Vegeaiheinen punk-topic

Elävältä kaltatut

Ensin vähän historiikkia mun huonolla punktietämyksellä, joten korjata voi.:)
Anarkopunkbändi Conflict teki ainakin Youtuben mukaan ekan eläinoikeusaiheisen biisin "http://www.youtube.com/watch?v=L8Hw0w772Pw Oliko vuonna 83-84, ja teki monia samaa aihepiiriä käsittelevää klassikkobiisiä, ja näin anarkot alkoivat karttaa lihaa.
Streittaribändi Youth of Today toi biisillään "No More" lihansyönnistäkin kieltäytymisen suosioon kun päihteet ja irtoseksi oli jo epätoivottua käytöstä streittariporukoissa.
Crustit olivat suurelta osin anarkisteja ja seurasivat anarkopunkin esimerkkiä.
Punk muuttui muoti-ilmiöstä alakulttuuriksi ja sinne pesiytyneiden anarkojen vaikutuksesta pitkälti vegeily levisi pääosin HC-bändien keskuudessa varsin suosituksi, perinteistä punkkia ei sen sijaan niin kiinnostanut vegeaate vaikka muuten oltaisiinkin kantaaottavia monella taholla.

Joku voi tarkentaa vielä noita merkkipaalubiisejä punkin eri genrejen kasvissyönnin lanseerauksessa.

Ihmeen suosittua eläinoikeudet ovat kokonaisuutenakin punkin piirissä. Olisi hauska vetää galluppia miten moni punkiksi/punkkariksi itsensä mieltävä on kasvisruualla.

NOFX:n Fat Mike taisi vähän vittuilla vegeosastolle ekalla albumillaan, ja on nykysellään vegaani ja tekee supportlevyjä Petalle, jostain luin, että Rottenin känkkäränkkäkin olisi nykyään vege.

Ite en haluisi tuomita ketään, mutta kun on vaakakupissa valinnanvapaus ja elukan henki olen valmis kasaamaan kiviä elikon vaakakuppiin.
Eläimet ei ole tehneet mulle mitään, miksi mä tekisin niille, syön mielummin vaikka natseja.

Voiko kukaan sen aikainen punkkari valoittaa kasvissyönnin yleisyyttä silloin 80-luvun alussa kun punk oli täällä kukkeimmillaan - oliko "valtavirrassa" yhtään lihasta kieltäytyvää bändiä jonka voisi tuntea?
Yhtään hyvää suomenkielistä vegeaiheista biisiä ei taida löytyä.

Tällänen topic!

1

526

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • S SP

Itse siirryn pikkuhiljaa vegeksi. Koulussa kasvista eikä kotonakaan syödä enää niin paljon lihaa. En mä ehkä ihan punkki ole, tai ehkä olen mutta sitten vähän poikkeava ainakin. Aatteista on kyse, ei siitä sen enempää. No, punkiksihan voi itteään väittää ja olla silti ties mitä, tarkoitan punkhan on aika epämääränen käsite. Jos puhutaan vaikka autoista, kaikki tietävät mitkä on autoja ja mitkä ei. Punkissa ei ihan sama juttu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      93
      2168
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      45
      2122
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1855
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1370
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1271
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1151
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1100
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      57
      1043
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      68
      959
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      285
      910
    Aihe