimme yhtä paitaa ja peppua keskenämme. Pidimme yhteyttä tiiviisti ja liikuimme harrasteissa yms. porukan voimin.
Kun mulle ja exälle tuli ero (ero oli yhteinen päätös), välit viilenivät. Kun soitin kavereilleni ja kyselin esim. kahville, oli kavereilla yhtäkkiä niin kova kiire, etteivät he ehtineet nähdä (he siis olivat parisuhteessa, itse "huono" eronnut). Itse soittelin ja kyselin kavereita lähtemään liikkeelle, he eivät koskaan ottaneet yhteyttä muhun. Jälkeenpäin kuulin tuttavien kautta, että exä, hänen uusi tyttöystävänsä ja nämä vanhat kaverini viettivät aikaa yhdessä ja järjestivät bileitä yms. Mua ei koskaan pyydetty mukaan, eli mut ilmeisesti savustettiin piireistä ulos.
Jälkeenpäin paljastui, että exällä oli suhteemme aikana ollut salasuhde tähän tyttöystävään, jonka kanssa hän ilmeisesti yhä on.
Olin aluksi vihainen, ja erityisesti pettynyt. Nyttemmin ehkä paremmin jo sinut asian kanssa. Eron jälkeen aloin liikkumaan muiden kavereiden parissa enemmän ja nämä vähemmälle huomiolle jääneet kaverit ovat paljastuneet arvokkaiksi, koen jopa oloni paremmaksi heidän kanssaa kuin suhteen loppuvaiheessa tuossa toisessa porukassa. Näihin ns. kavereihin en enää reiluun vuoteen ole pitänyt mitään yhteyttä, eivätkä hekään muhun - kai se on parempi näin. - ghjghj
Eivät olleet ystäviä. Hyvänpäivän tutut ja ystävät on 2 eri asiaa, ystävät todellakin ovat tukena juuri silloin, kun tarvitaan!
Sama se tapahtuu, kun masennut. Kaikki kaverit kaikkosi, eikä kukaan soittanut kysyäkseen kuulumisia, vaikka kerroin kaikille reilusti mikä tilanne oli. Virhe.
Ja loput jätti kun olen sinkku, minua ei voinut kutsua mihinkään kekkereille. Muut "onnellisesti" naimisissa ja luulivat tietysti että olen pelkkä uhka. Miehen syöjä.- yxmievain
Tämä ei ehkä ihan täydellisesti vastaa samaa asiaa, mutta minulle kävi noin, kun monivuotinen ystävyyssuhde katkesi. Siis meillä oli tämän silloisen sydänystävän kanssa paljon yhteisiä tuttuja ja kavereita, ja kun välimme menivät erimielisyyksien takia poikki, katkesivat samalla minun välini kaikkiin näihin yhteisiin kavereihin. Kummassakin meissä oli välien rikkoutumiseen ihan yhtä paljon syytä,mutta ilmeisesti ystäväni ehti myrkyttää kaikki muut minua vastaan, enkä omaa näkökantaani asioihin ole koskaan saanut esittää. Vasta nyt vuosien jälkeen tästä johtuva masennus on alkanut hellittää, kun olen saanut tilalle muutaman uuden ystävän. Jaksamista myös sinulle, ei muuta kuin uusia tuulia kohti, vaikka raskaalta saattaa nyt tuntuakin.
- Ard
Muutamat tuossa aika hyvin tiivistivätkin mutta joo, nehän ne yleisimmät tyypit on riippuen siitä miten ero tapahtui.Riitatilanteessa yleensä kaverit asettuvat sen puolelle kenen kavereina olivat ennen suhdettanne...jännä miten usein vaikka siinä osapuolessa olisikin ollut syy liiton hajoamiseen.Toiset taas ottavat etäisyyttä koska eivät nimenomaan halua joutua kommentoimaan asiaa millään muotoa, eivätkä varsinkaan joutua tilanteeseen jossa pitäisi asettua toisen puolelle.Aijai sitä pikku kaupunki mentaliteettiä jossa toinen on varmasti koko paikkakunnan silmissä joku ruttonen kurppa johon ei kosketa edes pitkällä tikulla.Sitten perin klassinen ajattelumalli on se että kun jollekkin sattuu jotain ikävää niin 'eihän se mitään apua halua, suomessa parannetaan saunalla ja kossulla, puhuminen on homojen hommaa'.
Sitten meillä jollain kait lotisee sen verta päässä ettei jaksa kiinnostaa.Itse saanut joskus hieman kritiikkiä siitä mutta oli muuan aika elämässä kun itseäni painoi aika moni oma asia ja sattui olemaan samalla aika monta kaveria jotka tulivat tilittelemään omia ongelmiaan.Joutui sitten loppujen lopuksi ottamaan etäisyyttä heihin kun ei vaan jaksanut enää heidänkin ongelmiaan ja masentavaa seuraansa jos itseäkään sen suuremmin hymyilytä.Toisaalta, nykypäivänä en yhtään ihmettele että alkaa olee semmonen "ero? sou?"-mieliala, avioeroja otetaan jatkuvasti, välistä naurettavistakin syistä eikä nykyään ole enää niin tyypillistä että toinen aviopuoliso on 99% riippuvainen puolisosta ja jää ihan varmasti puille paljaille eron tullessa niinkun asiat olivat menneinä vuosikymmeninä.(avio)ero ei ole enää, valitettavasti, mikään mystinen asia vaan täysin arkipäiväistä. - Anne47ka
Minulle kävi samoin. Erosin 7 vuotta sitten ja pikku hiljaan kaikki kaverit vaan katosivat. Olen ollut yksin suruni ja murheideni kanssa. Olisin tarvinnut monta kertaa ystävää, jolle puhua, mutta kun ei ole niin ei ole. Ymmärrän todella paljon sinua ja kuinka pahalta joka päiväinen elämä voi välillä tuntua.
- uskon näin
Eivät sitten olleetkaan oikeita ystäviä........
Voihan myös olla etteivät oikein tiedä miten suhtautuvat ym. - Matti Viikate
He ovat tehneet niin kuin usein käy, ja valinneet toisen osapuolen pariskunnasta jonka kanssa jatkavat. Eli sinut on nyt sitten hylätty jotta muut voivat jatkaa rauhassa yhdessä omaa elämäänsä.
Olisi ollut liian ikävää nähdä molempia, täytyi valita. Tuollaista sattuu ja se on ihan normaalia.
Paras mitä voit tehdä, on antaa asian olla, elleivät muut omatoimisesti ota sinuun yhteyttä.
http://mattiviikate.newsvine.com/ - Nyt oikeita ystäviä
En usko Sinulla olleen montakaan oikeaa ystävää. Jos olitte varakkaasta suvusta tai nousukkaita, sekä "ystävät" työn ja liiketoiminnan kautta tulleita ei heille merkitse mikään muu kuin raha, ystävinä pidetää vain sellaisia joista pääsee hyötymään rahallisesti. Kovin tuttua jo edellisen laman ajoilta.
- jpuhonen
Joo, näin kävi aikoinaan mullekin. Erotessamme kaikki yhteiset kaverit siirtyivät ex-vaimoni puolelle, ja jopa miehetkin, joka oli aika älytöntä. Ehkä he olivat niin munattomia, etteivät uskaltaneet pitää enää yhteyttä. Sen jälkeen on ollut tosi vaikeaa luoda ystävyyssuhteita kehenkään, koska ei todellakaan ole hauskaa menettää kaikkea ympäriltään.
- ritari ässä
Minulle sattui joku vuosi sitten erikoislaatusia asioita.Asia on nimittäin näin:Tapasin noin 3 v sitten yhden erikoisen kauniin naisen ja törmättiin aina tuon tuosta.kuulin että hän oli vasta eronnut entisestä miehestään ja tietysti kiinnostuin hänestä,ja kuinka ollakkaan 3kk kuluttua oltiin pari,mutta se mikä mua ihmetytti oli se että tällä kyseisellä naisella ja hänen exillään oli laaja tuttava piiri mutta eron myötä yks toisensa jälkeen hävis.Mutta ei siinä vielä mitään ,naisen luona lappas vaikka ja minkalaista mies "ystävää" perheeseen kuulemma kuuluivat.Itse o9lin erään kerran paikalla niin huomasin mistä on kyse.Nämä kyseiset kollit olivat lyöttätyneet ystäviksi tämän naisen ulkonäön tähden,siinä toivossa että saisivat kaataa hänet sänkyyn.annoin jokaiselle lähdöt.Naiseni ei ensin uskonut minua kun sanoin että seuraa tarkasti mistä on kyse.ja asetin muutamia testejä ja näin ollen hänelle oli totuus valjennut.Aiemmin naiseni oli kaulaillut heitä ja itkukurkussa kertonut murheitaan.ja he tietty toimivat "terapeuttina.Nyt kun asia selvisi niin hän on huojentynut ´koska tajusi että he olivat kaikki tyynni valeystäviä
- riitu67
juu..älä huolehdi..siinä näkee kuka on sun todellinen ystävä...samoin kävi mullekin...osa oli poissa vuoden mut nyt ne on tulleet takasi..mut ei niin hyvän ystävän ku ennen..moikataan kuiteskin.
uusia tulee kun vaan maltat odottaa.
sanontahan on et ystävät tulee ja pysyvät kaverit taas tulevat ja menevät.
jaksamisiin.- Tuska kuristaa
Kyllä se vaan on niin, että ystävät ja tuttavat katoavat myös koko suvulta, ne ystävät, jotka ovat tulleet tämän liiton kautta.
Löheiset ihmiset eivät häviä, vaan eronneen lähelle on joskus vaikea tulla. Hän saattaa itse sanellea ehdot, on jo uusi suhde, joka sotkee tässä heti eron jälkeen kaiken.
Läheisten täytyy vain katsoa vain sivustalle. Kärsia ja katsoa, sillä mitään ei voi tehdä,ei sanoa. Eikä oikein tiedä missä saa ollakaan. Vaikka tuska ja hätä oikein kuristaa.
Olisi niin paljon parempi, kun tämä uusi suhde tulisi sitten vuosien myötä. Paljon helpompi olisi varmasti itselle, lapsille ja läheiseille, saataisiin aikaa toipua suuresta järkytyksestä, menetyksistä. - häirikkömamma taas
Tuska kuristaa kirjoitti:
Kyllä se vaan on niin, että ystävät ja tuttavat katoavat myös koko suvulta, ne ystävät, jotka ovat tulleet tämän liiton kautta.
Löheiset ihmiset eivät häviä, vaan eronneen lähelle on joskus vaikea tulla. Hän saattaa itse sanellea ehdot, on jo uusi suhde, joka sotkee tässä heti eron jälkeen kaiken.
Läheisten täytyy vain katsoa vain sivustalle. Kärsia ja katsoa, sillä mitään ei voi tehdä,ei sanoa. Eikä oikein tiedä missä saa ollakaan. Vaikka tuska ja hätä oikein kuristaa.
Olisi niin paljon parempi, kun tämä uusi suhde tulisi sitten vuosien myötä. Paljon helpompi olisi varmasti itselle, lapsille ja läheiseille, saataisiin aikaa toipua suuresta järkytyksestä, menetyksistä.Sun viestisi tunnistaa:
Surua, tuskaa, hätää, suurta järkytystä, menetystä....
Noi on sun omia tunteitasi, ei sun tyttäresi, ei tyttäresi exän, ei lasten eikä tyttäresi nykyisen miehen.
Olet kirjoitellut täällä tuota samaa jo viikko tolkulla. Etkö vieläkään ole ymmärtänyt hakea apua itsellesi? - kaikki selviää.
Tuska kuristaa kirjoitti:
Olisi niin paljon parempi, kun tämä uusi suhde tulisi sitten vuosien myötä. Paljon helpompi olisi varmasti itselle, lapsille ja läheiseille, saataisiin aikaa toipua suuresta järkytyksestä, menetyksistä.Minä kun erosin, niin samalla lailla käytiin mummolassa. Kyllähän siellä papalta jotain kritiikkiä kuuluikin, mutta mummon kanssa vain hymäheltiin. Mummo, eli äitini tiesi paremmin liittoni tilan..
Anoppilassakin olen käynyt lapsia näyttämässä ja siellä ei erostani sen kummemmin puhuta, sivistyneitä, elämää nähneitä ihmisiä siellä kumpikin.
Kavereista jäi pois vain mieheni ystävät, omat on olleet samalla lailla kuvioissa kuin ennen eroakin ja uusiksi ystäviksi olen saanut nuoruuden koulukavereita, kun itse olen ottanut heihin yhteyttä.
Sinä, "tuska kuristaa", kyllä se kohta helpottaa, on joulu tulossa ja sinä olet rakas kuitenkin sille tyttärellesi (epäilen myös sinun olevan tosiaan se, josta ed.kirjoittaa..?)
Joulu on rauhan aikaa ja lapsesikin ajattelee sinua silloin eri valossa ja teette sovinnon.
Muista vain se, että lapsesi elämä on lapsesi elämää, sinä olet tärkeä tekijä hänen elämässään, mutta lapsesi täytyy itse se elämänsä suunta löytää...Älä puutu siihen. - eroseminaarista
kaikki selviää. kirjoitti:
Minä kun erosin, niin samalla lailla käytiin mummolassa. Kyllähän siellä papalta jotain kritiikkiä kuuluikin, mutta mummon kanssa vain hymäheltiin. Mummo, eli äitini tiesi paremmin liittoni tilan..
Anoppilassakin olen käynyt lapsia näyttämässä ja siellä ei erostani sen kummemmin puhuta, sivistyneitä, elämää nähneitä ihmisiä siellä kumpikin.
Kavereista jäi pois vain mieheni ystävät, omat on olleet samalla lailla kuvioissa kuin ennen eroakin ja uusiksi ystäviksi olen saanut nuoruuden koulukavereita, kun itse olen ottanut heihin yhteyttä.
Sinä, "tuska kuristaa", kyllä se kohta helpottaa, on joulu tulossa ja sinä olet rakas kuitenkin sille tyttärellesi (epäilen myös sinun olevan tosiaan se, josta ed.kirjoittaa..?)
Joulu on rauhan aikaa ja lapsesikin ajattelee sinua silloin eri valossa ja teette sovinnon.
Muista vain se, että lapsesi elämä on lapsesi elämää, sinä olet tärkeä tekijä hänen elämässään, mutta lapsesi täytyy itse se elämänsä suunta löytää...Älä puutu siihen.Itselläni kävi niin, että mies petti ja jätti, samoin miehen sukulaiset. Yhteiset ystävämme sentään jäivät ja omat harvat hyvät ystävät ovat jaksaneet seistä vierellä niin myötä- kuin vastamäessäkin. Voi olla etteivät kaikki jaksa jakaa sitä tuskaa ja ahdistusta. Eron jälkeen osallistuin Fisher eroseminaariin, joka on vertaisryhmä eronneille. Siellä ihmiset tulevat aidosti lähelle eivätkä jaksa esittää "hyvin menee" juttujaan, vaan kertovat todellisesta hädästä. Seminaarissa on luottamuksellinen ilmapiiri ja 10 viikon jälkeen tunsin olevani eheytyneempi. Kun seminaarissa käsittelin menneen parisuhteen perusteellisesti, ei ollut tarvetta kuormittaa ystäviä niin paljon. Seminaarissa opin paljon itsestäni ja parisuhteista, pystyin aikaa myöten jättämään menneet taakseni ja jatkamaan elämää valoisin mielin. Mikä parasta, pystyin myös auttamaan lapsianikin omissa erokriiseissään.
- edelleen aviossa
eroseminaarista kirjoitti:
Itselläni kävi niin, että mies petti ja jätti, samoin miehen sukulaiset. Yhteiset ystävämme sentään jäivät ja omat harvat hyvät ystävät ovat jaksaneet seistä vierellä niin myötä- kuin vastamäessäkin. Voi olla etteivät kaikki jaksa jakaa sitä tuskaa ja ahdistusta. Eron jälkeen osallistuin Fisher eroseminaariin, joka on vertaisryhmä eronneille. Siellä ihmiset tulevat aidosti lähelle eivätkä jaksa esittää "hyvin menee" juttujaan, vaan kertovat todellisesta hädästä. Seminaarissa on luottamuksellinen ilmapiiri ja 10 viikon jälkeen tunsin olevani eheytyneempi. Kun seminaarissa käsittelin menneen parisuhteen perusteellisesti, ei ollut tarvetta kuormittaa ystäviä niin paljon. Seminaarissa opin paljon itsestäni ja parisuhteista, pystyin aikaa myöten jättämään menneet taakseni ja jatkamaan elämää valoisin mielin. Mikä parasta, pystyin myös auttamaan lapsianikin omissa erokriiseissään.
Kun ihminen kokee vastoinkäymisen (avioero, vakava sairastuminen, kuolema perheessä, työttömyys ytms), niin ihmiset eivät tiedä, miten kohdata tuo toinen. Saattavat ruveta karttamaan. Mielestäni tuo kertoo jotain noiden "ystävyyssuhteiden" laadusta jo alunperinkin. Suht pinnallisia.
- Anonyymi
Tilanteeni oli toivoton. Olimme mieheni kanssa avioeron partaalla. Olin kauheassa tilassa ja tunsin, etten enää pystyisi selviytymään elämästä. Sain tietää pappi TAKUTAsta, jonka temppelistä sain paljon palautetta, ja otin häneen yhteyttä. Pappi TAKUTA teki minulle rakkaudenjälleennäkemisloitsun, ja nyt meillä menee taas paremmin kuin koskaan ennen. Suuret kiitokset pappi TAKUTAlle avioliittoni pelastamisesta. Voit ottaa yhteyttä pappi TAKUTAan sähköpostitse ([email protected]) tai WhatsAppilla puhelinnumeroon (+16592027218). Hän tekee myös seuraavia asioita: 1) Lottovoitot 2) Kadonneen rakkauden loitsut 3) Avioeroloitsut 4) Avioliittoloitsut 5) Sitoutumisloitsu 6) Eroloitsut 7) Entisen rakastajan karkottaminen 8) Haluat ylennyksen toimistossasi. Kaikki kohtaamasi ongelmat ovat 100 % turvallisia ja taattuja.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski
Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi1867908Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia
ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä1425425Vasemmistoliiton Minja Koskela ihailee suunnattomasti Maduroa
Minjan mukaan Suomen hallituksen pitäisi tuomita vasemmistodiktaattorin ja huumelordin tuominen oikeuden eteen. https:/1504333Perussuomalaisten Jani Mäkelä ihailee suunnattomasti Maduroa
Janin mukaan Suomen hallituksen pitäisi tuomita diktaattorin ja huumelordin tuominen oikeuden eteen.43509Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.
Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y732877Vasemmistolaiset venäjämieliset kitisee jenkkien iskusta Venezuelaan
kuten teki Yle-ykkösen uutisetkin eilen, ja avuksi haettiin taas vasemmistoproffa Koskenniemi paasaamaan - vanha kääpä.172647Persuilla paniikki, kun diktaattorit yksi kerrallaan kaatuvat
Hallapersut halusivat sivarineidostaan sotilasjuntan komentajan Suomeen, jotta persuaatteen mukaiset puhdistukset olisi112563- 2852501
Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin
🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu1472410Yhdysvaltain hyökkäys Venezuelaan on YK:n peruskirjan mukaan laiton hyökkäyssota
Oman sävynsä tähän tuo vielä se, että hyökkäys kohdistettiin nimenomaan valtiojohtoa vastaan. Toki, kun tavoitteena on v5822217