olen ihmetellyt kun lähes kaikki maistuu nykyisin karvaalta. Mistähän voisi olla kyse. Aloitin kyllä vähähiilihydraattista ruokavaliota mutta en ole noudattanut sitä lähimainkaan orjallisesti. Silti kaikki maistuu vähintäänkin pahalta, Onko joku sairaus josta tällainen voisi johtua?
muuttunut makuaisti?
9
5638
Vastaukset
- Makunystyinen
Minulla on ollut ihan sama oire. Se taisi aivan alussa kestää parikin päivää, mutta yleensä päivän verran tai vähemmän. Kaikki maistuu karvaalta: vesi, maito ja vaikkapa kahvi. Makea ja suolainen kyllä tuntuvat, mutta ennen mauttomat kuten vaikkapa kaurapuuro ovat karvaita.
Olen epäillyt kielen limakalvon kuntoa, joskus se näyttää vähän tavallista punaisemmalta. Myös ravintolisä karnosiini tuottaa jo parin päivän päästä tämän ilmiön. En käytä mitään lääkkeitä, monien lääkkeiden sivuvaikutuksinahan mainitaan makuaistin muutokset.
Olisin kiitollinen, jos palaisit asiaan täällä, jos jotain selviää vaivan taustoista.Esim hammaslääkäri on aina sanonut limakalvojeni olevan kunnossa.- ihmeitä..
ole mitään dieettiä päällä tms? Itselläni esim. vichyvesi maistui eilen tosi karvaalta, tuntui kuin kitalaessa olisi joku "karvas kalvo". Makea yleensä maistan perinteisen makeana, esim. kääretortun tms. Mutta kahvi, vesi, vissyt jopa meloni maistuivat karvaalta,....Mulla on kyl diabeteslääkitys mutta se on ollut jo 7 vuotta ja vasta nyt tuli tuo karvaus..se on ollut mulla kolmisen viikkoa..
- Makunystyinen
ihmeitä.. kirjoitti:
ole mitään dieettiä päällä tms? Itselläni esim. vichyvesi maistui eilen tosi karvaalta, tuntui kuin kitalaessa olisi joku "karvas kalvo". Makea yleensä maistan perinteisen makeana, esim. kääretortun tms. Mutta kahvi, vesi, vissyt jopa meloni maistuivat karvaalta,....Mulla on kyl diabeteslääkitys mutta se on ollut jo 7 vuotta ja vasta nyt tuli tuo karvaus..se on ollut mulla kolmisen viikkoa..
Tosin hiukan kalapainotteista syömiseni on, mutta makuhäiriö sattui ensi kertaa muiden tarjoomuksia syödessä. Olen puhunut tästä vain hammaslääkärin kanssa ilman mitään vastausta. Minulla karvaan maun hetket ovat onneksi lyhyitä, ja niiden ohimeno auttaa unohtamaan. Minulla on paljon erilaisia pikkuilmiöitä, joiden selittäminen lääkärille ei ole helppoa. Lähinnä pistoksia iholla ja kosketusta muistuttavia tuntemuksia käsissä ja jalkaterissä. Muuten tunnen itseni perusterveeksi.
Joskus käytän suun vaivoihin imeskelytablettia nimeltä Bepanthen. Auttaisikohan se tähän vaivaan? - itse en ottanut
Makunystyinen kirjoitti:
Tosin hiukan kalapainotteista syömiseni on, mutta makuhäiriö sattui ensi kertaa muiden tarjoomuksia syödessä. Olen puhunut tästä vain hammaslääkärin kanssa ilman mitään vastausta. Minulla karvaan maun hetket ovat onneksi lyhyitä, ja niiden ohimeno auttaa unohtamaan. Minulla on paljon erilaisia pikkuilmiöitä, joiden selittäminen lääkärille ei ole helppoa. Lähinnä pistoksia iholla ja kosketusta muistuttavia tuntemuksia käsissä ja jalkaterissä. Muuten tunnen itseni perusterveeksi.
Joskus käytän suun vaivoihin imeskelytablettia nimeltä Bepanthen. Auttaisikohan se tähän vaivaan?sikapiikin pitkäaikaisvaikutuksilta. Norjassahan meni moneltakin maku-ja hajuaisti tykkänään. Ja nuo pistelyt iholla kuuluvat myös tuohon kuvioon.
- Makunystynen
itse en ottanut kirjoitti:
sikapiikin pitkäaikaisvaikutuksilta. Norjassahan meni moneltakin maku-ja hajuaisti tykkänään. Ja nuo pistelyt iholla kuuluvat myös tuohon kuvioon.
Kaikki kuvailemani oireet ovat ajallisesti vanhempia. Makuhäikkä tuli ensi kertaa viitisen vuotta sitten. Pistelyitäkin oli ennen sikapiikkiä, tosin pahin tilanne on ollut nyt keväällä.
Tsernobylin säteilylle altistuneillahan on ollut monenlaisia "outoja" oireita. Siellä en tosin ole ollut, mutta ympäristöllinen ärsyke on kyllä käynyt mielessäni. Ilmeisesti hyvin monet aiheuttajat tuottavat rajallisen valikoiman oireita.
Luin joskus tapauksesta, jossa kysyjä ihmetteli hajuaistinssa herkistymistä. Lääkärin vastauksessa mainittiin jokin epilepsian erikoislaji. Huh! Ei kiva sekään.
Jos käyt asiastasi lääkärillä, kertoisitko selityksen. - ihmeitä..
Makunystyinen kirjoitti:
Joskus käytän suun vaivoihin imeskelytablettia nimeltä Bepanthen. Auttaisikohan se tähän vaivaan?ohi. Taas kaikki maistuu normaalilta. Mikähän kumma ohimenevä juttu tuo oli, mutta hyvä kun meni ohi..
- sarjaluonteista
ihmeitä.. kirjoitti:
ohi. Taas kaikki maistuu normaalilta. Mikähän kumma ohimenevä juttu tuo oli, mutta hyvä kun meni ohi..
Minulla puolestaan kaikki on maistunut välillä liian suolaiselta, mm. keksit ja kakut. Ei tarvitse siis olla valmistusaineena suola, kun maistuu liian suolaiselta. Se alkoi jo ennen joulua.
Samalla tavoin se on ollut sarjaluonteista kuin sinun kokemukset. Välillä on ollut 1-2 viikon tauko ja kaikki on maistunut normaalilta.
- Terve elämä!
Onko kunnossa?
- Makunystynen
Makuhermohan kulkee jotenkin korvan kautta. Kun esim. tehdään kuuloketjun korjausleikkaus, makuaisti voi mennä toispuoleisesti. Minulla on voimakas tinnitustaipumus, joka onneksi on ajoittaista, jatkunut tosin vuosikymmeniä. Joku viisas osaisi tarkemmin ehkä yhdistää makuaistin häiriön korvaan. Löytyisiköhän selitys sieltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?465841Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki583216- 1842701
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t122504mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132219- 292151
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/151886- 151578
- 1481379
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2681238