Vinkkejä ientulehduksen hoitoon

Gums

Lievästi on alkanut vaivata...
Epäilin c-vitamiinin puutosta, mutta pyytäisin hoitotapoja. Tikuttelun/lankaamisen aloitan jos ei muu auta.

51

78476

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päkä

      Ientulehdus vaatii lääkekuurin!
      Ei parane kotikonsteilla.
      Ennaltaehkäisy on hammaskivenpoisto hammashygienistin luona ja kotihoitona oikeaoppinen harjaus, tikutus, lankaaminen ja hammasvälien harjaaminen pienellä väliharjalla auttaa. Kahvi, tee ja tupakka mm. edistävät ientulehdusta.

      Huom. Jos polttelut tupakkaa ikenet eivät välttämättä ala vuotaa verta, jolloin ientulehdus voi rajuudessaan yllättää...kokemusta siis on...

      • iip

        Minkä lääkekuurin? Itse en ainakaan saanut ientulehdukseen mitään kuuria, ja ikenet tosiaan vuosi aina kun hampaita pesin. Mulla ainakin harjaamisen tehostaminen (lisää huolellisuutta) ja säännöllinen lankaaminen auttoi. Ja tietysti se, että hampaat on nyt korjattu :)


      • niina
        iip kirjoitti:

        Minkä lääkekuurin? Itse en ainakaan saanut ientulehdukseen mitään kuuria, ja ikenet tosiaan vuosi aina kun hampaita pesin. Mulla ainakin harjaamisen tehostaminen (lisää huolellisuutta) ja säännöllinen lankaaminen auttoi. Ja tietysti se, että hampaat on nyt korjattu :)

        on ollu näitä ienongelmia.
        Vähän aikaa sitte ikenet oli välillä tosi kipeet joten menin hammaslääkäriin ja se sano et ikenet
        ois vähän tulehtunu, turvoksissa ja väärän väriset.
        Hammaskivee oli varsinki alhaalla ja ne tietenki kaikki poistettiin ja sen jälkeen tuntu hampaat aika puhtailta. Lääkäri sano et se on puhdistusongelma,
        et itestä riippuu lähteekö paranemaan, eli nyt pesen AINA aamulla ja illalla hampaat huolellisesti, ja sitä ennen käytän hammaslankaa, jälkeenpäin huuhtelen vielä plakin syntyä estävällä suuvedellä
        (en kyllä tiiä onko siitä mitään hyötyä mutta
        ainakin tekee raikkaan hengityksen!).
        Ei kyllä mullekkaan puhuttu mitään lääkekuurista,
        että oisko se sitten vasta ollu niin alkuvaiheessa? Kysyin että onko se jo vakavaakin ja vastaus oli että jos tulehus jatkuis esim. jotain 20vuotta niin ois vaarana että hampaita irtois mutta kuitenki se oli vasta niin alkuvaiheessa että huolellisella puhistuksella tulehuksen pitäis parantua, että ihan lievää
        ongelmaa oli.
        ...Itse en polta mutta ei mulla kyllä ainakaan
        ikenet vuoda verta siltikään. ?


      • Päkä
        niina kirjoitti:

        on ollu näitä ienongelmia.
        Vähän aikaa sitte ikenet oli välillä tosi kipeet joten menin hammaslääkäriin ja se sano et ikenet
        ois vähän tulehtunu, turvoksissa ja väärän väriset.
        Hammaskivee oli varsinki alhaalla ja ne tietenki kaikki poistettiin ja sen jälkeen tuntu hampaat aika puhtailta. Lääkäri sano et se on puhdistusongelma,
        et itestä riippuu lähteekö paranemaan, eli nyt pesen AINA aamulla ja illalla hampaat huolellisesti, ja sitä ennen käytän hammaslankaa, jälkeenpäin huuhtelen vielä plakin syntyä estävällä suuvedellä
        (en kyllä tiiä onko siitä mitään hyötyä mutta
        ainakin tekee raikkaan hengityksen!).
        Ei kyllä mullekkaan puhuttu mitään lääkekuurista,
        että oisko se sitten vasta ollu niin alkuvaiheessa? Kysyin että onko se jo vakavaakin ja vastaus oli että jos tulehus jatkuis esim. jotain 20vuotta niin ois vaarana että hampaita irtois mutta kuitenki se oli vasta niin alkuvaiheessa että huolellisella puhistuksella tulehuksen pitäis parantua, että ihan lievää
        ongelmaa oli.
        ...Itse en polta mutta ei mulla kyllä ainakaan
        ikenet vuoda verta siltikään. ?

        Penisiliinikuurin mä sain. Lisäksi piti purskutella jotain toista lääkettä. Lääkkeen nimeä en nyt muista.

        Teillä ei ole onneksenne päässyt niin pahaksi toi ientulehdus. Pääsitte paljon helpommalla kuin mä.
        Hoito jatkuu vielä ikenen avauksella, jolloin loputkin hammaskivet saadaan pois.

        P.S. Niina, menit oikeaan aikaan hammaslääkärille.


      • iip
        Päkä kirjoitti:

        Penisiliinikuurin mä sain. Lisäksi piti purskutella jotain toista lääkettä. Lääkkeen nimeä en nyt muista.

        Teillä ei ole onneksenne päässyt niin pahaksi toi ientulehdus. Pääsitte paljon helpommalla kuin mä.
        Hoito jatkuu vielä ikenen avauksella, jolloin loputkin hammaskivet saadaan pois.

        P.S. Niina, menit oikeaan aikaan hammaslääkärille.

        Mulla ei tosin ollut hammaskiveä paljoa, sillä ehkä pääsin niin helpolla, vaikka hampaat muuten oli kurjassa kunnossa.


      • niina
        niina kirjoitti:

        on ollu näitä ienongelmia.
        Vähän aikaa sitte ikenet oli välillä tosi kipeet joten menin hammaslääkäriin ja se sano et ikenet
        ois vähän tulehtunu, turvoksissa ja väärän väriset.
        Hammaskivee oli varsinki alhaalla ja ne tietenki kaikki poistettiin ja sen jälkeen tuntu hampaat aika puhtailta. Lääkäri sano et se on puhdistusongelma,
        et itestä riippuu lähteekö paranemaan, eli nyt pesen AINA aamulla ja illalla hampaat huolellisesti, ja sitä ennen käytän hammaslankaa, jälkeenpäin huuhtelen vielä plakin syntyä estävällä suuvedellä
        (en kyllä tiiä onko siitä mitään hyötyä mutta
        ainakin tekee raikkaan hengityksen!).
        Ei kyllä mullekkaan puhuttu mitään lääkekuurista,
        että oisko se sitten vasta ollu niin alkuvaiheessa? Kysyin että onko se jo vakavaakin ja vastaus oli että jos tulehus jatkuis esim. jotain 20vuotta niin ois vaarana että hampaita irtois mutta kuitenki se oli vasta niin alkuvaiheessa että huolellisella puhistuksella tulehuksen pitäis parantua, että ihan lievää
        ongelmaa oli.
        ...Itse en polta mutta ei mulla kyllä ainakaan
        ikenet vuoda verta siltikään. ?

        Siitä on nyt melkeen tasan viikko aikaa kun kävin
        siellä hammaslääkärillä ja eilen tuntu taas vähän
        kipua ikenissä. Luulin että olin jo päässy eroon siitä kivusta!:(
        Kysyisin nyt neuvoo, että pitäiskö taas varata aika lääkärille vai kattoo eka että miten jatkossa.
        Ei tosiaan oo ollu yhtään kipeenä sen viime käynnin jälkeen muuten kun eilen vähän aikaa.
        Oiskohan se voinu johtua siitä että oisin harjannu
        joenki huolettomammin tms., vaikka tosiaanki yritän harjata aina huolellisesti.

        ...Vai oisko se tulehdus voinu n. kuukaudessa
        mennä niin pahaks että ikenet pitäis avata tms.
        että ne parantuis?
        Ja eikö se hammaslääkäri ois huomannu jos se
        ois niin vakavaa että vaatis semmosta hoitoo?
        Siis eikö alan ammattilaiset osaa sanoo sen nähtyään ja sorkittuaan suuta?
        Vai poistaako ne kaikilta eka sen plakin
        ja sanoo että kyllä sen nyt pitäis parantua, mutta jos kipu jatkuu niin tuu uudestaan?
        En tiiä näistä asioista kun ei ennen tätä
        ongelmaa oo ollu.
        ...Kuuluuko muuten ikenien vähän nousta
        hampaitten päältä kun yrittää nostaa niitä?
        Mulla nousee vähän etuhampaitten päältä, tai oikeestaan välistä, mutta ei siellä mitään likaa tms. näy. Eikö se lääkäri ois huomannu sen jos siellä jotain olis? Siitä kohtaa ne on kipeimmät.

        KIITOS kaikille jotka osaa neuvoo jo etukäteen!:)
        Ehkä tää tästä kääntyy parhain päin.


      • Päkä
        niina kirjoitti:

        Siitä on nyt melkeen tasan viikko aikaa kun kävin
        siellä hammaslääkärillä ja eilen tuntu taas vähän
        kipua ikenissä. Luulin että olin jo päässy eroon siitä kivusta!:(
        Kysyisin nyt neuvoo, että pitäiskö taas varata aika lääkärille vai kattoo eka että miten jatkossa.
        Ei tosiaan oo ollu yhtään kipeenä sen viime käynnin jälkeen muuten kun eilen vähän aikaa.
        Oiskohan se voinu johtua siitä että oisin harjannu
        joenki huolettomammin tms., vaikka tosiaanki yritän harjata aina huolellisesti.

        ...Vai oisko se tulehdus voinu n. kuukaudessa
        mennä niin pahaks että ikenet pitäis avata tms.
        että ne parantuis?
        Ja eikö se hammaslääkäri ois huomannu jos se
        ois niin vakavaa että vaatis semmosta hoitoo?
        Siis eikö alan ammattilaiset osaa sanoo sen nähtyään ja sorkittuaan suuta?
        Vai poistaako ne kaikilta eka sen plakin
        ja sanoo että kyllä sen nyt pitäis parantua, mutta jos kipu jatkuu niin tuu uudestaan?
        En tiiä näistä asioista kun ei ennen tätä
        ongelmaa oo ollu.
        ...Kuuluuko muuten ikenien vähän nousta
        hampaitten päältä kun yrittää nostaa niitä?
        Mulla nousee vähän etuhampaitten päältä, tai oikeestaan välistä, mutta ei siellä mitään likaa tms. näy. Eikö se lääkäri ois huomannu sen jos siellä jotain olis? Siitä kohtaa ne on kipeimmät.

        KIITOS kaikille jotka osaa neuvoo jo etukäteen!:)
        Ehkä tää tästä kääntyy parhain päin.

        Viikon verran ikenet ovat arat hammaskiven poiston jälkeen. Sen ajan kannatta tosi varovasti harjata hampaat niin ettei paina harjalla ikeniä rikki. Anna niiden parantua.
        Hammaskivi joillakin muodostuu vain hampaan pinnalle, toisille taasen se myös leviää hampaan ja ikenen väliin jolloin syntyy ientaskuja. Hammaslääkäri mittaa ne mittapiikillä (mulla oli pahin 14mm) normaali on jotain 2-3mm.
        Se kauanko se tulehdus mulla sai muhia, en tiedä, ehkä useamman kuukauden. Tupakan polttajilla ientulehdus pysyy pitkään piilossa, niinkuin mulla. Ikenet eivät olleet pahan näköiset eivätkä vuotaneet yhtään verta.
        Hälytyskellot eivät soineet.
        Niinpä sitten yksi päivä aloin ihmetellä ku poski oli kumman arka ja paisunut, hampaan ja posken väli oli täysin turvonnut.
        Jouduin röntgeniin ja siellä kuvasivat ison panoramakuvan hampaista, että näkisi missä on hammaskiveä. Onneksi oli vain yhden hampaan juurissa.
        Näin voi käydä jos jättää yhden hammaslääkärireissun väliin. Musta vähän liian kohtuutonta, niin tunnollinen ku muuten olen ollut hampaitten kanssa.
        Jos et polttele tupakkaa, huomaat kyllä ajoissa jos ientulehdus on tulossa, neuvoo tupakoitsija.


      • abc
        niina kirjoitti:

        Siitä on nyt melkeen tasan viikko aikaa kun kävin
        siellä hammaslääkärillä ja eilen tuntu taas vähän
        kipua ikenissä. Luulin että olin jo päässy eroon siitä kivusta!:(
        Kysyisin nyt neuvoo, että pitäiskö taas varata aika lääkärille vai kattoo eka että miten jatkossa.
        Ei tosiaan oo ollu yhtään kipeenä sen viime käynnin jälkeen muuten kun eilen vähän aikaa.
        Oiskohan se voinu johtua siitä että oisin harjannu
        joenki huolettomammin tms., vaikka tosiaanki yritän harjata aina huolellisesti.

        ...Vai oisko se tulehdus voinu n. kuukaudessa
        mennä niin pahaks että ikenet pitäis avata tms.
        että ne parantuis?
        Ja eikö se hammaslääkäri ois huomannu jos se
        ois niin vakavaa että vaatis semmosta hoitoo?
        Siis eikö alan ammattilaiset osaa sanoo sen nähtyään ja sorkittuaan suuta?
        Vai poistaako ne kaikilta eka sen plakin
        ja sanoo että kyllä sen nyt pitäis parantua, mutta jos kipu jatkuu niin tuu uudestaan?
        En tiiä näistä asioista kun ei ennen tätä
        ongelmaa oo ollu.
        ...Kuuluuko muuten ikenien vähän nousta
        hampaitten päältä kun yrittää nostaa niitä?
        Mulla nousee vähän etuhampaitten päältä, tai oikeestaan välistä, mutta ei siellä mitään likaa tms. näy. Eikö se lääkäri ois huomannu sen jos siellä jotain olis? Siitä kohtaa ne on kipeimmät.

        KIITOS kaikille jotka osaa neuvoo jo etukäteen!:)
        Ehkä tää tästä kääntyy parhain päin.

        Jos olet käynyt viikko sitten hammaslääkärissä, niin et tarvitse nyt uutta aikaa. Pelkästään se, että yhden kerran harjaa hampaat liian rajusti, tai syö esim. jotain kovakuorista leipää, voi tehdä ikenet araksi. Sinulla ei varmaankaaan ole samanlaista tilannetta suussa kuin kirjottajalla, jonka ikenet avattiin. Jos sulla olis ollu 14 mm ientasku, hlääkäri olisi puuttunut siihen. Gingiviitin eli ientulehduksen saa kuriin todellakin huolellisesti puhdistamalla ja lankaamalla/ tikuttamalla, riippuu kumpi sopii hammasväleihisi. Kysy ihmeessä, jos jotain jäi epäselväksi.


      • niina
        abc kirjoitti:

        Jos olet käynyt viikko sitten hammaslääkärissä, niin et tarvitse nyt uutta aikaa. Pelkästään se, että yhden kerran harjaa hampaat liian rajusti, tai syö esim. jotain kovakuorista leipää, voi tehdä ikenet araksi. Sinulla ei varmaankaaan ole samanlaista tilannetta suussa kuin kirjottajalla, jonka ikenet avattiin. Jos sulla olis ollu 14 mm ientasku, hlääkäri olisi puuttunut siihen. Gingiviitin eli ientulehduksen saa kuriin todellakin huolellisesti puhdistamalla ja lankaamalla/ tikuttamalla, riippuu kumpi sopii hammasväleihisi. Kysy ihmeessä, jos jotain jäi epäselväksi.

        No eiköhän kaikki selvinnyt.
        Kiitoksia vaan kovasti!:)


      • Jaakko
        Päkä kirjoitti:

        Penisiliinikuurin mä sain. Lisäksi piti purskutella jotain toista lääkettä. Lääkkeen nimeä en nyt muista.

        Teillä ei ole onneksenne päässyt niin pahaksi toi ientulehdus. Pääsitte paljon helpommalla kuin mä.
        Hoito jatkuu vielä ikenen avauksella, jolloin loputkin hammaskivet saadaan pois.

        P.S. Niina, menit oikeaan aikaan hammaslääkärille.

        Mulla on nyt parin kuukauden verran tullut verta ikenistä kun olen harjannut. Ikenet ovat arat aina harjauksen jälkeen. Tosin en pese hampaita säännöllisesti! En ole käynyt kahdessa viime hammastarkastuksessa koska minulla on fobia.

        Auttakaa... Miten paha tilanteeni on ?


      • ÄssäK
        abc kirjoitti:

        Jos olet käynyt viikko sitten hammaslääkärissä, niin et tarvitse nyt uutta aikaa. Pelkästään se, että yhden kerran harjaa hampaat liian rajusti, tai syö esim. jotain kovakuorista leipää, voi tehdä ikenet araksi. Sinulla ei varmaankaaan ole samanlaista tilannetta suussa kuin kirjottajalla, jonka ikenet avattiin. Jos sulla olis ollu 14 mm ientasku, hlääkäri olisi puuttunut siihen. Gingiviitin eli ientulehduksen saa kuriin todellakin huolellisesti puhdistamalla ja lankaamalla/ tikuttamalla, riippuu kumpi sopii hammasväleihisi. Kysy ihmeessä, jos jotain jäi epäselväksi.

        Mulla on "Nousevat ikenet", muualla ei ainakaan TUNNU olevan ongelmia kuin kahdessa yläetuhampaassa ja niiden ikenissä.. Hampaisiin ei sinällään koske eikä vihlo, mutta ikenissä tuntuu aika ajoin hyvin epämukavalta tuntuvaa painetta joka saattaa pitää öisinkin hereillä... Lisäksi lääkärin mukaan minulla on ientulehdus.. En tiedä mikä näihin sitten auttaisi, tuntuu niin vittumaiselta :/ Hammaslankaa kun käytän niin se lipsahtaa aina sinne ikeneen ja sitten tulee verta...


      • hiu
        ÄssäK kirjoitti:

        Mulla on "Nousevat ikenet", muualla ei ainakaan TUNNU olevan ongelmia kuin kahdessa yläetuhampaassa ja niiden ikenissä.. Hampaisiin ei sinällään koske eikä vihlo, mutta ikenissä tuntuu aika ajoin hyvin epämukavalta tuntuvaa painetta joka saattaa pitää öisinkin hereillä... Lisäksi lääkärin mukaan minulla on ientulehdus.. En tiedä mikä näihin sitten auttaisi, tuntuu niin vittumaiselta :/ Hammaslankaa kun käytän niin se lipsahtaa aina sinne ikeneen ja sitten tulee verta...

        ientulehdus.. hammaslääkäri neuvoi vaan harjaamaan sitä ien kohtaa huolellisemmin mis on tulehdus ja käski hakemaan sellaista geeliä siihen jota levitetään siihen kipu kohtaan tavallisesti niin kuin hampaita harjais niin hammasharjalla. kipu on mulla ihan mieletön. tulipahan käytyä mut kipu jatkuu.


      • Omathampaat

        Minun lääkärini kehoitti Desifioimaan hammasharjani hän määrä ostamaan Steryl Brush poretapletteja (Ei resepti tuote)desifioin harjani päivitäin noin 2kk ajan nyt hampaani eivät liiku eikä vuoda suosittelen.
        Nyt desifioin harjani 2viikossa.
        Lueskelin vähän netistä mikä tää ihmeaine on se poistaa biofilmin harjasta. simpeli konsti


      • Yksimikrosiru

        Mulla oli todella paha ietulehdus keväällä flunssan jälkeen. Joku aika sitten pengoin kirjahyllyäni. Kurkkasin yrttikirjan sisään tarkistin tiedot siankärsämön avusta ikeniin auttaa.


    • kfjdglkjfdlgkjxdf

      Minullakin viisaudenhampaan puhkeamisen jälkeen alkoi hammasrivistön taaimmainen (eli viisaudenhampaan vieressä oleva) hammas vaivaamaan. Kipuilua kesti useita kuukausia, eikä viisaudenhampaan poisto auttanut. Hammas/ien oli välillä kipeämpi, välillä vähemmän kipeä.

      Kivun yltyessä ja huomatessani, että kitalakeeni oli kerääntynyt nestettä, menin hammaslääkäriin. Ientulehdus kuulemma, poistivat hammaskiven taaimmaisien hampaiden ientaskuista (jotka olivat ilmeisesti kohtuullisen syvät) hammaskiven. Sain antibioottikuurin ja käskivät harjata hampaat huolellisemmin ja tikuttaa/langoittaa hampaat päivittäin. Nyt käynnistä on useita viikoja ja minulla on edelleen kitalaessa nestekertymä.. Onkohan vaarallista? Ien on hieman arka, mutta ei varsinaisesti kipeä, kuitenkin ilmeisesti edelleen tulehtunut. En oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä, olen kyllä harjannut hampaat 2 krt päivässä huolellisesti ja tikuttanut tai/ja langoittanut päivittäin..

      En ole löytänyt mistään muiden kokemuksia nesteen kertymisestä kitalakeen eikä hammaslääkärinikään siihen oikein mitään kommentoinut. Puhui vain ientulehduksesta..

      Eikä muuten vaadi ientulehdus normaalisti antibioottikuuria :)

    • Ientulehdus

      Pääsette helpolla, on tullut käytettyä Corsodyliä niin että loppuu ja Betadineakin, hampaat harjattu huolellisesti(ja kivulla) sekä verta vuodatettu. Ei parane millään, kai se on pakko hammaslääkärissä käydä kun ei tahdo parantua.

      • laiska langoittaja

        Oma hammaslääkärini suositteli Decapinol suuvettä ja johan alkoi tapahtua. Tämä aine ei myöskään tuhoa omia hyviä bakteereita. Eikä värjää hampaita!


    • minä vaan

      Itselläni oli ientulehdus, ja se oli omasta mielestäni melko paha, mutta loppujen lopuksi parani ihan vain sillä että tehostin hampaidenharjaustani. Ei kaipaa mitään erityiskeinoja.

      • harjaaja1984

        Yhdyn siihen, että hampaita tulee vaan harjata ahkerammin.. minulla on esiintynyt 2009-10 ientulehdus 3 kertaa ja se on viisaudenhampaan vieressä.. olen aika huono harjaan hampaita, mutta alle viikossa lähtee kun huolellisesti harjaa vaan ja useita kertoja päivässä.


    • henkk4123

      Itselläni on ollut ientulehdus jo yli kuukauden olen harjannut hampaita ahkerasti, mutta kun vanha ientulehdus on paranemaan päin toinen tulee samantien. Mitä tässä pitäisi tehdä?

    • asfafasfs

      Käyttäkää sitä hammaslankaa harjan lisäksi! Totta kai tulehdus jyllää suussa jos ei kunnolla sitä puhdista. Minulle tulee ientulehdusta melko herkästi, juurikin jos lankaus unohtuu. Sitten vaan tehostamaan puhdistusta! Jos suun puhdistaa kunnolla ja säännöllisesti, tulehdusta ei pääse syntymään (tai ei ainakaan pahene niin pahaksi mitä keskustelussa on aiemmin mainittu)

    • saara56789

      hei pliis auttakaa mua mulla on ientulehdus ja oon huomenna menossa hammaslääkäriin enkä tiedä sattuuko se kun niitä hoidetaan oon muutenkin arka luontonen :(

      • Ike2012

        Itelläkin tulee verta ikenistä melkein joka kerta kun harjaan. Ja joskus tulee veren maku suuhun ihan kävellessä. Ikenissä ei kuitenkaan ole kipua koskaan. Onkohan tämä joku lievän muodon tulehdus? Niin ja hengitys on kuulemma todella pahan hajuinen? Mitä avuksi?


    • jlkjksljdösads

      itelläni autto lankaamisen/tikuttamisen lisäksi gum paroex suuvesi. sitä ei saa käyttää muistaakseni 2vkoa kauempaa, tappaa bakteerit suusta. itelläni oli kahden hampaan kohdalla todella kipeä tulehdus ja noilla keinoilla sen selätin, pari vkoa kesti että hävis. siitä olikin sitten muutenkin jo hammaslääkäritarkastus ja ei ollut enää jälkeäkään ientulehduksesta. kaikki oli muutenkin onneksi kunnossa. kokeile lisäksi esim tuota gum paroexia(saa apteekeista) ja kokeilet niillä 1-2vkoa ja jos ei auta niin sit hammaslääkäriin soittoa

    • the_road

      Harjaus ja lankaus tarvittaessa klooriheksidiini suuvesi (Paroex tai Corsodyl) ja hammaskivenpoisto/puhdistus ammattilaisen toimesta. Antibioottia tarvitaan äärimmäisen harvoin ja yksinään se ei riitä pysyvään tulokseen.

    • ientulehdusko

      Aina kun syön makeisia, tulee ikenen yksi kohta tosi kipeeks. Nykyään se tulee lhes kaikesta ruoasta. Se on ihan punanen siitä hampaan tyvestä, käytän hammastahnaa, jonka täytys pitää ikenet terveinä sekä extra softharjaa :/ mutta oireet vaan jatkuu! epäilen ientulehdusta.... jos ei se sitä hoida, meneekö se vaan pahemmaksi. pitäskö soittaa hammaslääkärille (en kyllä haluais. pelkään hammaslääkäriä ihan mielettömän paljon.) vai ostaa apteekista suuvettä? äh, oon sairaan huolissani kun lueskelen täältä juttuja mitä kaikkea (suusyövistä vakaviin tulehduksiin) hoitamaton ien tulehdus voi aiheuttaa.... PLIIS NEUVOKAA :'''(

    • Apuvaaa ..

      Mulla on raudat ja ien tulehduksen hoito on tosi hankalaa. Ei voi käyttää lankaa tai tikkuja.. Mulla on turvonneet ja punoittavat ikenet. Kun harjaan tulee verta . Eli varmaankin on ientulehdus. Mutta se puhdistaminen. Auttakaa ! ):

    • Sattuu niin paljon!

      Mulla on kans nyt ilmanny ientulehdusta..harjatessa sattuu ja tulee verta..ienrajassa on jotain "valkoista" ja ikenessä "reikiä" eli ien olisi mennyt rikki?mitä pitäisi tehdä,jatkaa kotona harjaamista vaikka tuntuu että ikenet lähtevät irt vaiko mennä suosiolla hammaslääkäriin? P.s. Jos menen hammaslääkäriin sattuuko se?

    • Andrex979

      Mulla on tosi paha ientulehdus. Aina harjatessa oikeen valuu verta, mutta en viitsisi mennä lääkäriin, sillä mulla on tosi paha fobia siitä.

      • Umppu

        Älä sitten mene.
        Hampilääkäri ajaa sillä mersullaan, eikä yhtään ruikuta sinun rahojen perään.
        Vuoda verta ja pelkää, perkele.


      • Tottakai.
        Umppu kirjoitti:

        Älä sitten mene.
        Hampilääkäri ajaa sillä mersullaan, eikä yhtään ruikuta sinun rahojen perään.
        Vuoda verta ja pelkää, perkele.

        Hampilääkäri ajaa sillä mersullaan ja seilailee sillä purjeveneellään ja valittaa, että palkat on jälkeen jääneet, että taksoja pitää korottaa. Eihän sitä kaikkien pelkopotilaiden perään tarvitse ruikuttaa!


    • lankaaja

      Minulla hammaskiven poisto ja hammaslangan käyttö poisti ientulehduksen.

      Aluksi lankaaminen jopa sattui ja jäi ikävä tunne ikeniin. Mutta muutamassa päivässä alkoi ikenien väri normalisoitua.

      Sama on ollut aiemminkin; En ole langannut hammasvälejä ja lankaus auttaa jopa ilman hammaskiven poistoa hammaslääkärillä.

      Jatkossa aion käyttää hammaslankaa jatkuvasti.

      Hammalangan pätkään voi sitoa kädensijat vaikka klemmareista tai käyttää hammaslankainta. Helpottaa kummasti langan käyttöä, kun ei tarvitse kieputtaa sormien ympärille lankaa.

    • shg-opisk.

      Sähköhammasharjan osto on paras vaihtoehto ja sit siihen hampaiden lankaus ja hammas väleistä riipuen hammasväliharjat tai tikut tai soft picks kumiväliharjat. Harjan tulsi kulkea myös osittain ikenen päällä ja poistaa plakki ja edistää ikenen verenkiertoa. Kuuri luontoisesti voi käyttää klooriheksidiini suuvettä esim. parohex..mutta ei jatkuvassa käytössä, koska siinä on alkoholia mukana. Kielen kaapiminen myös auttaa poistamaan bakteripeitteen suusta. Mieto hammastahna ja esim. meridol. Käynti suuhygienistillä ja hammaskiven poisto..näillä pitäis alkaa ikenet olla kunnossa..pitää vaan muistaa, että se homma on päivittäistä!

    • Terve suu

      Mulla ientulehdus parani alle viikossa ku hammaskivi poistettiin ja pesin hampaita 10 min aamun illoin ja lankasin hampaiden välit.

    • Paniikkissa

      Olen aika huolettomasti pessyt hampaitani parin vuoden ajan. Pesin ehkä noin kerran viikossa tms. Nyt kun eilen pesin, huomasin, että kahden hampaan välissä oli irronnut ien, mitä teen? Harjasin tänään taas aamulla ja nyt ien on aika kipeä siitä kohtaa. Auttakaa! ):

    • liisukka234

      onko parantunut

    • jhgfdvb

      corsodyyliä

      • Momoinu

        Mullakin varmaan ien tulehdus,kun molempien ylähampaiden puolella se kipu ja se taas on hassua että ne pari hammasta siinä edessä eivät oo tulehtuneet? Kumminkin kävin hammaslääkärissä pari päivää sitten ja laittoivat puudutuksen ja kun puudutus lakkasi oli suu todella kipeä siitä toiselta puolelta ja on vieläkin,voisiko johtua siitä? Olen yrittänyt langata ja tikuttaa ja harjata hampaita,mutta ovat niin kipeet,että yksinkertaisesti se ei vaan onnistu :( olen nyt valvonut öitäkin tän takii pitäiskö soittaa hampi lääkäriin?


    • tipitiih_

      Yks hyvä on kans sellanen kun paroex hammastahna aamuin illoin sillä harjaus

    • katsuy.

      Mulla ittelläni on joku kuhmu tuolla enkä tiiä mikä se on ja mun ikenet on tosi punaset ja sattu hymyilla tai niellä sain penisiliini kuurin äitin kaverilta ku se epäili jotai tosi pahaa AUTTAKAA

    • åipougy

      listerine voisi auttaa

    • 12 vuotias poika

      Mulla oltiin todettu jo 10 vuotiaasta asti et ien tulehus sul on et harjaappas hyvin. Olin sillee et ei oikee kiinnosta. Nyt 2 vuoden päästä todettiin erittäin paha ientulehdus et poistettiin hammas kivee joka ikisestä hampaasta,kiillotettiin ja sekä annettiin ohjeet. Menin sit vanhemman kaa ostaa sen läkkeen. Pitää purskutella 1viikon 2krt pv's ja sit pitäis ien tulehus olla parantunu jos hampaat pesen hyvin. Kyl nyt tosi hyvin menny et viel 1 ienleikkaus pitäis tehä ku yhen hampaan kohalta laskee ien. Nii sit ikenet on jo parantunu (:
      Kyl nyt oppii pitäis

    • hihvjg bjn

      lievä keripukki

    • nyt sattuu

      Millä olette hoitaneet kivuliaat ientulehdukset ja kauanko kesti?

    • Tsoko

      Ientulehdusta aiheuttavat hampaiden pinnoilla elävät bakteerit. Niiden poistaminen on ykkösjuttu ientulehduksen hoidossa. Eli kaksi kertaa päivässä harja käteen ja hampaat puhtaaksi. Iltaisin vielä hammaslankaa tai hammasväliharjaa hammasväleihin.

      Kannattaa vähentää kaikenlaista napostelua ja sokerijuomien käyttöä, sillä ne ovat bakteerien polttoainetta.

      Jos plakki on ehtinyt kovettua hammaskiveksi, tulee se käydä poistamassa suuhygienistillä tai hammaslääkärillä. Ei maksa paljoa.

      Ientulehduksen hoito kannattaa, sillä hoitamattomana se saa helposti hengityksen haisemaan ja seurauksena voi olla vakavampia sairauksia, kuten parodontiitti.

      Ammattilaisten kirjoittamaa tietoa ientulehduksesta löytyy täältä:

      http://fi.webdento.com/ientulehdus-oireet-hoito/

    • Nänköhan

      Ajattelin ientulehdusta hoitaa purskuttelemalla riittävän vahvalla alkoholilla suuta ja sitten huuhtelemalla, koska alkoholissa on sokeria?

    • Pirkka_45

      Mulla auttoi hammaslääkärin suosittelema tukihoito Reladent

    • HAMMASLÄÄKÄRI---TÄNNE

      Huuhtelu suolavedellä. Suolaa keitettyä vettä. Jäähtyneenä purskutuksia, ei niellä. Paha ikenen tulehduksen vaihe, esim. paise ikenessä, paljon verenvuotoa: Ei suolan makua heti pois tavallisella vedellä huuhtelemalla, suola saa vaikuttaa suussa.

      Minttutee, salviatee, ei tulikuuma.
      Valkosipulia suuhun?

      Tupakoitsijat: suojaa tulehtunut alue tupakoinnin ajaksi esim. kostutetulla tee-pussilla (suuhun tulehtuneita ikeniä ja hampaita peittämään, tupakoinnin jälkeen pussi pois, suun huuhtelu ja ksylitolipurkkaa tai hammaspesu) tai muulla, esim. vanutupolla.
      (Vaihda sähkötupakkaan.)

      Vaadi nopeaa aikaa hammaslääkäriin.

      Suomalaiset pesevät hampaitaan harvoin. Mistä johtuu? Masennus? Tottumus? Monissa maissa hampaat pestään lähes joka isomman aterian jälkeen.

      Napostele pähkinöitä tai suolapähkinöitä, ei karkkia.

      Syö säännöllisemmin (ei koko ajan vähän).
      Juo limut, energiajuomat ja alkoholijuomat pillillä.

      Jos et jaksa pestä hampaita monesti, pese edes ennen nukkumaanmenoa, hampaat saavat levätä puhdistettuina pidempään.

      Hanki sähköhammasharja.

      Voisiko joku HAMMASLÄÄKÄRI / HAMMASLÄÄKETIETEEN OPISKELIJA / SUUHYGIENISTI kirjoittaa tänne ovatko täällä annetut neuvot suositeltavia???

      Haittaako kiinteän ruoan syöminen pahan ientulehduksen aikaan, olisiko sosekeitto, hernekeitto, vellipuuro, perunamuusi tms. suositeltavampaa?

      Auttaako pieni määrä aspiriinia riskialttiille ihmisille ientulehduksen aikaan estämään verisuonitukoksia (ientulehdus lisää riskiä.) ?

      Poistaako tulehduskipulääke (ketoprofeeni, ibuprofeeni, muu?) ikenen tulehdusta (ei kivun hoitoa vaan tulehduksen hoitoa.) ?

      Miksei kaikkia suomalaisia kutsuta hammas-terveystarkastukseen joka toinen tai edes kolmas vuosi?
      (Säästöjä syntyisi kun ongelmat hoidettaisiin ajoissa.)

      • Hoidoissa_käynyt

        Olipas outoja ohjeita! Sähköharjan käyttö taisi olla järkevin ohje. Ientulehdus taitaa olla aika yleinen suurella osalla ihmisiä. Aina sitä ei edes mielletä, ihmetellään vaan kun hampaita pestessä tulee verta. Ientulehduksen hoito aloitetaan suuhygienistin tekemällä hammaskiven poistolla. Yleensä ientulehdus syntyy siitä että hammaskiveä kertyy ikenen alle. Puhdistuksen jälkeen tarvittaessa tehostetaan hampaiden pesua, sähköharjan lisäksi käytetään hammaslankaa ja/tai hammasväliharjaa. Heti puhdistuksen jälkeen voi käyttää kuurina muutaman päivän Corsodyl geeliä tai Paroex hammastahnaa hammaspesussa ja jos tulehdus oli paha, purskutellaan hetki Corsodyl suuvedellä.

        Hoitoajalla ei välttämättä ole kiire, tulehdusta voi hillitä em. aineilla pesemällä ja huolellisella puhdistamisella, kunnes pääsee hammaskiven poistoon. Hyvää perustietoa löytyy linkistä http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00714
        Pahaksi päässyt hoitamaton ientulehdus voi muuttua parodontiitiksi joka vaatii tehokkaampaa hammaslääkärin hoitoa. Yleensä silloinkaan ei tarvita antibiootteja.


    • Teini22

      Auttakaa joku! Minulla on hampaan yläpuolella ja ihan pieni lovi. Ollut nyt muutaman päivän ja hammastarkastuksessa kävin mutta eivät sanoneet siitä mitään kun koulunpuolesta tuli käsky. Ei satu hampaaseen eikä näy paitsi kun kunnolla katsoo. Harjatessa ikenet hieman arat mutta ei vuoda verta. Voiko tämä johtua nuuskasta ja häviääkö jos lopetan? Nyt olen muutaman päivän harjannut hampaita todella useasti sekä käyttänyt suuvettä. Onko vain ientulehdus vai jotain vakavampaa?

      • Anonyymi

        Ei tulehdus eikä vakavampaa. :)

        Kannattaa hoitaa itseään ajoissa silti. Ajoissa on ennen kuin on kipeänä. Eli kun on vielä terveenä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      54
      2946
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2798
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1947
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1912
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1778
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1422
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe