HRV ominaisuuksia

bene

Miten hyvin honda HRV menee 20 sentin lumihangessa. olisin kiitollinen jos asian tietävät kertoisitte. Asiallisia vastauksia kiitos Tai muuten hyviä kommentteja.

16

21767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4wd

      Maavara on muistaakseni 17 cm. Eli ainakin paksussa nuoskalumessa on sen vuoksi vaikeuksissa. Kevyemmässä lumessa varmaan meneekin, kun saa työnnettyä lunta alta pois.

      • 4x4

        Tarkka maavara on 17.5cm. Totta on varmasti se että ei pärjää jatkuvalle nelivedolle.


    • Rav4

      Riippuu lumen laadusta ym. Mutta: HRV:n ns. neliveto perustuu siihen, että etupyörien pitää ensin sutia ennenkuin viskokytkin alkaa tarjoilemaan joutilaille takapyörille voimaa. Tuossa kytkeytymisessä on huomattava viive, jona aikana auto saattaa olla jo kaivanut itsensä kiinni. Ja jos ei ole, niin takapyörät lakkaavat auttamasta pian kun etu-ja takapään pyörimisero on poistunut.
      On myös melko "mielenkiintoista" ajaa mutkaista lumista mökkitietä moisella vehkeellä, väliillä puskee, välillä yliohjautuu sen mukaan, tuuppaako takapyörät vai ei.

      • 4wd

        Viivemiehet jälleen liikkeellä...

        Mikäli alkuperäistä kirjoittajaa tuo lyhyt kytkeytymisviive pelottaa, kannattaa auto koeajaa talviseen aikaan, jolloin pääsee aivan itse toteamaan kuinka suuri ongelma kytkeytymisviive on.

        Yhtään tapausta en ole kuullut (omistajilta), että viive olisi muodostunut todelliseksi ongelmaksi tai että auto olisi sen vuoksi jäänyt kiinni. Jos auto on jo kinoksen sisällä pohjaa myöten ja on kiinni, siinä ei nelivetotekniikka enää ratkaise mitään.

        Eikä se neliveto kytkeydyttyään heti kytkeydy pois, eli jatkuvaa hapailua ajaminen ei kyllä ole.


      • bene
        4wd kirjoitti:

        Viivemiehet jälleen liikkeellä...

        Mikäli alkuperäistä kirjoittajaa tuo lyhyt kytkeytymisviive pelottaa, kannattaa auto koeajaa talviseen aikaan, jolloin pääsee aivan itse toteamaan kuinka suuri ongelma kytkeytymisviive on.

        Yhtään tapausta en ole kuullut (omistajilta), että viive olisi muodostunut todelliseksi ongelmaksi tai että auto olisi sen vuoksi jäänyt kiinni. Jos auto on jo kinoksen sisällä pohjaa myöten ja on kiinni, siinä ei nelivetotekniikka enää ratkaise mitään.

        Eikä se neliveto kytkeydyttyään heti kytkeydy pois, eli jatkuvaa hapailua ajaminen ei kyllä ole.

        Siis eikö renkaan tarvitse lyödä sutia yhtä renkaan mittaa ennen kuin neliveto kytkeytyy, eli riittääkö puoli renkaan mittaa nelivedon kytkeytymiseen kun renkaat lyö sutia.


      • 4wd
        bene kirjoitti:

        Siis eikö renkaan tarvitse lyödä sutia yhtä renkaan mittaa ennen kuin neliveto kytkeytyy, eli riittääkö puoli renkaan mittaa nelivedon kytkeytymiseen kun renkaat lyö sutia.

        Kyllä se renkaan pyörähdyksen tarvitsee, mutta ei kyllä montaa. Esim. silloin kun teet autolla täyskäännöstä (ratti tapissa), neliveto kytkeytyy jo hieman, eli näinkin pieni (käännöksen aiheuttama) nopeusero kytkee vetoa taakse.

        Ihme paikka siis pitää olla, että auto kaivautuisi kytkeytymisviiveen aikana jumiin. Toinen juttu on sitten se jos yksi ainoa etupyörä pääsee luistamaan vapaasti (ilman että auto liikkuu senttiäkään), silloin voi voima jäädä siirtymättä taakse, mutta tämähän on ongelma kaikissa halvoissa "maastureissa" (ei tasauspyörästöjen lukkoja). Tähän tilanteeseen auttaa usein vähän rajumpi kaasutus ja nopea kytkimen nosto (auto liikahtaa sen verran, että taakse välittyy voimaa).


      • Aksu
        bene kirjoitti:

        Siis eikö renkaan tarvitse lyödä sutia yhtä renkaan mittaa ennen kuin neliveto kytkeytyy, eli riittääkö puoli renkaan mittaa nelivedon kytkeytymiseen kun renkaat lyö sutia.

        hooärveetä vuosi sitten talvella. Mielestäni se rengas ei pyörähdä edes puolta kierrosta kun se nelkku kytkeytyi päälle. Ajelin sillä suht syvässä lumessa ja täytyy sanoa et yllättävän hyvin se meni. Tasaisesti kulki eikä huomannut mitään nelkun tai kaksikon kytkeytymisviiveitä. Kyllä se kytkettävä nelkkukin puskee pehmeässä lumessa.


      • bene
        Aksu kirjoitti:

        hooärveetä vuosi sitten talvella. Mielestäni se rengas ei pyörähdä edes puolta kierrosta kun se nelkku kytkeytyi päälle. Ajelin sillä suht syvässä lumessa ja täytyy sanoa et yllättävän hyvin se meni. Tasaisesti kulki eikä huomannut mitään nelkun tai kaksikon kytkeytymisviiveitä. Kyllä se kytkettävä nelkkukin puskee pehmeässä lumessa.

        Kävin kokeilemassa hrv:tä 2päivää sitten pehmeällä metsätiellä.

        Se on totta että renkaan ei tarvitse pyörähtää sutia kuin 3neljännestä niin neliveto kytkeytyy.

        Huomasin että kun neliveto kytkeytyy niin vähäsen heittää perää sivulle mutta ei kuitenkaan puske. Epäilen että maasto-ominaisuudet ei ole parhaimmillaan 205/55 renkailla jotka oli kyseisessä autossa.

        Odotan innolla ja hartaasti seuraava talvea niin pääsee kokeilemaan mitenkä hyvin menee hangessa ja eiköhän tuo mänene eipäilen ainakin niin.


      • 2610
        4wd kirjoitti:

        Kyllä se renkaan pyörähdyksen tarvitsee, mutta ei kyllä montaa. Esim. silloin kun teet autolla täyskäännöstä (ratti tapissa), neliveto kytkeytyy jo hieman, eli näinkin pieni (käännöksen aiheuttama) nopeusero kytkee vetoa taakse.

        Ihme paikka siis pitää olla, että auto kaivautuisi kytkeytymisviiveen aikana jumiin. Toinen juttu on sitten se jos yksi ainoa etupyörä pääsee luistamaan vapaasti (ilman että auto liikkuu senttiäkään), silloin voi voima jäädä siirtymättä taakse, mutta tämähän on ongelma kaikissa halvoissa "maastureissa" (ei tasauspyörästöjen lukkoja). Tähän tilanteeseen auttaa usein vähän rajumpi kaasutus ja nopea kytkimen nosto (auto liikahtaa sen verran, että taakse välittyy voimaa).

        testi jossa vastakkain honda crv (viive)nelikko ja subaru forester ns.nelikko alennusvaihteella .koettivat molemmilla lähteä venetrailerin kanssa rannasta jossa filleriä.subaru lähti pikku ykkösellä hivenen murtaen.honda puolestaan kaapaisi etusillaan montut josta ei sitten viiveen jälkeen kytkeytyvän takapään avuinkaan enää noussut.että se siitä ihmepaikasta mihin honda ryytyy .mutta sehän pitää jokaisen muistaa että honda eikä subarukaan ole nelivetoisia autoja vaikka honda niin mainoksessaan ylistääkin .raapiivat vaan sieltä sun täältä .toki ovat parempia kuin etu tai takavedot ainakin joskus .


      • 4x4
        2610 kirjoitti:

        testi jossa vastakkain honda crv (viive)nelikko ja subaru forester ns.nelikko alennusvaihteella .koettivat molemmilla lähteä venetrailerin kanssa rannasta jossa filleriä.subaru lähti pikku ykkösellä hivenen murtaen.honda puolestaan kaapaisi etusillaan montut josta ei sitten viiveen jälkeen kytkeytyvän takapään avuinkaan enää noussut.että se siitä ihmepaikasta mihin honda ryytyy .mutta sehän pitää jokaisen muistaa että honda eikä subarukaan ole nelivetoisia autoja vaikka honda niin mainoksessaan ylistääkin .raapiivat vaan sieltä sun täältä .toki ovat parempia kuin etu tai takavedot ainakin joskus .

        Tottahan se on ettei pärjää pikkuisen viiveen ansiosta subarulle. Pitää muistaa että nämä autot eivät ole maastureita mutta voittaa kyllä kaksi vetoisen henkilö auton.


      • wqx
        bene kirjoitti:

        Kävin kokeilemassa hrv:tä 2päivää sitten pehmeällä metsätiellä.

        Se on totta että renkaan ei tarvitse pyörähtää sutia kuin 3neljännestä niin neliveto kytkeytyy.

        Huomasin että kun neliveto kytkeytyy niin vähäsen heittää perää sivulle mutta ei kuitenkaan puske. Epäilen että maasto-ominaisuudet ei ole parhaimmillaan 205/55 renkailla jotka oli kyseisessä autossa.

        Odotan innolla ja hartaasti seuraava talvea niin pääsee kokeilemaan mitenkä hyvin menee hangessa ja eiköhän tuo mänene eipäilen ainakin niin.

        Suosittelen.Hyvin etenee kaikilla keleillä.
        Kytkeytymisviive on lähes huomaamaton.
        Paksussa lumessa konehuoneeseen pakkaa lunta ja pyyhkijät pidettävä päällä,ei muita ongelmia.


      • CRV4EVER
        wqx kirjoitti:

        Suosittelen.Hyvin etenee kaikilla keleillä.
        Kytkeytymisviive on lähes huomaamaton.
        Paksussa lumessa konehuoneeseen pakkaa lunta ja pyyhkijät pidettävä päällä,ei muita ongelmia.

        Kokemusta HR-V:stä ei ole, mutta CR-V:stä hieman. Ei ole mikään maasturi mutta oikein kunnollinen citymaasturi. Ei pärjää LandCruisereille ja kunnon Jeepeille eikä tällä mennä välttämättä umpimetsään puroja ylittelemään, mutta hakkaa urbaaneissa oloissa (=maalla ja kaupungissa) vaikeissä olosuhteissa (=liukasta, lumista, sohjoa, liejua) mennen tullen etu- ja takavetoiset perheautot. Ja ainakin CR-V peittoaa monta perheautoa myös ajettavuudeltaan.


    • HRVllä8vuotta

      Viime joulun aikaan käväisin hakemassa kuusen mökiltä HäRVelillä kärri perässä. Matka sujui hyvin ja jäisellä tiepinnalla oli paikoin 25 cm umpihanki. Todellakin konehuone ja pyöränkaaret oli syytä "lapioida puhtaaksi" reissun jälkeen. Huomioitavaa on HRV:n ohjaaminen lumessa: kaasua lisäämällä yliohjautuu ja hölläämällä aliohjautuu mutkissa, ei niinkään ohjauspyörää kääntämällä. Tehoa ja vääntöä saisi olla kyllä enemmän...

    • Qbama

      Eikös tämä alue ollut maastureille?

      • Tosimaasturi

        MIssäs täällä on keskustelualue citymaastureille?


    • Mattius4

      Kiitos hyvistä vinkeistä!

      Off-roadi on luvanvaraista harrastelua raskastekoisilla, eikä useinkaan vakioautoilla. Citymaasturit ovat hyvä vaihtehto taloudellisempaan suuntaan keskimääräiseen ajoon - eikö?

      Mitenkä lumiketjut auttavat Hondan etenemistä? Takana ollessaan ne mahtuvat paremmin pyörimään joustoissakin - niin ja jättävät toisellekin pyöräparille töitä, kun eivät estä etupyörien sutimista liiaksi, jolloin neliveto kytkeytyy ajoissa.

      Honda HiRVeä puoltaisi ainakin taloudellinen kulutus, ilman korkeaa Dieselveroa, tai 1 1 paikkaista huoltopakettiautokikkailua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      222
      5494
    2. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      132
      5054
    3. Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle

      Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku
      Maailman menoa
      27
      4861
    4. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

      Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      125
      2108
    5. Tylsille treffeille

      Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      404
      1817
    6. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

      Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      89
      1677
    7. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

      Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      29
      1662
    8. Ensitreffit Matti ei vaikene enää - Rehellinen tilitys epäonnistuneesta suhteesta Elisaan

      Häntä pystyyn, Matti! Olet mahtava tyyppi ja varmasti “se oikea” löytyy vielä! Elisan kanssa ei nyt vaan sitten natsann
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1582
    9. Minkä lempinimen olet

      antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      93
      1333
    10. Upeeta! Rauha tulee pian!

      Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is
      Maailman menoa
      380
      1307
    Aihe