Mulle kasvaa viisaudenhampaat ja leuka on ihan hellänä, pää koko ajan kipeänä! Meneekö ohi kun kasvaa kokonaan? En vielä halua poistattaa, kun saisin muutaman kuukauden päästä ilmaiseksi poistatettua... Koyhä kun olen...
Nämä prkleen viisaudenhampaat!
11
24350
Vastaukset
- Viisaudenhampaaton
Tiedän mitä koet tällä hetkellä. Minua vaivasivat kaikki neljä viisaudenhammastani ja särky oli päivittäistä. Lopulta "tajusin" tilata hammaslääkäriltä ajan joka poisti kaikki nuo neljä hammasta.
Ei kannata pitkittää lääkärille menoa. Saat sitten tuon asian/vaivan pois päiväjärjestyksestä niin kuin minäkin.
Joten hymyä huuleen! :)- Tepa
Mulla taas oli sillee et aluks sattu ihan sikana mut se kipu sit vaan loppu... en siis tehny asialle mitään (??)
- iip
Tepa kirjoitti:
Mulla taas oli sillee et aluks sattu ihan sikana mut se kipu sit vaan loppu... en siis tehny asialle mitään (??)
Samoin mulla, kipua ja purentavaikeuksia, mutta kun hampaat oli puhjenneet, kipukin loppui kuin seinään. Ja nyt on suussa 4 tervettä viisuria.
- MPee
Normaalit viisaudenhampaat eivät kipuile enää sen jälkeen, kun ovat puhjenneet kokonaan. Puhkeaminen ottaa aikansa ja on aina yksilöllistä. Joillakin viisurit tupsahtavat viikossa esiin, joillakin mene kuukausi, jopa vuosia. Välillä saattaa olla pitkiäkin aikoja, kun puhkeaminen on pysähdyksissä eikä kipujakaan ole. Joillakin taas puhkeaminenkin on vaivatonta.
Viisureita ei ole myöskään mikään pakko poistaa, jos niistä ei ole haittaa ja ne mahtuvat suuhun purentaa sotkematta. - halinalle
Tuohon sanoisin vaan oman kokemukseni tältä 2 kuukaudelta...eli huomasin ettei ruokaa pystynyt syömään kuin toisella puolella poskea ja kipu ei 1kk kuluessa lähtenyt vaan päinvastoin yltyi. Joten meikkis soitti hampulääkäriin ja varas ajan, ja kas kas minulle piti suorittaa mitä pikimmin viisurin poisto LEIKKAAMALLA koska kyseinen hammas oli hermonpäällä jumissa!!!! nyt leikkauksesta kulunut viikko ja tikit poistettu =) mutta antibioottia vielä joutuu syödä, koska tupakkia EI SAA polttaa heti leikkauksen jälkeen koska "hampaan tyhjä kolo" tulehtuu...ja mulla tulehtu -tyhmä kun olin enkä uskonu lääkäriä =(
- EAMA
no vittu mua pelottais iha sikana jos mul kasvais viisaudenhampaat oon vasta 14 vuotta ja toivon ettei mulle kasva sellasia.
- joyjoy
sattuuko se viisaudenhampaiden poisto? :/
- jumala
joyjoy kirjoitti:
Sattuu iha saatanasti, todennäkösesti pyörryt siihen kipuun!
- ei satu teoriassa
jumala kirjoitti:
Sattuu iha saatanasti, todennäkösesti pyörryt siihen kipuun!
Vaihtelevasti. Yleensä itsessään lääkärin suorittama poisto / mahdollinen leikkaus ei satu. Tietysti puudutuksen takia, yhdistettynä lääkärin osaamiseen. Tietysti lääkäri voi munata, mutta näin ei yleensä käy.
Leikkaus siis ei yleensä niin hirveästi satu, mutta jälkihoito taas puolestaan voi tai paremminkin sattuu, sillä haava voi tulehtua. Tulehtuminen kuitenkin voidaan ehkäistä antibiooteilla ja jäähaude auttaa mahtavasti.
Tietysti haava paranee nopeasti, alle viikossa 3-5 päivää yleensä. Jos hammas jouduttiin leikkaamaan, poistetaan tikit viikon jälkeen leikkauksesta. Harvalla viisauden hampaat puhkeavat kunnolla, muilla ne joudutaan poistamaan jossain vaiheessa elämää. Viimeistään kun puoliksi puhjenneisiin hampaisiin tulee reikä myöhemmällä iällä. Harvalla myöskään ne jäävät puhkeamatta.
Lisää tietoa mm.
http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2517&article=1965&index=A&page=1
Toisaalta tuo artikkeli on vuodelta 2005, joten se on vähän vanhentunut, esimerkiksi röntgenkuvien osalta, joita nykyaikana yritetään välttää enemmän kuin tuolloin. - Anonyymi
joyjoy kirjoitti:
Sattuu vasta jälkikäteen ellei hammaslääkäri sössi puudutusta kun niitä poistetaan
- Anonyymi
Sattuu ihan vîtûsti tulet varmasti kuolemaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216845Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562333- 1471887
- 871281
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981085Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91981- 72980
- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon159796