-10 kg, miten?

tuhti tumpelo

Aloitin lenkkeilyn parisen viikkoa sitten. Olen juossut noin jokatoinen päivä 5 km. Siis ihan juossut koko matkan. Sen lisäksi olen jättänyt herkkuja vähemmälle, ulkoilut enemmän, yrittänyt tehdä jotakin, enkä vain istuskellut nurkassa (kevät on ollut töiden osalta rankka ja olen tämän vuoden lähinnä istunut koneella ja tehnyt töitä aamusta iltaan). Olen tällä taktiikalla lihonnut 3 kiloa.

Varmasti joo on osa nestettä, olo on melko turvonnut. Olen yrittänyt juoda paljon vettä, mutta ei se oikein onnistu, kun en pysty paljoa juomaan, jos ei ole jano. Olen yrittänyt osan vedestä korvata vishyllä, mutta liekö sekään nyt hyvä? Vaihtelen vishy-merkkejä paljon, etten samaa koko ajan litki.

Oli ihanaa kaivaa kaikki viime kesän vaatteet esiin vain huomatakseen, ettei mahdu niistä yhteenkään. Housut menevät jalkaan ja napit kiinni, mutta reisien ja takapuolen kohdalta näyttää siltä kuin saumat pettäisivät kohta. Haluaisin nopeasti pari kolme kiloa pois, jotta saisin vaatetta päälle. Loppukiloilla on aikaa kadota maailman tappiin asti (tietysti nekin saisivat haihtua mahdollisimman nopeasti). Mitä tässä nyt voin tehdä, kun tuntuu kaikesta huolimatta, että paino vain nousee?

Liikuntaa yritän nyt lisätä entisestään pitkillä kävelylenkeillä ja pyöräilyllä, mutta riittääkö ne nyt nekään vai lihonko vain lisää? Haluaisin nämä makkarareidet vähän kiinteämmiksi ja roikkuvan takapuolen ylös polvitaipeista. Lenkkeily on sellainen laji, jos pidän ja se taitaa minulle sopia ja luulisi sen nyt jotenkin vaikuttavan, jos ensin täysin liikkumaton ihminen alkaa juosta tuollaisia lenkkejä. Ajattelin tuota viittä kilsaa juosta vielä pari viikkoa ja sitten siirtyä 7km.

150

11152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a4t34

      Ruoasta et puhu mitään. Pelkällä kuntoilulla ei laihdu. Tuolla lenkillä kuluu alle 500kcal, joka on pari voileipää liikaa päivässä. Eli kalorit -500 peruskulutuksesta ja siihen tuo lenkkeily päälle. Ei pitäisi olla vaikeaa ja tulosta pitäisi alkaa tulemaan. Turvotus ainakin viittaisi vääriin ruokatottumuksiin. Vaaleita hiilareita vähemmälle, muttei mitään pelkkää rasvaruokailua VHH-malliin, koska sitten et enää jaksa lenkkeillä kun kroppa lyö ketoosiin ja alkaa syömään lihaksia ja rasvojasi.

      Lenkkeilysi vauhti? 5km on sinänsä lyhkäinen ulkoilu, jos sen laahustaa reipasta kävelyvauhtia matalalla sykkeellä ei se vaikuta juuri ulkoiseen olemukseen, vaan enemmän pitää pääkopan kunnossa ja peruskunnon pystyssä. Vauhti km/h ei sinänsä ole mittari, kun ei ole pituudestasi tietoa.

      • tuhti tumpelo

        En ole vauhtia mitannut, mutta tuohon 5 km matkaan menee noin puolituntia. En laahusta matalalla sykkeellä vaan juoksen. Lenkki on siinä mielessä hyvä, että siihen mahtuu vielä useampi ylämäki. Vähän se on, mutta kunto ei riitä vielä pitempään matkaan. Luulisi, että pelkkä juoksu, jos en muuten muuttaisi ruokailutottumuksia, edes vähän vaikuttaisi, jos aiemmin en ole liikuntaa harrastanut.

        Turvotuskin osittain liittyy juuri tuohon lenkkeilyyn, koska yleensä turpoan jo lenkin aikana. Olen järkeillyt, että kyse on huonosta nestetasapainosta? En ollut näin turpea ennen kuin liikunnan aloitin.

        Ruokailusta sen verran, etten noudata mitään dieettiä, olen herkkuja jättänyt huomattavasti vähemmälle. Koska se nyt näköjään ei riitä, ajattelin aloittaa kasvisruokavalion ja pysytellä siinä jonkin aikaa. Jätän samalla pois kaikki maitotuotteet (en niitä muutenkaan juuri syö/juo), katson, mitä tapahtuu. Kananmunaa aion silti syödä. Jos edes aineenvaihdunta hetkeksi nopeutuisi. Leivän ja valkoiset jauhot yritän myös jättää pois.

        Hain pyörän tänään talvisäilytyspaikasta, joten nyt tulee silläkin poljettua :) Autoa minulla ei ole, joten kaikki matkan mennään nyt sillä.


      • kunkunkuntoilemaan
        tuhti tumpelo kirjoitti:

        En ole vauhtia mitannut, mutta tuohon 5 km matkaan menee noin puolituntia. En laahusta matalalla sykkeellä vaan juoksen. Lenkki on siinä mielessä hyvä, että siihen mahtuu vielä useampi ylämäki. Vähän se on, mutta kunto ei riitä vielä pitempään matkaan. Luulisi, että pelkkä juoksu, jos en muuten muuttaisi ruokailutottumuksia, edes vähän vaikuttaisi, jos aiemmin en ole liikuntaa harrastanut.

        Turvotuskin osittain liittyy juuri tuohon lenkkeilyyn, koska yleensä turpoan jo lenkin aikana. Olen järkeillyt, että kyse on huonosta nestetasapainosta? En ollut näin turpea ennen kuin liikunnan aloitin.

        Ruokailusta sen verran, etten noudata mitään dieettiä, olen herkkuja jättänyt huomattavasti vähemmälle. Koska se nyt näköjään ei riitä, ajattelin aloittaa kasvisruokavalion ja pysytellä siinä jonkin aikaa. Jätän samalla pois kaikki maitotuotteet (en niitä muutenkaan juuri syö/juo), katson, mitä tapahtuu. Kananmunaa aion silti syödä. Jos edes aineenvaihdunta hetkeksi nopeutuisi. Leivän ja valkoiset jauhot yritän myös jättää pois.

        Hain pyörän tänään talvisäilytyspaikasta, joten nyt tulee silläkin poljettua :) Autoa minulla ei ole, joten kaikki matkan mennään nyt sillä.

        väärin menee, tuo kovalla sykkeellä tekmäsi juoksu ei ole parasta rasvan polttamisen kannalta, hidastavauhtia, ja lisää kestoa.
        Toinen virhe on alkaa elämään pelkällä jäniksen ruoalla, ja mistä aiot saada kalsiumia kun jätät maitotuotteet pois, pillereinäkö? Rasvaton maito olisi erittäin hyvä palautusjuoma lenkin jälkeen.
        Lisäksi elimmistösi tarvitsee proteiinia, joten olisi syytä syödä myös kalaa, kanaa, ja lihaa, tosin vain niitäkin vain "puhtaina", ei mitään eineksiä tai makkaroita, mitkä sisältävät kaikea roskaa, rasvaa, suolaa, ja keräävät elimmistöön paljon nestettä. Sy siis monipuolisesti, mutta suht pieniä annoksia.


      • tuhti tumpelo
        kunkunkuntoilemaan kirjoitti:

        väärin menee, tuo kovalla sykkeellä tekmäsi juoksu ei ole parasta rasvan polttamisen kannalta, hidastavauhtia, ja lisää kestoa.
        Toinen virhe on alkaa elämään pelkällä jäniksen ruoalla, ja mistä aiot saada kalsiumia kun jätät maitotuotteet pois, pillereinäkö? Rasvaton maito olisi erittäin hyvä palautusjuoma lenkin jälkeen.
        Lisäksi elimmistösi tarvitsee proteiinia, joten olisi syytä syödä myös kalaa, kanaa, ja lihaa, tosin vain niitäkin vain "puhtaina", ei mitään eineksiä tai makkaroita, mitkä sisältävät kaikea roskaa, rasvaa, suolaa, ja keräävät elimmistöön paljon nestettä. Sy siis monipuolisesti, mutta suht pieniä annoksia.

        En syö makkaroita, enkä eineksiä normaalistikaan. Maitoa en myöskään ole koskaan juonut ja yhä olen hengissä. En pysty edes juomaan sitä oksentamatta. Kalsium ja B12 on otettava purkista, olen ollut kasvissyöjänä aikoinani 7 vuotta, joten siksi se tuntuu hyvältä ajatukselta. En tiedä sitten laihdutuksen vai pään kannalta :) enkä tosiaan kasvissyöjäksi aio jäädä. Kalan otan parin viikon päästä mukaan, kanasta en pidä.

        Miten voin hidastaa vielä juoksua? Juoksen jo nyt niin hitaasti, että siitä hitaampaa on kävely. Matkaa aion toki lisätä heti, kun kunto sen sallii. Tai voisinhan jo nyt vaikka sitten kävellä pari kilsaa lisäksi. Olisiko se parempi?

        Kai tästä kaikesta nyt jotain hyötyä on ollut, kun olen nyt huiman kilon laihtunut. Ja turvotus vähän laskenut.


      • sumpit kehiin
        tuhti tumpelo kirjoitti:

        En syö makkaroita, enkä eineksiä normaalistikaan. Maitoa en myöskään ole koskaan juonut ja yhä olen hengissä. En pysty edes juomaan sitä oksentamatta. Kalsium ja B12 on otettava purkista, olen ollut kasvissyöjänä aikoinani 7 vuotta, joten siksi se tuntuu hyvältä ajatukselta. En tiedä sitten laihdutuksen vai pään kannalta :) enkä tosiaan kasvissyöjäksi aio jäädä. Kalan otan parin viikon päästä mukaan, kanasta en pidä.

        Miten voin hidastaa vielä juoksua? Juoksen jo nyt niin hitaasti, että siitä hitaampaa on kävely. Matkaa aion toki lisätä heti, kun kunto sen sallii. Tai voisinhan jo nyt vaikka sitten kävellä pari kilsaa lisäksi. Olisiko se parempi?

        Kai tästä kaikesta nyt jotain hyötyä on ollut, kun olen nyt huiman kilon laihtunut. Ja turvotus vähän laskenut.

        Mulla on samanlaisia kokemuksia hölkkäyksen turvottavasta vaikutuksesta. Itse käyn juoksemassa aamuisin ennen aamupalaa, juon vain n. puoli litraa vettä heti herättyäni. Lenkiltä tultuani olen hirvittävän "pöhöttynyt", sormet on niin turvonneet ettei sormukset irtoa ja vatsakin pömpöttää. Kuuluuko tämä ilmiö normaalisti lenkkeilyyn, vaan teenkö jotain väärin? Hikoilen suht runsaasti, joten nestettä poistuukin kiitettävästi.


      • kunkunkuntoilemaan
        tuhti tumpelo kirjoitti:

        En syö makkaroita, enkä eineksiä normaalistikaan. Maitoa en myöskään ole koskaan juonut ja yhä olen hengissä. En pysty edes juomaan sitä oksentamatta. Kalsium ja B12 on otettava purkista, olen ollut kasvissyöjänä aikoinani 7 vuotta, joten siksi se tuntuu hyvältä ajatukselta. En tiedä sitten laihdutuksen vai pään kannalta :) enkä tosiaan kasvissyöjäksi aio jäädä. Kalan otan parin viikon päästä mukaan, kanasta en pidä.

        Miten voin hidastaa vielä juoksua? Juoksen jo nyt niin hitaasti, että siitä hitaampaa on kävely. Matkaa aion toki lisätä heti, kun kunto sen sallii. Tai voisinhan jo nyt vaikka sitten kävellä pari kilsaa lisäksi. Olisiko se parempi?

        Kai tästä kaikesta nyt jotain hyötyä on ollut, kun olen nyt huiman kilon laihtunut. Ja turvotus vähän laskenut.

        syketasot pitäisi olla oikeat jotta kuluttaisit rasvaa kaikista tehokkaammin, siksi hieman epäilen että tuo vauhti olisi liian kova, vaikka en tiedäkkään millä sykkeellä juokset, ns. pitkäkestoinen peruskuntosykkeellä tapahtuva liikunta olisi parasta, sillähän ei ole väliä mitä tekee, jos ei aio vaikka kilpajuoksijaksi. Voisin luetella montakin vaihtoehtoista liikuntamuotoa, mutta jokaisella on oma juttunsa.


      • Sikermän Idiopää
        kunkunkuntoilemaan kirjoitti:

        syketasot pitäisi olla oikeat jotta kuluttaisit rasvaa kaikista tehokkaammin, siksi hieman epäilen että tuo vauhti olisi liian kova, vaikka en tiedäkkään millä sykkeellä juokset, ns. pitkäkestoinen peruskuntosykkeellä tapahtuva liikunta olisi parasta, sillähän ei ole väliä mitä tekee, jos ei aio vaikka kilpajuoksijaksi. Voisin luetella montakin vaihtoehtoista liikuntamuotoa, mutta jokaisella on oma juttunsa.

        johtuu jotenkin spiritismistä ja kuudennesta aistista. Ei, niissä muuten mitään pahaa ole enkä kehota tällaisistakaan harrastuksista sinua luopumaan. Olethan tietoinen tällaisista käsitteistä, kuin kristalliyö ja kristallilapsi, josta olikin painettu juuri tuollainen rajatieto-kirja? No, entä miten nämä sitten liittyvät laihdutukseen? Painontarkkailun takia, olet ehkä vain sen verran huonokuntoinen, ettet huomaa jossakin aistiryhmässä tapahtunutta muutosta ja sun kannattaisi hakeutua sosiaalialalle. (kuudes aisti) Sosiaalialan ammattilaisilla on mahd. kehittää kuudetta aistiaan, miksei myös sinulla ja näin laihtuisit.


      • Tippadappa
        tuhti tumpelo kirjoitti:

        En syö makkaroita, enkä eineksiä normaalistikaan. Maitoa en myöskään ole koskaan juonut ja yhä olen hengissä. En pysty edes juomaan sitä oksentamatta. Kalsium ja B12 on otettava purkista, olen ollut kasvissyöjänä aikoinani 7 vuotta, joten siksi se tuntuu hyvältä ajatukselta. En tiedä sitten laihdutuksen vai pään kannalta :) enkä tosiaan kasvissyöjäksi aio jäädä. Kalan otan parin viikon päästä mukaan, kanasta en pidä.

        Miten voin hidastaa vielä juoksua? Juoksen jo nyt niin hitaasti, että siitä hitaampaa on kävely. Matkaa aion toki lisätä heti, kun kunto sen sallii. Tai voisinhan jo nyt vaikka sitten kävellä pari kilsaa lisäksi. Olisiko se parempi?

        Kai tästä kaikesta nyt jotain hyötyä on ollut, kun olen nyt huiman kilon laihtunut. Ja turvotus vähän laskenut.

        Että kalsium imee itseensä elimistöstä rasvaa ja kuona-aineita, ja urheilun yhteydessä suositellaan juomaan maitoa? Tai siis lähinnä urheilujuoman sijasta. Jos et pysty maitoa juomaan, kannattaa kuitenkin käyttää vähärasvaisia jugurtteja, juustoja, viilejä, ym. Jugurttia pohjana käyttäen saa muuten tosi hyviä välipalajuomia, lisäät vain hedelmiä ja marjoja makusi mukaan.
        Kasviksissa suosi tuoreutta, kypsentäessä tuhoutuu suurin osa vitamiineista. Kuten myös kalan kanssa, saadaksesi tarpeelliset omega3 rasvahapot, sinun tulisi syödä rasvaista kalaa raakana, mutta jos et siihen pysty niin kannattaa ottaa sekin purkista. Rasvaliukoiset vitamiinit vaativat rasvan imeytyäkseen. Itse olen syönyt ruokavalion lisänä jo yli kolme vuotta sekä monivitamiinia, että kalaöljykapseleita purkista, sillä tiedän ettei ruokavalioni ole täysin terveellinen ja suositusten mukainen.
        Kannattaa myös kokeilla jotain hauskoja liikuntalajeja, kuten tanssia, aerobikkia,zumbaa, bodypumpia tms, joka nostaa hien pintaan. Liikunnassakin monipuolisuus on valttia ja tulokset näkyvät paremmin. Yleensä pelkkä lenkkeily ei riitä. Uinti on myös hyvä vaihtoehto, jos nivelet eivät kestä esim. pitkiä juoksulenkkejä asfaltilla.
        Itse pysyn hyvässä kunnossa lähinnä tanssimisella ja kävelylenkeillä. Harrastan niitä aina kun mahdollista ja niin että hengästyn. KOTONAKIN VOI TANSSIA ja antaa lanteiden liikkua! Lähtee ne läskit. :D
        Monipuolisuutta ja tuoreutta siis kehiin! Äitini laihtui nopeasti muutaman kilon vain lisäämällä juodun veden määrää ja jättämällä leivän pois ruokavaliosta, mutta kaikilla se ei onnistu.
        Liikkuminen on mielekkäämpää kun se on hauskaa!


      • kunkunkuntoilemaan
        Sikermän Idiopää kirjoitti:

        johtuu jotenkin spiritismistä ja kuudennesta aistista. Ei, niissä muuten mitään pahaa ole enkä kehota tällaisistakaan harrastuksista sinua luopumaan. Olethan tietoinen tällaisista käsitteistä, kuin kristalliyö ja kristallilapsi, josta olikin painettu juuri tuollainen rajatieto-kirja? No, entä miten nämä sitten liittyvät laihdutukseen? Painontarkkailun takia, olet ehkä vain sen verran huonokuntoinen, ettet huomaa jossakin aistiryhmässä tapahtunutta muutosta ja sun kannattaisi hakeutua sosiaalialalle. (kuudes aisti) Sosiaalialan ammattilaisilla on mahd. kehittää kuudetta aistiaan, miksei myös sinulla ja näin laihtuisit.

        hoidon tarpeessa?


      • tuhti tumpelo kirjoitti:

        En syö makkaroita, enkä eineksiä normaalistikaan. Maitoa en myöskään ole koskaan juonut ja yhä olen hengissä. En pysty edes juomaan sitä oksentamatta. Kalsium ja B12 on otettava purkista, olen ollut kasvissyöjänä aikoinani 7 vuotta, joten siksi se tuntuu hyvältä ajatukselta. En tiedä sitten laihdutuksen vai pään kannalta :) enkä tosiaan kasvissyöjäksi aio jäädä. Kalan otan parin viikon päästä mukaan, kanasta en pidä.

        Miten voin hidastaa vielä juoksua? Juoksen jo nyt niin hitaasti, että siitä hitaampaa on kävely. Matkaa aion toki lisätä heti, kun kunto sen sallii. Tai voisinhan jo nyt vaikka sitten kävellä pari kilsaa lisäksi. Olisiko se parempi?

        Kai tästä kaikesta nyt jotain hyötyä on ollut, kun olen nyt huiman kilon laihtunut. Ja turvotus vähän laskenut.

        Terves tumpelo :D
        En ehtiny aivan kaikkia näitä kommentteja vielä luke, joten suo anteeksi jos toistan jo aiemmin sanottua.
        Mutta niinkun sanoin niin malttia on valttia, mutta sekin sopivassa määrin. Itse nostin aikanani lenkin pituutta joka kerralla hieman, vaikka vain 200 metriä tai hyvänä päivänä sen kilometrin, mutta saatoin hölkätä myös vähemmän kuin edellisenä päivänä. Pitää kuunnella mitä kroppa höpöttää, niin välttyy ainakin luokkaantumisilta. Ja itelleni avainsana on hölkkä, ei juoksu eikä kävely vaan sellainen reipas hölkkä... syke pysyy koholla mutta ei tapissaan ja jaksaa pidempään, se polttaa rasvaa. Mutta omana valttinani lienee tuo, että otin kuntosaliharjoittelun osaksi treeniä. Kannattaa tutustua :)

        Ruokavalion varsinainen asiantuntija en ole, mutta -17kiloa kertoo että onnistuin kyllä.
        Mehuja jätin vähemmälle ja join vettä ja rasvatonta maitoa pääasiassa.
        Oikein rasvaiset ruoat kuten ranskalaiset ja pizzat yms. jätin vähemmälle kuin myös karkit ja suklaat joita nyt muutenkaan en mahdottomasti syö. Mutta en siis jättänyt pois kokonaan, vaan vaikkapa kerran viikossa saatoin syödä mitä mieleen juolahti, niin pysyi aineenvaihdunta rytmissä ja pääkoppakin kuosissa.
        Söin kotona itse tehtyä perus kanasuikale, -file, paistijauheliha juttuja ja kerran viikossa jotakin kalaa, vaikka sitten tonnikalaa. Ja kylkiäisinä oli toki vihanneksia ja joskus pastaa vähän tms. Leipää söin yhden siivun päivässä aikalailla. Hiilareitakin saa siis mielestäni syödä kohtuudella, ja täytyykin jotta jaksaa kuntoilla ja lihakset pysyy kuosissa.
        Se mikä tuosta meikäläisen melko normaalista syömisestä teki fiksumpaa, oli pienet annokset. Söin siis vähemmän kerralla mutta hieman useammin, yleensä 6 kertaa päivässä :)


      • atula
        tuhti tumpelo kirjoitti:

        En syö makkaroita, enkä eineksiä normaalistikaan. Maitoa en myöskään ole koskaan juonut ja yhä olen hengissä. En pysty edes juomaan sitä oksentamatta. Kalsium ja B12 on otettava purkista, olen ollut kasvissyöjänä aikoinani 7 vuotta, joten siksi se tuntuu hyvältä ajatukselta. En tiedä sitten laihdutuksen vai pään kannalta :) enkä tosiaan kasvissyöjäksi aio jäädä. Kalan otan parin viikon päästä mukaan, kanasta en pidä.

        Miten voin hidastaa vielä juoksua? Juoksen jo nyt niin hitaasti, että siitä hitaampaa on kävely. Matkaa aion toki lisätä heti, kun kunto sen sallii. Tai voisinhan jo nyt vaikka sitten kävellä pari kilsaa lisäksi. Olisiko se parempi?

        Kai tästä kaikesta nyt jotain hyötyä on ollut, kun olen nyt huiman kilon laihtunut. Ja turvotus vähän laskenut.

        Ei kannata tuijottaa vaakaan, kun alkaa kuntoilla. Lihas painaa enemmän kuin läski! Mittanauha on parempi vaihtoehto :)


      • joooooo32

        ei tarvitse aina olla korkealla, että rasva palaa. Rasvaahan tässä halutaan polttaa HEI!


      • 222222
        tuhti tumpelo kirjoitti:

        En syö makkaroita, enkä eineksiä normaalistikaan. Maitoa en myöskään ole koskaan juonut ja yhä olen hengissä. En pysty edes juomaan sitä oksentamatta. Kalsium ja B12 on otettava purkista, olen ollut kasvissyöjänä aikoinani 7 vuotta, joten siksi se tuntuu hyvältä ajatukselta. En tiedä sitten laihdutuksen vai pään kannalta :) enkä tosiaan kasvissyöjäksi aio jäädä. Kalan otan parin viikon päästä mukaan, kanasta en pidä.

        Miten voin hidastaa vielä juoksua? Juoksen jo nyt niin hitaasti, että siitä hitaampaa on kävely. Matkaa aion toki lisätä heti, kun kunto sen sallii. Tai voisinhan jo nyt vaikka sitten kävellä pari kilsaa lisäksi. Olisiko se parempi?

        Kai tästä kaikesta nyt jotain hyötyä on ollut, kun olen nyt huiman kilon laihtunut. Ja turvotus vähän laskenut.

        5 km/puoli tuntua eli 10km/h ei todellakaan ole hidasta löntystelyä eli joko sulla on mitta tai aika pielessä.

        Nosta matkaa, kunto nousee vaan juoksemalla eli jos et tuota eenmpää pysty juoksemaan edes "löntystelemällä" niin jatkat vaan harrastusta niin tulosta alkaa tulemaan. Jos 5km löntystelyvauhtia on paras mihin pystyt et varmaan kauhean kauaa ole vielä tuota tehnyt koska jo kk:n jälkeen eron pitäisi olla huomattava.

        Ja jos laihtumista haluat, pitkät lenkit (yli tunnin ainakin) on se mikä merkitsee, sitä ennen elimistö polttelee vain hiilareita jotka ovat jo siellä eli mitään rasvanpolttoa ei tapahdu.

        Ja tärkein asia: Vaihda nopeat hiilarit hitaisiin.


      • tuhti tumpelo kirjoitti:

        En syö makkaroita, enkä eineksiä normaalistikaan. Maitoa en myöskään ole koskaan juonut ja yhä olen hengissä. En pysty edes juomaan sitä oksentamatta. Kalsium ja B12 on otettava purkista, olen ollut kasvissyöjänä aikoinani 7 vuotta, joten siksi se tuntuu hyvältä ajatukselta. En tiedä sitten laihdutuksen vai pään kannalta :) enkä tosiaan kasvissyöjäksi aio jäädä. Kalan otan parin viikon päästä mukaan, kanasta en pidä.

        Miten voin hidastaa vielä juoksua? Juoksen jo nyt niin hitaasti, että siitä hitaampaa on kävely. Matkaa aion toki lisätä heti, kun kunto sen sallii. Tai voisinhan jo nyt vaikka sitten kävellä pari kilsaa lisäksi. Olisiko se parempi?

        Kai tästä kaikesta nyt jotain hyötyä on ollut, kun olen nyt huiman kilon laihtunut. Ja turvotus vähän laskenut.

        hei

        seuraa sykettä, sinun pitäis pitää syke 130 tasolla n. 20 min. jos olet vanhempi henkilö. nuori voi aloittaa jo huomattavasti korkeammalla sykkeellä. sit kun kunto nousee niin voi nostaa sykkeen asteittain 150- 160. sitten seuraavaksi alkaa matka kasvaa ja aika kuinka kauan sykettä pidetään korkealla.
        eräs kaverini vuosia sitten laihtui niin et kävi lenkillä ennen ruokailua, hän juoksi niin kovaa et jopa vatakramppas ja sit syömään. ei kuulema voinut syödä' paljoa, mut ei myöskään tullut nälkä illalla. hän laihtui tosi nopeasti. kukin tavallaan
        toiseksi sinun pitää samalla vahvistaa vatsa ja selkä lihaksia. eli punnerruksia aina lenkin yhteydessä

        muista aina loppuvenytykset, ne ovat tärkeitä


      • Sopisuhtainen..
        tuhti tumpelo kirjoitti:

        En ole vauhtia mitannut, mutta tuohon 5 km matkaan menee noin puolituntia. En laahusta matalalla sykkeellä vaan juoksen. Lenkki on siinä mielessä hyvä, että siihen mahtuu vielä useampi ylämäki. Vähän se on, mutta kunto ei riitä vielä pitempään matkaan. Luulisi, että pelkkä juoksu, jos en muuten muuttaisi ruokailutottumuksia, edes vähän vaikuttaisi, jos aiemmin en ole liikuntaa harrastanut.

        Turvotuskin osittain liittyy juuri tuohon lenkkeilyyn, koska yleensä turpoan jo lenkin aikana. Olen järkeillyt, että kyse on huonosta nestetasapainosta? En ollut näin turpea ennen kuin liikunnan aloitin.

        Ruokailusta sen verran, etten noudata mitään dieettiä, olen herkkuja jättänyt huomattavasti vähemmälle. Koska se nyt näköjään ei riitä, ajattelin aloittaa kasvisruokavalion ja pysytellä siinä jonkin aikaa. Jätän samalla pois kaikki maitotuotteet (en niitä muutenkaan juuri syö/juo), katson, mitä tapahtuu. Kananmunaa aion silti syödä. Jos edes aineenvaihdunta hetkeksi nopeutuisi. Leivän ja valkoiset jauhot yritän myös jättää pois.

        Hain pyörän tänään talvisäilytyspaikasta, joten nyt tulee silläkin poljettua :) Autoa minulla ei ole, joten kaikki matkan mennään nyt sillä.

        Jätäpä kaikki vehnäjauhoa sisältävät ruoka-aineet pois. Ja juo sitä vettä vaikkei janottaisikaan. Itsellä olli tuo turpoamistaipumus mutta pullamössö pasta ymv. vehnätuotteet kun jätin pois niin turvotuskin hävisi. Ja vettä pitää juoda!


      • M urrr

        Vhh:lla syödään myös proteiinia sen rasvan lisäksi, silloin lähtee läski eikä lihakset ja luusto surkastu. Hyvin jaksaa vaikka koko päivän lenkkeillä...


      • Itse laihduttanut...
        tuhti tumpelo kirjoitti:

        En syö makkaroita, enkä eineksiä normaalistikaan. Maitoa en myöskään ole koskaan juonut ja yhä olen hengissä. En pysty edes juomaan sitä oksentamatta. Kalsium ja B12 on otettava purkista, olen ollut kasvissyöjänä aikoinani 7 vuotta, joten siksi se tuntuu hyvältä ajatukselta. En tiedä sitten laihdutuksen vai pään kannalta :) enkä tosiaan kasvissyöjäksi aio jäädä. Kalan otan parin viikon päästä mukaan, kanasta en pidä.

        Miten voin hidastaa vielä juoksua? Juoksen jo nyt niin hitaasti, että siitä hitaampaa on kävely. Matkaa aion toki lisätä heti, kun kunto sen sallii. Tai voisinhan jo nyt vaikka sitten kävellä pari kilsaa lisäksi. Olisiko se parempi?

        Kai tästä kaikesta nyt jotain hyötyä on ollut, kun olen nyt huiman kilon laihtunut. Ja turvotus vähän laskenut.

        Jätä suola pois kokonaan tai älä ainakaan lisää sitä mihinkään.Se kerää nestettä.
        Juo aina ennen ateriaa (n.1/2 tuntia ) ainakin kaksi desiä ihan kylmää vettä ,se laittaa ruuansulatukseen vauhtia.Juo myös aamulla ensimmäiseksi pari lasia vettä,niin se laittaa vauhtia ruuansulatukseen.
        Tuo sun lenkki kyllä vaikuttaa aika lyhyeltä,lisää matkaa pikkuhiljaa.Eikä tarvitse edes juosta,kävelykin riittää jos matka ja vauhti ovat tarpeeksi pikiä ja kävelet reipasta vauhtia.


      • kiloista luopunut
        tuhti tumpelo kirjoitti:

        En ole vauhtia mitannut, mutta tuohon 5 km matkaan menee noin puolituntia. En laahusta matalalla sykkeellä vaan juoksen. Lenkki on siinä mielessä hyvä, että siihen mahtuu vielä useampi ylämäki. Vähän se on, mutta kunto ei riitä vielä pitempään matkaan. Luulisi, että pelkkä juoksu, jos en muuten muuttaisi ruokailutottumuksia, edes vähän vaikuttaisi, jos aiemmin en ole liikuntaa harrastanut.

        Turvotuskin osittain liittyy juuri tuohon lenkkeilyyn, koska yleensä turpoan jo lenkin aikana. Olen järkeillyt, että kyse on huonosta nestetasapainosta? En ollut näin turpea ennen kuin liikunnan aloitin.

        Ruokailusta sen verran, etten noudata mitään dieettiä, olen herkkuja jättänyt huomattavasti vähemmälle. Koska se nyt näköjään ei riitä, ajattelin aloittaa kasvisruokavalion ja pysytellä siinä jonkin aikaa. Jätän samalla pois kaikki maitotuotteet (en niitä muutenkaan juuri syö/juo), katson, mitä tapahtuu. Kananmunaa aion silti syödä. Jos edes aineenvaihdunta hetkeksi nopeutuisi. Leivän ja valkoiset jauhot yritän myös jättää pois.

        Hain pyörän tänään talvisäilytyspaikasta, joten nyt tulee silläkin poljettua :) Autoa minulla ei ole, joten kaikki matkan mennään nyt sillä.

        Jos et normaalisti urheile, laihdutuksen ja urheilun aloittaminen samaan aikaan sitoo kyllä nesteitä, mutta älä ihmeessä lopeta nyt liikuntaa. myös kävele, kävele ja kävele. Älä laihduta; jätä l o p u l l i s e s t i pois ruoka-aineita; vaalea jauho, kaikki pastat ja makaroonit sekä riisi. Ne sokeristuvat elimistössä ja sisältävät paljon hiilihydraatteja. Opettele lukemaan mitä ruokasi sisältää. Lihassa ei ole hiilareita. Valmista se uunissa. Syö tummaa leipää. Älä syö kastikkeita. Kananmunissa on kolesterolia, mutta juo joka aamu h u o n e e n lämpöistä vettä - sitä on helpompi juoda kuin kylmää - sellainen puoli litraa. Vatsan pitäisi toimia. Täytä illalla iso lasi vettä ja kun olet juonut täytä uudelleen. Näin sinulla on huoneen lämpöistä vettä aina. Vaihda banaani omenaan tai sitrushedelmiin. Ota käyttöön pienempi lautanen - se näyttää aina täydemmältä ja muuten toimii. Älä jätä maitotuotteita pois. Viiliä on 1%:n, juustoja on jopa 5%. Syö usein, mutta vähän ja terveellisesti. Älä anna nälän tulla - silloin ahtaa vaikka nojatuolin. Sinä kyllä selviät. Ja tsemppiä oikein kovasti.


      • ketoosi

        jauhat täyttä sontaa! Ketoosi nimenomaan EI SYÖ LIHAKSIA vaan suojaa lihaksia ja käyttää omat rasvavarastot energiana... Itse olen tällä hetkellä ketoosissa ja olo on pirteämpi kuin pitkiin aikoihin ennen tätä... Kyllä jaksaa nimittäin... Tutkihan tarkemmin ennen kun sekoilet!


      • neuvoja32523
        tuhti tumpelo kirjoitti:

        En ole vauhtia mitannut, mutta tuohon 5 km matkaan menee noin puolituntia. En laahusta matalalla sykkeellä vaan juoksen. Lenkki on siinä mielessä hyvä, että siihen mahtuu vielä useampi ylämäki. Vähän se on, mutta kunto ei riitä vielä pitempään matkaan. Luulisi, että pelkkä juoksu, jos en muuten muuttaisi ruokailutottumuksia, edes vähän vaikuttaisi, jos aiemmin en ole liikuntaa harrastanut.

        Turvotuskin osittain liittyy juuri tuohon lenkkeilyyn, koska yleensä turpoan jo lenkin aikana. Olen järkeillyt, että kyse on huonosta nestetasapainosta? En ollut näin turpea ennen kuin liikunnan aloitin.

        Ruokailusta sen verran, etten noudata mitään dieettiä, olen herkkuja jättänyt huomattavasti vähemmälle. Koska se nyt näköjään ei riitä, ajattelin aloittaa kasvisruokavalion ja pysytellä siinä jonkin aikaa. Jätän samalla pois kaikki maitotuotteet (en niitä muutenkaan juuri syö/juo), katson, mitä tapahtuu. Kananmunaa aion silti syödä. Jos edes aineenvaihdunta hetkeksi nopeutuisi. Leivän ja valkoiset jauhot yritän myös jättää pois.

        Hain pyörän tänään talvisäilytyspaikasta, joten nyt tulee silläkin poljettua :) Autoa minulla ei ole, joten kaikki matkan mennään nyt sillä.

        Okei, olet siis vanhalla ruokavaliolla lihonut jonkin verran ja nyt jätät "vähän herkkuja pois". Eli jotain herkkuja jätä kuitenkin, niinkö? Älä jätä, vaan vaihda herkut rahkaa ja mehukeittoon tai marjoihin. Ja vissyä voit juoda veden sijaan.

        Kasvisruokavalion sijaan voisit syödä kasviksia JA lihaa. Proteiini on hyvä pari hiilihydraattien kanssa eli se loiventaa verensokerin nousua.

        Varohan ettet revi itseäsi tuon liikunnan kanssa ... liiku pitkin päivää eli pari pikkupyrähdystä myös keskellä päivää sen verran että saat sykkeen hetkeksi nousemaan. Ruokatunti ja kahvitunti ovat siihen sopivia välejä. Eli portaiden kävelyä tms. 5 min.


      • asfdsf
        kunkunkuntoilemaan kirjoitti:

        väärin menee, tuo kovalla sykkeellä tekmäsi juoksu ei ole parasta rasvan polttamisen kannalta, hidastavauhtia, ja lisää kestoa.
        Toinen virhe on alkaa elämään pelkällä jäniksen ruoalla, ja mistä aiot saada kalsiumia kun jätät maitotuotteet pois, pillereinäkö? Rasvaton maito olisi erittäin hyvä palautusjuoma lenkin jälkeen.
        Lisäksi elimmistösi tarvitsee proteiinia, joten olisi syytä syödä myös kalaa, kanaa, ja lihaa, tosin vain niitäkin vain "puhtaina", ei mitään eineksiä tai makkaroita, mitkä sisältävät kaikea roskaa, rasvaa, suolaa, ja keräävät elimmistöön paljon nestettä. Sy siis monipuolisesti, mutta suht pieniä annoksia.

        Haha, jos huippuluokan kilpaurheilijatkin voivat treenata VEGAANI ruokavaliolla, miksei sitten tavan tallaaja. Maito ei ole mikään pakollinen juttu.


      • anttilarrrr
        tuhti tumpelo kirjoitti:

        En syö makkaroita, enkä eineksiä normaalistikaan. Maitoa en myöskään ole koskaan juonut ja yhä olen hengissä. En pysty edes juomaan sitä oksentamatta. Kalsium ja B12 on otettava purkista, olen ollut kasvissyöjänä aikoinani 7 vuotta, joten siksi se tuntuu hyvältä ajatukselta. En tiedä sitten laihdutuksen vai pään kannalta :) enkä tosiaan kasvissyöjäksi aio jäädä. Kalan otan parin viikon päästä mukaan, kanasta en pidä.

        Miten voin hidastaa vielä juoksua? Juoksen jo nyt niin hitaasti, että siitä hitaampaa on kävely. Matkaa aion toki lisätä heti, kun kunto sen sallii. Tai voisinhan jo nyt vaikka sitten kävellä pari kilsaa lisäksi. Olisiko se parempi?

        Kai tästä kaikesta nyt jotain hyötyä on ollut, kun olen nyt huiman kilon laihtunut. Ja turvotus vähän laskenut.

        Ihan sama juoksetko 5 kilsaa vai juoksetko 3 ja kävelet enemmän kuin kaksi. Joka tapauksessa jälkipoltto laihduttaa myös ja mitä kovempaa olet kuntoillut, sitä pidempään jälkipoltto kestää. Ei sinun tarvitse nyt tuosta ottaa stressiä, tärkeintä että liikut n. tunnin joka päivä.


      • - 10kg onnistuu
        kunkunkuntoilemaan kirjoitti:

        syketasot pitäisi olla oikeat jotta kuluttaisit rasvaa kaikista tehokkaammin, siksi hieman epäilen että tuo vauhti olisi liian kova, vaikka en tiedäkkään millä sykkeellä juokset, ns. pitkäkestoinen peruskuntosykkeellä tapahtuva liikunta olisi parasta, sillähän ei ole väliä mitä tekee, jos ei aio vaikka kilpajuoksijaksi. Voisin luetella montakin vaihtoehtoista liikuntamuotoa, mutta jokaisella on oma juttunsa.

        Kyllä se on energiankulutuksen ja laihtumisen kannalta ihan yks ja sama että kipittääkö sen 10km lenkin kuinka kovaa. Jos kipittää kovaa, niin jää vaan aikaa vähemmän.

        Jos et muuten usko niin katso niitä kovaa juoksevia lenkkipolulla ja ala kelaan että kuinka moni niistä on lihava. Ei yksikään.

        Se on totta, että lajeja kannattaa ihan oman pään kannalta harrastaa monipuolisesti. Tehoakin voi vaihdella. Sen sijaan ns. rasvanpolttosyke on myytti. On totta, että rasvaa palaa prosentuaalisesti hieman enemmän kun syke on matalampi, mutta kun syke on kova on kokonaisenergiankulutus korkeampi ja täten rasvaakin palaa yhtä lailla.

        Ap:lle sanosin, että liiku ja syö terveellisesti niin kilot tippuvat kyllä. 0,5-1kg viikossa on ihan hyvä tahti.


      • iivuuv
        - 10kg onnistuu kirjoitti:

        Kyllä se on energiankulutuksen ja laihtumisen kannalta ihan yks ja sama että kipittääkö sen 10km lenkin kuinka kovaa. Jos kipittää kovaa, niin jää vaan aikaa vähemmän.

        Jos et muuten usko niin katso niitä kovaa juoksevia lenkkipolulla ja ala kelaan että kuinka moni niistä on lihava. Ei yksikään.

        Se on totta, että lajeja kannattaa ihan oman pään kannalta harrastaa monipuolisesti. Tehoakin voi vaihdella. Sen sijaan ns. rasvanpolttosyke on myytti. On totta, että rasvaa palaa prosentuaalisesti hieman enemmän kun syke on matalampi, mutta kun syke on kova on kokonaisenergiankulutus korkeampi ja täten rasvaakin palaa yhtä lailla.

        Ap:lle sanosin, että liiku ja syö terveellisesti niin kilot tippuvat kyllä. 0,5-1kg viikossa on ihan hyvä tahti.

        Se on totta että rasvanpolttosyke on myytti, mutta se ei ole myytti että nimenomaan pitkäkestoinen aerobinen liikunta auttaa ja että kehoon kertynyt rasva alkaa palamaan elimistössä vasta noin 45 minuutin jälkeen harjoittelun aloittamisesta.

        Jos kuvittelet vetoavasi fysiikkaan siinä että samalla matkalla, huolimatta siitä kuinka pitkä aika siihen käytetään, kulutetaan sama energiamäärä, niin ota huomioon että ihmisen kohdalla ei ole kyse pelkästä mekaanisesta laitteesta.

        Se ei siis ole sama jos ihminen juoksee 5 kilometria pariinkymmeneen minuuttiin, kuin jos hän kävelisi reippaasti kyseisen matkan ja käyttäisi siihen tunnin verran aikaa koska kehoon kertynyt rasva ei ehdi 20 minuutissa alkaa palamaan mitenkään. Tästä syystä esimerkiksi punttisalitreeni ei kuluta rasvaa, vaikka se kehittääkin lihasvoimaa ja syy on siihen se että kyseisessä hommassa syke ei pääse kovin korkealle niin että keho lämpenisi.

        Juoksijoilla kehittyy lihakset kestämään pitkäaikaista rasitusta, eikä se polta rasvaa koska sitä ennen rasva on jo pitänyt polttaa pois. Rasvanpolttoon ei auta se että lähdetään kovalla vauhdilla juoksemaan 5 kilsan lenkkiä jotta säästettäisiin aikaa, koska sinä ja minä tiedämme miten siinä käy. Lihakset menevät välittömästi maitohapoille ja se ei polta yhtään tippaa rasvaa. Toisinsanoen, fysiikka ei tottele sinua. Muutenkin se oli äärettömän huono vertaus kun väität että juoksijoina ei ole lihavia ihmisiä. Valitettavasti vaikka huomiosi on oikeassa, kyseinen analogia ei toimi koska ensin käytetään lihaksien voimavarat ja vasta sen jälkeen aletaan käyttämään sitä kehoon kertynyttä vararavintoa. Siitä syystä lihavat ihmiset eivät jaksa puuskuttaa kuin junat menemään, vaikka sinun analogiasi mukaan heillä pitäisi olla satoja kertoja enemmän energiaa kulutettavaksi kuin hyväkuntoisilla juoksijoilla.

        Tajuatko nyt missä menet vikaan ja miksi keskityt johonkin typerään rasvanpolttosykkeeseen? Et ole edes ymmärtänyt koko asiaa.

        Juoksijan keho toimii eri tavalla kuin pitkään levänneen ihmisen keho joka on varastoinut ylimääräisen rasvan vararavinnoksi kun ei ole voinut käyttää sitä työntekemiseen.

        Juoksijan keho polttaa sen energian minkä se on saanut vatsan kautta. Juoksijan keho ei tahdo alkuun edes innostua liian suuresta määrästä energiaa, vaan palauttaa sen ulosteen mukana ulos. Eli lihominen pitkään harjoitelleella on alkuun työn ja tuskan takana, aivan samalla tavalla kun laihtuminen on pitkään levänneellä alkuun työn ja tuskan takana. Siitä syystä hyvin useat lihavat jojoilevat painonsa kanssa ennenkuin keho alkaa totella uutta rytmiä.

        Lihavalla ihmisellä taas keho varastoi kaiken minkä se saa eikä poista ylimääräistä energiaa ulosteen mukana. Siksi lihavan ihmisen energiatehokkuus on alkuun huomattavasti huonompi kuin hyväkuntoisen ihmisen, jonka keho on tottunut tekemään töitä ja saamaan säännöllisesti ravinnosta energiansa.

        Työ, sekä epäsäännölliset ruokailuajat lihavan ihmisen keholle on kuin kehotus imeä enemmän energiaa itseensä, kun taas säännöllinen ruokailu tyydyttää hyväkuntoisen ihmisen kehon, eikä se ala varastoimaan energiaa vaikka se joutuisi kovallekin rasitukselle. Kyse on tottumuksesta ja biologiasta.


        Lihavalle on paljon parempi aloittaa helpolla säännöllisellä työllä ja säännöllisillä ruokailuilla, kuin vetää kovaa sykelenkkiä lyhyemmän ajan täysin puolikuolleena ja sitten väittää että rasvaa paloi yhtä paljon.


      • - 10kg onnistuuu
        iivuuv kirjoitti:

        Se on totta että rasvanpolttosyke on myytti, mutta se ei ole myytti että nimenomaan pitkäkestoinen aerobinen liikunta auttaa ja että kehoon kertynyt rasva alkaa palamaan elimistössä vasta noin 45 minuutin jälkeen harjoittelun aloittamisesta.

        Jos kuvittelet vetoavasi fysiikkaan siinä että samalla matkalla, huolimatta siitä kuinka pitkä aika siihen käytetään, kulutetaan sama energiamäärä, niin ota huomioon että ihmisen kohdalla ei ole kyse pelkästä mekaanisesta laitteesta.

        Se ei siis ole sama jos ihminen juoksee 5 kilometria pariinkymmeneen minuuttiin, kuin jos hän kävelisi reippaasti kyseisen matkan ja käyttäisi siihen tunnin verran aikaa koska kehoon kertynyt rasva ei ehdi 20 minuutissa alkaa palamaan mitenkään. Tästä syystä esimerkiksi punttisalitreeni ei kuluta rasvaa, vaikka se kehittääkin lihasvoimaa ja syy on siihen se että kyseisessä hommassa syke ei pääse kovin korkealle niin että keho lämpenisi.

        Juoksijoilla kehittyy lihakset kestämään pitkäaikaista rasitusta, eikä se polta rasvaa koska sitä ennen rasva on jo pitänyt polttaa pois. Rasvanpolttoon ei auta se että lähdetään kovalla vauhdilla juoksemaan 5 kilsan lenkkiä jotta säästettäisiin aikaa, koska sinä ja minä tiedämme miten siinä käy. Lihakset menevät välittömästi maitohapoille ja se ei polta yhtään tippaa rasvaa. Toisinsanoen, fysiikka ei tottele sinua. Muutenkin se oli äärettömän huono vertaus kun väität että juoksijoina ei ole lihavia ihmisiä. Valitettavasti vaikka huomiosi on oikeassa, kyseinen analogia ei toimi koska ensin käytetään lihaksien voimavarat ja vasta sen jälkeen aletaan käyttämään sitä kehoon kertynyttä vararavintoa. Siitä syystä lihavat ihmiset eivät jaksa puuskuttaa kuin junat menemään, vaikka sinun analogiasi mukaan heillä pitäisi olla satoja kertoja enemmän energiaa kulutettavaksi kuin hyväkuntoisilla juoksijoilla.

        Tajuatko nyt missä menet vikaan ja miksi keskityt johonkin typerään rasvanpolttosykkeeseen? Et ole edes ymmärtänyt koko asiaa.

        Juoksijan keho toimii eri tavalla kuin pitkään levänneen ihmisen keho joka on varastoinut ylimääräisen rasvan vararavinnoksi kun ei ole voinut käyttää sitä työntekemiseen.

        Juoksijan keho polttaa sen energian minkä se on saanut vatsan kautta. Juoksijan keho ei tahdo alkuun edes innostua liian suuresta määrästä energiaa, vaan palauttaa sen ulosteen mukana ulos. Eli lihominen pitkään harjoitelleella on alkuun työn ja tuskan takana, aivan samalla tavalla kun laihtuminen on pitkään levänneellä alkuun työn ja tuskan takana. Siitä syystä hyvin useat lihavat jojoilevat painonsa kanssa ennenkuin keho alkaa totella uutta rytmiä.

        Lihavalla ihmisellä taas keho varastoi kaiken minkä se saa eikä poista ylimääräistä energiaa ulosteen mukana. Siksi lihavan ihmisen energiatehokkuus on alkuun huomattavasti huonompi kuin hyväkuntoisen ihmisen, jonka keho on tottunut tekemään töitä ja saamaan säännöllisesti ravinnosta energiansa.

        Työ, sekä epäsäännölliset ruokailuajat lihavan ihmisen keholle on kuin kehotus imeä enemmän energiaa itseensä, kun taas säännöllinen ruokailu tyydyttää hyväkuntoisen ihmisen kehon, eikä se ala varastoimaan energiaa vaikka se joutuisi kovallekin rasitukselle. Kyse on tottumuksesta ja biologiasta.


        Lihavalle on paljon parempi aloittaa helpolla säännöllisellä työllä ja säännöllisillä ruokailuilla, kuin vetää kovaa sykelenkkiä lyhyemmän ajan täysin puolikuolleena ja sitten väittää että rasvaa paloi yhtä paljon.

        kiitos.

        Ei tuosta ota hullukaan selvää, etenkään kun tuossa on noin ihan perusanatomiantietämyksenkin mukaan isoja aukkoja. Aletaan nyt vaikka siitä, että ihmiset painostaan huolimatta eivät tuosta vaan varastoi "kaikkea mitä saavat" elimistöönsä.


      • iuviuvi
        - 10kg onnistuuu kirjoitti:

        kiitos.

        Ei tuosta ota hullukaan selvää, etenkään kun tuossa on noin ihan perusanatomiantietämyksenkin mukaan isoja aukkoja. Aletaan nyt vaikka siitä, että ihmiset painostaan huolimatta eivät tuosta vaan varastoi "kaikkea mitä saavat" elimistöönsä.

        Lähdeviite? Anna sinä siihen sinun lukemaasi nettisivuun osoite, josta väitit lukeneesi kuinka rasvanpolttosyke on myytti.

        En olettanutkaan että ymmärtäisit tekstistäni mitään. Katsos kun ongelmasi ei ole se mitä luit, vaan se mitä halusit kuulla ja se kuinka haluat olla aina oikeassa, ja se on isompi ongelma. Kukaan ei ole väittänyt että olisi olemassa erityinen rasvanpolttosyke, mutta koska sinä haluat olla oikeassa, niin sinä kuvittelet että kaikki puhuvat sellaisesta ja siksi sinä et ymmärrä lukemaasi. Sinulta puuttuu taito kuunnella ja puuttuu sinulta myös taito ymmärtää. Se tulee äärimmäisen hyvin ilmi kohdasta johon tartuit. Mahtaa sinulla olla yksinäinen elämä kun haluat olla aina oikeassa ja kun kaikki muut ovat mielestäsi väärässä.


    • .....

      Alkuun, kun aloittaa kuntoilun, niin usein paino nousee. Jos sen sijaan käytät mittanauhaa, niin ulkomitat pienenvät. Läski muuntuu lihaksiksi ja paino nousee.
      Toinen jutu on syketaso, jos vtää liian kovalla syketasolla, niin rasva ei pala. Eli sellaset 60-70 % max-sykkestä, jka esim nelikymppisellä ihmisellä tarkoittaa sykettä 130 eli aika alhainen.

      • Kokemuksen äänellä

        Hei, ota rauhallisesti ja kuuntele...ensinnäkin helppo nyrkkisääntö eli kuluta enemmän kuin keräät. ihminen syö liikaa hiilihydraatteja ja ainoastaan huippu-urheilijat jotka treenaavat 1-2 päivässä voivat syödä pastaa, leipää, perunaa tms. lähes joka aterialla. KOKEILE: vähennä hiilihydraatteja (älä lopeta kokonaan), syö hiilihydraatit ja proteiinit eri aikoihin. Liiku säännöllisesti, syö säännöllisesti ja lepää säännöllisesti. PAINO ALKAA TIPPUMAAN ITSESTÄÄN MUTTA ENNEN KUIN ELIMISTÖ TOTTUU TÄHÄN SIIHEN MENEE VÄHINTÄÄ 2-3 KK. itse aloitin vuoden vaihteessa ja nyt on tippunut 8 kg enkä ole kuin vähenytänyt hiilihydraatteja. Jostain syystä suomalaiset rakastavat leipää sekä perunaa ja se kyllä näkyy!


      • leipä ja peruna
        Kokemuksen äänellä kirjoitti:

        Hei, ota rauhallisesti ja kuuntele...ensinnäkin helppo nyrkkisääntö eli kuluta enemmän kuin keräät. ihminen syö liikaa hiilihydraatteja ja ainoastaan huippu-urheilijat jotka treenaavat 1-2 päivässä voivat syödä pastaa, leipää, perunaa tms. lähes joka aterialla. KOKEILE: vähennä hiilihydraatteja (älä lopeta kokonaan), syö hiilihydraatit ja proteiinit eri aikoihin. Liiku säännöllisesti, syö säännöllisesti ja lepää säännöllisesti. PAINO ALKAA TIPPUMAAN ITSESTÄÄN MUTTA ENNEN KUIN ELIMISTÖ TOTTUU TÄHÄN SIIHEN MENEE VÄHINTÄÄ 2-3 KK. itse aloitin vuoden vaihteessa ja nyt on tippunut 8 kg enkä ole kuin vähenytänyt hiilihydraatteja. Jostain syystä suomalaiset rakastavat leipää sekä perunaa ja se kyllä näkyy!

        Niin näkyy, olen aina syönyt paljon leipää ja perunaa ja olen hoikka ollut koko ikäni. Naurattaa nämä teidän ohjeet. Vettä en juo edes kuumalla koska ei tule jano.


      • mä en kans
        Kokemuksen äänellä kirjoitti:

        Hei, ota rauhallisesti ja kuuntele...ensinnäkin helppo nyrkkisääntö eli kuluta enemmän kuin keräät. ihminen syö liikaa hiilihydraatteja ja ainoastaan huippu-urheilijat jotka treenaavat 1-2 päivässä voivat syödä pastaa, leipää, perunaa tms. lähes joka aterialla. KOKEILE: vähennä hiilihydraatteja (älä lopeta kokonaan), syö hiilihydraatit ja proteiinit eri aikoihin. Liiku säännöllisesti, syö säännöllisesti ja lepää säännöllisesti. PAINO ALKAA TIPPUMAAN ITSESTÄÄN MUTTA ENNEN KUIN ELIMISTÖ TOTTUU TÄHÄN SIIHEN MENEE VÄHINTÄÄ 2-3 KK. itse aloitin vuoden vaihteessa ja nyt on tippunut 8 kg enkä ole kuin vähenytänyt hiilihydraatteja. Jostain syystä suomalaiset rakastavat leipää sekä perunaa ja se kyllä näkyy!

        ymmärrä,et miks ihmeessäon alettu puhumaan ihan normaalien ruokienlihottavuudesta;peruna leipä,pasta jne...?!!? siis tä?kyllä kotiruokaa saa ja pitääkin syödä!!


      • neljän äitee
        leipä ja peruna kirjoitti:

        Niin näkyy, olen aina syönyt paljon leipää ja perunaa ja olen hoikka ollut koko ikäni. Naurattaa nämä teidän ohjeet. Vettä en juo edes kuumalla koska ei tule jano.

        Leipää menee, perunaa menee ja vielä makaroonia menee paljon, silti olen ikäni pysynyt hoikkana, kiloja ei tullut edes odotusaikana.


      • Siksku
        mä en kans kirjoitti:

        ymmärrä,et miks ihmeessäon alettu puhumaan ihan normaalien ruokienlihottavuudesta;peruna leipä,pasta jne...?!!? siis tä?kyllä kotiruokaa saa ja pitääkin syödä!!

        No siksku on erilaisia ihmisiä, joilla on erilaiset geenit ja erilainen hyötysuhde. Jotkut voi syödä hehdon perunoita ja metrin kiviaitaa, eikä ne liho, jotkut lihoo 5 kiloo pelkästään sillä, että ne näkee perunan.


      • tämäkinnn
        Kokemuksen äänellä kirjoitti:

        Hei, ota rauhallisesti ja kuuntele...ensinnäkin helppo nyrkkisääntö eli kuluta enemmän kuin keräät. ihminen syö liikaa hiilihydraatteja ja ainoastaan huippu-urheilijat jotka treenaavat 1-2 päivässä voivat syödä pastaa, leipää, perunaa tms. lähes joka aterialla. KOKEILE: vähennä hiilihydraatteja (älä lopeta kokonaan), syö hiilihydraatit ja proteiinit eri aikoihin. Liiku säännöllisesti, syö säännöllisesti ja lepää säännöllisesti. PAINO ALKAA TIPPUMAAN ITSESTÄÄN MUTTA ENNEN KUIN ELIMISTÖ TOTTUU TÄHÄN SIIHEN MENEE VÄHINTÄÄ 2-3 KK. itse aloitin vuoden vaihteessa ja nyt on tippunut 8 kg enkä ole kuin vähenytänyt hiilihydraatteja. Jostain syystä suomalaiset rakastavat leipää sekä perunaa ja se kyllä näkyy!

        Ja sit vielä tiedoksi sulle, kokemuksen (taitaa olla kokemattomuuden ) ääni, että myös saksalaiset rakastavat leipää ja perunaa. Heidän perunat tosin keittämisen sijaan ovat SIANRASVASSA paistettuja bratkartoffeleita. En tiedä ovatko saksalaiset kuinka lihavia, mutta pitäisi tuo "rakkaus" heissäkin näkyä siinä missä suomalaisissakin...


      • "entinen sairas"
        mä en kans kirjoitti:

        ymmärrä,et miks ihmeessäon alettu puhumaan ihan normaalien ruokienlihottavuudesta;peruna leipä,pasta jne...?!!? siis tä?kyllä kotiruokaa saa ja pitääkin syödä!!

        Siksi kun "normaali" ruoka kuten , viljat, perunat, vähärasvaiset tuotteet EIVÄT ole ihmisen ruokaa.
        Kannattaisi ottaa selvää ensin asioista kun tulla tänne vaahtoamaan.
        90% kaupassa myytävistä tuotteista eivät sovi ihmisravinnoksi. Edes ruokatehtailijat eivät käytä omalle perhelleen näitä ruokia, ei edes eläimille. Siitä voi alkaa miettimään ja ottamaan asioista selvää :)

        Vähähiilihydraattinen, puhdas (siis lisäaineeton ja vähän käsitelty) ruoka on hyväksi kaikille!

        Tsemppiä aloittelijalle!
        Lainaa kirjastosta kirja Ravinto&Terveys, Antti Heikkilä, niin eiköhän rupea kilot karisemaan!


      • sdfdsf

        No juu, ei paino kyllä nouse mistään lihasmassan lisääntymisestä, jos lenkkeilyä (huom, ei painonnostoa) on harrastanut pari viikkoa :D


      • Hengellä lihova
        Siksku kirjoitti:

        No siksku on erilaisia ihmisiä, joilla on erilaiset geenit ja erilainen hyötysuhde. Jotkut voi syödä hehdon perunoita ja metrin kiviaitaa, eikä ne liho, jotkut lihoo 5 kiloo pelkästään sillä, että ne näkee perunan.

        Olen samaa mieltä kanssasi. On sellaisia "läpipaskoja" ihmisiä, jotka voivat syödä paljon mitä vain ja toisaalta suolistoja, jotka ottavat jokaisen hippusen ruoasta käyttöön.


    • asdasdaaasd

      Aloita rullaluistelu, se on tehokkaampaa, koska jaksaa paljon pidemmän matkan kuin juosten.

      • matka vs. aika

        tuo onkin aika mielenkiintoinen ajatus. eli rullaluistimilla menen pidemmän matkan ja kävellen/juosten lyhemmän, mutta liikuntaan kulutettu aika on sama. eli kysymys on siis, mikä kuluttaa eniten?


      • asfadsfdsaf

        "Aloita rullaluistelu, se on tehokkaampaa, koska jaksaa paljon pidemmän matkan kuin juosten. "


        Ahahahaaaaaaaa:D Sun logiikkas on ihan mahtava ::DDD


    • kokemuksen äänellä'

      NIIN JA TÄRKEÄÄ MUISTAA ETTÄ LAIHDUTUKSESSA LIIKUNNAN JA RAVINNON MERIKITYS ON 30/70 eli 30 prsettia lähteeliikunnalla ja 70 prosenttia sillä mitä suuhunsa laittaa

    • Aloitin pienimuotoisen rauhallisen pyöräilyn. Ylämäet talutan ja yritän olla rasittamatta itseä liiaksi. En kasvata ruokahalua. Komisen viikkoa päivittäin pyöräillyt 2x5 km/päivä, siis aamulla 5 km ja iltapäivällä toiset 5km ja ainoastaan arkisin. Vältän makaroonia ja spaghettia muihin ruokailutottumuksiin en puutu. Nyt on pari reikää joutunut vyöhön tehdä lisää että saa vyön tarpeeksi kireälle etteivät housut tipu. itseasiassa kolmas ylimääräinen reikä pitäisi tehdä. Siis vyötä on jouduttu lyhentämään 6senttiä ja vielä 3senttiä pitäisi lyhentää.
      Paino laski aluksi jonkinverran, mutta nyt vaikuttaa että painon lasku olisi pysähtynyt, mutta kai se jossain välissä siten jatkaa laskua.

      • Kertoisitko

        Paljon sulla oli lähtöpaino ja paljon on painoa tällä hetkellä ja oletko mitannut vatsanympäryksen lähtötilanteen? Jos et tiedä vatsasi ympärystää, niin mittaa siitä vyöstä lähtö ja saavutettu vyötärömitta.

        Tuo pyöräily voisi sopia minulle, koska painoa on 120 kiloa ja jalkojen voima on täysin nollissa pitkän istumatyön tuloksena ja vatsan ympärys on jo vaarallisissa lukemissa ja siitä on pakko päästä eroon ellen halua vaikeuksia loppuelämääni. Kymmenen vuotta on ollut pelkkää perseilyä, vaikka sitä ennen tulikin urheiltua ja oltua erittäin hyvässä kunnossa.


    • kukkuuuuuu

      yksinkertaista, laske paljonko kaloreita saat syödessäsi, siis ihan mitä vaan syöt,ja kuluta enemmän, osta sykemittari,, ja hei sitä nestettä ei tarvi niin helvetisti,litra normaalisti , jos liikut paljon niin enemmän, syö terveellisesti ja liiku, 1500kcal päivässä, kulutu 2000kcal, heleppua ku heinän teko

    • Haeppa kirjastosta - tai kirjakaupasta - kirja: "Syön hyvin ja siksi laihdun"
      (Michael Montinag taisi olla kirjoittaja)
      Alä hötkyile lukemisen kanssa.
      Etene hitaasti ja ole ennakkoluuloton.
      Kirja ei kerro mitään "laihdutuskikkaa" vaan kokonaisvaltaista ruokakulttuuria.
      Nälässä ei tarvitse olla.
      Pihvejä ja kaikkea järkevää saat syödä kylliksi. Et ole nälässä.
      Jos suostut kokeilemaan - takaan 3 kk - 10 kg tai enemmänkin.
      Jos ei Sinulla toimi (ohjeita tietysti noudattaen) niin tarjoan oikeanlaisen pihvilounaan ja tarjoudun ostamaan tuon kirjan itselleni maksamaasi hintaan 10 euroa.
      Takaan, että jos ei toimi, niin olet huijannut itseäsi (ja minua).
      Tsemppiä.
      Olen kuulolla.

      • Japimon87

        Itse aloitin "laihiksen" tammikuun alussa. Laihis lainausmerkeissä siksi, etten tehnyt mitään radikaalia päätöstä asian suhteen. Rupesin katsomaan mitä suuhuni laitoin, tein ruoista kevyempiä, ja söin yksinkertaisesti vähemmin. Iltaisin jos nälättää, syön korkeintaan 1-2 omenaa. Töihin vaihdoin evääksi kokiksen ja sämpylän tilalle pullon vettä ja ruisleivän, sekä pari mandariinia (huom, söin siis töissä enemmän kuin aiemmin).

        Lisäksi jätin kahvista sokerin ja maidon pois. Vähensin kahvinjuonnin 3 kuppiin päivässä. Jätin leipien päältä toisen leikkeleen pois ja lisäsin kurkkua.
        Jos karsii ruokavaliotaan paljon, kannattaa aloittaa esim. Multitabsin syöminen, ja vaikka kalaöljykapselien. Siihen päälle suosittelen magnesium ja kalsiumtablettien syömistä, koska nämä auttavat kehon aineenvaihdunassa ja rasvanpoltossa.
        Kaloreita en elintarvikkeista laskenut, mutta sen verran mitä silmäilin, niin söin päivässä noin 1400-1600kcal, eli alle normaalikulutuksen. Tämä on se ratkaiseva tekijä. Pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa. Liikuntaa en itse lisännyt ollenkaan, sillä työssä ollessa (8h) noin 1,5h on raskasta fyysistä työtä ja loput keskiraskasta. Päivän mittaan askelia tulee otettua likemmäs 30000kpl.
        Sanoit viestissäsi, että sinulla on vaikeaa juoda päivässä paljon kun sinulla ei ole jano. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, että sinun pitäisi juoda esimerkiksi litra kerralla. Juo aamulla ennen tai jälkeen aamupalaa lasi tai kaksi vettä. Sitten voit kesken työpäivän juoda yhden lasin, lounaalla yhden tai kaksi, ja töistä kotiin tullessasi ennen lenkkiä pari lasia, ja lenkin jälkeen janon sammuttamiseen. Huomaamattasi juotkin päivässä jo aivan riittävästi tuolla taktiikalla, jopa pari litraa.

        Olen kuullut, että liiallinen vedenjuonti etenkin kuumalla ilmalla voi jopa haitata elimistöä. Se voi huuhtoa tärkeitä mineraaleja pois elimistöstä. Kannattaa kokeilla sekoittaa veteen esimerkiksi ihan tippa mehua (sokeripitoisuus) tai jopa pari kidettä suolaa (suolapitoisuuden lisäys) jolloin elimistökin tajuaa, että vedellä on jokin tarkoitus.

        Tekemällä näin, minulta lähti ensimmäisen kuukauden aikana 9kg pois ja seuraavien kuukausien aikana rytmi on ollut tasaista 1,5-3kg pois.

        Jos haluat keskustella lisää, tai saada enemmän vinkkejä pistä mailia osoitteeseen [email protected]


      • muista han juoda hyvää huoneenlämmintä vettä ,koska viileä juoma koituu virtsateihin.
        pari litraa ja rasituksen kasvaessa lisäät - nestehukka on ikävä juttu.


    • tyttönen1111

      Voi myös olla kilpirauhasen- oliko se nyt -vajaa vai -liikatoiminta kun lihottaa??? Hakeudu hei lääkäriin tarkistuttamaan! Tsemppiä laihdutukseen :)

      • Annetyär

        kilpirauhasen vajaatomimtako.? itselle tuli kun olin sairaslomalla enkä pääsy jalkani kans liikuu piti levätä..painoo n 20kg ihmettelin sitä lääkärille ja otettin labrassa kokeet...ilmeni että kilpirauhasen vajaatoimintaa oli..ja siis sain tyrokxia lääkkeeksi ja nyt tassantunu eikä kiloja ole tullut ...ja jalkaki parani ja pääsen jo lenkeille ei ongelmaa...että tarkastutappa ne arvot ja lääkäri ottaa kokeet mitä tarvitsee ja saat selville sen mikä turvottaa?? ja se 2litraa on vesi suositus pvä ssä..aikuiselle..pitää kuumalla juoda ettei kuivu.


      • onko noin?
        Annetyär kirjoitti:

        kilpirauhasen vajaatomimtako.? itselle tuli kun olin sairaslomalla enkä pääsy jalkani kans liikuu piti levätä..painoo n 20kg ihmettelin sitä lääkärille ja otettin labrassa kokeet...ilmeni että kilpirauhasen vajaatoimintaa oli..ja siis sain tyrokxia lääkkeeksi ja nyt tassantunu eikä kiloja ole tullut ...ja jalkaki parani ja pääsen jo lenkeille ei ongelmaa...että tarkastutappa ne arvot ja lääkäri ottaa kokeet mitä tarvitsee ja saat selville sen mikä turvottaa?? ja se 2litraa on vesi suositus pvä ssä..aikuiselle..pitää kuumalla juoda ettei kuivu.

        Ja kappas kun minä en juo yhtään enkä ole vielä kuivunut.


      • Pexi1313zx
        onko noin? kirjoitti:

        Ja kappas kun minä en juo yhtään enkä ole vielä kuivunut.

        Löysin tälläisen systeemin pari päivää sitten ja olen tehnyt muutaman tunnin pelaamisella jo yli 200 euroa rahaa! Klikkaa http://taitopeli.info/ ! Saat jopa 10$ ilmaista pelirahaa!


    • Pete 45

      Niin se on henkilötyypistä kiinni..
      Itse olen 45 v mies painoin 75kg ja olen 165 pitkä, nyt painan 65-66 kg
      Laihduin jättämällä kaiken turhan sokerin pois kokonaan!
      Ei:
      -Kahviin sokeria
      -Ei karkkeja
      -Makeat kakut pois
      -Ruoasta 1/3 pois
      -Ei alkoholia kuin silloin tällöin
      Viikon ajan oli hieman nälän tunne, mutta sitten siihen tottui, nyt ei edes jaksa syödä entiseen tahtiin : )
      Liikunnasta voin sanoa että reipas sauvakävely on kuluttavampaa kuin hölkkä, eikä kuluta niveliä niin paljon
      tai vaikka kävelykin on tehokasta kun vaan kävelee reippaasti!
      Liikun itsekkin noin 3-7 kilsaa/vrk ja käyn uimassa kerran viikossa.
      Toivottavasti oli apua..voin sanoa että itselleen pitää olla ankara! jos haluaa laihtua..
      pete

    • villienkeli

      meikäläisellä sama probleema. Ylipainoa ainakin tuo 10 kiloa. Totuus on tämä: Lihas painaa enemmän kuin läski. Oukei. Miten saada läskit pois alta ensin tuhoamatta lihaskudosta ?!

      Itse sauvakävelen/kävelen n 45 kilsaa viikossa. Pyöräilyn otan vielä lisäksi, heti kun vaan saan fillarin kuntoon. Juosta/hölkätä en enää voi polvien vuoksi. Juon ja syön terveellisesti. Syön monipuolisesti, erittäin harvoin puoli tai täysvalmisteita.Omega 3-kapseleita otan myös ruuan lisäksi. Makeisista olen myös yrittänyt luopua täysin, mutta joskushan sitä pitää saada herkutellakkin. Tietääkseni mitään vitamiini tai kivennäispuutteita minulla ei myöskään ole. Turvotusta kylläkin jonkun verran. Kuumilla ilmoilla etenkin. Juomapullo aina mukana lenkillä.

      Mikä siis vikana...?

      • ööööö?

        Tuota.. kilo lihasta painaa saman verran kuin kilo läskiä.

        Tai no jaa.. mistäpä tuota tietää.


      • ööööö?

        Tuohon näsäviisailuuni piti vielä lisätä, että kokeiles juoda mineraalivettä, josta on poistettu rauta. Pelkkä vesi ei kesäkuumalla riitä korvaamaan niitä ööö.. no niitä joitakin ;)


      • täysjyvä pasta

        moroo!!!

        mä ainakin olen laihtunut.kannattaa kokeilla täysjyvätuoteita, tummaa pastaa, yleensäkin tummia tuoteitta kuten riisiä. itse syön paljon kasviksia, selleri on tosi hyvä nesteenpoistaja.Myös aikapaljon syön kanaa, kalaa ja lihaa.leivänpäällä käytän ainoastaan kalkkuna tai broileri makkaraa.juomana rasvaton maito.Liikuntaa pitää myös olla, pelkkä ruokavalio ei riitä. 3 kertaa viikossa pelaan sälybänti maalivahtina, käy.Käyn myös uimassa kerran viikossa, ja samalla kertaa salilla.myös pyöräily ja kävely/lenkkeily kuuluu viikko ohjelmaan.Näillä eväillä on paino pudonnut 18kg jouluna elopaino oli apaut 90kg, nyt 71,4kg.
        ps kannattaa pitäää itsestään huoli!!!


      • 45 ,,
        täysjyvä pasta kirjoitti:

        moroo!!!

        mä ainakin olen laihtunut.kannattaa kokeilla täysjyvätuoteita, tummaa pastaa, yleensäkin tummia tuoteitta kuten riisiä. itse syön paljon kasviksia, selleri on tosi hyvä nesteenpoistaja.Myös aikapaljon syön kanaa, kalaa ja lihaa.leivänpäällä käytän ainoastaan kalkkuna tai broileri makkaraa.juomana rasvaton maito.Liikuntaa pitää myös olla, pelkkä ruokavalio ei riitä. 3 kertaa viikossa pelaan sälybänti maalivahtina, käy.Käyn myös uimassa kerran viikossa, ja samalla kertaa salilla.myös pyöräily ja kävely/lenkkeily kuuluu viikko ohjelmaan.Näillä eväillä on paino pudonnut 18kg jouluna elopaino oli apaut 90kg, nyt 71,4kg.
        ps kannattaa pitäää itsestään huoli!!!

        Täysjyvä on vielä haitallisempaa kuin valkoinen vilja. Siinä on kuoriosien antinutrientit mukana.


      • no voihan...

        Tuoreimpien tutkimusten mukaan fosfaatti- ja hiilihapot Vichy ja muissa hiilihapotetuissa juomissa voivat aiheuttaa osteoporoosia(eli luunhaurastumista) jos niitä juodaan paljon. Mikä nyt sitten on paljon? Luulisin että jo tuollainen 0,5 - 1 l/pv on jo paljon, jos joka päivä juo.

        Sydämen ja verisuonien vuoksi ei myöskään nuo natriumi määrät Vichyissä tunnu mukavilta. Suomalaisilla kun nuo sydän ja verisuonitaudit ovat kovin yleisiä. Suolaa käytetään liikaa. Tohtori Tolonen keksi jo kolme vuosikymmentä sitten Seltinin (kivennäissuolan joka sisältää huom vähemmän natriumia) vähentääkseen näitä riskejä, mutta ei ole tuo oikein vielä mennyt perille. Natriumin jatkuva ylikäyttö voi jopa tappaa!

        Puoli ja täysvalmisteet (mikroeineet, makkarat, leikkeleet...) sisältävät piilosuolaa joten niiden käyttöä pitäisi vähentää. Käytetään vääriä rasvoja (Trans) ja lisäaineita (E sitä ja E tätä). Nykyihmisen pitäisi alkaa valmistaa ruokansa itse alusta lähtien. Ei se niin vaikeaa ole kuin moni luulee. Keittokirjat esiin vaan ja kokkaamaan.

        Liikunnasta:
        Liikunta:
        - laskee kolesterolia
        - parantaa verensokeriarvoja
        - estää osteoporosia
        - laskee/pitää painon ja kunnon kurissa
        - laskee verenpainetta
        - ja saa sinut voimaan paremmin sekä henkisesti että ruumillisesti

        3 krt 10 min liikuntaa on parempi kuin 30 min yhdellä kertaa. Tämä laskee kolesterolia tehokkaammin.
        Ja huom! Jo tavallinen kävely auttaa! Moni aloittaa liian kovilla panoksilla. Jättäkää kalliit kuntosalit sikseen ja hankkikaa sen sijaan hyvät, tukevat kengät ja alkakaa liikunta tavallisella reippaalla kävelyllä (jokainen omalla tempollaan).

        10 000 * askelta päivässä laskee painoa (*n 10 kilsaa)
        7 000 kohentaa kuntoa
        4 000 parantaa terveyttä

        Pyöräily kohentaa myös kuntoa (aerobista liikuntaa)
        Vain aerobinen liikunta saa painosi laskemaan eli kaikki lajit joissa lihakset käyttävät happea (kävely, juoksu, hölkkä jne).
        Anaerobiset lajit kehittävät lihaksia, mutta paino ei laske. An-aerobisiin lasketaan esim painonnosto, sprinttijuoksu, jooga...

        Siis pylly ylö penkistä ja ulos kävelemään! Se on sekä ilmaista että kuntoa kohentavaa. Ja siihen sauvat vielä mukaan niin koko roppa treenaantuu.

        Itse kuulun sydän ja verisuonitauti riskiryhmään perinnöllisistä syistä (isäni kuoli veritulppaan) joten tiedän mistä puhun. Olen itse joutunut vähentämään rasvan ja sokerin käyttöä. En tupakoi (en ole koskaan tupakoinut)ja alkoholia en juurikaan käytä (pari olutta voin kyllä juoda, mutta erittäin harvoin). Isäni tupakoi pari askia/päivä, ei harrastanut minkäänlaista liikuntaa, mutta oli kuitenkin laiha. Hyvä aineenvaihdunta kumminkin, kaiketi. Liikun paljon pitääkseni itseni kunnossa. Ronksuvien polvien vuoksi en voi juosta enkä hölkätä, mutta olen intohimoinen sauvakävelyn / kävelyn harrastaja.

        Tässä kovat ohjeet:
        - Juokaa hanavettä tai lähdevettä(jos hanaveden laatu huolestuttaa). Älkää juoko hiilihappovesiä (natriumin ja happojen vuoksi)!
        - sokeria ei saa käyttää 50 gr enempää päivässä!
        - suolaa tuskin ollenkaan (mausteilla voi korvata suolan)
        - korvatkaa tavallinen natriumsuola Seltinillä. Itse tein tämän reilut 20 vuotta sitten.
        - vähentäkää / jättäkää täysin pois puoli ja täysvalmisteet!
        - välttäkää lisäaineita!
        - valmistakaa ruokanne itse!
        - jos tupakoitte: lopettakaa jos pystytte...
        - jos juotte: vähentäkää alkoholin käyttöä (lasi tai pari punaviiniä on ihan ok 1-2 krt/v)
        - syökää rasvaista kalaa enemmän (lohi, makrilli, sardiini...)

        Laitampa vielä tähän lopuksi vielä vähän tekstiä noista maksimisykkeistä:
        Ihmisen pitää treenata 70-80% maksimisykkeestään laihtuakseen.
        Maksimisyke lasketaan näin:
        226 - ikäsi = maksimisykkeesi (jos olet nainen) esim 226 - 44 = 182 Treenisyke 182 * 0,7= 128 / 182 * 0,8= 145
        220 - ikäsi = maksimisykkesi (jos olet mies) esim 220 - 28 = 192 Treenisyke 192 * 0,7= 135 / 192 * 0,8= 154
        Siis osta sykemittari, jos et vielä ole sitä hankkinut.

        Toivotan teille kaikille hyvää kesänjatkoa ja lykkyä tykö uusille liikuntaharrastuksillenne!/villienkeli


    • fitforlife

      yhdistää ruokia oikein? Ei kahta kiinteää samaan aikaan esim. kana ja riisi, vaan toisen kiinteän korvaaminen salaatilla. Aamupäivisin kannattaa syödä hedelmiä ja niitä saa sitten kanssa syödä aika paljon jos haluaa aina 12 asti. Jos syöt puhdistettua sokeria paljon niin se ei auta laihduttamisessa. Päinvastoin. Se poistaa verenkierrosta kaikki ne hyvät hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat, koska elimistön pitää saada poltettua se mahdollisimman nopeasti, ja näin ollen kaikki mitä verenkierrosta on poistunut muuttuu kehossasi rasvaksi. Puhdistettu sokeri kannattaa korvata vaikka hedelmäsokerilla tai raakaruokosokerilla. Olen itse pitänyt tästä ruokailutottumuksesta ja laihtunutkin, niin että saan viime kesän vaatteet päälle. Olo on todella hyvä.

      Tässä siis ei ole kyse mistään dieetistä, vaan elämän tavasta. Dieetit voi monesti johtaa jojo-efektiin, mutta tällä paino pysyy alhaalla. Tämä ei rajoita mitään syömisiä, kunhan muistat syödä ja yhdistellä ruoat oikein. Tästä aiheesta on myös kirja "Elämäsi kuntoon" kirj. Harvey ja Marilyn Diamond. Kannatta lukea.

      Ja totta kai kannattaa liikkua, koska silloin kulutat kuitenkin kaloreita.

      • Takerus

        Minäkin tässä laihtumista yritän vaikkei olekaan niin monta kiloa tiputettavana. Pääasiana olisi mahtua paremmin vaatteisiini. Etenkin vyötärön seutua olisi hyvä saada pienemmäksi.

        En ole liikkuva ihminen. En jaksa käydä lenkillä kuin silloin tällöin pururadalla kävelemässä. Kun ei huvita, jätin sen pois. Ajattelin että viikottainen ruohonleikkuu ajaa saman asian. Ja työkin minulla on raskaampi, olen lypsykarjan omistaja. Joten riittänee tuo kuntoiluksi.

        Syön aamulla ennen navettaan menoa vähän jogurttia että jaksaa. Sitten kun tulen navetasta syön pari voileipää leikkeileillä ja juustolla sekä kahvia. Päivällä normaali ruoka, iltapäivällä pulla tai voileipä. Illalla normaali ruoka ja illalla syön kaalia tai omenaa.

        Ei se mitään poppaskonsteja tarvitse. Kohtuudella kaikkea, perunaa, voita, leipää ym. Ja itse kun tekee ruuan niin ei tarvitse lisäaineitakaan.

        Ja muutama kilo on lähtenyt ilman kitumista.


    • Kriiped

      Työpaikan liikuttaja vihjaisi, että pyöräily on paljon parempaa kuntoliikuntaa kuin juokseminen. Kun ei hengästy, mutta tulee hiki, niin parasta liikuntaa ikinä - jos meinaan haluaa kaventua. Turvotus laskee, kun alat pyöräillä.

    • Kokenut myös

      Katso tuoteselosteissa hiilihydraatit. Ne on pahimpia lihottajia. Rasvakaan ei kerry elimistöön jos ei syö hiilihydraattipitoisia ruokia kuten perunat jauhot ym. Kevyttuotteissa on lisäaineita jotka kertyy ihon alle selluliitiksi. Vichy ja muut kivennäispitoiset juomat on hyviä kun niistä saa tärkeitä hivenaineita joita poistuu elimistöstä hikoillessa. Tsemppiä laihdutukseen.

    • paino alas

      Sanoit harrastaneesi lenkkejä nyt muutaman viikon ajan ja sanoit myös, että paino on pudonnut hieman. Ei se paino putoa kovin nopeasti valitettavasti.

      Vinkkeinä antaisin seuraavat: Maltilla toteutettu liikunta, mitä jo harrastatkin. Ei kuitenkaan kannata liioitella, vaan menee oman kehon mukaan.

      Normaali kotiruoka on hyvä, kunhan ei syö kerta-annoksina liikaa, vaan mieluummin hieman useammin ja hieman vähemmän.

      Jos maito ei maistu, kannattaa suosia muita maitotuotteita palautumiseen ja vesi on myöskin hyvä palautumisen edistäjä. Vettä ei myöskään kannata kertaistumalta kovin paljoa juoda, vaan pikkuhiljaa muutama desi kerrallaan. Näin kehon nestetasapaino palautuu tasaisemmin.

      • J

        Hiilihydraatit pois.
        Itse tein näin, lisäsin rasvan ja erityisesti proteiinin määrää. Liikuntaa en painonpudotusvaiheessa lisännyt lainkaan. Ensimmäisen neljän kuukauden aikana paino putosi 15 kg, ja näläntunne ei käynyt edes hetkeksi käymässä. Sitten liikuntaa niin lähti loputkin viisi kiloa. Vielä 3 kg matkaa, lähdenpä tästä kebabille. (ilman perunaa tai riisiä!)


      • Umpikujassa!

        On varsin mielenkiintoista huomata kuinka lihavia ihmisiä katsotaan kuin spitaalisia lainkaan ajattelematt mistä lihavuus saattaa johtua!
        Itse olen mieshenkilö jonka vartalo on aina ollut lihaksikas ja tukeva, ei lihava, kunnes lopetin tupakan polton 40 vuoden jälkeen.
        Lopettaminen sekoitti aineenvaihduntani perusteellisesti. Lihoin normaalipainostani 115 kilosta 145 kiloon nopeasti, vaikka elintapani ruokailuineen säilyivät täsmälleen samoina.
        Kokeilin sitten Nutrilett nimistä tuotetta jolla sain painon putoamaan nopeasti 5-6 kiloa, mutta lopetin kuurin, paino nousi nopeasti ohi entisten lukemien, eli on nyt 148.9 kg.
        Kärsin melkoisesti tilanteesta sillä ikäni vuoksi alkavat jo polvetkin pettää (Työelämä seisomatyötä)joten kävely tuottaa hieman vaikeuksia. Tiedän olevani sairalloisen lihava, mutta mitä voin asialle tehdä?
        Tupakointia en kuitenkaan aio aloittaa vaikka siitä saattaisi olla apua!
        Leikkaushoito olisi vaihtoehto jopa helppo, koska en ole koskaan syönyt paljoa kerrallaan, enkä edes usein,makeasta en edes välitä ja karamellit ovat aina inhottaneet, mutta kun ikäni on jo 70 enkä ole enää työelämässä, joten lienee turhaa ajatellakaan leikkaushoitoa!
        Tottakai haluiaisin minäkin liikkua tyylikkäissä kamppeissa, mutta kun sellaisia ei tälle vartalomalille ole saatavana!
        Kanssaihmiset, älkää tuomitko pelkän ulkonäön perusteella.


    • epätoivonen erkki

      Pitäis saada 5 kiloa pois. Vaikka pyöräilen 10 kilometriä joka päivä. Syön paljon vihanneksia ja vähentänyt ruoka tottumuksia, juon pelkästään kevyt limsoja ja vichyjä (nolla kalorisia). Ilta palaksi syön yhden leivän ja pakastin marjoja ja hedelmiä.

      Viikonloppusin olen antanut itselleni luvan ottaa muutaman kaljan (pyrin juomaan kevyt kaljaa) Ja kaiken kukkukaraksi syön aineenvaihdunta pillereita joka päivä. Mutta ei vain näy tulosta. Olen jaksanut kuuria 2-3 viikkoakin mutta sitten tahon turhautua kun ei edes kiloa lähe pois tai jos lähtee niin se on takaisin taas seuraavalla viikolla.

      En ymmärrä tätä yhtään.

    • kinkero78

      Ohjeeni olisi sinulle detox- kuuri. Tietoja löytynee netistä. Syö monta PIENTÄ ateriaa päivässä mieluummin, kuin yksi iso ateria, jolloin syöt itsesi "ähkyyn". Syö vaan energiatarpeesi mukaan. Harrasta hieman liikuntaa. Hyötyliikuntakin käy! :)
      Syö paljon kasviksia, jätä liha pois ja valkoinen leipä, sekä pulla. Vältä prosessoituja sokereita ja suolaa. Suosi luomua ja luonnonmukaisia tuotteita, näin parannat samalla myös maailmaa! :)
      Aamu kannattaisi aloittaa aina lasillisella sitruunavettä. Iso lasi vettä, johon puristat puolikkaan sitruunan mehun. Se pistää aineenvaihdunnan liikkeelle.

      Tällaista/näitä ohjeita suosittelisin etenkin keski-ikäisille ihmisille, joilla on ylipainoa.

    • Vipset

      Hei, olet lisännyt liikuntaa hyvin ja sopivassa määrin. Kannattaa laihduttaessa miettä myös seuraavat asiat:
      1) Syötkö tarpeeksi kuituja eli toimiiko vatsasi säännöllisesti?
      2) Käytätkä jotain ehkäisyvalmistetta, joka voisi lihottaa? Tai jotakin muuta lääkevalmistetta?
      3) Juotko liikaa? Reilut kolmisen litraa on aika maksimi. Liika neste kerääntyy elimistöön ja turvottaa, koska munuaiset eivät kykene suodattamaan liiallista nestemäärää. Vissyissä on hyviä suoloja joissakin merkeissä, joten ne ovat ihan hyvä vaihtoehto.
      4) Stressi jo yksistään saattaa hidastaa painonpudotusta.
      5) Kilpirauhasen vajaatoimintakin voi lihottaa eli jos lihominen jatkuu liikunnasta ja hyvästä ravinnosta huolimatta, niin mene tohtorille ja pyydä labrakokeet.

      Jos tykkäät juosta niin, etenkin Reebokilla muistaakseni on sellaisia uusia lenkkareita, jotka tehostavat lihasten rasvan kulutusta reisissä ja takapuolessa juostessa n. 15-20%. Kokeilepa niitä.

      Tässä muutamia vinkkejä! Tsemppiä!

    • Lihavahko

      se lihominen on, yksinkertaistakin vielä. Kun kulutus on pienempi kun tankkaus, niin jäähän se rasva kiinni. Se että olet jättänyt makeiset pois ei välttämättä auta. On ilmeistä että liikuntainnostuksen valtaamana ruokahalusi kulutuksen kasvun myötä on parantunut ja korvaatkin makeiset muulla muonalla. Yksikään ihminen ei liho jos kuluttaa enempi kuin syö, etkä sinä ole siinä suhteessa poikkeus.

    • tällaista...

      jos et oo vielä kokeillu, niin kokeile syödä pikkuannoksia kerralla, neljä viis kertaa päivässä niin elimistöllä on koko ajan mistä polttaa... hiilihydraattia voi syödä, jos kuntoilee kuten sinä mutta sohvaperunoiden kannattaa välttää niitä.

    • Kyllä se siitä

      Liiku päivittäin niin,että kulutus on 800 kcal vrk:ssa.Noudata aloittamaasi ruuan yms säännöstelyä.Pidä viikossa yksi lepopäivä.Mittaa painosi joka aamu samaan aikaan ja merkitse kalenteriin.Jo kahden viikon jälkeen saat näkyviä tuloksia.Jätä alkoholi kokonaan pois.

    • jenni-jenna

      Mulla oli sama joskus syksyllä menin lääkäriin ja kilpirauhases oli häiriöö nyt lääkeillä ohi ja paino tippunu noin 10 kiloo 3viikon sisällä=)) käväse siis verikokeissa=)

      • fredriikka

        voih.kun minunkin syyni lihomiseen olisi vain kilpirauhanen....


    • osta ormaali ruoka kaupasta NUTRILETT HUNGER CONTROL DIET DRINK korvaa yhden aterian ja juo n.2litraa energittomia vuomia vuorokaudessa sen lisäksi normaalin ruokailun yhteydessä.

      itse en hana vettä pysty myöskään juomaan pelkästään, mutta kaupasta ostettavat hiilihapottomat lähdevedet ovat erittäin hyviä ja isompina purkkeina ostettuina halvempia myöskin.
      toinen hyvä vaihtoehto on että ostaa sokerittomia mehuja kaupasta ja laittaa vaan väriksi hana veden lisäksi ni ovat hyviä eikä niin paljon kuin ohjeessa sanotaan harva pystyy niin makeana niitä juomaan.
      esimerkkinä itsellä kotona parhaillaankin sokerintonta mehua ja hyvää lapsille myöskin sen takia eli FUN LIGHT MANSIKAN MAKUISENA erin makuisia oman maun mukaan ostaa kaupasta.
      aliotin oman kuurin 2viikkoa takaperin ja vaatteen on alkanut nyt jo suurentua liikuntaa en ole lisänyt energiani kuluu kahden pienen lapsen kanssa riittävästi ja tuttavat ovat huomautaneet laihtumisestani ekan viikon jälkeenkin jo.
      =)

      • Siksku

        Miksi hanavettä ei voi juoda? Mikä siinä tökkii? Suomessahan on pääsääntöisesti joka paikassa erinomainen hanavesi, joka kaiken lisäksi on paljon puhtaampaa kuin kauppojen hyllyillä oleva pullotettu "lähdevesi"! Ei tulisi mieleenkään ostaa vettä kaupasta, kun parempaa saa suoraan hanasta!


    • Kokemusta on paljon

      Ainoa konsti jolla saa nopeasti kiloja pois on ollu nutrilett kuuri, viikossa sain pois neljä kiloa. On se vähän rankkaa syödä pääasiassa sitä, mutta voi ottaa sieniä ja kasviksia kanssa(keittojuureksia). Lisäksi olen ottanut sokeritonta cokista jos tulee uskonpuute. Aina pidän sitä kotona varastossa. Liikunta ei laihduta sanoo asiantuntujatkin, mutta kiinteyttää se mukavasti ja jos liikkuu liikaa, alkaa lihakset kasvaa.

      • hä..

        On aika riskialtista suositella pikakuureja ihmisille joita ei edes tunne... Niiden kanssa joutuu helposti ojasta allikkoon. Vaikka ne painoa pudottaisikin, niin tuleepi varmaan helposti takaisin. Ja jos joidenkin kohdalla paino pysyykin alhaalla, niin rippuu se paljon ihmistyypistä.
        Järkevämpää on tähdätä systemaattiseen painonpudotukseen ja käyttää siihen aikaa ja oikeasti tehdä siitä elämäntapa.
        Light-limsat esim. just cocacolalight ei ole sen terveellisempää kun varsinainen cocacola. Kokis sisältää kofeiiniä ja sokeria ja kuivattaa elimistöä ja kofeiinin vuoksi rinnastettavissa kahviin ("piristeisiin").


    • luulisin näin

      Lihakset kasvaa ja kiinteytyy urheillessa,paino voi nousta...elä seuraa puntaria ;)

    • Petri_R

      Jätä kuntoilu pois! Kuntoilu ja liikkuminen antaa helposti väärän kuvan että "nyt saa syödä", mutta ei se näin ole. Toki kuntoilu auttaa mutta se vaan helposti lisää syöntihaluja ja parilla ylimääräsellä suupalalla olet jo tuhonnut lenkkeilysi aikana kuluttamat kalorit.

      Eli ihan peruseväillä, ja sillä kliseisellä neuvolla että syö vähän mutta useasti. Samalla mahalaukku pienenee ja tulet myöhemmin pienemmällä ruokamäärällä kylläiseksi. Ruokavaliota kannattaa myös suunnata proteiinipitoiseksi. Itse ainakin säätelen hiilihydraatin määrällä suoraan painoani eli jos paino alkaa vähän nousta niin vähemmän hiilaripohjasta ruokaa sitte taas proteiinia enemmän.

      • Lönköttelijä

        Muistan joskus lukeneeni jonkun urheilulääkärin julkaisusta, että reipas kävely pudottaa painoa niinkn hurjasti kuin 500 gr:aa/50 km.
        Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa myös lihavuutta! Lääkityksenä thyroxin, mutta oikean annostuksen löytäminen on työlästä!


      • maithai1

        Jatka juoksemista. Se juoksu nyt vaan paitsi kohottaa kuntoa, kuluttaa kaloreita. Ja jos syöt vähemmän kuin kulutat, laihdut. Tämä asia ei ole vaikeaa. Se on ihan helppoa, mutta tuloksia sillä ei tule nopeasti. Ei pari viikkoa juoksua ole juuri mitään. Pari kuukautta niin homma rupeaa toimimaan.

        Muista, kuntoilu on muutenkin tärkeää kuin pelkän laihtumisen kannalta. Mikäli tykkäät juoksusta, niin juokse. Mikäli joku muu aerobinen on parempaa, niin tee sitä. Pääasia on se, että syke nousee tarpeeksi. Rasvanpolttosykkeet ja muut on pelkkää soopaa, niihin on turha turvautua. Mikäli ihminen ei kuluttaisi enemmän liikkuessaan rivakammin, ihminen olisi ensimmäinen olento, joka luo energiaa tyhjästä.

        Vaikka ihminen kuluttaa juoksun aikana saman määrän kaloreita kuin kävellessään saman matkan, on liikunnan jälkeinen kulutus nopeasykkeisen liikunnan jälkeen ihan toisella tasolla, kuin kävelyn jälkeen.

        Asia on todeksi todettu monessa asiallisessa tutkimuksessa. Sen sijaan rasvanpolttosyke on pelkkää sanahelinää, tälläinen vaikutus on "ehkä marginaalinen". Älä siis usko sitä matalasykkeisen liikunnan rasvanpolttoaluetta. Korkeintaan on niin, että ihminen jaksaa matalalla sykkeella liikkua pidempään, kuin korkealla sykkeellä, mutta siinä ne edut sitten ovat.


    • kokeileppa

      En jaksanut kaikkia vastauksia lukea, joten voi tulla toistoa.
      Oletko kokeillut pitää ruokapäiväkirjaa? Kirjaat ihan kaikki mitä syöt ja juot päivän aikana.

      Ruokailujen / juomisten väli ei saisi olla kuin noin 3 tuntia, eli noin 3 tunnin välein pitäisi laittaa jotain suuhun, juoda edes, jotta aineenvaihdunta ei mene säästöliekille ja lopputuloksena on että paino ei laske tai lihoo - jos siis ruokailujen välit on liian harvat.

      Hanki kaloritaulukko ja katso mitä syöt ja miten paljon päivässä. Laihduttajan kalorimäärä voisi olla kait jotain 1200 kilokaloria. Alle 1000 kilokalorin ei voi laittaa, sanovat viisaammat.

      Ja se atkinsin dietti muunneltuna on hyvä, eli vältä hiilihydraatteja (voilepää, pastaa jne) ja keskity salaatteihin ja proteiiniin, lihaan. Raejuustoa, ananasta, vihanneksia, hedelmiä, broileria ja kalaa.

    • -18 kg

      kokemusta on itsellä. Tiedän tavat ja keinot laihtumiseen. Ne ovat toimineet ennenkin. Nyt ei toiminut enää. Syy löytyi terveydenhoitajan ja lääkäri ja laboratorio käynnin jälkeen. Paastosokeriarvo oli liian korkea eli aineenvaihdunta oli huono. Sain sokerilääkkeen ja johan alkoi tapahtua. Kiva käydä kuntosalilla ja lenkillä ym. kun tietää että "työ" ei ole turhaa.

    • Sika on sähköuunissa

      Pudotin joitakin vuosia sitten kahdessa vuodessa 25 kg painosta eli kilon kuukaudessa (Miehinen lähtöpainoni oli n. 100 kg). Tuo kaikki tapahtui liikunnan lisäämisellä (ja ehkä kaljan vähentämisellä). Pyöräilin kesällä runsaan tunnin kerrallaan, talvella kävelin vajaan tunnin kerrallaan. Vauhti oli kohtalaisen rauhallinen ja koetin pitää sykkeen n. 110:ssä. En siis riuhtonut silmät 10 päästä ulkona ja peräsuoli pitkänä.

      Nyt on taas sama homma menossa. Lähtöpainoa oli maaliskuun lopussa n. 110 kg. Ja taas pyöräilen tunnin vähän toista kerrallaan 5-7 kertaa viikossa. Paino on alkanut laskea, mutta laskuvauhti on rauhallinen.

      Olin pari vuotta sitten sairaalassa runsaan viikon keuhkoveritulpan takia. Ruoka oli todella hyvää ja söin NELJÄ (4) kertaa päivässä. Ajattelin, että olen kuin syöttöpossu. Mutta... painoni oli laskenut tuona aikana. Ideana on se, että pitää syödä monta kertaa päivässä, noin neljän tunnin välein. Niin teen nykyisinkin: aamulla kaurapuuroa, leipää kahvia, pullaa, keskipäivällä välipalaksi leipää, neljän kieppeillä lounas ja illalla kahdeksan kieppeillä hedelmiä, jugurttia tms. Painoa on nyt 107 - 108 kg. Ennen joulua siis pitäisi päästä alle sadan.

      Siis rauhallista ja pitkäkestoista liikuntaa sekä syömistä neljän tunnin välein, niin kyllä se siitä. Ja tietysti kärsivällisyyttä. Kun paino laskee hitaasti, tottuu ehkä uuteen elämäntapaan. Silloin paino jää helpommin uudelle alhaisemmalle tasolle, ellei sitten tule mitään järkytyksiä, jotka suistaa elämän raiteiltaan ja liikunta jää unholaan. Näin kävi minulle.

      • xylli

        Kokeilepa 5 min. juoksua 5 min. kävelyä vuororytmillä ja pidennä lenkkisi näin koko tuntiin. Pikku hiljaa jaksat juosta koko tunnin. Hölkkä/juoksu on ehdottomasti parasta laihdutusliikuntaa, jos ei vaan alkuinnostuksessa riko paikkojaan. Hyväkuntoisella juoksijalla on näet rasva-aineenvaihdunta siten tehostunut, että mikä tahansa jo kevytkin liikunta polttaa suhteellisesti ottaen suuremmassa määrin rasvaa sohvaperunaan verraten, näin normaaleista arki-askareistakin saa kuluttavampia (keho oppii juoksulenkkien myötä säästämään kallisarvoisia hiilareita).


    • muka vai muka

      KAIKKI liikunta on hyväksi, älä nyt lannistu. Lisää ja monipuolista liikkumistasi vähitellen ja maltilla, mutta älä lopeta. Ja kaikki hyvät valinnat ruokatapojen ja kalorien suhteen on hyväksi. Mutta tämä kaikki vie aikaa. Itse olen tiivistynyt ja laihtunut 4 kg 8kk:ssa pienten elämäntapamuutosten kautta. Ja liikkumisella on sekin hyvä puoli, että olo paranee niin, ettei tule ihan joka hetki olla se itselohdutussyöpöttelyhetki. Mutta jos tykkäät tehokuurista ja nopeista tuloksista...hetkeksi, syö ja juo jauheita, kärsi ja kuritaitseäsi.

    • 112233

      Tuttu juttu kaikkeni teen...lasken kalori lenkkeilen...ihan mitä vaan,mutta paino nousee jatkuvasti,ja turha jonkun tulla sanomaan että napsin välipaloja kun en sitä tee..mutta läski kasvaa vaan,kohta hyppään kanavaan

    • fredriikka

      HEi.Mulla on Ihan sama ongelma.Kilot ei lähe alaspäin,ei sitten ei millään.olenkin lopettanut vaaálla loikkimisen,mutta tiedän,ettei oo hyvä olla:( ihmettelen,että viime kesänäkin jopa olen painanut sen -10kg. tuntuu välistä tosi tuskalliselta:( omasta mielestäni olen ja olenkin lihava.sekään ei helpota oloani,että lähimmäiseni ei ainakaan anna positiivista palautetta,vaan juuri toisinpäin!!!
      tsemppiä kuitenkin sinulle!!!!

      • dadada

        Edellä jotkut kirjoittivat kuinka ovat pysyneet hoikkina vaikka vetävät hiilihydraatteja. Joo, sama täällä, mutta senkin olen huomannut, että eipä niistä ainakaan hyvä olo tule. Olenkin nyt päättänyt todellakin vähentää niiden syöntiä. Kenellekään iso määrä hiilihydraattia ei tee hyvää. (ainakaan normi ihmiselle)
        Todella monella juuri nuo hiilarit aiheuttavat mahan turvotusta ym. Pahimpia ovat juuri kaikki pullamössöt, pastat ym.
        Niistä minä ainakin ensimmäisenä luopuisin jos laihduttaa pitäisi. Mutta tosiaan edellä kirjoittaneille, jotkut vaan pysyvät hoikkina söivät mitä tahansa, näin vaan on kuitenkin tosi pienellä osalla väestöstä.


    • Lenkkeilija

      Pidä pientä kalorivajetta joka päivä (sopiva vaje on noin 200-500 kcal). Käytä sykemittaria, jossa on kaloreiden lasku, jotta näet paljonko kaloreita kulutat liikunnan aikana. Tarkkaile muutenkin vähän sykkeitä, jotta ne eivät mee liian alas/ylös juoksun aikana.

      Syö monipuolisesti ja pääsääntöisesti terveellisiä ruokia. Syö pieniä kevyitä välipaloja (hedelmät, marjat, pähkinät) riittävän usein jottei missään vaiheessa päivää tule kova nälkä (joka houkuttelee syömään yli).

      Liikunta kuluttaa kaloreita, auttaa hallitsemaan ruokahalua ja ylläpitämään laihdutuksen tuloksia, mutta liikunta yksistään ei laihduta.

      Älä juokse liikaa tai rikot itsesi (ja sitten lihot ihan taatusti vielä entisestäänkin). Opettele oikea juoksutekniikka! Eli älä jysäytä juostessa kantapäätä maahan vaan opettele juoksemaan päkiä-painotteisesti. Harjoittele oikeaa juoksutekniikkaa paljain jaloin nurmikolla (paljain jaloin juoksutekniikka tulee lähes automaattisesti oikein). Ole ylihysteerinen akillesjänteiden kanssa - eli jos vähänkin tuntuu rasitusta tai kipua akillesjänteessä niin lepää heti äläkä missään nimessä jatka juoksua. Akillesjänne vammat on kaikista ikävimpiä urheiluvammoja - ja jos niitä ei hoida heti kuntoon niin ne aiheuttaa todella pitkiä sairaslomia.

      Onnea matkaan!

    • Kirsianita10

      Nesreen juonti on todella tärkee.Aloita juomalla wissyä 1 pullo päivässä
      Pitää nälän tunteen poissa ja tarvittavat suolat saa,ei tule huonoo
      oloa niinkuin vedestä.
      Liikunta ei pääasiallisesti yksin laihduta,liikunnan osuus on 20 %.
      Itse tiputin wissyn ja ruokavalion avulla vajaassa vuodessa reilun
      30 kiloo.Liikkunut en juuri ollenkaan.
      Tsemppiä.
      -Kirsi-

    • www.GojuttaGo.com sinulle ja muille ihrasilmille

    • KirNee

      Halusin lisätä tuohon asiaan, että maitotuotteista saa kalsiumia. Totta kyllä, mutta saa myös soijatuotteista, kaupasta löytyy hyvin soijajogurtteja ja soijamaitoa, makuun tottuu nopeasti. Ovat terveellisempiä jos esim.maitotuotteet eivät käy. Kalsiumia saa myös parsakaalista ja manteleista. Tässä muutamat hyvät kalsiumin lähteet. Aina ei tarvitse purkista ottaa, kunhan ottaa selville muistakin vaihtoehdoista: ).
      Tsemppiä laihdutukseen. Hiljaa hyvää tulee senkin asian kanssa.

      • marleeno

        Liity Painonvartioihin, paino tippuu ilman liikuntaa hitaasti mutta varmasti.


      • Siksku
        marleeno kirjoitti:

        Liity Painonvartioihin, paino tippuu ilman liikuntaa hitaasti mutta varmasti.

        Painonvartijoissa laihtuu vain lompakko. Siellä myydään jopa "kevytkarkkeja"... Tsiisös!


    • onistuin

      Itse laihduin 8 kiloa kuukaudessa kun jätin kaikki herkut pos, vähensin leivän syöntiä, lopetin tuoremehujen ja limsojen juomisen. kävin aamuisin noin tunnin lenkillä välillä juosten ja väliin kävellen. Iltaisin kävin kuntosalilla jumpissa tai jumppalin kotona... viihteelle jos menin niin käytin tilanteen hyödyksi ja jammasin koko illan/yön. :))
      Söin paljon kanaa, raejuustoo, kasviksia ja hedelmiä. Kun jotakin join, join vettä, maitoa tai sokeritonta mehua.
      Näin ainakin meikäläisen pelasturenkaat ja löllö reidet katosivat.

    • varattunimimerk

      Suosittelen hitaampaa lenkkiä joka kestää vähintään 45min mielellään enemmän. Hidas sopiva syke rasvanpolttoon eli juokse sellaista tahtia tai hölkkää vähintää tuo koska lyhyemmässä ajassa ja korkeammalla sykkeellä rasva ei pala. Painon nousu on voinut johtua kasvaneesta näläntunteesta, eli syömistä kannattaa katsoa myös muuten kuin vain vahtia herkkuja. Iltaisin ei kannata syödä ja itsellä auttaa kun syön kuitupitoisesti. Kannattaa huolehtia kaikkien eri ainesosien saannista vaikka ravintolisillä jos ei syömällä saa tarpeeksi. jos tavotteena ei mitään äärimmäistä pudotusta tehdä niin tuon pitäisi riittää, mutta jos haluat nyrkkeilijä tyylin pudottaa reilu 1kg päivässä niin sekin lyhyellä aikavälillä ihan ok kunhan katsoo kunnon ohjeet ja muistaa myös varoa ettei mene yli.

    • 8dj8jd8

      Ohjeita näyttää löytyvän josjonkinlaista ja keskenään vieläpä ristiriitaisia. Toinen kehottaa syömään "hiilareita" ja toinen olemaan syömättä "hiilareita". Älkää nyt enää sekottako ihmisparan päätä noilla ohjeilla. En sekota minäkään. Sanonpahan vain, että itseltäni lähti aikoinaan seurustelun aloittamisen myötä noin 4 kiloa ja lopettamisen myötä 17 kiloa ihan yrittämättä. Ei vain mikään maistunut. Mitä tästä(kään) opimme? Emme yhtään mitään.

      • Lähes 30

        Itse olen mies 29vee. Paino sinänsä ei ole ongelma. Olen 177/73, mutta vatsassa oleva rasva ei tunnu millään ohenevan. Urheiltua tulee sen verran että teen kanssa 5km juoksulenkkejä sekä kuntosalilla käyn sillointällöin. Ruokailutottumuksissa tietysti löytyisi parantamisen varaa. Töissä on usein eväänä einestuotteita ja roskaruokaankin tulee sorrutta noin kerran viikossa. Onko mitään keinoja saada vyötäröä tiukemmaksi.


      • osaan laskea kalorit

        Hei tuhti tumpelo, tutulta kuulostaa sinun ongelmasi. Olen 4-kymppinen nainen ja ylipainoa on 10 - 15 kg. Jo toista vuotta olen yrittänyt pudottaa painoa sinnikkäästi, mutta kyllä se hidasta on. Minulle on käynyt vähön samalla tavalla kuin sinulle, että liikunnalla paino tuntuu pikemminkin karkaavan nousuun. Olen nyt reilun vuoden aikana saanut painoa pois sellasen 6 kg. Eli jotain pientä muutosta tapahtuu, mutta äärettömän hitaasti. Minua ihan suunnattomasti ärsyttää nämä beesserwisserit "kuluta enemmän kuin syöt". Ihmiskroppa ei todellakaan ole noin yksioikoinen. Olen viikot noin 1200 kcal ruualla, viikonloppuisin menee vähän enemmän. Joskus syön sen 2000 kcal täyteen. Lenkillä käyn (juoksemassa) 3 - 4 kertaa viikossa, 5 km ja muina päivinä kävelen vähintään 4 km. Työ on istumatyötä, kilpirauhasen vajaatoiminta on hoidossa. Olen kokeillut myös hiilaritonta dieettiä ja kyllähän se paino tippuukin pari kiloa dieetin aluksi. Mutta sen jälkeen tuleekin täysi stoppi. Uskon kuitenkin että hiilareiden ja sokerien rajoittaminen kannattaa laihduttajalle, koska se muuttaa nälän tunnetta niin että syömistä on helpompi hillitä. Mutta itse joudun kalorit joka tapauksessa laskemaan.
        Uskon että jossain vaiheessa tiedekin tunnustaa sen että joidenkin ihmisten elimistö pitää kiinni viimeiseen saakka hankitusta rasvavarastosta. Äärettömän hitaasti laihtuvat ihmiset pitäisi jotenkin eri tavalla huomioida terveysvalistuksessa, jotta motivaatio säilyisi. Ja ne erot tunnustaa=kaikki eivät laihdu yhtä helposti!


      • ttuni
        Lähes 30 kirjoitti:

        Itse olen mies 29vee. Paino sinänsä ei ole ongelma. Olen 177/73, mutta vatsassa oleva rasva ei tunnu millään ohenevan. Urheiltua tulee sen verran että teen kanssa 5km juoksulenkkejä sekä kuntosalilla käyn sillointällöin. Ruokailutottumuksissa tietysti löytyisi parantamisen varaa. Töissä on usein eväänä einestuotteita ja roskaruokaankin tulee sorrutta noin kerran viikossa. Onko mitään keinoja saada vyötäröä tiukemmaksi.

        Miksi ihminen tarvitsisi sixpäkin vatsaansa oikeastaan nykyisin muuten kuin äärimmäisyyteen viedyn kauneuskäsityksen mukaan. Käsittääkseni todella harvalla miehellä on hyvännäköinen keskivartalo, varsinkaan, jos ikää on yli 28 v. Tärkeintä olisi, että päässä on hyvä olo ja nivelet tuntuvat rasittumattomilta.

        Viinaa kannattaa Suomi-pojan välttää. Toinen on tupakka. Sitten tulevat grillijauhomakkarat ja "koko"maito. Jos on ite tai vaimo hyvä kokki, sekin voi tuottaa ongelmia vyötärön seudulle. Tässä kaikki


      • survivor geenit
        osaan laskea kalorit kirjoitti:

        Hei tuhti tumpelo, tutulta kuulostaa sinun ongelmasi. Olen 4-kymppinen nainen ja ylipainoa on 10 - 15 kg. Jo toista vuotta olen yrittänyt pudottaa painoa sinnikkäästi, mutta kyllä se hidasta on. Minulle on käynyt vähön samalla tavalla kuin sinulle, että liikunnalla paino tuntuu pikemminkin karkaavan nousuun. Olen nyt reilun vuoden aikana saanut painoa pois sellasen 6 kg. Eli jotain pientä muutosta tapahtuu, mutta äärettömän hitaasti. Minua ihan suunnattomasti ärsyttää nämä beesserwisserit "kuluta enemmän kuin syöt". Ihmiskroppa ei todellakaan ole noin yksioikoinen. Olen viikot noin 1200 kcal ruualla, viikonloppuisin menee vähän enemmän. Joskus syön sen 2000 kcal täyteen. Lenkillä käyn (juoksemassa) 3 - 4 kertaa viikossa, 5 km ja muina päivinä kävelen vähintään 4 km. Työ on istumatyötä, kilpirauhasen vajaatoiminta on hoidossa. Olen kokeillut myös hiilaritonta dieettiä ja kyllähän se paino tippuukin pari kiloa dieetin aluksi. Mutta sen jälkeen tuleekin täysi stoppi. Uskon kuitenkin että hiilareiden ja sokerien rajoittaminen kannattaa laihduttajalle, koska se muuttaa nälän tunnetta niin että syömistä on helpompi hillitä. Mutta itse joudun kalorit joka tapauksessa laskemaan.
        Uskon että jossain vaiheessa tiedekin tunnustaa sen että joidenkin ihmisten elimistö pitää kiinni viimeiseen saakka hankitusta rasvavarastosta. Äärettömän hitaasti laihtuvat ihmiset pitäisi jotenkin eri tavalla huomioida terveysvalistuksessa, jotta motivaatio säilyisi. Ja ne erot tunnustaa=kaikki eivät laihdu yhtä helposti!

        Hei "osaan laskea kalorit", tiede on jo tunnustanut, että ihmiset laihtuvat ja lihovat eri tavalla. Se on hyvin pitkälti geneettistä. Luonnonvalinta on miljoonien vuosien ajan suosinut ihmsiä jotka lihovat helposti. tämä piirre on erityisesti korostunut ankarissa olosuhteissa, kuten täällä pohjolassa.

        Vain pienen ajan ihmisen historiassa on vasta ollut tämä tilanne, että on autot, kodinkoneet ja muut apuvälineet jotka tekevät elämästä fyysisesti erittäin kevyttä. Suomalaiset syövät keskimäärin terveellisesti, se mikä on muuttunut entisaikoihin nähden, on hyötyliikkunnan väheneminen ja istumatyön lisääntyminen. Suomi on koulutus- ja tietoyhteiskunta jossa (karrikoiden) parhaiten pärjää nenä kiinni tietokoneen ruudussa istumalla, ylitöitä tehden.

        Tässä yhtälössä geenimme alkavat sotia itseämme vastaan ja alamme lihoa. Mutta on tästä se hyöty, että jos maapallolla joku isompi katastrofi tapahtuisi, emme me tuhdit skandinaavit ainakaan nälkään heti kuolisi vaan eläisimme vararasvoillamme pitkään.


      • uuvyvuy
        Lähes 30 kirjoitti:

        Itse olen mies 29vee. Paino sinänsä ei ole ongelma. Olen 177/73, mutta vatsassa oleva rasva ei tunnu millään ohenevan. Urheiltua tulee sen verran että teen kanssa 5km juoksulenkkejä sekä kuntosalilla käyn sillointällöin. Ruokailutottumuksissa tietysti löytyisi parantamisen varaa. Töissä on usein eväänä einestuotteita ja roskaruokaankin tulee sorrutta noin kerran viikossa. Onko mitään keinoja saada vyötäröä tiukemmaksi.

        Siinä se sinun ongelmasi tuli. Sanoit että käyt kuntosalilla silloin tällöin. Rasvaprossa sulla on varmasti ihan okei ja vatsalihakset ovat suhteellisesti hyvässä kunnossa. Mutta jotta saat sixpäkin, niin siihen ei auta kuin vatsalihasten treenaaminen, eli vatsalihasten kiinteyttäminen. Se tarkoittaa sitä että joudut tekemään niin paljon vatsoja kuin kykenet ja päivittäin, sekä sen lisäksi joudut tekemään useita erilaisia vatsalihasharjoituksia että koko vatsa tulee harjoitettua. Eli pelkkä istumaannousu ei riitä.

        Jos tällä hetkellä istut hetkeäkään sillä tavoin että istuessa nojaat selkänojaan, on siinä ongelmasi. Jos sen sijaan istut koko ajan niin ettet nojaa lainkaan selkänojaan, on vatsalihaksesi hyvässä kunnossa ja sikspäkin saa pelkästään kasvattamalla vatsalihaksen massaa ja kävelemällä viidestä kymmeneen kilometriä päivässä jotta viimeisetkin rasvat palaa pois.

        Normaalisti vain laihoilla ja liian vähäisellä rasvalla varustut saavat näkyvän sixpäkin, mutta jo se että pystyt istumaan koko päivän joutumatta koskaan nojaamaan selkänojaan, on erittäin hyvä tilanne ja siitä näkee kiinteän vatsan vaikka niitä lihaksen rajoja ei näkisikään.


    • LaLeona27

      Laihduttaminen ei kuulemma ole aina niin yksiselitteistä kun luullaan. Kaikilla vaikuttaa erilaiset asiat... Yks on stressaamisen siitä että paino ei tipu. Kun Stressaa niin sen myötä tulokset on huonompia. Ikä myöskin on yksi tekijä, nuoret laihtuvat helpommin kun keski-ikäiset tai vanhukset ja kaikki ikäryhmät vaativat itselleen sopivan systeemin laihduttaa.
      Iästä ja mitoista et tässä mainitse mitään. Joskus nuorilla ja aikuisillakin on halu laihduttaa vaikka oikeasti kiinteyttäminen riittäisi.
      Mikäli oikeasti on liika kiloja, niin kannattaa tarkastella ruokavaliota ja vaihtaa sieltä joitakin ruokia terveellisempiin. Maitoa kun et juo, (en minäkään) niin kalsiumia saat soijamaidoista tai kauramaidoista joihin lisätty kalsiumia. Ovat vähän kalliimpia kuin tavallinen maito, mutta etenki soijamaito ynnä muut soijavalmisteet ovat hyviä kalsiumin lähteitä.

      Turvotuksesta itselläni tulee mieleen huono nestekierto mitä itsekin epäilit. Itselläni on Method Putkiston kevyt ohjelmakirja joka auttaa nestekierron elvyttämisessä ja muutenkin tulosten parantamisessa. Kun juokset ja lihakset hyytyy (turpoaa) niin palautuminen on myös hidasta ja tulokset jäävät pieneksi. Kokeile perehtyä lymfakanavien avaamiseen niin saat ehkä helpotusta tilanteeseen.

      Muista että pari viikkoa on lyhyt aika, olet varmasti oikeilla jäljillä, malttia peliin niin kyllä se siitä lähtee.

      • tunic

        hyvä kommentti tuo, että stressaaminen vaikeuttaa laihdutusta. Itse olen päättänyt, etten koskaan ala laihduttaa "tietoisesti". On kyllä minullakin esim. hormonaalisista syistä tullut välillä painoa lisää, se vaikuttaisi suurimmalta tekijältä. Myös rankan kylmän talven ja sairastelun yhteys liikkumattomuuteen on selvä, ei kuitenkaan näy painossa, mutta vyötärössä.


    • millamakia,.

      Kävely polttaa rasvaa paremmin kuin juoksu. Ja älä katso matkaa vaan aikaa.

    • Kontt

      Moikka.
      Onnea laiduttamiseen. Hyvä, että hoitaa itseään liikkumalla ja tarkkailemalla syömisiään. Sulla on täysin oikeat otteet.

      Ajatuksiani.

      Vähennä leipää, perunaa, makaronia. Lisää näiden tilalle salaattia.

      Syö usein.

      Pienennä joka kerta/ainakin aluksi kerralla syötyä ruoan määrää.

      Limut ja karkit vähälle syömiselle, ei kokonaan kieltäytymistä mistään. Silloin voi tulla ahmimista.

      Onnea terveydestä huolehtimiseen kaikille!

      T. M.

    • LaLeona27

      Joo vettä on hyvä juoda. Myös kaikki vettä sisältävät ruoka-aineet ajavat saman asian. Vettä pitäisi periaatteessa juoda n. 2litraa päiväs varsinki jos urheilee, ite juon sen litran päiväs, mikä seki on tuntunut ihan riittävältä ku en pahemmin urheile (vielä).
      Veden litkiminen varsinki aloittaessa tuntuu tukalalta, mutta pienillä määrillä kun aloittaa niin pian puoli litraa tuntuu pieneltä lasilliselta. Veden lisäksi voi syödä kurkkua, tomaattia ynnämuita runsaasti vettä sisältäviä kasviksia ja hedelmiä, ne ovat yhtähyvä kun puhdas vesi, ja silloin ei tarvitse juoda niin paljon, että vesi kiintiö täyttyy (:. Ja kahvin ja teen juontia kannattaa rajoittaa esim. 2kuppia päiväs kun ne taas kuivattaa elimistöä..

      • cambridge kuurille! putosi heti ekalla viikolla 2,5 kg. Suosittelen!


    • Nispuliino

      Nauti juoksemisesta ja varo vammoja. Opettele oikea juoksutekniikka ja kasvata matkoja/vauhteja maltillisesti. "Hyvä juoksija ei jätä jälkiä". Älä tömähdä maahan hirveällä voimalla, vaan opettele juoksemaan päkiä-painotteisesti ja kevyesti.

      Valitse juoksukengät huolellisesti. "Paljasjalkalenkkarit" (super ohut pohjaiset) ovat erittäin hyvät juoksutekniikan kehittämistä varten. Paljasjalkalenkkareilla ei voi täräyttää jalkaa kovalla voimalla maahan ilman, että jalkoihin sattuu, joten keho alkaa automaattisesti vaimentaa iskuja lihaksilla. Juokseminen myös helpottuu ja kevenee kun oikea tekniikka löytyy. Varo sellaisia lenkkareita joissa on hirveän paksu pohja - niissä tärähdykset eivät satu, mutta tuhoavat savakavalasti niveliä. Muista aina kenkiä vaihtaessa ja tekniikkaa muuttaessa olla erityisen varovainen, sillä vammojen riski on suurin silloin kun keho ei ole vielä tottunut uuteen menoon.

      Itse motivoidun aina lisää kun luen tarinoita ihmisistä jotka rakastavat juoksemista. Kannattaa lukea kirja "Born to Run" jos vaan englannin kieli sujuu.

      • zombidieetti

        Elimistö voi sisältää usean vuorokauden energia/sokeri-varaston. Aloitapa dieetti 2-3 vuorokauden paastolla, vettä pitää juoda riittävästi. Näin elimistö alkaa nopeammin hyödyntää rasvavarastoja energiana (polttaa rasvaa energiaksi). Nopeiden hiilihydraattien syönnin (sokeri, valkoinen jauho) voi lopettaa ja keskittää iso osa hiilihydraattien syönnistä urheilusuoritusta edeltäväksi ajaksi, niin jaksat urheilla riittävästi ja polttaa elimistösi rasvaa. Vähärasvaista, valkuaisainepitoista ja vähäsuolaista ruokaa pieninä annoksina 3-4 kertaa vuorokaudessa.
        Ravinnon kokonaiskalorimäärä 1500 kcal vuorokaudessa pitäisi riittää kookkaammalekin naiselle (riippuen painosta vs. pituudesta), joka haluaa polttaa rasvaa.
        Jos hiki maistuu vahvasti suolaiselle, niin se voi kertoa suola (natrium) ylimäärästä elimistössä. Liika suola sitoo vettä.


      • Hyviä ohjeita onkin tullut roppakaupalla. Mutta sanokaahan mikä se on se paras kaveri iltapäivä-kahville? No ei ainakaan viineri, pasteija yms., se tiedetään. Vaan voiko huoletta nauttia pikkupullan, pullaviipaleen vai onko vielä parempia ehdotuksia?
        Onnea kaikille yrityksissänne!


      • eugenie
        lilli4 kirjoitti:

        Hyviä ohjeita onkin tullut roppakaupalla. Mutta sanokaahan mikä se on se paras kaveri iltapäivä-kahville? No ei ainakaan viineri, pasteija yms., se tiedetään. Vaan voiko huoletta nauttia pikkupullan, pullaviipaleen vai onko vielä parempia ehdotuksia?
        Onnea kaikille yrityksissänne!

        Esimerkiksi 1-2 palaa tummaa suklaata. Sanotaan jopa, että tummalla suklaalla on terveyttä edistäviä vaikutuksia. Ongelma vain on se, kuinka pidättäytyä tuossa 1-2 palassa ;)


    • dfghsfgh

      Älä tule kyselemään mistään asiasta tosissaan tänne SUSI24:seen, koska täällä ihmiset eivät käytännössä osaa muuta kuin nälviä, vittuilla köyhästi, heittää vitsiä tai sanoa jotain muuten täysin asiaan kuulumatonta. Mene keskustelupalstoille, joilla liikkuu oikeasti fiksuja ihmisiä, ei näitä yli-ikäsiä teinejä. Kaikkein paras oli tuo yhden tyypin "juoksu ei ole parasta mahdollista rasvanpolton kannalta". Siis oikeesti ethän sää vain ota näitä juttuja tosissaan?

      NIIN JA ITSEHÄN OLEN ÄÄRIMMÄISEN FIKSU JA FILMAATTINEN 23-VUOTIAS, MUTTA SILTI NIIN TYHMÄ, ETTÄ AVASIN TÄMÄN KESKUSTELUN VAIN NÄHDÄKSENI TAAS KERRAN TÄMÄN IHMISTEN VINETYKSEN JA TOISTEN ELÄMÄÄN SEKAANTUMISEN MÄÄRÄN. MUUTA ELÄMÄÄ EI ILMEISESTI OLE - EI TEILLÄ EIKÄ MINULLA!

      • no tosiaankin olet tyhmä jos luulet että juoksu onparasta mahdollista rasvanpolton kanlta


    • you_own_friend76

      Itse paastosin, söin vain joka toinen päivä. siis ti, to ja lauantai. sitten su ja ma väliin ja tiistaina taas söin.

      Join teetä kun en syönyt tai vettä.

      Kun söin, söin normaalisti. 8 viikossa painoni tippui13 kiloa, enkä edes harrastanut liikuntaa.

      Kokeile tätä. Myös diabeetikko selviää lähes samanlaisella dietiillä, syön vain minkä tarvitsee
      ja tekee 3 lenkkiä päivässä kävellen.

      Tsemppiä!!!

      • (((((((()))))))))

        Nojoo, paasto voi sopia aikuiselle, mutta nuorelle tai teinille ei välttämättä terveellinen. Nyt emme tiedä vielä aloittajan ikää. Toki ok, että kerrot itse kokeilleesi paastoa, mutta se voi provosoida liian nuoria kokeilemaan sitä myöskin.


    • rupelipolvi!

      Puoli tuntia liikuntaa, vaikka sykkeellä 200 ja veren maku suussa ei riitä rasvanpolttoon, edes 7 päivänä viikossa. Ennemmin vaikka pari tuntia kävelyä päivässä, 7x viikossa. Lisäksi sokerit ja rasvat minimiin. Jos tuolla ei lähde 2kg kuussa niin johan on helvetti.
      Liikuntasuorituksesta menee ensimmäiset 20 minuuttia "harakoille", vasta sen jälkeen aineenvaihdunta alkaa kiihtyä, eli puolen tunnin juoksussa tulee tehokasta liikuntaa vain 10 minuuttia.
      Parin kolmen tunnin tehokkaassa liikunnassa aineenvaihdunta kiihtyy sellaiselle tasolle että sen palautuminen normaaliksi kestää yli vuorokauden. Jos liikut säännöllisesti päivittäin ja riittävän tehokkaasti, aineenvaihduntasi ei ehdi palautua normaalille tasolle missään vaiheessa.

    • ii

      varmasti laihdut, jos jätät kaiken ylimääräisen... Opetele elämään ns. pula-aikaa,
      ala vihaamaan syömistä hetkeksi, syöt vain nälkään. Liiku paljon ja vesilasi useammin
      kun minkäänlainen muu juoma tai ruoka!! Et syö myötätunnosta toisia kohtaan jos
      itselläsi ei ole tarve!? Ikäni laiheliinina omasta tahdosta ja elämä maistuu :D

      • Chelsyan

        Aloitin laihduttamisen neljä kuukautta sitten ja nyt näyttää vaakani -11kg juuri sopivasti kesäksi:) Ensimmäisen kerran elämässäni unohdin kaikenlaiset ihmesopat, jauheet, detoxit etc.
        Itsehillinnällä onnistuin lopettamaan epäterveellisten herkkujen syömisen, vähensin reilusti hiilareita, lisäsin kasviksia ja proteiineja. Aloitin myös melko säännöllisen lenkkeilyn. Kahden viikon elämäntaparemontin jälkeen vanhat mieliteot olivat hellittäneet (pizzat, ruikkari, makeiset...) ja huomasin nauttivani lenkkeilystä.
        Laihtumisen myötä sain hurjasti virkeyttä elämääni! Eli älä harrasta pikadiettejä äläkä urheile liikaa, vaan suosi kaikkea kohtuudella!


      • löttö

        alle 1000 kalorii riittää varmasti jos on tosissaan aikomus laihduttaa.
        Eikä meinaakaan vielä pyörryttää kun sen jakaa oikeaoppisesti
        vuorokaudelle ja se vesilasi sekin on enerkiaa!!
        Pane itsesi se oma reikä siinä nenän alla kuriin, vieläkerran
        vihaat ruokaa josta tuleekin tapa ja olet pienempi jota nyt toivot!!!
        onnea todelliseen yrittämiseesi usko mua.


    • henrikus

      Hei kymppikilosta haaveileva. Paras keino painon pudottamiseen on kävely reipasta vauhtia. Pikadietit on naurettavia ja stressaavat vain enemmän, mikä taas lisää kiloja.
      Usko säännölliseen liikkumiseen juuri kävelyvauhdilla, että sykkeesi pysyy kohtuullisena. Heti ensimmäisellä kerralla ei kannata pyrkiä pitämään reilua vauhtia, vaan sauvat mukana pikku hiljaa. Tunnin lenkki joka päivä ja säännölliset ateriat, niin voin pistää pääni pantiksi, painosi, olosi ja terveytesi on paremmalla tolalla 3-4 kuukauden päästä. Yksi tärkeä asia on juoda vettä paljon, jotta terveellinen aineenvaihdunta pääsee liikkeelle.
      Jos olet pikkuherkkujen vakikäytäjä, niin pakko kai sun on niistä vähän luopua tai ainakin vähentää ilta- tai päiväherkuttelua suurin määrin. Ison Fazerinsinisen sijasta jos riittäisi välillä vaikka vaan hedelmät ja purkka. :))
      Tsemppiä vaan

    • Eräs laihduttaja

      painoni oli alussa 96 ja nyt tänään 79 joten onnistunut olen, nyt hidastunut painon putoaminen nyt noin 1 kilo per viikko.
      Ei ne Allit yksin laihduta siihen kuuuluu oikea ruokavalio ja liikunta, vaikka et Alleja ostaisi mene netissä Allin sivulle siellä aivan ihania reseptejä kannattaa kokeilla ja siellä netti laskuri.
      Itse pienensin ensitöiksi lautasta ja unohdin herkut kuin majoneesin se on todella pahasta.

      Itselläni oli kaikkeista pahin tottua aamiaiseen sitä en ole syönyt vuosiin vaan olen ollut iltasyöppö ja se vaati todella työtä.

      Itse olen menossa loppukesällä Turkkiin joten se on minulle yksi aihe miksi pitää kuntoutua!

      • Tiukkalihainen

        Tiukkaa valvontaa kilojen pitämiseksi poissa!
        On vartalotyyppejä jotka eivät kertakaikkiaan mahdu noihin mittoihin joita suositellaan, ei vaikka mitä tekisit.
        Koko hoikkuuden hapatus on amerikkalaisten koohotusta koska siellä on todellakin tyhjien kaloreiden syöjiä miljoonittain. Se taas johtuu heidän himostaan syödä ylirasvaisia ja makeita ruokia säännöllisesti ja liikaa! On erittäin helppo laihduttaa jos olet syömällä lihonut ja läskisi on kuin taikinaa. Mutta kun meitä on sellaisiakin joiden läski on miltei kivikovaa, siitä ei ihan helpolla pääsekkään eroon.
        Minun herkkuani on hapan ruislimppu ja graavattu kala, sekä raakalihapihvi munankeltuaisen kera.
        Vyötäröni on toista metriä suositellun 90 sentin sijasta, eikä ole toivoakaan saavuttaa noita senttejä!


    • terhhi93

      Itse olen laihtunut n. 8-9 kiloa (nyt n. 1v) ihan pieniltä tuntuvalla hölkkälenkeillä ja rasvaisen ruoan ja muutenkin ruoan vähentämisellä.
      Syöt aamupalaksi jotain täyttävää esim. ihan kaurapuuroa ja syöt töissä lounaan ja kun tulet kotiin teet kunnon ruoan, etkä vedä mitään välipaloja. Ja et syö 19 jälkeen enää mitään. Jos mieli tekee jotain niin vettä. Ei sitä vettä tarvitse lutkuttaa vain sen takia että sitä pitää juoda...

      Nyt vaikuttaa siltä, että saat enemminkin lihasta tuolla 5 km lenkeillä.

      Ihan 10 x 2 punnerruksia aamulla tai illalla ja 10 x 2 vatsoja ja selkiä kannattaa tehdä pari viikkoa niin lihakset timmiytyvät ja jaksaa enemmän (mutta niitäkään ei kannata oikeasti tehdä tuota enempää koska muuten vain lihas kasvaa. Ja kyykkyjä kannattaa tehdä! jos peppua haluaa timmimmäksi! ;)

    • sikamainen

      sikamaista, tuhnu ei laihdu

      • surunraato

        sua on vähän vaikea neuvoa ton asian kanssa kun et kerro mitään ruoka-valiostasi. Se on jo toki vaan hyvä että olet alkanut liikkua ja että herkut oot jättäny vähemmälle (vielä parempi laihtumisen kannalta jos ovat jääneet pois kokonaan). Nyt kannattaisi laatia jokapäivänen ateria ihan uusiks... voin koulutkseni puolesta antaa vinkkejä joilla kuka tahansa laihdutusta harkitseva ja aloitteleva pääsee alkuun.

        ensin kannattaa tietysti lähteä miettimään omia ruokailu-tottumuksia. Tietysti ennen kauppaan lähtöä on hyvä miettiä myös että mitä haluaa syödä ja mistä tykkää. Kaupan ovella on ihan turha alkaa miettiä näitä asioita koska jos vaan menette kauppaan ja ostatte vaan mitä käteen sattuu ekana tarttumaan nii kyllä se tulee jo huomattavasti kalliimmaks kun se että mietit jo ennen kauppaan lähtö nää asiat.

        näin kesä-aikanahan kasviksetki on kohtuullisen halpoja, ja Lihakin kannattaa valita tarkkaan, mutta kokonaan sitä ei kannata sentään pois jättää. Esimerkiks punainen liha ja yleensä liha jossa on näkyvää rasvaa, nii niitähän ei suositella ihmiselle joka haluu päästä liika-kiloista eroon.

        ne kaikki laihdutus-vinkit lehdissä ja netti-palstoilla ei ole aina kovin luotettavia ja ne on yleensä laadittu niin että ne on just niitä eniten hikeä ja tuskaa tuottavia, eikä laihtumisen todellakaa kuulu tuottaa tuskaa. Hikeä se kyllä vaatii jos mielii päästä tavoitteisiinsa. Yksinkertasesti ihmisillä kertyy kiloja sen takia koska sitä vaan tulee syötyä liian nopeesti vaikkei ruoka nyt niin epäterveellistä oliskaan. Monet on mulle kertonu että tulinen ruoka auttaa laihtumaan koska sitähän ei varmaa kovin moni viitti/pysty hotkimaan muutamassa sekunnissa, vai pystyykö?

        ja kannattaa myös muistaa että syömättä jättäminen ei ikinä laihduta, se vaan pahentaa oloa. Sitä ku liikkuu yhtä paljon kun kuluttaa nii voin väittää että ihmeitä tapahtuu. Nyt voisin luetella mun suositukset laihdutus-kuurilla oleville... ja nää ei siis oo netistä eikä lehdistä vaan ihan koulusta saatua tietoa.

        Aamupala:
        -lasi tuoremehua
        -ohra/kaurapuuroa
        -ruisleipä pienellä määrällä kasvisrasvaa ja tomaattia/kurkkua/salaattia (kevyt-kinkkukin käy)

        Lounas:
        -kanasalaatti
        -porkkanakeitto/tomaattikeitto (esimerkki)
        -lasi vettä tai rasvatonta maitoa/piimää

        Välipala:
        -hedelmä
        -marjoja

        Päivällinen:
        -(muista lautasmalli)
        -täytä puolet lautasesta salaatilla/vihanneksilla
        -2-3 perunaa (kastike jossa vähän rasvaa)
        -kalaa
        -jälkiruoaksi marjoja tai hedelm(i)ä

        Iltapala:
        -maustamaton jogurri myslillä

        Jos oot jollekkin tuotteelle allerginen, yritä korvata se jollain joka suunilleen vastaa samaa tuotetta. Toi edellä mainitut suositukset voi tuntua ihan hirveiltä määriltä, mutta kannattaa vaan tylysti liikkua saman verran ku kuluttaa nii kyllä sillä voi jo saada ihmeitä aikaseks.

        Muistakaa myös että herkuttelua ei kannata iteltä kieltää kokonaa vaan laihdutus-kuurin takia. Yks suklaapatukka kerran tai kaks viikossa ei ole vaaraksi kenellekkään. Jos kiellät iteltäs herkut kokonaa nii aika varmasti kyllästyt koko hommaan kokonaan.

        Ja illalla vähintään klo 17.00-18.00 jälkeen ei kannata enää lähtelä lenkille, ottaa kahvia, teetä tai muita piristäviä aineita. Riittävä yöuni on tämänkin asian kannalta kaiken A ja O. Jos illalla on vaikea saada unta, käy vaikka suihkussa, lue kirjaa, kuuntele musiikkia (ei sentää mitää heviä, sillä se vaan vie yöunet tai heikentää). Myös tuakointia on syytä välttää ennen nukkumaan menoa.

        jos nämä ei auta nii sit ei auta mikää.


    • jojopudottaja

      Laihduttaminen on puhdasta matematiikkaa. Yksi kilo vastaa 7000 kcal. Jotta saisit viikossa pudotettua pelkällä liikunnalla kilo, täytyy sinun esim. kävellä reippaasti 23 h/vk, joka tekee 3,5 h reipasta kävelyä joka armas päivä (kävely kuluttaa noin 300 kcal/h). Oletko valmis lähtemään lenkille iltakuudelta ja palaamaan kotiin kymmenen uutisille? Kuka tähän pystyy, täytyy nostaa hattua. Oli liikuntamuoto mikä tahansa, niiden kalorikulutuksessa ei ole kauhean suuria eroja. Jostain olen joskus kuullut, että ratsastaminen kuluttaisi kaikkein eniten, jotain 600 kcal tienoilla per tunti. Jotta järkevästi saadaan kilo putoamaan viikossa täytyy ruokavalio ottaa mukaan. Normaali toimistotyötä tekevän kalorikulutus ilman mitään liikuntasuorituksia vaihtelee tietysti henkilöittäin, mutta osuu haarukkaan 1700 - 2000. Pudottamalla kalomäärä 1200 kcal (painonvartijoiden suositus, ei saisi mennä alemmas), niin kuluu vähimmässäkin määrin 3500 kcal/vk, mikä vastaa 0,5 kg:a. Siihen lisäksi liikuntaa erilaisissa muodoissa niin ehkä saat toisen 0.5 kg aikaiseksi. Tästä voidaan päätellä, että kilon viikkopudotukseen tarvitaan aika paljon ruokaremonttia että liikuntaa. Joten ei se painonpudotus ole mitään helppoa ja sen saavutetun painon pitäminen vasta vaatiikin työtä. Kokemuksesta voin kertoa, että aikoinaan pudotettu yli 20 kg ja niin vain ovat kilot hiipineet takaisin.

    • pullero teini

      on mullakin myös vaikeuksia laihtua. harrastan itse kilpa-aeorobicia 3 viikossa ja ne on todella raskaita treenejä. syön terveellisesti ja syön makeaa vähän. kuitenkin painoa nousee..

      käyn myös koiran kanssa 6 km juoksu lenkin mutta sekään ei tehoa.
      alkaa jo hirvittää kun painaa 64 kiloo.. mutta kun jaksaa tsempata niin khyllä se siitä, ;))

    • met sä

      Kun syöt mahdollisen kulutuksen verran mitä lenkkeily kuluttaa niin elimistö alkaa uskomaan sen ilman varmuusvarastoimista joita luovutetaan vain ylirajussa tilanteessa eli viikkojen ravinnotta oleminen!!!!

      ihmiset aikoinaan juuri ja juuri elivät talven yli seuraavaan tuoreeseen satoon saakka, jolloin elimistö panttasi viimeiseen saakka mitä ravintona oli kertynyt ympärille, mutta vapautti jos säännöllinen ravinnon satavuus.

      Älä juo kaloreita vaan syö ne!!!!

      Älä laita elimistöä säästöliekille täysillä tekemään eli syö annos mitä tahansa kohtuudella, esim. kauppojen grillistä kanankoipi ja siihen mukaan vaikkapa mukaan samaisesta palvelutiskistä 100g salaattia mitä tahansa ja juomaksi mitä haluat 2dl. ÄLÄ JUO SYÖDESSÄ PALJOA! Nimittäin laimea neste ei saa hajoittavia entsyymejä tekemään työtään täysillä ja seuraava ateria tuleekin "liian" nopeasti ja ollaankin säästötilassa lopulta.

    • !!

      kerää mestettä!

    • ppppd

      Kun alkaa liikkua niin paino nousee koska lihas painaa enemmän kuin rasva (läski). Eli paino ei kerro kaikkea vaan peilikuva ja se miten tiukalta housujen vyötärö tuntuu.

    • Näin toimii

      Jos oikeasti haluat laihtua, jätät kokonaan pois sokerin, jalostetun lihan, vehnän, jalostetut jauhot, limut, jalostetut karkit/suklaat. Jos haluat tuloksia nopeasti, katso ettei tuotteissa ole synteettisiä aineita.

      Yksinkertaista.

    • niinmikäoli?

      Hankala ruveta sinua tässä asiassa neuvomaan jos ei tiedä sinun ikääsi, sukupuoltasi ja tämän hetkistä painoasi. Esim jos kyseessä on 15v 35kg painava tyttö niin en välttämättä suosittelisi mitään näistä ohjeista täällä...

    • PudottajaPate

      Tassa oma reseptini milla lahti kivasti 15kg kivuttomasti:

      - Rupesin seuraamaan ruoan kulutusta, kaytin netissa olevaa Nutracheck-palvelua mutta varmaan muutkin toimii. Huomasin etta soin julmetusti leipatuotteita, pastaa, riisia jne. Pudotin ne pois ja tapahtui yllattava juttu - sain tosissaan taistella paivittain etta sain ne painonpudotuskalorit (2500 kcal muistaakseni) syotya paivassa. Olin tavallisesti 1800 kcal korvilla ja iltaisin sain syoda ennen nukkumaan menoakin keittoja jne. No tallaisesta iltasyomisestahan paino nousee, eikos vaan? Katin kontit. Paino putosi joka paiva hiukan ja parin viikon jalkeen rupesin tajuamaan etta homma toimii. Aloitin viime lokakuussa ja nyt on 15kg takana - ja nalkaa en ole nahnyt. Syomattomana riutuminen ei toimi koska elimisto menee ns. saastoliekille.

      - Lisasin urheilua, lyhyita salilla kaynteja, kossia ja sulkista. Urheilupaivina ruokahalu kasvoi selvasti mutta edelleen paino putosi ja kalorimaaran syomisessa oli vaikeuksia.

      Tuo Nutracheckin palvelu toimii mulle hyvin koska painotti sitten paljonko syomissani ruuissa on rasvaa ja hiilihydraatteja; osasi myos ehdottaa vaihtoehtoisia ruokia ja monitoroi veden kulutusta. Itse huomasin juovani aivan liian vahan vetta ja veden kayton lisaaminen on selvasti vahentanyt ruokahaluja.

      Jotkut ko. ohjelman ehdotuksista hylkasin, esim. tomaattikeiton korvaaminen minestronella ei iskenyt kun inhosin sen makua.

    • laihduttaja

      Lihasmassa kasvaa.... paino ei heti putoa, vaan voi jopa nousta....

    • Aari vaan ilmoittaa, että olen saanut s-postiini yhteydenottoja - ne eivät vaan aukea. Sorry.

    • Salilla kävijä

      Painon lisäys johtuu mielestäni siitä, että rasvakudosta kyllä palaa treenatessa, mutta
      samalla lihas kudon lisääntyy tiettyyn pisteeseen asti! Joten alussa en tuijottaisi niinkään
      painoon vaan mittoihin!

    • Talven herkutelia

      Laihuttaja myös aina kesäksi, vinkki!!! tää on kyllä tehonut.Ensinäkin kokonaan karkit,pulla,peruna jopa makkara pois 3 viikoa vähintään tai jos syöt joudut hölkkäämään kasi kertaa enenmän,älä syö keinotekosia voileipä markariineja ja rasvatomia maitoja vältä kaikkea missä on paljon lisäaineita,voita leivän päälle sopivasti(tai silllä kukaan ei syö voita niin paljon että se lihtais,eikä jo maitoakaan et se lihotais) lasi kaksi punaisessa purkissa olevaa maitoa päivässä ruis lipää 4-5 palaa hyvin pureskellen,nyt on tullut suomalaisia vihanneksia tomaatit ja kurkut sekä salaatia voi tehdä uudesta kaalesta-paprikasta sitruunapippuria sekaan vähän öljyä,etikkaa sekä hieman sokeria antaa muhinoida noin 2 tuntia jääkaapissa on tosi hyvää,sit porkkanaa raastettuna,raastetun porkkanan ja salaatin kanssa voit syödä kalaa pihviä voit tehdå jopa kuohukermasta kastikkeen eikä todellakaan ole lihottavaa,vaan oikeat rasvat mitä ihminen tarvii,suolaakaan ei kukaan syö niin paljon et siitä olis haittaa sopivasti suolaa pitää nälän loitolla,esim:näkkärin päälle voi laittaa tomaati tai tuorekurkku siivuja hiukan aromisuolaa tai pelkästää valkosipuli siivuna tai puristettuna on myös hyvä,illaalla voi syödä 2-3 tuntia enen nukkumaan menoa lämpimän ruuan edellä mainitulla ohjeella saat hyvän yö unen ja aamulla ei ole niin nälkä,kaikea noita kohtuulisesti ja ei hotkimalla,yleensä nälän tunne kestää 20-30min sinä aikana jos ahmii ehtii syödä liikaa.Vielä näistä keino leviteistä ja rasvatomasta maidosta,niiden koostunus on sellainen et ne jää kehoon koska niissä ei ole rasvaa eli liukua,on todettu että tukkivat suoliston seinämiä totaalisesti.en ole todennut kenenkään laihtuvan niillä.Hölkkääminen on paras liikunta muoto siinä tuntee kun vatsa oikein lysähtää alaspäin,jos jaksaa joka päivä käydä hölkällä niin hyvä mut 3 kertaa viikossa riittää,joskus paino nousee alussa kun alkaa laihuttaa,mut alkaa tasaantua sit herkuista vielä kermajäätelöä sopivasti ja siihen tieten marjoja ja aamupuuroa vaikka vai 1dl se antaa vatsalle hyvän olon.SEMPPIÄ SINULLE hoitoalla työskennellyt 20 vuotta tutkimus työ ohessa

      • Tiukkaa läskiä!

        Ajankohdalla ole merkitystä lihomisen kannalta. On aivan samantekevää syötkö päivän pääaterian keskipäivällä, klo 18 vai klo 23. Etelän maissa on varsin tavallista syödä perheen pääateria klo 20 ja 24 välillä.
        Se johtunee päivän kuumuudesta, jolloin ruokahalu on alimmillaan.
        Kokonaiskalorimäärä ratkaisee! Syöt vain sen minkä kulutat, siinä se!


    • Kerran laihduttanut

      Minä itse hankin itselleni henkilö kohtaisen ohjaajan, sieltä kuntosalilta jossa olen käynyt tähänkin asti. Siis ei todellakaan pelkkä liikunta riitä. Pelkkä juoksu ei riitä, pitää olla myös lihaskunto liikuntaa, joka auttaa siinä kiinteytymisessä. Ruokavalio remonttiin, puolet kasviksia lautaselle. Olisi hyvä, jos saisit jostakin ravitsemus neuvontaa, niin näkisit missä menee pieleen. Kyllä se paino näillä keinoilla laskee. Kannattaa vielä ottaa huomioon myös se, että paljonko oma paino indeksi on, eli kuinka paljon on tarvetta laihtua. Itselläni oli laihdutuksen alkaessa painon lasku tarvetta noin 30 kg. Siitä on nyt 10 kg lähtenyt. Normaali painon saavuttaminen vaatii kovaa työtä, mutta myös sen pitäminen. Tiedän sen kokemuksesta. Tsemppiä yrittämiseen.

    • Hellux
    • sporttari64

      Haluatko laihtua 8kg/4vk? Ruokavalio ja kunto-ohjelma 50€. Soita 046 6598442

      • että näin

        Mainostaminen on täällä kiellettyä, mutta annetaan nyt anteeksi koska olet sen verran hyvännäköinen muija että voishan tuollaista kiskaista.


    • poisen

      http://www.munmesta.fi
      Munmesta.fi on sosiaalinen yhteisö, joka antaa sinulle mahdollisuuden pitää yhteyttä ystäviisi, tutustua uusiin ihmisiin, sekä saada tietää mitä muut ajattelevat sinusta.LIITY NYT.

    • Se toimii

      Hiilarit pois, niin yksinkertaista se on. Lukekaa nyt ihmeessä ihmiset Antti Heikkilän kirjoja!!

    • -210 000 kcal

      Kaikenmaailman dieettiohjeita ja menetelmiä on maailma täynnä.Itse pudotin n. 30 kg 6-7 kk:ssa menetelmällä,joka on:
      "Hanki syömällä vähemmän kaloreita kuin kulutat"
      Ei siinä mitään ihme poppaskonsteja tarvittu vaan tietoa kalorimääristä ja seurantaa.Toki sitten itsekuria ja uudelleenopettelua myös! Kaksi itseäni suuresti auttanutta nettilinkkiä:

      Energiankulutus:

      http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/index.pl?session_id=6729d995e4a8bbc2933145243398fc19

      -laskeskele viikkotasolla energiankulutuksesi/aktiivisuutesi ja jaa sitten 7:llä.Voi toki päivittäinkin laskea mutta lähemmäksi oikeaa pääsee vkotason laskeskelulla.Jos ei linkki toimi niin googlaa "energynet"

      Energiansaanti:

      http://www.fineli.fi/foodlist.php?lang=fi

      -laske samoin kuin edellä paljonko saat energiaa.Opettele ihan perusruoka-aineiden energiamäärät niin,että pystyt päivän päätteeksi mielessäsi laskeskelemaan saamasi kalorit. Parin kympin keittiövaaka auttaa asiaa aluksi todella paljon! Jos ei linkki toimi niin googlaa "fineli".

      Muista lisäksi syödä proteiinipitoista ruokaa (tsekkaa jälkimmäisen linkin takaa vaikka pitoisuuksia ruoka-aineittain) ja huolehtia vitamiineista ja kivennäisaineista.
      Unohda kaikki vähänkin epämääräiset laihdutusohjeet! Hanki sen sijaan lisää tietoa vielä peruslaihduttamisesta ja vitamiinien/proteiinien/kivennäisaineiden saannista eli siitä paljonko pitäisi saada päivittäin mitäkin.Kysy vaikka lekurilta/terkkarilta jos ei muuten asia hahmotu.

      Pidät siis energiansaannin pienempänä kuin kulutat.Ja opettele hahmottamaan molemmat puolet asiasta niin,että osaat vaikka puolen vuoden päästä laskea perusasiat päässä päivätasolla ilman että tarvitsee mistään "luntata" paljonko energiaa kului 5 kilsan lenkillä tai kävelyllä tai paljonko sai työpaikalla kahvitauolla tarjotusta kääretortunpalasesta.

      Tsekkailepa asioita vaikka noiden linkkien takaa ja ylläty! En itsekään aluksi kauhean hyvin hahmottanut kalorijuttuja,oli kyse sitten niiden saamisesta tai kuluttamisesta.
      Ja mitään ei olisi tullut ainakaan omalta osaltani menetelmällä :"yritän vähän syödä vähemmän ja liikkua enemmän" ilman että olisin tiennyt tarkkaan kuinka paljon enemmän tai vähemmän kalorien suhteen.

      Ja 1 kalorihan on se energiamäärä ,joka tarvitaan 1 vesigramman lämpötilan nostamiseen 1 asteella.1 kilokari vastaa siis litran vettä lämpötilan nostoa asteella.
      Itse laihduttaessa söin yli 1000 kilokaloria vähemmän päivittäin kuin kulutin ja tuo tarkoitti yli 1 kg:n pudotusta viikossa (n. 7000 kcal vastaa kiloa rasvaa).

      Eipä myöskään kilot tulleet takaisin kun osaa edelleenkin laskeskella/hahmottaa kalorimäärät.Toki tavat ja tottumukset muuttuneet myös eli helpompaa sitäkin kautta.

      Ikää 40 v ja mies.

    • Anonyymi

      Juoksemalla vaikea pudottaa painoa. Tosin ei siitä haittaakaan ole. Jos tykkäät juoksemisesta, niin juokse vaan.

      • Anonyymi

        Miksi vastasit 13 vuotta vanhaan aloitukseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi vastasit 13 vuotta vanhaan aloitukseen?

        Löytyi hakutoiminnolla sopiva aihe viestilleni. En viitsinyt perustaa uutta ketjua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi vastasit 13 vuotta vanhaan aloitukseen?

        Ketjun aihe ei vaikuta minusta erityisesti tiettyyn ajankohtaan tai vuoteen sidotulta vaan on pätevä aihe 13 vuotta myöhemminkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe