Olen pitäny nyt kuparikierukkaa kolmisen vuotta(ehkäisyteho 5v). Kuukautiset ovat aina tulleet ajallaan ja kierto on ollut 23-28päivää. Nyt kuukautiseni ovat myöhässä viikon ja tein kaksi raskaustestiä, jotka näyttivät negatiivista. Onko muilla kierukan käyttäjillä ollut kuukautiset myöhässä?ja kuinka suuritodennäköisyys on, että olisin raskaana?elämänmuutoksia on elämässäni ollut ja mietinkin voisiko ne olla myöhässä stressin takia. Milloin uskaltaisin tehdä seuraavan testin, jotta tulos olisi varma?ja onko täällä ketään, joka olisi tullut raskaaksi kuparikierukasta huolimatta?
Kuparikierukka ja kuukautiset myöhässä
33
11585
Vastaukset
- äiti*3.
raskaaksi kuparikierukan kanssa. (ja varmasti moni muukin on tullut). Eiköhän kaikilla joskus heitä kuukautiskierto, kierukan käyttäjilläkin.
Tee viikon kuluttua uusi testi. Mahd.raskautumisestahan pitää olla kulunut n.2 viikkoa jotta testi näyttää oikein.- äiti kolmelle
Kertoisitko tuosta kierukkaraskaudestasi enemmän? Oliko kierukka aivan normaalisti paikoillaan raskaaksitulon aikaan? Menikö raskaus normaalisti loppuun asti? Poistettiinko kierukka?
Kuinka kauan sinulla kerkesi olemaan kierukka ennenkuin se petti?
Kirjoitinkin jo tähänkeskusteluketjuun tilanteestani: kuukautiset myöhässä, menkkamaiset kivut ja negatiiviset raskaustestit. Olin jo kokeissa, missä tutkittiin tulehdukset. Kaikki pitäisi olla hyvin. Otan lääkäriin vielä maanantaina yhteyttä. Kirjoitan tähän keskusteluketjuun tilanteeni edistymisestä. Kirjoitelkaa tee muutkin, siis ainakin te keillä on samantyylinen tilanne.
Kävin jo muuten kierukantarkastuksessakin. Se oli siirtynyt sivulle, mutta lääkäri sanoi, että sillä ei ole merkitystä. Voisikohan se kuitenkin vaikuttaa asiaan? - ----------
äiti kolmelle kirjoitti:
Kertoisitko tuosta kierukkaraskaudestasi enemmän? Oliko kierukka aivan normaalisti paikoillaan raskaaksitulon aikaan? Menikö raskaus normaalisti loppuun asti? Poistettiinko kierukka?
Kuinka kauan sinulla kerkesi olemaan kierukka ennenkuin se petti?
Kirjoitinkin jo tähänkeskusteluketjuun tilanteestani: kuukautiset myöhässä, menkkamaiset kivut ja negatiiviset raskaustestit. Olin jo kokeissa, missä tutkittiin tulehdukset. Kaikki pitäisi olla hyvin. Otan lääkäriin vielä maanantaina yhteyttä. Kirjoitan tähän keskusteluketjuun tilanteeni edistymisestä. Kirjoitelkaa tee muutkin, siis ainakin te keillä on samantyylinen tilanne.
Kävin jo muuten kierukantarkastuksessakin. Se oli siirtynyt sivulle, mutta lääkäri sanoi, että sillä ei ole merkitystä. Voisikohan se kuitenkin vaikuttaa asiaan?Sanoiko gyne vai yleislääkäri ettei kierukan siirtyminen haittaa?
Itsellä ei löytynyt ultralla sakaroita ja kivut viittaa siihen että kierukka on valahtanut ja gyne painotti ettei ehkäisytehoa ole jos kierukka liikkuu pois paikoiltaan. - äiti kolmelle
---------- kirjoitti:
Sanoiko gyne vai yleislääkäri ettei kierukan siirtyminen haittaa?
Itsellä ei löytynyt ultralla sakaroita ja kivut viittaa siihen että kierukka on valahtanut ja gyne painotti ettei ehkäisytehoa ole jos kierukka liikkuu pois paikoiltaan.No yleislääkäri se oli, ketä sanoi, että ei siirtyminen haittaa. Kierukka ei ollut yhtään valahtanut. Oikeastaan toisinpäin se oli siirtynyt sivuunpäin.
Missä sinun kierukka oli? Oliko se häipynyt kokonaan? Etkö ollut huomannut poistumista? Oliko sinulla runsaat kuukautiset, jonka mukana kierukka on tullut pois? - ----------
äiti kolmelle kirjoitti:
No yleislääkäri se oli, ketä sanoi, että ei siirtyminen haittaa. Kierukka ei ollut yhtään valahtanut. Oikeastaan toisinpäin se oli siirtynyt sivuunpäin.
Missä sinun kierukka oli? Oliko se häipynyt kokonaan? Etkö ollut huomannut poistumista? Oliko sinulla runsaat kuukautiset, jonka mukana kierukka on tullut pois?Kierukka on edelleen "jossain" sisällä.
Menin lääkäriin kun epäilin ettei se ole paikoillaan kun kuukautisten aikana tuntui,että ulos se tulee.Todella voimakkaasti tulee yht äkkisiä kipukohtauksia ja saa ns vastaan laittaa kun kipu tuntuu kohdunsuulla.
Ensi viikolla tutkitaan sairaalassa paremmilla laitteilla ja paremmassa kiertovaiheessa missä kierukka on ja samalla otetaan pois ja laitetaan uusi.
Kuukautiset muuttuivat kierukan laiton jälkeen siten,että kaks päivää vuotaa reippaasti ja sitten pari päivää tuhnua ennen oli vuotaminen tasaisempaan.
Lääkäri suositteli hormonikierukkaa,mutta taidan kokeilla vielä kuparilla,koska olen muuten tykännyt siitä ja sopii minulle. - äiti kolmelle
---------- kirjoitti:
Kierukka on edelleen "jossain" sisällä.
Menin lääkäriin kun epäilin ettei se ole paikoillaan kun kuukautisten aikana tuntui,että ulos se tulee.Todella voimakkaasti tulee yht äkkisiä kipukohtauksia ja saa ns vastaan laittaa kun kipu tuntuu kohdunsuulla.
Ensi viikolla tutkitaan sairaalassa paremmilla laitteilla ja paremmassa kiertovaiheessa missä kierukka on ja samalla otetaan pois ja laitetaan uusi.
Kuukautiset muuttuivat kierukan laiton jälkeen siten,että kaks päivää vuotaa reippaasti ja sitten pari päivää tuhnua ennen oli vuotaminen tasaisempaan.
Lääkäri suositteli hormonikierukkaa,mutta taidan kokeilla vielä kuparilla,koska olen muuten tykännyt siitä ja sopii minulle.kierukka olla sulla häipynyt? No, toivottavasti ensi viikolla selviää. Kirjoittelehan tänne ja kerro miten kävi. Mä soitan kanssa lääkärille maanantaina ja kirjoittelen sitten tänne.
Oletko varma, että et halua raskautta? Minua ei niin haittaisi vaikka kierukka pettäisikin, mutta mun mies on toista mieltä... - ----------
äiti kolmelle kirjoitti:
kierukka olla sulla häipynyt? No, toivottavasti ensi viikolla selviää. Kirjoittelehan tänne ja kerro miten kävi. Mä soitan kanssa lääkärille maanantaina ja kirjoittelen sitten tänne.
Oletko varma, että et halua raskautta? Minua ei niin haittaisi vaikka kierukka pettäisikin, mutta mun mies on toista mieltä...Kierukka on kyllä jossain kun lankat löytyvät ja en ole synnyttänyt joten kipu olisi varmasti kamala jos se ulos tulisi,puudutus laitettiin asennukseen.
Raskautua en halua ja terveys syytkin painavat siinä (selkä vasta operoitu) joten uusi kierukka on tarpeen ja kumia käytetään kyllä jatkossakin lisänä. - äiti kolmelle
---------- kirjoitti:
Kierukka on kyllä jossain kun lankat löytyvät ja en ole synnyttänyt joten kipu olisi varmasti kamala jos se ulos tulisi,puudutus laitettiin asennukseen.
Raskautua en halua ja terveys syytkin painavat siinä (selkä vasta operoitu) joten uusi kierukka on tarpeen ja kumia käytetään kyllä jatkossakin lisänä.Onko teillä jatkuvasti tuplaehkäisy? Kyllähän kierukasta sanotaan, että se olisi hyvinkin varma (99,4 %) Onko oikein ihailtavaa, että otat ehkäisyn noin varman päälle. Monet huitelevat miten sattuu, ja sitten tehdään raskaudenkeskeytyksiä.
- -----------
äiti kolmelle kirjoitti:
Onko teillä jatkuvasti tuplaehkäisy? Kyllähän kierukasta sanotaan, että se olisi hyvinkin varma (99,4 %) Onko oikein ihailtavaa, että otat ehkäisyn noin varman päälle. Monet huitelevat miten sattuu, ja sitten tehdään raskaudenkeskeytyksiä.
Kumi on mukana siihen asti,että ovis menee sen jälkeen on oltu ilman kumia eli kierukka kumi ja kierukka "varmat päivät" tosin tämä kierukan liikkuminen säikäytti sen verran,että jatkossa ollaan vieläkin tarkempia.
- ---------------
äiti kolmelle kirjoitti:
kierukka olla sulla häipynyt? No, toivottavasti ensi viikolla selviää. Kirjoittelehan tänne ja kerro miten kävi. Mä soitan kanssa lääkärille maanantaina ja kirjoittelen sitten tänne.
Oletko varma, että et halua raskautta? Minua ei niin haittaisi vaikka kierukka pettäisikin, mutta mun mies on toista mieltä...Kierukka asia on nyt selvinnyt eli se oli todellakin valahtanut ja ulos tulossa,kivut olikin viime kuukautisten aikana jo melkoiset,kierukka oli valahtanut lisää reilun kuukauden aikana.
Päätin,että ottaisin sen nova-t kierukan,tämä valahtanut oli t-flexi 300,mutta päädyin kuitenkin gynen kanssa keskusteltua hormonikierukkaan ja se asennettiin samalla käynnillä. - äiti kolmelle
--------------- kirjoitti:
Kierukka asia on nyt selvinnyt eli se oli todellakin valahtanut ja ulos tulossa,kivut olikin viime kuukautisten aikana jo melkoiset,kierukka oli valahtanut lisää reilun kuukauden aikana.
Päätin,että ottaisin sen nova-t kierukan,tämä valahtanut oli t-flexi 300,mutta päädyin kuitenkin gynen kanssa keskusteltua hormonikierukkaan ja se asennettiin samalla käynnillä.Mihin se perustui, että sakaroita ei löytynyt? Luulisi kaiken olevan täysin näkyvillä, jos se oli ulos tulossa? Onko sulla ollut runsaat kuukautiset, kun se on päässyt valahtamaan? Mun lääkäri sanoi, että valahtaminen liittyy juuri erityisen runsaihin kuukautisiin. Kuinka kauan sulla kierukka kerkesi olemaan? Minkä hintaiset nämä kierukat ovat sulle olleet? Minä sain kuparikierukan ilmatteeksi, kun se asennettiin synnytyksen jälkitarkastukseen liittyen.
Mä olen menossa maanantaina kierukantarkastukseen, katsotaan, että onko se missä paikassa. Kivut on nyt lakanneet, joten se saattaa olla siellä ihan hyvin.
Kokeilitko sinä kuparikierukan ollessa itse niitä lankoja? Ne varmaan kaikki tuntui tosi hyvin, kun se oli tosiaan tulossa jo pois? - ----------
äiti kolmelle kirjoitti:
Mihin se perustui, että sakaroita ei löytynyt? Luulisi kaiken olevan täysin näkyvillä, jos se oli ulos tulossa? Onko sulla ollut runsaat kuukautiset, kun se on päässyt valahtamaan? Mun lääkäri sanoi, että valahtaminen liittyy juuri erityisen runsaihin kuukautisiin. Kuinka kauan sulla kierukka kerkesi olemaan? Minkä hintaiset nämä kierukat ovat sulle olleet? Minä sain kuparikierukan ilmatteeksi, kun se asennettiin synnytyksen jälkitarkastukseen liittyen.
Mä olen menossa maanantaina kierukantarkastukseen, katsotaan, että onko se missä paikassa. Kivut on nyt lakanneet, joten se saattaa olla siellä ihan hyvin.
Kokeilitko sinä kuparikierukan ollessa itse niitä lankoja? Ne varmaan kaikki tuntui tosi hyvin, kun se oli tosiaan tulossa jo pois?Kesällä kun kävin tarkastuksessa niitä sakaroita ei löytynyt en osaa sanoa tarkalleen mikä siihen oli syynä,mutta ainakin kierto oli loppuvaiheessa ja limakalvo paksu joten näkyvyys ilmeisesti oli huono ja nyt sitten kun sairaalassa taas ultralla tutkitttiin niin lääkäri heti tokaisi,että valahtanut on ja lisää viime kerrasta tästä ei nyt sen kummemmin puhuttu.
Normaalisti ei ole mielestäni mitenkään erityisen runsaat kuukautiset,aiemmin jo taisin mainita,että kuukautiset muuttuivat siten,että alku päivinä vuotaa suht paljon joten vuoto sen oli tehnyt,että tipahti.Lääkäri sanoi,että tämä kierukka on aika uusi ja se on pienempi ja sakarat ohuemmat kuin novassa joten sekin on syynä,että kierukka valahti.
Kuparikierukka oli tammikuusta 08 alkaen (kyselin kierukasta jo vuosina 04,05,06,en saanut koska en ole synnyttänyt)
Tarkalleen en tiedä milloin kierukka on valahtanut,olin selkävaivainen ja söin niin paljon kipulääkkeitä etten tuntenut kierukan aiheuttamia kipuja ennen kuin jätin kipulääkkeet pois ja heti sitten menin gynelle selvittämään asiaa.Lanka tuntui tai lähinnä mieheni tunsi ja toisinaan aina kokeili,että tuntuvat muuten lankassa ei ole mitään erilaista huomattu.
Kuparikierukka maksoi jotain 60e yksityisellä puolen kun kävin lääkärikäynti papa asennus jälkitarkastus oli yhteensä kaikki jotain 250e en muista tarkasti.
Nyt kävin ensin yksityisellä ja lääkäri laittoi lähetteen sairaalaan,että saadaan parempi varmistus kierukan liikkumisesta.Sama lääkäri hoiti asiana yksityisellä ja sairaalassa sekä myöskin aiemman kierukan laiton ja ilmaisena sain tämän uuden kierukan polilla.
Kyseinen lääkäri on kyllä todella ammattitaitoinen,mukava ja kiinnostunut henkilöstä sekä hyvinvoinnista muutenkin joten sekin tekee näiden asioiden hoitamisesta huomattavasti miellyttävämpää. - äiti kolmelle
---------- kirjoitti:
Kesällä kun kävin tarkastuksessa niitä sakaroita ei löytynyt en osaa sanoa tarkalleen mikä siihen oli syynä,mutta ainakin kierto oli loppuvaiheessa ja limakalvo paksu joten näkyvyys ilmeisesti oli huono ja nyt sitten kun sairaalassa taas ultralla tutkitttiin niin lääkäri heti tokaisi,että valahtanut on ja lisää viime kerrasta tästä ei nyt sen kummemmin puhuttu.
Normaalisti ei ole mielestäni mitenkään erityisen runsaat kuukautiset,aiemmin jo taisin mainita,että kuukautiset muuttuivat siten,että alku päivinä vuotaa suht paljon joten vuoto sen oli tehnyt,että tipahti.Lääkäri sanoi,että tämä kierukka on aika uusi ja se on pienempi ja sakarat ohuemmat kuin novassa joten sekin on syynä,että kierukka valahti.
Kuparikierukka oli tammikuusta 08 alkaen (kyselin kierukasta jo vuosina 04,05,06,en saanut koska en ole synnyttänyt)
Tarkalleen en tiedä milloin kierukka on valahtanut,olin selkävaivainen ja söin niin paljon kipulääkkeitä etten tuntenut kierukan aiheuttamia kipuja ennen kuin jätin kipulääkkeet pois ja heti sitten menin gynelle selvittämään asiaa.Lanka tuntui tai lähinnä mieheni tunsi ja toisinaan aina kokeili,että tuntuvat muuten lankassa ei ole mitään erilaista huomattu.
Kuparikierukka maksoi jotain 60e yksityisellä puolen kun kävin lääkärikäynti papa asennus jälkitarkastus oli yhteensä kaikki jotain 250e en muista tarkasti.
Nyt kävin ensin yksityisellä ja lääkäri laittoi lähetteen sairaalaan,että saadaan parempi varmistus kierukan liikkumisesta.Sama lääkäri hoiti asiana yksityisellä ja sairaalassa sekä myöskin aiemman kierukan laiton ja ilmaisena sain tämän uuden kierukan polilla.
Kyseinen lääkäri on kyllä todella ammattitaitoinen,mukava ja kiinnostunut henkilöstä sekä hyvinvoinnista muutenkin joten sekin tekee näiden asioiden hoitamisesta huomattavasti miellyttävämpää.Meinaatteko vielä jatkaa tuplaehkäisyä, vaikka hormonikierukassa on vielä parempi ehkäisyteho kuin kuparikierukassa?
Toivottavasti hormonikierukka sopii sulle hyvin! - ------------
äiti kolmelle kirjoitti:
Meinaatteko vielä jatkaa tuplaehkäisyä, vaikka hormonikierukassa on vielä parempi ehkäisyteho kuin kuparikierukassa?
Toivottavasti hormonikierukka sopii sulle hyvin!En tiedä vielä miten tämän kanssa nyt toimitaan.Pitää katsoa kunhan alku häiriöstä selvitään ja nähdään miten kierto alkaa toimia,tuleeko ovulaatio säännöllisesti vai jääkö pois,miten vuodot vai jääkö nekin pois..
Lääkäri kyllä sanoi,että nyt voi olla huoletta ilman kumia ja,että hän on urallaan nähnyt yhden hormonikierukka raskauden kierukan ollessa paikoillaan.
Synnyttämättömillä on kuulemma harvinaisempaa,että hormonikierukka liikkuu. Jos myöhemmin joskus liikkuu sen huomaisi siitä jos vuodot alkavat lisääntyä ja osaan ainakin nyt reagoida kipuihin joita tulee jos kierukka valahtaa. - äiti kolmelle
------------ kirjoitti:
En tiedä vielä miten tämän kanssa nyt toimitaan.Pitää katsoa kunhan alku häiriöstä selvitään ja nähdään miten kierto alkaa toimia,tuleeko ovulaatio säännöllisesti vai jääkö pois,miten vuodot vai jääkö nekin pois..
Lääkäri kyllä sanoi,että nyt voi olla huoletta ilman kumia ja,että hän on urallaan nähnyt yhden hormonikierukka raskauden kierukan ollessa paikoillaan.
Synnyttämättömillä on kuulemma harvinaisempaa,että hormonikierukka liikkuu. Jos myöhemmin joskus liikkuu sen huomaisi siitä jos vuodot alkavat lisääntyä ja osaan ainakin nyt reagoida kipuihin joita tulee jos kierukka valahtaa.Nyt kuukautiset alkoivat, 10 päivää myöhässä, kivutkin loppuivat ennenkuin alkoi kuukautiskivut. Jos kivut vielä jatkuvat kuukautisten loppumisen jälkeen menen tarkistuttamaan taas kierukan sijainnin lääkärissä.
Hauskaa syksyä!
- mie vaa
99% varmuudella voin sanoa että menkkas on myöhässä johtuen elämänmuutoksien aiheuttamasta stressistä. Raskauden todennäköisyys on ERITTÄIN pieni,etenkin kun se on sulla jo noin kauan toiminut toi kierukka... tee uusi testi, kun menkat ovat 2viikkoa myöhässä.
- Kierukka vuosia
Hei AP !
Olen samassa tilanteessa, kerro miten tarina päättyi? =)- enPaneKoskaaEnää
ihan sama kun ap:llä, tosin en ole uskaltanut testiäkää tehä... pakko kait se on... :((
- nou panik
mulla on ollu kuparikierukka puolivuotta, ja edellisen kierron pituus oli 55 päivää, ei siis syytä huoleen!!!! edelliset ovat olleet 30-40 pvää kierrot ja nyt hurjasti veny, mutta tuli ne sieltä sit kun vaan odotteli!! :))
- nou panik
raskaustesti on luotettava siitä hetkestä lähtien jo kun menkat ovat PÄIVÄN MYÖHÄSSÄ. EI SIIS TARVI ODOTELLA VIIKKOJA!!! lukekaa paketista ohjeet,testejä on monenlaisia myöskin.
- äiti kolmelle
Sama tilanne. Sillä erotuksella, että mulla on viikon ollut menkkamaista kipua, mutta kuukautisia ei vaan näy.
- nova tippui
Mulla taas valahti se Nova-T ja kohta asennetaan flexi-T 300, olen synnyttämätön. Kierukka ehti olla 8kk käytössä ja sitten valahti niin paljon että piti ottaa pois. Epäilykset heräsivät jo silloin kun kivut lisääntyivät eikä niihin enää auttanut edes reseptilääke. No sitten langat tulivatkin jo ulkopuolelle jolloin soitin ehkäisyneuvolaan ja pakkohan se oli sitten pois ottaa. Toivotaan että tämä toinen kuparikierukka pysyisi, koska on tähän mennessä kokeilluista kuitenkin paras ehkäisy. Hormonit ei käy eikä kumitkaan toimi. Sterilisaatiota odotellessa, ehkä sitten 7 vuoden päästä :(.
- ,.,
nova tippui kirjoitti:
Mulla taas valahti se Nova-T ja kohta asennetaan flexi-T 300, olen synnyttämätön. Kierukka ehti olla 8kk käytössä ja sitten valahti niin paljon että piti ottaa pois. Epäilykset heräsivät jo silloin kun kivut lisääntyivät eikä niihin enää auttanut edes reseptilääke. No sitten langat tulivatkin jo ulkopuolelle jolloin soitin ehkäisyneuvolaan ja pakkohan se oli sitten pois ottaa. Toivotaan että tämä toinen kuparikierukka pysyisi, koska on tähän mennessä kokeilluista kuitenkin paras ehkäisy. Hormonit ei käy eikä kumitkaan toimi. Sterilisaatiota odotellessa, ehkä sitten 7 vuoden päästä :(.
Mulla myös tuo nova-T ja olen synnyttämätön nainen. Se on nyt ollu siellä parisen kuukautta, nyt alkoi toiset menkat. Ekat oli aaaaivan kauheat, kipuja oli enemmän ku olisi edes kestänyt. Nyt alkoi toiset, AIVAN TÄYSIN ILMAN kipuja.. Ihan outoa :o Mulla on siis normaalistikin aina ollu kivuliaat ja melko runsaat menkat.
Mutta tosta valahtamisesta.. Tunsitko sä sen muuten ite myös? Ja voiko se välillä olla eri kierron vaiheessa vähän eri kohdassa ne langat? Ku joskus ainakin itsellä ne tuntuu todella kaukana, mutta eilen kun kokeilin, ne tuntuivat olevan ihmeen lähellä.. Ja tänään sitte tosiaan alkoi noi menkat. - kuparin käyttäjä.
,., kirjoitti:
Mulla myös tuo nova-T ja olen synnyttämätön nainen. Se on nyt ollu siellä parisen kuukautta, nyt alkoi toiset menkat. Ekat oli aaaaivan kauheat, kipuja oli enemmän ku olisi edes kestänyt. Nyt alkoi toiset, AIVAN TÄYSIN ILMAN kipuja.. Ihan outoa :o Mulla on siis normaalistikin aina ollu kivuliaat ja melko runsaat menkat.
Mutta tosta valahtamisesta.. Tunsitko sä sen muuten ite myös? Ja voiko se välillä olla eri kierron vaiheessa vähän eri kohdassa ne langat? Ku joskus ainakin itsellä ne tuntuu todella kaukana, mutta eilen kun kokeilin, ne tuntuivat olevan ihmeen lähellä.. Ja tänään sitte tosiaan alkoi noi menkat.itsellä flexi T300 ja kipuja on yleensä ENNEN menkkoja, ja menkkojen aikana ei ollenkaan ,mikä on munkin mielestä aika erikoista.
Lankaa en ole koskaan löytänyt, mutta lääkäri kyllä on nähnyt sen..en tiedä mistä johtuu,enkä ole sen kummemmin jaksanut alkaa asiaan perehtymään...mutta olen kyllä kuullut,että se ei voi tulla ulos niin ettei huomais! - xez
kuparin käyttäjä. kirjoitti:
itsellä flexi T300 ja kipuja on yleensä ENNEN menkkoja, ja menkkojen aikana ei ollenkaan ,mikä on munkin mielestä aika erikoista.
Lankaa en ole koskaan löytänyt, mutta lääkäri kyllä on nähnyt sen..en tiedä mistä johtuu,enkä ole sen kummemmin jaksanut alkaa asiaan perehtymään...mutta olen kyllä kuullut,että se ei voi tulla ulos niin ettei huomais!Mulla kans Flexi-T 300 ja synnyttämätön olen. Mulle lääkäri sanoi, että kierukan "tipahtaminen" johtuu yleensä väljästä kohdunkaulasta eli esim. jos kierukka on asennettu liian pian synnytyksen jälkeen. Ja sanoi myös, ettei tartte mitään kontrollikäyntejä tms. tehdä, huomaisin kyllä kivusta, jos kierukka olisi tulossa ulos. Mulla on tää ollu siis 10 kuukautta ja en oo käynyt tutkimuksissa asetuksen jälkeen. PItäisiköhän? Keväällä kävin labrassa Papa:ssa, mutta eihän sen kokeen yhteydessä kierukkaa tarkistella.
- kahden lapsen äiti
xez kirjoitti:
Mulla kans Flexi-T 300 ja synnyttämätön olen. Mulle lääkäri sanoi, että kierukan "tipahtaminen" johtuu yleensä väljästä kohdunkaulasta eli esim. jos kierukka on asennettu liian pian synnytyksen jälkeen. Ja sanoi myös, ettei tartte mitään kontrollikäyntejä tms. tehdä, huomaisin kyllä kivusta, jos kierukka olisi tulossa ulos. Mulla on tää ollu siis 10 kuukautta ja en oo käynyt tutkimuksissa asetuksen jälkeen. PItäisiköhän? Keväällä kävin labrassa Papa:ssa, mutta eihän sen kokeen yhteydessä kierukkaa tarkistella.
Mulle ainakin neuvottiin kuparikierukan laiton yhteydessä, että varata kontrollikäynti 3 kk:den päähän. Varmaan sen tarkistuksen saa etenkin jos asia huolestuttaa.
- Tuatua
xez kirjoitti:
Mulla kans Flexi-T 300 ja synnyttämätön olen. Mulle lääkäri sanoi, että kierukan "tipahtaminen" johtuu yleensä väljästä kohdunkaulasta eli esim. jos kierukka on asennettu liian pian synnytyksen jälkeen. Ja sanoi myös, ettei tartte mitään kontrollikäyntejä tms. tehdä, huomaisin kyllä kivusta, jos kierukka olisi tulossa ulos. Mulla on tää ollu siis 10 kuukautta ja en oo käynyt tutkimuksissa asetuksen jälkeen. PItäisiköhän? Keväällä kävin labrassa Papa:ssa, mutta eihän sen kokeen yhteydessä kierukkaa tarkistella.
xez aika outoa, ettei lääkärin mielestä sinun pitäisi käydä tutkimuksissa. Flexi-T:n käyttöohjaassakin lukee pitäisi käydä kontrolli käynnillä ensimmäisten menkkojen jälkeen ja puoli vuotta asennuksen jälkeen. http://www.azanta.com/media/Flexi-T_SPC_Finland_2008.pdf
Itselläni on Nova t-380 mitä gyneni (ja kierukan käyttöohje) suosittelevat tarkastamaan pari kuukautta asennuksen jälkeen ja sitten vuosittain. - .-.
Tuatua kirjoitti:
xez aika outoa, ettei lääkärin mielestä sinun pitäisi käydä tutkimuksissa. Flexi-T:n käyttöohjaassakin lukee pitäisi käydä kontrolli käynnillä ensimmäisten menkkojen jälkeen ja puoli vuotta asennuksen jälkeen. http://www.azanta.com/media/Flexi-T_SPC_Finland_2008.pdf
Itselläni on Nova t-380 mitä gyneni (ja kierukan käyttöohje) suosittelevat tarkastamaan pari kuukautta asennuksen jälkeen ja sitten vuosittain.Mulle lääkäri sanoi, että tarkistus pitäisi varata 3 kuukauden päähän. Sitten kun soitin ehkäisyneuvolaan (kierukka laitettiin tk:ssa koska ehkäisyneuvola oli kesän kiinni) niin he sanoivat, että tarkistuskäyntiin pitäisi mennä vasta noin 6kk asennuksen jälkeen. Varasin nyt sitten ekan tarkistukseni niin, että tämä kierukka on nyt ollut mulla 4 kuukautta. Itselläni tuo nova tosiaan myöskin.
Aloin muuten nyt vasta miettimään, että miten se tarkistuskäynnillä tarkistetaan? Ultralla? Onko se ihan kivutonta kuitenkin? Kierukan asennus vaan oli hirveetä.. - vuosi täynnä ..
.-. kirjoitti:
Mulle lääkäri sanoi, että tarkistus pitäisi varata 3 kuukauden päähän. Sitten kun soitin ehkäisyneuvolaan (kierukka laitettiin tk:ssa koska ehkäisyneuvola oli kesän kiinni) niin he sanoivat, että tarkistuskäyntiin pitäisi mennä vasta noin 6kk asennuksen jälkeen. Varasin nyt sitten ekan tarkistukseni niin, että tämä kierukka on nyt ollut mulla 4 kuukautta. Itselläni tuo nova tosiaan myöskin.
Aloin muuten nyt vasta miettimään, että miten se tarkistuskäynnillä tarkistetaan? Ultralla? Onko se ihan kivutonta kuitenkin? Kierukan asennus vaan oli hirveetä..mulla tarkastettiin kierukan paikallaan olo sellasella "emätinultralla" eli semmonen tikku tungetaan emättimeen jonkä avulla näkee kohtuun...
oma kierukka tarkastettiin kun oli asennettu. jälkitarkastuksesta kysyin, niin ei tarvii tarkastaa kuulemma! mut jos haluu niin voi tietenki pyytää tarkistusta, mut ei erikseen tarvii tilailla tarkistusaikoija.... - kastike
.-. kirjoitti:
Mulle lääkäri sanoi, että tarkistus pitäisi varata 3 kuukauden päähän. Sitten kun soitin ehkäisyneuvolaan (kierukka laitettiin tk:ssa koska ehkäisyneuvola oli kesän kiinni) niin he sanoivat, että tarkistuskäyntiin pitäisi mennä vasta noin 6kk asennuksen jälkeen. Varasin nyt sitten ekan tarkistukseni niin, että tämä kierukka on nyt ollut mulla 4 kuukautta. Itselläni tuo nova tosiaan myöskin.
Aloin muuten nyt vasta miettimään, että miten se tarkistuskäynnillä tarkistetaan? Ultralla? Onko se ihan kivutonta kuitenkin? Kierukan asennus vaan oli hirveetä..minulle oli 1. kontrolli ½ vuoden kuluttua asennuksesta (gynekologi) ja sitten jatkot vuoden välein. Papa otettiin ennen asennusta.
½ vuotistarkastuksessa gyne teki sisätukimuksen ja palpoi kohdun ja munsarjat sekä tarkisti keirukan asennon ja paikan kohdussa vaginaultralla (emättimen kautta siis ultrattiin)
Ultraus ei koskenut lainkaan, kohdun palpointi teki vähän kipää (mutta minulla se on aina ollut niin, joten ei uutta). Eli periaatteessa ihan tavallinen gynekologinen tutkimus. Ainoa ero oli siinä, että kohdussa oli nyt kierukka ja gyne varmaan sisätukimuksen aikana katsoi sillä silmällä vähän tarkemmin mahdollisia tulehdusmerkkejä.
Niin ja tieysti sillei erosi myös, että gyne kyseli hiukan tarkemmin vuodoista kivuista ja sen sellaista. kun kaikki oli normaalia, gyne tokaisi, että hyvä, yleensä kaikki (=kivut ja vuodon määrä) palautuukin ennalleen ½ vuoden sisään asennuksesta.
Sitten toivotti hyvät jatkot ja hihkaisi, että seuraava kontorlli vuoden päästä. - et6y
kastike kirjoitti:
minulle oli 1. kontrolli ½ vuoden kuluttua asennuksesta (gynekologi) ja sitten jatkot vuoden välein. Papa otettiin ennen asennusta.
½ vuotistarkastuksessa gyne teki sisätukimuksen ja palpoi kohdun ja munsarjat sekä tarkisti keirukan asennon ja paikan kohdussa vaginaultralla (emättimen kautta siis ultrattiin)
Ultraus ei koskenut lainkaan, kohdun palpointi teki vähän kipää (mutta minulla se on aina ollut niin, joten ei uutta). Eli periaatteessa ihan tavallinen gynekologinen tutkimus. Ainoa ero oli siinä, että kohdussa oli nyt kierukka ja gyne varmaan sisätukimuksen aikana katsoi sillä silmällä vähän tarkemmin mahdollisia tulehdusmerkkejä.
Niin ja tieysti sillei erosi myös, että gyne kyseli hiukan tarkemmin vuodoista kivuista ja sen sellaista. kun kaikki oli normaalia, gyne tokaisi, että hyvä, yleensä kaikki (=kivut ja vuodon määrä) palautuukin ennalleen ½ vuoden sisään asennuksesta.
Sitten toivotti hyvät jatkot ja hihkaisi, että seuraava kontorlli vuoden päästä.Tuntuu, että liikkuu monenlaista ja hyvinkin erilaista tietoa kuparikierukasta. Itelleni ei sopinut pillerit, mutta ajattelin laitattaa yksityisellä kuparikierukan. En sitten ottanutkaan, koska lääkäri sanoi ettei kuparikierukka ole luotettava ehkäisymuoto. Lisäksi minulla on kivuliaat kuukautiset olemassa ja se olisi lisännyt tuskaa. ja olen synnyttämätön ja jo sisätutkimus teki kipeää -eli en sitten ottanut edes sitä pienintä mahdollista kokoa. eniten vaikutti ehkäisytehon epävarmuus.
- sindef
xez kirjoitti:
Minulla tarkistettiin kierukan pysyminen papakokeen yhteydessä.
- vantaalainen2
sindef kirjoitti:
Minulla tarkistettiin kierukan pysyminen papakokeen yhteydessä.
Noi tarkistusjutut ja muut voi varmaan vähän vaihdella terkkareittain ja paikkakunnittain, joka paikassa vähän omat jutut. Itse kävin ottamassa kierukan jälkitarkastuksessa 3kk synnytyksen jälkeen, ja silloin sanottiin että puoli vuotta synnytyksen jälkeen pitää varata papa ja samalla katsotaan kans kierukan paikalla pysyminen, eli siis 3kk asennuksen jälkeen.
Taidan olla ainoa ketä kierukan laittaminen ei ole sattunut lainkaan, hyvin on paikat saanu kipukoulutusta synnytyksessä :D :D :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2743415Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1041720Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is2121333- 731323
- 621174
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra1991097Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:521039- 63991
Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea
Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei18863- 42847