Pääseekö taivaaseen jos kuolee oman käden kautta. Juudas teki Itsemurhan mutta sitä ennen hän kielsi jeesuksen. Mutta jos maailma ja varsinkin lestadiolaisuusyhteisö ajaa ihmisen niin kuilun reunalle että henkiset voimat loppuvat ja ihminen tekee ahdistuksessaan tälläisen ratkaisun.
Itsemurha
35
651
Vastaukset
- andreashol
ÄLÄ TAPA
Kun ota lain ohjeeksi, se vaatii sinulta paljon.
Jaak. 2:10
Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin.
Oletko muslimi?
- kristitty t
Saa sitä turvautua Jeesukseen kaltaisenaan. Ja jos pitää yhteydet ylöspäin kunnossa, niin ei varmaankaan ole tarvetta tehdä itselle pahaa! Viisautta on odottaminen, jotta Jumala hoitaa siat kuntoon. Ei tietenkään ole hyvä odostella tumput suorana, vaan yrittää parhaansa muikaan hoitaa ajalliset ja iäioset asiat kuntoon. Itse asiassa vanhoillislaestadiolaisten tarjoama synninpäästö sopii Katekismuksen kuvioihin ja on aivan kristillinen eli voi sitä nauttia vaikka omat ajatukset ovat jotenkin ristiriitaisia. Maailman mielipiteet voi hyljätä tykkänään ja sen agitaattorin sanomat, joka soimaa vanhoillislaestadiolöaisuutta. Sen kumoaa Pienikin Uuden Testamentin lukeminen. Ja hyvä on lukea Kristillisyyden historiaakin, jota löytyy netistäkin hakisanalla Vanhoillislaestadiolaisuus. Vaikka sitä Wikipediaa, josta löytyy lohtua, ettei kristillisyys ole tuulesta temmattu juttu, vaan tullut Jumalan armosta Suomeenkin.
- 17+7
niin mutta jos ei ole voimia. uskon kyllä jumalaan vaikkakaan en usko jokaiseen sanaan lestadiolaisuuteen. eipä tuo jumala silti näytä voimia tuovan. Vaihtoehdoista helpompi, itsemurha on tullut houkuttelevammaksi kuin jäädä kitumaan elävältä yhteisön syrjäyttämäksi. Voisko käyttää termiä "marttyyriitseurha" , maailman ja yhteisön ajama pakkoratkaisu. Jokatapauksessa jokainen kiusaaja saisi osansa loppulausunnossa.
- kristitty t
17+7 kirjoitti:
niin mutta jos ei ole voimia. uskon kyllä jumalaan vaikkakaan en usko jokaiseen sanaan lestadiolaisuuteen. eipä tuo jumala silti näytä voimia tuovan. Vaihtoehdoista helpompi, itsemurha on tullut houkuttelevammaksi kuin jäädä kitumaan elävältä yhteisön syrjäyttämäksi. Voisko käyttää termiä "marttyyriitseurha" , maailman ja yhteisön ajama pakkoratkaisu. Jokatapauksessa jokainen kiusaaja saisi osansa loppulausunnossa.
Tulee ainainen vaiva, vaan ei enää vapautta muuttaa asioita, joka on eläissä! Voit ottaa vaikka lomaa, jota ei saa kuoltua, jos ei ole osannut ottaa eläissään. Käy ulkoilemassa luonnossa, metsä rauhoittaa, 5 minuuttikin. Älä etsi hyväksyntää ihmisiltä, vaan Jumalalta Jeesuksessa. Syrjäytyminen tahtoo olla usean kohtalo, eli pitää oppia olemaan yksin Jumalaan turvaten. Ompeluseuroissa voi olla helpompaa.
- 17+7
kristitty t kirjoitti:
Tulee ainainen vaiva, vaan ei enää vapautta muuttaa asioita, joka on eläissä! Voit ottaa vaikka lomaa, jota ei saa kuoltua, jos ei ole osannut ottaa eläissään. Käy ulkoilemassa luonnossa, metsä rauhoittaa, 5 minuuttikin. Älä etsi hyväksyntää ihmisiltä, vaan Jumalalta Jeesuksessa. Syrjäytyminen tahtoo olla usean kohtalo, eli pitää oppia olemaan yksin Jumalaan turvaten. Ompeluseuroissa voi olla helpompaa.
Tuntemattoman sotilaan Lehto teki itsarin. Ajatellaanpa tilannetta että lehto oli uskovainen ja tuskissaaan teki hetkellisen ratkaisun? Mielestäni pääsee silti taivaaseen. Elämä voi olla henkisestä kidutusta siinä missä fyysisetkin kivut.
Joku muukin on näköjään pohtinut samaa asiaa.
http://www.gotquestions.org/Suomi/raamattu-kristitty-itsemurha.html - ????
17+7 kirjoitti:
Tuntemattoman sotilaan Lehto teki itsarin. Ajatellaanpa tilannetta että lehto oli uskovainen ja tuskissaaan teki hetkellisen ratkaisun? Mielestäni pääsee silti taivaaseen. Elämä voi olla henkisestä kidutusta siinä missä fyysisetkin kivut.
http://www.gotquestions.org/Suomi/raamattu-kristitty-itsemurha.htmlEiköhän se ole se oikea Tuomari, joka sen päättää...Nimittäin kuka sinne taivaaseen pääsee! Onneksi ei ihmisten tarvitse sitä vastuuta ottaa itselleen (eivätkä he sitä tietysti voikaan ottaa).
Mutta voisin kertoa sinulle tarinan - tositarinan siis! Ei sen tarvitse olla tarinakaan tietysti. Kerron siis itsestäni! Minun lapsuudenperheessäni tapahtui kaksi itsemurhaa. Jälkimmäinen kyllä salattiin - oikea kuolinsyy paljastui minullekin vasta vuosien päästä, toki olin asiaa ajatellut ja tehnyt omat päätelmäni. Mutta se ensimmäinen - se oli isku vasten kasvoja - se oli tyrmäys! Vaikka senkin oireet olisi pitänyt jo nähdä.
Meillä lapsuudenperheessäni oli ja on varmaan sellaista henkistä "heikkoutta" tai miksi sen nimittäisi. Itsetuhoisuus on eräs tapa suhtautua elämään. Se on ehkä vihan kääntämistä omaa itseä vastaan, jos ei pysty osoittamaan sitä sinne minne se kuuluu.
Joka tapauksessa nämä itsemurha-ajatukset ovat tuttuja minullekin. Jossain vaiheessa en edes nähnyt siinä mitään väärää - se alkoi tuntua aivan järkevältä tavalta ratkaista mielestäni mahdoton elämäni ja sen ongelmat.
Sitten löysin Raamatun - löysin Raamatun selitykset (voin kertoa, että kysymyksessä oli Raamattu kannesta kanteen -ohjelma, radiolähetysjärjestö Sanansaattajien tuottama ja kirjoinakin julkaistu) ja minulle avautui aivan uusi elämä!
Aloin ymmärtää, miten kauhea on itsemurha - se on MURHA - ja vaikka en tuomitse ketään siihen päätynyttä en kuitenkaan enää voi omalle kohdalleni ajatella sitä muuten kuin SYNTINÄ.
Raamattuohjelmissa Jumala tuli minua lähelle - Hän tuli arkeeni - Hän tuli vierelleni kulkemaan! Hän sanoo minulle (ja myös sinulle!), että Hän itse on lähellä - Hän on sitä maailman loppun asti! Vaikka mitä tulisi tielleni, vaikka minkälaisia virheitä tekisin, vaikka jäisin aivan yksin, vaikka minulla ei enää olisi yhtään mitään, minulla on KAIKKI, minulla Jumalan sana! Ja siihen SANAAN voin luottaa, voin uskoa, että se on totta, että Jumala ei valehtele, vaikka elämässä tulisi vaikeita asioita vastaan (kuten on tullut!).
Miten monesti olen tuskissani mielessäni huutanut Jumalalle, olen kysynyt häneltä MIKSI, MIKSI? Olen vienyt Hänelle kaikki ahdistukseni ja voin milloin tahansa kertoa Hänelle inhottavimmatkin ajatukseni eikä Hän koskaan sano, ettei ole aikaa, että ei Hän ymmärrä...Vastauksia olen saanut usein odottaa ja joskus huomaan vasta aikojen päästä saaneeni jo niitä - en vain ole huomannut! Mutta aina voin jättäytyä turvallisiin käsiin, jotka eivät torju vaan kannattelevat vaikeimpienkin asioiden ja kokemusten ylitse.
Voi miten olen ollut onnellinen tästä, onnellinen siitä, että on SANA meitä lähellä, aivan ulottuvissamme! Uskon lujasti, että ovat totta Jeesuksen sanat, kun hän sanoo antavansa elämän, yltäkylläisen elämän! Se ei ole kiinni elämän ulkoisista olosuhteista. Se on se rauha, jonka vain Hän antaa! - etsivä-xx
17+7 kirjoitti:
http://www.gotquestions.org/Suomi/raamattu-kristitty-itsemurha.htmlLehdon lähdön aika oli jo koittanut Jumalan ajankin mukaan. Kyseessä ei ollut sillä lailla aito itsemurha, jossa poiketaan omin teoin ihmisen elämän kulusta. Lehto oli saanut pahan kuolettavan osuman sodassa, ei hän itse valinnut tietään. Hän olisi kuollut vammaansa joka tapauksessa. Hän vain vähän lyhensi kärsimystään mutta niinhän teki vanhojen kertomusten mukaan apostoli Pietarikin. Pää alaspäin ristiinnaulittu kuolee paljon nopeammin kuin pää ylöspäin ristiin naulittu. Silti kukaan ei puhu siitä, että näin Pietari joudutti kuolemaansa. Tosin Raamattu ei kerro tätäkään tapahtumaa. Minusta Lehdon teko oli Pietarin tekoon rinnastettava asia, ei aito itsemurha.
- tunne tuota
etsivä-xx kirjoitti:
Lehdon lähdön aika oli jo koittanut Jumalan ajankin mukaan. Kyseessä ei ollut sillä lailla aito itsemurha, jossa poiketaan omin teoin ihmisen elämän kulusta. Lehto oli saanut pahan kuolettavan osuman sodassa, ei hän itse valinnut tietään. Hän olisi kuollut vammaansa joka tapauksessa. Hän vain vähän lyhensi kärsimystään mutta niinhän teki vanhojen kertomusten mukaan apostoli Pietarikin. Pää alaspäin ristiinnaulittu kuolee paljon nopeammin kuin pää ylöspäin ristiin naulittu. Silti kukaan ei puhu siitä, että näin Pietari joudutti kuolemaansa. Tosin Raamattu ei kerro tätäkään tapahtumaa. Minusta Lehdon teko oli Pietarin tekoon rinnastettava asia, ei aito itsemurha.
Lehtoa. Oliko vanhoillislestadiolainen?
- Savon ukko
17+7 kirjoitti:
http://www.gotquestions.org/Suomi/raamattu-kristitty-itsemurha.htmltapaus oli aivan toinen, kuin nurkkaan ajetun ahdistuneen ylipuhutun ja syytöksiä, pelottelua täynnä oleva uskovais reppanan. Lehto pelkäsi vangiksi ja invalidiksi jäämistään, kuin taas tää itskarin tehnyt epätoivoa tulevasta elämästä olevan uskovaisreppanan olisi voinut pelastaa toisenlainen perkeellisten ahdistajien mielenmuutos, mutta kun on tuomiot ihmiselle kylmiä ja ymmärtämäyttömiä, näin sitten käy. Toivon oikein hartaasti, että nämä syylliset,ketkä ihmisen epätoivoiseen tekoon saattaa, joutuisivat itse sellaiseen tosi helvettiin, että muistaisivat lopun ikänsä tuskissaan tekosiaan. Kai sen Jumalakin muistaa tavalla tai toisella.
- ????
"Juudas teki Itsemurhan mutta sitä ennen hän kielsi jeesuksen." Kielsikö? Milloin? Juudashan tajusi tehneensä väärin - hän katui todella tekoaan ja jopa tunnusti sen! Hän meni vanhimpien luokse ja sanoi kavaltaneensa viattoman veren. Hän heitti palkaksi saamansa rahat maahan kuin ne olisivat polttaneet häntä.
Tässä nähdään, ettei katumus ja parannuskaan auta, jos ihminen ei usko! Juudas ei voinut uskoa, että Jeesus voisi häntä enää auttaa. Ja Jeesus olisi voinut! Auttoihan Hän ryöväriäkin ristillä - ryöväri tiesi olevansa syystä tuomittu ja pyysi Jeesusta muistamaan itseään - hän siis uskoi Jeesukseen!
Juudas ei uskonut. Pietari oli se, joka kielsi ja vieläpä kiroillen kielsi tuntevansakaan Jeesusta! Mutta toinen näistä opetuslapsista meni Jeesuksen parannettavaksi ja toinen meni hirteen.
Mikä sinusta on parempi ratkaisu?- O'ou
Niin mitä se Juudas teki niillä rahoilla ja miten kuoli?
Ap. 1:18 "Hän hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla, ja hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos."
Matt. 27:5 "Ja hän viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi."
Juudaksella sivupersoona?
Juudas nousi ylös ja kuoli uudelleen?
Mitä mitä mitä??? - 17+7
Itsemurha on ainakin helppo ratkaisu. Tiedä sitten parempi vai huonompi. Entäpä jos kuoleman jälkeen on pelkkää mustaa?
Ei enää painajaisia,Ei enää kiusaamista,Yksikään ei enää kiusaa, Yksikään ei enää kuseta, Ei rahahuolia,Kiusaajat saisivat sen minkä tilasivat... Vain mustaa, tummaa unta.
Niin hankalaa niin hankalaa... - shatshitshishään
Eivät ne kaksi muuta mitään ryöväreitä olleet, vaan poliittisia vankeja. Ei tavallisia ryöväreitä tapettu yhtä juhlallisesti.
- etsivä-xx
17+7 kirjoitti:
Itsemurha on ainakin helppo ratkaisu. Tiedä sitten parempi vai huonompi. Entäpä jos kuoleman jälkeen on pelkkää mustaa?
Ei enää painajaisia,Ei enää kiusaamista,Yksikään ei enää kiusaa, Yksikään ei enää kuseta, Ei rahahuolia,Kiusaajat saisivat sen minkä tilasivat... Vain mustaa, tummaa unta.
Niin hankalaa niin hankalaa...Katso uteliaisuuttasi vielä vähän. Koska itsensä voi tappaa koska vaan on parempi katsoa ja tehdä joku sellainen asia joka tuntuu hyvälle vaikka se ei tuntuisi riittävän koko elämä pohjaksi. Seuraavan päivänä voi miettiä olisiko vielä tälle päivälle joku asia jonka voisi tehdä ennen kuin kuolee. Huomista pidemmälle ei tarvitse katso jos jakssa yhden päivän lisää.
- -kirjoittelija-
17+7 kirjoitti:
Niin hankalaa niin hankalaa.....itsemurhan tehnyt jättää valtavan surun lisäksi paljon kysymyksiä, syyllistymisiä, riittämättäömyyden tunteita ja ties mitä. Olen keskustellut muutamien omaisten kanssa tuosta asiasta.
Vaikka mielestäsi "itsemurha on ainakin helppo ratkaisu", sitä vaikeampi se on omaisille. Miksi edes ajattelet tuollaista ratkaisua, mikä ei ole ratkaisu ensinkään?
Hanki ammattiapua, älä jää yksiksesi miettimään vaikeita asioita. Sanonta "asioilla on tapana järjestyä" toimii
monissa ongelmatilanteissa. Haethan apua!
Ystävällisin terveisin muuan palstalainen "Juudas teki Itsemurhan mutta sitä ennen hän kielsi jeesuksen." Kielsikö? Milloin? ** Jeesuksen mukaan kielsi ´KOLEMSTI, aika oli se yöaika, ennen kukon laulua.
Jeesus muuten kirjoitetaan kristillisessä kulttuurissa isolla J;llä.
Juudashan tajusi tehneensä väärin - hän katui todella tekoaan ja jopa tunnusti sen! Hän meni vanhimpien luokse ja sanoi kavaltaneensa viattoman veren. Hän heitti palkaksi saamansa rahat maahan kuin ne olisivat polttaneet häntä. ** Näin kävi, sillä Hän oli kieltänyt yhteytensä Kuninkaaseen.
Tässä nähdään, ettei katumus ja parannuskaan auta, jos ihminen ei usko! Juudas ei voinut uskoa, että Jeesus voisi häntä enää auttaa. ’* Mitäh. Juudas olisi voinut mennä Herran eteen ja tehdä HÄNEEN parannuksen, silloin asia olisi ollut kunnossa.
Ja Jeesus olisi voinut! Auttoihan Hän ryöväriäkin ristillä - ryöväri tiesi olevansa syystä tuomittu ja pyysi Jeesusta muistamaan itseään - hän siis uskoi Jeesukseen! ** Juuri näin, Amen. Vain usko siihen, että Jeesus on Messias, Herra pelasti Hänet, ei mikään lorina – synnit anteeksi.
Juudas ei uskonut.** Juudas uskoi, mutta epäili henkilöä, joka oli Jeesus ylösnousemusruumissaan, ha halusi varmistua vain siitä, että Hän on itse Messias, Kristus. Jeesus oli erilainen ylösnousemusruumiissaan, ja Häntä ei tunnettu, vaikka oli kävellyt mukana jo useita tunteja.
Pietari oli se, joka kielsi ja vieläpä kiroillen kielsi tuntevansakaan Jeesusta! Mutta toinen näistä opetuslapsista meni Jeesuksen parannettavaksi ja toinen meni hirteen. ** Juuri näin, Amen.
Kes.- heko...
Kesitas kirjoitti:
"Juudas teki Itsemurhan mutta sitä ennen hän kielsi jeesuksen." Kielsikö? Milloin? ** Jeesuksen mukaan kielsi ´KOLEMSTI, aika oli se yöaika, ennen kukon laulua.
Jeesus muuten kirjoitetaan kristillisessä kulttuurissa isolla J;llä.
Juudashan tajusi tehneensä väärin - hän katui todella tekoaan ja jopa tunnusti sen! Hän meni vanhimpien luokse ja sanoi kavaltaneensa viattoman veren. Hän heitti palkaksi saamansa rahat maahan kuin ne olisivat polttaneet häntä. ** Näin kävi, sillä Hän oli kieltänyt yhteytensä Kuninkaaseen.
Tässä nähdään, ettei katumus ja parannuskaan auta, jos ihminen ei usko! Juudas ei voinut uskoa, että Jeesus voisi häntä enää auttaa. ’* Mitäh. Juudas olisi voinut mennä Herran eteen ja tehdä HÄNEEN parannuksen, silloin asia olisi ollut kunnossa.
Ja Jeesus olisi voinut! Auttoihan Hän ryöväriäkin ristillä - ryöväri tiesi olevansa syystä tuomittu ja pyysi Jeesusta muistamaan itseään - hän siis uskoi Jeesukseen! ** Juuri näin, Amen. Vain usko siihen, että Jeesus on Messias, Herra pelasti Hänet, ei mikään lorina – synnit anteeksi.
Juudas ei uskonut.** Juudas uskoi, mutta epäili henkilöä, joka oli Jeesus ylösnousemusruumissaan, ha halusi varmistua vain siitä, että Hän on itse Messias, Kristus. Jeesus oli erilainen ylösnousemusruumiissaan, ja Häntä ei tunnettu, vaikka oli kävellyt mukana jo useita tunteja.
Pietari oli se, joka kielsi ja vieläpä kiroillen kielsi tuntevansakaan Jeesusta! Mutta toinen näistä opetuslapsista meni Jeesuksen parannettavaksi ja toinen meni hirteen. ** Juuri näin, Amen.
Kes.heko
- mistä tiedät,
shatshitshishään kirjoitti:
Eivät ne kaksi muuta mitään ryöväreitä olleet, vaan poliittisia vankeja. Ei tavallisia ryöväreitä tapettu yhtä juhlallisesti.
että he olivat poliittisia vankeja?
- läheltä seuraamaan j
17+7 kirjoitti:
Niin hankalaa niin hankalaa...itsemurha on itsekäs ratkaisu, mutta ei se varmaan mikään helppo ole, vaan äärinmäisyysratkaisu, joka vaatii paljon rohkeutta tai sitten sairautta...
- naija naksuttelija
melko pimiä pitää ihmisen olla jos itsensä tappaa
- heh heh
melko pimiä pitää olla joka toisen ajaa itsarin partaalle.
- heh heh
tuskin olet vielä täyttänyt viittätoista.
- killa on ahdistuksia
ja vaivoja. Minullakin on ankara, raskas, vaikea elämänosa.
Itsemurhakin on joskus köynyt mielessä.
Semmoisina hetkinä kuitenkin ajattelen kaikkea sitä hyvää ja kaunista, mitä elämässä kuitenkin on. Ajattelen myös, että Jumalalla saattaa olla jokin tarkoitus, miksi hän vielä pitää minua täällä. - helvettiin
jokaisen, joka ei kestä hoitokokousjulmuutta tai pedofiliaa.
Näinhän se on aina (jo kolmekymmentä vuotta) ollut! Luin noin puoli vuotta sitten Raymond Moodyn kirjan rajakokemuksista, siitä kun ihminen kuolee ja näkee rajan taakse tai käy siellä ja palaa takaisin. Todella vaikuttava kirja, kannattaa lukea jokaisen aiheesta kiinnostuneen.
Ihmisillä on yleensä "rajan takana" hyvä olla, monet eivät haluaisi sieltä millään takaisin. Joidenkin pitää palata.
Tuossa kirjassa kerrottiin myös niiden kokemuksia, jotka ovat tehneet itsemurhan, käyneet rajan takana ja palanneet takaisin elämään esim. elvytyksen tuloksena. Kirjassa sanottiin, että vaikka miten me täällä "ajassa" ymmärtäisimme heitä, heidän vaikeaa tilannettaan ym., nuo itsemurhan tehneet olivat itse kokeneet joutuneensa jonkinlaiseen "rajatilaan", jossa olikin ollut aivan kamalan paha olla.
Voisiko olla niin, että itsemurhan jälkeen jää "maan päälle" selvittämättömiä asioita ja ihminen vapautuu tuosta "kamalasta rajatilasta" vasta, kun asiat ovat "maan päällä" selvinneet, esim. siten, että joku läheinen selvittää ja ratkaisee ne ja ihminen saa anteeksi, asiat ratkeavat. Nämä viimeksi mainitut ovat ihan vaan omaa pohdintaa, paitsi oon kuullut keskusteluissa, että sellainen ratkaisutehtävä olisi joillakin ollut.- paska kaupunni
ahdistava kaupunki
http://www.youtube.com/watch?v=Yn-M-T_jRAQ&feature=related - nattaisi ainakaan
ottaa tavaksi tuota itsemurhaa. Kerta per henkilö olisi maksimimäärä.
- murha on
ihan turha juttu, jättää traumoja läheisille, ei vapauta ketään.
- olen ymmärtänyt että
Jumala loi ihmisen ja ihmisellä ei ole oikeutta päättää oman tai toisen elämän pituudesta, yksin Jumalalla on tähän oikeus
- 41
olen ymmärtänyt että kirjoitti:
Jumala loi ihmisen ja ihmisellä ei ole oikeutta päättää oman tai toisen elämän pituudesta, yksin Jumalalla on tähän oikeus
jos tekee itsemurhan.
- suosittele
itsemurhaa.
- pysytellä hen-
gissä, vaikka ei tämä aina niin kaksista ole.
- 0sDBS
ahdistettu seuroissa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5201608- 641176
- 61872
- 62871
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18847Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101776- 76751
- 30707
- 63695
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49691