Pelkään niin paljon

apua tarvitseva

Pelkään hammaslääkäriä ihan hirveästi!! En todellakaan uskalla mennä lähellekkään, mutta haluaisin saada hampaani kuntoon!

Pelkääminen alkoi jo ala-asteella, jouduin käymään niin usein hammaslääkärissä ja melkein aina revittiin joku hammas ja sitten laitettiin raudat jne. Minulta jäi kerran päivän luokkaretki (iso kolaus silloin) väliin sen takia , että en voinut olla pois hammaslääkäristä vaan sinne oli mentävä!
Ylä-asteella taas pelkäsin jo ennenkuin olin kertaakaan ehtinyt käymään hammaslääkärissä, koska kaikki pelottelivat sillä lääkärillä. Kukaan ei siitä tykännyt ja oli kyllä aina kuin myrkyn niellyt! Sen kolmen vuoden aikana kävin ne kerrat hoidattamassa hampaitani mitä oli pakko, mutta en yhtään ylimääräistä kertaa!

Sen jälkeen en olekkaan uskaltautunut hammaslääkäriin, pelkään niin hirveästi! En teidä mikä neuvoksi! Aina edellinen yö ennen aikaa on ollut niin vaikea, ei saa unta ja koko aika miettii tulevaa. Pelkään sitä hajua, sitä mitä ne sanoo kun ne katsoo mun suuhun, jossa on enää etuhampaat kunnossa. Takahampaissa joissakin on vain enää pieni pala jäljellä. Kenenkään tuntun kanssa en viitsi keskustella aiheesta tai kysyä neuvoa, koska kukaan ei tunnu tajuavan pelkoani! Haluaisin niin purukalustoni kuntoon, nyt en voi edes syödä ku etuhampailla.
Kysyisinkin teiltä hyvät lukijat, onko kellään samanlaisia pelkoja, osaako joku auttaa, tietääkö kukaan oulunseudulla sellaista hammaslääkäriä, joka osaisi ottaa asiakkaan pelkäämisen oikeallatavalla jne.?

10

996

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gtgdfgdfg

Et ole yksin pelkosi kanssa. Tosi moni muukin pelkää hammaslääkäriä. Kaikki pelot on kuitenkin voitettavissa. En tiedä Oulusta, mutta kyllä sielläkin varmasti on hammaslääkäreitä jotka ovat erikoistuneet pelkopotilaisiin. Etsi samalla myös jokin nykyaikainen hoitola. Sen löydyttyä ensimmäinen askel on soittaminen. Jos et itse saa millään soitettua, niin pyydä jotain kaveria tai sukulaista soittamaan. Sitten kun aika on varattu, niin jo helpottaa tietyllä tavalla.

Heti ensimmäisellä käynnillä kannattaa ottaa vain tarkastus. Se ei satu. Siten et jännitä ekaa kertaa niin paljon. Varmaan röntgenitkin otetaan samalla kun aikaa on kulunut niin kauan, mutta ei sekään satu ja on ihan hyvä tietää suun kunto kunnolla. Ennen penkkiin istumista mainitse ehdottomasti, että pelkäät ihan hirveesti ja et ole käynyt sen takia hammaslääkärissä aikoihin. Näin hammaslääkäri ja hoitaja osaavat suhtautua.

Pelkolääkäreissä henkilökunta kyllä osaa asiansa. Kertovat koko ajan mitä tekevät, kyselevät vointia, juttelevat niitä näitä jne. Se auttaa paljon. Ja vaikkei olisikaan pelkosairaala, niin yksityisellä saa yleensä paljon parempaa palvelua kuin kunnallisella. Hammashuolto on kuin yö ja päivä kun vertaa nykypäivän yksityistä ja vuosien takaista kouluhammashuoltoa. Jo ensimmäinen käynti saa sinut toteamaan asian.

Hammashuoltokin on kehittynyt todella paljon vuosien aikana. Puudotusaineet ovat tehokkaampia jne.

Voit päästä pelostasi yli jo tuolla ensimmäisellä tarkastuskerralla. Jos et pääse, niin seuraavilla voi silti tilata esim. rauhoittavia, ilokaasua, nukutusta jne.

Tsemppiä, nykyaikainen yksityinen hammaslääkäri ei todellakaan ole välillä parturissa käyntiä kummempaa. Isoin kynnys on ajan varaaminen ekaan käyntiin ja sinne kävely.

• hammastelija

Minä pääsin pelostani loistavan ja ymmärätävän hammaslääkärin avulla. Siis joka kerranhan mennessäni on kylmä hiki päällä ja tärisyttää, mutta nyt jopa pystyn tuolissa rentoutumaankin jonkin verran koska luotan hammaslääkäriini. Lapsuusajan kauhut kouluhammaslääkäriltä on minullakin taustalla - niistä ajoista on kulunut kohta puoli vuosisataa - silloin istuttiin tuolissa ja käsiin työnnettiin paperia, joita käskettin puristamaan kun sattuu - huutaa ei saanut ja sitten hammaslääkäri porasi isolla poranterällä ja polki jalalla vauhtia masiinaan. Jos kirahdit tai itkit tuli lääkäriltä mojavat palautteet...Nyt on ymmärtävä lääkäri - onneksi hampaat ovat pysyneet suht hyvässä kunnossa muutamaa poistoa ja juurihoitoa ja lohjennutta hammasta lukuunottamatta. Vanhoja paikkoja on uusittu. Mene yksityiselle - ei se niin kallista ole kun kela korvaus otetaan heti huomioon - yksityislääkärille on asiaks tärkeä, koska ilman asiakkaita ei sitä rahaa tule. He ottavat huomioon asiakkan toiveet ja tarpeet koska on pakko..

• hammashoitopelko

Minullakin on auttanut se, että nykyinen hammaslääkärini on todella ammattitaitoinen, ihana ja myötätuntoinen. Pelottaahan se silti ja edellinen yö menee enimmäkseen valvoessa. Odotustilassa tulee pakokauhu, jos joutuu pitkään odottamaan (yleensä ei onneksi joudu). Nykyään olen kuitenkin jo sen verran tottunut, ettei tule fyysisesti pahaolo ennen käyntiä, eikä kovin paljon edes tärisytä. Tuolissa en enää ole ihan hirveän jännittynyt koko aikaa. Silti en edelleen tulee ihan hirveä olo, tärinä, yms. jos pitäisi mennä jonkun toisen (esim. suuhygienistin) tuoliin istumaan.

Tärkeintä on löytää hammaslääkäri joka kuuntelee ja ymmärtää, eikä rupea haukkumaan hampaiden huonoa kuntoa. Minun hammaslääkärini on ollut lähinnä surullinen siitä syystä, että minulla on niin paljon korjattavaa purukalustossa. Ensimmäiselle kerralle ei ole pakko varata edes tarkastusta, vaan voi käydä ihan vaan tutustumiskäynnillä juttelemassa ja jos tuntuu, että rohkeus riittää, niin voi antaa lääkärin vilkaista suuhun. Tarkastuksen voi tehdä sitten seuraavalla kerralla. Minun kohdalla tosin mentiin heti itse asiaan, koska oli niin kova kipu, että se ajoi minut liikkeelle. Lääkärille kerroin heti ennen tuoliin istumista jo, että pelottaa ihan sairaasti ja hän sitten kysyi, että miksi ja mitä pelkään. Pitkän aikaa vaan juteltiin ja lopulta saatiin hampaaseen lääkepaikka laitettua ja sovittiin, että seuraavalla viikolla oleva aika, -joka piti olla tarkastusta varten- käytetään tarvittaessa tuon kipeän hampaan jatko hoitoon ja tarkastusta siirretään. Olin siis puoli vuotta jonottanut ja saanut viimein tarkastusajan, mutta särky pakotti vastaanotolle jo n. 1,5 viikkoa aiemmin.

" Jos kirahdit tai itkit tuli lääkäriltä mojavat palautteet...Nyt on ymmärtävä lääkäri "

Onneksi tuokin on tosiaan ihan päinvastoin nykyään! Lääkäri puuduttaa, odottaa tarpeeksi pitkään ja kokeilee sitten varovasti ja kysyy, että sattuuko vai saako jatkaa ja sitten vielä muistuttaa, että sanot sitten heti jos sattuu.

" Mene yksityiselle - ei se niin kallista ole kun kela korvaus otetaan heti huomioon - yksityislääkärille on asiaks tärkeä, koska ilman asiakkaita ei sitä rahaa tule. He ottavat huomioon asiakkan toiveet ja tarpeet koska on pakko.. "

Tähän on pakko kommentoida taas sen verran, että on ihan sama missä se lääkäri työskentelee. Minulla on, sekä huonoja, että hyviä kokemuksia kummallakin puolella työskentelevistä hammaslääkäreistä. Joillakin yksityisillä tuntuu olevan kova kiire...mitä enemmän potilaita ehtii ottaa vastaan, sitä enemmän rahaa ehtii ansaita. Kun taas julkisella puolella potilasmäärä ei niin suoraan vaikuta hammaslääkärin palkkapussiin. Itse huomasin tämän, kun sinne päivystykseen jouduin menemään, eikä lääkärillä ollut kiire, vaan ehti ja oli kiinnostunut juttelemaan pelkoasioista. Toki varmaan jonkun ison terveyskeskuksen stressaantuneet ja työhönsä kyllästyneet hammaslääkärit ovat asia erikseen!?! Voi ajatella näinkin...tuleeko sitten tämä asiakkaan huomioon ottaminen jne. yksityisellä puolella vain rahan vuoksi vai sydämestä ja halusta? Luulisin, että hammaslääkärin luonne on kuitenkin se tärkein tekijä, ei hänen työpaikkansa.

• nuori.
        hammashoitopelko kirjoitti:

Minullakin on auttanut se, että nykyinen hammaslääkärini on todella ammattitaitoinen, ihana ja myötätuntoinen. Pelottaahan se silti ja edellinen yö menee enimmäkseen valvoessa. Odotustilassa tulee pakokauhu, jos joutuu pitkään odottamaan (yleensä ei onneksi joudu). Nykyään olen kuitenkin jo sen verran tottunut, ettei tule fyysisesti pahaolo ennen käyntiä, eikä kovin paljon edes tärisytä. Tuolissa en enää ole ihan hirveän jännittynyt koko aikaa. Silti en edelleen tulee ihan hirveä olo, tärinä, yms. jos pitäisi mennä jonkun toisen (esim. suuhygienistin) tuoliin istumaan.

Tärkeintä on löytää hammaslääkäri joka kuuntelee ja ymmärtää, eikä rupea haukkumaan hampaiden huonoa kuntoa. Minun hammaslääkärini on ollut lähinnä surullinen siitä syystä, että minulla on niin paljon korjattavaa purukalustossa. Ensimmäiselle kerralle ei ole pakko varata edes tarkastusta, vaan voi käydä ihan vaan tutustumiskäynnillä juttelemassa ja jos tuntuu, että rohkeus riittää, niin voi antaa lääkärin vilkaista suuhun. Tarkastuksen voi tehdä sitten seuraavalla kerralla. Minun kohdalla tosin mentiin heti itse asiaan, koska oli niin kova kipu, että se ajoi minut liikkeelle. Lääkärille kerroin heti ennen tuoliin istumista jo, että pelottaa ihan sairaasti ja hän sitten kysyi, että miksi ja mitä pelkään. Pitkän aikaa vaan juteltiin ja lopulta saatiin hampaaseen lääkepaikka laitettua ja sovittiin, että seuraavalla viikolla oleva aika, -joka piti olla tarkastusta varten- käytetään tarvittaessa tuon kipeän hampaan jatko hoitoon ja tarkastusta siirretään. Olin siis puoli vuotta jonottanut ja saanut viimein tarkastusajan, mutta särky pakotti vastaanotolle jo n. 1,5 viikkoa aiemmin.

" Jos kirahdit tai itkit tuli lääkäriltä mojavat palautteet...Nyt on ymmärtävä lääkäri "

Onneksi tuokin on tosiaan ihan päinvastoin nykyään! Lääkäri puuduttaa, odottaa tarpeeksi pitkään ja kokeilee sitten varovasti ja kysyy, että sattuuko vai saako jatkaa ja sitten vielä muistuttaa, että sanot sitten heti jos sattuu.

" Mene yksityiselle - ei se niin kallista ole kun kela korvaus otetaan heti huomioon - yksityislääkärille on asiaks tärkeä, koska ilman asiakkaita ei sitä rahaa tule. He ottavat huomioon asiakkan toiveet ja tarpeet koska on pakko.. "

Tähän on pakko kommentoida taas sen verran, että on ihan sama missä se lääkäri työskentelee. Minulla on, sekä huonoja, että hyviä kokemuksia kummallakin puolella työskentelevistä hammaslääkäreistä. Joillakin yksityisillä tuntuu olevan kova kiire...mitä enemmän potilaita ehtii ottaa vastaan, sitä enemmän rahaa ehtii ansaita. Kun taas julkisella puolella potilasmäärä ei niin suoraan vaikuta hammaslääkärin palkkapussiin. Itse huomasin tämän, kun sinne päivystykseen jouduin menemään, eikä lääkärillä ollut kiire, vaan ehti ja oli kiinnostunut juttelemaan pelkoasioista. Toki varmaan jonkun ison terveyskeskuksen stressaantuneet ja työhönsä kyllästyneet hammaslääkärit ovat asia erikseen!?! Voi ajatella näinkin...tuleeko sitten tämä asiakkaan huomioon ottaminen jne. yksityisellä puolella vain rahan vuoksi vai sydämestä ja halusta? Luulisin, että hammaslääkärin luonne on kuitenkin se tärkein tekijä, ei hänen työpaikkansa.

"Toki varmaan jonkun ison terveyskeskuksen stressaantuneet ja työhönsä kyllästyneet hammaslääkärit ovat asia erikseen!?!"

Haha, osuit asian kantaan aika huolella. Kävin tossa Espoon Kilon päivystävällä hammaslääkärillä pari päivää sitte. Kattelin siinä odotustilassa hoitavia hammaslääkäreitä (5kpl) ja koitin pärstän ja olemuksen perusteella päätellä, millasta porukkaa siellä on töissä. Täytyy sanoa, että olemus todellakin kertoo ilmeisesti aika paljon. Sain mieslekurin, joka oli poistunut samantien asiakkaan nimen huudettuaan mennyt hoitohuoneen ovelle odottamaan suu mutrussa, kun muut odottivat odotushuoneen ovella ja tervehtivät asiakasta. Ajattelin, että päälle nelikymppiseltä näyttävä mies hammaslääkäri osaisi hommansa kokemuksella, mutta voi luoja mitä "hoitoa" sain!

Äijällä oli helvetinmoinen kiire, eikä kiinnostusta hoitoa kohtaan tuntunut löytyvän lainkaan. Totesi vaan, että nyt on tehtävä näin (ja jos sattuu ni koita kestää). Sanoin selkeästi, että paikkoja (MONIKKO??????) on irronnut, pari lääkepaikkaa normaali. Ellei ole täysin idiootti, lääkärin voisi olettavan näkevän, että hoidettavan hampaan takana olevasta hampaasta on myös irronnut lääkepaikka osittain, koska siinä oli iso rako ja sen ympärillä valkoinen lääkepaikka. Vaan ei... Vaikka tästä erikseen mainitsin.

Lääkäri paikkas väliaikasella paikalla hampaan etureunan, vaikka koko hammas oli aiemmin lääkepaikan peittämä. Sen kyllä huomaa, kun hammasta kattoo. Hampaan takaosa jäi siis paikkaamatta, hienoa! Eikä siinä kaikki. Kylmästi jätti paikkaamatta tämän hampaan takana olevan hampaan etureunan, josta oli kanssa lähtenyt lääkepaikka irti, tosin vain osittain. Hän kyllä paikkas myös irronneen paikan jättämän kolon ylähampaista, jota ei edes särkenyt. Ok, se meni vähän niin ja näin ja paikka on surkeasti muotoiltu.

En paikalla huomannut katsoa, mitä oli paikattu, kun oletin, että "hammaslääkäri" tietäis mitä tekee kerta sanoin mitä pitää paikata ja mihin särkee.

No, nyt särkee vielä enemmän siihen rakoon, jossa oli aiemmin ollut päällä lääkepaikka, eli siihen rakoon, jota hammaslääkäri ei paikannut, eli siihen rakoon, johon aiemmin oli laitettu lääkepaikka säryn takia. Täytyy tässä viikonlopun aikana syödä buranaa, kun ilman ei oikeen voi keskittyä mihinkään ja hermot menee kaikkeen.

Samalla mietin, missä hoidatan loput 2 kohdetta, kun vaihtoehdot alkavat olla vähissä. Helsinkiin tuskin viitsin Espoolaisena mennä sunnuntaina päivystykseen, kun samassa paikassa on 5 eri kunnasta asiakkaita - jonotusajat nousevat pilviin. Ehkä sitä on mentävä yksityiselle käväseen, samalla pyytää konsultaatiota hampaiden hoidosta, Espoon kaupungilla kun hoitosuunnitelma on naurettava, johon tuskin suostun.

Lopputulos: Yhdessä hampaassa oli 2 puolta paikattavana, kahdessa hampaassa yksi puoli, eli yhteensä 4 kohdetta. Montako näistä paikattiin? 2!!! Naurettavaa. Muista hammaslääkäreistä en ko. paikassa tiedä, toivottavasti ovat parempia kuin tämä sankari, joka jätti työn puoliksi kesken. Vois soittaa perään ja valittaa surkeasta palvelusta ja vaatia 50% alennusta, kun työstä tehtiin vaan puolet.

• hammashoitopelko
        nuori. kirjoitti:

"Toki varmaan jonkun ison terveyskeskuksen stressaantuneet ja työhönsä kyllästyneet hammaslääkärit ovat asia erikseen!?!"

Haha, osuit asian kantaan aika huolella. Kävin tossa Espoon Kilon päivystävällä hammaslääkärillä pari päivää sitte. Kattelin siinä odotustilassa hoitavia hammaslääkäreitä (5kpl) ja koitin pärstän ja olemuksen perusteella päätellä, millasta porukkaa siellä on töissä. Täytyy sanoa, että olemus todellakin kertoo ilmeisesti aika paljon. Sain mieslekurin, joka oli poistunut samantien asiakkaan nimen huudettuaan mennyt hoitohuoneen ovelle odottamaan suu mutrussa, kun muut odottivat odotushuoneen ovella ja tervehtivät asiakasta. Ajattelin, että päälle nelikymppiseltä näyttävä mies hammaslääkäri osaisi hommansa kokemuksella, mutta voi luoja mitä "hoitoa" sain!

Äijällä oli helvetinmoinen kiire, eikä kiinnostusta hoitoa kohtaan tuntunut löytyvän lainkaan. Totesi vaan, että nyt on tehtävä näin (ja jos sattuu ni koita kestää). Sanoin selkeästi, että paikkoja (MONIKKO??????) on irronnut, pari lääkepaikkaa normaali. Ellei ole täysin idiootti, lääkärin voisi olettavan näkevän, että hoidettavan hampaan takana olevasta hampaasta on myös irronnut lääkepaikka osittain, koska siinä oli iso rako ja sen ympärillä valkoinen lääkepaikka. Vaan ei... Vaikka tästä erikseen mainitsin.

Lääkäri paikkas väliaikasella paikalla hampaan etureunan, vaikka koko hammas oli aiemmin lääkepaikan peittämä. Sen kyllä huomaa, kun hammasta kattoo. Hampaan takaosa jäi siis paikkaamatta, hienoa! Eikä siinä kaikki. Kylmästi jätti paikkaamatta tämän hampaan takana olevan hampaan etureunan, josta oli kanssa lähtenyt lääkepaikka irti, tosin vain osittain. Hän kyllä paikkas myös irronneen paikan jättämän kolon ylähampaista, jota ei edes särkenyt. Ok, se meni vähän niin ja näin ja paikka on surkeasti muotoiltu.

En paikalla huomannut katsoa, mitä oli paikattu, kun oletin, että "hammaslääkäri" tietäis mitä tekee kerta sanoin mitä pitää paikata ja mihin särkee.

No, nyt särkee vielä enemmän siihen rakoon, jossa oli aiemmin ollut päällä lääkepaikka, eli siihen rakoon, jota hammaslääkäri ei paikannut, eli siihen rakoon, johon aiemmin oli laitettu lääkepaikka säryn takia. Täytyy tässä viikonlopun aikana syödä buranaa, kun ilman ei oikeen voi keskittyä mihinkään ja hermot menee kaikkeen.

Samalla mietin, missä hoidatan loput 2 kohdetta, kun vaihtoehdot alkavat olla vähissä. Helsinkiin tuskin viitsin Espoolaisena mennä sunnuntaina päivystykseen, kun samassa paikassa on 5 eri kunnasta asiakkaita - jonotusajat nousevat pilviin. Ehkä sitä on mentävä yksityiselle käväseen, samalla pyytää konsultaatiota hampaiden hoidosta, Espoon kaupungilla kun hoitosuunnitelma on naurettava, johon tuskin suostun.

Lopputulos: Yhdessä hampaassa oli 2 puolta paikattavana, kahdessa hampaassa yksi puoli, eli yhteensä 4 kohdetta. Montako näistä paikattiin? 2!!! Naurettavaa. Muista hammaslääkäreistä en ko. paikassa tiedä, toivottavasti ovat parempia kuin tämä sankari, joka jätti työn puoliksi kesken. Vois soittaa perään ja valittaa surkeasta palvelusta ja vaatia 50% alennusta, kun työstä tehtiin vaan puolet.

Minäkin taas tällä viikolla käväisin päivystyksessä ja täytyy sanoa, että olen onnellinen siitä, että asun pikku-kaupungissa (vaikka asialla on ikävätkin puolensa)...

Pääsin päivystyksenäkin omalle hammaslääkärilleni. Lääkäri oli kai ollut ruokiksella tms. ja siinä ohi kulkiessaan huomasi minut odotushuoneessa, heilautti kättään ja totesi, että... "Mooii, ei niin pitkästä aikaa!! =) Mennäänpäs sitten tuonne puolelle."

Viikonloppu päivystykseen ei täältäkään helpolla viitsi lähteä. Pitää olla todella kipeä hammas, ennen kuin viitsii ajaa (julkinen liikenne on olematonta etenkin kesä viikonloppuina, eli omalla on mentävä) lähes 90 km yhteen suuntaan hml päivystykseen. Meillä kun on vkl päivystys keskitetty yliopistosairaalan hammaspolille. Ties kuinka monesta kunnasta sinne kerätään asiakkaita ja ajanvarauskin on auki vain muutamia tunteja aamulla!

• Olen samanlainen että pelkään hammaslääkäreitä nii paljon etten voinut mennä sinne. No sitten kun kaverin kanssa menimme Haartmanin sairaalaan hammashoitolaan repimään hampaan nii sen jälkeen olen uskaltanut mennä jopa hammaslääkärille asti vaikka yhä pelottaakin, mutta lääkärit ymmärtävät todellakin minua ja kysyvät jos sattuu nii he lopettavat ja antavat taukoa vähäksi aikaan. :)

Minulla oli kyllä Esilääkitys, jolloin piti olla joku mukana koska ei saa yksin kävellä silloin! :) Suosittelen se antaa rauhoittaa ja sitten kun menee tuolille olo helpottuu.. Nykyään en tarvitse lääkitystä enään ja selviin jopa ilman sitä. :) Uusi aika minulla on ensi viikon perjantaina jo paikkaukselle. :)

• -nelli-

Minulta poistettiin viisaudenhammas viime viikolla. Varasin ajan kivun vuoksi kun pelkäsin pahaa tulehdusta. Kipu oli alhaalla mutta ylös puhjennut viisaudenhammas sen aiheutti. Lääkäri sanoi että otetaan hammas pois. Okei ei siinä mitään, joskus ensviikolla vai??! Otetaan se nyt pois sanoi lääkäri. Samantien iski paniikki. Lääkäri kyllä huomasi sen ja rauhotteli kovasti. Kertoi tarkasti mitä tehdään ja rauhotteli. Tippa tuli linssiin ja käet tärisi. Ja mullahan ei ole varsinaista hammaslääkäri kammoa.. :) Itse toimenpide ei sattunut eikä oikestaan tuntunut miltään. Lääkäri oli niin rauhottava että tunsin oikeesti ettei mulla oo mitään hätää.

• minäpävainnn

Itsekkin menin melkein 8 vuoden jälkeen vanhalle tutulle hammaslääkärille, joka oli paikannu ihan tarpeeksi hampaitani ja haukkunu melkein pystyyn. Ihmetys oli kyllä suhteellisen suuri kun kyseinen hammaslääkäri olikin ystävällinen ainakin melkein, liekköhän ollut itsekkin oppinut että ei ne hampaat pysy kunnossa kaikilla vaikka mikä olis, no en kyllä oo kaikkiani läheskään ees yrittäny, mutta kuitenkin. Ja kävin ihan vapaaehtosesti useamman kerran putkeen, ja ainoastaan yks toinen hammaslääkäri puhui vinoilevaan sävyyn joka meinas ärsyttää, mutten antanu sen häiritä. Mutta nyt kuitenkin pitäs pari paikkaa laittaa, ottaa viisuripois ja ehkä katsoa tarkemmin mitä remonttia hampaat kaipaa, mutta taitaa jäädä haaveeksi kun tullu 4 reissua (joissa otettu 2 viisuria ja paikattu 2 hammasta) maksamaan melkein 200e ja vielä kunnallisella kun pitäny särkyaikoja käyttää. Mutta sinänsä positiivisin mielin että itse hammaslääkäri ei enää pelota niin kuin joku kuukausi aiemmin, ainoastaan laskut :)

• Avun löytänyt

Huonoja kokemuksia on muillakin hammaslääkäreistä. Et ole yksin, ja hyvä niin: hammaslääkärit tunnistavat nykyisin pelkopotilaat yhä paremmin ja osaavat suhtautua asiakkaan kammoon. :)

Yleensä se, miten lääkäri suhtautuu potilaan pelkoon, vaihtelee jokaisessa lääkärisuhteessa. Toiselle suhtautumistapa saattaa olla oikea, toinen saattaa kaivata erilaista otetta. Sinulle antaisinkin neuvoksi, että kokeile useaa lääkäriä. Käy ihan perustarkastuksessa, kerro pelostasi jo puhelimessa ja katso, miten tarkastus menee, miten suhtautuu pelkoosi. Jos jo pelkässä tarkastuksessa tuntuu että sinua ei oteta tarpeeksi vakavasti, vaihda vain sumeilematta seuraavaan lääkäriin. Näissä asioissa joutuu usein etsimään kauan ennen kuin löytää "sen oikean"!

Itselläni kävi näin, kävin suurimman osan kotikaupunkini yksityisistä ja julkisista lääkäreistä lävitse, kunnes lopulta löysin itselleni sopivan lääkärin, joka ottaa pelkoni vakavasti, osaa suhtautua siihen, pitää minut kartalla siitä mitä tapahtuu ja tarvittaessa rauhoittaa tilanteen.

Ammattitaitoinen lääkäri ei myöskään arvostele suutasi tai hampaistosi ongelmia, vaan pyrkii miettimään, miten ne voitaisiin korjata. "Harjaatkos sinä hampaitasi ollenkaan" tai "onpa kyllä huonot hampaat"-tyyliset kommentit kertovat ammattitaidottomuudesta ja kyvyttömyydestä kohdata asiakasta ihmisenä.

Maailmassa on myös mukavia hammaslääkäreitä. :) Paljon uskoa vain siihen, ja vähän vaivannäköä etsimiseen, niin kaikki järjestyy kyllä! Tsemppiä kovasti sinulle!

• Anonyymi

Työ puhelut psykiatri kautta hammaslääkäri tulee ulos psykiatri huone makaamiset puudutus piikki puhelut.
      Nuoriso aste kertaa pelkoa
      Päässä on on reikiä työ jälki
      Olinko minäkin sillä kysymys puhelin Kirsi Kiukaan Niemi johtava naislääkäri Pyhäjärvi Pyhäsalmi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      298
      14699
    2. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      184
      4328
    3. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      140
      3931
    4. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      459
      1923
    5. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      1918
    6. En minä kyllä enää odota sinua

Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      35
      1786
    7. Jos joku luulee että kaikki käy

Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      52
      1405
    8. Joka kolmas työtön on työkyvytön

Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      153
      1267
    9. Taas pedofiliatuomio Haapaveelle

Vastenmielisiä ja vakavia rikostapauksia pikkupaikkakunnan alueellekin näyttää riittävän. Tämän alan rikoksien tuomiot
      Haapavesi
      35
      1201
    10. Sakin hivutus - ilmiö

Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      67
      1190
    Aihe