Kesä masentaa miksi?

..

Aina kun tulee kesä se on joka vuosi sama että
huhtikuun alussa tulee vakava masennus joka helpottaa
huomattavasti aina siinä joskus syyskuun alussa.
Toukokuu on vaikein masennuksen tuoman
kuolon toive ajatuksien takia.
Mistä johtuu?

86

8562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • serpentangel

      Mulla käy sama juttu kun kesä lähestyy ja alkaa olla aurinkoisia hellepäiviä. Johtuen varmaan siitä, että silloin oma yksinäisyys korostuu, kun kaikki muut lähtevät kaveriporukoissa yhdessä ulos pitämään hauskaa..mutta itse on niin paska ettei pysty mennä mihinkään. Muutenkin kesällä kuuluisi olla onnellinen ja huoleton kun aurinkokin paistaa niin kirkkasti, niin entäs kun ei olekkaan?

      Itse pidän paljon enemmän talvesta, juuri sen takia kun silloin tuntuu että on oikeututempi alakuloonsa, ja muutenkin ympäristö heijastaa enemmän omaa mieltä.

      • kun saisi

        kalenterista pois elo- syys ja lokakuun! Marraskuun pimeys on jo kivaa ja keväästä tykkää mielettömästi!! Silti mullakin on jokin kesäkuuta kohtaan tuntemani inho. Aina valoisaa eikä saa nukutuksi? Pimennysverhon välistäkin tunkee aamuaurinko.

        Mutta huhtikuu ja toukokuu kun linnut palaa Suomeen, sitä onnea ei mikään voita.


        Ps. eikö teitä inhota se äänettömyys syksyllä metsässä kun linnut ovat poissa. Mä en sillon voi mennä lainkaan metsään olen vain sisällä.


      • Se vain on noin

        Mikään "paska",se vaan on niin sinun elimistösi reakoi kevääseen noin.Minulla on keväällä sellainen tunne"kuin olisinpienessä humalassa".Kestää keväällä hetkenaikaa.Ei kun menoksi.


    • a$$buster

      Toi ympäristo heijastaa omaa mieltä on hyvin sanottu. Itse tykkään juuri syksystä kun puista putoaa lehdet ja ilmat on värittömiä. Tykkään esim kävellä ulkona vesisaateessa. Mitä paskempi ilma sitä parempi olo.

      Ja itse en kestä kesää, tuntuu että tulee hulluksi ja on jatkuvasti paska olo.

      • ihanaaaaaa

        KESÄ tullee oletko valmis ??

        IHANA kesä tuoksut, mansikat VÄRIT !!!!!
        ja muista kesällä jopa suomalainen on avoin ..ja on hwelppo tutstua uusiin ihmisiin

        siis ylös ulos ja kesään


      • mystic ambience

        Keväällä ja kesällä mua ahdistaa kun ei tuu lainkaan tunnelmallisia, pimeneviä iltoja - odotan vaan sitä et kello tulis jotain 21.30, et vois laittaa tunnelmavalot päälle - ja sateiset kevät- ja kesäpäivät on just sen takii ihania et on hämärää.

        En ymmärrä ihmisiä jotka nauttii siitä et on KOKO ajan valosaa, siis esim etelässäkin tulee pimee sit alkuillasta - ja Suomessa ei saa nukuttua kesäöisin ku on niin valosaa. Tosin myönnän et keväällä ja kesäöisin lintujen laulussa on taikaa, siis nimenomaan yöllä, eihän niit päivisin ees kuule ku naapurit kirkuu pihalla.

        Mut parhaat kuukaudet on kyllä syksy; syys-, loka- ja marraskuu, ja joulukuussakin on usein tunnelmallista, talvessakaan ei oo mitään vikaa - no, ei tää Suomen kesä kauaa kestä, ja jo elokuussa illat pimenee.


      • Non-mansikki
        ihanaaaaaa kirjoitti:

        KESÄ tullee oletko valmis ??

        IHANA kesä tuoksut, mansikat VÄRIT !!!!!
        ja muista kesällä jopa suomalainen on avoin ..ja on hwelppo tutstua uusiin ihmisiin

        siis ylös ulos ja kesään

        Just toi on yks seikka jota mä inhoon kesässä - tota "ylös ulos-meno-pakkoa", mitä v-ttua se muille kuuluu millon joku menee ulos ? Mene ite ulos syksyöinä, survaise sinne reippailemaan, syksy on ihana.

        Suomalaisiin ei oo koskaan helppo tutustua, puheliaana ihmisenä tiedän, tää on epäluulosten maa, kesällä kaupungilla liikkuu euforisia tyyppejä ja se tutustuminen on sellanen läpäläpä-lässyn lässyn-paskaa mikä ei oo mitään todellista tutustumista.

        Mansikat on kamalia.


    • nosun

      mulla ihan sama juttu! syynä se että vihaan aurinkoa ja hikoilemista!

      • hmmmmmppp

        Sitähän kaiketi tutkittukin ja johtuu varmasti juuri tuosta että kun on valoisaa ja lämmintä niin PITÄS olla onnellinen,kaikki hyvin jne. ja sitten se oma masennus korostuu. Itselläkin on nyt jotenkin halju olo,etenkin kun olin ulkomailla viikon ja ärsytti palata suomeen:/ En kuitenkaan jää sisälle makaamaan. Menen pihahommiin ja sellasta ja vaikka luen kirjaa ulkona.


    • himmenee

      Liika valo voi tehdä oireita. Mulla se jotenkin "menee päähän" tehden ihan sekavaksi .Kasvot saattavat
      turvota niin, että silmät ovat ihan viiruina. Näkeminen huononee muutenkin. Olen kuullut valoallergiasta, voiskohan olla sitä lievämuotoisena nämä hankaluudet ? Miksei se silloin voi myös masennusta tehdä,
      masennushan voi olla oire fyysisistä vaivoista, ei se aina "korvien väli juttu" ole.

    • Ihana kesä aika

      menee just toisin päin. Maaliskuusta -Lokakuuhun saakka ilo on ylimmillään. Sitten lokakuussa alkaa karmea väsymys, ei kiinnosta mikään. Kaikki vakavimmat ja vähemmän vakavimmat sairaudet iskee just noin lokakuun tienoilla. Monet kerrat olen maannu sairaalassa, on ollut vettä keuhkossa, on katkennu verisuoni jne, edelleen.

      • päiväperhonennnn

        Hirveä väsymys, voimattomuus, saamattomuus, alakulo ja masennus iskee talven tullen: loka-marraskuusta tonne helmikuun loppuun. On tutkittu kilpirauhaset ja vaikka mitä, vaan ei oo muuta syytä löytynyt kuin valon puute. Kevään tullen ja jo keväthangilla sitä sitten alkaa heräillä kuin karhu talviuniltaan.


      • outobetonikesä
        päiväperhonennnn kirjoitti:

        Hirveä väsymys, voimattomuus, saamattomuus, alakulo ja masennus iskee talven tullen: loka-marraskuusta tonne helmikuun loppuun. On tutkittu kilpirauhaset ja vaikka mitä, vaan ei oo muuta syytä löytynyt kuin valon puute. Kevään tullen ja jo keväthangilla sitä sitten alkaa heräillä kuin karhu talviuniltaan.

        Tässä puhuttiin (kevät/)kesämasennuksesta, joten miksi sotkette tätä ketjua. Perustakaa oma "syksy on paska" aiheenne. Menee tän ketjun juttu pilalle jos tää menee teidän takia "kesä vai syksy" vertailuksi, eikä tälöin keskutella nimen omaan kesätmasennuksesta. Hus pois.

        Ps. Itseäkin ketuttaa kesä aikalailla... lomalla se on ihan ok, mutta kaupungissa en osaa luontevasti kesää viettää, etenkään jos on töissä. Ei tule lähdetty perjantain puolelta päivin viikonlopun viettoon vain hienon ilman takia tai muilloinkaan...


    • mieliparempi

      jos vain mahdollista liiku,oma masikseni oli tosi syvällä,aloin lenkkeilemään ja kuntosalilla rääkkäämään itseäni.Myöhemmin huomasin ,että olen piristynyt ja iloisempi kuin aikoihin,lähden aina liikkumaan se auttaa joka vaivaan,tietysti jos se on mahdollista.

      • masis urheilija

        Itselläni toimi myös tuo urheilu, mut nyt ku alko tää kesä nii on liian kuuma urheiluun, eikä jaksa. Sit tuli nää puuallergiat ja silmät vuotaa julkisilla paikoilla niin että hävettää. Mulla on onneks pari sympaattista kaveria, joiden kanssa käydään pyöräilemässä päivät pitkät.


    • apostoli mikko

      HEIPPA !
      Meillähän on muisti, jolla rekisteröimme asioita, ja kun meidän kesämme on lyhyt...on paljon erillaisia
      asioita, mitä pitäisi kesän aikana ehtiä tekemään ! Ja tämähän ahdistaa meitä ! Itse olen maajussi, ja
      on mennyt monta kesän tuloa ohitse, etten ole huomannut niitä laisinkaan...olen mennyt kuin sumussa !

      Nyt on todettu meillä olevan GEENIMUISTIN ...joka takoittaa muistia, joka on geeneissämme...
      meidän ei pitäisi siis oikeasti muistaa joitakin asioita, ja kuitenkin tiedostamme ne oleviksi !

      Meidän kesämme...sanotaan nyt vaikka 300 vuotta sitten olivat juuri samanlaisia...mutta meidän
      elämämme täällä Suomaassa oli erillaista...meidän piti kerätä talven varastot lyhyen kesän aikana !
      Arvatkaapas oliko masennusta ? EI KERINNYT OLEMAAN ! Joka oli masentunut...ilmeisesti myös
      oikeasti nukkui pois ennen pitkää...se kuolemisen ajatus tulee myös tätä kautta !

      Nythän yhteiskuntamme pyrkii pitämään myös heikompia yksilöitä hengissä...ainakin pitäisi näin olla !

      Luonnon armoilla oleminen on kovaa...kesä on helpompaa...mutta talvella meitä koetellaan...siksipä
      me yleensä TAISTELEMME TALVELLA, liikumme, kuten moni kertoi omaksi keinokseen voittaa masennus !

      Ehdottaisin pientä työntekoa, joka voisi olla jonkun maajussin auttaminen , oma puutarhaviljely tms.
      tarpeellinen työ, josta voisi sitten syksyllä ihan oikeasti korjata satoa....ja voittaa tämä tyhjänpesän-
      syndrooma...l. tarpeettomuuden tunne...ja siten masennus...! MUUTA ELÄMÄN TAPOJASI !

      Itselläni on tapana rukoilla, silloin kun on masennuskausi meneillään...saan Herralta voimia jatkaa,
      vaikka tunnemaailmani olisi kuinka maassa...! Hiljaisuus tekee hyvää, tänä kiiruisena ja tehokkaana
      aikana, jolloin kaikki mitataan minuuteissa ja euroina...kaikki henkiset arvot ovat "halpoja" nykyään...

      • luna13

        Totta puhut! Kaikenlainen puuhailu auttaa masennukseen. Mutta jos on oikein lamaantuneen alakuloinen niin ei pysty tekemään mitään. Monilla on todellisia syitä olla surullinen ja "masentunut". Mielestäni tämä nykyinen elämänmeno on altistava tekijä kaikenlaiselle alakulolle.

        Puuttuu yhteisöllisyys ja toisesta välittäminen. Sukulaiset eivät pidä enää yhteyttä toisiinsa, vaikka on kännykät ja autot. Isovanhemmistakaan ei välitetä niinkuin ennen. Tuntuu että oma hyvä on paras hyvä nykyihmiselle. Pidettäis enemmän huolta toisistamme, niin emme tuntisi yksinäisyyttä niin helposti.

        Kaikesta huolimatta toivon helpotusta kaikkien alakuloisten ja masentuneiden kesään.


      • d_hicks

        Itselläni menee keväisin jotenkin aivojen kemiat sekaisin. Herään jo aamuneljältä, eikä unta enää millään.
        Lisäksi on levottomuutta ja ahdistuneisuutta. Päivät olen sitten sekä levoton että väsynyt.
        Olo helpottaa yleensä kesän kunnolla alettua. Tämä välivaihe kummastuttaa...


      • mustat lasit
        d_hicks kirjoitti:

        Itselläni menee keväisin jotenkin aivojen kemiat sekaisin. Herään jo aamuneljältä, eikä unta enää millään.
        Lisäksi on levottomuutta ja ahdistuneisuutta. Päivät olen sitten sekä levoton että väsynyt.
        Olo helpottaa yleensä kesän kunnolla alettua. Tämä välivaihe kummastuttaa...

        Täällä sama juttu: Liika valo sekottaa melatoniinin tuotannon ( se hormoni joka nukuttaa ihmisen). Tulee tätä ahdistuneisuutta ja uni katkeaa jo aamuneljältä kestettyään 4-5 tuntia.

        Olen löytänyt kaksi apukeinoa:

        1. KÄYTÄ AURINKOLASEJA! Oikein tummat lasit päähän aina kun liikut kesäisin ulkona, ellei nyt satu satamaan. Kehote virkistymiseen kulkee silmien kautta aivoihin. Liika valostimulointi tuottaa minulle nämä ahdistusoireet.

        2. Käytä sitä joululahjaksi saamaasi piikkimattoa. Se auttaa rentoutumaan. Sen avulla olen päässyt jopa aamuneljätä herättyäni uudestaan kunnon uneen. Joskus.


      • liikaa valoa
        mustat lasit kirjoitti:

        Täällä sama juttu: Liika valo sekottaa melatoniinin tuotannon ( se hormoni joka nukuttaa ihmisen). Tulee tätä ahdistuneisuutta ja uni katkeaa jo aamuneljältä kestettyään 4-5 tuntia.

        Olen löytänyt kaksi apukeinoa:

        1. KÄYTÄ AURINKOLASEJA! Oikein tummat lasit päähän aina kun liikut kesäisin ulkona, ellei nyt satu satamaan. Kehote virkistymiseen kulkee silmien kautta aivoihin. Liika valostimulointi tuottaa minulle nämä ahdistusoireet.

        2. Käytä sitä joululahjaksi saamaasi piikkimattoa. Se auttaa rentoutumaan. Sen avulla olen päässyt jopa aamuneljätä herättyäni uudestaan kunnon uneen. Joskus.

        Kiitos neuvoista. Täytyy ehdottomasti kokeilla!


    • kevät ihminen

      toistepäin...siis mun masennus alkaa syyskuussa ja helmikuussa alkaa vasta helpottamaan.kuulut niihin jotka kokevat valon tuovan kaiken esille mm.likaisuuden,roskat ym ym.mulla taas ahdistaa kun puut pudottavat lehdet,pimeää ja märkää pitkään...se ainainen pimeys....

      • aurinkogggg

        johan on masentelun aiheet, itseä ei tässä paskassa maassa juuri muu viehätä kuin kesäkuukaudet, eihän silloinkaan tarvitse mikään sosiaalisten piirien sankari olla, voi mennä vaan lekottelemaan aurinkoon ja tuntea kuinka energia virtaa aaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

        menkääpäs sinne hoitoon ja sairaslomailemaan jos noin paljon kesäntulo ahdistaa, tai lopettakaa se rypeminen itseinhossa&säälissä, niin helppoa se on kun sen vaan tajuaa


      • ei aurinkoa

        yksin niin muistelen vaan niitä ihania aikoja rakkaani kanssa ja tämä lämmin ilma ja pitkät valoisat illat ärsyttää. Haluan vain sulkeutua kotiini ja odottaa yötä ja nukkumaan menoa. Televisiostakaan ei tule mitään katseltavaa kesäaikana.
        Yritän pyöräillä ja harrastaa kaikenlaista, mutta mikään ei auta jos ei ole rakkautta kesällä. On vaikeaa katsella onnellisia pareja nurmikolla ja niitä näkyy joka paikassa.
        Syksy ja talvi sopii minulle.


      • marianneK
        aurinkogggg kirjoitti:

        johan on masentelun aiheet, itseä ei tässä paskassa maassa juuri muu viehätä kuin kesäkuukaudet, eihän silloinkaan tarvitse mikään sosiaalisten piirien sankari olla, voi mennä vaan lekottelemaan aurinkoon ja tuntea kuinka energia virtaa aaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

        menkääpäs sinne hoitoon ja sairaslomailemaan jos noin paljon kesäntulo ahdistaa, tai lopettakaa se rypeminen itseinhossa&säälissä, niin helppoa se on kun sen vaan tajuaa

        Mitä ihmettä kirjoitat tänne ja luet tätä jos olet eri henkinen? Mene itse hoitoon täältä ja varokin valittamasta omia ongelmiasi silloin kun niitä on. Kaikilla on kato oikeus omiin murheisiinsa, ei vain sinulla. Ei nuo ihmiset, joita kesä ärsyttää, ole sinun ovelle tai puhelimeen tulleet valittamaan. Itse olet tullut avaamaan tällaisen ketjun jossa ihmiset pohtii tämän tyyppisiä ongelmia. Eikä heitä auta ainkaan se että joku sanoo heille mikä on kivaa ja mistä saa valittaa.

        Minua ei haittaa kesä eikä tämä maa ole paska. Mutta tuollaiset tyypit jotka luulevat oman persoonansa olevan ainut oikea, niin ne todella ottaa päähän.


      • summer fun

        kevään tullessa sitä oikein herää eloon pitkän, raastavan, kylmän, pimeän talven jälkeen. Synkkyys häviää ja mieli virkistyy. Ihanaa, että kesä taaskin tule........


      • luna13
        marianneK kirjoitti:

        Mitä ihmettä kirjoitat tänne ja luet tätä jos olet eri henkinen? Mene itse hoitoon täältä ja varokin valittamasta omia ongelmiasi silloin kun niitä on. Kaikilla on kato oikeus omiin murheisiinsa, ei vain sinulla. Ei nuo ihmiset, joita kesä ärsyttää, ole sinun ovelle tai puhelimeen tulleet valittamaan. Itse olet tullut avaamaan tällaisen ketjun jossa ihmiset pohtii tämän tyyppisiä ongelmia. Eikä heitä auta ainkaan se että joku sanoo heille mikä on kivaa ja mistä saa valittaa.

        Minua ei haittaa kesä eikä tämä maa ole paska. Mutta tuollaiset tyypit jotka luulevat oman persoonansa olevan ainut oikea, niin ne todella ottaa päähän.

        On ihanaa kun on sinun luonteisia hyviä ihmisiä vielä joilla on sydän paikallaan . Varmasti uskon että tekstisi on jo auttanut monia! Jokaisella on oikeus nauttia kesästä ja yleensä elämästä juuri nyt.

        Tämä hetki on sitä elämää jota itsekukin elää tässä ajassa. Itekullakin on harminsa ja voimavaransa mitä on geeneissä ja ympäristön vaikutuksista kehittynyt. Jokainen voi myös yrittää kehittää voimavarojaan niinkuin parhaiten pystyy. Kiitos


      • Anonyymi
        luna13 kirjoitti:

        On ihanaa kun on sinun luonteisia hyviä ihmisiä vielä joilla on sydän paikallaan . Varmasti uskon että tekstisi on jo auttanut monia! Jokaisella on oikeus nauttia kesästä ja yleensä elämästä juuri nyt.

        Tämä hetki on sitä elämää jota itsekukin elää tässä ajassa. Itekullakin on harminsa ja voimavaransa mitä on geeneissä ja ympäristön vaikutuksista kehittynyt. Jokainen voi myös yrittää kehittää voimavarojaan niinkuin parhaiten pystyy. Kiitos

        Mua masentaa kun olen sitoutunut tohon rollaattorin en pääse siitä irti ensin oli kävelykeppi sitten rollaattori. En pysty auttamaan miestäni ulkotöissä ja kaupassakäynnit hän hoitaa. Mietin miten saan itseni kuntoon että pärjään ilman rollaattorin en muista edes miksi sen hankin .en halua olla sitoutunut tollaseen laitteeseen masentaa todellakin.Mikä auttaa mitä teen MASENTAA


    • blösö

      Mun ongelmani on se, että olen aika reilusti ylipainoinen, mikä tietysti masentaa hieman ympäri vuoden, mutta talvella sentään voin verhota ruhoni paksujen vaatteiden alle, jolloin on hieman helpompaa. Kesä ahdistaa nimen omaan siksi, että silloin olo on entistä tukalampi, kun hikoilen läskeissäni auringossa kun en voi käyttää mitään ohuita kesävaatteita, sillä ne näyttävät läskin päällä kammottavilta! Mihinkään rannalle en voi edes kuvitella meneväni. Jo kaupungilla kävellessäni näen, miten ihmiset katsovat inhoten punakkaa ja hikistä olemustani. :(

      • surunraato

        -mikä ihmisii vaivaa ku ei ne osaa oll tyytyväisii mihinkään?
        -mikä kesässä mättää?

        mä oon ihan varma et jos suomessa olis vaikka talvi 2 vuotta putkeen nii ihan varmana aletaan sitte kaivata kesää, jätskiä, kärpäsiä, hyttysiä, valoa, rakkautta ja mitä kaikkea kesään kuuluukaan. Itse olen vaan tyytyväinen että se kesä viimenääki tulee/on tullut, kun ei talvella huvita tehä mitää eikä lähtä mihinkään.


      • marianneK

        Äh, en minä ainkaan katso inhoten ketään muuta kuin sellaista, joka käyttäytyy typerästi. Monet lihavatkin laittavat kesävaatteet päälle ja heitä on paljon ja he ovat usein mukavia. Niitä on kuitenkin pieni osa, jotka muita ihmisiä tuijottelee lihavuuden tms. takia ja he ovat vähempiosaisia, eli tyhmempiä. Miksi heidän katseet sinua estäisi laittamasta päälle sellaisia vaatteita joissa sinun on hyvä olla? Ei kai ainut tarkoituksesi täällä ole väistellä muiden katseita ja pukeutua sen mukaan?

        On totta että ohuet vaatteet sopivat hoikille paremmin. Mutta mikä jottet voisi laittaa yllesi esim. vilpoista teepaitaa ja tavallisia sortseja?

        Rannoilla on kaiken kokoisia ihmisiä. Yksi pulleampi siellä, ei kukaan sitä mieti, ja jos miettii niin siinäpähän miettii. Miettisi senkin ajan jotain kehittävää liikeideaa.

        Tai muuta Kotkaan! Täälläpäs on rantoja niin paljon, on jokia, merenrantaa, järviä, ihan mitä vaan. On jopa pieniä metsälampia ja hiekkakuoppia, joiden rannoilla ei välttämättä ole ketään! Täällä on mökkejäkin paljon, mutta eivät ne vie kuin pienen osan rannoista. On täällä virallisia uimarantojakin, mutta ne ovat pieni vähemmistö kaikesta uimakelpoisesta rannasta mitä löytyy.


      • .....
        surunraato kirjoitti:

        -mikä ihmisii vaivaa ku ei ne osaa oll tyytyväisii mihinkään?
        -mikä kesässä mättää?

        mä oon ihan varma et jos suomessa olis vaikka talvi 2 vuotta putkeen nii ihan varmana aletaan sitte kaivata kesää, jätskiä, kärpäsiä, hyttysiä, valoa, rakkautta ja mitä kaikkea kesään kuuluukaan. Itse olen vaan tyytyväinen että se kesä viimenääki tulee/on tullut, kun ei talvella huvita tehä mitää eikä lähtä mihinkään.

        Rakkauttako on kesällä eikä milloinkaan muulloin?! Kuulostaa aika masentavalta.


      • niin!!
        ..... kirjoitti:

        Rakkauttako on kesällä eikä milloinkaan muulloin?! Kuulostaa aika masentavalta.

        Minulle tuli just sama mieleen! Mutta ehkä se oli jokin impulsiivisesti laadittu sanapötkö, joka oli vähän sinne päin mitä kesästä tulee mieleen, eikä loppuun asti mietitty...

        Rakkaudesta puheen ollen, se juuri korostuu talvella, kesällä tulee toimeen ihan muutenkin (no ei vais, olen pysyvässä suhteessa, mutta ERITYISESTI talvella rakastetaan).


      • yksin_aina
        surunraato kirjoitti:

        -mikä ihmisii vaivaa ku ei ne osaa oll tyytyväisii mihinkään?
        -mikä kesässä mättää?

        mä oon ihan varma et jos suomessa olis vaikka talvi 2 vuotta putkeen nii ihan varmana aletaan sitte kaivata kesää, jätskiä, kärpäsiä, hyttysiä, valoa, rakkautta ja mitä kaikkea kesään kuuluukaan. Itse olen vaan tyytyväinen että se kesä viimenääki tulee/on tullut, kun ei talvella huvita tehä mitää eikä lähtä mihinkään.

        Se olisi itselleni aivan sopivaa, jos olisi aina tammikuu ja pakkasta ja pimeää ja paljon lunta. Kesän tulo ahdistaa. Tuntuu että kaikki saa rakkautta paitsi minä.


      • liikuntarajoiteinen
        ..... kirjoitti:

        Rakkauttako on kesällä eikä milloinkaan muulloin?! Kuulostaa aika masentavalta.

        Kun olis sitä rakauta edes kesälä. vaan kun ei ole :(


      • who cares

        Ei voi olla totta, oliks tää provo? Kuka reilusti ylipainonen käyttää "ohuita" läpikuultavia vaatteita kesällä, eihän niit käytä moni muukaan?

        Osta tyylikäs t-paita (ei liian pitkä, se korostaa ylipainoa) joka EI näy läpi EIKÄ ole ohut, EIKÄ ole kukkainen, äläkä yritä pukeutua mihkään tyhmään kukkaleninkiin- eli osta vaikka tyylikkäät tummat kuteet, musta liivi, mustat housut, lyhyt tumma ohuehko jakku viileempiä päiviä varten etc.

        Eiks sulle oo kukaan kertonu et myös tyylikkäästi voi pukeutua? Et siis kesällä ei oo mikään pakko pukeutua navettakukkaleninkiin.
        Ja laitat tukan hyvin ja meikin sekä kivat kengät.

        Muuten - vaikka itse olen ylipainonen, en ole koskaan punakka enkä hikoile enempää ku hoikat. Paitsi jos kävelen 10 kilsaa - just tän takii ajattelin et oliks tää provo?


      • myöhäiskesäherännyt
        ..... kirjoitti:

        Rakkauttako on kesällä eikä milloinkaan muulloin?! Kuulostaa aika masentavalta.

        Ilman rakkautta kun pärjää talvella paljon paremmin, mutta kesäsin kun kaikki pariskunnat (jotka talven kahdestaan ovat toisensa lämpimänä pitääneet) ilmestyvät käsikädessä tuonne kaduille hymyilemään, niin onhan se monille ahdistavaa. Ja ihan vaan kuin terassit täyttyy iloisista ihmisistä ja kaveriporukoista jotka ovat itseä aikasemmin kesää heränneet. Itsellä on olo vielä vähä kuin talvihorroksesta heränneenä. Onhan se sanontakin "Jos ei heilaa helluntaina, niin ei koko kesänä", eli tulee sellainen olo että "mistä minä nyt TÄHÄN HÄTÄÄN heilan saan", sillä juuri tuolloin sitä eniten kaipaa. Toki kesällä monillä vähän helpottaa ainakin alkuhorros, tosin joillakin ei ollenkaan.


      • liikuntarajoiteinen
        myöhäiskesäherännyt kirjoitti:

        Ilman rakkautta kun pärjää talvella paljon paremmin, mutta kesäsin kun kaikki pariskunnat (jotka talven kahdestaan ovat toisensa lämpimänä pitääneet) ilmestyvät käsikädessä tuonne kaduille hymyilemään, niin onhan se monille ahdistavaa. Ja ihan vaan kuin terassit täyttyy iloisista ihmisistä ja kaveriporukoista jotka ovat itseä aikasemmin kesää heränneet. Itsellä on olo vielä vähä kuin talvihorroksesta heränneenä. Onhan se sanontakin "Jos ei heilaa helluntaina, niin ei koko kesänä", eli tulee sellainen olo että "mistä minä nyt TÄHÄN HÄTÄÄN heilan saan", sillä juuri tuolloin sitä eniten kaipaa. Toki kesällä monillä vähän helpottaa ainakin alkuhorros, tosin joillakin ei ollenkaan.

        Etkö ole kuulut tuota vanhaa sanontaa nykyaikaistetuna? Jos ei heilaa helluntaina, niin on jono juhanuksena ovella. :D


    • .....

      Mä kyllä rakastan kesää, mutta kuitenkin hieman masentaa se kun kesällä pitäis olla muka iloisempi ja asioiden pitäs olla hyvin. Samat huolet ja murheet se on kesälläkin eikä musta kesäaikana sen avoimempaa tule kuin muulloinkaan. Niinku joku tossa väitti että ihmiset olisivat muka avoimempia?! Kesässä tykkään valosta ja kauniista luonnosta, mutta ei se elämä noin niinku muuten sen ihanempaa tai ihmeellisempää ole kuin talvellakaan.

      • puoli kuuta peippose

        Siis, ei keväällä ole levottomuuden ja ahdistuksen lisääntymisessä kyse masennuksesta vaan elimistön totuttelemisesta lisääntyneeseen valoon. Ihmisen sisäinen kello järkkyy keväällä, talven pimeyden jäljiltä, eli kun elimistö yrittää tuottaa kaamosmasennukseen taipuvaisen serotiini-ja dopamiinihormoonitasoja, niin kevään tullessa niitä on liikaa. Etenkin juuri toukokuussa kun vielä ilmakin lämpenee.

        Elimistö tarvitsee aikaa sopeutuakseen muutokseen ja siksi kannattaa lisätä liikuntaa jotta stressi helpottaa. Tunti päivässä reippaasti luonnon helmassa riittää. Ei välttämättä kuntojumpaa.

        Ilmiöstä haittaa vain Pohjoismaissa koska täällä on neljä vuodenaikaa. Välimerenmaissa todellisuudessa vain kaksi.


    • lonelyyyy

      Tykkään kyl kesästä, mutta inhoan helteitä, nyt on lämmintä 26 ja tuntuu, että tukehtuu, siks piti tulla sisälle. Sellanen n. 20 astetta on sopiva. Kesällä kyl yksinäisyys korostuu, menkääpä ulos, niin huomaatte ihmisten istuvan porukoissa nurmikoilla, terassilla jne. Sitte huomaa todella olevansa yksin jos ei saa seuraa istuskeluun.. Ei ole kivaa.

      • -

        Ei masenna kevät eikä kesä...vihdoinkin on ihania asioita elämässä, työtä, ystäviä...näitä osaa arvostaa nyt. Pitää vain itse olla aloitteellinen ja tehdä kaikkia suunnitelmia, niin saa elämästä jotain irtikin. Let the sunshine in :-)


    • mfgjmddjdjdjk

      Liikutteko te ihmiset tarpeeksi,ihminen on luotu liikkumaan ja kesä on siitä parasta aikaa kun voi liikkua niin paljon kun haluaa.,
      Jos vaan könnää jossakin sisätiloissa niin ei ihme jos masentaa.

      • ei pihaa kaikilla

        Ei kerrostalosta moni lähde kuin kävelylle ja asioille, mitä sen jälkeen? Ei ole paikkaa mihin mennä. Parveke on kaupungissa meluisa ja pölyinen.


      • näin on
        ei pihaa kaikilla kirjoitti:

        Ei kerrostalosta moni lähde kuin kävelylle ja asioille, mitä sen jälkeen? Ei ole paikkaa mihin mennä. Parveke on kaupungissa meluisa ja pölyinen.

        Ja liian kuumalla ei ole kiva olla ulkona, mielummin on sisällä viileämmässä. Juuri joku 20 astetta on hyvä mutta kun sen yli aletaan mennä niin itse en ainakaan ulkona kauheasti viihdy. Tukalaa.


      • Päävamma
        näin on kirjoitti:

        Ja liian kuumalla ei ole kiva olla ulkona, mielummin on sisällä viileämmässä. Juuri joku 20 astetta on hyvä mutta kun sen yli aletaan mennä niin itse en ainakaan ulkona kauheasti viihdy. Tukalaa.

        viileämmästä ilmasta, niin sitten kannattaa suunnata kanarialle. Siellä on ihanan viileetä ja tuulista, eikä tule niin hiki ja tukala olo. Tarjoustalosta haet vielä kivan uuden tuulipuvun ja vyölaukun, jossa voi säilyttää omia eväitä.


    • ..++

      mun masis alkoi syksyllä ja on kestänyt jo liian kaua..... pääsiäisen aikaan voin paremmin. sain ruohot ja kukat uusiin multiin, laitoin uudet verhot mutta voi vittu kun nytkin ahdistaa ja sekin on totta että kun valo ja aurinko lisääntyy pitäis tehä sitä ja tätä mut kun kaik maistuu paskalta. on onneksi kohtalotovereita

      • liikuntarajoiteinen

        Kun liikuntakyvystä jälel enään 40% niin ei tarvi tehä sitä eikä tätä. Sitä on väkisinki opetelut ajatelemaan et tekee kuka tekee, minä en tee. En vaik mieli tekiskin. Tiedän, et ulkona olisi kiva tehä kaikenmoista. vaik lähtee lenkile. mut kun kiire on pakosti jääny taa ja on pudonu pois oravan pyörästä niin on myös opinut nautimaan pienistä asioista. Vaik siitä et katselee lintujen "kisailua" ja kuuntelee niiden liverystä. Kieltämätä ajatuksis on etsiä sopiva mootoripyörä ja päästä ajeleen. Vaan sit tulee järki - mitäpä teet selasel kun et pysty ajamaan kuitenkaan. Siispä nautin niistä kesän riemuista mihin kykenen. Ja mihin on varaa.


    • aurinkoia kohti

      hei! tuttu tunne tuo huhtikuussa alkaa masentaa...se on tutkittu juttukin että masennukseen taipuvaiset sairastuvat keväällä herkemmin,itse saan masennuslääkkeet jo maaliskuussaja lopetan ennen talvea pikku hiljaa. näin on ollu jo monta vuotta ja en sen koommin ole sisälle jäänyt piiloon ensimmäisten aurinko säteiden nähtyä.kannattaa mennä juttelemaan omalle lekurille asiasta,et ole ainut ja siitä ei tarvitse kärsiä.keväiset itsemurha tilastot tukee,vaikutausta keväällä mielialoihimme.

    • syksy-friikki <3

      kesää nuorempana.

      vihasin kuumia ilmoja, porottavaa aurinkoa ja hikoilua. nyt kun on tullut ikää enemmän, en enää kärsi kesästä niin paljon kuin ennen. en vieläkään pidä kuumista kesä päivistä, mutta olen jotenkin oppinut sietämään paremmin lämpöä..

      toki pidän vieläkin enemmän syksyn kuulaista päivistä, värikkäistä puiden lehdistä, ruskasta jne..

      kesän jälkeen pimeillä syysilloilla rakastan tuijottelua taivaalle ja tähtiä. voi miten ihanalta tuntuu, kun kesän jälkeen näkee kaikki taivaalla loistavat tähdet :) tunteeko kukaan muu samoin ?

      myös mun mielestä kesä on aikaa, jolloin pitäisi tehdä kaikkea mahdollisimman paljon, mikä ärsyttää mua. mutta miksi ihmeessä ohjelmoida liikaa tekemistä, siitäkun tulee stressiä..

      mä ajattelin viettää tän kesän päivä kerralaan, ilman mitään suunnitelmia. onneksi mulla ei ole paljoa sukulaisia, että tarvisi funtsia jotain hemmetin sukujuhlia :)

      mennään päivä kerrallaan kohti syksyä :) kyllä se syksy ja talvi sieltä tulee ennen pitkää.

    • kevät-syksy?

      (no ei nyt siis oikeasti masenna, mut joo) maalis-huhtikuu. Toukokuussa, kun alkaa vihertää ja kesä lähenee, alkaa masis häipyä, mutta se valoisa "harmaa aika" masentaa. Toukokuu on jo ihanaa, uuden luomisen aikaa. Vihreys piristää. Minulle sopii lämpö, koska olen aina viluinen.

      Muuten kyllä tykkään syksystä ja pimeästä enemmän kuin valoisasta ajasta. Siihen on kyllä ihan konkreettiset syytkin, joita en nyt tänne ala sepostamaan. Jos olisi oma iso tontti ja talo maalla, nauttisin ehkä enemmän keväästäkin.

    • sivustaseuraaja

      Itellä masennus iskee aina siinä syyskuun puolivälin tienoilla ja kestää yhtäjaksoisena tonne helmi-maaliskuulle.

      Mikään ei kiinnosta, tulee ahdistuskokemuskia, pienetkin murheet muuttuvat vuorenkokoisiksi, välillä ei jaksa edes kaupassa käydä, itsetunto katoaa täysin jopa niissä asioissa joissa olen hyvä, negatiiviset ajatukset pyörii päässä jatkuvasti eivätkä unohdu kuten normaalisti, ...

      Etenkin toi ahdistus ja turhat pelontunteet vie täysin voimat! Lisäksi vielä kaikki muu stressi mitä tähän eloon nyt voi liittyä saa aikaan hetkellisiä "mää en kestä" kokemuksia.

    • tyoinsfdoijr

      suomessa on oikeesti helteisiä päiviä vain pari vuodessa, joten kuumuus tuskin voi olla syy kenenkään masennukseen, vaikkei helteistä pitäiskään.

    • olisi kiva

      olla vielä lapsi ja juosta nurmikoilla jne. Aikuisena ei oikeen kehtaa vaikka mieli tekis. Olispa oma iso piha, jonne kukaan ei näkis. Kuumat terassit on tylsiä pätsejä.

      • talvi-ihminen

        ihanaa, mahtavaa teitä löytyy muitakin!!! Usein luulee olevansa ainoa, jolle kesä on vaikeaa aikaa, eikä tälle juuri ymmärrystä löydy. Vihaan kesää yli kaiken, varsinkin tätä kuumuutta ja sitä, kun muut on iloisia; ja minä; yksinäinen ja katkeroitunut olen ahdistunut ja masentunut enkä pysty olemaan iloinen ja vapautunut. SYKSY TULE JO; TULE!! No, toivotaan että ensi viikolla viilenee. Olen suorastaan vahingoniloinen jos tulee sateinen kesä.


    • liikuntarajoiteinen

      Minule kevät tuo hyvän mielen ja piristää. Kun luonto alkaa puhjeta kukintaan, mielialani kohenee samaa tahtia. Kesän lämpö tuo hieman helpotusta jatkuviin kipuihini ja siksi nautin kesästä. Vanha sanonta ei lämin luita riko pitää hyvin paikansa. Ja on hyvä et lämintä on muualakin kuin saunasa. Syky ja talvi ovat niin ikävää aikaa, et josko vain minula olisi valtaa niin tekisin lain joka kieltää kyseiset vuodenajat. Lämpöä, valoa ja lintujen laulua, niitä pitää ola. Ne antaa virtaa ja ne onkin lähes ainoat asiat mistä pystyy nautimaan köyhä yksin eläjäkin. Kesä tuo köyhälekin "ystäviä".

    • vuodenajasta viis

      Kevät ja kesän tulo saa aikaan tarpeen tehdä kaikenlaista. Sitä tulee huomanneeksi, että lika ikkunoissakin näkyy paremmin. Jos ympäristössä kaikki vaikuttavat olevan pirteitä ja innostuneita kesän tulosta, oma paha mieli vain lisääntyy siitä. Itsellä masennus katoaa kesään mennessä kun taas tottuu ajatukseen. Loppujen lopuksi kaikki on itsestä kiinni.

    • salisha

      Juuri luin tästä aiheesta sosiologian tenttiin. Emile Durkheim tutki itsemurhia ja tuli siihen tulokseen jo viime vuosituhannella, että masennus ja sitä myötä itsemurhat nousevat tasaisesti aina kesäkuun huippuun mennessä ja laskevat siitä taas. Johtuu juurikin siitä, että silloin odotetaan sosiaalisen elämän vilkastuvan ja masentuneisuuteen taipuvaisille se voi olla liian raskasta.

    • kamos

      kuin että olet talvi-ihminen.
      minäkin olen sellainen ja se on ihan normaalia että kaikki ei tykkää kuumuudesta eikä liiasta valosta.

    • oooooopppppppp

      Sama juttu.

      Itsellä se johtuu selkeästi siitä, että kun lämpöiset ilmat alkaa niin oma ylipaino korostuu. Talvella voi suojautua vaatekerrosten alle, muta entä kesällä? Lämpöiset ilmat saa mut niin ahdistuneeksi, ettei enempää voisi. Koko talven sitä on yrittänyt laihduttaa ja tehdä noille läskeille jotain, saaden taas pettyä itseensä, ja nyt sitä ollaan taas samassa tilanteessa kuin edellisenäkin keväänä. Huvittavinta on, että saatan odottaa kesää kovastikin, mutta kun se oikasti tulee, niin johan on kamalaa. Ei voi tehdä mitään eikä mennä minnekään, voi vain olla sisällä. Kun ei vain pysty. Säälittävää.

    • ????

      Hei!

      Aivan kumma juttu, että Sinä masennut kesän tullen! Itse "herään henkiin" kun tulee toukokuu! Muutan rantasaunalle nukkumaan ja se on IHANAA! Herään aamuöisin ja menen kuistille istumaan, kuuntelen ja katselen heräävää luontoa! Se on tosi mukavaa!

      Inhoan sydämestäni syksyä, pimeyttä, sateita ja talvella kovia pakkasia! Nytpä keksin: oletko lukenut kirjaa "Positiivinen nainen"? Lueppas se! Sen on kirjoittanut Gael Lindenfield ja siinä neuvotaan, miten oppii positiivisen ajattelutavan. Itse luin sen kun olin ollut isossa laikkauksessa ja usko tai älä! Hämmästyin toden teolla kun huomasin, että olen JO positiivisestai ajatteleva nainen!

      Kaikkea hyväää!

    • Hulluko oon

      Ihanaa,että jollakin toisellakin on sama ongelma kuin minulla.Varhaiskevät vielä jotenkuten menee,mutta kesä on yhtä hammasten kiristelyä.Hellekausi on todella ahdistavaa.Aah,kun syksy tulee ,jo helpottaa.On pimeää ja myrsky myllertää,ihanaa.Olen syksyllä syntynyt.Oletan että tämä "hulluus"johtuu siitä.Koetetaan taas kestää.

      • äöplklååp

        ..myös täällä, siis huhtukuussa on "jäiden poltelua", kun lumi on sulannut eikä missään ole vihreää, nyt vähän helpottaa, kun vihertää juhannukseen saakka sitten msentaa taas syksyyn, kun tulevat ensimmäiset viileät ilmat. Kesälläkin helpottaa,kun on PILVISTÄ JA SATEISTA !!! YES!!!


      • maan.
        äöplklååp kirjoitti:

        ..myös täällä, siis huhtukuussa on "jäiden poltelua", kun lumi on sulannut eikä missään ole vihreää, nyt vähän helpottaa, kun vihertää juhannukseen saakka sitten msentaa taas syksyyn, kun tulevat ensimmäiset viileät ilmat. Kesälläkin helpottaa,kun on PILVISTÄ JA SATEISTA !!! YES!!!

        Kielessä,ei sanalle masennus löydy vastinetta. Suomenkielessäkin oli ennen masennus korvattu sanalla,velttous.


    • Kesän lapsi

      En osaa sanoa, miksi sinua masentaa jo, huhtikuusta alkaen. Minulla itselläni on, päinvastoin. Minua taas rupeaa masentamaan, syyskuussa. Ehkä jo aikaisemmenkin. Viimeistään siinä vaiheessa, kun päivä lyhenee. Ja alkaa tulla pimeää. Minua rupeaa silloin masentamaan. Mutta kun huhtikuussa jo huomaan, että päivä alkaa aikaiseisemmin, etenkin aamulla. Kun jo tulee valoisaa. Minä taas olen pirteimmilläni silloin. Ja koko kesän, niin kauan kuin sitä kestää. Ikävää vaan on, kun Suomen kesä on niin lyhyt. Kun tulee valoisaa niin minä herään jo aamulla kuudelta. Vaikka olisin valvonut kuinka, myöhään. Minusta kevät ja kesä on, parasta aikaa. Minun mielestäni vaikka tänne ei, ikinä tulisi lunta eikä syksyä olisin onnellinen. En ymmärrä, mistä sinun masennus johtuu, juuri kaikista parhaimpaan aikaan.

    • om

      Ainakaan ei kannata kuunnella muiden hehkutusta miten ihanaa kesä on, pahentaa paskaa oloa. Keskittyy vain itseensä, ihmiset nyt lesovat muutenkin, huonot puolet jätetään mainitsematta. EI se kesä ole niin auvoista aikaa, kuin mainostajat ja facebook-päivitykset ja kirkuvat teiniporukat antavat ymmärtää.

    • Justiinappi

      Lienee moni viisas neuvoja sanonut, jotta avun tarve paikallaan. Mutta kysy itseltäsi mitä haluat ja pyri sitä kohti. Tapoja on monia. Vältä sellaista seuraa mikä masentaa, tai ei tunnu hyvälle. Pitää keksiä keino, eikä tätä kirjoittanut leino :) rämpinyt on niin moni muukin ja pahasti. Mitä haluat sallia itsellesi,millä itseäsi ilahduttaa...hmmm

    • pipsukka61

      Hei. Olen kohtalotoverisi. Koen myös, että keväästä loppukesään olen ihan maassa... ilman näkyvää syytä. Vuonna 2007 kesällä olin itsemurhan partaalla, koskaan ei ole tuntunut niin vaikealta elämä. Katselin kotona kaappien kahvoja siihen malliin, että mihin ripustaisi itsensä. Äitini kuoli v. -80, kesäkuun 7.pv., voi olla että sekin on taustalla. Ymmärrän sinua täysin! Koitetaan pitää lippu korkeella, vaikka tanko kaatuisi! t. Pirjo Hangosta.

    • ppööpöpöp

      Ei kyllä masenna yhtään!! Landella/mökeillä voi mennä bikinit päällä makaamaan aurinkoon eikä tarvitse v***uakaan välittää mistään mitään :)

    • ihanan tylsää kesää

      voisi olla, että lakkaisi odottamasta ylipäätään mitään koko kesältä. Ei kesällä tarvitse olla yhtään hauskaa, koska ei se "hauska" katso sitä, mikä aika vuodesta on. Kesällä saa aivan vapaasti olla tosi tylsää ja kamalaa, eikä siitä tarvitse pitää huonoa omaatuntoa.

      Toinen asia, joka ehkä voisi helpottaa on se, että vaikka muut tekisivät mitä, ei sinun tarvitse tehdä samaa. Jos muut menevät mökille, ei tarvi mennä mökille, jos ei huvita, tai jos ei ole mökkiä. Menee sinne minne itse haluaa, vaikka torille. Jos toiset möyhii puutarhassa, mutta sinulla ei ole puutarhaa, tai et vaan muuten osaa tai jaksa, niin plää anna olla koko juttu. Vaikka 99 ihmistä sadasta tekee jotain, sinä voit olla se yksi, joka teet aivan päinvastoin. Haistata vaikka pitkät koko kesälle, vedä peitot korviin ja nuku hellepäivänä, tai lue tai kato telkkua. Olkoon sitten ulkona niin hieno auringonpaiste kun tykkää, irvistä auringolle ja vedä verhot ikkunan eteen :D Lähde ulos sitten, kun sataa ja muut murjottaa ikkunoidensa takana.

      Jos taas valo häiritsee yöuntasi, osta sälekaihtimet, tai pimentävä rullaverho tai laita tummat verhot ikkunaan. Minä en ainakaan saa nukuttua valoisassa.

      Ole erilainen ja ole onnellinen oma itsesi tai sitten surullinen, mutta ei pakko-onnellinen.

    • -makepeace-

      Tunnistan itsessäni samoja oireita, nuorempana se oli pahempaa. Ahdisti, kun kaikki hehkutti "kesä on ihanaa" ja oma sisäinen tila oli niin talvinen kuin vain saattoi olla. Nykyään huomaan, että maaliskuu on vielä kivaa aikaa, mutta "huhtikuu on kuukausista julmin". Mielestäni on aina ollut tiedossa, että kevät voi olla rankkaa aikaa herkemmille. Se varmaan johtuu siitä mielettömästä valon määrän lisääntymisestä ja elämänrytmin muutoksesta ulkona. Talvella on rauhallista, turvallista ja pimeää. Vähän niin kuin äidin kohdussa. Sitten kun tulee valoa, niin sehän on kuin olisi revitty kaikki suoja pois, paljas ja ryvettynyt olo.

      Luulen, että parasta on sallia itselleen se, että ei tarvitse olla niin innoissaan keväästä/kesästä. Meitä on moneen junaan. Tässäkin ketjussa ilmeni, että aika monella on samanlaisia oireita. Parasta on olla itselleen lempeä ja yrittää mennä luonnon huomaan, luonnossa on paljon parantavia tekijöitä ja siellä saa olla oma itsensä. Samalla voi rauhassa totutella uuteen vuodenaikaan.

      Nykyään nautin kesän lämmöstä tosi paljon. Kun valon määrään on tottunut, niin olen huomannut että auringossa olemisesta saa energiaa. Mansikoitakaan ei tarvitse syödä, jos niistä tulee angsti. Itse olen lohdutellut itseäni kesäiltana jäätelötötteröllä parvekkeella ja katsellut pääskysiä :-) Hiljaa hyvä tulee.

      • inhoan aurinkoa

        mihin perustuu yleinen väite, että Suomen kesä on lyhyt? Kyllä on ihan riittävän pitkä. Jo toinen hellepäivä takana ja tätä kärsimystä seuraavat kolme ja puoli kuukautta. Kamalaa. Keväällä tehdään enemmän itsemurhia kuin syksyllä; toisin kuin luullaan. Helpottavaa huomata, että teitä löytyy muitakin jotka ahdistutte kesästä. Koitetaan jaksaa.


      • 27 ast.
        inhoan aurinkoa kirjoitti:

        mihin perustuu yleinen väite, että Suomen kesä on lyhyt? Kyllä on ihan riittävän pitkä. Jo toinen hellepäivä takana ja tätä kärsimystä seuraavat kolme ja puoli kuukautta. Kamalaa. Keväällä tehdään enemmän itsemurhia kuin syksyllä; toisin kuin luullaan. Helpottavaa huomata, että teitä löytyy muitakin jotka ahdistutte kesästä. Koitetaan jaksaa.

        kun nykyisin ei olla mihinkään tyytyväisiä. Aina joidenkin pitää valittaa, jos ei muusta niin ihanasta lämmöstä ja auringon paisteesta. Ei tätä ihanuutta kestä kuin muutama päivä ja kohta taas sataa kuin saavista kaataen ja tuulet purevan kylmiä. Nauttikaa hyvät ihmiset kun siihen annetaan mahdollisuus ja lopettakaa ainainen valitus.


      • rainy days
        inhoan aurinkoa kirjoitti:

        mihin perustuu yleinen väite, että Suomen kesä on lyhyt? Kyllä on ihan riittävän pitkä. Jo toinen hellepäivä takana ja tätä kärsimystä seuraavat kolme ja puoli kuukautta. Kamalaa. Keväällä tehdään enemmän itsemurhia kuin syksyllä; toisin kuin luullaan. Helpottavaa huomata, että teitä löytyy muitakin jotka ahdistutte kesästä. Koitetaan jaksaa.

        Aivan; Suomessahan on todellakin suhteellisen pitkä tämä lämpimämpi kausi, usein jo huhtikuu on täällä etelä-Suomessa keväinen ja lämmin, ja siitä sitten eteenpäin 5-6 kuukautta joko hellettä tai aika leutoa, esim usein vielä lokakuussakaan ei ole mitään hirveesti sadetta, kylmää ja pimeetä.

        Kylmä ja pimeempi kausi on meillä selkeesti lyhyempi, mutta korkeintaan yhtä pitkä ku tää lämmin. Nyt oli poikkeuksellisen pitkä talvi.

        Itse myös odotan syksyä, jo elokuun alussa helpottaa hieman, enkä panis pahitteeks vaikka tulis ihan kunnolla sateinen kesä - yks parhaita kesiä oli 2004 jollon etelä-Suomessa ainakin sato melkeen joka ikinen päivä.


    • aivan normaali

      en nyt sanoisi mitenkään, että olisit epänormaali! Miksi pitäisi tykätä keväästä/kesästä? Kesä menettelee vain sateisina päivinä. Minua inhottaa myös se, että ihmisistä tulee tosi kummallisia kesän koittaessa. Minua suoraan sanoen oksettaa katsella lähes alastomia ihmisiä kadulla. Ihmisille tulee joku ihme tarve näytellä paljasta pintaa. Minusta se on lähinnä kornia ja epäesteettistä. Itse rakastan loppukesää, lähinnä elokuuta, koska on jo pimeää eikä onneksi enää päivälläkään ole kuuma. Elokuu on ihanaa syksyn odotusta! Rakastan syksyä, kun lehdet putoavat puista, on pimeää, ja toivottavasti myrskyää ja sataa vettä.Ja onneksi ei tarvitse enää katsella inhottavan näköisiä alastomia ihmisiä. Herään eloon syksyllä ja mikä parasta, vielä jotain hyvää on tuolloin edessä! Nimittäin Rakas Talvi!

      • suomalaiset

        kyl mä kesästä tykkään enkä ahdistu jos ei vaan oo liian kuuma,mut kevät ja syksy on parasta aikaa,mut yks asia kyl kyrsii kuumalla kun menee kyläilemään,ei oo ehtinyt kunnolla edes tervehtiä niin ensimmäiset melkein joka kyläpaikassa kesällä on et nyt sauna lämpiämään,muutenkin jo kuuma niin vielä pitää kuumempaan mennä,näitä saunahulluja sukulaisia on sit ihan riittämiin,tuntuu kun totenkin menisin likaisena kylään kun se sauna on niin pakollinen rituaali,ja toinen rituaali on se ja että nyt grillataan


      • Törkeen asiallinen
        suomalaiset kirjoitti:

        kyl mä kesästä tykkään enkä ahdistu jos ei vaan oo liian kuuma,mut kevät ja syksy on parasta aikaa,mut yks asia kyl kyrsii kuumalla kun menee kyläilemään,ei oo ehtinyt kunnolla edes tervehtiä niin ensimmäiset melkein joka kyläpaikassa kesällä on et nyt sauna lämpiämään,muutenkin jo kuuma niin vielä pitää kuumempaan mennä,näitä saunahulluja sukulaisia on sit ihan riittämiin,tuntuu kun totenkin menisin likaisena kylään kun se sauna on niin pakollinen rituaali,ja toinen rituaali on se ja että nyt grillataan

        Kyse oli ketjun alussa Kesän masennuksesta, ja on helppo päätellä,että jää lukematta ja täysin ymmärtämättä aloittajan kirjoitus ja kysymys.
        Alkeelliset käytöstavat olisi hyvä edes auttavasti osata.Myös täällä.


        Mieheni oireilee vakavimmin juuri kesäisin, alkaa maaliskuulla, jolloin lääkitystä lisätään, ja pahimmillaan oireilu on kesäkuulla, jonka jälkeen suicidaalinen. Syksyä kohti mentäessä sitten tasoittuu ja lääkitystä voidaan vähentää.
        Kyse on hänen mielestään siitä, että koko synkkä talvi olla kitkutetaan , sitten yhtäkkiä , kun valo lisääntyy, tulee muille hirveä tarmonpuuska, mutta hänelle ei.
        Lisäksi suree jo valmiiksi lähestyvää lyhyttä kesää, ja sen jälkeen vääjäämättä tulevaa pimeän kitkutusta.
        Monissa mielialaongelmissa huhtikuu korostaa oireita.
        Tilasto kertoo myös sairaalapäivien lisääntyvän kevään ja kesän kuluessa.
        Miksi, sitä k.o taulukko ei kerro, toteaa vain,että M1:set lisääntyvät, ts. kyseessä vakava mielentilan muutos jonka takia pakkohoitojakso sairaalan suljetulla.
        Kaamosmasennuksen kaikki tuntevat, mutta vakavasti masentunut tai skitsoilija saa oireita enemmän kesällä.


      • hyvää joulua
        Törkeen asiallinen kirjoitti:

        Kyse oli ketjun alussa Kesän masennuksesta, ja on helppo päätellä,että jää lukematta ja täysin ymmärtämättä aloittajan kirjoitus ja kysymys.
        Alkeelliset käytöstavat olisi hyvä edes auttavasti osata.Myös täällä.


        Mieheni oireilee vakavimmin juuri kesäisin, alkaa maaliskuulla, jolloin lääkitystä lisätään, ja pahimmillaan oireilu on kesäkuulla, jonka jälkeen suicidaalinen. Syksyä kohti mentäessä sitten tasoittuu ja lääkitystä voidaan vähentää.
        Kyse on hänen mielestään siitä, että koko synkkä talvi olla kitkutetaan , sitten yhtäkkiä , kun valo lisääntyy, tulee muille hirveä tarmonpuuska, mutta hänelle ei.
        Lisäksi suree jo valmiiksi lähestyvää lyhyttä kesää, ja sen jälkeen vääjäämättä tulevaa pimeän kitkutusta.
        Monissa mielialaongelmissa huhtikuu korostaa oireita.
        Tilasto kertoo myös sairaalapäivien lisääntyvän kevään ja kesän kuluessa.
        Miksi, sitä k.o taulukko ei kerro, toteaa vain,että M1:set lisääntyvät, ts. kyseessä vakava mielentilan muutos jonka takia pakkohoitojakso sairaalan suljetulla.
        Kaamosmasennuksen kaikki tuntevat, mutta vakavasti masentunut tai skitsoilija saa oireita enemmän kesällä.

        Joillakin on tosiaan noin, ja se on vakavaa, mutta mielestäni, siis tämä on sitten vain minun mielipiteeni, miehesi oireilu johtuu paljosta muustakin kuin vain siitä että "kitkutetaan pitkä pimeä talvi ja sitten yhtäkkiä" BAM tulee hirveän valoisaa ja muut tulee tarmokkaiks etc.

        Kun en tunne häntä en osaa sanoa enempää.

        Itse tuolla aiemmin kirjotin, en ny muista millä nim.merk., että eihän tämä Suomen kesä niin lyhyt ole, lämpimähkö (täällä etelä-Suomessa) alkaa jo huhtikuussa ja toukokuussa on usein jo täys kesä, siite sitte vielä 5, jopa 6 kuukautta jos lokakuu on leuto, on lämmin kausi. Pimeä ja kylmä kausi on itseasiassa lyhyempi!

        Omalta kohdaltani rakastan syksyä ja talvea, syyssateita ja talvipäiviä ja sitä kun tulee aikaisin pimeetä. Miksei miehesi voisi opetella pitämään pimeästä kaudesta, miksi pitää "kitkutella"?

        Ja kesällä EI TOSIAANKAAN tarvitse olla tarmokas, eikä tehdä yhtään mitään mitä muut tekevät; ei mennä rannalle, ei hoitaa pihaa, ei osallistua pihatalkoisiin, ei olla ilonen, ei ulkoilla - siis kesälläkin on oikeus olla sisällä, oikeus nukkua päivällä, oikeus lukea kirjaa ja kattoa telkkaria kun muut lähtee uimarannalle, oikeus olla kiinnostumatta ensimmäisestäkään "kesätapahtumasta" etc, lista on pitkä.

        Miehesi pitäis vahvistaa terveesti "aggressiivista" itsetuntoa että hän uskaltaa sanoa EI kaikille kesä-pakoille ja pakkohauskapidolla joka korostuu kesäisin.

        Hänen tulisi keksiä itselleen enemmän "ei-kesäisiä" harrastuksia joita voi harrastaa, yksin tai ryhmässä, myös kesäisin. Hän voisi liittyä johonkin seuraan jossa tapaillaan sisätiloissa jne.

        Hän voisi katsoa enemmän elokuvia, käydä elokuvissa. Entä jos hän maalaisi tauluja sisällä, öisin?
        On mahdollista elää myös öisin, itse rakastan öitä.

        Hänen tulisi kehittää individualismiaan eikä olla muiden armoilla, tässä tapauksessa kesäihmisten ja "talvessa kitkuttelijoiden".
        Ehkä masennuskin voisi helpottaa kun kesä ei sitten enää merkitsisi niin paljon mitään uhkaa, eikä talvi kurjuuttaa, vaan ainoastaan sillä mitä tekee olisi suurempi merkitys.

        Vapaa ihminen saattaa todeta: On ihan sama mikä vuodenaika on kulloinkin.


      • Omainen vaan
        hyvää joulua kirjoitti:

        Joillakin on tosiaan noin, ja se on vakavaa, mutta mielestäni, siis tämä on sitten vain minun mielipiteeni, miehesi oireilu johtuu paljosta muustakin kuin vain siitä että "kitkutetaan pitkä pimeä talvi ja sitten yhtäkkiä" BAM tulee hirveän valoisaa ja muut tulee tarmokkaiks etc.

        Kun en tunne häntä en osaa sanoa enempää.

        Itse tuolla aiemmin kirjotin, en ny muista millä nim.merk., että eihän tämä Suomen kesä niin lyhyt ole, lämpimähkö (täällä etelä-Suomessa) alkaa jo huhtikuussa ja toukokuussa on usein jo täys kesä, siite sitte vielä 5, jopa 6 kuukautta jos lokakuu on leuto, on lämmin kausi. Pimeä ja kylmä kausi on itseasiassa lyhyempi!

        Omalta kohdaltani rakastan syksyä ja talvea, syyssateita ja talvipäiviä ja sitä kun tulee aikaisin pimeetä. Miksei miehesi voisi opetella pitämään pimeästä kaudesta, miksi pitää "kitkutella"?

        Ja kesällä EI TOSIAANKAAN tarvitse olla tarmokas, eikä tehdä yhtään mitään mitä muut tekevät; ei mennä rannalle, ei hoitaa pihaa, ei osallistua pihatalkoisiin, ei olla ilonen, ei ulkoilla - siis kesälläkin on oikeus olla sisällä, oikeus nukkua päivällä, oikeus lukea kirjaa ja kattoa telkkaria kun muut lähtee uimarannalle, oikeus olla kiinnostumatta ensimmäisestäkään "kesätapahtumasta" etc, lista on pitkä.

        Miehesi pitäis vahvistaa terveesti "aggressiivista" itsetuntoa että hän uskaltaa sanoa EI kaikille kesä-pakoille ja pakkohauskapidolla joka korostuu kesäisin.

        Hänen tulisi keksiä itselleen enemmän "ei-kesäisiä" harrastuksia joita voi harrastaa, yksin tai ryhmässä, myös kesäisin. Hän voisi liittyä johonkin seuraan jossa tapaillaan sisätiloissa jne.

        Hän voisi katsoa enemmän elokuvia, käydä elokuvissa. Entä jos hän maalaisi tauluja sisällä, öisin?
        On mahdollista elää myös öisin, itse rakastan öitä.

        Hänen tulisi kehittää individualismiaan eikä olla muiden armoilla, tässä tapauksessa kesäihmisten ja "talvessa kitkuttelijoiden".
        Ehkä masennuskin voisi helpottaa kun kesä ei sitten enää merkitsisi niin paljon mitään uhkaa, eikä talvi kurjuuttaa, vaan ainoastaan sillä mitä tekee olisi suurempi merkitys.

        Vapaa ihminen saattaa todeta: On ihan sama mikä vuodenaika on kulloinkin.

        Nimenomaan miestäni tuntematta olis hyvä pitäytyä faktoissa, joita kerron.

        masennus ei ole häärättävissä pois.
        - inhoaa muuta kuin kyyhötystä, on sellainen ollut aina ja tulee aina olemaankin.
        Minimiponnistuksella maksimitulos.
        Jos voisi paskomalla tehdä massia, ei muuta tekis kuin istuis paskalla päivät pitkät.

        Mitään pakkohauskanpitoa ei ole, ei meillä ole sellaiseen aikaa eikä motivaatiota.
        oikeassa olet, on muutakin:
        Masennustila, toistuva, johon liittyy maanisia jaksoja F 31.1 F 31.2, F 32.2,
        ..sillee.
        Ja itsepä tuota päättää kitkuttelustaan, jos olisin samanlainen , ei elosta ja olosta tulis mitään.
        Oletpa oikeaa dissaajien aatelia = O


      • Omainen vaan
        Omainen vaan kirjoitti:

        Nimenomaan miestäni tuntematta olis hyvä pitäytyä faktoissa, joita kerron.

        masennus ei ole häärättävissä pois.
        - inhoaa muuta kuin kyyhötystä, on sellainen ollut aina ja tulee aina olemaankin.
        Minimiponnistuksella maksimitulos.
        Jos voisi paskomalla tehdä massia, ei muuta tekis kuin istuis paskalla päivät pitkät.

        Mitään pakkohauskanpitoa ei ole, ei meillä ole sellaiseen aikaa eikä motivaatiota.
        oikeassa olet, on muutakin:
        Masennustila, toistuva, johon liittyy maanisia jaksoja F 31.1 F 31.2, F 32.2,
        ..sillee.
        Ja itsepä tuota päättää kitkuttelustaan, jos olisin samanlainen , ei elosta ja olosta tulis mitään.
        Oletpa oikeaa dissaajien aatelia = O

        Kysyinkö mä neuvoa, apua sulta, tai jotain ?
        -tyhmä.
        Sun kanssas monikin masentuis, ei vain mun mies...


    • altistus

      varsinainen vika löytyykin -yllätys- seinien välistä!

      ........jatkuu
      "" 2. Haisematon homeiden-cocktail */.
      - Tällaisen homeiden-cocktailin pystyy haistamaan ainoastaan jo pitemmän aikaa(vuosia) kv-homeiden toksiinille altistunut henkilö, tai koulutettu homekoira. Tämä ryhmä on valtaosa kaikista kv-homeiden kohteista!
      Tuon salakavalan haisemattomuuden vuoksi kehitin tämän oiretestin, joka sittemmin on osoittautunut varmimmaksi yksittäiseksi kotikonstiksi todeta kosteusvaurio'homeen olemassa olo ja se voidaan tehdä joka kodissa. Elimistömme on tarkempi kuin yksikään sähköinen mittari. Kv-homeen toteaminen varmuudella ja ilmaiseksi: Huomaa testin *-kohdat koska tästä löytyy syy "outoon" käyttäytymiseen.

      Tässä toisenlainen lähestymistapa masennukseen.
      Masentaa - ainakin sitten, kun kärsit allaolevista oireista ja kerrot näistä lääkärille, joka tekee pahimman mahdollisen virheen: Syyllistää potilasta lisää kertomalla että "vika on korvien välissä", vaikka todellisuudessa oireet ovat korvien välissä, mutta varsinainen vika onkin seinien välissä!
      Kun kokosin tätä kvht-testiä hermostollisten oireiden osalta, niin itselleni tuli "outoja oireita":
      - Olin selittämässä eräälle ystävälleni erästä asiaa ja yhtäkkiä kesken lauseen "Ding"-en muistanut edes aihetta, mistä olin kertomassa (14). Tällainen jos mikä masentaisi, mutta onneksi tajusin heti mistä on kysymys.
      - Toinen tosi inhottava oire on kun esimerkiksi tulitikku tippuu kädestä lattialle ja "pinna palaa" heti ja aloitat helvetillisen raivoamisen (6) asiasta johon normaalisti et reagoisi mitenkään!
      Se, miksi tuon tämän esille, johtuu siitä, että nämä ovat turhankin yleisiä ongelmia ja jatkuvasti saan (onneksi!) kuunnella potilaiden helpotuksen huokauksia, että "Ei minulla olekaan vikaa korvien välissä, vaan vika onkin seinien välissä!"
      Jos satut törmäämään näihin oireisiin, niin tiedät jo ennakolta mistä on kyse!

      Tämä oiretesti perustuu satojen KosteusVaurioHomeToksiinille(KVHT) altistuneiden eri henkilöiden saamiin oireisiin ja sairastumisiin.
      Ohje a, b, c, d, e, f, g, h sarakkeiden täyttöön:
      Merkkaa a-sarakkeen laatikkoon a sen oireen kohdalle joka täsmää. Laske a-sarakkeen osumat yhteen alas a-yhteenvedon kohdalle.
      3-4'viikon päästä merkkaa b-sarakkeen laatikkoon b sen oireen kohdalle joka täsmää. Laske b-sarakkeen osumat yhteen alas b-yhteenvedon kohdalle.
      Jne.

      a|b|c|d|e|f'|g|h|
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 1. Unettomuutta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 2. Väsymys, joka ei mene ohi lepäämällä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 3. Unelias/sekava olo levosta huolimatta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 4. Huimausta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 5. Pahoinvointia ja oksentelua.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 6. Kiukkuinen, raivareita, ärtyisyyttä ja masennusta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 7. Vapina.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 8. Viiltää päässä-salamana leikkaavaa päänsärkyä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 9. Tavallista päänsärkyä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*10. Keskittymisvaikeuksia.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*11. Aloitekyvyttömyyttä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*12. Lähimuisti pätkii, sanoja katoaa mielestä hetkellisesti.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*13. Sinun on vaikea muistaa sanoja, hyvin tuntemasi naapurin nimeä et muista.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*14. Kun alat kertomaan jostakin asiasta ja saman tien unohdat mitä piti sanoa.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*15. Nielemisvaikeudet.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*16. Kasvojen ja raajojen tunnottomuus.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 17. Allergiat ja anafylaksia(=vakava allerginen reaktio).
      _|_|_|_|_|_|_|_| 18. Astma, tai astman tyyppinen tila.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 19. Hengitysvaikeudet.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 20. Syöpä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 21. Hiusten lähtöä.""
      jatkuu........

      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html

      • Summer is sad

        Vielä olisi muutama kuukausi kesää..
        En jaksa tehdä mitään. En ole paljoa
        ulkona käynyt koko kesänä. Talvella tulee oltua paljon ulkona.


    • Papua Uusi-Guinea

      Olen lapsi, ja silti kärsin kesämasennuksesta. Se ei ole vain aikuisten sairaus!

    • jouk355

      vittu kesä nimenomaan poistaa masennuksen koff olutta terassilla auringon laskus ja marlboroa poltella ja talvi saatana masentaa nii vitusti et koko paskaa pimeyttä ei tarvis olla

    • valoisaYÖpimeäPÄIVÄ

      Jos suomen valoisat kesäyöt masentaa niin kannattaa mennä etelään, siellä on yöllä pimeää kesäisin.
      Suomessa on talvisin liian pimeää päivällä ja kesällä liian valoisaa yöllä. Se on niin paskamaista.

    • SuruPuseros

      Minua alkaa kesäntulo masentaa yleensä noin helmi-maaliskuussa.

      En pysty olemaan ulkona, jos on kovin kuuma, tulee kova pääkipu. Samoin on hankala nukkua, jos on liian lämmintä yöllä.

      Eniten kesällä masentaa yksinäisyys. Mieheni on kesäihminen, hän herää syysmasennuksestaan aina helmikuussa, kun aurinko alkaa paistaa enemmän. Keväästä syksyyn tämä erittäin hyväkuntoinen mieheni pyöräilee intohimoisesti ja nauttii kesästä ja kuumasta täysillä - varmaan myös niistä vähäpukeisista naisista.

      Yritän tukea miestäni aina syksyisin, kun hän on masentunut, mutta kun tulee kevät ja kesä ja minua masentaa, mieheni vain sanoo, että yritä keksiä itsellesi jotain tekemistä. Sitten hän taas lähtee erilaisiin ulkoilmaharrastuksiin. Itselleni ei pyöräily onnistu auringossa, syynä juurikin tämä auringonvalon ja fyysisen rasituksen aiheuttama pääkipu, johon ei aurinkolasit auta.

      Ennen kesät olivat vähän helpompia, kun löysin sentään kaupasta vaatteita, mutta koska olen kokoa XXS, eli pieni keijukainen, niin on todella vaikea löytää niin pieniä naisten vaatteita ja siksikin kesät tuntuvat ikäviltä. Monet pukeutuvat kauniisti, minä en.

      Sellainen kesä on paras, kun satelee aika usein ja lämpötila on noin 17-20 astetta. Toki toivon joitain hellepäiviä heille, jotka hellettä rakastavat. :)

    • Anonyymi

      Mikä sua vaivaa surunraato, minua ei vaivaa mikään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe