Sterilisaation jälkeen

krommi

Minulle tehtiin eilen sterilisaatio tähystämällä ja yllätyin kipujen voimakkuudesta: todella kovat alavatsakivut, kuin kuukautiskivut ikään, ja hartiapistos on hyvin voimakasta mahaan laitetusta kaasusta johtuen. Sain vahvoja kipulääkkeitä jo toimenpiteen jälkeen mutta nyt tuskin nukutun yön jälkeen olen yhä aika kipeä. Miten olette toipuneet toimenpiteestä? Toiseksi, jännät fiilikset: olen helpottunut kun vihdoin sain tehtyä sterilisaation mutta lapsettomana tuli myös tunne, että ups, mitäs tuli tehtyä. Toisaalta olen hyvin realistinen, olen 39-v ja minulla on krooninen sairaus, tiedän etten olisi jaksanut vauvan avuttomuutta ja tarvitsevuutta. Onneksi lähipiirini ymmärtää eikä ole tullut "itsekäs" syytöksiä tms, herkästi lapsetonta naista pidetään omaan napaan tuijottajana, vaikka se voi olla myös suurta vastuuntuntoa. Onneksi lähipiirissä voin olla tätinä ja aikuisena muille lapsille. Yhtä kaikki, suru ja helpotus yht`aikaa.

11

5243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirsi...............

      minulle tehtiin joku vuosi sitten sterilisaatio, olin pari päivää kipee jonka jälkeen pystyin jo vähentään kipulääkkeiden syöntiä, mut aika äkkiä se kipu meni ohi. olin kans onnellinen että sain tehtyä sen. tuntui että se oli elämäni järkevin päätös. onnea sinulle ja paranemisia.

    • syksyä odottaen

      Moi!
      Olen 38v nainen ja vähän sama tilanne.."mitä tuli tehtyä" mutta en kadu.
      Seksi on upeampaa ja ihanampaa kuin ikinä, ei e-pillereitä eikä muutakaan..olen NYT parisuhteessa.

      Olin kanssa viikon kipeä, pahinta oli nojatuolista ylösnousu ja muistan saaneeni toimenpiteen jälkeen
      paljon särkylääkkeitä, mutta paras helpotus oli se piikki..se vei tajun ja sain nukuttua osastolla.
      Olin sairaalassa 2 yötä, koska kotiin minusta ei silloin ollut.
      Kaasu ei aiheuttanut mitään vaivoja, paitsi vatsa oli tosi turvonnut jonkun aikaa.

      En ole kertonut steristäni sukulaisille, vain muutaman siitä tietää. En halunnut syytöksiä, vaan tämähän oli oma päätökseni. Ihmisiä on itsekkäitä, mutta minusta se että päätyy steriin ei ole itsekkyyttä pahimmasta päästä, eli mun mielestä jokainen vastaa omasta kropastaan ja tahdostaan.

      Lepäile, kyllä se olo siitä paranee päivä päivätlä ja jos ei niin sitten lääkäriin uudestaan.

      Tsemppiä sulle, en usko, että kukaan sua syytämään tulee, ja nauti siitä, että olet täti ja jne,
      niillä on suuri merkitys.

      • krommi

        Kiitos kannustavista kirjoituksista ja tuota vähän epäilinkin, että seksi vain paranee, kun jotenkin se raskauden pelko kummittelee ja vaikuttaa, kondomilinjalla kun on oltu kun muuta ehkäisykeinot eivät käy.. Eiköhän tämä iloksi muutu ;) särkylääkettä vaan riittävästi.


      • pelottaa & houkuttaa
        krommi kirjoitti:

        Kiitos kannustavista kirjoituksista ja tuota vähän epäilinkin, että seksi vain paranee, kun jotenkin se raskauden pelko kummittelee ja vaikuttaa, kondomilinjalla kun on oltu kun muuta ehkäisykeinot eivät käy.. Eiköhän tämä iloksi muutu ;) särkylääkettä vaan riittävästi.

        Heips ja tsemppiä kipujen kanssa.
        Viitsisitkö kirjoitella lähipäivinä vielä tuntemuksistasi. Olen miettimässä samaa operaatiota. Olen allerginen monille lääkkeille, joten pelottaa saanko tarpeeksi voimakasta kivunpoistoa.


      • krommi
        pelottaa & houkuttaa kirjoitti:

        Heips ja tsemppiä kipujen kanssa.
        Viitsisitkö kirjoitella lähipäivinä vielä tuntemuksistasi. Olen miettimässä samaa operaatiota. Olen allerginen monille lääkkeille, joten pelottaa saanko tarpeeksi voimakasta kivunpoistoa.

        Voin jo nyt vastata, että sain opiaattipohjaista särkylääkettä heräämössä ja Ketoriinia tipassa sitten osastolla. Sen jälkeen kotona burana, panadol linjalla, joista kyllä saa apua jos tarpeeksi paljon ottaa. Kyllä kipulääkkeet varmaan löytyvät sinullekin, nyt reilu vrk toimenpiteen jälkeen on enemmänkin tukalaa liikkuessa ja väsynyt kuin särkevä olo... Ja vuotoa (verta) tulee hieman.


      • houkuttaa enemmän
        krommi kirjoitti:

        Voin jo nyt vastata, että sain opiaattipohjaista särkylääkettä heräämössä ja Ketoriinia tipassa sitten osastolla. Sen jälkeen kotona burana, panadol linjalla, joista kyllä saa apua jos tarpeeksi paljon ottaa. Kyllä kipulääkkeet varmaan löytyvät sinullekin, nyt reilu vrk toimenpiteen jälkeen on enemmänkin tukalaa liikkuessa ja väsynyt kuin särkevä olo... Ja vuotoa (verta) tulee hieman.

        Kyselin noin pari vuotta sitten gyneltä mahdollisuutta sterilisaatioon, mutta hän ei sitä suositellut. Sanoi, että on kuitenkin suurehko toimenpide, jossa on riskinsä. Mitä lie tarkoittanut.
        Hormonaalinen ehkäisy ei minulle sovi. Ihan viimeaikoina ei ole ollut ehkäisytarvettakaan, mutta nyt olisi uros kiikarissa, joten pian toivottavasti taas olisi =D
        Olen jo 46 v, joten lastenhankinta-aika on varmuudella jo ohi. Täytynee kysyä mielipidettä toiselta gyneltä. Ei tuo olotilasi nyt ihan järisyttävän kauhealta kuulosta. Toipumisia sinulle.


      • krommi
        houkuttaa enemmän kirjoitti:

        Kyselin noin pari vuotta sitten gyneltä mahdollisuutta sterilisaatioon, mutta hän ei sitä suositellut. Sanoi, että on kuitenkin suurehko toimenpide, jossa on riskinsä. Mitä lie tarkoittanut.
        Hormonaalinen ehkäisy ei minulle sovi. Ihan viimeaikoina ei ole ollut ehkäisytarvettakaan, mutta nyt olisi uros kiikarissa, joten pian toivottavasti taas olisi =D
        Olen jo 46 v, joten lastenhankinta-aika on varmuudella jo ohi. Täytynee kysyä mielipidettä toiselta gyneltä. Ei tuo olotilasi nyt ihan järisyttävän kauhealta kuulosta. Toipumisia sinulle.

        Mikähän se lääkärin ajatus oli, kun sterilisaatio on kuitenkin parempi kuin abortit, jos on oikeasti ratkaisunsa tehnyt.. Nyt 3 päivää toimenpiteen jälkeen olo on ihan kohtalainen, laparoskopia haavat on vahän kiristävät ja kipeät, lähinnä sängystä noustessa tuntuu ja täytyy muistaa nousta kyljen kautta, ja pientä vuotoa on mutta muuten olo on jo melko normaali. Vatsa vielä hieman pömpöttää mutta hartiapistoskin on helpottanut. Henkisesti olen koko ajan tyytyväisempi ratkaisuuni, nyt huomaan että raskauden pelko on aika lailla kummitellut ja vaikuttanut seksielämään, odotan että pääsen "testaamaan" tätä lopputulosta ;) vielä ei ihan uskalla haavojen takia.. mutta särkylääkkeettä jo pärjää.


      • esh.
        krommi kirjoitti:

        Mikähän se lääkärin ajatus oli, kun sterilisaatio on kuitenkin parempi kuin abortit, jos on oikeasti ratkaisunsa tehnyt.. Nyt 3 päivää toimenpiteen jälkeen olo on ihan kohtalainen, laparoskopia haavat on vahän kiristävät ja kipeät, lähinnä sängystä noustessa tuntuu ja täytyy muistaa nousta kyljen kautta, ja pientä vuotoa on mutta muuten olo on jo melko normaali. Vatsa vielä hieman pömpöttää mutta hartiapistoskin on helpottanut. Henkisesti olen koko ajan tyytyväisempi ratkaisuuni, nyt huomaan että raskauden pelko on aika lailla kummitellut ja vaikuttanut seksielämään, odotan että pääsen "testaamaan" tätä lopputulosta ;) vielä ei ihan uskalla haavojen takia.. mutta särkylääkkeettä jo pärjää.

        ei ole 100%:n varma ehkäisykeino.

        Sinä 46 v, vaihda ihmeessä gynekologia!!


    • Steriloitsuttu

      Nyt on maanantai ja sterilisaatiotoimenpide klipseillä tehtiin päiväkirurgiassa perjatai-aamuna. Sairaslomaa sain eiliseen, eli 3 päivää. Mutta ei kyllä puhettakaan että olisin pystynyt menemään tänään töihin, enkä usko että huomennakaan pystyn menemään. Alkuoireet olivat tietty molemminpuolinen alavatsakipu, kipu navan kohdalla sekä hartiapisto. Nyt vatsan turvotus, ja kipu molemmilla puolilla vatsaa. Pystyssä olo ja käveleminen pahentaa kipuja, makaaminen selällään helpottaa. Aika vähättelyä lääkäriltä tämä kivun määrä, olin kyllä itse hyvin yllättynyt. Työreissu sovittu keskiviikolle ja arveluttaa kyllä onnistuuko.

    • Joulusteri

      Eilen tehtiin steri tähystyksellä, heräämössä kun havahduin niin olo oli hyvä, opiaattipohjaisen särkylääkkeen jälkeen ensin nukutti ja helpotti mutta päiväkirurgiasta kun piti lähteä kotiin niin oksetti ja pyörrytti aivan kamalasti. Halusin kuitenkin kotiin joten vähättelin oireita.
      Kotona vatsaonteloon jäänyt hiilidioksidi on aiheuttanut pahaa pallea- ja vatsakipua, silloin tällöin hartiapistosta. Vatsa on kuitenkin vähemmän turvoksissa mitä voisi tunteen perusteella olettaa. Nyt yritän kävellä kotosalla jotta kaasu haihtuisi.

      Navan leikkaushaava hieman kipuilee, buranaa olen ottanut jonkin verran.

      Kaiken kaikkiaan tosi kipeä ollut 2 ekaa päivää. Itse sain 8 päivää sairaslomaa automaattisesti, kuulostaa oudolta että joku on saanut vain 3! :O

      Minkäänlaisia psykologia tunteita ei ole ollut, en koe menettäneeni enkä oikeastaan saavuttaneenikaan mitään. Näin sen vain kuuluu olla minun kohdallani :)

    • Anonyymi

      Onpa harmittavan huonosti kokemuksia netissä, minäpä laitan tähän omani siltä varalta, että joku steriä harkitseva laillani googlailee ja löytää tämän ketjun.

      Kotva sitten kävin sterissä, munanjohtimet katkaistiin ja poltettiin. Sairaalassa sain jo ensiksi särkylääkettä ja antihistamiinia, leikkuupöydällä anestesialääkäri vielä kysyi onko pahoinvointitaipumusta. Koska on, niin sain sitten lääkkeen siihenkin. Itse toimenpiteeseen, joka tehtiin puolenpäivän aikoihin, meni ehkä 15–30 minuuttia, siinä sain samalla kipulääkettä suoneen. Heräsin aika rivakasti ja pissalle pääsin melkein heti kun pyysin.

      Kipuja ei ollut ollenkaan eikä paha olokaan vaivannut, kotiin pääsin jo iltapäivästä/alkuillasta. Hartiapisto vaivasi ekan illan ja seuraavan päivän, mutta napsin Buranaa ja Panadolia muutaman kerran päivässä, niin ei liiemmin sattunut. Eihän se herkkua ollut, mutta sen kanssa pärjäsi, tunne oli verrattavissa ehkä raskaan olkalaukun kantamiseen, eikä se ollut jatkuva olotila. Opiaattikipulääkkeitä en tarvinnut yhtään.

      3pv sairauslomaa sain, tosin teenkin kevyttä työtä. Seksiäkin uskalsi jo harrastaa pari päivää toimenpiteen jälkeen, eikä mitään ongelmia.

      Siispä: huoli pois ja pöydälle vain!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe