Kertokaa kytkimen luistosta

Jooh

Niin, en ole mikään tietäjä joten kysäisen tämmöistä asiia, eli miten kytkin silloin toimii kun se luistaa ? Ja mikä tämän aiheuttaa ? Kiitos :)

35

25749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Croma 2.0T

      Tässä taas tuli pari todella asiallista ja valaisevaa vastausta. Kiitos siis heille.

      lisään muutaman asian.

      Luistoa aiheuttaa mm. kytkin levyjen runsas kuluminen, jolloin levyt ei ota kunnolla kiinni toisiinsa eli ei siirrä kaikkea tehoa koneelta voiman siirtoon.

      Sen huomaa kun kuormitat konella esim
      3-vaihteella; kierrokset nousee mutta vauhti ei kunnolla. eli levyt luistaa

      Testaan itse kytkimen näin:

      Ajan 50km/h suurimmalla vaihteella. painan kaasun pohjaan ja pidän sen. Samalla painan kytkimen pohjaan,jolloin kierrokset nousee ja sitten nostan kytkimen nopeasti ylös jolloin kierrokset laskee---> kytkin ottaa kiinni.

      jos kytkin on loppu (luistaa) niin kytkintä nostaessa nopeast ylös, kierrokset laskee hitaasti. kun kytkin on kunnossa niin kierrokset laksee lähes heti eli kytkin ottaa kiinni heti.

      jos kytkin luistaa niin autolla voi ajaa rauhallisesti.

      ainiin.. yksi hyvä merkki kytkimen loppumisesta on täristäminen liikkeelle lähdettäessä.

      Että tälleen.. oikaaskoon joku jos olen pahasti metsässä..

      itsellä on päin vastainen ongelma: kytkin ottaa kiinni ja ei irrota kunnolla vaikka poljen kytkimen läpi pohjan.. =säätöjuttu

      • pieni korjaus

        siitä pienestä täristämisestä liikkeelle lähtiessä,se johtuu monesti siitä että,levyn pinta on hieman lasittunut,kytkinlevy ei ole loppuunkulunut. Muuten hyvä neuvo.


      • Croma 2.0T
        pieni korjaus kirjoitti:

        siitä pienestä täristämisestä liikkeelle lähtiessä,se johtuu monesti siitä että,levyn pinta on hieman lasittunut,kytkinlevy ei ole loppuunkulunut. Muuten hyvä neuvo.

        Kiitos oikaisusta. en muuten tiennyt tätä simppeliä asiaa.
        joka päivä oppii uutta!

        miksi muuten lasittuu??


      • lassi
        Croma 2.0T kirjoitti:

        Kiitos oikaisusta. en muuten tiennyt tätä simppeliä asiaa.
        joka päivä oppii uutta!

        miksi muuten lasittuu??

        Jos luistattaa paljon kytkintä, tai ihan muuten vaan vanhuuttaan.


      • diplinssi

        CromaGt:"Luistoa aiheuttaa mm. kytkin levyjen runsas kuluminen, jolloin levyt ei ota kunnolla kiinni toisiinsa eli ei siirrä kaikkea tehoa koneelta voiman siirtoon." Henkilöauton kuivassa kytkimessä ei ole kuin 1 kytkinlevy, joka on vaihteistoon johtavan akselin päässä. Kytkinpaketti, paineasetelma on kiinni vauhtipyörässä, vauhtipyörä kampiakselin päässä eli pyörii moottorin käyntinopeudella. Kytkin pohjassa paineasetelma ei paina kytkinlevyä eikä levy vauhtipyörää. Nostettaessa kytkin päästetään paineasetelman jouset painamaan asetelman levyn kytkinlevyä vasten ja kytkinlevy painaa taas vauhtipyörää. Näin kytkinlevy lähtee pyörimään moottorin nopeutta ja vetävät pyörät pyörivät nopeudella moottorin kierrosluku jaettuna kokonaisvälityssuhteella. Kytkinlevyssä on molemmilla puolilla siis suurikitkainen materiaali, mutta se ei kestä hirveästi kuumuutta, jota syntyy luistatuksessa. Ja mitä kuumempi, sitä nopeammin kuluu ja mitä enemmän kaasua painat lähdössä, sitä pikemmin kuluu loppuun. Kaasua vain sen verran, että jaksaa lähteä liikkeelle. Kytkin ylhäällä kaasua lisää.


      • remontti-mies
        pieni korjaus kirjoitti:

        siitä pienestä täristämisestä liikkeelle lähtiessä,se johtuu monesti siitä että,levyn pinta on hieman lasittunut,kytkinlevy ei ole loppuunkulunut. Muuten hyvä neuvo.

        Kyllä se täristäminen johtuu lähinnä kuoleentuneista jousista kytkinlevyssä ja silloin kun vaihdon aika tulee, voi sen todeta niistä jousista vertaamalla niitä uuden levyn jousiin, kun ei ne sormin liiku mihinkään, kun vanhassa ne on sen verran löysät, että jopa levyä käsissä ravistellen ne helisee


    • Autoilija

      Jos olet joskus painanut auton kytkinpoljinta auton liikkuessa, olet varmaan huomannut, että moottori ei enää pyöritä vetäviä pyöriä vaihteiston ja tasauspyörästön välityksellä. Tällöin kytkin ns. irroittaa eli on auki. kun taas nostat jalan kytkinpolkimelta ja vielä vähän painat kaasupoljinta, huomaat moottorin vievän autoa eteenpäin. Kytkimessä oleva jousi painaa kytkimen kiinni ja moottori on yhteydessä vetäviin pyöriin. Jos kytkinpoljin on vain vähän painettuna, auto liikkuu, mutta moottori huutaa. Nyt kytkin luistaa. Kytkin voi luistaa myös siksi, että sen kitkapinnat ovat kuluneet tai kiinnipitojousen voima heikentynyt.
      Kytkin sijaitsee moottorin yleensä vasemmassa päässä. Itse kytkinlevy on lautasen tai kattilankannen muotoinen läpyskä. Kytkinlevy on kiinnitetty vaihdelaatikkoon johtavalle akselille. Vaihdelaatikosta taas johtaa vetoakselit auton vetäville pyörille.
      Kytkinlevyä vastassa moottorin puolella on ns. vauhtipyörä, joka on puolestaan kiinnitetty mootttorin kampiakselille. Kampiakseli johtaa moottorin pyörimisliikkeen ulos moottorista.

      Kun kytkinlevy on jousen painamana kiinni vauhtipyörän pinnassa, on moottorin kampiakselilta suora vetoyhteys vaihdelaatikkoon. Kytkinpoljinta painamalla saa kytkinlevyn irti vauhtipyörästä. Kytkin on mitoitettu niin, että jousivoima saa kytkinlevyn painumaan niin lujasti vauhtipyörän pinnalle, että ne ovat kuin samaa puuta (vaikka ne kumpikin ovat metallia ja välissä on jarrupalan tapaisia kitkapaloja)eikä kytkin silloin luista.

      Voi demonstroida kytkimen luistoa esimerkiksi kattilankansilla. Ota keittiön kaapista kaksi kattilan kantta, yksi kansi vasempaan käteen ja toinen oikeaan käteen. Pidä kiinni kannen kahvoista ja paina kannet lujasti vastakkain. Ala pyörittää oikealla kädellä toista kantta, huomaat vasemmassakin kädessä olevan kannen pyörivän mukana vaikka yrittäisitkin vastustaa pyörimistä.
      Hellitä puristusta, jolloin vasemman käden vastustus aiheuttaa kattilankansien liukumista toisiinsa nähden. Tämä vastaa kytkimen luistamista.
      Kun irroitat kannet toisistaan, ei vasemman käden kansi pyöri, vaikka kuinka pöyrittäisit oikean käden kantta. Tämä vastaa kytkinpolkimen painamista eli kytkin on irroittanut.

    • dhs

      Etsippä hyvä mäki,ykkönen silmään rauhallinen kiihdytys,kakkonen silmään rauhallinen kiihdytys,mäen keskivaiheella nelonen silmään ja täys kaasu jos "käryä" esiintyy kytkin luistaa,eli moottorin kierrokset nousee mutta auton vauhti ei.

      • Amatööripelle

        Tässä vielä näin 13 vuotta myöhemmin simppeli testi myöhemmille lukijoille. Jos käsijarrusi pitää hyvin,niin vedä se kunnolla ylös. Sit kytkin pohjaan ja ykkönen silmään ja kaasua reilusti. Jos kytkimen nostaessasi auto jaksaa raahautua ketterästi niin kytkin ei luista ainakaan pahemmin. Vaikka vähän luistaisikin,niin sillä voi ajella niin kauan kuin vaihteet vaihtuu nätisti ja auto kiihtyy kun kaasua painaa. Jos pahempia ääniä kuuluu kytkintä käyttäessä tai lähtee täristäen liikkeelle niin sit vois olla aiheellista uusia kytkinpaketti.


      • KaikkiAutotEiSamanlaisia

        Hieno ohje. Nelivetoauto varmasti tykkää testistäsi.


      • lsjdfksjkdlfjksd
        Amatööripelle kirjoitti:

        Tässä vielä näin 13 vuotta myöhemmin simppeli testi myöhemmille lukijoille. Jos käsijarrusi pitää hyvin,niin vedä se kunnolla ylös. Sit kytkin pohjaan ja ykkönen silmään ja kaasua reilusti. Jos kytkimen nostaessasi auto jaksaa raahautua ketterästi niin kytkin ei luista ainakaan pahemmin. Vaikka vähän luistaisikin,niin sillä voi ajella niin kauan kuin vaihteet vaihtuu nätisti ja auto kiihtyy kun kaasua painaa. Jos pahempia ääniä kuuluu kytkintä käyttäessä tai lähtee täristäen liikkeelle niin sit vois olla aiheellista uusia kytkinpaketti.

        Kiitos ohjeesta. Kirjoitan täältä sairaalasta. Olikin nelivetoauto kyseessä ja nyt on kardaaniakseli perseessä, ehkä ne ensi yönä irrottavat sen. En varmaan istu ainakaan kuukauteen.


    • montaOnTapaa

      entäpä jos kässäri vaikuttaa sitä vetopään renkaisiin ja on todella hyvässä kunnossa?
      Jos isolla kaasulla nopeat kytkimennostot ylämäessä on tasaisia ja pehmeitä, niin kytkin on loppu.

      • aisin.gt

        Noin saa manuaalinkin pelaamaan yhtä pehmeästi kuin automaatin !


      • kuiva.kytkin

        Golf lähti edelläni liikkeelle valoista joka kerta syvään niiaten ja äkäisesti eli oliko tuo DSG kulunut melkoisesti kun lähti aina nykien niin että kuskin niskanikamat oli kovilla.
        Saako niihin lisävarusteeksi sen luistavamman kytkinlevyn (levyt ?)
        Suorastaa huvitti tuo temppuilu, kun ajelin perässä oikealla automaatilla, missä liikkeelle lähdetään sametin pehmeästi ja sen jälkeen tasaisesti kiihdyttäen ilman nykimistä.


    • Itse_testaan_näin

      Paikallaan ollessa käsijarru päälle ja nelonen tai vitonen päälle, kaasu pohjaan ja kytkin ylös. Jos sammuu heti, kytkin on kunnossa.

      • Anonyymi

        Tämä on yksinkertainen kytkintesti.


    • Koeajoon

      En itse lähtisi kytkintä testaamaan käsijarrun kanssa. En tiedä onko tälle mitään oikeaa perustetta, mutta tuntuu väärältä, liian väkivaltaiselta tavalta. Ylempänä Croman kertoma tapa testata kytkin ajon aikana on omiin tarpeisiini ihan riittävä eli kun matka-ajossa painaa kytkimen pohjaan ja päästää sen sitten ylös, huomaa kierrosten reagoimisesta (äänestä) miten kytkin puree. Kun kunnossa, niin polkimen nostaminen pudottaa kierrokset heti.

      Mutta entäpä automaattivaihteisto?

    • Entiedäautoiatamitäön

      Mulla on auto nyt sellainen, että ylämäessä pysähdyksestä lähtiessä valuu alaspäin tai sammuu helposti.

      Eli teen, kuten autokoulussa muinoin opetettiin. Ylämäessä liikennevaloissa on jalat kytkimellä ja kaasupolkimella. Kun vihreä valo tulee, nostan kytkintä kunnes ääni muuttuu (ja auto pysyy mäessä paikallaan) ja siirrän oikean jalan kaasupolkimelle. Nyt ei siis enää onnistu ilman sammumisia ja valumista. Onko tää kytkimen luistamista?

      • Entiedäautoistamitään

        Eiku tietty ylämäessä pysähdyksissä jalat on kytkimellä ja jarrupolkimella. Ei siis kaasupolkimella.


      • kytkin.clutch

        Ei, tuo on enintään kytkimen luistattamista mutta kytkimen luistamisella tarkoitetaan vikatilaa, sitä kun kytkinpoljin on täysin ylös päästetty ja kytkin luistaa silti. Se ei saa luistaa enää silloin kun poljin on täysin vapautettu ylös.


      • Entiedäautoistamitään
        kytkin.clutch kirjoitti:

        Ei, tuo on enintään kytkimen luistattamista mutta kytkimen luistamisella tarkoitetaan vikatilaa, sitä kun kytkinpoljin on täysin ylös päästetty ja kytkin luistaa silti. Se ei saa luistaa enää silloin kun poljin on täysin vapautettu ylös.

        Vaikuttaako asiaan se, että kytkintä täytyy nostaa nykyään erittäin ylös ennen kuin sen polkimen vaikutus lakkaa. (olen se, joka kysyi siitä ylämäkilähdön epäonnistumisesta)


      • kytkin.clutch
        Entiedäautoistamitään kirjoitti:

        Vaikuttaako asiaan se, että kytkintä täytyy nostaa nykyään erittäin ylös ennen kuin sen polkimen vaikutus lakkaa. (olen se, joka kysyi siitä ylämäkilähdön epäonnistumisesta)

        Kuulostaa siltä että kytkin on kulunut niin paljon että "tarttumishetki" on alkanut muuttua. Jos kytkimessä on automaattisäätö, tarttumishetki pitäisi pysyä suunnilleen samana kunnes levy on aivan loppu mutta joissain autoissa säätö voi olla "manuaalinen".
        Kannattaa käyttää autoa jossain huollossa kysymässä voiko kytkintä säätää.

        Joissain autokouluissa ilmeisesti opetetaan tuollainen kytkintä kuluttava mäkilähtötapa. Eihän se autokouluautossa haittaa kun varakas autokoulufirma sitä huollattaa.

        Kannattaa harjoitella jossain mäessä missä ei ole muita autoja, sellainen mäkilähtötapa ettei tarvitse jättää autoa kytkimen "tuntuman" varaan vaan poljinten käyttö sujuu niin nopeasti ettei auto kerkeä valua taaksepäin. Voi myös opetella niin että käyttää käsijarrua auton pitämiseen paikallaan ja vapauttaa sen sitten sopivalla hetkellä ettei auto valu taaksepäin kun on liikkeellelähdön aika.

        Kytkinlevyn vaihto on nimittäin iso remontti ja maksaa paljon. Vaihteisto joudutaan erottamaan moottorista ja kun se on auki, samalla kannattaa uusia paineasetelma ja kytkimen painelaakeri koska ne ovat voineet kulua myös kytkinlevyn myötä.


    • JukkaSelenius

      Jos auto on vanha saattaa kytkimeen päästä tiivistiden kuivumisen takia öljyä ja se aihuttaa luistoa.

      Ylläättävän nopeasti alkanut luisto voi siis olla öljyisessä kytkinlevyssä

      • Anonyymi

        mitä Öljyä se voisi olla moottori vaihteisto?


    • kytkin_info

      "..eli miten kytkin silloin toimii kun se luistaa ?.."

      Yksinkertainen vastaus yksinkertaisen kysymykseen.: Kun kytkin luistaa, moottorin kierrokset nousee, mutta nopeus ei nouse, kun painetaan kaasua.
      Eli ts. kytkinlevy on kulunut, ja se ei ota enää kunnolla kiinni vauhtipyörään, ja paineasetelmaan.

    • Viiksienvapinaa

      Meinaakoha omassa pirssissä olla kytkin loppu. Saksalainen VW kapistus, 150 tuhatta ajettu. Liikkeelle lähtiessä niiaa niskanikamat poikki ja hyppyyttää vähän joka vaihteella. Vai ahtaako tää 1.2 tsi nii pirusti, että auton kuuluukin niiata vaihtaessa?

      • aisin.kestäisi

        Epäilen, että kyseessä on reistailevan mekatroniikan ohjaama kaksoiskytkinlaatikko, missä on jopa 2 nopeasti kuluvaa kytkinlevyä. Se on tuhoon tuomittu rakenne, millä on mukavaa ajella vain uutena. Kuluneena alkaa nykiminen ja rytkytys.
        Lisäksi rakenteessa on se viheliäinen kaksoismassavauhtipyörä= ei pitkäikäinen.
        Naapurillakin se laukesi melko tuoreesta sokotasta.


    • eagfaeae

      Nämä "testausmenetelmät" mitä täällä lueteltu kytkimen kunnon tarkistamiseksi ovat usein aika varmoja tapoja tuhota kytkin. Miksi murehtia asiaa jos se ajossa toimii ilman ongelmia? Kyllä sen huomaa normiajossakin jos se oikeasti on loppuunkulunut.

    • Anonyymi

      Autooni tehtiin kytkinremontri vuosi sitten kun ajettu alle 100 000. Nyt taas kytkin rikki ja ja korjasivat kun 13000 lisää. Kirjoittivat että kytkintä luistatettu eivätkä vastaa mitään. ?? Kuulemma minun vika. Ajoin ensin lähes 100000 ja nyt 13000 lisää. Vaihdettu kytkin viime vuonna. Kuulemma minun vika eikä taluuta uudelle kytkinremontille kun painostivat vauhtipyörän vaihtoon jossa hiusmurtuma oli...ja useita murtumia vaikka ensin vain yksi. Vedättääkö liike ? ..

      • Anonyymi

        Kuulostaa vedätykseltä. Oliko kytkin säädetty oikein vai tuntuiko se remontin jälkeen omituiselta tai luistavalta. Joitakin pitää säätää ja joissakin on automaattisäätö.
        Voihan vauhtipyörän pinnassa olla hiusmurtuman oloisia jälkiä, mutta ei sen pitäisi vaikuttaa kytkimen luistamiseen. Vuotaako kytkimeen öljyä stefan kautta.


    • Anonyymi

      Automaatissa ei ole kytkintä joten en osaa auttaa.

      • Anonyymi

        Eikös jossain malleissa ole jopa kaksikin kytkintä, kuten siinä kuuluisassa DSGssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös jossain malleissa ole jopa kaksikin kytkintä, kuten siinä kuuluisassa DSGssä.

        Kaksoiskytkinvaihteistot alkavat olla valtavirtaa kaikilla merkeillä. Momenttimuunninautomaatit ja variaattorit ovat jäämässä vähemmistöön. Sähköautossa ei tarvita edes kytkintä ja vaihteistoa.


    • Anonyymi

      DSG lootassa on tosiaankin kaksi kytkintä. Iso kytkinlevy on parittomille vaihteille, pieni kytkinlevy on parillisille.

      Miksi pieni kevy parillisille vaihteille?

      Siksi koska tätä levyä ei luistateta, pelkät vaihteen vaihdot.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe