Pitäisi päättää poraanko lasikuituveneeseen reiän kaiun anturia varten vai liimaanko epoksilla tai muulla tahnalla anturin pohjan sisäpuolelle.
Varsinainen mielenkiinto kohdistuu matalamman pohjan tutkailuun navigointia ja rantautumisia ajatellen, ei syvien vesien tai fisujen kartoittamiseen. Veneen pohja on umpilaminaattia, joten sisäpuolinen asennuskaan ei ole ongelma - ei sen puoleen porailukaan nyt, kun kaukalo on vielä kuivilla.
- Onko pohjan läpi -asennuksesta niin selvää etua, että se kannattaa?
- Virrankulutus? Tarkkuus? Kohina? Muut haitat/hyödyt?
- Voiko Garminin pohjan läpi -anturin asentaa pohjan vinoon osaan? Entä sisäpuolelle kiinnitettävän anturin - vai pitääkö se oikaista kiinnitysvaiheessa?
Tarkoitus oli hankkia tarvittava tekniikka Marnelasta ja koetin kysellä ohjeita sekä messuilla että sähköpostilla. Messuilla vastaanotto oli lähinnä tylyä ja vastaus tasoa "kummin tahansa voi tehdä". Sen minä jo tiesinkin. Sähköpostiin eivät tunnu vastaavan, ilmeisesti ovella on sellainen jono etteivät välitä kommunikoida.
Kaiun anturi pohjan läpi vai läpi pohjalle?
16
7859
Vastaukset
- heh62
Mulla on epoksilla liimattuna pohjan sisäpuolelle. Jonkun verran siinä menetetään herkkyyttä eikä 100 metrin syvyydestä enää kaikki kivet erotu, mutta alle 10 metrin vesissä pelaa moitteetta.
En näe mitään syytä miksi veneeseen pitäisi reikä porata. Läpianturi on lisäksi paljon kalliimpi ja aina selvästi riskialttiimpi kuin ehjä pohja joskaan noiden janssa ei ongelmia liene kovinkaan paljon ollut.
Toki tämä sillä varauksella, että laminaatti pohjassa ei ole älyttömän paksu. Oma veneeni on 5,5 metrinen ja pohjan paksuus vastaavasti maltillinen.- Kalle Garmin
Anteeksi, tuli kirjoitusvirhe. Piti siis kirjoittaa että Marinea oli se tylynpuoleinen venetarvikekauppa. Marnelasta olen ostanut paukkuliivejä ja ihan asiallisia neuvoja on tullut.
- snörppi
Kalle Garmin kirjoitti:
Anteeksi, tuli kirjoitusvirhe. Piti siis kirjoittaa että Marinea oli se tylynpuoleinen venetarvikekauppa. Marnelasta olen ostanut paukkuliivejä ja ihan asiallisia neuvoja on tullut.
Tuo korjattu tieto korreloi oman kokemukseni kanssa. Halvemman hinnan vastineeksi täytynee sietää joskus tylynpuoleista kohtelua, voihan se kiireestäkin johtua näin sesonkiaikana.
Anturiksi itse laittaisin nykyisin loki/kaiku/lämpö-yhdistelmäanturin, jolloin yksi reikä riittää. En tosin tiedä, onko niitä Garminilla.
Voi kaikuanturin laittaa vinoonkin. Niin se on omassa purkkarissani. Helpotti asennusta huomattavasti. - Kalle Garmin
snörppi kirjoitti:
Tuo korjattu tieto korreloi oman kokemukseni kanssa. Halvemman hinnan vastineeksi täytynee sietää joskus tylynpuoleista kohtelua, voihan se kiireestäkin johtua näin sesonkiaikana.
Anturiksi itse laittaisin nykyisin loki/kaiku/lämpö-yhdistelmäanturin, jolloin yksi reikä riittää. En tosin tiedä, onko niitä Garminilla.
Voi kaikuanturin laittaa vinoonkin. Niin se on omassa purkkarissani. Helpotti asennusta huomattavasti.Marineasssa halvin on pohjan läpi -muovianturi, 70 €. Sisäpuolinen maksaa 85 € ja kaiku lämpötila nopeus -yhdistelmä jo 390 € - materiaalikin on tosin silloin pronssia. Pohjan läpi asennettavan kaiku lämpö -anturin saisi 150 eurolla.
Mutta mitä hyötyä on nopeusanturista, kun gepsu näyttää kuitenkin nopeuden pohjan suhteen? Onko anturissa perinteinen pyörivä mittari? - oli ei enää
snörppi kirjoitti:
Tuo korjattu tieto korreloi oman kokemukseni kanssa. Halvemman hinnan vastineeksi täytynee sietää joskus tylynpuoleista kohtelua, voihan se kiireestäkin johtua näin sesonkiaikana.
Anturiksi itse laittaisin nykyisin loki/kaiku/lämpö-yhdistelmäanturin, jolloin yksi reikä riittää. En tosin tiedä, onko niitä Garminilla.
Voi kaikuanturin laittaa vinoonkin. Niin se on omassa purkkarissani. Helpotti asennusta huomattavasti.tulee asentaa suoraan kaiku ei näytä muuten oikein, pohjanläpi anturi vaikuttaa
sitten ajoon ,sitten että jarruttaa liukua ja ohjaus "vetää" sille puolelle jossa anturi sijatsee.
Jos on eteenpäin näyttävä kölilläkin on merkitystä. - snörppi
oli ei enää kirjoitti:
tulee asentaa suoraan kaiku ei näytä muuten oikein, pohjanläpi anturi vaikuttaa
sitten ajoon ,sitten että jarruttaa liukua ja ohjaus "vetää" sille puolelle jossa anturi sijatsee.
Jos on eteenpäin näyttävä kölilläkin on merkitystä.Niin tuleehan siitä kaikuanturin vinoon asentamisesta pieni lisä mittausvirheeseen, mutta onko sillä merkitystä? Kompromissi tämäkin. Halusin anturin pinnanmyötäisesti, jotta se ei jarruta ja asennus on kestävä. Kölilinjaan asentaminen olisi ollut hankalaa ja veneeni pohjassa ei ole muuta vaakasuoraa paikkaa.
Kaikuni näyttää syvyyttä vain yhdeltä alueelta veneen alla. Nyt tuo alue on hieman sivussa kölilinjasta. Anturi on alle 20 astetta vinossa. Vinosta asennuksesta johtuvan etäisyysvirheen luulisin olevan alle 10%.
Paras sijoituspaikka kaikuanturille purjeveneessä olisi varmaan kölin etupuolella keskellä venettä. Eteenpäin näyttävää ei varmaan voi asentaa pohjan sisäpuolelle vai voiko? - heh62
snörppi kirjoitti:
Niin tuleehan siitä kaikuanturin vinoon asentamisesta pieni lisä mittausvirheeseen, mutta onko sillä merkitystä? Kompromissi tämäkin. Halusin anturin pinnanmyötäisesti, jotta se ei jarruta ja asennus on kestävä. Kölilinjaan asentaminen olisi ollut hankalaa ja veneeni pohjassa ei ole muuta vaakasuoraa paikkaa.
Kaikuni näyttää syvyyttä vain yhdeltä alueelta veneen alla. Nyt tuo alue on hieman sivussa kölilinjasta. Anturi on alle 20 astetta vinossa. Vinosta asennuksesta johtuvan etäisyysvirheen luulisin olevan alle 10%.
Paras sijoituspaikka kaikuanturille purjeveneessä olisi varmaan kölin etupuolella keskellä venettä. Eteenpäin näyttävää ei varmaan voi asentaa pohjan sisäpuolelle vai voiko?Läpiasennettavia antureita valmistetaan myös sellaisia, jotka on tarkoitettu asennettavaksi vinoon, mutta silloin puhutaan laadukkaammista merkeistä.
Esim. täältä löytyy http://www.airmartechnology.com/uploads/brochures/b60.pdf
- vappuna...
Koska olet saanut jo väärääkin infoa, niin korjaillaan hiukan. Aihetta on tosin käsitelty jo kymmeniä kertoja, ne vanhat löytyvät parilla haulla.
Läpi asennettu on aina parempi vaihtoehto, koska sisäpuoliseen asennukseen hukataan tehoa. Suunnittelijan suurin haaste on poimia oikea kaiku kaloista, kasveista, lämpötilan harppauskerroksista sun muista lähtevien joukosta. Mitä suurempi teho, sen paremmin oikean signaalin osaa elektroniikka poimia näytölle. Toinen paikka, missä tehoa tarvitaan, on pehmeä pohja. Siinä missä sisäpuolinen anturi löytää kalliopohjan 100 m saakka, voi läpiasennetulla olla vaikeuksia 10 m:n kanssa. Osa ongelmaa on selvän rajakerroksen puuttuminen ja epämääräinen palaava kaiku. Ja läpiasennuksesta aiheutunut riski on olematon, sitä on vain korvien välissä. Sähköä meneen aivan saman verran asennustavasta riippumatta.
Toinen kysymys on se asento. Anturit lähettävät pulssinsa kartion muotoiseen kuvioon siten, että suurin teho on tietysti keskellä ja laidoilla heikompi. Lyhintä reittiä kulkeva signaali aina ratkaisee, joten kallellaan oleva anturi näyttää oikein, se ei ole ongelma. Säteilykartion leveys vaihtelee tyypistä toiseen, mutta ei nykyisin tavallisimmilla ainakaan yli 40 astetta ole. Pystysuorassa oleva anturi siis sietää max 20 astetta kallistusta puolelleen, sitten kaiku katoaa.Juuri näin, täysin tyhjentävä vastaus. Ehdottomasti aina reikä pohjaan kaikua varten kun se on mahdollista. yleensä se on vielä kaikista helpoinkin vaihtoehto.
- Anonyymi
vanhami kirjoitti:
Juuri näin, täysin tyhjentävä vastaus. Ehdottomasti aina reikä pohjaan kaikua varten kun se on mahdollista. yleensä se on vielä kaikista helpoinkin vaihtoehto.
Mutta, eikös tyhjentävässä vastauksessa ollut suositus asentaa anturi pohjan sisäpuolelle?
- anturi sisälle
Minulla on ollut useita kaikuja eri veneissä, aina asennettuna sisälle pohjan läpi mittaaviksi. Hyvin on toiminut, Garminin kaiku on löytänyt pohjan reilusta 100 metristä ilman ongelmia. Minusta ei ole mitään syytä porailla reikiä veneen pohjaan ennen kuin on todettu ettei sisäpuolinen asennus toimi ko. veneessä.
Anturin tyypilläkään ei ole suuremmin merkitystä kun asennetaan ilman reikiä, pohjan läpi asennettavaksi tarkoitetun voi laittaa sisällekin. Enemmän voi olla merkitystä sillä mikä on anturin keila: Halvemmat, esim. peräpeilianturit, käyttävät usein leveämpää keilaa kuin pohjan läpi asennettavat. Leveämpi keila on parempi, jos anturi tulee vinoon (etenkin purjeveneissä!). Toinen juttu on tietysti, että V-pohjaisen veneen keskilinjaan sisälle asenettavaksi paras malli on yleensä kapein vaihtoehto, eli sellainen peräpeilianturi.
Anturia ei kannata laittaa kiinni epoksilla, koska silloinhan sitä ei saa koskaan irti. Laita silikonia tms. elastiseksi jäävää ainetta anturin ja rungon väliin, niin minulla on ollut. Ohut kerros, niin ääni kulkee hyvin siitä läpi, paksu möykky silikonia saattaisi jo ääntä vaimentaakin.- heh62
Et taida puhua ihan totta noista veneistäsi, sillä kokemusta taitaa olla kuitenkin liian vähän. Ainakin minä olen irroittanut epoksilla liimatun anturin monta kertaa ilman ongelmia. Jopa yllättävän huono pito on epoksilla ollut.
Joustava liima vaimentaa värähtelyjä eli en suosittele. - kattia kans
heh62 kirjoitti:
Et taida puhua ihan totta noista veneistäsi, sillä kokemusta taitaa olla kuitenkin liian vähän. Ainakin minä olen irroittanut epoksilla liimatun anturin monta kertaa ilman ongelmia. Jopa yllättävän huono pito on epoksilla ollut.
Joustava liima vaimentaa värähtelyjä eli en suosittele.Jos joustava liima vaimentaisi, miten kävisi pulssin vedessä, kysyn vaan. Pienempikin ilmakupla ei ole ainoastaan vaimennus, se on este. Mutta lukekaa "pora käteen", siinä joku oli kirjannut kaiken oleellisen.
- anturi sisälle
heh62 kirjoitti:
Et taida puhua ihan totta noista veneistäsi, sillä kokemusta taitaa olla kuitenkin liian vähän. Ainakin minä olen irroittanut epoksilla liimatun anturin monta kertaa ilman ongelmia. Jopa yllättävän huono pito on epoksilla ollut.
Joustava liima vaimentaa värähtelyjä eli en suosittele.Ihmeellistä jos osaaminen ei riitä anturin kiinnittämiseen epoksilla niin että pysyy, mutta kuitenkin riittää väittämään että en muka puhuisi totta. Tietysti epoksiliimalla laitettu lähtee irti, jos liimattavat pinnat ovat sopimattomat sillä liimaamiseen, esim liian sileät. Silloin lopputuloksessa pinnat ovat vain vastakkain, mutta eivät kiinni toisissaan, eikä kaikuanturia kannata ainakaan niin laittaa.
- Henrik P
Jos veneen keulan v-kulma on kovin jyrkkä, tulee pohjan läpi -anturin asennuksesta hankalaa. Se olisi helposti 45° kulmassa. Silloin anturin asennus pohjan sisäpuolelle (tarvittaessa epoksilla hieman tasoittaen) on merkittävästi helpompaa. Saaristokäyttöön sopivan kaksoikeila-anturin 200 kHz signaali ei ole pienestä kuitukerroksesta moksiskaan.
Joissain kuituveneissä on jo veneen rakennusvaiheessa laminoitu anturille pesä, joka täytetään esimerkiksi risiiniöljyllä. - Anonyymi
Täällä saman aiheen kanssa painiskeleva!Norppa 9Tk vene.Ostin Raymarin Dragonflye 7.Asennettiin kylkeen viritelmällä,koska piuha ei riittänyt perään.Liian pinnalla oli,koska syvyyslukemat näytti 2,5m,veneen alla 25m.Reikää en pohjaan tee.Joten neuvokaa hyvät kipparit mitä teen.-30v kipparointia omilla veneillä-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .623802Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493010Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631312931Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3682003- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101151Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101136Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27959- 47931
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että109930