Tosi korkea rasvaprosentti & alhanen BMI !!

JÄRKYTTYNYT

Hei apua...
miten tämä on mahdollista:

Mittautin rasvaprosenttini apteekin mittauspisteessä ja tulos oli 32,5. Hoitaja ihmetteli tulosta ja mittasi uudestaan ja sama tuli. Olen järkyttynyt. Paino mitattiin laitteella, jossa käsillä pidettiin kapulasta.

Paino lähellä viittäkymmentä ja painoindeksi 21,9 !! Rasvaprosentti se 32,5...

En erityisesti harrasta liikuntaa, mutta pyöräilen kuitenkin päivittäin 2,5-4 km ja teen melko ruumiillista työtä.

Syön terveellisesti ja lopetin roskaruuan syönnin puolivuotta sitten. Käytän vain kevyttuotteita. Kiinnitän huomiota siihen mitä syön.


Miten on mahollista et rasvaprosentti on noin korkea mutta painoindeksi matala? Minulla on pömppömaha ja hiukan leveä lantio, mutta muuten näytän mielestäni hoikahkolta normaalipainoiselta.

Voiko olla merkki jostain sairaudesta? Äidilläni oli maksan rasvoittuminen.

PELOTTAA :S

24

4490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunkunkuntoilemaan

      olet ns. laiha läski. Sinulla ei juurikaan ole lihaksia, eikä niitä synny tuolla mitättömällä pyöräilyllä ja työnteolla. Kannattaisi panostaa lihaskunnon kasvattamiseen, tosin siinä käy helposti siten että paino nousee ellet tee myös aerobista rasvaa kuluttavaa treeniä ja syö oikein, eikä niitä ns. kevyttuotteitakaan saa syödä määräänsä enempää, normaali proteiinipitoinen, vähän rasvaa ja sokeria sisältävä ruokavalio olisi sinulle paras.

      • Itse opiskelut

        Se kertoo siitä että sinulla on ns sisäistä rasvaa sisäelimein päällä. Lihaksia ei ole joten kannattaa alkaa harrastaa semmoista liikuntaa joka kasvattaa lihaksia. Itselläni on vaaka josta voin seurata rasva% alenemista ja samalla huomaan että lihasmassaa tulee lisää > paino ei juurikaan ole muuttunut. Näitä tuloksia saa jo pienellä harjoittelulla aikaan, kunhan se on säännöllistä:) Syö proteiinipitoista ruokaa ja jätä hh vähemmälle > ei kuitenkaa kokonaan pois. Proteiini polttaa rasvaa kehosta!


    • *~*

      Minkä kokoinen rintavarustus sinulla on? Nuo vain käsissä pidettävät mittarit mittaavat rasvan määrää vain ihan yläkropasta ja käsistä (siis edes vyötärön alueen rasvat eivät siihen sisälly). Eli siis isorintaiset naiset voivat saada järkyttäviä lukemia, kun taas pienemmällä varustuksella saa todellisuutta pienempiä tuloksia.

      • kunkunkuntoilemaan

        tuota minäkin mietin että millaisella laitteella hänet on mitattu, kun hän kirjoittaa: "Paino mitattiin laitteella, jossa käsillä pidettiin kapulasta."
        Myös oikea Inbody mittari toimiin noin, mutta siinä syötetään sähkövirtaa myös jalkojen kautta, painon mittauksen lisäksi. Jos tosiaan tuo mittari on joku halpismalli, minkä voi ostaa myös kotiin muutamalla kympillä, pitää sen tulokseen suhtautua suurella varauksella. Tiedän että tuollainen vain käsistä mittaava laite on antanut 5% virheen verratuna Inbody mittaukseen.


    • JÄRKYTTYNYT

      Siis laitteessa seistiin vaa'an päällä paljain jaloin. Ja samalla pidettiin kapulasta kiinni.

      Ja toiseksi, en ole rintava. 70B.

      Olen siis vain toivottoman huonokuntoinen(?)
      Äidilläni oli maksan rasvoittuminen, mietin voisiko minulla olla taipumusta siihen...
      Harrastin viime kesän 4-5 kk 2 krt viikossa pitkän matkan juoksua juoksukoulussa aloittelijoiden ryhmässä, mutta olin silti ryhmän huonoin ja aina väsynyt ja sitä tutkittiin. Syytä ei löydetty.

      Ihmettelen vain, sillä minulla on kavereita jotka eivät liiku ilman autoa metriäkään eivätkä harrasta liikuntaa ja käyvät hesellä... Mutta silti varmaan saisivat paremmat tuloset :(

      Ei tässä oikeen laihduttamaankaan viitti ruveta, kun ei kuulosta terveeltä et paino alkais nelosella. Töissä saan nostella ihan tarpeeksi kaikkea koko päivän, et kuntosalitreeni ei innosta. Olen siis laiska paska :/

      • kunkunkuntoilemaan

        Sehän oli vain yhden mittauksen tulos. Tuosta viestistäsi ei vaan selvinnyt se tärkein, että kuinka mittaus on tehty, oliko kyseessä Inbody mittari, mistä saa ihan selkokielisen tuloksen paperille, ja siitä näkee kaiken lihastsapainoa ja sisäelinten ympärillä olevaa rasvaa myöten. Moni kuvittelee että työssä tehtävät nostot olisi oikea tapa pitää lihaskuntoa hyvänä, mutta näin ei välttämättä ole. Myöskään pitkänmatkan juoksijaa ei tehdä muutaman kuukauden harjoittelulla, varsinkin jos se jää kahteen kertaan viikossa. Älä nyt lannistu, tuskin sinulla mitään rasvamaksaa on jos ei kerran todellisia oireitakan ole. Jos tuo rasvaprosentti vaivaa sinua, kannattaisi käydä myös toisessa mittauksessa. ;-)


      • alkup.
        kunkunkuntoilemaan kirjoitti:

        Sehän oli vain yhden mittauksen tulos. Tuosta viestistäsi ei vaan selvinnyt se tärkein, että kuinka mittaus on tehty, oliko kyseessä Inbody mittari, mistä saa ihan selkokielisen tuloksen paperille, ja siitä näkee kaiken lihastsapainoa ja sisäelinten ympärillä olevaa rasvaa myöten. Moni kuvittelee että työssä tehtävät nostot olisi oikea tapa pitää lihaskuntoa hyvänä, mutta näin ei välttämättä ole. Myöskään pitkänmatkan juoksijaa ei tehdä muutaman kuukauden harjoittelulla, varsinkin jos se jää kahteen kertaan viikossa. Älä nyt lannistu, tuskin sinulla mitään rasvamaksaa on jos ei kerran todellisia oireitakan ole. Jos tuo rasvaprosentti vaivaa sinua, kannattaisi käydä myös toisessa mittauksessa. ;-)

        hoitaja luki kapulassa olleesta näytöstä tulokset. Ottaakohan ne mua terveyskeskuksessa vastaan jos sanon et haluisin tulla rasvaprosentin mittaukseen mutten ole ylipainoinen :/


      • kunkunkuntoilemaan
        alkup. kirjoitti:

        hoitaja luki kapulassa olleesta näytöstä tulokset. Ottaakohan ne mua terveyskeskuksessa vastaan jos sanon et haluisin tulla rasvaprosentin mittaukseen mutten ole ylipainoinen :/

        varmaankin ottaa, mutta ne mittaa niillä pihdeillä, mikä on joidenkin mielestä hyvin oikean tuloksen antavia, mutta toiset taas sanoo että sinnepäin. Uskon nyt vahvasti että tuo sinulle kapulasta luettu rasva % on kaikkea muuta kun se oikea, kuten sanottu, halvalla ei saa hyvää! Älä välitä siitä! Jos asuinpaikkasi lähellä on jossakin kylpylässä tai urheiluopistossa Inbody mittari, käy siellä, antaa todella hyvää tietoa, maksaa jotakin 20€ luokkaa tuo mittaus. ;-)


    • ölkjj

      Heips!

      Jos pelkäät maksasi takia, niin ei kannata katsoa sitä rasvaprosenttia, vaan se pienempi numero. (Se joka näyttää sisäelinten päällä olevaa rasvaa) Sen kuluu olla 3-9. Tein itse samanlaisen mittauksen, painoindeksi 25,3, eli muutama kilo pitäisi saada pois vielä. Tulokset oli kuitenkin rasva%: 32,5, lihas%: 30,5 ja se (jonka nimeä en muista) oli 4.

      En tiedä kuinka vanha olet, mutta minulle ainakin sanottiin että 20-25v naisella kuluu olla ...-32,9% rasvaa. Eli periaatteessa minulla olisi normaali määrä rasvaa, vaikka olen ylipainoinen. Tämän kerron siksi että kaikki numerot ovat yksilöllisiä. Ei kannata ottaa numeroita liian vakavasti, enemmänkin suunnannäyttäjinä.

      Mutta, lihastreeniä kun lisäät vähän, niin kyllä se siitä. Muista vaan olla kärsivällinen! Lihakset ei kasvaa nopeasti, niin voi kulua kauan ennen kun näet eroja numeroissa!

      PS. Sori jos tuli epäselväksi. Olen ruotsinkielinen, joten en yleensä kirjoita mitään suomeksi. Yritys hyvä kuitenkin :)

      • alkup.

        Kyllä ymmärsin :)
        Olen 21-vuotias. Pitää yrittää jossain päästä mittaamaan rasvaprosenttia laitteella, joka näyttäis myös sisäelinten ympärillä olevan rasvan. Mietin myös, että jos lihasteni kasvua on häirinnyt vähäinen proteiinien saanti. Syön kasvispainotteisesti, en siksi etten pitäisi liharuuista, vaan siksi että on tosi köyhää nyt :( Maitotuotteita syön kanssa liian harvoin vaikka pidän maidosta.. En tosin tiedä voiko proteiinivaje häiritä merkityksellisesti lihasten kasvua, varsinkaan kun en harrasta mitään bodausta :D


      • kunkunkuntoilemaan

        Eikä kuulu kenelläkään olla rasvaa yli 30%. Miehelle normaalin yläraja on n. 20% ja naiselle 25%, että näin. Ei kannattaisi kauheasti levitellä valheita vaikka kuinka olisit ruotsinkielinen!


      • yhnu
        alkup. kirjoitti:

        Kyllä ymmärsin :)
        Olen 21-vuotias. Pitää yrittää jossain päästä mittaamaan rasvaprosenttia laitteella, joka näyttäis myös sisäelinten ympärillä olevan rasvan. Mietin myös, että jos lihasteni kasvua on häirinnyt vähäinen proteiinien saanti. Syön kasvispainotteisesti, en siksi etten pitäisi liharuuista, vaan siksi että on tosi köyhää nyt :( Maitotuotteita syön kanssa liian harvoin vaikka pidän maidosta.. En tosin tiedä voiko proteiinivaje häiritä merkityksellisesti lihasten kasvua, varsinkaan kun en harrasta mitään bodausta :D

        Kyllä liian vähäisestä proteiinin saannista tulee suorastaan terveyshaittoja. 0.7-1g painokiloa kohden ja laihduttaessa 1.5-2g


    • Karppi09

      Kevyttuotteet pumpataan täyteen hiilihydraatteja ja niissä saattaa usein olla transrasvojakin. Kaikki hiilihydraatit viljassa ja kasviksissakin muuntuvat kehossa rasvakudokseksi.

      Eli jätä kevarit ehdottomasti pois ja syö mieluummin aitoa rasvaista ihan oikeasti. Tämä ei ole vitsi. Nuo eläinrasvojenkin haitat tuli tutkimuksissa jo todettua humpuukiksi, koska niiden käyttämiset eivät sittenkään korreloi sv-tautien kanssa kuten väitettiin ennaltaviisaasti.

      • Karppi09

        Kasvikset ovat mielestäni hirvittävän kalliita halvimpiin liharuokiin verrattuna paitsi tietysti se peruna joka sitä rasvaa myös tekee. Tomaatit ja kurkut ovat toki 2,50/kg mutta ne ovat pelkkää vettä.


      • skskldlkdklkldfsölfs

        Ei kaikki hiilihydraatti muutu rasvaksi. Ainoastaan ylimääräinen hiilari ja valkoisten viljojen sekä sokerien hiilarti kylläkin.
        Jos syöt ruisleivän päivässä kaiken muun terveellisen kanssa niin ei siitä kyllä rasvaa muodostu.


    • heidimaria1234

      Minullasama tilanne eikä kannata välittää osasta noista kommenteista.
      Olen asiaa selitellyt nyt aikani ja rasvaprosenti on oin synnynnäinnen. On olemassa ns laiha läski-imistyyppi, jolla vain on korkea rasvaprosntti. Rakenne on muutenkin siro, mulla on todella ohuet ja srot luut, lihasta todella vähän, BMI 20,3 ja rasvaprosentt 34%. Olen aina ollut siro, rasvaa jos kerty niin se kertyykeskivartaloon. Syön eritäin terveellisesti ja liikun kohtuullisesti.

      Nämä kannattaa lukea ainakin:

      http://www.mindandmuscle.net/?q=articles/kelly_baggett/skinny-fat_ectomorph_1

      http://www.mindandmuscle.net/?q=articles/kelly_baggett/skinny-fat_ectomorph_2

      Raivostuttavaa on se,kun ihmiset, joiden luontainen ruumiinrakenne on lihaksikkaampi neuvovat smään vielä terveellismmin ja liikkumaan vielä enemmän, kun he eivät ollenkaan ymmärrä kuinka suuren työn takana se lihasmassan kasvattaminen on jos kroppa pistää hanttiin.

      Mutta siltikin oma tavoitteeni on aloittaa salitreenaus. Aikaisemmin olen yrittänyt, mutta se on luokkaantumisiin kaantunut ja siihen, kun joku paremman fyiikan omaava ohjaaja on katsellut vierestä eikä ole ymmärtänyt, miksi homma ei näytä toimivan.

      Mutta siis tuo rasvaprosentti ei todennäköisesti tul juuri laskemaan vaikka treenaisi miten paljon, joten voi hyvin olla niinkin että aloittaja on jo hyvässä kunnossa.

      Tärkeintä on ymmärtää, että genetiikka on erilainen eri ihmisillä ja laihoilla korkean rasvaprosentin omaavilla se on erittäin paljon erilainen

    • ?? ?? ? + +

      Korkea rasvaprosentti - so what?

    • gpskdkakla

      Eihän sun BMI alipainossa ole. Silti tolla rasvaprosentilla aika pieni.
      alipaino on kun BMI on alle 19

    • "Kevyt" rasvoittaa

      Luulen että avaajan korkean rasvaprosentin syy on tässä:

      "Käytän vain kevyttuotteita."

      Tosin avaus on yli 3 vuotta vanha, eikä kukaan kai nykypäivänä tietoisesti etsi kevyttuotteita kaupasta?

    • Anonyymi

      Se lukema voi olla täysin perinnöllistä myös, mitä oon lukenut niin varsinkin jos äidillä on omenavartalo. T. 63kg/170,5 cm mies ja rasvaprosentti 31. BMI alle 22 ja harrastan liikuntaa ja olen siivooja työkseni eli raskasta liikuntaa tulee töissäkin ja mulla on näkyviä vatsalihaksia 31 rasvaprosentista huolimatta. Vyötärön ympärys mulla ei geenien takia myöskään alita 80cm koskaan, isälläni joka on 60kg/180cm eli tosi laiha on myös yli 80cm vyötärö. Jalat ja ranteet sen sijaan ovat todella laihat mulla. Kehotyyppi myös vaikuttaa sentteihin ja rasvaprossaan.

      • Anonyymi

        Ja mulle tehtiin tämä inbody mittauksella 2021. 2017 sain mittaustulokseksi rasvaprosentiksi samalla laitteella 40 kun painoin 70kg/170,5cm. Kävin silloin kuntosalilla ahkerasti ja silti korkea lukema. Sai epäilemään luotettavuutta kunnes kuulin että rasvaprossa on osin myös perinnöllistä. Vaikka urheilisi kuinka ja laihtuisi/olisi alipainoinen jopa ei se kaikilla laske. Mulla laski tuon 9% kun laihduin 7 kiloa ja käytän testosteronihoitoa joka lisää vähän lihasmassaa myös. Olen transmies


    • Anonyymi

      Kehon koostumus?
      Mies. 73v. 173cm. 90,7kg.
      BMI ?
      Rasva 16%.
      Vatsaontelon rasva 78,5. Tavoite 100 tai alle. Ikäluokkani viitemaksimi 150.
      Lihas painaa!
      On turha tuijottaa vaakaan tai indekseihin muuten kuin seuratessaan muutosta omassa kehossaan!

      • Anonyymi

        Eli rasvaa yli 30%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli rasvaa yli 30%.

        Millä perusteella? InBody720 analysoi 16%.
        Rasva oli enimmillään 18%.
        Viimeisten 10:n vuoden aikana lihasta on kadonnut 1kg/vuosi vauhtia. Reidet, pakarat ja selkä suurimpina menettäjinä.
        Vanhan puvun takkikin on "virunut" hieman väljäksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe