varhaisjakelu

fahgbrae

Olen lukenut miljoona keskustelua aiheesta, mutta kaikki on joltain vuodelta 2005-2008..

Mutta haluaisin tietää nykyhetkestä. Jos menee jakamaan postia varhaisjakeluun, klo.2.00-6.00, kuinka raskasta työ on? Että nukkuuko silloin sen ajan kun toiset ihmiset on hereillä ja menettää koko kesästä kaiken kivan? Vai miten ihmiset on nukkuneet, jos työaika on ollut tuollainen? Sehän on jokaiselle omanlaista, miten jaksaa, mutta jos menisi nukkuu kaheksalta ja heräis joskus yhdeltä, ja sit postinjaon jälkee nukkuis pari tuntia niin jaksaako sillä, vai pitääkö päivisin sitten vain ruveta nukkuu putkeen kaheksan tunnin yöunet?

Ja mistä näkisi, mikä on palkkaus alalla? En minä jaksa kyllä tehdä yötyötä koko kesää, jos palkka on joku 5E/tunti, kun tarkoitus on kuitenkin saada hiukan säästöön rahaa, ja muuta työtä en saanut kuin tämän varhaisjakelun. Ja millaista se lajittelu on, että kuinka kauan postin lajitteluun menee (tietty riippuu varmaan aika paljon paikasta/määräst yms) että kuinka äkkiä pääsee jakaa postia? Mitä jos saa jaettua postin ennen sitä työajan loppua?

Toivottavasti mahd. moni vastaaa/antaa linkkejä,josta voi lukea ajankohtaisia tekstejä:) Kiitos!

13

9767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zamppa63

      Entisenä (yö)dilkkaajana voin sanoa että voi olla joillekin raskasta, tosin asiat on muuttunu siitä kun ite jaoin; jakelu on myyty postille (silloin Sanoma oy/Leijonajakelu oy). Silloin sillä eli jotenkuten (eli pystyi maksamaan vuokrat ja laskut ja säästönkin jäi jos halus nuukailla), nykyään myös tilaukset vähentyny(reippaastikin), kun ihmiset lukee nettiä ja ilmaislehtiä. Ikälisiä pamahti 4-5v. välein .

      Työnantajallla voi olla vähän eri politiikka nykyään: esim. vuosiloma 4vk (silloin 5vk), talviloma 1vk (silloin 2), työviikko nykyään 5pv (silloin 7pv ja sen jälkeen 1 vapaapv eli kiertävä sellainen[ jos osu viikonloppuun eli n. 1,5:n kk:n välein niin koko vl]).

      Silloin yöjakajat kuului kirjatyöntekijäliittoon, nykyään postiliittoon.

      Varsinaista lajitteluahan ei yöjakelussa ole: jaetaan listojen mukaan joihin tehdään aluksi tilausmuutokset(eli lehtiin ei ole leimattu osoitteita), sitten oteteaan oikea määrä eri yöjakelussa olevia lehtiä usein ns.tasausnipun (hesari) perusteella, muut (pikku-) lehdet otetaan erikseen.

      Sitte semmosta ryntäilyä portaissa, joidenkin mielestä voi tuntua hullun hommalta, joskus esim.liitepäivinä ja sunnuntaina (paksu lehti) voi olla tosi raskasta ja kiireistä (ja myös kelillä ku kelillä). Itse jakelu oli usein selvästi kiireisempää ku päiväpostissa (päiväpostissa tietysti joulut kauheita, ja nykyään meinaa päiväpostissa työpäivät venyä kun on kakenlaista osoitteellista mainosta), mutta kuten sanoin päiväpostissahan se lajittelu vie usein suurimman osan työajasta.

      Sitten tietysti kun yöllä liikutaan, ni helpompi törmätä kaiken maailman hörhöihin/juoppoihin/hulluihin.

      Sit ku on jaettu ni pääsee himaan, tai voihan sitä kysellä ylimääräsiä piirejä jostain, jos tullu sairaus tms. tapauksia.

      • zamppa63

        Ite yleensä nukuin suunilleen parissa erässä n.klo 22-02 n. klo 7-11. Tietysti heitteli usein reilustikin.


    • Mainostenjakaja,,,.,

      jos saat tuotteet jaettua, työpäiväsi on siinä:).
      Kylllä varmaan tarvii kunno unirytmin tohon työhön kuitenkin, vaikka tekeehän ihmiset vakituista vuorotyötäkin.. Eli varmaan parempi nukkua putkeen noin 8 tuntia. Ilta siinä menee, mutta se on vaan tottumiskysymys.

    • jakajajaja

      Itse olin kaksi edellistä kesää töissä varhaisjakelussa pääkaupunkiseudulla kerrostaloalueilla. Oikein sopiva pesti kesätyöksi.

      Riippuen jakajan kunnosta saattaa työ tuntua hieman raskaalta etenkin alkuvaiheessa. Vaikka lehdet ovat yleensä ohuita ja tilaajia vähän, on monilla jakelualueilla paljon hissittömiä rappuja. Muutaman jakeluviikon jälkeen kunto on kylläkin noussut kuin itsestään. Lajittelua tosiaan työssä ei ole, ja pääset lähtemään kotiin heti kun lehdet on jaettu. Palkka kuitenkin juoksee täydestä yöstä vaikka jakaisit lehdet paljon nopeammin.

      Työn asettama henkinen paine riippuu täysin jakajasta. Toisille yötyö ei sovi ollenkaan, mutta minulle se ei ollut mikään ongelma. Menin nukkumaan aina jakelutyön jälkeen ~05:00 ja nukuin hieman puolenpäivän yli. Tällöin aikaa jäi hengata ulkona kavereiden kanssa käytännössä koko päivä aina yömyöhään asti.

      Palkka oli itselläni noin 7.60e per tunti PLUS 30% yötyölisä (pyhinä tuplapalkka). Palkkaa maksetaan arvioidun työajan mukaan, mikä oli minulla yöstä riippuen 2.5h-4h. Työt suoritin kuitenkin yleensä alle kahden tunnin, mutta palkka juoksi tuon etukäteisarvion mukaan. Kuukaudessa käteen jäi muistaakseni ~800e.

      Ainoa negatiivinen rajoite oli lähes mitättömät vapaayöt: 7 1 tai 6 2 (ensimmäinen luku peräkkäisten työ-öiden määrä ja jälkimmäinen vapaa-öiden määrä). Vaikka illat olivat vapaita, ei iltaa pystynyt viettämään esim. alkoholin merkeissä muuten kuin vapaina iltoina, jotka harvoin sattuivat viikonlopun kohdalle. Vastapainoksi rahaa tulee kyllä hieman enemmän.

      Olisin mennyt tänä kesänä kolmannen kerran peräkkäin jakelemaan, mutta sain kuitenkin töitä muualta. Vaikka varhaisjakelu on aina se varavaihtoehto, kyllä sitä aina 1-2kk kesässä tekee. =)

      • fahgbrae (aloittaja)

        kiitos vastanneille. mä olin tänään sopiis siitä hommasta, mulla menee tuo palkkaus vähän eri tavalla.

        Yökorvauksesta ei puhuttu mitään, toivon nyt että sellainen maksetaan. Kai se on pakollista? Mulla on alkusi vain kolmena yönä, jossain vaiheessa tulee sit kunnon viikkoja. Ja jakelu on niin pieni alue, että kestää kuulemma pari tuntia ja sit homma hanskassa. Palkka on mulla joku kuuden-seiskan välillä tuntipalkka.

        Mulle sanottiin, että kannattaa ottaa toinen työ rinnalle, jos saa, koska ei kuulemma tienaa ku jonkun 200e kuukaudessa:\Aika vähänhän se on, mutta toisaalta ei tuo kaks tuntia nyt oo niin pitkä aika, ettei siinä kauheasti tientata. Mut jos nyt ehtis tonnin tienata kesän aikana, niin ois sitten joku parin kuukauden vuokra ensi syksyä varten taskussa, jos ei yhtään tuhlaa. Veroja mulla ei vielä tosiaan lähe, kun mitää en oo tienannu.

        Ja työ lisääntyy kuitenkin kesäkuun jälkeen, tai työpäivät nyt ainaki, jos ei tunnit.


      • JyP,Hifk
        fahgbrae (aloittaja) kirjoitti:

        kiitos vastanneille. mä olin tänään sopiis siitä hommasta, mulla menee tuo palkkaus vähän eri tavalla.

        Yökorvauksesta ei puhuttu mitään, toivon nyt että sellainen maksetaan. Kai se on pakollista? Mulla on alkusi vain kolmena yönä, jossain vaiheessa tulee sit kunnon viikkoja. Ja jakelu on niin pieni alue, että kestää kuulemma pari tuntia ja sit homma hanskassa. Palkka on mulla joku kuuden-seiskan välillä tuntipalkka.

        Mulle sanottiin, että kannattaa ottaa toinen työ rinnalle, jos saa, koska ei kuulemma tienaa ku jonkun 200e kuukaudessa:\Aika vähänhän se on, mutta toisaalta ei tuo kaks tuntia nyt oo niin pitkä aika, ettei siinä kauheasti tientata. Mut jos nyt ehtis tonnin tienata kesän aikana, niin ois sitten joku parin kuukauden vuokra ensi syksyä varten taskussa, jos ei yhtään tuhlaa. Veroja mulla ei vielä tosiaan lähe, kun mitää en oo tienannu.

        Ja työ lisääntyy kuitenkin kesäkuun jälkeen, tai työpäivät nyt ainaki, jos ei tunnit.

        Ite jakelen autolla, lehtiä noin 650 ja aikaa menee noin 3-4h. Ihan mukavaa hommaa ja saa tehdä työtä omassa rauhassa. Kilometrikorvaus 48cent/km, 8e/h Lisät. Kaikilla pitäisi olla samat säännöt laatikoiden sijoittelun suhteen. Vituttaa viedä jollekkin oven viereen kun normaalisti laatikot kadun varressa.


    • peptteppe

      Itse vasta aloitin vähä aikaa sitten. Palkka on yli 8 euroa tunnilta ja siihen vielä huomattavat bensakorvaukset!

      Eilen oli eka jako, etten ollut harjottelijana. Ekalle yölle sattui peittojako, eli aikaa meni ja turhautumista oli odotettavissa. Mulla kun sattuu olee sellanen sokkelo alue, jossa en ole aikaisemmin koskaan hirveästi liikkunut. Siinä sit yrität muistaa ku joku 30 katua, missä järjestyksessä menet, miten ja milloin.. Noh onneksi minulla oli kaveri jelppaamassa ja saatiin työ hoidetuksi ennen klo seittämää! Hitto ku muistais jakokirjan sisällön ulkoa!

    • bob the duunari

      Työ on vaativaa oli kunto kuinka hyvä tahansa ja varsinkin pyöräpiirit vaativat tahdonvoimaa. Aluksi hommaa hidastaa mm. se ettei jakelualue/lista ole tuttu ja lehtiä on paljon. Kun ensimmäiset kerrat on jakanut yksin homma helpottuu ja itse esimerkiksi piirien ensimmäisinä öinä saattaa mennä jopa kahdeksaan/yhdeksään.

      Loppujen lopuksi duuni on erittäin mukavaa ja meillä ainakin ei ole tarkkaa valvontaa työstä, eli työ on erittäin vapaata ja lisäksi saa tehdä kaiken rauhassa yksin. Niin ja tietenkin kuntoo nousee ihan pirusti. Itse kun aloitin juoksin cooperissa noin 2600 mutta nyt vähän ajan jälkeen hipoo jo 3000 metriä.

      Tärkeintä on olla luovuttamatta ekoilla kerroilla kun ei välttämättä onnistu täydellisesti tai vauhti ja kunto ei riitä. Niin ja palkkauksesta sen verran että ittellä on noin 9e /h ja kun tunteja yövuorossa on neljä niin yht 36e PLUS yö- ja pyhäprosentit päälle. Jos joka viikko olet 6 yötä töissä niin palkka on tuhannen paremmalla puolella.

    • mmaaalaistyttö93

      Itse olen jakanut jo reilun vuoden keski-suomen pikkukunnassa. Mukavaa hommaa, ei ole kukaan niskaa hengittämässä ku teet, jos autolla jaat, niin eipä paljoo liikenettä ole :) itsellä menee riippuen kumpilenkki niin joko 1h 45min, tai 2 h 15 min. Palkka on mmielestäni kohtuu hyvä, säästöön menee osa, ja loput käyttöön, kyllä sillä pärjää ellei paris hilton ole :D

    • Loparitmielessä

      Haluan jakaa oman mielipiteeni, kun näyttävät nää vastaukset olevan neljän vuoden takaa..jos joku vaikka sattus ettiin vielä tietoa.
      Ite oon nyt tehny about kuukauden varhaisjakelu hommaa. Teen hommaa firman autolla ja työvuorot ovat 6 2 systeemillä ja työaika on 2.00-6.00.
      Palkka on aivan paska siihen nähden kuinka rankka mun alue on. Kahden viikon jälkeen tuli eka palkka, vaivaset 300€.
      Heitän arviolta, että alueeni sisältää 20-30 kerrostaloa ja muutamia omakotitaloja,joten voin sanoa että näin kuukaudenkin jälkeen ottaa todella koville joka yö. Voihan se vain olla, että mulla on todella huono kunto, mutta ei tommosta kyllä pitkään jaksa. Muunmuassa jalat ovat edelleen todella kipeät ja jumissa.
      Itse en kyllä suosittele tätä työtä kenellekkään..ainakaan mitään vakituista työsuhdetta. Kesätyönä nyt voisi ehkä mennäkkin. Ihan säidenkin kannalta.
      Onhan se kyllä niinkin, että jotkut työt vaan ei sovi kaikille. Jokuhan voi tykätäkkin tästä työstä todella paljon.
      Reitti oli aluksi todella vaikea, mutta itelläni meni ainakin ehkä 4-5 yötä, että opin reitin täydellisesti ja nyt saankin jaettua reitin jo alle 4 tuntiin. Ja siis onhan se ihan mukavaa, kun voi kaikessa rauhassa ajella hiljaisilla kaduilla yksinään jakamassa lehtiä, mutta kyllä siinä ehkä heikkohermoisemmalla tyypillä vois alkaa mielikuvitus vähän laukkaamaan.
      Itse tein niin, että valvoin töihin lähtemiseen saakka ja menin vasta nukkumaan, kun työt olin saanut tehtyä. Sitten nukuinkin sinne klo 15-16 asti. Viikonloppuina kyllä todella vittumaista lähteä töihin. Ja turha kuvitella, et "vitun iisii, käy vaa jakaas vaan pari lehtee ja menee sit nukkumaa" ei. Mä ainakin jaan lähemmäs 300 lehtee(keskiviikkosin enemmänkin) ja kyllä siellä saa ihan ajatuksen kanssa jakaa, että menee varmasti oikeille ihmisille oikeet lehet ja kuka maksanu lehden kotiovelle jne..
      Keksisin varmasti vielä paljon huonoja puolia tästä duunista, mutta eiköhän tossa ollut jo tarpeeksi.
      Voipi olla, että mun jakelut taitaa olla tässä.

    • Loparitmieles

      Korjaan kahdelta viikolta about se 400€

    • Nähtyjakoettuon

      Posti siirsi varhaisjakajat toisen tessin piiriin, jolloin palkat laskivat huomattavasti. Ei mitään järkeä olla enää töissä varhaiskannossa!

    • Anonyymi

      Ei ainakaan hämeenlinnassa kannata mennä varhaisjakelua tekemään. Jos satut saaman työpaikan jolla elää eikä tarvitse enää liittorahoja, sitten irtisanot itsesi niin joutuu odottelemaan työtodistusta, ei vastata sähköposteihin eikä soittoihin. Muutenkin ylimielinen asenne tekijöitä kohtaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe