Olen seurustellut kumppani kanssa nyt yli vuoden ja tämä kevät on ollut aikamoista alamäkeä ja riitoja on ollut paljon.
Aina riidoissa kumppani heittäytyy marttyyriksi. Jos kerron että jokin hänen sanomistaan tai tekemistään asioita on loukannut minua hän kääntää aina tilanteen itselleen että "hän on vain niin paska ihminen ettei osaa tehdä mitään muuta kuin aina väärin". Joka riidassa vika löytyy siis aina minusta.
Hän puhuu todella halveksuvasti minulle tärkeistä asioista kuten harrastuksestani. Monesti tuntuu että minun pitäisi osata lukea hänen ajatuksiin jotta osaisin tehdä oikein ja olen tämän monta kertaa sanonut että en voi lukea hänen ajatuksiaan vaan hänen täytyy kertoa ne minulle.
Hän kääntää aina riidat niin että ne ovat minun vikojani että minä olen se joka on aina tehnyt väärin. Hän ei lyödä itsestään ollenkaan vikoja mutta aina marttyyriksi heittäytyessään sanoo olevansa paska ihminen. En ymmärrä moista itsesääliä.
Tuntuu ettei minulla ole mitään oikeutta kertoa tai sanoa kun olen tullut loukatuksi. Monesti en jaksakkaan sanoa jos jokin asia loukkaa koska asia kääntyy kuitenkin niin että vika on minussa enkä haluaisi riidellä yhtään. Mutta monen tälläisen pienen loukkaamisen jälkeen en tarvitse kuin pienen asian ja olen aivan ihmisraunio ja vain itken. Olen kertonut kumppanilleni että hän saa minut siihen kuntoon.
Lisäksi kumppanini on erittäinen mustasukkainen. Hän vitsailee minulle muista todella useasti vaikka olen sanonut että muut eivät minua kiinnosta ja pyytänyt häntä lopettamaan, mutta sama jatkuu silti. Lisäksi olen saanut monia syytöksiä että minulla olisi juttua muiden kanssa vaikka minulla ei ole koskaan ollut yhtään mitään. Miespuoleisista kavereistakin tulee syytöksiä ja pelkään jo morjestaa heille heidät nähdessämme koska pelkään siitä tulevan syytöksiä.
Onko tämä henkistä väkivaltaa? Onko kukaan samassa tilanteessa? Rehellisiä ja suoria mielipiteitä kaivataan!
Henkistä väkivaltaa?
76
7204
Vastaukset
- bsvfgvbsdb
on narsismia.... ja joo kyllä ton voi laskea myös henkiseksi väkivallaksi. Toi että riidan päätteeksi alkaa sanoo että on paska ihminen ym. on vain manipulointia jotta sinä tuntisit tilanteessa syyllisyyttä ja perääntyisit ja pyytäisit anteeksi. Sillä lailla hän osoittaa jälleen olleensa itse oikeassa, sinä väärässä. Narsistit eivät ikinä näe itsessään ikinä mitään syytä vaan aina se on toisen syy oli tilanne mikä tahansa. Henkisellä väkivallalla yritetään nujertaa toisen itsenäisyys, luottamus itseensä, jotta häntä olisi helppo manipuloida ja pompotella narsistin oman pillin mukaan. Se on oma asiasi siedätkö sellaista vai ei.
- enn-ii
niin mietin tuota narsismia itsekkin. Olen monesti riidan yhteydessä sanonut että hänen ei ole mikään pakko kanssani olla jos en kerta tee mitään oikein että hän on vapaa lähtemään jos niin haluaa mutta kertaakaan hän ei ole lähtenyt?
Minusta myös tuntuu että jos hänellä menee muulla rintamalla kuin meidän suhteessa huonosti hän ikään kuin siirtää ja "kostaa" sen minulle yrittämällä haastaa riitää kanssani. Ja vaikka sanon etten halua riidellä hän saa kuitenkin minut jotenkin syylliseksi asioihin.
Monesti myös riidassa kun sanon suoraan miten asiat ovat miten hän on tehnyt minua kohtaan väärin hän alkaa oikein itsesäälivästi pyytelemään anteeksi ja puhumaan itsestään oikein säälivästi ikäänkuin olettaisi että alkaisin säälimään häntä.
Voiko tälläinen henkinen väkivalta muuttua fyysiseksi? Hän ei ole ikinä satuttanut minua fyysisesti ei yrittänyt tai edes uhannut tehdä niin - Tuota...
enn-ii kirjoitti:
niin mietin tuota narsismia itsekkin. Olen monesti riidan yhteydessä sanonut että hänen ei ole mikään pakko kanssani olla jos en kerta tee mitään oikein että hän on vapaa lähtemään jos niin haluaa mutta kertaakaan hän ei ole lähtenyt?
Minusta myös tuntuu että jos hänellä menee muulla rintamalla kuin meidän suhteessa huonosti hän ikään kuin siirtää ja "kostaa" sen minulle yrittämällä haastaa riitää kanssani. Ja vaikka sanon etten halua riidellä hän saa kuitenkin minut jotenkin syylliseksi asioihin.
Monesti myös riidassa kun sanon suoraan miten asiat ovat miten hän on tehnyt minua kohtaan väärin hän alkaa oikein itsesäälivästi pyytelemään anteeksi ja puhumaan itsestään oikein säälivästi ikäänkuin olettaisi että alkaisin säälimään häntä.
Voiko tälläinen henkinen väkivalta muuttua fyysiseksi? Hän ei ole ikinä satuttanut minua fyysisesti ei yrittänyt tai edes uhannut tehdä niinEiköhän se kuitenkin ole loppujenlopuksi aika yhdentekevää, minkä diagnoosin miekkosen otsaan lätkäisee. Hän nyt on sitä mitä on.
Olennainen kysymys onkin se, miksi jatkat hänen kanssaan? Sanot hänelle, että hän on vapaa lähtemään ja ihmettelet, miksi hän jää. Etkö itse olisi vapaa lähtemään? Kuulostaa nimittäin siltä, että itse voit suhteessa hyvin huonosti ja nyt vielä mietit, onko mahdollista, että hän alkaa jossain vaiheessa lyömään sinua lättyyn. Eihän tuollaisessa ole järjen häivää. Ihan sama, olisiko tyyppi luokiteltavissa luonnehäiriöiseksi vai ei.
Ota nyt järki käteen ja mieti, mitä saat irti tuollaisesta suhteesta. Miltä tulevaisuus tuon miehen kanssa näyttää? Haluatko edes mitään tulevaisuutta hänen kanssaan? - vlblbnn bnb
enn-ii kirjoitti:
Voiko tälläinen henkinen väkivalta muuttua fyysiseksi? Hän ei ole ikinä satuttanut minua fyysisesti ei yrittänyt tai edes uhannut tehdä niinväkivalta on paljon pahempaa kuin fyysinen sillä henkinen väkivalta lopulta nujertaa mielesi ja itsetuntosi ja vaikuttaa psyykkeeseen loppuelämäksi. Ja mitäpä olisit ilman henkistä hyvinvointia. En osaa sanoa muuttuuko henkinen väkivalta fyysiseksi, se on ihmisestä kiinni. Niin tai näin kumpikin on pahasta ja erittäin väärin toista ihmistä kohtaan.
- sanoa
Tai sitten kyseisellä henkilöllä on jonkinasteinen persoonallisuushäiriö. Tuo on niin tuttua =( Se kuinka pahaksi tilanne tulee kehittymään on vielä arvoitus, mutta antaisin yhden neuvon jota kannattaa harkita; lähde suhteesta nyt heti kun vielä pystyt ja kun teillä ei ole vielä lapsia.
Itse työstän erittäin vaikeasti luonnehäiriöisestä ihmisestä eroa tällä hetkellä - alkuun käytös oli juuri em. tyylistä ja muuttui vuosien saatossa todella arvaamattomaksi ja vaaralliseksikin, hän on raunioina eikä sanojensa mukaan tiedä mitä tekee ja miksi - lääkitykset ja terapiat eivät ole tilannetta ratkenneet.
Minä olen pian raunioina ja on pieniä lapsia, joiden kanssa minun pitää jaksaa. - tonzzzzaqw
vlblbnn bnb kirjoitti:
väkivalta on paljon pahempaa kuin fyysinen sillä henkinen väkivalta lopulta nujertaa mielesi ja itsetuntosi ja vaikuttaa psyykkeeseen loppuelämäksi. Ja mitäpä olisit ilman henkistä hyvinvointia. En osaa sanoa muuttuuko henkinen väkivalta fyysiseksi, se on ihmisestä kiinni. Niin tai näin kumpikin on pahasta ja erittäin väärin toista ihmistä kohtaan.
Fyysinen väkivalta on pahempaa, koska siinä useammin lähtee henki... U know???
- että näin:
no sinun ei auta kuin sanoa että haluat lähteä
Miehesi on narsisti luonne vikainen .- ö
Jos mies on ihan oikeasti narsisti, ei hänelle kannata kertoa, että haluaa lähteä. On paljon turvallisempaa vain lähteä.
- narsistin tuttu
Olen samaa mieltä aiemman kirjoittajan kanssa, että on selkeästi narsisti. Myös tuo aiheeton mustasukkaisuus kuuluu kuvioon ja mahdollisesti jossain vaiheessa väkivalta muuttuu fyysiseksi. Sinuna lähtisin aika äkkiä pakoon. Narsisteilla on omalaatuinen tapa sitoa ihminen itseensä eli heistä vapautuminen on yleensä aika hankalaa. Itse he voivat tehdä ihan mitä vaan eli heille itselleen ei ole minkäänlaisia sääntöjä, säännöt kosvevat vaan toista osapuolta. Luepa netistä lisää narsismista, uskon, että löydät asialle vahvistusta. Narsismia on monenlaista.
- sdfghölkjhgf
Vai niin. Minusta miehellä on olematon itsetunto ja hän käyttäytyy juuri niin kuin naiset. Menkää hei kommentoijat itse saunantaakse...
- ei pahis
lopeta se heti, et saa kun kunnolla kuonoon. Tuollaiset ihmiset pitäisi viedä saunan taakse ja lopettaa.
- kirpakka2
Samassa veneessä ollaan, olisin voinut itse kirjoittaa saman. Talvella oli kriisin tynkää ja mies ehdotti silloin eroa, olin jo hommannut itselleni kämpänkin kun hän kuitenkin pyörsi puheensa ja yhteiseloa jatkettiin. Virhe. Sen jälkeen on ollut yksi "sä petät mua"- episodi ja lukuisia mykkäkouluja. Reilu viikko sitten mulla tuli mitta täyteen ja nyt olen muuttamassa eri osoitteeseen. Narsistin kanssa en ajatellut loppuikääni elää. Tämäkin aika oli liian pitkä, saa tovin keräillä itseään kasaan.
- jassu45
niin aina ihmiset vaan ei sovi yhteen .. toinen on "kovempi" luonteeltaan ja kestää enemmän vastoinkäymisiä kuin toinen.toiset käsittelee asioita erillailla ja mikä tässä tilanteessa on otetava huomioon on se että toista ihmistä ei voi muuttaa ja riidassa AINA se että ihmiset ei riitele vaan asiat..
- 589_:RTYU
jassu45 kirjoitti:
niin aina ihmiset vaan ei sovi yhteen .. toinen on "kovempi" luonteeltaan ja kestää enemmän vastoinkäymisiä kuin toinen.toiset käsittelee asioita erillailla ja mikä tässä tilanteessa on otetava huomioon on se että toista ihmistä ei voi muuttaa ja riidassa AINA se että ihmiset ei riitele vaan asiat..
Mutta tuo ei auta jos toinen ihminen on sairas niin kuin esimerkki tapauksessa on , vai onko täällä nyt pari kirjoittajaa jotka lukeutuvat esimerkki tapuksiin , toivottavasti ei !!!1
- shfdhfs
Minusta tuntuu, että teillä molemmilla on vielä kasvamisen paikka. Riiputte toisissanne vaikka olette onnettomia keskenänne. Hakekaa apua tai erotkaa. Se on juuri näin yksinkertaista.
- 123698547_åäp
Kuulutko itse samaan kastiin kuin kirjoittajan mies kun sanot tuollaisen mielipiteen,, hyi häpeä!!!!
- nrtrvhlvasgnlvhnh
123698547_åäp kirjoitti:
Kuulutko itse samaan kastiin kuin kirjoittajan mies kun sanot tuollaisen mielipiteen,, hyi häpeä!!!!
Taitaa sulla olla vähän päässä vikaa, vajakki.
- shfdhfs
123698547_åäp kirjoitti:
Tässä mitään kasteja tarvita. Haluan vain kysyä, miksi tyttö on vielä miehen kanssa kun on onneton. Ja samalla, miksi mies saa käyttää valtaansa naiseen ilman että nainen kunnioittaa itseään niin että lähtisi pois, tai sanoisi että meidän on nyt haettava apua, että tilanne ei parane tästä. En häpeä en tosiaankaan. Olen itse ymmärtänyt oman osuuteni myös sen suhteen miksi annoin käyttää itseäni joskus narsistin kanssa. Jos minulla olisi ollut parempi itsetunto, olisin aikanaan jättänyt narsistin aiemmin. Nämä asiat perustuvat riippuvuuteen ja menneisyyteen, josta ei ehkä ole vielä niin tietoinen...
- shfdhfs
nrtrvhlvasgnlvhnh kirjoitti:
Taitaa sulla olla vähän päässä vikaa, vajakki.
Se joka toista haukkuu, on itse vajakki. Miehet usein ulkoistavat vikansa, naiset taas märehtivät mitä vikaa heissä on. Valtataistelut on hyvä katkaista ja sen vuoksi ehdotin että terapia tai ero. Turha sitä on pidemmälle jatkaa. Sillä huonossa suhteessa ei saa olla. Se aiheuttaa lisää huonoa. =/
- 0.0
Olen pian 13 vuotta täyttävä tyttö.
Minulla on vakavia perheongelmia.
Ensinnäkin, isäni on alkoholisti. Toiseksi, äitini ei välitä minusta ollenkaan ja hän on melkein aina töissä.
Ja sitten vielä, pikkusiskollani (8v.) on dysfasia, eli hän ei osaa hyvin puhua. Lisäksi hän vihaa minua.
Joka ikinen viikonloppu, kun isälläni on vapaata, hän vetää tietysti änkyräkännit. Kännissä hän on hyvin ärtynyt ja arvaamaton. Hän lässyttää minulle aina kännipäissään ties mistä, ja jos väitän vähänkin vastaan tai käsken hänen häipyä, hän usein karjahtaa minulle todella kovaa, läpsäisee minua, pitää minua koko viikonlopun nälissäni tai voi käydä jopa kimppuuni. Lisäksi minun täytyy hoitaa pikkusiskoani koko ajan, tehdä hänelle ruokaa, laittaa hänet ajoissa nukkumaan ja kun koulua oli, hänet piti joka aamu herättää kouluun, laittaa aamupalaa, vaatteet, tarkistaa että läksyt oli tehty ja laittaa taksiin. Aina kun isäni makaa sammuneena sohvalla, on pubissa tai hortoilee kännissä ties missä, minun täytyy aina huolehtia talosta.
Vaikka siskoni onkin pieni, hän on todella väkivaltainen ja kiroilee kovasti eikä hänellä ole koulussa yhtään ystäviä, ja hän on erityisluokalla erikoiskoulussa. Tiedän että hän on ärsyttävä, mutta en mahda sille mitään. Passaan häntä joka päivä, ja hän vain hakkaa minua, haukkuu minua ja kertoo vanhemmilleni että kiusaan häntä (vaikka asia ei ole niin) ja sitten saan aina selkääni. Minun täytyi vielä hoitaa oma koulunkäyntini. Olen vaihtanut koulua kerran, vanhassa koulussa minulla oli kamalaa. Ihmettelen että sain tehdä niin. Koulumatkani uuteen kouluun on 10km, ja vanhempani eivät ikinä vieneet minua kouluun. Sain aina pyytää pikkusiskoni taksikuljettajalta, että pääsisinkö samalla kyydillä, kun koulumme ovat lähekkäin. Sain onneksi luvan, mutta silti, vaikeaa antaa vanhemmilleni tätäkään anteeksi. Äitini on täynnä itseään. Hän vihaa minua yli kaiken, vaikka yritän aina olla hänelle mahdollisimman ystävällinen. Aina aniharvoin kun hänellä on vapaata, hän vain tappelee isäni kanssa, hemmottelee siskoni pilalle ja haukkuu minua ja pakottaa minut tekemään kaikki kotityöt. Ymmärrän kyllä että minulla on vastuuta, ja hän tekee vielä vuorotyötä eli hän on usein yöllä töistä tullessaan väsynyt, ymmärrän senkin, mutta voisi hän VÄLILLÄ TEHDÄ ITSEKIN JOTAIN. Kaikki rahat mitä hän palkassaan saa, hän käyttää kosmetiikkaan ja alkoholiin. Hän ei ole alkoholisti eikä hän ole kännissä koskaan ollutkaan, mutta hän nauttii alkoholia joka ilta kotiin tultuaan.
Kun isäni ja äitini on kotona ja isäni on humalassa, tappelu on aivan kamala. He tappelevat koko ajan, nalkuttavat toisilleen koko ajan, karjuvat molemmat todella kovaa ja ovat melkein toistensa kimpussa. Lisäksi isäni on monta kertaa humalassa uhannut tappaa äitini, minut ja siskoni. Hän rikkoo vihaisena tavaroita, paiskoo tavaroita ja kiroilee kovasti, jopa huorittelee äitiäni. Äitini on aina soittamassa poliisille, tekemässä itsemurhaa ja milloin mitäkin. Lisäksi isäni on usein pikkusiskoni kimpussa, hakkaa häntä, läpsii häntä ja karjuu hänelle. Äitini puolustaa vain siskoani, mutta itse olen hänelle kuin ilmaa.
Olen aina ollut koulukiusattu. Kokeeni ja todistukseni ovat aina olleet todella huonoja.
Koulussa ei ole ollut ketään, jolle olisin voinut ongelmistani kertoa. Kun pyysin koulukuraattorille aikaa,
hän vain selitti, että minun täytyisi muuttaa jollekin sukulaisellemme hoitoon. Mutta, ainut sukulaisemme on vain mummoni, joka on jo todella vanha, potee kaikenlaisia vaivoja ja valittaa niistä ym. Eli en todellakaan haluaisi hänen luoksensa, vaikka hän minulle tärkeä onkin. Koulussa minulla on vain yksi ystävä, joka ei välitä minusta juuri ollenkaan. Hän ei ole soittanut minulle koko kesänä, laittanut ainuttakaan tekstiviestiä ym. Hän on varmaan unohtanut minut. Mutta hänessä oli se hyvä puoli, että hän oli ainut joka minua kuunteli, hän ymmärsi minua. Hän asuu hyvin kaukana, en voisi hänenkään luokse muuttaa.
Lisäksi minun täytyy huolehtia lemmikeistämme, joita meillä on paljon. Olen sietämään perhettäni koko ikäni, ja tämä on aina ollut samanlaista. Olen lopen uupunut ja tulossa hulluksi. Öisinkään en saa unta, koska en ikinä tiedä, mitä seuraavana päivänä tapahtuu. Tiedän, että ongelmani on vakava, mutta en tiedä, minne ottaisin yhteyttä. Varsinkin isäni on saatava hoitoon. Olen ehdottanut asiaa hänelle, mutta sain siitä selkääni, ja sen jälkeen en ole asiasta juuri sen koommin puhunut. Hän käy onneksi sentään töissä, mutta harvoin. Suhteeni perheeseeni ovat todella huonot. En usein puhu kenenkään perheenjäseneni kanssa, ellei ole pakko. :(
Tässä on minun ongelmani.
Toivottavasti ymmärrätte minua ettekä pilaile asian kanssa.
Vaikka olenkin nuori, niin olen kyllä kovasti tätä maailmaa nähnyt.- 987_ÖPÅ
No sinun täytyy mennä puhumaan koulusi psygologille että järjestää teille uuden kodin , mitä tänne kirjoittelet . Tai siskosi kanssa lääkäriin ja pyytä apua ! Ei tuo mitä kirjoitit kuulu ollenkaan kirjoittajan alkuperöäiseen viestiin .. Tiedän tä'ytyy mennä siskon kanssa sosiaalivirastoon !!
- Avulias aikuinen
Itse en osaa auttaa, koska en ole ammattilainen enkä ole itsekään vastaavaa onneksi kokenut. Mutta apua saa kun tietää mistä hakee. Näillä pitäisi päästä alkuun:
Lasten ja nuorten puhelin ja netti: http://www.mll.fi/nuorille/lnpn/
Kattava lista eri palveluista: https://www.turvakoti.net/fi/mista apua/mista apua lapsille ja nuorille/ - Tane76
Tämä menee nyt off-topic. Mutta en voinut olla kirjoittamatta. Mullakin on ollut kova lapsuus, myös 13v vuoden iässä. Eri tavalla kuin sulla nimimerkki "sama", mutta joka tapauksessa olen ollut vanhemmista sekä veljestäni irtaallaan ja kokenut kaikenmoista henkistä väkivaltaa.
Ai hitto. Tuli paha olo kun luin sun juttuasi. Olen nyt 34v (!!!) ja korjannut kaikkia paskoja pitkän aikaa, mutta nyt elämä on voittanut. Samaa en halua sinulle. Jotain pitäisi tehdä jo nyt. Ekaksi menisin koulukuraattorin juttusille, pyytäisin hälle säännöllisiä käyntejä. Kai asiasta uskaltaa kertoa parhaille ystäville. Kuraattori ehkä osaisi neuvoa miten asiassa etenisi - niihin neuvoihin ei minulla ole eväitä. Mutta nyt oikeesti sun itse pitää kaikesta huolimatta tarttua asiaan ja ottaa yhteyttä luotettavaan ihmiseen.
Tsemppiä! Usko elämään ja siihen että kaikki kääntyy joskus parhain päin. Olet vahvempi kuin uskotkaan. - onnea matkaan
Onko sinulla sukulaisia kenelle voisit soittaa.Sellaisia jotka voisi auttaa ja hakea vaikka teidät luokseen? Jos ei ole ,mene käymään sosiaalitoimistossa ja kerro siellä että haluat apua tai soita auttavaan puhelimeen.Jos on kotona paha tilanne ja kova riita,voit soittaa myös poliisit paikalle,kun ne tulee sanot että haluat apua koska tilanne on jatkunut kauan.Tunnetko ketään naapuria kuka vois auttaa sinua ? Älä jää enää kärsimään vaan hae apua ajoissa.Jos teillä on kirkko tai sen toimistot lähellä,sieltäkin voit hakea apua,siellä on työntekijät sitä varten.Kyllä kaikki vielä järjestyy,hyvää kesää sinulle!
- Lies
Oot niin pieni ite vielä, ettei sun pitäis huolehtia saako isäsi tai muu perheesi apua- sun pitäis saada itellesi apua, huolehtia ensisijaisesti itsestäsi, koska vanhempasi eivät tee sitä puolestasi niinkuin kuuluisi, ja päästävä pois tommosen perheen luota. Ite otin 16-vuotiaana yhteyttä sosiaaliviranomaisiin kun kotona oli hankalaa, siitä on 15 vuotta aikaa, ja nykyään on kaikki auttavat puhelimet ja netistä löytyy varmasti neuvoja kenen puoleen kannattaa kääntyä. Kyllä sulle sijoituspaikka löytyy, vaikkei olisi omia sukulaisia keiden luokse mennä. Surullista, että tilanteesi on mikä on, oman mielenterveytesi kannalta hae apua!! Ei pienen ihmisen pidä kantaa tuollasta taakkaa ja vastuuta, 13-vuotiaan pitää vielä saada olla lapsi. Paljon voimia ja uskoa, että asiat järjestyy tavalla tai toisella!!
- *Arwen
Mikäli koulussasi on koulukuraattori, juttele hänelle tai oman alueesi sosiaalityöntekijälle. Kuulostaa siltä, että vanhempasi eivät tällä hetkellä kykene huolehtimaan sinusta ja siskostasi vaan tarvitsette ainakin väliaikaista, ehkä jopa pidempiaikaistakin sijoitusta. Sinun vastuullasi ei ole huolehtia koko kodista, vanhemmista, siskosta (joka on vieläpä erityisen tuen tarpeeessa!) vaan tämän pitäisi olla aikuisten eli vanhempiesi tehtävä. Lisäksi joudut olemaan henkisen ja fyysisen väkivallan kohteena, eikä tarpeistasi huolehdita riittävästi. Voimia kovasti sinulle ja siskollesi, ansaitsette saada kasvaa ja elää mahdollisimman huoletonta elämää ja sinäkin keskittyä oman minän etsimiseen (nuoruusiän tärkeä kehitystehtävä :-), kouluun, harrastuksiin, yms!
- mf
Ota yhteyttä mannerheimin lastensuojeluliiton puhelimeen nro 116 111, puhelut on maksuttomia, älä laita eteen suuntanumeroa, siellä on aina aikuinen joka ehtii kuunnella ja auttaa sua,
Valoa ja voimaa sulle pikkuinen - huh huh
tämä taisi olla provo.
- miksi sanotaan
sellaista sanotaan,se on mammanpoika,eli äitin pikku mussu,ja usein väärin ymmäretty,,saanu kaiken kakarana,,ja isona,ja osaa käyttää tilanteet hyväkseen.
- 598_TYUIO
juu mut tuskin tuossa nyt on tästä kyse.
Kuule, tuo kumppanisi tapa toimia ei lopu, vain pahenee.
Lähde suhteesta nyt kun se vielä on noinkin tuore. Jos jäät, alat pikku hiljaa itsekin uskoa olevasi syyllinen. Menetät itsesi, eikä mies koskaan hyväksy sinua sellaisena kuin olet. - oma kirjoitukseni
mieheni myös osaa kaikki kääntää minun syyksi. pikkuhiljaa olen alkanut saamaan siitä kylläkin tarpeekseni, onneksi mieheni on hiukan alkanut perääntymään. tiedä sitten mitä mielessään suunnittelee. itse suunnittelen lähtöä, olen kylläkin suunnitellut jo kauan ja aina sanon itselleni että seuraavasta ja seuraavasta lähden...pieni tyttö pinnasängyssä vain ehkä estää...
- pinnasänky
Se pieni tyttö siellä pinnasängyssä pitäs olla se syy, miksi lähdet pois. Millasen ihmisen mallin ja lapsuuden sille haluat antaa pienelle ihmisen taimelle?
- david754
we'll if you want me talk to him. i may i have old school rules i can teach him or he have this year hard maype he needs time out
- nöff, nöff
Älä pilaa omaa elämääsi tuollaisen miehen vuoksi!! Löydät itsellesi hyvän ja paremman miehen!!'
Tuollainen mies ei koskaan muutu paremmaksi!!
Usko häntä, kun hän tietää itsekin olevansa paskamies!! Päästä hänet menemään ja jatka omaa elämääsi niin kuin itse haluat!! - homikko
henkistä väkivaltaa. Vaikea sanoa mikä persoonallisuushäiriö, mutta varmasti joku. Tuore suhde, joten helpompi lähteä. Valmistele lähtö omassa päässäsi vaivihkaa - henkisesti, taloudellisesti ... tavarat, uusi koti yms valmiiksi ja sen jälkeen kerrot mitä aiot tehdä - ja katoat. Ei kannata uhkailla lähdöllä eikä etukäteen vihjailla mitään. Hyvä ystävä tai kotiväki tai joku muu luottoystävä avuksi ja järjestely käyntiin. Nämä ihmiset eivät muutu. Olen itse Niskavuorelta kotoisin ja pärjännyt elämässäni sekä henkisesti, rakkaudellisesti, ammatillisesti ja taloudellisesti erittäin hyvin, mutta kerran elämässäni erehdyin narsistiin ja täytyy kyllä todeta, että kontalleen veti meikäläisen muutamaksi vuodeksi. Siis järkyttävin kokemus koko elämäni aikana. Olin tuntenut tämän narsistin yli 10v mutten tiennyt hänen "kotiminästään" mitään. Katoa ennekö on myöhäistä - pidät sitä vielä myöhemmin elämäsi suurimpana tekona. Kun narsisti iskee, ei auta oletko viisas, tyhmä, rikas, köyhä, heikko, vahva ... taitavimmat kusettavat jopa psykiatreja yms,.
- nuori vielä
olen täysin samaa mieltä kirjoittajan "homikko" kanssa. itse olin samassa tilanteessa ja tunsin ko henkilön n vuoden verran ja muutettiin yhteen. siitä se helvetti pikkuhiljaa alkoi. tulin raskaaksi jonkin aikaa siitä kun muutettiin yhteen. ei herraa kiinnostanut olla luona viikonloppuisin tai iltaisin kun olin raskaana vaikka olisin kaivannut silloin miestä eniten! lapsi tuli, kaikki muuttui (hetkeksi). sitten alkoi pahoinpitelyt ym. kaikki syy laitettiin mulle (joskus olin syyllinen, mutta useimmiten en. Silti pahoinpitely ei ole se, mitä saa tehdä jos vaikka onkin kenen syy.) ja aloin olemaan henkisesti ja fyysisesti väsynyt vauvanhoitoon ja "miehenhoitoon". elätin erittäin pienellä äitiyspäivärahoilla kaikki 3 ihmistä ja maksoin vuokrat. isäntä osteli milloin mitäkin ja pyysi multa rahaa milloin mihinkin. olin tyhmä ja kiltti ja aina puhuttiin mut kaikesta ympäri ja luvattiin mitä milloinkin. oli riitaa ja ihania hetkiä ymym. n. vuoden päästä erottiin ja sen ajan koin vaikka ja mitä. oltiin erottuna n 4kk ja kaikki alko mennä taas hyvin ja mut puhuttiin ympäri ja itkettiin ja ikävöitiin ym.... luulin että ihminen voi muuttua oikeesti kun sain muualtakin kuulla että herra olisi muuttunut... muutin hänen luokseen (otin lopputilin töistä jossa olin ollut n 4kk, irtisanoin kämpän ja muutin monen sadan km päähän miehen luokse.) kaikki meni hyvin n 3kk ja siitä alkoi uusi helvetti. asunnossa piti asua vuosi enkä voinut muuttaa heti pois. sitten uhkailtiin ja kiristettiin kaikilla henkilökohtaisilla asioilla joidenka takia en ottanut eroa. kun vuosi tuli asuttua asunnossa muutin takaisin mistä olin tullut. ihme ja kumma, pääsin muuttamaan. nyt exä muutti lapsen takia myös tänne ja on erittäin mustasukkainen kaikesta. olin tyhmä, sinisilmäinen ja kadun kaikkea mitä en aikaisemmin ole tehnyt. nyt tajuan missä tilanteessa olen oikeasti ollut, ja mietin hetkiä monesti. tilanteesta en ole vieläkään päässyt yli, ja näen painajaisia koko hommasta usein. mietin vain että "miksi?" .... haluan olla yksin lapsen kanssa ja en tiedä uskallanko koskaan ottaa miestä itselleni jos koen samaa uudestaan. ainut hyvä tässä on se, että jos joskus erehdyn parisuhteeseen niin tiedän tasan tarkkaan millaista käytöstä en hyväksy ja minkälainen henkilö on mahdollisesti tulevaisuudessa, jos löytyy samantyylisiä piirteitä. en silti toivo tällaista kenellekkään ja tulee paha olo kun lukee juttuja tai kuulee että joku joutuu kärsimään samanlaisista vielä.... ymmärrän siis hyvin, jos joku kokee jotain mutta ei voi lähteä. alkuun itellä oli "syy" että on lapsi en halua olla yksinhuoltaja. se ei ole ikinä syy ja kyllä siinä pärjää vaikka olisi köyhä. mutta joskus on jotain mitä toinen tietää ja kiristää sillä. itselläni oli OIKEASTI jotain millä mua kiristettiin enkä uskaltanut lähteä. lopulta tein ratkaisun että ihan sama miten käy ja mitä käy mutta en voi ja pysty olemaan tässä suhteessa enää. lapsenkin kannalta!
tähän tautiin on yksi lääke: ERO!!! - hope...
Samaa mieltä, saman kokenut, sitä kesti aivan liian kauan n.15v., nämä ihmiset eivät muutu, ovat patologisia valehtelijoita, vievät läheiseltään kaikki voimat ym. Samoin elämäni järkyttävin kokemus. Sitä olisi jatkunut edelleen jos en olisi laittanut siihen itse stoppia. Ei kannata pilata elämäänsä sellaisten ihmisten kanssa, meillä on vain tämä yksi elämä jokaisella. Ei sitä tosin varmaksi voi sanoa tästä kirjoituksesta kuinka paha narsisti poikaystävä on mutta vaikuttaa että jonkin verran ainakin, ja se on paha luonnevika jota toinen ihminen ei pysty muuttamaan.
- vääntynyt rautalanka
onhan se kyllä niin että ei olis riitoja ellei olis naisiakaan.
ja taitaahan se olla niinkin että se mies tuntee olevansa paska ja ettet taida paljoa häntä arvostaa.
ja se mustasukkaisuuskin on yleensä niin että sitä on jos siihen antaa tarpeeks aihetta.
huumorilla kannattais yrittää sillä pääsee vaikestakin paikoista yleensä aika helpolla.
sekin on tyhmää että pitäis lempata toinen jos asiat ei suju ...miksi sitten on sen ottanut ja luvannut rakastaa.
enemmän saa kun laittaa ne asiat silleen ettei tarvis riidellä ja olla mustasukkainen ym ... molempia tässä tarvitaan.
nykyajan ihmiset vaan eroilee ja yrittelee uudestaan ja taas ei suju.
vastoinkäymisistä huolimatta jos jaksaa yrittää niin kyllä siitä saa palkinnon jossain vaiheessa .
mä ainakin oon aikapaljon näitä mielipiteitä vastaan joita tässä on esitetty muka asiantuntevasti ... varmaan kaikki eronneita kun eivät ole osanneet elää yhdessä , kyllä se vaan on niin että se joka ennen muutama vuosi sitten oli se ihana johon rakastui , on vieläkin se sama ihminen ja kun teillä ei oo vielä mennyt ihan pieleen kaikki niin saatte elämänne vielä pelastettua kun puhutte asioista ja kerrotte miltä molemmista tuntuu.
ei teidän mistään pitäis kilpailla keskenään vaan yrittää yhdessä yhteisiä asioita .
ugh olen puhunut.- et tiedä mitään
kokemusta tällaisista ihmisistä. Siinä ei auta hyvä tahto eikä kaiken tekeminen jokaikisen perheenjäsenen eteen. Ei mikään.
- nuori vielä
sinä vääntynyt rautalanka. asioista ei vain aina voi puhua kun siitä ei tule mitään. itse olen sitä mieltä että pitää puhua mutta omassa suhteessani siitä ei toisen osapuolen kanssa tullut muuta kuin paha riitä. lue yllä oleva teksti jonka kirjoitin. siinä en muistanut mainita, että suhdetta on omalta osin yritetty kaikella tavalla: otin huomioon, tein kaikkea mahdollista mutta mikään ei auttanut. se vain ei joskus joillekkin auta! olet selvästi samaa tyyppiä narsistien kanssa.
- aeja
Elin itse saman kaltaisessa tilanteeessa 23 (!!!) vuotta. Mieheni oli varsin itsekäs -ainoa lapsi- joka näki aina ensin omat tarpeensa.... lasten tai minun tarpeet eivät oikeasti kiinnostaneet häntä lainkaan. Niin kauan kun hänellä oli hyvä olla, asiat olivat ok, mutta kun hänellä ei ollut kivaa, ei ollut kivaa meillä muillakaan. Käsittämätöntä on se, että hän ei KERTAAKAAN puolustanut minua tai lapsia missään tilanteessa! Ei, jos esim. olin jostain eri mieltä appivanhempieni kanssa, hän seisoi aina vanhempiensa rinnalla. Selän takana hän sitten kyllä haukkui vanhempiaan.....
Riitamme johtivat aina kuvaamaasi tilanteeseen: kun kerroin, mikä minusta tuntui pahalta, hän ryhtyi marttyyriksi: "en ole tajunnutkaan, että olen noin paska ihminen...." Sitten hän alkoi itkeskellä -sillä seurauksella, että minä aloin lohdutella häntä, vakuuttaa, etteivät asiat nyt niin pahasti ole..... ja kuvio päättyi useimmiten sovintoseksiin. Hän sai taas kerran, mitä halusi, minä pyörsin puheeni ja aiemmin kertomani huolet ja harmitukset saatettiin painaa villaisella. Hän ei suostunut keskustelemaan asioista, vaan poistui paikalta, koska "en suostu riitelemään kanssasi". En halunnut riidellä, vaan kertoa, että en voinut hyvin! Sitä hän ei tietystikään halunnut kuulla.
Muutama vuosi sitten sairastuin masennukseen. Samoin nuorempi lapsemme. Mieheni katseli tilannetta vuoden, ja ilmoitti sitten, että on löytänyt naisen, joka ymmärtää häntä minua paremmin. Hän lähti -ja niin kiinni olin hänessä, että rukoilin häntä jäämään. Tyhmä. Nyt, kolmisen vuotta myöhemmin, olen tajunnut olleeni narsistin vallankäytön kohteena. Terapiani jatkuu vielä pitkään.- naaaan
pystyn niin samaistumaan tuohon tekstiin. (itse olen vasta 23) tuli sellainen olo kuin lukisi omasta elämästä. mieheni on aivan samalainen ja olemme seurustelleet vasta 1,5 vuotta. Sen verran meidän riidat eroaa, että yleensä se olen minä joka loppujen lopuksi itkee. Mies kuitenkin kuittaa senkin vaan "ompa taas aihe pillittää" tai jotain muuta tuon kaltaista. Tunnen itseni koko ajan enemmän ja enemmän riittämättömäksi. Kuin en osaisi tehdä mitään oikein. (hän haukkuu mm. ihan normaaleista arkipäivän asioista esim. jos olen unohtanut maitotölkin pöydälle. Jos hänelle käy niin niin itse en jaksa nähdä vaivaa valittaa asiasta vaan nostan tölkin jääkaappiin) sitten kun yritän puolustautua hän lähtee pois ja sanoo ettei jaksa kuunnella. Muutenkin minusta tuntuu, ettei hän kunnioita minua ollenkaan. Hän kokee kaiken vain valittamisena, eikä ymmärrä ollenkaan että minulla on välillä paha olla. Hän ei myöskään halua että puhun ystävilleni suhteestamme, koska se ei hänen mielestään kenellekkään kuulu. Hän ei kuitenkaan itse halua kuunnella, joten joudun patomaan kaiken sisääni. Olen aina ollut todella vahva ja tasapainoinen ihminen. Myöskin teinivuosina kun kaikki kaverini veti ranteet auki, jaksoin ajatella positiivisesti ja kuunnella muita. Myöskin nauroin koko ajan ja kaikelle. nykyään tuntuu etten osaa enää nauraakaan. En jaksa edes pitää yhteyttä ystäviini ja välillä tuntuu etten löydä elämästäni mitään positiivista. Kaikki menee joka osa-alueella päin mäntyä. Välillä stressasin myös hirveästi työasioista. Mieheni ei silloinkaan tukenut minua ollenkaan vaan valitti kun olen koko ajan niin ynseä, ja miten se ärsytti häntä. Hän ei missään vaiheessa vaivautunut kysymään, mitä minulle kuuluu. Olen jo miettinyt olenko mahdollisesti masentumassa. Ainut mikä auttaa jaksamaan on perheeni ja (ironista kyllä) se että rakastan kyseistä miestä suunnattomasti ja kun emme riitele (tai hän ei hauku minua) meillä menee hyvin. Hän kertoo usein rakastavansa minua, eikä hän koskaan riidan päätteeksi ole lähtenyt mihinkään vaikka on uhonnutkin. Ja viimeaikoina hän on ruvennut jo tajuamaan ja pyytelemään anteeksi käytöstään. Tietystikkään kaikki ei ole hyvin jos koko ajan joutuu pyytelemään anteeksi. Mutta jos nuo narsistin oireet voivat viitata mieheeni niin onko mahdollista, että narsistikin voi oppia olemaan inhimillinen vai onko eroonpääseminen ainoa ratkaisu oman henkisen hyvinvoinnin turvaamiseksi?
- Enn-iiI
23 vuotta? Tuota mitä kerroit riidoistasi on suoraan kuin minun ja kumppanini riidoista. Lopussa minun olisi aina pyörrettävä puheeni.
23 vuotta on pitkä aika, sinä olet yksi niistä harvoista jotka sellaisen ajan ovat kestäneet, nostan sinulle hattua siitä ajasta ja siitä että pääsit siitä irti!
- anselmimanta
siinä tilanteessa kun olet kertonut loukkaantuneesi että mitä hän kuuli sinun sanovan. Mulla on myös saman laisia tilanteita miehen kanssa jotka johtuu siitä ettei hänellä ole työkaluja keskustella tilanteesta. mutta mä oon opetellut kysymään kun hän reagoi kuvailemallasi tavalla " Mitä kuulit mun sanovan?" se auttaa kun joutuu toistamaan kuulemansa. Mun miehen lapsuudessa ei oo opetettu puhumaan tunteista ja se opettelu vanhana on vaikeampaa kuin nuorena ja niistä johtuvista tunnelukoista johtuu myös se ettei pysty kohtaamaan toisenkaan tunteita.
- tappuriina
Jos teillä on vasta vuosi takana, kyllä se tuota rataa useamman vuoden päästä menee vielä paljon pahemmaksi. Täytyy sanoa, että mustasukkainen ei parannu koskaan. Anna hänen mennä, oli kuinka itsesäälinen tahansa.
Been there, done that and won't do it again! Mä olen ollut 2 kertaa samassa tilanteessa ja molemmisssa on ollut kyse miehen huonosta itsetunnosta. Mustasukkaisuus meni toisessa tapauksessa niin sairaalloiseksi, että en edes voinut käydä rauhassa missään. Olisi pitänyt vain istua kotona miestä viihdyttämässä. Harrastukseni ja kaverini eivät 1. miehelle kelvanneet. Toiselle puolestaan sain raportoida kaikki tekemiseni. Tuin molempia sekä taloudellisesti että henkisesti. 1. miehen jälkeen olin niin alemmuuden tuntoinen, että kuvittelin etten kelpaa kenellekään. Toisin on onneksi todistettu :) tsemppiä ja kaunista kesää!
- mam 80
itse olin juuri tuollaisen miehen kanssa naimisissa 10 vuotta ennen kuin mitta tuli täyteen lopullisesti,enkä toivo kenenkää kestävän yhtä kauan.
harkitse tarkkaan,onko suhteessa niin paljon hyvää,että haluat jatkaa?? koska on hyvin epätodennäköistä että hän muuttuu,tilanne menee lopulta vain pahemmaksi luultavammin.
meillä käytiin välillä pitkiäkin keskusteluja,ei toki ikinä puhumalla,koska ne päättyi aina juuri siihen että kaikki on minun syytä ja jouduin lohduttamaan vaikka olin varmasti useinkin itse se joka oli aivan hajalla. lopulta en voinut sanoa missään asiassa vastaan,etenkään sen jälkeen kun alkoholi astuo kunnolla kuvioon,koska mies alkoi uhkailemaan itsemurhalla ja pari kertaa sitä yrittikin.
pitkillä tekstiviesteillä/ sähköposteilla sain välillä hetkeksi miehen miettimään,voisiko hänessäkin olla vikaa ja vasta kun aloin puhua erosta vakavasti,hän vannoi ja vakuutti muuttuvansa. -tyhjiä lupauksia kaikki kuten kaikki muukin mitä hän vuosien aikana lupasi..
oman elämän kokoaminen itselläni tulee kestämään vielä vuosia,että tohtisin alkaa uuteen suhteeseen,ilman pelkoa,vaikka erosta on jo 2 vuotta. eikä tämä mies ole jättänyt minua vieläkään rauhaan koska yhteisten lasten takia kuitenkin joudutaan pitämään yhteyttä. hän kyselee yhteisiltä tutuilta ja jopa lapsilta yhtenään tekemisiäni ja on useaan otteeseen uhannut minun mahdolliselle tulevalle miehelle tehdä selväksi että kuulun hänelle,vaikka hän itse on aloittanut jo monta lyhyttä suhdetta.
ihan vasta ymmärsin itsekin että suurimmaksi osaksi hänen käytös johtuu narsismista,se on sairaus,mutta ei syy saada sääliä jonka takia pitäisi kenekää jäädä pitämään tällaista ihmistä pystyssä,he kyllä pärjäävät vaikka muuta väittävät,usein jopa muita paremmin,koska osaavat miellyttää ihmisiä halutessaan ja hakea ihailua oikeista paikoista. - Ard
Kysymys kuuluukin jos on noin hirveää, miksi et itse laita poikki.Voihan hänessä narsistin vikaakin mutta ennemmin kun naisille tyypillisesti keksimmen miehelle jonkun hirveän korjaamattoman psyykkisen vian voimme myös olettaa että hän on kokematon/kärsii alemmuuskompleksista.Se vitsailu siitä miten katselet muita on voi olla vain hänen tapansa ilmaista olevansa peloistaan siitä että olet lähtemässä lätkimään jonkun rokkarirentun kanssa koska tahansa.Tätä kun ei osata keskustella niin siihenhän ne suhteet sitten kaatuvatkin kun sitä jankutusta ei jaksa kuunnella.
Palatakseni tosin ekaan lauseeseen, et maininnut asiaakaan miksi hänen kanssaan olisi mukava olla yhdessä, miksi et vain ole laittanut poikki. Taidat olla narsistin otteessa. Kannattais lähtee , kun sulla on noin paha olo. Mulla on kokemusta tosta 4 vuotta ja se meni siihen,että mietin jo itteni tappamista.Mies haukkui ja kaikki oli aina minun vika. Mitä ikinä teinkin tein sen väärin hän ei nähnyt itsessään mitään vikaa. Onneksi ero tuli. Sinä päivänä,kun olin saanut tavarani omaan asuntoon olo oli kevyt ja helpottunut.
- minstyc
Mä oon itse samanlainen Mulkku, tai sitte meitä on kaksi meidän suhteessa.
Mustasukkaisuuta ei ole koska ei meitä parempaa paria ole riitelyssä ja toisemme syyttelyssä, ei ole aikaa mustasukkaan. Olen hetero Mies. - hm taäapojgäoh
Onhan niitä muitakin persoonallisuushäiriöitä kuin narsismi (joka nyt vain sattuu olemaan muotia), ja oireet saattavat mennä päällekkäin. Ei siis pidä heitellä diagnooseja noin vain.
Kirjoita miehelle kirje, jossa sanot asiat niin kuin täällä kirjoitit. Pyydä myös kirjallinen vastaus. Jos hän ei siltikään ymmärrä, tai aloittaa riidan, en ehkä näe että kannattaisi jäädä..? narsistien uhrit tuki ry:n nettisivuilla, ja ne julkaisee myös lehteä. Itsellä kymmene vuoden kokemus narsismista parisuhteessa. Monet merkit täyttyvät tässä, plus läheisriippuvuussuhteen merkit.
- Reilu2kymppinen
Kaikki ei ole samanlaisia, Omat parisuhteeni menivät juuri tuon narsismin takia varmastikkin metsään, ja kuten joku aiemmin kirjoitti, se johtuu lähinnä lapsuudesta. Henkilö joka on moraalisesti heitteille jätetty nuorena (ei ole oppinut käsittelemään tunteitaan, eikä ole oppinut puhumaan niistä eikä ottamaan muiden tunteita huomioon) on aikuisena varsin vaikea parisuhteessa, ja niin kauan kun seurustelu jatkuu on muuttuminen hyvin vaikeaa, en tiedä miksi. Mutta sitten kun tulee jätetyksi, pysähtyy miettimään missä meni vikaan? varsinkin jos asioita on aikaa miettiä ja asuu yksin. Nyt sitten kun seuraavan kumppanini löydän, yritän koko ajan olla olematta kaikkea sitä mitä edellisessä olin, siis niitä huonoja asioita haluan välttää. Seurustelu on silloin varsinkin vaikeaa jos molemmilla on ollut samanlainen vaikea lapsuus, kummatkin hakevat hyväksyntää ja tukea ja jos ei sitä saa, niin pahoittaa mielensä. Riitely on normaalia parisuhteessa, ainakin omasta mielestä, asiosta ollaan eri mieltä, mutta pitää osata sopia. Myönnän virheeni, valitettavasti se on liian myöhäistä eräitten asioitten suhteen.
Luepa tämä:
Mies haukkuu itseään paskaksi ihmiseksi ja luulee sinun etsivän toisen. Huomaatko hauskan yhteyden näillä kahdella asialla? Mies siis tajuaa, että kukapa paskan kanssa olisi.
Puhu suoraan ilman valtavaa tunteenpaloa. Jos mies sanoo olevansa paska ihminen, hän tekee sen kotoa opitulla tavalla kääntääkseen itsensä uhriksi. Tähän peliin täytyy tietysti vastata oikein esim. antamalla - syyllistymättä itse - toisen olla vapaasti omaa mieltään. Sano myös, ettei ole tervettä haukkua itseään paskaksi, itsetunto huononee. Tärkeää on, ettei mies saa "paskoittelulla" sitä mitä haluaa, jotta se ei motivoisi samaan uudelleen.
Kun mies halveksii harrastuksiasi, sano taas yksinkertaisen asiallisen napakan suoraan, että se on epäkohteliasta ja niin ei tule tehdä. Ja jälleen olet antamatta ainoatakaan "säälipistettä" "paskoittelun" takia.
Kun mies saa mustasukkaisuuskohtauksen, kysy pohtivasti, onko hän koskaan ajatellut miksi hän epäilee pettämistä ja niin usein. Luultavasti hän vastaa, ettei ole ja/tai ei tiedä. Kysy edelleen, eikö se olisi tärkeä tietää, koska siitä ei tule kiva olo. Tietäminen vapauttaa harhaluulosta, jossa syy on sinussa.
Perussyy tämän narsistin tms. ongelmiin on siis kotona pieksetty huono itsearvostus. Se puskee eri tavoin esiin, kuten kerroit, vaikka toinen yrittää alkeellisin keinoin pitää itseään kasassa. Kannattaa ottaa asenne, jossa et ota uhrin tai syytetyn roolia vaan näet tilanteet potilas-hoitaja-näkökulmasta. Alat siis hoitamaan potilasta kuntoon. Tilanteenne saattaa olla vaikea, sillä noita kavereita kait harvoin lyhyessä ajassa kasvatetaan terveiksi. Vakavuusaste toki vaikuttaa. Aina toki voi yrittää ja onpahan tehnyt elämässään jotain hyvääkin, kun saanut kasvatettua miehen - edes vähän. Onnistumisen tunne on varmasti palkitseva.Jos miehen kasvattaminen tuntuu ällöltä, lähde kävelemään. Noita kavereita on kait sen pari prosenttia väestöstä ja kaikkialla (kotona ja töissä) aiheuttavat sosiaalisia ongelmia. Tervehtyminen on hankalaa ja hidasta sekä lisää jopa itsemurhariskiä, kun potilas tajuaa tilanteensa ja laskeutuu valheellisesta pilvilinnasta montun pohjalle. Jos varhaislapsuudessa on joutunut olemaan sairaassa opissa, on siitä vaikea oppia pois, ellei mahdotonta.
Naiselle tuo on kova koulu siitä, että pitää itsearvostuksensa kunnossa. Naiset ovat niin herkästi syyllistämässä itseään ja ottavat asiat henkilökohtaisesti. Narsisti/Psykopaatti/Sosiopaatti jos mikä, on korkeakoulu sillä saralla. Koeta nähdä asiat sairaalloisen mielen oirehtimisena ja tuskailuna, äläkä liitä itseäsi siihen. Sinä olet vain ulkopuolinen seuraaja mielen tuskaillessa itsensä kanssa ja sylkiessä tuskaansa ympäristöön eli tietysti ensimmäisenä ja eniten lähimpään ihmiseen kuka se ikinä onkin. Voimia!
- kickazz
Yhteystiedot piiloon, jos otat eron. Koeta hoitaa niin, ettei kaverit välitä uusia yhteystietoja miehelle. Jos et eroa vielä, pidä huoli, ettei lapsia, omistusasuntoa tai muita sitoumuksia ilmaannu, jotta olet vapaa lähtemään, kun aika on.
vakavasti punnitsemaan sitä onko miehesi sinulle niin rakas, että haluat edelleen yrittää saada suhteen toimimaan. Kenenkään ei pitäisi olla tarve kasvattaa toista ihmistä vaikka parisuhteessa YHDESSÄ kasvetaankin. Miehesi selkeästi kohtelee sinua jo henkisen väkivallan tasolla eikä sinun tule sitä kestää. Omassa entisessa suhteessani oli täysin samat kuviot kunnes pitkän taistelun jälkeen tajusin ettei mies rakasta minua vaan itseään mutta henkisellä väkivallalla hallitsee myös täysin minua. Puhu miehesi kanssa täysin suoraan ihan asialinjalla, älä huuda äläkä raivoa vaan keskustele ja nosta kissa pöydälle. Jos hän ei vieläkään reagoi asiaan mitenkään anna hänen myös selkeästi tietää, ettet ole suhteessa tyytyväinen ja haluat miettiä onko hommassa enää mitään järkeä. Rakkaus asiassa tietysti ratkaisee mutta pelkkien tunteiden johdatuksella ei pidä asiaa ratkaista. Muista ajatella myös itseäsi järjellä! tsemppiä minkä ratkaisun ikinä teetkin! :)
- Epäminä
Se mitä kirjoitit voisi olla ihan täysin minun itseni kirjoittama. En siis lähde uudestaan kirjoittamaan jo sanomiasi asioita, mutta osaan hyvin samaistua tunteisiisi. Meillä samoista asiosta "keskusteltiin" lopuksi joka viikko, eli se hyvän yhteisen ajan ja kuluttavan ajan suhde muutui ihan päinvastaiseksi, kuin mitä se parisuhteessa pitäisi olla. Lopuksi en saanut esim. olla miesystäväni luona yötä, jos olin menossa esim. työpaikan pikkujouluihin tai tyttökavereiden kanssa ulos, koska hän ei kestänyt sitä, että näki kun laittaudun "muita varten". Kerran hän kehitti sitten riidan jälleen niistä samoista vanhoista asioista ja oikeastaan heitti minut ulos. Tilanteessa ei oikeastaan ollut muuten mitään uutta, päätin vain, etten mene takaisin, vaikka hän pyytäisikin. Se päätös myöskin piti ja siitä olen tosi tyytväinen. Omaa itseään ja sitä omaa kovan kolauksen saanutta itsetuntoa- ja luottamusta on saanut eron jälkeen vähän keräillä, mutta ei se haittaa. Ja tuohon ihan viimeisimpään kysymykseesi: se on eräänlaista henkistä väkivaltaa, kyllä. Se, että toinen pönkittää omaa huonoa itseluottamustaan saamalla sinut voimaan huonosti, ei ole oikein, joten toivon, että ymmärrät lähteä suhteesta ennen kuin se tekee enemmän harmia. Seuraava askel henkisen väkivallan jälkeen on usein fyysinen ja niistä tilanteistahan naiset lähtevät pois ihan yhtä huonosti. Tsemppiä ja rohkeutta.
- Et ole yksin
Hei enn-ii,
Suosittelen sinulle luettavaksi saman kirjan kun itse sain: Sata tapaa tappaa sielu. Tuija Välipakka ja Arja Lehtosaari. Tässä ote kirjasta:
" Narsistille ominaista on huono itsetunto, vaikka juuri se ei näy päällepäin, ja sitä hän haluaa pönkittää keinoilla millä hyvänsä. Narsisti haluaa huomiota ja ihailua, jopa negatiivinenkin huomiointi riittää. Sitä, että jää vaille huomiota, narsisti ei kestä. Narsisti osaa manipuloida ihmisiä ja hän tuntee minänsä hajoavan, ellei saa määrätä kaikesta. Hän mitätöi ympärillään olevia ja nostaa itsensä muiden yläpuolelle. Hän terrorisoi läheistensä elämää ja saa heidät usein uskomaan, että vika on heissä itsessään. Usein henkisen väkivallan jatkumona on fyysinen väkivalta, muttei aina". - ringa.w
elämäs helpottuu.
oikeasti, ei turhia tunteiluja vaan lemppaa mäkeen.
itselläni oli sama tilanne ja se vaan paheni. lopulta tilanne meni siihen että mies lukitsi mut huoneeseen eikä antanut olla kontktissa ulkomaailman kanssa.
pelasta itses vielä kun voit:) - ??????
Saat käännettyä "Aina riidoissa kumppani heittäytyy marttyyriksi. Jos kerron että jokin hänen sanomistaan tai tekemistään asioita on loukannut minua hän kääntää aina tilanteen itselleen että "hän on vain niin paska ihminen ettei osaa tehdä mitään muuta kuin aina väärin". Joka riidassa vika löytyy siis aina minusta." tuon itseesi ? Jos kumppanisi sanoo olevansa paska ihminen eikä osaa mitään tehdä oikein, niin sinä otat itseesi ? Kummalla teistä liiraa päässä ? Sitäpaitsi, sama se on aikuisten kuin lastenkin kanssa, eli kerrotaan mistä käytöksessä ei pidetä mutta kerrotaan myös mistä pidetään.
- Aikas paha
on sen kanssa olla pöljä? Olet vasta seurusteluvaiheessa, alun ihastumisen jälkeen kaverisi "paremmat" puolet ovat tulleet esiin. Itseään ihminen voi muuttaa, toista ei määräänsä enempää. Jos se kaveri saa sut kuvailemasi mukaan vajaassa vuodessa ihmisraunioksi niin mitä kuvittelet yhteiselonne olevan vuosien päästä? Nyt kun et ole aviossa saati ole lapsia nauttimassa yhteiselostanne niin eikö olisi korkea aika nostaa kassit oven ulkopuolelle?
Pikkusen tuntuu provolle aloitus, meinaan ei tarvitse ihan kauhean lukenut psykologi olla kun oivaltaa että kysymykseen henkisestä väkivallasta voi vastata: kyllä. Jos ihminen ei omaa parastaan tajua vaikea sitä on auttaa.- on.
Tyypillinen esimerkki parisuhteesta,jossa kumpikaan ei hallitse vuorovaikutustaitoja. Kumpikin yrittää ratkaista ongelmat tunteella.
- seksologitar
parhaat ohjeet parisuhteen paineisiin löydät pyllykirjasta http://www.pyllykirja.fi
- kylläsesiitä
Kumppanisi sanoessa, että hän on paska ihminen, joka tekee kaiken aina väärin kertoo vain sen tunteen jonka sinun sanasi ovat hänessä herättäneet, ei sen enempää tai vähempää. Me emme loukkaannu jos emme tahdo loukkaantua, me itse vastaamme omista tunteistamme ei kukaan muu.
Niin sinä kuin kumppanisikin elätte parisuhdetanne sen "mallin" mukaan jossa olette kasvaneet, se on suureksi osaksi tiedostamatonta, mutta hyvin totta siitä huolimatta. Riittää kun katsot kuinka vanhempasi suhtautuvat ITSEENSÄ ja toisiinsa ja mietit miten sinä toimit ja miksi? Emme saavuta onnea ja hyvää elämää katsomalla mitä muut tekekevät tai tuntevat, itsensä tunteminen on avain onneen, tyytyväisyyteen ja kiitollisuuteen.
Itsensä tunteminen, omista tunteistaan vastaaminen on osa aikuistumista, pitää olla itselleen armollinen, kärsivällinen ja rakastaa itseään niin kuin kumppaniaan! - .... . . .
Ainut oikea ratkaisu tässä on että lopetatte suhteen ennen kuin alkaa oikeasti käymään kipeää. Älä pilaa elämääsi sellaisen ihmisen takia jonka kanssa ei ole hyvä olla.
- iihhjjjj
Sun miehes on narsisti. Ikävintä siinä on että hän ei edes huomaa tekojaan. Hän oikeasti uskoo siihen mitä sanoo ja näkee itsensä aina muiden yläpuolella. Älä hyvä ihminen jää katsomaan mitä sinulle tapahtuu tässä suhteessa vaan lähde pois. Häntä ei voi auttaa ennenkun hän itse ohjautuu hoitoon.
- JanosV
Jännä, että otat itseesi tuon kun hän sanoo olevansa paska ihminen. Olisi mukava kuunnella kuinka asiat etenevät riidoissanne. Tuommoinen lause kuulostaa siltä, että haukkumista on mennyt toiseen suuntaan. Tuommoinen kommentti harvoin lähtee ellei ole menty henkilökohtaisiin haukkumisiin ja silloin se on lähinnä sarkastinen kommentti, että sitä ollaan mitä nainen sanoo. Tietysti riitaa varmaan voisi jatkaa, mutta se olisi aika turhaa.
Tietysti jos olet todellakin vain kommentoinut, että joku hänen tekemänsä asia on pahoittanut mielesi niin silloin varmaan kyseessä on kommunikointiongelma eli hän kuulee sen eri tavalla kuin mitä sinä sen sanot. Jos muuten hyvä tyyppi niin kannattaisi työstää tuota kommunikointia ja kommunikoinnin työstämisestä on joka tapauksessa hyötyä tulevaisuuden suhteen vaikka suhde karahtaisikin kiville. Jokaisen "marttyyrikohtauksen" jälkeen vain kysyt, miten hän ymmärsi mitä sinä sanoit.
Mustasukkaisuus on oma lukunsa, sopivassa määrin se on merkki välittämisestä ja liiallinen, sairaalloinen määrä taas merkki loputtomasta määrästä ongelmia. Ja yleensä se lähtee siitä miten tulkitaan erilaiset sosiaaliset tilanteet. Jos tuntee jo ennestään uhatuksi suhteessa niin varmana alkaa näkemään uhkia joka suunnalla. Jos suunnittelet jo lähtöä suhteesta muutenkin niin tuon tilanteen varmana mies myöskin haistaa ja reagoi tilanteisiin korostuneesti osittain jopa syystä.
Teillä voi olla edessä kivinen tulevaisuus tai ero jos kommunikointiongelmaa ei saada ratkaistuksi. Ja lopulta asia pyörii sen ympärillä haluatko sinä jatkaa suhteessa vai koetko, että edestäpäin löytyy mies jonka kanssa ei kyseistä ongelmaa olisi. (Ja kyllä, maailmasta löytyy aina se parempi, joskus sen etsiminen vain voi kestää kauemman aikaa toisilla jopa loppuelämän.) - Mies1989Vuodenseukan
Terve!
Itse olin ihan samassa tilanteessa, kaikki mitä tein, niin tyttöystäväni käänsi minun puolelleni. Kumminkin riitojen aloituksia tuli paljon häneltä, että meinasin menettää järkeni. No kumminkin seksin puutteella ja muulla minua on sitten rankaistu.
Järjen menetyksen partaalla menin nettiin ja luin narsistisista henkilöistä. Vaikka rakastan tyttöystävääni, niin oli pakko mennä lukemaan millaisia ne ovat. No ne sopivat kuin paita ja housut. Olen ulkonäöllisessä yliasemassa hänen mielestään. Muutenkin kun olen sosiaalisempi kuin hän, niin hän on jopa maininnut katkeruuden sille, että kun tulen samoihin juhliin, kaverit, jotka hän on vuosia tuntenut, juttelevat enemmän minun kanssa. Veikkasin, että se oli syy siihen, että hän oli tuollainen. Silti en halunnut luopua hänestä! Enkä ole vieläkään- enn-ii
Tiedätkö olen joskus ilokseni huomannut että se kun en anna hänelle hänen kaipaamaansa huomiota, asiat ikään kuin palaavat normaaliksi.
Ja aiemmin vastausten perusteella voin sanoa että mietin myös sitä että on mahdollista että riittojen yhteydessä alan helposti jankuttamaan ja roikkumaan pieniin asioihin. Nyt olen alkanut muuttamaan "tapoja" niin että kun jätän huomion vähemmälle esim riidan yhteydessä en takerru enää yhteen pieneen asiaan vaan kerron asiani täysin faktoina jos niin voi sanoa. En huuda, en jankkaa, en riitele. Jos mies silti yrittää haastaa riitaa sanoin vain että katsotaan asiaa kun hän osaa keskustella kanssani niinkuin hänen ikäisensä kuuluisi. Tein kerran näin ja mies meni tavallaan aivan hämilleen siitä ja jo seuraavana päivänä halusi puhua kanssani.
Vastausten kautta olen myös tajunnut sen että myös minussa on ollut "vikaa" siinä mielessä että olen niihin riitoihin lähtenyt välillä mukaan ja en ole osannut antaa tiettyjen asioiden olla.
Ja monet sanoivat niistä hyvistä puolista. Luulen vahvasti että moni, ei kaikki, moni jolla on ollut vastaa tilanne ja ihmiset sanovat että lähde. Mutta onko se lähteminen oikeasti niin helppoa? Koska eihän kukaan ikinä aloita parisuhdetta toisen ihmisen kanssa jos siinä toisessa ihmisessä kaikki asiat on huonoa? Kyllä niin hyviä asioita on, ja usein vielä enemmän kuin niitä huonoja mutta ne huonot vain vaikuttavat parisuhteeseen niin paljon enemmän kuin ne hyvät. Ja juuri ne kaikki hyvät asiat tekevät siitä lähtemisestä vaikeaa.
- kokenut-
lähde ennenkuin olet ihmisraunio, narsismilta kuulostaa. itse surustelin kaksi vuotta tuollaisen ihmisen kanssa ja olin lopulta ihmisraunio, nyt vuoden päästä erosta alan olemaan kunnossa ja pikkuhiljaa opin luottamaan ihmisiin. Vielä eron jälkeenkin mies ahdisteli ja haukkui minua ja puhui minusta käsittämättämiä juttuja, hän oli mielestään se kärsivä osapuoli.
- aq
täydellistä narsistin / psykopaatin käytöstä. Kuta pikemmin lopetatt suhteen sitä nopeammin pääset jaloillesi. Tuollainen ihminen ei pohjimmiltaan koskan muutu, koska hänen käytöksensä perutuu poikkeavaan aivorakenteeseen.
Tuollaisten ihmisten ei yleensäkään pitäisi päästä jatkamaan sukua, ettei ominaisuus leviäisi nykyistä laajemmalle. Sellaisten kanssa eläminen on yhtä helvettiä.
- syysneiti88
Kunpa voisin saada sinuun jonkun yhteyden, itselläni on ollut täysin sama tilanne/on edelleen, ehkä voitais pistää hynttyyt yhteen. Itse tosin olen jo päässyt tilanteesta "puoliksi ulos".
- aivan lopussa...
Haluan erota. Mies kääntää aina kaiken minun syykseni. On itse täydellinen. Ei koskaan pyydä anteeksi. Katsoo vain vieressä kun itken. Mustasukkainenkin on ja valehtelee usein pikkuasioista...
Kun sanoin haluavani erota, mies ei uskonut. Alkoi vain itse "uhkailla", että alkaa harkita eroa, jos vielä puhun tuollaista. Siis mitä??? Mähän sanoin, että haluan erota. Hänestä olen heikko enkä pärjää muka yksin. Pitäis kuulemma olla kiitollinen, että mulla on hänet...
- enn-ii
Näin parin kuukauden jälkeen ajattelin kertoa miten tilanne on muuttunut, paremmaksi nimittäin.
Aivan kesän lopussa puolisoni kirjaimellisesti taas "jätti" minut ja oletti varmasti että pian olisin taas ruikuttamassa ja anelemassa anteeksi ja pyytämässä häntä ottamaan minut takaisin. Kiitos perheeni ja ystävieni en tehnyt elämäni virhettä. Perheeni ja ystäväni eristivät minut puolisostani täysin, vaihtoivat numeroni ja ottivat minut täysin puolisoni ulottumattomiin.
Perhe ja ystävät antoivat minulle oman ajan olla ja purkaa pahaa oloa mutta olivat heti työntämässä minua liikeelle. Ja ensimmäisen vkon jälkeen maailman alkoi kummasti kirkastua. Ei tarvinnyt pelätä syytöksiä, haukkumisia ja ihmeellinen pala katosi kurkusta.
Niin kliseeltä kuin se kuulostaakin varsinkin kun aiemmin puhuin miten vaikea siitä on lähteä. Kaikki ne jotka ovat oikeasti olleet narsistin koukussa tietävät mitä tarkoitan kun sanon että narsisti koukuttaa ja syö sitä toisen itsetuntoa. En osaa selittää sitä, mutta ne jotka ovat olleet samassa tilanteessa ymmärtävät sen tunteen kun tajuaa miten paljon parempi on olla ilman narsistia.
Kulunut kesä oli elämäni hirveimpiä, se vei voimiani enemmän kuin mikään muu asia ennen ja se ilo ja hyväolo mikä tulee, kun tajuaa mistä sitä pääsi pois, on jotain mieletöntä.
Reilu kuukausi täydellisen hiljaisuuden jälkeen kumppanini sai jostain kautta selville uuden sähköposti osoitteeni ja sain kaksi pitkään "Olen ymmärtänyt, olen pahoillani, en voi koskaan korvata" viestiä.
Viestit poistettuani ajattelin että ei helvetti minä voitin, narsisti ei.
KIITOS SINÄ joka suosittelit lukemiseksi Sata tapaa tappaa sielu- teosta! Suosittelen sitä jokaiselle joka on elämässään narsistin kohteeksi joutunut. Kirja teki monista asioista konkreettisia ja auttoi omalla tavallaan ymmärtämään ettei syy ole itsessä, vaan narsistissa.
Kumppanini oli ja on varmasti yhä edelleen selvä narsisti ja minä olin sen uhri aivan liian kauan tajuamattani. Toivon voimia ja jaksamista kaikille samassa tilanteessa oleville, ja vakuutan, kun suhteesta ja narsistista pääsee eroon, maailman näyttää aivan erilaiselta. Voin jälkiviisaana sanoa että asioita on osattava katsoa kokonaisuutena, ei pidä peittää niillä hyvillä asioilla niitä huonoja, sillä ne huonot eivät katoa minnekkään. Ihmisen on rakastettava itseään terveesti sen verran että tajuaa oman parhaansa ja tajuaa oman pahan olonsa.
Nykyään en kaipaa mitään vanhasta suhteestani. Nautin olosta nyt ja osaan ajatella kokemaani ilman että ajattelen asioiden olevan minun syytäni. Vasta nyt monet asiat saavat minut ajattelemaan että mitä helvettiä oikein ajattelin silloin. Narsismi on kavala sairaus jota ei milloinkaan pidä vähätellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941783
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3591196Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181188- 961058
- 63848
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36821Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6774Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.141723- 46716
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690