Ongelma

Vaihdatin kitaraan uudet kielet, normaalia ohuemat mitä yleensä käytän. Virityksen jälkeen huomasin, että ylä-e kieli jää kaikumaan häiritsevästi tietyillä nauhaväleillä sen jälkeen kun olen jo sormen irrottanut. Kaikkein pahimpana tämä ongelma on viidennellä nauhavälillä. Jos esim soitan 5- nauhavälin ja siitä 7- nauhavälin niin ääni on ihan puuroo kun vitos-nauha tuottaa ihmeellisen kaiun joka jää soimaan. kieliä vaihtaessa en tehnyt mitään radikaaleja muutoksia sun muuta, tallan jousta hieman löysäsin ja intonaation tsekkasin.

Kysymys siis kuuluu, mikä voisi olla vialla ja mitä tehdä? aiemmin oo tullu kyseiseen ongelmaan törmättyä vaikka kieliä vaihdettu useita.

6

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homma selkisi lähes tulkoon heti viestin kirjoittamisen jälkeen. kyseessä oli kielten välinen resonointi

    • Kokeile kolmesti

      Siis 08-hin. Fazerin poju sanoi, ettei heillä ole myynnissä edes 08-ja . Asia minkä olisin halunnut kokeilla. Ihan uteliaisuuttani. Siis ohuempia.

      Kaiusta en sano mitään. Kitaran potikkoja joutuu kuitenkin säätämään reilusti, jos haluaa entisen kaltaisen äänen. Esim jos ennen (09-lla ) /, 7, niin nyt 10. Kokeilemalla se löytyy, ei muuten. Esimerkki oli les paul -tyyppisestä kitarasta.

      • vaihdoin ite ernie ball 0.8 settiin. kieliin oon varsin tyytyväinen ja ne on just sitä mitä hain, mut kovasti tahtoo kielet resonoida keskenään. Varsinaisesti se ei ole mikään ongelma koska resonoivan kielen voi ja pystyy dempata. tiedä onko tämä resonointi sit joku ohuien kielien kirous/ominaisuus vai joku asetus päin prinkkalaa. omasta mielestä kyllä kaikki natsaa tallan kulmasta, kielien korkeudesta - intonaatioon jne.
        Tosin en väitä olevani kaikki tietävä kitaran säätöjen suhteen, aina oppii uutta ja oletettavaa on, että hienosäätöä kaipais vielä.


      • Utelias kitara
        PääniOnKuutio kirjoitti:

        vaihdoin ite ernie ball 0.8 settiin. kieliin oon varsin tyytyväinen ja ne on just sitä mitä hain, mut kovasti tahtoo kielet resonoida keskenään. Varsinaisesti se ei ole mikään ongelma koska resonoivan kielen voi ja pystyy dempata. tiedä onko tämä resonointi sit joku ohuien kielien kirous/ominaisuus vai joku asetus päin prinkkalaa. omasta mielestä kyllä kaikki natsaa tallan kulmasta, kielien korkeudesta - intonaatioon jne.
        Tosin en väitä olevani kaikki tietävä kitaran säätöjen suhteen, aina oppii uutta ja oletettavaa on, että hienosäätöä kaipais vielä.

        mutta oli ihan pakko nostaa mikrofonit ylemmäksi, ääni oli sen verran outo. 010:staä siirtyessä 09:iin ei tarvinnut tehdä mitään muutoksia, mutta 08 oli kuin toiselta planeetalta.

        Mistä muuten saa 08 ohuempia kielisarjoja? Siis musiikkiliikkeestä Suomessa? En kehu 08 vaan kerron, että nyt sormeni mahtuvat niin kitaran kaulalle, että C7 ottaessani en demppaa osaa kielistä vahingossa. Se on ihan järkisyy kokeilla vielä ohuempia vaikka suurimat ongelmat ovat 08 mukana menneet. Että 08 ohuemmat kielet ovat uteliaisuutta. Sitten kun ohuet kielet on kokeiltu, kokeilen onko mitään syytä käyttää 010 paksumpia kieliä.


      • Utelias kitara kirjoitti:

        mutta oli ihan pakko nostaa mikrofonit ylemmäksi, ääni oli sen verran outo. 010:staä siirtyessä 09:iin ei tarvinnut tehdä mitään muutoksia, mutta 08 oli kuin toiselta planeetalta.

        Mistä muuten saa 08 ohuempia kielisarjoja? Siis musiikkiliikkeestä Suomessa? En kehu 08 vaan kerron, että nyt sormeni mahtuvat niin kitaran kaulalle, että C7 ottaessani en demppaa osaa kielistä vahingossa. Se on ihan järkisyy kokeilla vielä ohuempia vaikka suurimat ongelmat ovat 08 mukana menneet. Että 08 ohuemmat kielet ovat uteliaisuutta. Sitten kun ohuet kielet on kokeiltu, kokeilen onko mitään syytä käyttää 010 paksumpia kieliä.

        Tietääkseni 0.7 settiä ei suomessa ole saatavilla, taida olla koskaan ollutkaan. Mitä muistan jonkun 0.7-0.8 settiä käyttävän kitaristin valitelleen, että joutuu suurimmaks osaks tyytymään 0.8 settiin kun 0.7 ole suomesta saatavilla. olisko ollu hurricanesin kitaristi aikonaan joka tämän sanoi, mene vannomaan kyllä.


      • PääniOnKuutio kirjoitti:

        Tietääkseni 0.7 settiä ei suomessa ole saatavilla, taida olla koskaan ollutkaan. Mitä muistan jonkun 0.7-0.8 settiä käyttävän kitaristin valitelleen, että joutuu suurimmaks osaks tyytymään 0.8 settiin kun 0.7 ole suomesta saatavilla. olisko ollu hurricanesin kitaristi aikonaan joka tämän sanoi, mene vannomaan kyllä.

        Pakko vielä sen verran sanoo 0.8 setistä, että se tosiaan on juuri sitä mitä hain. Oon aina soittanu suht kevyellä tatsilla ja useimmiten koverrettu otelaudalla niin kyseinen setti sopii minulle kuin nyrkki silmään. Bendit tuntuu entistä luontevammilta ja tykkään saundista joka on vähän kirkkaampi/ohuempi mitä paksummilla seteillä. Suurin ärsyke mitä paksummissa kielissä tosiaan näin, oli juuri bendaaminen. Vaikka koverretulla otelaudalla bendaaminen ei juuri helpompaa voisi ollakkaan niin silti sitä mielummin bendaa kevyesti & nauttien ennemmin kuin joutuu pakottamaan kielet voimalla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe