Autotalliin ilmainen lämmitys?

raksasetä

Autotalli on talonkupeessa kiinni ja tekninen tila jossa ilmanvaihtokone ihan vieressä, mitä jos laittas ilmanvaihtokoneen jäteilmat autotalliin eikä puhaltas niitä suoraan ulos? Riittäskö se lämmittämään tallin ja tuleeko mitä ongelmia?
(putkea vetämässä jo)

41

3549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hieno ilma ulkona

      Tämän täällä aina joku keksii uudestaan. Lue vahat kirjoitukset, niin jää putket vetämättä.

      • mikäsenytoli

        Laita linkki, ei löydy.


      • ari 33

        Meinaatko että pitäs 240 sivullista lukea keskusteluja ennekä voi uutta aihetta laittaa?
        :-(


      • Aivan käsi
        ari 33 kirjoitti:

        Meinaatko että pitäs 240 sivullista lukea keskusteluja ennekä voi uutta aihetta laittaa?
        :-(

        Voi vaikka opetella tuota kuukkelin käyttöä ajan kuluksi, jos vaikka auttaisi.

        Siihen esim.
        site:keskustelu.suomi24.fi Autotallin lämmitys poistoilmalla

        Linkistä
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9001696
        voi vaikka lukea muita hyviä ehdotuksia, joita voitte sitten kirjoitella tänne uudestaan.


      • säästää vaivaa
        ari 33 kirjoitti:

        Meinaatko että pitäs 240 sivullista lukea keskusteluja ennekä voi uutta aihetta laittaa?
        :-(

        Voi toki vetää putket miten sattuu ... ja purkaa ne asennukset, kun
        - rakennusvalvonta/palotarkastaja ärähtää
        - kun olet saanut tallin homeeseen/auton ruosteeseen

        ...jos se tuntuu paljon helpommalta kuin muutaman minuutin googletus, jolla nyttenkin löytyi oikea vastaus hetimiten.


      • raksasetä
        säästää vaivaa kirjoitti:

        Voi toki vetää putket miten sattuu ... ja purkaa ne asennukset, kun
        - rakennusvalvonta/palotarkastaja ärähtää
        - kun olet saanut tallin homeeseen/auton ruosteeseen

        ...jos se tuntuu paljon helpommalta kuin muutaman minuutin googletus, jolla nyttenkin löytyi oikea vastaus hetimiten.

        Kyllä tänne jaksetaan kirjottaa kaikkea soopaa mutta ei varmaan mitään mikä auttaisi yhtään, voisko joku lyödä faktaa pöytään että mitä haittaa tollasesta viritelmästä on.


      • kun et säkään
        raksasetä kirjoitti:

        Kyllä tänne jaksetaan kirjottaa kaikkea soopaa mutta ei varmaan mitään mikä auttaisi yhtään, voisko joku lyödä faktaa pöytään että mitä haittaa tollasesta viritelmästä on.

        Sä et jaksa käyttää googlea ja mä en jaksa kirjoittaa sulle asioita, jotka löytyivät googlella 15 sekunnissa (testattu on). Pattitilanne.


      • 15+20
        raksasetä kirjoitti:

        Kyllä tänne jaksetaan kirjottaa kaikkea soopaa mutta ei varmaan mitään mikä auttaisi yhtään, voisko joku lyödä faktaa pöytään että mitä haittaa tollasesta viritelmästä on.

        Faktasta en tiedä, mutta luulen, että autotallin ylipaineistaminen kostealla jäteilmalla ei ole mitenkään järkevää.


      • raksasetä
        15+20 kirjoitti:

        Faktasta en tiedä, mutta luulen, että autotallin ylipaineistaminen kostealla jäteilmalla ei ole mitenkään järkevää.

        Totta kai sinne talliin tulee poistohormi toiseen päätyyn että ei se nyt niin paineistettu oo ja en oikein usko että kovin kosteaa ilma on.


      • 6+4
        raksasetä kirjoitti:

        Totta kai sinne talliin tulee poistohormi toiseen päätyyn että ei se nyt niin paineistettu oo ja en oikein usko että kovin kosteaa ilma on.

        No mitä helvettiä sitten kyselet, kun tiedät itse paremmin? Ei muuta kuin tekemään.


      • japa japa jaaa
        raksasetä kirjoitti:

        Totta kai sinne talliin tulee poistohormi toiseen päätyyn että ei se nyt niin paineistettu oo ja en oikein usko että kovin kosteaa ilma on.

        Jos sinne kerran puhalletaan ilmaa, niin kyllä se silloin on ylipaineistettu. Jäteilman kosteus ei ole sinun uskostasi kiinni. Oliko muuta?


      • Kaukolämpövalvoja
        japa japa jaaa kirjoitti:

        Jos sinne kerran puhalletaan ilmaa, niin kyllä se silloin on ylipaineistettu. Jäteilman kosteus ei ole sinun uskostasi kiinni. Oliko muuta?

        Autototalli on AINA oma paloosasto. Asia hoituu jos laitan läpivienteihin palomassan ja kanavaan palopellin.


      • --
        Kaukolämpövalvoja kirjoitti:

        Autototalli on AINA oma paloosasto. Asia hoituu jos laitan läpivienteihin palomassan ja kanavaan palopellin.

        No sitä oli tarkotus kysellä että mitä ongelmia voi tulla/syntyä?


      • zxccxz
        Kaukolämpövalvoja kirjoitti:

        Autototalli on AINA oma paloosasto. Asia hoituu jos laitan läpivienteihin palomassan ja kanavaan palopellin.

        Jäteilman kastepiste saattaa olla isompi kuin autotallin lämpötila, jolloin kosteus tiivistyy autotalliin.
        Lämmityksessä saattaisi "säästää" muutaman kympin vuodessa, mutta riskit ovat aika suuret.
        Jollakin kosteudenpoisto laitteella voisi yrittää kosteutta poistaa...
        Alkaa vaan olla liikaa liikkuvia osia.


      • oidipussi
        -- kirjoitti:

        No sitä oli tarkotus kysellä että mitä ongelmia voi tulla/syntyä?

        "No sitä oli tarkotus kysellä että mitä ongelmia voi tulla/syntyä? "

        No yleensä Suoli24 tuottaa kyllä isoja ongelmia kysellessä. Ei pidä kysellä mitään mistä on jo toisaalla kirjoitettu. Myöskin olet keksimässä uudelleen ruutia. Märkää ruutia. Se on ongelma täällä suolistossa. Myös viranomaiset ovat ongelmana. Kysy suoraan viranomaisilta koska täällä kuluu aika tärkeämpään potentiaalisilla vastaajilla kuten siihen, että neuvoja googlettamiseen pitää jakaa.


    • neropatti___

      Muuta vähän "kytkentää" eli viritä jäteilma kulkemaan jonkinlaisen kennon kautta, jota viilentää puhallin. Tällöin kosteus menee pihalle ja lämpö autotalliin. Kovin suurta lämmitystehoa tuolla ei saa, mutta se riittää että a-talli on lämpimämpi kuin ulkoilma (kosteus siirtyy pois).

      • kaupan päälle

        > Muuta vähän "kytkentää" eli viritä jäteilma kulkemaan jonkinlaisen kennon kautta, jota viilentää puhallin. Tällöin kosteus menee pihalle ja lämpö autotalliin.

        Vähän kannattasi suuruusluokkia miettiä, ennen kuin menee tyhmyyksiä laukomaan. Jäteilman lämpötila on jossain 5.. 8 haarukassa (silloin kun ulkoilma on kylmää) ja jäteilman kosteus on korkea, 80 % luokkaa, vaikka sisäilman kosteus olisi matala, esim. 30 %.

        Jotta lämpöä saataisiin siirtymään n. 7 °C jäteilmasta autotallin ilmaan, pitäisi autotallin ilman olla useita asteita viileämpää ... ja tällöinkin 70 l/s jäteilmavirrasta saataisiin irti päätä huimaava 100-200 W teho, mikä tuskin riittää pitämään tallia plussan puolella.

        Jos taas meinasit, että lämmönsiirtimellä lämmitettäisiin talliin virtaavaa korvausilmaa, niin tässä ratkaisussa
        - korvausilman lämpötila jäisi 60 % hyötysuhteellakin pakkasen puolelle, kun ulkoilma on -10 tai alle
        - siirrin huurtuisi hyvin nopeasti umpeen (poistoilman kosteus)

        Autotallin lämmitys poistoilmalla toimii vain, jos ilmanvaihdossa ei ole lämmöntalteenottoa (kon. poisto). Tällöin se autotalli toimii eräänlaisena lämmöntalteenottolaitteena.


      • Raksasetä
        kaupan päälle kirjoitti:

        > Muuta vähän "kytkentää" eli viritä jäteilma kulkemaan jonkinlaisen kennon kautta, jota viilentää puhallin. Tällöin kosteus menee pihalle ja lämpö autotalliin.

        Vähän kannattasi suuruusluokkia miettiä, ennen kuin menee tyhmyyksiä laukomaan. Jäteilman lämpötila on jossain 5.. 8 haarukassa (silloin kun ulkoilma on kylmää) ja jäteilman kosteus on korkea, 80 % luokkaa, vaikka sisäilman kosteus olisi matala, esim. 30 %.

        Jotta lämpöä saataisiin siirtymään n. 7 °C jäteilmasta autotallin ilmaan, pitäisi autotallin ilman olla useita asteita viileämpää ... ja tällöinkin 70 l/s jäteilmavirrasta saataisiin irti päätä huimaava 100-200 W teho, mikä tuskin riittää pitämään tallia plussan puolella.

        Jos taas meinasit, että lämmönsiirtimellä lämmitettäisiin talliin virtaavaa korvausilmaa, niin tässä ratkaisussa
        - korvausilman lämpötila jäisi 60 % hyötysuhteellakin pakkasen puolelle, kun ulkoilma on -10 tai alle
        - siirrin huurtuisi hyvin nopeasti umpeen (poistoilman kosteus)

        Autotallin lämmitys poistoilmalla toimii vain, jos ilmanvaihdossa ei ole lämmöntalteenottoa (kon. poisto). Tällöin se autotalli toimii eräänlaisena lämmöntalteenottolaitteena.

        Tuskin tuo jäteilma paljon kosteutta lisää ainakaan talvella, välillähän tuolla tallissa vesi lotisee nytkin.
        Nyt siellä ei ole minkäänlaista ilmanvaihtoo ja kun asennan ylipaineen ja räppänän niin rupee ilma vaihtumaan, Kosteuskin vähenee.


      • zxccxz
        Raksasetä kirjoitti:

        Tuskin tuo jäteilma paljon kosteutta lisää ainakaan talvella, välillähän tuolla tallissa vesi lotisee nytkin.
        Nyt siellä ei ole minkäänlaista ilmanvaihtoo ja kun asennan ylipaineen ja räppänän niin rupee ilma vaihtumaan, Kosteuskin vähenee.

        Eipähän villat ainakaan halkea kosteudesta sen jälkeen...
        Millaisia rahallisia säästöjä tällä on tarkoitus hakea?
        Paljonko viritykset maksaa?
        Auto saattaa ruostua, mutta voihan sitä aina uuden ostaa.
        Hae Biltemasta kosteudenpoisto kone n.300 eur. Kosteassa ilmassa on paljon energiaa. Kun ilmaa kuivattaa, litrasta vettä saa lämpöä n.1 kWh. Autokin tykkää...


      • -
        zxccxz kirjoitti:

        Eipähän villat ainakaan halkea kosteudesta sen jälkeen...
        Millaisia rahallisia säästöjä tällä on tarkoitus hakea?
        Paljonko viritykset maksaa?
        Auto saattaa ruostua, mutta voihan sitä aina uuden ostaa.
        Hae Biltemasta kosteudenpoisto kone n.300 eur. Kosteassa ilmassa on paljon energiaa. Kun ilmaa kuivattaa, litrasta vettä saa lämpöä n.1 kWh. Autokin tykkää...

        What? Tekeekö kosteudenpoistaja lämpöä?
        Rahallista säästöä ei ole tarkoitus tehdä vaan koneellinen ilmanvaihto autotalliin.


      • Lukutaitoinen.
        Raksasetä kirjoitti:

        Tuskin tuo jäteilma paljon kosteutta lisää ainakaan talvella, välillähän tuolla tallissa vesi lotisee nytkin.
        Nyt siellä ei ole minkäänlaista ilmanvaihtoo ja kun asennan ylipaineen ja räppänän niin rupee ilma vaihtumaan, Kosteuskin vähenee.

        Et sitten viitsinyt lukea noita edellisiä ketjuja asiasta.

        Kun oma ymmärrys ei riitä, niin ehkäpä kannattaisi silloin uskoa jotain muuta.

        Miksi muuten vänkäät täällä asiasta? Kun olet oikeassa, niin miksi et tee, vaan vingut sen sijaan täällä?


      • Lukutaitoinen.
        - kirjoitti:

        What? Tekeekö kosteudenpoistaja lämpöä?
        Rahallista säästöä ei ole tarkoitus tehdä vaan koneellinen ilmanvaihto autotalliin.

        Tekee.


      • -
        Lukutaitoinen. kirjoitti:

        Et sitten viitsinyt lukea noita edellisiä ketjuja asiasta.

        Kun oma ymmärrys ei riitä, niin ehkäpä kannattaisi silloin uskoa jotain muuta.

        Miksi muuten vänkäät täällä asiasta? Kun olet oikeassa, niin miksi et tee, vaan vingut sen sijaan täällä?

        Olenko vängannyt tai vinkunut? Just siksihän täällä kirjoittelen kun oma ymmärrys ei riitä. pösilö!


      • Perusfysiikkaa
        Lukutaitoinen. kirjoitti:

        Tekee.

        Kosteudenpoistajaa suosittelen kyllä joka toiseen autotalliin ja kellariin. Ei kannata ostaa alitehoista laitetta ja mieluusti sitten sellainen malli, joka valuttelee ne vedet viemäriin. Itselläni on 200 euron laite jostakin Biltema-Tarjoustalo-Hong Kong-Clas Ohlsonilta ja harmittavan alitehoinen, vain n. 10 litraa/vrk.

        Ja muistakaapas sitten, että... ööh... olisiko... noin 5 asteen alapuolella eivät sitten enää toimi - korjatkoon joku propellipipo tämän tiedon.

        Ylipäätään en kyllä ymmärrä, että jengi ostaa ja asentelee innoissaan noita ilmalämpöpumppuja, mutta jättää huomioimatta lähes täysin kosteudenpoistajat. 200-300 euron hankinta ja asennus tarkoittaa pistokkeen työntämistä rasiaan.


      • uuno vitulla
        - kirjoitti:

        Olenko vängannyt tai vinkunut? Just siksihän täällä kirjoittelen kun oma ymmärrys ei riitä. pösilö!

        keksin ikiliikkuja, oot jo lähellä..tai sitten merstolaan..sieööä laittavat pään kuntoon, pelkillä lääkkeillä.. rauhoittaa niin...


    • Wittukuano

      ilmaisia lounaita, eikä myöskään lämmitystä. kaikki maksaa, ja jos meinaat tallis lämmittää..niin taalat riviin vaan.

    • Mutta ei toimi

      Kosteaa likailmaa ylipaineisena palo-osastoituun autotalliin? Näin ne kosteusvauriot tehdään.

      Se ei ilmeisesti nyt riitä perusteluksi että idean toteutus on laiton.

      Poistoilmassa on kosteutta vähintään sen verran kuin sisäilmassa sekä saunomisen tai suihkun aikana vielä aika reilusti enemmän. Jos ilma on ensin jäähdytetty LTO:n kennolla ja sen jälkeen se vielä puhalletaan jäähtymään autotalliin, niin kastepiste alittuu aika ajoin ihan varmasti ja autotallin pinnat hikoilee kosteudesta.

      • ihan vaan tiedoksi

        Jos poistokanaviin menevän ilman lämpötila on 23 astetta ja suhteellinen kosteus 40%, niin sen kastepiste on 8,7 astetta. Jos jäteilma jäähtyy ensin LTO kennossa ja sen jälkeen autotallissa, niin tuo 8,7 astetta voi hyvinkin olla se lämpö mihin "ilmaislämmityksellä päästään" ja autotallin suhteellinen kosteus on 100%. Homeen lisäksi se haisee vessalta.


      • ???????????????????

        piisaa tätä lukiessa: Hyvä idea, huono idea, laiton....

        Laitomuus tietysti on hyvä peruste. Kertokaa nyt kuitenkin noin periaatteellisella tasolla tyhmälle missä olen väärässä? Ymmärtääkseni autotalli on oma palo-osastonsa nimenomaan siksi ettei palo siirry tallista asuinpuolelle. Eikö siis joku automaattipelti välissä sallisi tuon?
        Toinen kysymys? Selväksi on tullut että jos systeemissä on jo lämmön talteeenotto niin autotalli on huono vaihtoehto mutta herkkusienten kasvatushuone hyvä. Entäs jos sitä LTO:a ei ole?


      • ei parane yhtään
        ??????????????????? kirjoitti:

        piisaa tätä lukiessa: Hyvä idea, huono idea, laiton....

        Laitomuus tietysti on hyvä peruste. Kertokaa nyt kuitenkin noin periaatteellisella tasolla tyhmälle missä olen väärässä? Ymmärtääkseni autotalli on oma palo-osastonsa nimenomaan siksi ettei palo siirry tallista asuinpuolelle. Eikö siis joku automaattipelti välissä sallisi tuon?
        Toinen kysymys? Selväksi on tullut että jos systeemissä on jo lämmön talteeenotto niin autotalli on huono vaihtoehto mutta herkkusienten kasvatushuone hyvä. Entäs jos sitä LTO:a ei ole?

        Poistoilma riittäisi silloin nostamaan autotallin lämpötilaa ylemmäksi ja vastaavasti muita tiloja pitäisi lämmittää kun raitisilmalle ei olisi enää lämmönvaihimella esilämmitystä. Talon energian kulutus kasvaisi edelliseen verrattuna sen verran mitä autotallin lämpötila nousi. Ilman sisältämä energian on aika köykäistä tavaraa, riippuu tietysti ilmanvaihdon määrästä ja tallin eristeistä, mutta tuskin pysyy talvella kastepisteen yläpuolella. Edelleen ongelmana likainen ilma, ylipaineisuus, kosteus ja riittämätön lämmitys.


      • Masa--
        ei parane yhtään kirjoitti:

        Poistoilma riittäisi silloin nostamaan autotallin lämpötilaa ylemmäksi ja vastaavasti muita tiloja pitäisi lämmittää kun raitisilmalle ei olisi enää lämmönvaihimella esilämmitystä. Talon energian kulutus kasvaisi edelliseen verrattuna sen verran mitä autotallin lämpötila nousi. Ilman sisältämä energian on aika köykäistä tavaraa, riippuu tietysti ilmanvaihdon määrästä ja tallin eristeistä, mutta tuskin pysyy talvella kastepisteen yläpuolella. Edelleen ongelmana likainen ilma, ylipaineisuus, kosteus ja riittämätön lämmitys.

        Kondensoituminenhan olisi aivan helvetillistä, kun kävisi esimerkiksi saunassa ja kone imisi 100 % suhteellisen kosteuden ilmaa jäähtymään pakkasenpuolella olevaan talliin.

        Talli homehtuu ja varmaan muovikin ruostuu, älkää hyvät ihmiset tehkö tällaisia virityksiä :D


      • Hmmmmmmmmmm
        ei parane yhtään kirjoitti:

        Poistoilma riittäisi silloin nostamaan autotallin lämpötilaa ylemmäksi ja vastaavasti muita tiloja pitäisi lämmittää kun raitisilmalle ei olisi enää lämmönvaihimella esilämmitystä. Talon energian kulutus kasvaisi edelliseen verrattuna sen verran mitä autotallin lämpötila nousi. Ilman sisältämä energian on aika köykäistä tavaraa, riippuu tietysti ilmanvaihdon määrästä ja tallin eristeistä, mutta tuskin pysyy talvella kastepisteen yläpuolella. Edelleen ongelmana likainen ilma, ylipaineisuus, kosteus ja riittämätön lämmitys.

        "vastaavasti muita tiloja pitäisi lämmittää kun raitisilmalle ei olisi enää lämmönvaihimella esilämmitystä. Talon energian kulutus kasvaisi "

        Miten niin energiankulutus kasvaa? Kysymyshän koski taloa jossa ei ole LTO:ta. LTO asentamalla tietysti säästää paremmin. Niinpä, miksi ei voisi asentaa sitä ja poistoa autotallin jälkeen. Asunnon puolelta siis ilma ensin talliin ja LTO:n kautta ulos?

        "Edelleen ongelmana likainen ilma, ylipaineisuus, kosteus ja riittämätön lämmitys."

        Bullshittiä. Meillä ainakin on asuintilat senverran puhtaita että kyllä sieltä tulevan ilman kehtaisi vaikka hengitittää, kelpaa siis johonkin varastoonkin. Rikkooko se ylipaine autosta tuulilasin vai mikä katastrofi uhkaa? Kosteus! joojoo, turkkilaisessa saunassahan kaikki asustavat. Riittämätön lämmitys! Anna mun kaikki kestää. Selvänäkijäkö olet kun tiedät miten lämpimänä kukin haluaa tallinsa pitää ja minkä kokoisen. Myös sen asumispuolen koko eli tarvittava ilmavrtaus suhteessa tallin kokoon hiukan vaikuttaa asiaan


      • gfgfrvgf
        Hmmmmmmmmmm kirjoitti:

        "vastaavasti muita tiloja pitäisi lämmittää kun raitisilmalle ei olisi enää lämmönvaihimella esilämmitystä. Talon energian kulutus kasvaisi "

        Miten niin energiankulutus kasvaa? Kysymyshän koski taloa jossa ei ole LTO:ta. LTO asentamalla tietysti säästää paremmin. Niinpä, miksi ei voisi asentaa sitä ja poistoa autotallin jälkeen. Asunnon puolelta siis ilma ensin talliin ja LTO:n kautta ulos?

        "Edelleen ongelmana likainen ilma, ylipaineisuus, kosteus ja riittämätön lämmitys."

        Bullshittiä. Meillä ainakin on asuintilat senverran puhtaita että kyllä sieltä tulevan ilman kehtaisi vaikka hengitittää, kelpaa siis johonkin varastoonkin. Rikkooko se ylipaine autosta tuulilasin vai mikä katastrofi uhkaa? Kosteus! joojoo, turkkilaisessa saunassahan kaikki asustavat. Riittämätön lämmitys! Anna mun kaikki kestää. Selvänäkijäkö olet kun tiedät miten lämpimänä kukin haluaa tallinsa pitää ja minkä kokoisen. Myös sen asumispuolen koko eli tarvittava ilmavrtaus suhteessa tallin kokoon hiukan vaikuttaa asiaan

        Huono trollaus...


      • trolli?
        Hmmmmmmmmmm kirjoitti:

        "vastaavasti muita tiloja pitäisi lämmittää kun raitisilmalle ei olisi enää lämmönvaihimella esilämmitystä. Talon energian kulutus kasvaisi "

        Miten niin energiankulutus kasvaa? Kysymyshän koski taloa jossa ei ole LTO:ta. LTO asentamalla tietysti säästää paremmin. Niinpä, miksi ei voisi asentaa sitä ja poistoa autotallin jälkeen. Asunnon puolelta siis ilma ensin talliin ja LTO:n kautta ulos?

        "Edelleen ongelmana likainen ilma, ylipaineisuus, kosteus ja riittämätön lämmitys."

        Bullshittiä. Meillä ainakin on asuintilat senverran puhtaita että kyllä sieltä tulevan ilman kehtaisi vaikka hengitittää, kelpaa siis johonkin varastoonkin. Rikkooko se ylipaine autosta tuulilasin vai mikä katastrofi uhkaa? Kosteus! joojoo, turkkilaisessa saunassahan kaikki asustavat. Riittämätön lämmitys! Anna mun kaikki kestää. Selvänäkijäkö olet kun tiedät miten lämpimänä kukin haluaa tallinsa pitää ja minkä kokoisen. Myös sen asumispuolen koko eli tarvittava ilmavrtaus suhteessa tallin kokoon hiukan vaikuttaa asiaan

        Ylipaine painaa kostean sisäilman rakenteisiin -> homentuu ja mätänee


    • HabaNero69

      Hei! Jos olet tekemässä asennuksia itse, niin on myös toinen tapa hyödyntää ilmaisenergioita.
      Vedä yksi ylimääräinen putki autotalliin, siihen pieni kanavapuhallin (teho 50w).
      Putkiin tietysti palopelti.
      Tuloilmaelimen voit itse päättää, esimerkiksi jokin säleikkö.
      Putken toisen pään asennan mummosi takapäähän.
      Tähän yhtä nerokkaaseen innovaatioon ei palotarkastaja voi puuttua...amnesty korkeintaa.

      • swdsdsds

        meilläkin IV kone talvella ottaa energia talteen ja pukkaa pakkasilmaa toisesta päästä. voit vaikka laittaa putken kulkemaan autotallin kautta ja lisälämmönvaihdin väliin ottamaan jäänyt energia


      • "Insinööri"
        swdsdsds kirjoitti:

        meilläkin IV kone talvella ottaa energia talteen ja pukkaa pakkasilmaa toisesta päästä. voit vaikka laittaa putken kulkemaan autotallin kautta ja lisälämmönvaihdin väliin ottamaan jäänyt energia

        >"Edelleen ongelmana likainen ilma, ylipaineisuus, kosteus ja riittämätön lämmitys."
        >Bullshittiä. Meillä ainakin on asuintilat senverran puhtaita että kyllä sieltä tulevan ilman kehtaisi vaikka hengitittää, kelpaa siis johonkin varastoonkin. Rikkooko se ylipaine autosta tuulilasin

        Ongelmana on poistoilman sisältämä kosteus. Tämä on monessa viestissä jo sanottukin.

        Havainnollistan asiaa seuraavasti:

        Kuvittele että olet lämmittänyt talvella saunan, jossa on kylmä tuulikaappi. Siis jonkinlainen vanhanajan ulkorakennuksessa oleva sauna, jonka tuulikaapissa ei ole lämmitystä. Pane ulko-ovi kiinni ja avaa ovet löylyhuoneesta eteiseen.
        Mitä tapahtuu?
        Kostea kuuma ilma kohtaa tuulikaapin kylmän seinäpinnan. Kosteus tiivistyy hetkessä ja pisaroituu seinän pintaan ja seinä on hetkessä höyryn peittämä.

        Toinen esimerkki on kun tuot silmälasit ulkoa pakkasesta sisään. Sisäilmassa oleva kosteus kohtaa kylmän lasipinnan ja tiivistyy hetkessä vedeksi.

        Palaa nyt ajatuksissasi tilanteeseen, jossa 20 asteen huoneilman puhalletaan nolla-asteiseen autotalliin. Vaikka lämpötila on saunaa pienempi, on huoneen poistoilmassa aina tietty kosteuspitoisuus, ja taulukosta voit tarkistaa mikä on tuollaisen ilman kastepiste. Olkoon se esimerkiksi 8 astetta, mikä tarkoittaa sitä että huoneilmassa oleva vesihöyry ei pysy kaasumaisena vaan tiivistyy nesteeksi kun se kohtaa seinän joka on kylmempi kuin 8.

        Seuraus on että talvella autotallin seinät kostuvat ja luultavasti siten tarjoavat kasvualustan homeelle.

        Jatketaan ajatusleikkiä vielä pykälä pitemmälle:

        Ajattele sitten se tilanne että yo. virityksen jälkeen hankit autotalliisi lisälämmittimen, vaikkapa sähköpatterin. Säätämällä termaria saat autotallin lämpötilan nostettua, ja yo. esimerkkiä noudattaen jo 10 asteen peruslämpö riittää muuttamaan seinässä olevan veden höyryksi, ja seinä kuivaa pikku hiljaa. Ojasta allikkoon, eli tässä kostean sisäilman puhaltaminen autotalliin siis nostaa esiin toisen tarpeen, jos aikoo pitää homeet poissa.


      • pientä rajaa
        "Insinööri" kirjoitti:

        >"Edelleen ongelmana likainen ilma, ylipaineisuus, kosteus ja riittämätön lämmitys."
        >Bullshittiä. Meillä ainakin on asuintilat senverran puhtaita että kyllä sieltä tulevan ilman kehtaisi vaikka hengitittää, kelpaa siis johonkin varastoonkin. Rikkooko se ylipaine autosta tuulilasin

        Ongelmana on poistoilman sisältämä kosteus. Tämä on monessa viestissä jo sanottukin.

        Havainnollistan asiaa seuraavasti:

        Kuvittele että olet lämmittänyt talvella saunan, jossa on kylmä tuulikaappi. Siis jonkinlainen vanhanajan ulkorakennuksessa oleva sauna, jonka tuulikaapissa ei ole lämmitystä. Pane ulko-ovi kiinni ja avaa ovet löylyhuoneesta eteiseen.
        Mitä tapahtuu?
        Kostea kuuma ilma kohtaa tuulikaapin kylmän seinäpinnan. Kosteus tiivistyy hetkessä ja pisaroituu seinän pintaan ja seinä on hetkessä höyryn peittämä.

        Toinen esimerkki on kun tuot silmälasit ulkoa pakkasesta sisään. Sisäilmassa oleva kosteus kohtaa kylmän lasipinnan ja tiivistyy hetkessä vedeksi.

        Palaa nyt ajatuksissasi tilanteeseen, jossa 20 asteen huoneilman puhalletaan nolla-asteiseen autotalliin. Vaikka lämpötila on saunaa pienempi, on huoneen poistoilmassa aina tietty kosteuspitoisuus, ja taulukosta voit tarkistaa mikä on tuollaisen ilman kastepiste. Olkoon se esimerkiksi 8 astetta, mikä tarkoittaa sitä että huoneilmassa oleva vesihöyry ei pysy kaasumaisena vaan tiivistyy nesteeksi kun se kohtaa seinän joka on kylmempi kuin 8.

        Seuraus on että talvella autotallin seinät kostuvat ja luultavasti siten tarjoavat kasvualustan homeelle.

        Jatketaan ajatusleikkiä vielä pykälä pitemmälle:

        Ajattele sitten se tilanne että yo. virityksen jälkeen hankit autotalliisi lisälämmittimen, vaikkapa sähköpatterin. Säätämällä termaria saat autotallin lämpötilan nostettua, ja yo. esimerkkiä noudattaen jo 10 asteen peruslämpö riittää muuttamaan seinässä olevan veden höyryksi, ja seinä kuivaa pikku hiljaa. Ojasta allikkoon, eli tässä kostean sisäilman puhaltaminen autotalliin siis nostaa esiin toisen tarpeen, jos aikoo pitää homeet poissa.

        vaan vaikken keskusteluun olekaan osallistunut

        Asuintila 500 kuutiota, autotalli vaikka isokin kuitenkin alle 100 kuutiota. Kertoisiko insinööri paljonko normien mukaan sieltä asuintilasta ilmanvaihto lykkää sitä 20-asteista ilmaa? Mikä on sen lämpöarvo? Paljonko on sen autotallin lämpövuoto?
        Ihan yksinkertaisesti, minkä lämpöisenä se ilma poistuu autotallista syksyn nollakelissä tai talvipakkasella? Täysin epärealistinen on nimittäin väitteesi että siellä autotallissa olisi lämpötila 0C, samoin tyhmää puhua mistään lisälämmittimestä. Jos siellä tallissa on nyt lämpö 28C, ilmanvaihto lykkää ilman sinne ja ilmat rupeavat viilenemään niin en hevillä usko että se talli kovin kylmäksi edes tammikuussa menee


      • Toinen sivullinen
        pientä rajaa kirjoitti:

        vaan vaikken keskusteluun olekaan osallistunut

        Asuintila 500 kuutiota, autotalli vaikka isokin kuitenkin alle 100 kuutiota. Kertoisiko insinööri paljonko normien mukaan sieltä asuintilasta ilmanvaihto lykkää sitä 20-asteista ilmaa? Mikä on sen lämpöarvo? Paljonko on sen autotallin lämpövuoto?
        Ihan yksinkertaisesti, minkä lämpöisenä se ilma poistuu autotallista syksyn nollakelissä tai talvipakkasella? Täysin epärealistinen on nimittäin väitteesi että siellä autotallissa olisi lämpötila 0C, samoin tyhmää puhua mistään lisälämmittimestä. Jos siellä tallissa on nyt lämpö 28C, ilmanvaihto lykkää ilman sinne ja ilmat rupeavat viilenemään niin en hevillä usko että se talli kovin kylmäksi edes tammikuussa menee

        Enpä ole itsekkään kirjoittanut aikaisemmin, mutta otetaan nyt aivan peruskoulun oppiaineita esimerkkiin, jahka vekara juuri noita koulussaan (nykyään nimeltään yläkoulu) lukee.

        Insinöörin ei ehkä tarvitse kertoa mitään, vaan aivan peruskoululainen kelpaa.

        Ilman ominaislämpökapasiteeti on 1,3 kJ/m3 ilmaa astetta kohden. Koska yksi kJ on 1/3600 kWh, niin voidaan todeta, että ilman lämmityskyky on aika olematon. Tehoina siis kJ = kWs = 0,0003kWh.

        Sitten pykälien mukaista ohjeistusta. Jos asuintila on 500m3 ja ilma vaihdetaan kerran kahdessa tunnissa, niin tämä on useimmille energiansäästäjille (jota tämä keskustelu varmastikkin koskee) aivan liikaa ja ilmanvaihdosta tingitään. Ehkä joku 1/2 tästä (korkeintaan) lienee reealistisempi. Tällöin ilmamäärä on 500 x 1000 / 2 /2 /60/ 60 = 35 ltr /sek.

        Jos talo on 20 asteinen ja autotalli halutaan pitää esim. 10 asteisena, niin saadaan lämpötilaeroksi 10 astetta. Tehoina tämä on 1,3 kWs/m3 * 0,035 m3/s * 10 astetta = 450w.

        Talossa ei siis ole LTO:ta, joka ottaisi lämmön talteen, vaan kaikki lämpö puhalletaan suoraan talliin.

        Jos käytössä on LTO, niin poistoilman lämpötila on tyypillisessä koneessa 5. Jos halutaan tallin läpötila pitää /- 0 asteisena, niin lämmitysteho laskee 200 watiin.

        Yllä oleva siis energiansaannista autotalliin. Tämähän ei ole ongelma, vaan tuolla tavalla saataisiin energiaa, vaikkakin olematon määrä. Ongelma tulee kosteudesta. Kyseinen LTO tuuppaa piahlle käytännössä 100% kosteaa ilmaa. Ylimääräinen ilma valuu LTO:ssa viemäriin.

        Jos LTO:ta ei ole, niin ilmankosteus on sama kuin sisälläkin. Jos esim. 20 asteisen ilmankosteus on 45% (RH), niin 10 asteisessa tämä on 85%, joka on edellytys mikrobikasvustolle. Puhallin voisi auttaa niin. että vettä ei ala vielä nurkkiin tiivistymään, mutta seinät ovat sisältä jo täysin märät kun lämpötila laskee.

        Tällaisia kuningasajatuksia löytyy aina säännöllisesti täältä. Suomihan on homeisia torppia täynnä, joten eipä näistä kannata liikaa kinata. Olkaa hyvä ja tehkää vain. Toinen vaihtoehto olisi ottaa tällainen peruskoulun kirja käteen, hieman käydä perusteita lävitse ja kokeilla ajatella ihan itse.


      • inssi xl
        Toinen sivullinen kirjoitti:

        Enpä ole itsekkään kirjoittanut aikaisemmin, mutta otetaan nyt aivan peruskoulun oppiaineita esimerkkiin, jahka vekara juuri noita koulussaan (nykyään nimeltään yläkoulu) lukee.

        Insinöörin ei ehkä tarvitse kertoa mitään, vaan aivan peruskoululainen kelpaa.

        Ilman ominaislämpökapasiteeti on 1,3 kJ/m3 ilmaa astetta kohden. Koska yksi kJ on 1/3600 kWh, niin voidaan todeta, että ilman lämmityskyky on aika olematon. Tehoina siis kJ = kWs = 0,0003kWh.

        Sitten pykälien mukaista ohjeistusta. Jos asuintila on 500m3 ja ilma vaihdetaan kerran kahdessa tunnissa, niin tämä on useimmille energiansäästäjille (jota tämä keskustelu varmastikkin koskee) aivan liikaa ja ilmanvaihdosta tingitään. Ehkä joku 1/2 tästä (korkeintaan) lienee reealistisempi. Tällöin ilmamäärä on 500 x 1000 / 2 /2 /60/ 60 = 35 ltr /sek.

        Jos talo on 20 asteinen ja autotalli halutaan pitää esim. 10 asteisena, niin saadaan lämpötilaeroksi 10 astetta. Tehoina tämä on 1,3 kWs/m3 * 0,035 m3/s * 10 astetta = 450w.

        Talossa ei siis ole LTO:ta, joka ottaisi lämmön talteen, vaan kaikki lämpö puhalletaan suoraan talliin.

        Jos käytössä on LTO, niin poistoilman lämpötila on tyypillisessä koneessa 5. Jos halutaan tallin läpötila pitää /- 0 asteisena, niin lämmitysteho laskee 200 watiin.

        Yllä oleva siis energiansaannista autotalliin. Tämähän ei ole ongelma, vaan tuolla tavalla saataisiin energiaa, vaikkakin olematon määrä. Ongelma tulee kosteudesta. Kyseinen LTO tuuppaa piahlle käytännössä 100% kosteaa ilmaa. Ylimääräinen ilma valuu LTO:ssa viemäriin.

        Jos LTO:ta ei ole, niin ilmankosteus on sama kuin sisälläkin. Jos esim. 20 asteisen ilmankosteus on 45% (RH), niin 10 asteisessa tämä on 85%, joka on edellytys mikrobikasvustolle. Puhallin voisi auttaa niin. että vettä ei ala vielä nurkkiin tiivistymään, mutta seinät ovat sisältä jo täysin märät kun lämpötila laskee.

        Tällaisia kuningasajatuksia löytyy aina säännöllisesti täältä. Suomihan on homeisia torppia täynnä, joten eipä näistä kannata liikaa kinata. Olkaa hyvä ja tehkää vain. Toinen vaihtoehto olisi ottaa tällainen peruskoulun kirja käteen, hieman käydä perusteita lävitse ja kokeilla ajatella ihan itse.

        Jos autotalli on talon päässä ja siinä on kolme ulkoseinää, sekä lattia ja katto, joille kaikille lastetaan u-arvoksi 0.25 (unohdetaan että lattian alla ei ole pakkasta ja vastaavasti unohdetaan ovien ja ikkunoiden seinää huonompi eristävyys).

        lämmitystehon tarve = 0.25 * 72 * 1 = 18w/aste

        -> 450W teho riittäisi pitämään autotallin 25 astetta ulkolämpötilaa ylempänä.

        Jos sisälämpö on 22 astetta ja kosteus 40%, niin sen kastepiste on noin 8 astetta.

        Jos autotallin sisälämpö on 8 astetta, niin ikkunat ja ovet ovat tätä kylmempiä ja hikoilevat aivan varmasti -> lämpötilan olisi oltava alimmillaan esim. 15 astetta, jotta vesihöyry ei tiivistyisi ikkunoihin, jos sekään riittää, riippuu ikkunoista.

        -> lopputulema on että jäteilmalämmitys toimii -10 asteen pakkaseen asti, sítä kylmemmässä alkaa tulla huonoa sisäilmaa vakavampia seurauksia.

        Käytännössä tulos on huonompi, koska mm. autotallin oven u-arvo ei ole kovin kaksinen ja karmit vuotaa jossain määrin.


      • Toinen sivullinen
        inssi xl kirjoitti:

        Jos autotalli on talon päässä ja siinä on kolme ulkoseinää, sekä lattia ja katto, joille kaikille lastetaan u-arvoksi 0.25 (unohdetaan että lattian alla ei ole pakkasta ja vastaavasti unohdetaan ovien ja ikkunoiden seinää huonompi eristävyys).

        lämmitystehon tarve = 0.25 * 72 * 1 = 18w/aste

        -> 450W teho riittäisi pitämään autotallin 25 astetta ulkolämpötilaa ylempänä.

        Jos sisälämpö on 22 astetta ja kosteus 40%, niin sen kastepiste on noin 8 astetta.

        Jos autotallin sisälämpö on 8 astetta, niin ikkunat ja ovet ovat tätä kylmempiä ja hikoilevat aivan varmasti -> lämpötilan olisi oltava alimmillaan esim. 15 astetta, jotta vesihöyry ei tiivistyisi ikkunoihin, jos sekään riittää, riippuu ikkunoista.

        -> lopputulema on että jäteilmalämmitys toimii -10 asteen pakkaseen asti, sítä kylmemmässä alkaa tulla huonoa sisäilmaa vakavampia seurauksia.

        Käytännössä tulos on huonompi, koska mm. autotallin oven u-arvo ei ole kovin kaksinen ja karmit vuotaa jossain määrin.

        Ja edellä on kuvattu vain kastepisteen muodostumista.

        Jos autotallissa säilöö jotain tekstiileitä, niin 85% kosteus riittää aiheuttamaan jo hometta.

        Edelleen. Jos autotallissa säilöö niinkin eksoottista laitetta kuin autoa, niin jokainen voi sitten ihmetellä kuinka hyvin auto kuivuu tilassa, jonka kosteusprosentti on esim. tuo 85% ja sinne tuodaan märkä, tai luminen auto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1062
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      901
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      855
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe