Heippa vaan kaikille.Kumpaa liittoa suosittelisitte Tradenomille; Tradenomiliittoa vai Toimihenkilöunionia.Katselin juuri näitä kotisivuja molemmista ja itseasiassa eduthan ovat suurinpiirtein samanlaiset.Jäsenmaksu on Trallissa 26 e ja TU:ssa 1,2 prosenttia bruttotuloista. Ainoa mikä vähän mietitytti TU:n eduksi oli se, että jos sattuisi olemaan työtön niin TU ei peri työttömiltä jäseniltään jäsenmaksua mutta TRAL perii puolet jäsenmaksusta.Tämä on kyllä ainakin näin lama-aikaan aika isokin houkutin TU:lle kun nuo edut ovat suurinpiirtein samanlaisia.Mitä mieltä te olette näistä kahdesta liitosta ja kumman puolelle kääntyisitte.Kiitos.
TRAL vai TU
11
748
Vastaukset
- yxn
Valitset liiton sen mukaan, mikä ammattiliitto/-järjestö on sinuun sovellettavan työehtossopimuksen allekirjoittajana ja jonka luottamusmies löytyy työpaikalta. Jos se on STTK-lainen niin TU, jos akavalainen niin TRAL. Sitten kun vaihdat työpaikkaa, voit vaihtaa liittoa.
- asiasta tietävä
Heippa itsellesi!
Toimihenkilöunioni solmii teollisuuteen, palveluihin ja ICT- alalle yhteensä 47 työehtosopimusta eri työnantajaliittojen kanssa. Niissä määritellään kunkin alan vähimmäisehdot kuten minimipalkka, matka-ajan palkka ja monet muut taloutta parantavat tai työelämän laatua partantavat asiat. Käy katsomassa TU:n nettisivuilla työskenteletkö jollakin noista aloista ja jos työskentelet, kannattaa valita TU. Osoite on www.toimihenkilounioni.fi.
Saat jäsenmaksullesi muutakin vastinetta kuin työttömyysturvan.- TRAL
Tervehdys,
TRAL tekee samankaltaista työehtosopimustoimintaa, kuin Toimihenkilöunionikin. Erona on se, että TRAL tekee tätä Ylemmät toimihenkilöt YTN ry:n kautta, joka on kaikkien koulutettujen (insinööörit, ekonomit, lääkärit, juristit jne.) muodostama yhteinen neuvottelujärjestö. Sopimukset koskevat ylempiä toimihenkilöitä, jollaisia tradenomit usein ovat tai ainakin tulevat urallaan olemaan.
Koulutuksen mukaisen järjestäytymisen etuna on se, että liittoa ei tarvitse vaihtaa aina sen mukaan, missä on töissä. Sama liitto palvelee opiskeluajoista ihan työuran päättymisen jälkeiseen aikaan. Kaikki jäsenedut on räätälöity juurikin tradenomin tarpeita silmällä pitäen.
Päivän selvää lienee se, että tradenomien yksilöllinen etu ei nouse kovin korkealle liitossa, johon pääsee jäseneksi kaikki mahdolliset hammaslaborantista kirjastonhoitajaan. Ei ole mahdollista olla kaikkien ryhmien edunvalvoja. Tästä syystä TRAL on tradenomille paras liitto.
TRAL tekee lisäksi paljon työtä tutkinnon tunnettuuden ja imagon eteen. Se viestii työnantajille ja yhteiskuntaan tradenomin kyvykkyydestä toimia asiantuntijatehtävissä. Tämä edesauttaa jokaisen tradenomin työllisyyttä ja urakehitystä. Mikään muu taho tässä maassa ei tee tradenomien eteen vastaavaa työtä ja parhaiten asiaan pystyy itse vaikuttamaan järjestäytymällä TRALiin.
TRAL on panostanut viime aikoina erityisesti urapalveluihinsa. Ajatuksena on, että ammattiliitto ei ole vain linnake siinä tapauksessa kun tulee ongelma, vaan olemme mukana jäsenen koko uran ajan. Oli tilanne sitten mikä tahansa, kuten uuden työpaikan löytäminen, oikean palkkatason saavuttaminen tai vaikkapa lisäkoulutusmahdollisuudet, TRAL auttaa näissä kaikissa.
Kannattaa käydä katsomassa netistä TRAL:n Liity. Älä liidä -kampanja www.liityäläliidä.fi
- ex-tu
Neuvon välttävvvmään TU:ta. Ne kusetti mua kun olisin tarvinnut niiden apua.
Ensin ne lupasi sen mitä odotinkin, kunnes alkoi neljän kuukauden "ei-oota". Sitten ilmoittivat ettei apua tule. Paska liitto.- Sano ei TU:lle
Ensinnäkin TU ei ole ainakaan minulle tarjonnut minkäänlaista apua:
- Ei lakiapua
- Ei apua palkan korotusta pyytäessä
- Ei apua kysyttäessä määräaikaisuuksista
- Ei apua työpaikkakiusaamistapauksessa, (ohje oli "ota loparit", ja "mä muuten tunnen sen").
- TU:n ja työpaikan luottamusmies on epäpätevä merkonomi, joka ei aja kenenkää etua, paitsi omaansa
- TU:n palkan pisteytyslomakkeessa ei ole mitään hyötyä koulutuksesta siinä merkonomit ja tradenomit tekevät saman arvoista työtä, lisäksi työpaikalla päätetään ensin palkka ja sitten ruksaillaan mitä sattuu.
- TU:lla jäsenet ei todellakaan ole mitenkään aktiviteettiä, on retkiä joo, esim. Tutustuminen Tampereen kaupunkii.. hei haloo! eikö löydy omaa autoa ettei pääse muutaman kymmenen kilometrin päähän! Tai että mennää läheiseen rantaa ja ota omat kaljat mukaan. =)
-TU:n lehteä mulle ei varmaa enää edes tuu, se oli täysin olematon.
- Kortilla sai joskus bensasta muistaakseni alennusta, paitsi automaatti ei koskaan huolinut korttia :-), toki jäsenmaksut menee
-ns. vasempaan taipuvainen työväenliitto käsittääkseni, joka ei rohkaise kouluttautumaan ym.
Jotain positiivista, tosiaan TU on mukana tekemässä työehtosopimusta, joo.. ehkä?
Tradenomiliitosta:
Tekevät työtä tradenomien maineen puhdistajana, emmehän me kouluttautuneet tradenomiksi siksi että voisimme tehdä samoja hanttihommia kuin merkonomit.
- Pienempi jäsenmaksu kuukaudessa
- Joskus olen käyttänyt lakimiespalveluja, niin sain heti pitkän kirjeen vastaukseksi sähköpostiin ja olivat siellä erittäin aktiivisia
- laadukkaat nettisivut, hyvä lehti ainakin silloin ku opiskeluaikana kuuluin liittoon.
- sivuilla mm. uravinkkejä tradenomeille ja ajankohtaisia uutisia
- ............
TRAL:iin ei sitten työtön voi liittyä.
- 67uty
Eiköhän työtönkin voi liittyä Traliin, ainoastaan ei kassaan voi liittyä työttömänä muttá muuten kyllä voi. Minä liittyisin Traliin jos olen tradenomi.
- miukhk
67uty kirjoitti:
Eiköhän työtönkin voi liittyä Traliin, ainoastaan ei kassaan voi liittyä työttömänä muttá muuten kyllä voi. Minä liittyisin Traliin jos olen tradenomi.
on TRAL. Halvempiakin on tarjolla ja suht samat palvelut. Vähän vaan googlaa alan liittoja. Eikä liittoa muuten ole pakko vaihtaa, vaikka vaihtas duunia. Usein ei ees kannata vaihtaa.
- EiTUU
Tral ilman muuta. Paitsi jos olet B to B -myyntityössä, silloin Akavalainen SMKJ
- versio2
Kyllä se vaan niin menee, että sitä tessiä mitä alalla nuodatetaan niin sen neuvottelemaan liittoon kannattaa liittyä. Tral kertoo netti sivuillaan palkkasuosituksista. Saahan niitä suositella, mutta alan tes sen joka tapauksessa määrittää. Tral ei neuvottele yhtään tessiä, sekä heillä ei ole aluetoimistoja jäsenpalveluita tarjotakseen, sekä heillä ei ole neuvotteluoikeutta yhdellekkään tessille. jos alalla noudatetaan tu:n tessiä niin liity sinne. Tradenomeja työskentelee monilla eri aloilla, kuten esim. kaupan alalla. Ei tral pysty auttamaan, koska siellä nuodatetaan kaupan tessiä ja sen neuvottelee pam. En ole nähnyt kertaakaan julkisuudessa trallin työtaistelutoimenpiteistä tai mistään muustakaan. Kuten sanoin jo palkka määräytyy alan mukaan, ei trallin, trollin, sekä muiden marttakerhojen.
- palvelu ratkasee
versio2 kirjoitti:
Kyllä se vaan niin menee, että sitä tessiä mitä alalla nuodatetaan niin sen neuvottelemaan liittoon kannattaa liittyä. Tral kertoo netti sivuillaan palkkasuosituksista. Saahan niitä suositella, mutta alan tes sen joka tapauksessa määrittää. Tral ei neuvottele yhtään tessiä, sekä heillä ei ole aluetoimistoja jäsenpalveluita tarjotakseen, sekä heillä ei ole neuvotteluoikeutta yhdellekkään tessille. jos alalla noudatetaan tu:n tessiä niin liity sinne. Tradenomeja työskentelee monilla eri aloilla, kuten esim. kaupan alalla. Ei tral pysty auttamaan, koska siellä nuodatetaan kaupan tessiä ja sen neuvottelee pam. En ole nähnyt kertaakaan julkisuudessa trallin työtaistelutoimenpiteistä tai mistään muustakaan. Kuten sanoin jo palkka määräytyy alan mukaan, ei trallin, trollin, sekä muiden marttakerhojen.
Tes on sama kaikille, jotka samassa puljussa työskentelee. Mä sanosin että ota liitto josta saa HENKILÖKOHTASTA neuvontaa. Turhaan maksat ittes kipeeks ja istut sit lakossa kun joku em. PAMissa päättää sellasen päälle laittaa. Pienemmissä työpaikoissa ei välttis ole edes TESsiä käytössä, jos ei ole alalla yleissitovaa sellasta. Yritäpä siinä isoon liittoon soitella ja pyytää jeesiä henkilökohtasiin neuvotteluihin. Niille sä olet pelkkä jäsennumero. Kokemusta on ja ihan liikaa. Vaikka eipä silti, en mä TRALiinkaan kuulu, vaan pienempään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734396- 332501
- 402314
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin201807Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401672Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251542- 811536
- 1481331
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901145