klinefelter

-

Kokemuksia kaivataan klinefelterin oireyhtymää sairastavista lapsista, millaisia oireita, kasvu ja kehitys ?
Vertaistukea kaivataan !

7

2115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klinefelterpojan äit

      minun pojallani todettiin klinefelterin oireyhtymä heti synnärillä, hänellä on harvinainen karyotyyppi XXXXY 49. Hän on nyt 2 vuotias, ikäisiään kehityksessä jäljessä aika paljon, sanoo muutaman sanan, konttaa, kävelee tukia vasten mutta ei edes seiso ilman tukea. hänellä on yliliikkuvuutta nivelissä varsinkin nilkoissa ja hänellä on tukikengät käytössä. vaipat on katkuvassa käytössä, ei ymmärrä vielä pottailua. syötettävä, itse syö sormiruokaa. vauvana oli hyvin helppo lapsi, ei itkenyt turhia. vieläkin on rauhallinen ja isommassa porukassa vähän syrjään vetäytyvä.hän painaa n 10kg ja on vajaa 80 cm pitkä, tasaisesti omalla käyrällä kasvaa mutta miinuskäyrällä siis mennään kasvun suhteen. itsekin kaipaan tukea, minulta voit kysyä mitä tulee mieleen, jaan mielelläni kokemuksia :)

      • -

        Onpa mukavaa kun vihdoin ja viimein löytyi joku toinenkin, vaikka sanotaan että kyse on yleisestä oireyhtymästä niin siltikkään mistään ei löydy vertaistukea eikä ihmisiä ketkä tästä oireyhtymästä mitään tietäisi.
        Miten pojallasi osattiin heti synnärillä epäillä klinefelteriä ? Oletteko käynyt missään sopeutumisvalmennuskurssilla, perinnöllisyystutkimuksissa ? Hoidatko poikaasi kotona vai joko hän on hoidossa ? Käyttekö missään kuntoutuksessa ?
        Poikani on myös 2-vuotias, karyotyyppi XXY 47 todettiin hänellä n.10kk ikäisenä, ravattiin melkein vastasyntyneestä tuonne vajaan vuoden ikäiseen verikokeissa ym. kun poika niin pienikasvuinen, vihdoin sitten selvisi syy. En tiedä oliko se helpotus vai ei, mutta jatkuvat viikottaiset joka paikassa ravaamiset onneksi helpotti.
        Tueksi poikani sai n.puolivuotiaana viikottaisen fysioterapian, missä huomattiin myös löysät nivelet. Ensimmäiset askeleet hän otti 1v3kk mutta varsinainen kunnon kävely alkoi 1,5v ikäisenä..
        Pottailu ei meiltäkään onnistu, välillä yritetään mutta en tohdi väkisin toista siinä istuttaa kun ei tykkää.
        Pojan käyrät myös siellä tasaisen alhaalla menee, tällä hetkellä 84cm ja 9,7kg..
        Melko rauhallinen tapaus oli hänkin sillon vauvana, nyt kyllä alkanut jo luontoa löytyä. Hän myös hieman arka jos paljon ihmisiä ympärillä, mutta huomaa että toisista lapsista olisi kovin kiinnostunut, nyt olenkin alkanut suunnitella hoitoon menemistä, tämä myös neurologin toivomus..


      • klinefelterpojan äit
        - kirjoitti:

        Onpa mukavaa kun vihdoin ja viimein löytyi joku toinenkin, vaikka sanotaan että kyse on yleisestä oireyhtymästä niin siltikkään mistään ei löydy vertaistukea eikä ihmisiä ketkä tästä oireyhtymästä mitään tietäisi.
        Miten pojallasi osattiin heti synnärillä epäillä klinefelteriä ? Oletteko käynyt missään sopeutumisvalmennuskurssilla, perinnöllisyystutkimuksissa ? Hoidatko poikaasi kotona vai joko hän on hoidossa ? Käyttekö missään kuntoutuksessa ?
        Poikani on myös 2-vuotias, karyotyyppi XXY 47 todettiin hänellä n.10kk ikäisenä, ravattiin melkein vastasyntyneestä tuonne vajaan vuoden ikäiseen verikokeissa ym. kun poika niin pienikasvuinen, vihdoin sitten selvisi syy. En tiedä oliko se helpotus vai ei, mutta jatkuvat viikottaiset joka paikassa ravaamiset onneksi helpotti.
        Tueksi poikani sai n.puolivuotiaana viikottaisen fysioterapian, missä huomattiin myös löysät nivelet. Ensimmäiset askeleet hän otti 1v3kk mutta varsinainen kunnon kävely alkoi 1,5v ikäisenä..
        Pottailu ei meiltäkään onnistu, välillä yritetään mutta en tohdi väkisin toista siinä istuttaa kun ei tykkää.
        Pojan käyrät myös siellä tasaisen alhaalla menee, tällä hetkellä 84cm ja 9,7kg..
        Melko rauhallinen tapaus oli hänkin sillon vauvana, nyt kyllä alkanut jo luontoa löytyä. Hän myös hieman arka jos paljon ihmisiä ympärillä, mutta huomaa että toisista lapsista olisi kovin kiinnostunut, nyt olenkin alkanut suunnitella hoitoon menemistä, tämä myös neurologin toivomus..

        joo itse olen huomannut sen saman että näitä poikia kenellä tämä oireyhtymä on niin heitä on vaikea löytää vaikka suht yleinen pitäisikin olla, osallahan tämä löydetään vasta aikuisiällä kun on yritetty lapsia saada. Juurikin se lapsettomuus on mielestäni yksi ikävimmistä oireyhtymän aiheuttamista haitoista.
        Pojallani oli syntyessään hieman erikoiset kasvonpiirteet; silmät kaukana toisistaan, leveä nenänselkä.. ja hän oli pienikokoinen 2324g ja 46.5 cm. hän syntyi 37 rv. itse emme kiinnittäneet mitään huomiota hänen kasvonpiirteisiinsä silloin mutta nyt jälkikäteen kun kuvia katsoo niin kyllä sen huomaan, nämä piirteet ovat nyt tasoittuneet tosi hyvin. hän joutui myös heti synnyttyään lastenosastolle kun oli niin heikkokuntoinen ja siellä sitten tekivät verikokeet mistä tämä selvisi.
        Me kävimme perinnöllisyyslääkärin luona pojan ollessan,4 kk ikäinen, hirveästi ei meille hyötyä siitä käynnistä ollut kun se lääkärikään ei osannut hirveästi kertoa poikamme karyotyypistä 49 kun se on vielä harvinaisempi kuin tavan klinefelterin karyotyyppi 47. Meistä vanhemmista ei ole otettu mitään testejä koska oireyhtymä ei ole perinnöllinen vaan solujenjakautumisvaiheessa on tapahtunut virhe johon ei itse millään lailla ole voinut vaikuttaa.
        Sukukromosomi häiriöisille on perustettu ÄKSYT ry, mutta me emme ole siihen liittyneet, ainakaan vielä.
        Pojallamme aloitettiin vauvaiässä fysioterapia mitä hän sai kerran kuussa mutta nyt n. vuoden ajan hän on saanut sitä kerran viikossa. hänellä on vieläkin hyvin pehmyt lihaksisto mikä vaikeuttaa hänen seisomistaan ja kävelemään oppimistaan. Poika on kotihoidossa ollut koko ajan ja on vielä ainakin sen reilu puoli vuotta kun meillä on myös toinen poika joka on kohta 3kk ikäinen.
        Vauvana pojallani löydettiin sydämen eteisseinästä aukko, mikä on nyt kasvaessa umpeutunut eikä se tarvinnut leikkausta. reilu vuosi sitten hänellä todettiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta mihin hänelle aloitettiin sitten lääkitys.
        Oletko minkä ikäinen ja oliko tämä teidän mones lapsenne?
        Itse olen 22 vuotias eli pojan syntyessä olin 20 ja hän on meidän esikoisemme.
        Tosi mukavaa on jutella näistä asioista sellaisen ihmisen kanssa kuka on samassa tilanteessa :)


      • -
        klinefelterpojan äit kirjoitti:

        joo itse olen huomannut sen saman että näitä poikia kenellä tämä oireyhtymä on niin heitä on vaikea löytää vaikka suht yleinen pitäisikin olla, osallahan tämä löydetään vasta aikuisiällä kun on yritetty lapsia saada. Juurikin se lapsettomuus on mielestäni yksi ikävimmistä oireyhtymän aiheuttamista haitoista.
        Pojallani oli syntyessään hieman erikoiset kasvonpiirteet; silmät kaukana toisistaan, leveä nenänselkä.. ja hän oli pienikokoinen 2324g ja 46.5 cm. hän syntyi 37 rv. itse emme kiinnittäneet mitään huomiota hänen kasvonpiirteisiinsä silloin mutta nyt jälkikäteen kun kuvia katsoo niin kyllä sen huomaan, nämä piirteet ovat nyt tasoittuneet tosi hyvin. hän joutui myös heti synnyttyään lastenosastolle kun oli niin heikkokuntoinen ja siellä sitten tekivät verikokeet mistä tämä selvisi.
        Me kävimme perinnöllisyyslääkärin luona pojan ollessan,4 kk ikäinen, hirveästi ei meille hyötyä siitä käynnistä ollut kun se lääkärikään ei osannut hirveästi kertoa poikamme karyotyypistä 49 kun se on vielä harvinaisempi kuin tavan klinefelterin karyotyyppi 47. Meistä vanhemmista ei ole otettu mitään testejä koska oireyhtymä ei ole perinnöllinen vaan solujenjakautumisvaiheessa on tapahtunut virhe johon ei itse millään lailla ole voinut vaikuttaa.
        Sukukromosomi häiriöisille on perustettu ÄKSYT ry, mutta me emme ole siihen liittyneet, ainakaan vielä.
        Pojallamme aloitettiin vauvaiässä fysioterapia mitä hän sai kerran kuussa mutta nyt n. vuoden ajan hän on saanut sitä kerran viikossa. hänellä on vieläkin hyvin pehmyt lihaksisto mikä vaikeuttaa hänen seisomistaan ja kävelemään oppimistaan. Poika on kotihoidossa ollut koko ajan ja on vielä ainakin sen reilu puoli vuotta kun meillä on myös toinen poika joka on kohta 3kk ikäinen.
        Vauvana pojallani löydettiin sydämen eteisseinästä aukko, mikä on nyt kasvaessa umpeutunut eikä se tarvinnut leikkausta. reilu vuosi sitten hänellä todettiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta mihin hänelle aloitettiin sitten lääkitys.
        Oletko minkä ikäinen ja oliko tämä teidän mones lapsenne?
        Itse olen 22 vuotias eli pojan syntyessä olin 20 ja hän on meidän esikoisemme.
        Tosi mukavaa on jutella näistä asioista sellaisen ihmisen kanssa kuka on samassa tilanteessa :)

        Anteeksi vastauksen pitkä kesto, en oo ehtinyt koneella käymään..
        Oliko synnytys kuitenkin ihan normaali ?
        Sitä perinnöllisyystutkimusta ihmettelen kun kaikki on minulle sanonut että tuo ei perinnöllinen ole, niin miksi sitten tutkimuksiin mennä ? Minäkin aluksi mietin koko ajan sitä että en tule saamaan lapsenlapsia, se oli ehkä se pahin asia silloin, mutta nyt olen alkanut miettiä että jos todellakin niitä lapsia haluaa, niin se ei ole ongelma.. Keino ja on monia.. Eikä sitä tiiä mitä kaikkea vaikka parinkymmenen vuoden päästä on jo keksitty..

        mietin et vaihdettaisko s.postiosotteita, ois kivempi kirjotella kahden kesken ?


      • klinefelterpojan äit
        - kirjoitti:

        Anteeksi vastauksen pitkä kesto, en oo ehtinyt koneella käymään..
        Oliko synnytys kuitenkin ihan normaali ?
        Sitä perinnöllisyystutkimusta ihmettelen kun kaikki on minulle sanonut että tuo ei perinnöllinen ole, niin miksi sitten tutkimuksiin mennä ? Minäkin aluksi mietin koko ajan sitä että en tule saamaan lapsenlapsia, se oli ehkä se pahin asia silloin, mutta nyt olen alkanut miettiä että jos todellakin niitä lapsia haluaa, niin se ei ole ongelma.. Keino ja on monia.. Eikä sitä tiiä mitä kaikkea vaikka parinkymmenen vuoden päästä on jo keksitty..

        mietin et vaihdettaisko s.postiosotteita, ois kivempi kirjotella kahden kesken ?

        Joo synnytys oli ihan normaali, suoraan sanottuna helppo tähän toiseen verrattuna :)
        No meilläkin se oli vaan käynti perinnöllisyyslääkärin luona missä sitten keskusteltiin ja hän kertoi tästä oireyhtymästä.
        Kyllä nykymaailmassa on monia keinoja saada lapsia ja saattaahan niitä lapsenlapsia tulla sitten jos itsellä on useampi lapsi :)
        joo vaihdetaan vaan mun on [email protected]


    • ?????

      jos tämän viestin nyt voi vakavasti ottaa niin tahtoisin tietää miksi ihmeessä ??

    • Jenna K

      Hei,

      Olisin erittäin kiinnostunut Klinefelterin oireyhtymää sairastavien ja heidän läheisiensä elämäntarinoista. Teen pro gradu -tutkielmaa intersukupuolisten elämästä Suomessa. Klinefelterin oireyhtymähän usein luokitellaan intersukupuolisuuden/DSD:n kaltaiseksi tilaksi. Sinun ei tarvitse varsinaisesti kokea intersukupuolisuutta elämääsi kuuluvaksi asiaksi osallistuaksesi tutkielmaani, vaikka niin kirjoitankin linkeissä. Tarkoitukseni on kerätä vapaamuotoisia, kirjoitettuja elämäntarinoita tai haastatella osallistujia - ihan kumpi vaihtoehto on mielekkäämpi. Pyytäisin osallistumaan jo pian (helmikuun loppuun mennessä), mutta osallistuminen onnistuu myös tämän jälkeen. Tutkimukseen voi osallistua täysin anonyymisti, eikä osallistujien henkilöllisyys tule esiin missään vaiheessa.

      Klinefelterin oireyhtymää sairastaville suunnattu kirjoituspyyntö:

      Pyydän Sinua kirjoittamaan elämästäsi. Olen kiinnostunut siitä, millainen on elämäntarinasi ja kuinka intersukupuolisuus/Klinefelterin oireyhtymä on vaikuttanut elämässäsi. Voit pohtia intersukupuolisuuden/Klinefelterin oireyhtymän vaikutusta esimerkiksi eri ikävaiheiden kautta (lapsuudessasi, nuoruudessasi, aikuisuudessasi, vanhuudessasi). Missä ikävaiheessa intersukupuolisuus on vaikuttanut eniten?

      Läheisille suunnattu kirjoituspyyntö:
      Jos olet Klinefelterin oireyhtymää sairastavan läheinen, pyydän Sinua kirjoittamaan elämästäsi intersukupuolisen/Klinefelterin oireyhtymää sairastavan läheisenä. Olen kiinnostunut siitä, mitä läheisesi intersukupuolisuus/Klinefelterin oireyhtymä sinulle merkitsee ja miten se on vaikuttanut elämääsi. Voit pohtia esimerkiksi sitä, millä tavalla läheisesi intersukupuolisuus/Klinefelterin oireyhytmä on tullut näkyväksi elämässäsi?

      Lisätietoja linkkien kautta:
      Klinefelterin oireyhtymää sairastaville: https://elomake.uef.fi/lomakkeet/5466/lomake.html

      Klinefelterin oireyhtymää sairastavien läheisille: https://elomake.uef.fi/lomakkeet/5621/lomake.html

      Ja tietysti minulta sähköpostitse [email protected] tai puhelimitse p. 0415072102

      Ystävällisin terveisin,

      Jenna Karppinen
      Yhteiskuntatieteiden kandidaatti
      Itä-Suomen yliopiston 5. vuoden sosiaalipsykologian opiskelija

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8036
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1866
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe