Kuinka tärkeä suosittelija on?

LilaBabe

Heippa! Olen määräaikaisena töissä, olen nyt aikeissa hakea vakkarihommaa muulta työnantajalta. En tiedä jatkuisiko mun sopparini tässä työssä, mutta haluan ainakin koittaa tuota toista vakkariduunia. Eikö niin voi tehdä. Tuntuu kuitenkin pahalta nykyistä työnantajaa kohtaan että pelaan heidän selän takana tällaista peliä, etten kerro heille siitä, mutta uskon että mulla on siihen oikeus, koska olen jo toista vuotta määräaikaisella sopimuksella, eikä vakkarista tietoakaan. Nyt vaan ihmetyttää se, etten saa hakemukseeni ketään suosittelijoita, kun en kehtaa pyytää nykyistä esimiestäni. Pitäisikö vaan pyytää vai mitä tekisitte mun sijassani? Kuitenkin jos vakkari ei tärppää, haluaisin jatkaa täällä, mutta onko se enää mahdollista jos työnantaja saa tietää että olen hakenut muita töitä?? Kuinka tärkeä kohta suosisttelija oikeasti hakemuksessa on? jos kohta on tyhjä, meneekö hakemus heti sivuun?

18

7715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Duuneja vaihtanut

      Ei tuohon voi sanoa mitään sen kummempaa yleispätevää, mutta pari asiaa toki jotka punnittava:

      Eihän suosittelija mikään pakollinen ole. Se on hyvä olemassa ja osoittaa, että on hoitanut hommansa useimmiten hyvin. (Toki suosittelija-asiassakin voi kikkailla, eli jos ed. työpaikka haluaa eroon niin pian kuin suinkin ja sovit, että ok, sitten mä haen muualle ja suosittelette kaikille miten hyvä mä olen, niin suositushan se on sekin...Vaikka työntekijästä ei olisi asenteesta lähtien kuin pelkkää harmia, mutta laillisesti ei voida erottaa jos itse ei lähde). Pääsääntöisesti nyt tietysti mitä parempi paikka on niin hyvä merkitä, ja tietyillä aloilla aika vakiojuttukin suosittelijoiden merkkaaminen. Toki se voi vähän pistää aina jo hakemusta lukiessa mietityttämään, että miksi tällä ei ole suosittelijoita ketään... Aina se ensimmäinen ajatus hiukan on, että jotain ei ole mennyt putkeen edellisessä paikassa tai paikoissa. Etenkin jos useampia duuneja cv:ssa eikä silti yhtään puolesta puhujaa.

      Toi toinen kohta sitten on,että jos pyydät nykyistä työpaikkaa suosittelemaan niin:

      a) Kerrot lähtökaipuustasi

      b) Et silti voi tietää, mitä sinusta sanotaan jos pomo suivaantuu..

      c) Et kuitenkaan voi tietää miten tärkeä suosittelija on.


      Joten vaakakupissa kaksi asiaa aika rintarinnan. Polttaako sillat vanhaan, vai torpedoida työnhaku mikäli olisi enemmän kuin toivottavaa, että olisi hakemuksessa puoltajia.

      Itse toimisin näin: Jätät kohdan tyhjäksi mutta teet muutoin hyvän hakemuksen (etkä mitenkään vihjaa hakemuksessa, että kuitenkin sinulla siteitä vanhaan paikkaan. Jos jätät suosittelijan pois ja annat "olen kyllä ihan tyytyväinen näinkin" -kuvan, niin osoitat että kunhan kokeilet kepillä jäätä, mutta et ole tarpeeksi tosissasi vanhassa paikassa asiasta kertoaksesi vaan jätät portin täysin auki). Jos pääset haastatteluun, niin SIIHEN MENNESSÄ päätät mitä vastaat suosittelija-asiaan. Hyvin voi tulla eteen,että sinulta kysytään voiko soittaa edelliseen/nykyiseen työpaikkaan ja silloin on tietysti enemmän kuin suotavaa vastata -Kyllä-, ellet sitten osaa erittäin hyvin ja luovasti puhua haastattelijaa ympäri taidoistasi ja ei tarvitse mitään muita osoituksia:) Parashan tietysti on, että itse sanoisit haastattelussa ja jo niin pitkällä ollessasi, ensin, että niin et huomannut laittaa suosittelijoita mutta nyt sinulla olisi tässä nimiä. Mutta jos haastettelutilanteessa ja jo selkeän työhistorian omaavana sanot, että ei voi soittaa aiemmalle työpaikalle ja suosittelijoitakaan ei ole, niin silloin on melkoisen varmasti kiitos ja näkemiin se paikka.

      Mutta pistä tosiaan hakemus ilman suosittelijaa ja katso tuleeko vastakaikua. Jos tosiaan päädyt tilanteeseen, ettet sellaista nykyisestä tahdo laittaa näkyviin.

    • joku suosittelija

      Sinuna laittaisin sellaisen hakemuksen, jossa toteaisin, että toimitan suosittelijoiden yhteystiedot pyydettäessä. Sitten vaan miettimään oman uran varrella tapaamisia ihmisiä, kuka / ketkä heistä sopisivat suosittelijoiksi. Kukaan ei ihmettele, jos sinulla ei ole antaa nykyisestä työpaikastasi suosittelijaa, kun olet siellä vielä töissä.

      • suo siellä

        Noita suosittelijoita minäkin olen miettinyt. Edellinen pomo oli hieman häiriöinen työpaikkakiusaaja ja otin napit vastakkain. Äijä on kyllä lipevä, että saattaisi jopa puhua ylistäen minusta, jos luvassa olisi hänelle sulkia hattuun, mutta koskaan ei voi olla varma. Hänen puheensa meni aina sen mukaan, millainen aamukahvi oli ollut. Häntä siis en voi laittaa suosittelijaksi. Sitä edellisen pomon kyllä. Olen miettinyt myös kolleegoja, koska he tuntevat minut ja tietävät työnlaadun, mutta useimmissa työpaikoissa halutaan päällikkö/osasto/linjapäälliköitä suosittelijoiksi.

        Ainakin ICT-alalla on paljon työnantajia, joilla ei pääse haastattelusta jatkoon, ellei ole mieluiten kahta suosittelijaa. Ja ne tarkistetaan ja soitellaan läpi. Minusta on epämiellyttävä olo olla joiden suosioiden varassa hakemassa töitä.


      • Nimi Merkkiläinen
        suo siellä kirjoitti:

        Noita suosittelijoita minäkin olen miettinyt. Edellinen pomo oli hieman häiriöinen työpaikkakiusaaja ja otin napit vastakkain. Äijä on kyllä lipevä, että saattaisi jopa puhua ylistäen minusta, jos luvassa olisi hänelle sulkia hattuun, mutta koskaan ei voi olla varma. Hänen puheensa meni aina sen mukaan, millainen aamukahvi oli ollut. Häntä siis en voi laittaa suosittelijaksi. Sitä edellisen pomon kyllä. Olen miettinyt myös kolleegoja, koska he tuntevat minut ja tietävät työnlaadun, mutta useimmissa työpaikoissa halutaan päällikkö/osasto/linjapäälliköitä suosittelijoiksi.

        Ainakin ICT-alalla on paljon työnantajia, joilla ei pääse haastattelusta jatkoon, ellei ole mieluiten kahta suosittelijaa. Ja ne tarkistetaan ja soitellaan läpi. Minusta on epämiellyttävä olo olla joiden suosioiden varassa hakemassa töitä.

        Jotenkin työnantajat osoittavat typeryyteensä tuolla suosittelijoiden vaatimuksella. Itselläni on yksi entinen työnantaja, jonka suositukset kertovat minulle työnhakijasta tasan yhden asian: Hyvä perseennuolija. Hän ei norsunluutornissaan ollut yhtään kärryillä siitä mitä kentällä tapahtui, mutta mielistelijöistä tykkäsi. Jos olisin hakemassa työntekijää ja näkisin tämän tyypin suosittelijana, se olisi hakijalle pitkä miinus. Osa työnantajista kyllä tietääkin, että suosittelijat eivät aina ole luotettavia.

        Tiedän kotikunnastani tapauksen, että eräästä paikasta koeajalla irtisanottu meni haastatteluun, ja tämä oli vain plussaa. Haastattelija oli sanonut, että osoitin rohkeutta kun uskalsit sinne edes mennä töihin, vaikka maine on mitä on.


      • kaksi/kolme parasta
        suo siellä kirjoitti:

        Noita suosittelijoita minäkin olen miettinyt. Edellinen pomo oli hieman häiriöinen työpaikkakiusaaja ja otin napit vastakkain. Äijä on kyllä lipevä, että saattaisi jopa puhua ylistäen minusta, jos luvassa olisi hänelle sulkia hattuun, mutta koskaan ei voi olla varma. Hänen puheensa meni aina sen mukaan, millainen aamukahvi oli ollut. Häntä siis en voi laittaa suosittelijaksi. Sitä edellisen pomon kyllä. Olen miettinyt myös kolleegoja, koska he tuntevat minut ja tietävät työnlaadun, mutta useimmissa työpaikoissa halutaan päällikkö/osasto/linjapäälliköitä suosittelijoiksi.

        Ainakin ICT-alalla on paljon työnantajia, joilla ei pääse haastattelusta jatkoon, ellei ole mieluiten kahta suosittelijaa. Ja ne tarkistetaan ja soitellaan läpi. Minusta on epämiellyttävä olo olla joiden suosioiden varassa hakemassa töitä.

        Älä anna "oikeanlaisten" suosittelijoiden puutteen lannistaa. Kerroit, että yksi entinen esimiehesi voisi olla suosittelijasi. Etsi vielä pari kolleegaa tai vaikkapa asiakasta tms. suosittelijaksi ja sitten vaan peukut pystyyn! Voit aina perustella valintaa esimerkiksi sillä, että nämä henkilöt tietävät parhaiten, millaista työtä olet tehnyt ja miten laadukasta työsi jälki on ollut.

        Itse olin juuri viikko sitten erään työni kautta tuntemani henkilön suosittelijana. En ole koskaan työskennellyt hänen kanssaan samassa työpaikassa, saati ollut hänen esimiehensä, mutta olen ollut sattuneesta syystä hänen kanssaan tekemisissä (=työskennellyt) usein ja säännöllisesti useamman vuoden ajan. Tuttavani potentiaalinen uusi esimies, firman tj, soitti referenssipuhelun. Hän oli erittäin tyytyväinen kuulemaansa. Tuttavani sai kyseisen paikan.


    • sheah

      Nostan tätä ikivanhaa aloitusta, koska sama asia vaivaa. Olen ennen saanut työpaikat ilman suosittelijoita, mutta nyt en ole pitkään aikaan päässyt edes haastatteluun. Tiedän kyllä, että ajat ovat vaikeat, mutta mahtaako vika olla osittain siinä, etten ole pyytänyt suosittelijoita? Onko lähes kaikilla muilla suosittelijat merkittynä? Olis kiva kuulla myös jonkun rekrytoijan kanta tähän.

      • Rouhkimus

        Itse aikoinani keksin työhistoriani mielikuvituksesta ja suosittelijat olivat kavereitani. Puolet työtodistuksistanikin oli väärennetty mielikuvitusfirmoihin. Tämän nykyisen duunin kohdalla Kaverin kanssa tekaistiin mielikuvitusfirmalle jopa nettisivutkin. Äärimmäinen röyhkeys kannattaa. Tärkeintä on se että sinä ja historiasi näyttää siltä, jota rekrytoija odottaa.


      • Rouhkimus

        Itse aikoinani keksin työhistoriani mielikuvituksesta ja suosittelijat olivat kavereitani. Puolet työtodistuksistanikin oli väärennetty mielikuvitusfirmoihin. Tämän nykyisen duunin kohdalla Kaverin kanssa tekaistiin mielikuvitusfirmalle jopa nettisivutkin. Äärimmäinen röyhkeys kannattaa. Tärkeintä on se että sinä ja historiasi näyttää siltä, jota rekrytoija odottaa.


      • röyhröyh
        Rouhkimus kirjoitti:

        Itse aikoinani keksin työhistoriani mielikuvituksesta ja suosittelijat olivat kavereitani. Puolet työtodistuksistanikin oli väärennetty mielikuvitusfirmoihin. Tämän nykyisen duunin kohdalla Kaverin kanssa tekaistiin mielikuvitusfirmalle jopa nettisivutkin. Äärimmäinen röyhkeys kannattaa. Tärkeintä on se että sinä ja historiasi näyttää siltä, jota rekrytoija odottaa.

        Komppaan rouhkimusta. Tein muutama vuosi takaperin seuraavanlaisesti. Graafikko kaveri teki konkkaan menneen firman logoilla varustetun työtodistuksen. Photoshopilla tosi helppoa. Yhteysnumero suosittelijalle kuka oli tietysti toinen kaverini ja jonka feikki nimi komeili todistuksessa oli nimenomaan tätä tarkoitusta varten hankittu prepaid liittymä. Soitto tuli ja läpi meni. Vieläkin naureskellaan jutulle.


      • ajatovatmuuttuneet__

        Sitten taas on niitä, jotka oikeasti ovat olleet loistavia työntekijöitä ja joilla on ihan oikeasti oikeat, rehelliset mahtavat suositukset. Sitten kun näillä haet töihin niin haastattelija luulee, että olet oikeasti täys paska työntekijä ja sinusta on haluttu eroon keinolla millä hyvänsä.

        Itse aikoinaan pärjäsin hyvin juuri hyvien suosittelijoiden takia. Toisaalta taas oli yksi hyvä suosittelija, joka osoittautui kierolla tavalla myös huonoksi suosittelijaksi ja välillä taas äärimmäisen hyväksi. Suosittelijoilla oli erittäin tärkeä rooli palkkaamisessa. Itsellä niitä oli useampi. Nykyään taas ei auta vaikka olisi 10 loistavaa, asiallista ja oikeasti rehellistä suosittelijaa. Sillä ei ole mitään merkitystä enää, ei edes välttämättä pääse haastatteluun. Nykyään on tärkeintä, että olet alle 25v tai yli 55v (kuntapuoli), sinusta saadaan palkkatukea, olet jonkun kaveri, tuttava, puoliso, sukulainen tai huijaat hyvin hräskisti haastattelijaa tekaisemalla juuri sellaisen työkokemuksen kun haastattelija haluaa, tekaiset väärännetyt työ- ja opiskelutodistukset sekä tekaistut suosittelijat tekaistusta firmasta.


      • Työtodistussuosittelee

        Ei mitään merkitystä.

        Kun on aiemmista paikoista työtodistukset arvioilla,ei sillä,että pyytää jotkuta valikoitua henkilöä onnistuneesti kehumaan itseään ole käytänössä mitään merkitystä.Annetut työtodistukset puhuvat luottetavammin, pitk'ällä aikavalillä.

        Kyllä joku sattaa kysyä suosittelijaa,mutta sillä tuskin on suuremmalti käytännön merkitystä,muutoinkuin,että voi sulkea halijan pois ja käyttää raakkausmielessä.

        Jos mennään tutunkautta,niin tyuolloin on suosittelijalla merkitys,kun avautuu työ suhteilla ,ei muutoin.


    • Ei merkitystä

      Sellaistakin on nähty, että huono työntekijä painostetaan lähtemään itse sillä houkuttimella, että mukaan saa irtisanomispaketin,.erinomaisen työtodistuksen ja hyvät suositukset. Nykyään työtodistuksista tai suosittelijoista ei välttämättä voi päätellä enää yhtään mitään.

    • Pitkomummu

      Olen pulassa. Työtoveri pyysi minua suosittelijaksi, enkä millään verukkeella voinut kieltäytyä. Nyt hän on päässyt työpaikkahaastatteluun ja pelkään, että minulle soitetaan ja kysellään hänestä, enkä todellakaan voi sanoa hänestä mitään positiivista.

    • yksinpärjääjä

      Suosittelijat tarkoittavat, että ihminen osaa nuoleskella ja pärjää muiden ihmisten kanssa. Hyvä joissain hommissa. Itse en koskaan ole laittanut suosittelijaa - en ole ymmärtänyt asialla olevan mitään hyötyä. Se, että pärjää omillaan on itse asiassa hyvä meriitti monissa paikoissa- kunhan sen muistaa mainita työhaastattelussa ajoissa. Jos tämän jälkeen työnantaja alkaa kysyä suosittelijaa - no omapa on mokansa, meikä nostaa kytkintä. Haastattelija on imbesilli eikä myöskään ymmärrä puhetta - firma on menettänyt maineensa!

    • turhauttavaaaa

      Mulle soitti ykskaks opteam-vuokratyöfirmasta joku ja kiivaasti vähätteli työhistoriaani ja ihan alkoi haukkumaan kun mulla on paljon lyhyitä työsuhteita (määräaikaisuuksia, ei mielestäni pitäisi olla nykyisin mikään huonon työntekijän merkki) joten ei kauheesti tehy mieli edes tupata tuon rekryfirman asiakkaaksi. Lopulta koko homma tyrehty siihen kun mulla ei ole suosittelijoita, on kuulemma heille ehdoton edellytys että vähintään 1 suosittelija on oltava. Ei auttanuees vaik sanoin ex-työnantajieni olevan kaikkien joko kuolleita tai eläkkeellä kun tää rekry-naikkonen keksi että voisin alkaa pommittaan puheluilla erästä ex-pomoani joka on nyt ansaitulla eläkkeellä=O.

      • ajatovatmuuttuneet__

        Joo, mulle kans on käynyt useasti noin, että määräaikaisuuksia vähätellään sekä ihmetellään hirveästi, että miksi miksi.. Siinä sitten yrittänyt selittää, että olisin kyllä ehdottomasti halunnut toistaiseksi voimassaolevaa suhdetta, mutta mistään en ole saanut, ainoastaan lyhyitä määräaikaisuuksia... Onneksi olenkin alaa vaihtamassa, mutta silti:D

        Olen ollut tuolle Opteamilla haastattelussa lukuisat kerrat joskus muinoin. Aivan totaalisen turhaan heitettyä aikaa! Aina haastattelevat, mutta koskaan eivät palkkaa. Varmaan oikeasti keräävät jotain tietoja hakijoista rekisteriinsä, myyvät kenties niitä tietoja eteenpäin tai muuta jotain hämärää ja välttämättä niitä työpaikkoja ei edes välttämättä ole olemassakaan. En enää koskaan tuonne hae, aivan hukkaan menee aika ja energiat.

        Viime kesänä hain erääseen työpaikkaan töihin ja aivan törkeä vähättely sen haastattelijan toimesta. Olen ollut alalla x joskus ennen muinoin ja sanoin, että oikeasti haluaisin olla tuolla alalla, jonka jälkeen haastattelija sanoi päin naamaa, että en usko! Just just, todella törkeää ja vielä kun satuin oikeasti puhumaan oikeasti totta. Sitten väitti, että kun olen kuulema halunnut aikoinaan alalle y niin, että se on vähän sellainen huono juttu. En ole aikoinaan halunnut alalle y todellakaan, mutta oli pakko jostain saada töitä, koska muuten olisin taloudellisesti pudonnut aivan tyhjän päälle eli ts. taloudellisesta pakosta olen joutunut ottamaan sellaista työtä vastaan, josta ikinä en ole unelmoinut minun tulevaisuuden alaa. En olisi saanut rahaa sossusta enkä Kelasta ja vuokra ja ruoka kuitenkin pitäisi jotenkin maksaa jne. Millä nämä haastattelijat kuvittelevat sitten ihmisten elävän? Kaikilla ei ole rikkaita vanhempia, kaikki eivät voi asua aikuisiällä vanhempien luona, ennen vanhaan ei saanut alle 25-vuotias työttömyyskorvausta ja toimeentulotukea jos ei ollut 2.asteen ammattitutkintoa tai ammattiopistotutkintoa. Yo-papereista ei saanut mitään rahaa Kelasta eikä sossusta.


      • lsldldös

        Vähätellään määräaikaisuuksia ja määräaikaisuuteen ollaan kuitenkin palkkaamassa? Eihän vuokrafirmoilla muuta ole tarjolla kuin määräaikaisuuksia, jotka todella harvoin muuttuvat vakinaisiksi.


    • Anonyymi

      "Tietyissä tapauksissa hyvän suosittelijan mainitseminen ansioluettelossa tai työhakemuksessa ratkaisee työntekijän valinnan."

      "Otetaan esimerkki tästä asiasta. Kun kaksi samanlaista hakijaa hakevat työtä, mutta toisella on alan muilta ammattilaisilta vakaat suositukset ja toisella ei. Kumman kohdalle uskot valinnan osuvan?"

      Lähde: https://www.ukkowork.fi/suosittelijan-valitseminen-ja-merkitys-tyonhakijalle/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1890
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      89
      1279
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      999
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      915
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      106
      872
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      713
    Aihe