Rumpujen äänittäminen

Snögö

Moro,

Ollan kaverin kanssa kohta kaks vuotta äänitetty sellasia omia demobiisejä. Rumpujen äänitys on tähän mennessä hoitunut sähkörummuilla, mutta nämä ko sähkörummut alkaa olla jo aika vanhat eikätkä toimi kunnolla. Minulla on siis myös akustuset rummut, joten mietin, että onnistuiskohan äänitys niillä? Tarvitsis vissiin rumpumikkisetin ja sitten vielä jonkun vekottimen mikkien ja koneen väliin (mikähän vehje?)... Niin onkohan tälläseen kotikäyttöön, jonkun näkösiä vehkeitä olemassa ja saako niitä ihan kohtuu hintaan esim. thomanilta tilattua? Tarkotus ois kuitenkin, ettei laatu ihan surkeeta sitten olisi, ja että vekottimet saa kiinniintettyä koneeseen esim. line-in reikään...

Oisko ideoita miten tälläsen systeemin sais kasattua?

16

1580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu...

      ihan siitä miten hienoa laatua haluaa ja miten paljon rahaa on käytettävissä. Henk.koht. laittaisin ne sähkörummut jotenkin kuntoon ja hommaisin jonkun hyvän rumpusoftan (Superior, Addictive Drums) jota ohjaisin sähkörumpujen midisignaalilla. Sitten se analoginen vaihtoehto olisi hommata se mikkisetti ja laadukas äänikortti jossa on muutama mikkisisääntulo. Tuo vekotin josta puhut on varmaankin mikseri mutta siinä on se huono puoli että jos ne mikkisignaalit ympätään miksesrissä yhteen niin niillepä ei sitten enää jälkeenpäin paljoakaan voi. Eli mielellään jokaisen mikin äänet omana raitanaan joille voi jäkikäteen tehdä mitä vaan. Minimissään rumpumikitys vosi mennä niin että yksi mikki bassarille, yksi virvelille ja yksi overheadiksi poimimaan kaiken muun. Tai jos on tarpeeksi taitava rumpali niin voihan sitä soittaa rumpu kerrallaan jokainen omille raidoilleen mutta ehkäpä sittenkään ei...

      • Snögö

        No tilanne on nyt sellainen, että nuo sähkörummut alkaa tosiaan olla entiset, joten mielummin kallistuisin sinnen akustisten puoleen. Joten onko nuo äänikortit sitten hirveen kalliita? Jos mikkisisääntuloja olisi vaikka seitsemän, onko kyseessä jo ihan hirveät hinnat? Hinta on ok kunhan pysyy alle 500e, kaikissa ostoksissa yhteensä siis. Ja vielä noista miksereistä, että vaikkei jälkeenpäin voisi hirveäsi tehdäkkään, niin eikös siinä itse mikserissäkin saa jo aika paljon aikaan? Jos harkitsisi vaikka jotain tälläistä: http://www.thomann.de/fi/soundcraft_epm_8.htm. Kyseessä on kuitenkin ihan demo biisit...


      • tuota...
        Snögö kirjoitti:

        No tilanne on nyt sellainen, että nuo sähkörummut alkaa tosiaan olla entiset, joten mielummin kallistuisin sinnen akustisten puoleen. Joten onko nuo äänikortit sitten hirveen kalliita? Jos mikkisisääntuloja olisi vaikka seitsemän, onko kyseessä jo ihan hirveät hinnat? Hinta on ok kunhan pysyy alle 500e, kaikissa ostoksissa yhteensä siis. Ja vielä noista miksereistä, että vaikkei jälkeenpäin voisi hirveäsi tehdäkkään, niin eikös siinä itse mikserissäkin saa jo aika paljon aikaan? Jos harkitsisi vaikka jotain tälläistä: http://www.thomann.de/fi/soundcraft_epm_8.htm. Kyseessä on kuitenkin ihan demo biisit...

        kyllähän se helpottaa kaikkea hommaa huomattavasti jos kaikkea mahdollista pystyy muokkaamaan mielin määrin jälkeenpäin PC:llä. Jos ymppäät kaikki yhteen mikserissä ja ajat sen yhdeksi raidaksi niin that's it sitten, jos vaikka virveli tulee liian lujaa niin sitten se tulee, sille ei voi sitten enää mitään (jos ei sitten säädä virveliä pienemmälle ja pyydä rumpalia soittamaan se biisi viidennenkymmennen kerran...).

        PC:lle saa esim. USB -audiointerfaceja, alle kolmensadankin semmoisia missä on tarpeellinen määrä mikki-inputteja, tässä on 6:
        http://www.thomann.de/fi/tascam_us_800.htm
        ja tässä 8:
        http://www.thomann.de/fi/tascam_us1641.htm
        Noiden mukana näyttäisi vielä tulevan ilmainen äänityssoftakin (Cubase Le).
        Kolmellakin mikillä (bassari, virveli, overhead) saa jo jonkinlaista jälkeä.


      • sitten..
        tuota... kirjoitti:

        kyllähän se helpottaa kaikkea hommaa huomattavasti jos kaikkea mahdollista pystyy muokkaamaan mielin määrin jälkeenpäin PC:llä. Jos ymppäät kaikki yhteen mikserissä ja ajat sen yhdeksi raidaksi niin that's it sitten, jos vaikka virveli tulee liian lujaa niin sitten se tulee, sille ei voi sitten enää mitään (jos ei sitten säädä virveliä pienemmälle ja pyydä rumpalia soittamaan se biisi viidennenkymmennen kerran...).

        PC:lle saa esim. USB -audiointerfaceja, alle kolmensadankin semmoisia missä on tarpeellinen määrä mikki-inputteja, tässä on 6:
        http://www.thomann.de/fi/tascam_us_800.htm
        ja tässä 8:
        http://www.thomann.de/fi/tascam_us1641.htm
        Noiden mukana näyttäisi vielä tulevan ilmainen äänityssoftakin (Cubase Le).
        Kolmellakin mikillä (bassari, virveli, overhead) saa jo jonkinlaista jälkeä.

        voihan koko homman hoitaa digitaaliraiturilla, vaikkapa tämmöisellä:
        http://www.thomann.de/fi/korg_d888.htm


      • Snögö
        tuota... kirjoitti:

        kyllähän se helpottaa kaikkea hommaa huomattavasti jos kaikkea mahdollista pystyy muokkaamaan mielin määrin jälkeenpäin PC:llä. Jos ymppäät kaikki yhteen mikserissä ja ajat sen yhdeksi raidaksi niin that's it sitten, jos vaikka virveli tulee liian lujaa niin sitten se tulee, sille ei voi sitten enää mitään (jos ei sitten säädä virveliä pienemmälle ja pyydä rumpalia soittamaan se biisi viidennenkymmennen kerran...).

        PC:lle saa esim. USB -audiointerfaceja, alle kolmensadankin semmoisia missä on tarpeellinen määrä mikki-inputteja, tässä on 6:
        http://www.thomann.de/fi/tascam_us_800.htm
        ja tässä 8:
        http://www.thomann.de/fi/tascam_us1641.htm
        Noiden mukana näyttäisi vielä tulevan ilmainen äänityssoftakin (Cubase Le).
        Kolmellakin mikillä (bassari, virveli, overhead) saa jo jonkinlaista jälkeä.

        Joo nää USB-audiointerfacet vaikuttaa tosiaan oikeen hyvältä ratkasulta. Tuo kahdeksan mikki-inputin vehje voisi olla hyvä. Thomanilla näyttäs myös olevan ihan kohtuu hintasia seittemän mikin settejä, eli jos vielä jossain vaiheessa hommaan vaikka yhen pellin lisää, niin vielä mahtuu. Kaveri lupas myös pistää muutaman satasen tohon mikkisettiin (kun joskus autoin sitä samalla tavalla kitarakrääsän kanssa), niin sillon saisin ittemaksettavan hinnankin pysymään alle sen viiden sadan, vaikka tälläsellä kombineissönillä:

        http://www.thomann.de/fi/tascam_us1641.htm
        http://www.thomann.de/fi/the_tbone_drumset_1_set.htm

        Kiitos paljon avusta! Sitten vaan tilausta thomanille... ;)


      • jormas.
        Snögö kirjoitti:

        Joo nää USB-audiointerfacet vaikuttaa tosiaan oikeen hyvältä ratkasulta. Tuo kahdeksan mikki-inputin vehje voisi olla hyvä. Thomanilla näyttäs myös olevan ihan kohtuu hintasia seittemän mikin settejä, eli jos vielä jossain vaiheessa hommaan vaikka yhen pellin lisää, niin vielä mahtuu. Kaveri lupas myös pistää muutaman satasen tohon mikkisettiin (kun joskus autoin sitä samalla tavalla kitarakrääsän kanssa), niin sillon saisin ittemaksettavan hinnankin pysymään alle sen viiden sadan, vaikka tälläsellä kombineissönillä:

        http://www.thomann.de/fi/tascam_us1641.htm
        http://www.thomann.de/fi/the_tbone_drumset_1_set.htm

        Kiitos paljon avusta! Sitten vaan tilausta thomanille... ;)

        Hei hei hold your horses, kannattaako rynnätä ostamaan kaikkein huonoimmat rumpumikit suinpäin.

        Minä lähestyisin asiaa aivan toisesta näkökulmasta, vähemmän mutta parempaa. Vaikka nämä.

        http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_opus_drum_set_s.htm

        Standit ja piuhat tohon päälle ei nyt paljon maksa


      • Snögö
        jormas. kirjoitti:

        Hei hei hold your horses, kannattaako rynnätä ostamaan kaikkein huonoimmat rumpumikit suinpäin.

        Minä lähestyisin asiaa aivan toisesta näkökulmasta, vähemmän mutta parempaa. Vaikka nämä.

        http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_opus_drum_set_s.htm

        Standit ja piuhat tohon päälle ei nyt paljon maksa

        Saiskos tolla tosiaan parempaa jälkeä? Tohon hintaan voisin noitakin harkita, mutta onko ero tosiaan niin iso? Tossa on kuitenkin vaan neljä mikkiä ja noi overheadit aina vähän arvelluttaa... Tulisko siinä sitten ongelmia, esim. overheadien trackien muokkaamisessa jos sieltä kuuluu vähän tomppaa, raidia ja vielä jotain hiljasta snare kaikua? Vai onko kyseessä jo niin hyvät vehkeet, ettei häiritseviä ääniä oikeestaan ole?


      • jormas.
        Snögö kirjoitti:

        Saiskos tolla tosiaan parempaa jälkeä? Tohon hintaan voisin noitakin harkita, mutta onko ero tosiaan niin iso? Tossa on kuitenkin vaan neljä mikkiä ja noi overheadit aina vähän arvelluttaa... Tulisko siinä sitten ongelmia, esim. overheadien trackien muokkaamisessa jos sieltä kuuluu vähän tomppaa, raidia ja vielä jotain hiljasta snare kaikua? Vai onko kyseessä jo niin hyvät vehkeet, ettei häiritseviä ääniä oikeestaan ole?

        No en tunne juuri noita malleja mutta tunnen merkin hyvin.

        Mutta sen verran paljon olen äänihommia tehnyt että yleisellä tasolla kaikki lähtee mikkien laadusta ja sopivuudesta käyttötarkoitukseen, mielummin vaikka yksi hyvä kuin tusina huonoa. uhraa edes yksi päivä lukemalla rumpujen äänityksestä kertovia juttuja joita on netissä paljon.

        http://www.google.fi/#hl=fi&q=recording drums 4 mics&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=672d2c60c607162c


      • tuota...
        jormas. kirjoitti:

        No en tunne juuri noita malleja mutta tunnen merkin hyvin.

        Mutta sen verran paljon olen äänihommia tehnyt että yleisellä tasolla kaikki lähtee mikkien laadusta ja sopivuudesta käyttötarkoitukseen, mielummin vaikka yksi hyvä kuin tusina huonoa. uhraa edes yksi päivä lukemalla rumpujen äänityksestä kertovia juttuja joita on netissä paljon.

        http://www.google.fi/#hl=fi&q=recording drums 4 mics&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=672d2c60c607162c

        tottakai homma menee niin että mitä enenmmän rahaa (=parempia vehkeitä) on käytettävissä niin mahdollisuudet saada hyvää jälkeä paranee. Sittenhän ketju jatkuu niin että vaikka olisi miten hienot mikit mutta ne on kytketty huonoihin mikkietuasteisiin niin se hyöty ja ilo kuolee siihen. Jos rahaa on rajallisesti käytössä, niinkuin useimmilla meistä on, niin täytyy vaan koittaa saada sopiva kompromissi aikaan. Mitä noihin "häiriöääniin" tulee, niin ne hyvätkin overheadmikit poimii ihan yhtälailla peltien lisäksi myös tomeja ja virveliä ja mitä hyvänsä muuta. Niitä ei kannata edes ajatella häiriöääninä, se on vaan just sitä tavaraa mitä niiden kuuluukin poimia. Hyvät mikit poimii niitä varmaan vielä huonoja enemmän. Mikin "hyvyys" on paremminkin hyvää kirkasta soundia ja herkkyyttä kuulla hiljaisetkin äänet.


      • Snögö
        tuota... kirjoitti:

        tottakai homma menee niin että mitä enenmmän rahaa (=parempia vehkeitä) on käytettävissä niin mahdollisuudet saada hyvää jälkeä paranee. Sittenhän ketju jatkuu niin että vaikka olisi miten hienot mikit mutta ne on kytketty huonoihin mikkietuasteisiin niin se hyöty ja ilo kuolee siihen. Jos rahaa on rajallisesti käytössä, niinkuin useimmilla meistä on, niin täytyy vaan koittaa saada sopiva kompromissi aikaan. Mitä noihin "häiriöääniin" tulee, niin ne hyvätkin overheadmikit poimii ihan yhtälailla peltien lisäksi myös tomeja ja virveliä ja mitä hyvänsä muuta. Niitä ei kannata edes ajatella häiriöääninä, se on vaan just sitä tavaraa mitä niiden kuuluukin poimia. Hyvät mikit poimii niitä varmaan vielä huonoja enemmän. Mikin "hyvyys" on paremminkin hyvää kirkasta soundia ja herkkyyttä kuulla hiljaisetkin äänet.

        Joo pitänee noita äänitysohjeita lukea, mutta on tosiaan varmaan järkevämpää ottaa tuollaiset laadukkaammat mikit. Jos siinä nyt sitten noiden overheadien kanssa tulee ongelmia, niin myöhemminhän noita mikkejä voi vaikka hommata lisää kun on taas rahaa. Esimerkikisi tämän (http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_opus_drum_set_s.htm) setin boxi on täynnä tyhjiä koloja, joita voi sitten vaikka yksitellen täytellä, jos siltä tuntuu. Eiköhän noilla neljällä pääse oikein hyvään alkuun. Noiden neljän mikin asennuksesta ja muusta voi viellä kattoa tuolta googlesta. Kiitos paljon neuvoista!


      • jormas.
        Snögö kirjoitti:

        Joo pitänee noita äänitysohjeita lukea, mutta on tosiaan varmaan järkevämpää ottaa tuollaiset laadukkaammat mikit. Jos siinä nyt sitten noiden overheadien kanssa tulee ongelmia, niin myöhemminhän noita mikkejä voi vaikka hommata lisää kun on taas rahaa. Esimerkikisi tämän (http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_opus_drum_set_s.htm) setin boxi on täynnä tyhjiä koloja, joita voi sitten vaikka yksitellen täytellä, jos siltä tuntuu. Eiköhän noilla neljällä pääse oikein hyvään alkuun. Noiden neljän mikin asennuksesta ja muusta voi viellä kattoa tuolta googlesta. Kiitos paljon neuvoista!

        katos tää

        http://www.youtube.com/watch?v=-IpMBGcEHQ4&feature=fvw

        rumpumikityksessähän on kaksi pääsuuntaa, joko jokainen kannu erikseen (tarvii sit kanssa gatet jos meinaa ettei tule yhtään vuotoja) tai sitten se että koittaa poimia koko setin (näin tehtiin yleisesti vielä 60' ja vieläkin vintagemiehet).

        Itse ole käyttänyt sellaistakin metodia että periaatteessa yhdellä overheadilla (joku hyvä konkka, mestasta riippuen pallo tai hertta) koko setti ja bassarille ja snarelle jatkoksi omansa. silloin tulee soundiin "ilmaa" hyvä balanssi ja huoneakustiikka oikeanlainen.


      • jormas.
        jormas. kirjoitti:

        katos tää

        http://www.youtube.com/watch?v=-IpMBGcEHQ4&feature=fvw

        rumpumikityksessähän on kaksi pääsuuntaa, joko jokainen kannu erikseen (tarvii sit kanssa gatet jos meinaa ettei tule yhtään vuotoja) tai sitten se että koittaa poimia koko setin (näin tehtiin yleisesti vielä 60' ja vieläkin vintagemiehet).

        Itse ole käyttänyt sellaistakin metodia että periaatteessa yhdellä overheadilla (joku hyvä konkka, mestasta riippuen pallo tai hertta) koko setti ja bassarille ja snarelle jatkoksi omansa. silloin tulee soundiin "ilmaa" hyvä balanssi ja huoneakustiikka oikeanlainen.

        niin ja sit sellanen perus juttu. jos rummut/kalvot on paskat eikä ne ole vireessä niin niistähän ei saa hyvää soundia millään mikkisysteemillä.


      • Snögö
        jormas. kirjoitti:

        niin ja sit sellanen perus juttu. jos rummut/kalvot on paskat eikä ne ole vireessä niin niistähän ei saa hyvää soundia millään mikkisysteemillä.

        Oli hyvä toi video ja rummut ja kalvot on ihan hyvät, mutta jäin kuitenkin miettiin että kannataskohan vielä hommata tollanen reijällinen basarikalvo? Onko sillä paljonkin väliä onko sitä vai ei?


      • jormas.
        Snögö kirjoitti:

        Oli hyvä toi video ja rummut ja kalvot on ihan hyvät, mutta jäin kuitenkin miettiin että kannataskohan vielä hommata tollanen reijällinen basarikalvo? Onko sillä paljonkin väliä onko sitä vai ei?

        kokeilemalla selviää mikä soundi on omille biiseille hyvä, mutta kait sen reiän voi tehdä vanhaankin.


      • en ole mestari

        Tää mun vastaus tulee nyt vähän myöhään, mut tää on tarkoitettu kaikille, jotka googlaavat rumpujen äänitykseen liittyviä juttuja.

        Joten akustiset rummut on aina akustiset, ei niitä korvaa ikinä mitkään sähkörummut, vaikka kuinka olis "Protune-ammattilaisrummut".

        Sähkörummuilla ei soittimen hallintaa opita koskaan niin hyvin kun ns. oikeilla
        rummuilla, koska esim. Symbaaleja ei mitkään muovi/kumijutut korvaa.

        Mutta nyt asiaan:

        Itse tilasin juuri T Bone 1000- rumpumikkisetin, jossa on virvelimikki, basarimikki ja tomi-mikit.
        Se maksoi vain 79€ ja mukana tulee myös kiinnitysjutskat :)

        Suosittelen! Ja äänieristys on sit asia erikseen. ....


    • Jatsari

      No jatketaan juttua.
      Itse käytin aktiiviaikoinani liveäänityksissä Senkun 416 puolihaulikkoa stereoparina rumpalin pään päällä ja bassarille sitten oma mikki. Jo tällä setillä tuli erinomaista jälkeä hiukan riippuen rumpusetin kokoonpanosta. Arvelisin, että yli 80 % kohtaamistani seteistä klaarasi näin. Peltien määrä ja sijoitus saattoivat aiheuttaa kuitenkin päänvaivaa.

      Aluksi rumpalit oudoksuivat asetelmaa, mutta kuultuaan soundin kaiuttimista, suosio oli taattu. Muistan kuinka Rusina tavattuaan setin ensi kerran UMOn harjoituksissa, vaati saada kuulla tulosta, ennen kuin suostui yhteistyöhön. Pistettiin näytettä nauhalle, ja kuultuaan tuloksen ja havaittuaan, että tässähän äänittäja ei voi pilata soundia, hän ei enää koskaan puuttunut mikitykseen yleensäkään.

      Taidan kuulua siihen vintage-porukkaan, kun aito jatsi on lähellä sydäntä ja aitous tulee esiin sitä paremmin mitä vähemmän äänittäjä sitä muuttaa. Kysykää vaikka Bob Brookmayerilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7651
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4566
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3211
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      357
      1485
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      15
      1442
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1129
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1080
    Aihe