Palkankorotus takautuvasti

kyrpiintynytduunari

Eli tälläistä asiaa: duunissa edeltäjäni lähti firman palveluksesta ==> minulle luvattiin 6kk ns "koeajan" jälkeen sama palkka kun edeltäjälläni. Noh 2008 lopussa talous kyykkäsi ja lupausta ei toteutettu... Nyt olen saanut alustavan lupauksen että palkka nousisi 2010 kesällä siihen mihin sen piti nousta 2008 jouluna. Olenko oikeutettu saamaan tuon korotuksen takautuvasti siitä alkuperäisestä päivämäärästä "Joulukuu 2008" alkaen?
Ja kyseessä ei ole mikään "pieni" yritys 400 työntekijää suomessa, globaalisti kymmeniä tuhansia.

4

3181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen duunari

      Et ole minkään lain edessä automaattisesti oikeutettu saamaan palkkaa takautuvasti tuolla perusteella. (Turha luetella tähän lakipykäliä mitkä eivät käy yksiin kuitenkaan, kysy asiasta vaikka liitolta tai joltain lakimieheltä/asianajajalta, saman osaavat sinulle kertoa).

      Jos asia olisi paperilla, niin silloinhan sitä ei voitaisi vetää tuolla tavalla enää yksipuolisesti, mutta oletan selostuksestasi, että tästä on puhuttu vain suullisesti? Joten eihän mitään lupausta ole virallisesti edes annettu, eikä itse asiassa mitenkään pätevää vieläkään jos asia ei ole mitenkään dokumentoitu vaan vain "pitäisi alustavan lupauksen mukaan nousta kesällä 2010".

      Lyhyesti voipi sanoa, että ole tyytyväinen jos lupaus pidetään tällä kertaa mutta se ei kata mitenkään aiempia lupauksia. Alkaa siitä hetkestä, kun korotus astuu voimaan.

      Tai tokihan voit kokeilla sopia ja keskustella, että olisiko talous nyt siinä jamassa jotta voisi vähän tästä väliajastakin muistaa kun oli silloin puhe... Mutta mikään velvoite asia ei ole kellekään.

      Ja jos suullisesti puhuttu, niin aina ei välttämättä muistetakaan ihan samoin... Ainakaan jos joku virallinen taho asiasta kysyisi.

      • Toinen duunari

        Tai siis onhan suullinen sopimuskin toki pätevä, mutta se näyttö se näyttö... ja sanothan itsekin, että "lupailtiin". Eli et kuulosta itsekään ilmaisussasi siltä, että se olisi kovin vakuuttava sopimus asiasta vaan ennemminkin tällaista "kyllä kyllä, liksa nousee, tee nyt vain työsi hyvin". -Ja sitten asia meneekin ihan eri tavoin ja kukaan ei välttämättä tällaisia puheita enää muista...


      • kyrpiintynytduunari
        Toinen duunari kirjoitti:

        Tai siis onhan suullinen sopimuskin toki pätevä, mutta se näyttö se näyttö... ja sanothan itsekin, että "lupailtiin". Eli et kuulosta itsekään ilmaisussasi siltä, että se olisi kovin vakuuttava sopimus asiasta vaan ennemminkin tällaista "kyllä kyllä, liksa nousee, tee nyt vain työsi hyvin". -Ja sitten asia meneekin ihan eri tavoin ja kukaan ei välttämättä tällaisia puheita enää muista...

        "Keskustelu" niin tarkasti kun voi sen julkaista:
        "Jos projekti X ja Y onnistuvat ja homma pyörii moitteetta seuraavat 6 kuukautta niin saat tällöin saman palkan kuin XXXXXXX, ok?"

        Ja käytin termiä "alustavasti lupailtu" koska tuota 2008 vuoden tapausta muistellen: "It aint over till the fat lady sings..." Eli sitten kun on mustaa valkoisella palkkakonttorista tullut vahvistus uskon että homma on siinä... Eli sanotaan näin: meni luottamus yritykseen... Ja pessimistisenä suomalaisena ajattelen: mitään lupauksia tietenkään laitettu paperille, jotta voidaan kieltää kaikki tulevaisuudessa... Reilupeli jne

        No saapi nähdä miten käy...


    • 37

      Näyttöönhän tämä varmasti tökkää. Jos pysytyisit osoittamaan sopimuksen olleen olemassa, saisit palkan viivästyskorkoineen (vajaa 10%). Koron osuus tietysi ilman tuloveroa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe