Elikkäs. Minulla tuli vastaan tälläinen tilanne maaliskuun lopulla. Olin käynyt 22.3.2010 kirjoittamassa työsopimuksen Kokkolassa Doneto Oy:llä, työsopimus oli merkitty alkamaan 25.3.2010 alkaen. Lopetin työvoimatoimiston työharjoittelunkin 24.3.2010 koska "sain" töitä. Aamulla kun menin (25.3.2010) sitten töihin niin minulle kertoi eräs työntekijöistä (vuorovastaava) että yrityksessä on rekrytoinikielto, joten työtä ei voi vielä aloittaa (vaikka sopimuksessa lukee kys. pvm.). Hän soitti toimistopäällikölle joka sanoi soittavansa minulle kyseisen päivän aikana. Puhelua ei kuitenkaan kuulunut ja kävin seuraavan viikon alussa kysymässä yrityksestä miksei puhelinsoittoa tullut. olivat "unohtaneet" soittaa. Pyysin rekrytointikiellosta todistuksen työvoimatoimistolle koska työvoimatoimisto sitä vaati. Sainkin todistuksen jossa luki: "Doneto Oyllä on hetkellinen rekrytointikielto, joten työn aloittamis päivämäärä siirtyy huhtikuun alkuun". Olin tyytyväinen koska tiesin että saan aloittaa työt kuitenkin huhtikuussa. Taas Doneto Oy:n toimistopäällikkö lupasi soittavansa "heti pääsiäisen jälkeen" milloin voisin aloittaa.. Kuitenkaan taas puhelinsoittoa ei tullut. Siitä asti olen odotellut puhelinsoittoa.. Ja mikä parasta tässä tapauksessa: Doneto Oy haki koko ajan MOL.FI sivuilla UUSIA työntekijöitä vaikka minun työ ei ollut edes alkanut rekrytointikiellon takia. Minun työsopimusta ei kuitenkaan erikseen purettu, eli se on vieläkin voimassa?
Mitä minun tulisi tässä tilanteessa tehdä?
Voinko saada Doneto Oy:lta jotain korvausta menetystä ylläpitokorvauksesta (koska lopetin työharjoittelun)?
Entäpä kun jouduin olla työttömänä nämä "puhelua odotellessa" päivät? Mielestäni niiltä opäiviltä Doneto Oy:n pitäisi ainakin korvata joku korvaus minulle, koska jos olisin tiennyt että mitään yhteydenottoa ei ikinä tule, olisin voinut tehdä työtä jossakin muussa firmassa.
Doneto Oy on nykyisin Enia Oy.
Työsopimus kirjoitettu, mutta yrityksessä rekrytoinikielto?
1
452
Vastaukset
- 17
Hankala tilanne. Sinun olisi pitänyt pysyä 25.3 sitkeästi työpaikalla, kunnes olisit saanut irtisanomis- tai lomautusilmoituksen. Millään "rekrytointikiellolla" ei ole merkitystä, sinuthan oli jo rekrytoitu. Olit/olet siis täysivaltainen työntekijä. Ei Doneteolla ollut mitään oikeutta mennä sitä muuttelemaan.
Parhaassa tapauksessa sinulle kuuluu maksaa täysi palkka soimuksesen alusta, eli 25.3 alkaen, vaikka työnantaja ei olekkaan osoittanut sinulle työtä. Vaikka katsottaisiin, että olette muuttaneet sopimuksen alkamaan huhtikuun alusta, niin luulisi että palkka pitää maksaa sen sopimuksen mukaisesti. Jos ko. työnantaja on niin härski kuin kuulostaa, niin se varmaan väittää sinun jättäneen tulematta töihin ja sopimuksen siten rauenneen sinusta johtuvista syistä (=karenssi työttömyyskorvaukseen). Toivottavasti sinulla on edes tiedossa (tai voit selvittää) kuka se vuorovastaava oli, joka lähetti sinut pois töistä. Jos tässä tarvitaan todistajia. Voisikohan tuota pitää laittomana irtisanomisena...?! Joku asiaa dokumentoiva paperi, edes sähköposti olisi hyvä.
Tuon työpaikan perään ei kannata enää haikailla: hyvä ettet ole siellä jos homma on tuollaista. Varmista nyt vain että 1) saat vähintään palkkasi 2) ettet joudu karensiin. Ota siis yhteyttä työsuhdeasioita tuntevaan lakimieheen esimerkiksi ammattiliittosi työsuhdeneuvonnassa (jäsenetu, ei kustannuksia). Tuolla taitaa olla provikka palkka, toivottavasti mahdollinen korvauspalkkasi on yhtä hyvä, kuin mitä tuollaiset firmat rekrytointitilanteissa mainostavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328467Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4364224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61985Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571133Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17786Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57712Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?67682Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.28663En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36627- 37619