Sinun opettajasi

Varokaa!

Mikä on sinun "opettajasi" koulutus?

Varokaa, teillä on vain yksi ääni ja etenkin kevyen musan puolella "opettajilla" ei ole usein mitään pedagogista koulutusta ja siihen kuuluvaa fysiologista tietämystä.

19

902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seuraava/

      Ja millainen taustamusiikki tähän, ehdotan orudis-mainoksen tunnaria. Aika tiukka lähis pelkistä silmistä ja se syyttävä sormi. Sit johonkin väärää opetusta saaneeseen poloiseen, värjöttelee yksin jossain keskellä ääni menneenä. Soittaa morsettaen oikeaoppiselle opettajalle, minkä jälkeen poistuu kirkkaassa valaistuksessa hampaat välkkyen levytysstudioon.

      • Taisi osua

        eli taidat olla itse yksi näistä "opettajista`


      • netti korjaa kaiken
        Taisi osua kirjoitti:

        eli taidat olla itse yksi näistä "opettajista`

        Kyllä, mainostan lehdessä tunnuksella tule karaoketähden oppiin.


      • piirtämään
        netti korjaa kaiken kirjoitti:

        Kyllä, mainostan lehdessä tunnuksella tule karaoketähden oppiin.

        Ihmeellistä! Yleensä laulajilla on huumorintaju jossa takuu voimassa.

        Kuvailuhan on melkoisen paikkansa pitävä. Alkupuheenvuoron kuvailema tyyppi tuskin omaa oksaansa sahaisi.


    • camillo__

      Ei tietenkään voi haukkua kaikkia pop/jazz opettajia. Mutta onhan se totta, että kevyen laulun pedagogiikka on hyvin nuorta varsinkin täällä suomessa. Tätä varten poppispuolelle onkin tullut CVT eli complete vocal technique antamaan selkeyttä. Mutta ikävä kyllä sekin toimii lähinnä niille, joilla on jo takanaan usean vuoden laulukokemusta esim. klassisesta laulusta. Tai kyllähän CVT:tä aloittelijatkin voi käyttää, mutta se on sama homma kuin söisi täytekakusta pelkän päällyskerroksen. Eli laulaminen ilman pohjaa ei oikeen toimi. Hmm...ellen väärin muista niin ko. CVT:n kehittäjä tais olla itse alunperin klassiselta puolelta.

      • Sopraanoksi

        Kyllä tästä aiheesta on hyvä puhua, ja etenkin nuorten, alle parikymppisten olisi syytä käydä pätevällä opettajalla.


      • opintojaopintoja
        Sopraanoksi kirjoitti:

        Kyllä tästä aiheesta on hyvä puhua, ja etenkin nuorten, alle parikymppisten olisi syytä käydä pätevällä opettajalla.

        ajattelin ihan vakavissani aloittaa syksyllä hevilaulu-opinnot ja nyt mua kyllä jännittää, että mitä tuleman pitää, kun alan kärttää hevilauluopettajaksi sertifioidulta pop/jazz opettajaltani, että mä kans, kun sulla käy nää hevarit muutenkin opissa. Ja hän näyttää olevan aika suosittu heviopettaja, mutta sitä en tiedä, että miten se mulle tulee istumaan. Ja huomasinpa eräällä suositulla hevipändin-keikalla, että laulajalta lähti ääni ja meni karjumiseks..niin ei kait saisi käydä. Eihän oopperalaulajaltakaan lähde ääni kesken spektaakkelin. Ja yksi asia, mistä keskustelua voisi virittää on äänenkuljetusvirheet...siinäpä sitä oli sillä hevilaulajallakin näköjään.Huomasinpa vaan.Että siinä on näillä opettajilla tekemistä.


      • Kysy ja keskustele
        Sopraanoksi kirjoitti:

        Kyllä tästä aiheesta on hyvä puhua, ja etenkin nuorten, alle parikymppisten olisi syytä käydä pätevällä opettajalla.

        Niin ja kysellä opettajan työkokemuksesta, keikkailusta jne, jos ei opettajankoulutusta ole takana. Kuuntele myös opettajan puheääntä, onko terve ja kirkas.


      • hytky
        Kysy ja keskustele kirjoitti:

        Niin ja kysellä opettajan työkokemuksesta, keikkailusta jne, jos ei opettajankoulutusta ole takana. Kuuntele myös opettajan puheääntä, onko terve ja kirkas.

        Höhö, siinä on jo aika yritteliäs yrittäjä jos on puheääni tohjona ja väittää antavansa laulutunteja!


      • Näitä riittää
        hytky kirjoitti:

        Höhö, siinä on jo aika yritteliäs yrittäjä jos on puheääni tohjona ja väittää antavansa laulutunteja!

        hirvee kröhinä ja kähee rikkinäinen ääni


      • Anton___
        opintojaopintoja kirjoitti:

        ajattelin ihan vakavissani aloittaa syksyllä hevilaulu-opinnot ja nyt mua kyllä jännittää, että mitä tuleman pitää, kun alan kärttää hevilauluopettajaksi sertifioidulta pop/jazz opettajaltani, että mä kans, kun sulla käy nää hevarit muutenkin opissa. Ja hän näyttää olevan aika suosittu heviopettaja, mutta sitä en tiedä, että miten se mulle tulee istumaan. Ja huomasinpa eräällä suositulla hevipändin-keikalla, että laulajalta lähti ääni ja meni karjumiseks..niin ei kait saisi käydä. Eihän oopperalaulajaltakaan lähde ääni kesken spektaakkelin. Ja yksi asia, mistä keskustelua voisi virittää on äänenkuljetusvirheet...siinäpä sitä oli sillä hevilaulajallakin näköjään.Huomasinpa vaan.Että siinä on näillä opettajilla tekemistä.

        Joo-o...no Toivottavasti menee hyvin. Kannattaa kuitenkin luottaa sellaiseen joka oikeasti on kouluttautunut opettajaksi/laulajaksi vaikka jossain koulusta, suorittanut tutkinnon jne


      • Pekka k
        opintojaopintoja kirjoitti:

        ajattelin ihan vakavissani aloittaa syksyllä hevilaulu-opinnot ja nyt mua kyllä jännittää, että mitä tuleman pitää, kun alan kärttää hevilauluopettajaksi sertifioidulta pop/jazz opettajaltani, että mä kans, kun sulla käy nää hevarit muutenkin opissa. Ja hän näyttää olevan aika suosittu heviopettaja, mutta sitä en tiedä, että miten se mulle tulee istumaan. Ja huomasinpa eräällä suositulla hevipändin-keikalla, että laulajalta lähti ääni ja meni karjumiseks..niin ei kait saisi käydä. Eihän oopperalaulajaltakaan lähde ääni kesken spektaakkelin. Ja yksi asia, mistä keskustelua voisi virittää on äänenkuljetusvirheet...siinäpä sitä oli sillä hevilaulajallakin näköjään.Huomasinpa vaan.Että siinä on näillä opettajilla tekemistä.

        Äänenkuljetusvirheet? Lauloiko hän rinnakkaisia kvinttejä :-o


      • Niinpä!!!
        Pekka k kirjoitti:

        Äänenkuljetusvirheet? Lauloiko hän rinnakkaisia kvinttejä :-o

        Jo oli taitava hemmo, jos itsekseen rinnakkaisia kvinttejä veteli ;)


      • Kunnes
        Niinpä!!! kirjoitti:

        Jo oli taitava hemmo, jos itsekseen rinnakkaisia kvinttejä veteli ;)

        lähti sitte se ääni :)


        Noh, ehkä kirjoittaja tarkoitti äänenmuodostusta, rekisterivaihdoksia..?


    • Kyselewä

      Mistä tunnistaa ja miten löytää hyvän opettajan? Hyvä laulunopettaja on millainen? mikä toi koulutus pitää olla että on pätevä?

      • Emmä rääkkääkkää

        Esim. Sibelius-Akatemialta valmistunut laulaja. Konservatoriolla myös oma koulutusohjelma, laajuus eri. Jos menet musiikkiopistoon, oletusarvo on että saat oikeaoppista opetusta.


      • karaoketähdet,tähdet
        Emmä rääkkääkkää kirjoitti:

        Esim. Sibelius-Akatemialta valmistunut laulaja. Konservatoriolla myös oma koulutusohjelma, laajuus eri. Jos menet musiikkiopistoon, oletusarvo on että saat oikeaoppista opetusta.

        Kuten yllä. Jos laajemmin ajattelee, on myös varmaan hyvä jos opettajalla ns. kenttäkokemusta juuri siitä tyylistä, johon itse haet opetusta.

        Siis klassinen - klassisten keikkojen ja oopperan ura,
        musikaali - teatteripuolen ura,
        tango ja kevyt - keikka/levytysura, jne.

        Menee nimittäin turhauttavan puolelle, jos oppilas on lupaava poppari, mutta opettajan AINOA uskonto on klassinen laulu. Suomessa on ilahduttavan paljon lahjakkaita opettajia, joiden kokemuspohja on uskomaton.

        Korostan vielä, että kokemuksen lisäksi alla täytyy olla asianmukainen koulutus, mitä laajempi sen parempi.

        Muutenhan koko Suomen laulukansa voisi alkaa pitämään laulutunteja.


      • Juuri näin!
        karaoketähdet,tähdet kirjoitti:

        Kuten yllä. Jos laajemmin ajattelee, on myös varmaan hyvä jos opettajalla ns. kenttäkokemusta juuri siitä tyylistä, johon itse haet opetusta.

        Siis klassinen - klassisten keikkojen ja oopperan ura,
        musikaali - teatteripuolen ura,
        tango ja kevyt - keikka/levytysura, jne.

        Menee nimittäin turhauttavan puolelle, jos oppilas on lupaava poppari, mutta opettajan AINOA uskonto on klassinen laulu. Suomessa on ilahduttavan paljon lahjakkaita opettajia, joiden kokemuspohja on uskomaton.

        Korostan vielä, että kokemuksen lisäksi alla täytyy olla asianmukainen koulutus, mitä laajempi sen parempi.

        Muutenhan koko Suomen laulukansa voisi alkaa pitämään laulutunteja.

        Monet klassisen puolen opettajat eivät itse osaa lainkaan muuta äänenmuodostusta, vaikka niin väittävätkin. He eivät myöskään ole esiintyneet kuin klassista laulaen. (jos edes sitä)

        Ja tangolaulajilla ja tämän tyylin "opettajilla" on valitettavasti usein todella vaikeita ääniongelmia.

        Onneksi nykyään on google, minäkin kannustan etsimään tietoa opettajan koulutuksesta ja esiintymisistä.
        Kanttori voi olla hyvä laulaja ja laulunopettaja, mutta onko hän juuri sinun tarpeisiisi sopivin?


    • Kirkkokuoro jees!

      Suosittelen kaikille vakaumukseen katsomatta kirkkokuoroa. Siellä kuoronjohtaja on yleensä todella tarkka oikeasta äänenkäyttötavasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1003
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      747
    5. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      741
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      707
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      702
    9. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      690
    10. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    Aihe