Kaasupullojen säilytys

Vaunupoika

Koska karavaanareilla, varsinkin noviiseilla, ei tunnu olevan riittävästi tietoa kaasupullojen säilytyksestä, niin pannaanpa sitä taas tännekin.

Nestekaasupullojen säilytys- ja kuljetusmääräykset pähkinänkuoressa

Nestekaasupullot on varastoitava pystyasennossa hyvin tuulettuvassa tilassa. Nestekaasupulloja ei saa varastoida esimerkiksi kellarissa tai ullakolla.

Maanpäällisessä autotallissa saa säilyttää enintään 25 kg nestekaasua, mikä käytännössä tarkoittaa kahta 11 kilon nestekaasupulloa.

Nestekaasupullon pinnan lämpötila ei saa nousta yli 40 asteen.

Henkilöautossa saa kuljettaa enintään 25 kg nestekaasua eli esimerkiksi kahta 11 kilon nestekaasupulloa.

Henkilöautolla matkailuperävaunua vedettäessä 25 kiloon ei lasketa mukaan niitä enintään kahta nestekaasupulloa, jotka ovat sijoitettu matkailuperävaunun nestekaasun säilytystilaan.

43

4177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juicce 78

      Tulikin uutta tietoa. Minulla on autossani aina kuusipulloa mukana ja laarseenipullot lisäksi
      Täytyy varmaan vähentää 4 pulloa pois ,niin silloin mahtuu enemmän kaljaa mukaan
      Hyvä vihje

      • Reissuuja

        Nyt mehu 78 :n on välittömästi heitettävä ne kusipullot pois.
        Larsseenia on oltava, muuten reissuaminen on yksitoikkosta ja ikävää.
        Ja vaimokin oikein tykkää kun on Juicce aina iloisella päällä.


      • juiccce 98
        Reissuuja kirjoitti:

        Nyt mehu 78 :n on välittömästi heitettävä ne kusipullot pois.
        Larsseenia on oltava, muuten reissuaminen on yksitoikkosta ja ikävää.
        Ja vaimokin oikein tykkää kun on Juicce aina iloisella päällä.

        Joo kyllä pötikkää täytyy olla reilusti
        Kaasupulloja on aivan turha kuljetella ,vie tilaa vaan kaljakoreilta
        Vielä kun on juhannuskin tulossa
        On se niin lupsakasta lauleskella onnenpoikia ,kun pötikkää on riittävästi.


      • Hörhölä

        Yhden hörhön päästä pilaamaan tämäkin asia-aloitus omilla pilailu kommenteillaan. Niin sitä pitää.
        Asiaa kirjoitit Vaunupoika.


      • lkjhgfd
        Hörhölä kirjoitti:

        Yhden hörhön päästä pilaamaan tämäkin asia-aloitus omilla pilailu kommenteillaan. Niin sitä pitää.
        Asiaa kirjoitit Vaunupoika.

        Kirjoitti aivan uuden asian,ei sitä kukaan olisi muuten tiennytkään
        Sinulle hörhö taisi tulla aivan uutena asiana Tuskin enään kuitenkaan huomenna muistat ,mitä aloittaja kirjoittaa


      • Jorma K
        lkjhgfd kirjoitti:

        Kirjoitti aivan uuden asian,ei sitä kukaan olisi muuten tiennytkään
        Sinulle hörhö taisi tulla aivan uutena asiana Tuskin enään kuitenkaan huomenna muistat ,mitä aloittaja kirjoittaa

        asiat tiedetty, on turhaa niitä jauhaa vuodesta toiseen. Siitä huolimatta lakia ei aina osata tulkita oikein tai ei välitetä siitä. Jokainenhan maksaa omat viulunsa jos jää kiinni vääristä tulkinnoista, sehän on selvää. En oikein jaksa uskoa siihen että noviisit ei tietäisi miten kaasupulloja tulisi säilyttää, lain noudattaminenhan tai noudattamatta jättäminen on sitten viranomaisten asia .


      • Vaunupoika
        Jorma K kirjoitti:

        asiat tiedetty, on turhaa niitä jauhaa vuodesta toiseen. Siitä huolimatta lakia ei aina osata tulkita oikein tai ei välitetä siitä. Jokainenhan maksaa omat viulunsa jos jää kiinni vääristä tulkinnoista, sehän on selvää. En oikein jaksa uskoa siihen että noviisit ei tietäisi miten kaasupulloja tulisi säilyttää, lain noudattaminenhan tai noudattamatta jättäminen on sitten viranomaisten asia .

        Jorma K varmaan tietääkin, mutta mitä minä nyt olen vuoden -87 alusta työkseni koppeja ja kaasuja myynyt ja vuokrannut, niin viikottain tulee vastaan täysin kaasusta ja sen käytöstä tietämättömiä.
        Siksi panin tuon, en konkareita varten, vaan niille joille kaasu on uusi asia.


      • Anonyymi
        Hörhölä kirjoitti:

        Yhden hörhön päästä pilaamaan tämäkin asia-aloitus omilla pilailu kommenteillaan. Niin sitä pitää.
        Asiaa kirjoitit Vaunupoika.

        orthex kaasu


    • Lasku Taito

      kaasua saikaan kuljettaa kokonaismääränä ilman ard-korttia ja auton tai yhdistelmän katsastusta vaarallisten aineiden kuljetukseen ?
      selvitäppä sekin vaunupoika, voi tulla yllätys sinun lasku tavalla

      • vai mitä????

        sitä kukaan aloitteli osaa täältä pöhlöjenpalstalta ensimmäisenä katsoa ,montako pulloa kaasua saa kuljettaa kopissaan
        Kyllä se tiedon saa aivan jostakin muualta kuin täältä


      • Vaunupoika

        Miksi pitäisi ?
        En ole kaasuauton kuski, ja ne jotka kaasua ajavat, varmaan tietävät tuon.


      • Lasku Taito
        Vaunupoika kirjoitti:

        Miksi pitäisi ?
        En ole kaasuauton kuski, ja ne jotka kaasua ajavat, varmaan tietävät tuon.

        mutta määrä on 60 kg bruttona. Eli siis pullot sisältö. Joten neljää pulloa ei saa olla kuten esitit asian. Jos vaunussa on kaksi teräspulloa täynnä, et voi ottaa veto-autoon yhtään kaasupulloa, tyhjää etkä täyttä.
        Ja siitä tarvitaseeko sinun sitä tietää, sanoisin ei tarvitse, mutta et saa myöskään ylittää määriä. Et sinä, eikä kukaan muukaan , saa rikko lakia tai asetusta sillä perusteella ettet tiedä.
        P.s. tarkasta levittämäsi tieto aina kolmeen kertaa kolmesta eri paikasta ettet levitä väärää tietoa.
        Sillä matkailuväline kauppiaat ja huoltoliikeet ovat se paikka mistä et oikeaa tietoa saa näistä asioista


      • Vaunupoika
        Lasku Taito kirjoitti:

        mutta määrä on 60 kg bruttona. Eli siis pullot sisältö. Joten neljää pulloa ei saa olla kuten esitit asian. Jos vaunussa on kaksi teräspulloa täynnä, et voi ottaa veto-autoon yhtään kaasupulloa, tyhjää etkä täyttä.
        Ja siitä tarvitaseeko sinun sitä tietää, sanoisin ei tarvitse, mutta et saa myöskään ylittää määriä. Et sinä, eikä kukaan muukaan , saa rikko lakia tai asetusta sillä perusteella ettet tiedä.
        P.s. tarkasta levittämäsi tieto aina kolmeen kertaa kolmesta eri paikasta ettet levitä väärää tietoa.
        Sillä matkailuväline kauppiaat ja huoltoliikeet ovat se paikka mistä et oikeaa tietoa saa näistä asioista

        Taito ei nyt tiedä.


      • Lasku Taito
        Vaunupoika kirjoitti:

        Taito ei nyt tiedä.

        kertoo kaiken. Yleensä pojat on kovia uhoomaan tiedoillaan ja taidoillaan. Mutta kaikkihan sen tietää ettei poikien tiedot ole vielä sitä tasoa, että asiantuntijana voisi esiintyä. Lue laki ja asetus vaarallisista aineista ja niiden käsittelystä liiteinee päivinee. Ja sen jälkeen lopeta kaasu vehkeiden kanssa pulaaminen, ettet vain vahingossa tapa ketään. En minä ainakaan sen tasoiselle kaverille voisi luottaa vehkeiden korjausta, kun ei edes perusteita kaasun käsittelystä hallita ja sitten esiinnytään
        asiantuntijana


      • Vaunupoika
        Lasku Taito kirjoitti:

        kertoo kaiken. Yleensä pojat on kovia uhoomaan tiedoillaan ja taidoillaan. Mutta kaikkihan sen tietää ettei poikien tiedot ole vielä sitä tasoa, että asiantuntijana voisi esiintyä. Lue laki ja asetus vaarallisista aineista ja niiden käsittelystä liiteinee päivinee. Ja sen jälkeen lopeta kaasu vehkeiden kanssa pulaaminen, ettet vain vahingossa tapa ketään. En minä ainakaan sen tasoiselle kaverille voisi luottaa vehkeiden korjausta, kun ei edes perusteita kaasun käsittelystä hallita ja sitten esiinnytään
        asiantuntijana

        Näimpähän se on.
        Eipä sitä mies ole ennenkuin aikuisena. Enkä vielä näin 59 -vuotiaana tunne olevani vertaisesi asiantuntija.
        Mutta perässä tullaan, vaikkakin olen varmaan sinua yli 20-vuotta vielä jäljessä.


      • Anonyymi

        Jee


      • Anonyymi
        Vaunupoika kirjoitti:

        Taito ei nyt tiedä.

        orthex kassu


    • Vaunupoika

      Panempa vielä tuonkin.
      Niiden jotka tietää, ei kannata lukea.



      Näin käytät nestekaasua oikein ja turvallisesti
      Nestekaasu on turvallista käyttää, kun sitä käsitellään ja varastoidaan määräysten ja turvaohjeiden mukaisesti.

      * Tutustu huolella käyttöohjeisiin ja noudata annettuja käyttöohjeita
      * Varmista, että laitteessa on oikeantyyppinen säädin (tiedon saat laitteen käyttöohjeesta) ja oikeantyyppinen nestekaasupullo
      * Älä koskaan käytä moottorikaasua kotitalouslaitteissa; moottorikaasun tunnistat pullon punaisesta kauluksesta
      * Tarkista laitteet ja varusteet säännöllisesti
      * Huolehdi kaasulaitteiden, venttiilien ja polttimien puhtaudesta
      * Varmista, että matkailuvaunussa ja nestekaasupullojen säilytystilassa on aina riittävä ilmanvaihto
      * Älä pidä pullojen säilytysluukkua lukittuna oleskellessasi matkailuvaunussa
      * Sulje nestekaasupullon pulloventtiili, kun et käytä nestekaasulaitteita
      * Nestekaasun kiinteitä asennuksia saa tehdä vain hyväksytty kaasuasennusliike. Älä tee omia virityksiä.



      Varusteet
      Nestekaasua saa johtaa ajoneuvon asuintiloissa oleviin käyttölaitteistoihin 30 mbar nimellispaineella. Käyttölaitteiston liitäntäpaine on ilmoitettava nestekaasupullojen säilytystilassa.

      Nestekaasuletkujen pitää olla nestekaasukäyttöön tarkoitettuja ja niiden pitää soveltua – 30 oC lämpötilaan asti. Matkailuvaunuissa käytettävän paineensäätimen nimellispaineen tulee olla 30 mbar eikä säätimen paine saa olla säädettävissä. ( Primus-lämmittimellä varustetuissa vaunuissa ja autoissa on kaksi paineensäädintä, lämmittimelle tuleva 500 mbar säädin liitetään pulloon, ja asuintilan laitteille menevässä kaasputkessa on 30 mb paineensäädin )

      • 98765

        kirjasta lunttasit.


      • Vaunupoika
        98765 kirjoitti:

        kirjasta lunttasit.

        Karavaanareiden oppaasta.
        Haittaako se Sinua ?


    • prestige läinen

      Hyviä ohjeita, vaan kuinkahan moni kokeneempikaan karavaanari noita noudattaa tarkasti!

      Huoltamoilla on myös melkoiset riskit onnettomuuksiin. Harva se päivä saa nähdä, kuinka tankataan moottori käyden. Kun monilla kuuluu olevan tapana käyttää vaunun jääkaappia kaasulla matkan aikana, kuinkahan moni ei viitsi sammuttaa jääkaappiaan tankkauksen ajaksi? En tosin ole kuullut yhdestäkään onnettomuudesta, joka olisi aiheutunut em. seikoista...

      • Hörhölä

        Turhaan saivartelette Vaunupojan neuvoista. Kokemuksen kautta hankittua asia tietoa niissä on tarjolla, ja vieläpä ILMAISEKSI KARAVAANAREILLE. Joku on väittänyt täälläkin, ettei karavaanareille saa mikään maksaa mitään, vaan kaikki on saatava ilmaiseksi.

        "Kun monilla kuuluu olevan tapana käyttää vaunun jääkaappia kaasulla matkan aikana." Kerropa mikä suomalainen asetus kieltää jääkaapin käyttämisen kaasulla ajon aikana. Saksassa käyttökielto on voimassa, ellei kaasulaitteet ole uusilla turvallisilla Secu-Motion kaasunpainesäätimillä varustettuna.


      • Ei hörhö
        Hörhölä kirjoitti:

        Turhaan saivartelette Vaunupojan neuvoista. Kokemuksen kautta hankittua asia tietoa niissä on tarjolla, ja vieläpä ILMAISEKSI KARAVAANAREILLE. Joku on väittänyt täälläkin, ettei karavaanareille saa mikään maksaa mitään, vaan kaikki on saatava ilmaiseksi.

        "Kun monilla kuuluu olevan tapana käyttää vaunun jääkaappia kaasulla matkan aikana." Kerropa mikä suomalainen asetus kieltää jääkaapin käyttämisen kaasulla ajon aikana. Saksassa käyttökielto on voimassa, ellei kaasulaitteet ole uusilla turvallisilla Secu-Motion kaasunpainesäätimillä varustettuna.

        Johan tuo vaunupoju neuvoi vasten asetusta kuljettamaan kaasua yli sallitun määrän. Ja kun asiasta huomautettiin, niin kertoi asian olevan hänen tietojensa ulkopuolella ja siten hän on oikeutettu rikkomaan tuota asetusta.
        http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Usein-kysyttya-UUSI/Kemikaalit-ja-kaasu/Nestekaasu-ja-maakaasu/#17400 ymmärän kyllä sinua, sillä nikkisihän kertoo kaiken sinusta.


      • Vaunupoika
        Ei hörhö kirjoitti:

        Johan tuo vaunupoju neuvoi vasten asetusta kuljettamaan kaasua yli sallitun määrän. Ja kun asiasta huomautettiin, niin kertoi asian olevan hänen tietojensa ulkopuolella ja siten hän on oikeutettu rikkomaan tuota asetusta.
        http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Usein-kysyttya-UUSI/Kemikaalit-ja-kaasu/Nestekaasu-ja-maakaasu/#17400 ymmärän kyllä sinua, sillä nikkisihän kertoo kaiken sinusta.

        Ystävä hyvä,
        ennenkuin kumoat tiedot, kannattaa paneutua hiukan paremmin asioihin.
        Henkilöautossa ei saa kuljettaa kuin tuota 60 kiloa max. Mutta vaunussa saa olla samoin kaksi 11 kg pulloa kaasupullokotelossa, sillä niitä ei lasketa vetoauton lastiksi, vaan vaunun.
        Jos löydät tuon kumoavan asetuksen, niin vasta sitten myönnän olevani väärässä.


      • Lasku Taito
        Vaunupoika kirjoitti:

        Ystävä hyvä,
        ennenkuin kumoat tiedot, kannattaa paneutua hiukan paremmin asioihin.
        Henkilöautossa ei saa kuljettaa kuin tuota 60 kiloa max. Mutta vaunussa saa olla samoin kaksi 11 kg pulloa kaasupullokotelossa, sillä niitä ei lasketa vetoauton lastiksi, vaan vaunun.
        Jos löydät tuon kumoavan asetuksen, niin vasta sitten myönnän olevani väärässä.

        vaarallisten aineiden kuljetuksesta. Liite A 1.1.3.1 (a)
        Siinäpä sitä alkuun tietoa.
        P.s auto ja peräkärri lasketaan aina yhdeksi kokonaisuudeksi ard kuljetuksessa, kuten muissakin asetuksissa tieliikenteessä, kun ne ovat yhteen kytkettynä


      • Vaunupoika
        Lasku Taito kirjoitti:

        vaarallisten aineiden kuljetuksesta. Liite A 1.1.3.1 (a)
        Siinäpä sitä alkuun tietoa.
        P.s auto ja peräkärri lasketaan aina yhdeksi kokonaisuudeksi ard kuljetuksessa, kuten muissakin asetuksissa tieliikenteessä, kun ne ovat yhteen kytkettynä

        Matkailuperävaunu ja vetoauto ei ole ard kuljetus !


      • Lasku Taito
        Vaunupoika kirjoitti:

        Matkailuperävaunu ja vetoauto ei ole ard kuljetus !

        joissa ylitetään sallitut määrät luokitellaan ARD kuljetuksiksi. Ja silloin kun nuo vapaan kuljetuksen rajat ylitetään tarvitaan kuljettajalta ARD tai VAK kortti jossa on sitten mainittu luokat joissa se pätee. Ja ajoneuvolta vaaditaan myös määrätyt ominaisuudet. Ja esimerkiksi yhdessäkään asuntovaunussa tai henkilöautossa ei ole noita varusteita vakiona. Joten kaikki kuljetukset joissa ylitetään vapaan kuljetuksen rajat ovat näitä. Ja ne ei muutu sillä että vaunupoika ei sitä tiedä. Varmaan vaunupoikakin löytää jostain lähistöltä vaikka luohinta urakoitsijan ja voi siltä kysäistä näin alkuun neuvoja


      • Vaunupoika
        Lasku Taito kirjoitti:

        joissa ylitetään sallitut määrät luokitellaan ARD kuljetuksiksi. Ja silloin kun nuo vapaan kuljetuksen rajat ylitetään tarvitaan kuljettajalta ARD tai VAK kortti jossa on sitten mainittu luokat joissa se pätee. Ja ajoneuvolta vaaditaan myös määrätyt ominaisuudet. Ja esimerkiksi yhdessäkään asuntovaunussa tai henkilöautossa ei ole noita varusteita vakiona. Joten kaikki kuljetukset joissa ylitetään vapaan kuljetuksen rajat ovat näitä. Ja ne ei muutu sillä että vaunupoika ei sitä tiedä. Varmaan vaunupoikakin löytää jostain lähistöltä vaikka luohinta urakoitsijan ja voi siltä kysäistä näin alkuun neuvoja

        Höpö höpö.


      • Lasku Taito
        Vaunupoika kirjoitti:

        Höpö höpö.

        kun tietoa ja taito ei riitä. Se kuusikymmentä kiloa on se raja ajoneuvossa. Ja kas silloin kun perävaunu on kytkettynä, niin se auto ja vaunu on yksi yksikkö. Ei kaksi erillistä ajoneuvoa. Tietysti kun irroitat sen vaunun, niin siellä saa olla se kuusikymmentä kilo kaasua ja kaasusäiliötä yhteensä ja autossa toiset kuusikymmentä kiloa. Mutta kun kytket ne toisiinsa ja lähdet vaunua autolla vetämään, niin siinä yhdistelmässä saa olla yhteensä se kuusikymmentä kiloa kaasua ja kaasusäiliötä.
        Yritin alkuun aivan ystävällisesti vihjata herran olevan tiedoiltaan ehkä vanhentunut tai vain tietämätön, mutta koska poju rupesi olemaan viisaampi kuin onka, ja huomaa tässä yhteydessä ettei älykkyys ja viisaus ole sama asia eli en puutu sinun älyysi mitenkään, ajattelin asiasta mainita ettei väärä tieto leviä. Mutta viisastua voisit jo tuossa iässä.
        On annettu paikat mistä tietoa saa, mutta ei tunnu kelpaavan. Pelottako ettei pysty sen jälkeen enää entisellä tavalla tolskaamaan miten sattuu asiantuntijana


      • Halme
        Lasku Taito kirjoitti:

        kun tietoa ja taito ei riitä. Se kuusikymmentä kiloa on se raja ajoneuvossa. Ja kas silloin kun perävaunu on kytkettynä, niin se auto ja vaunu on yksi yksikkö. Ei kaksi erillistä ajoneuvoa. Tietysti kun irroitat sen vaunun, niin siellä saa olla se kuusikymmentä kilo kaasua ja kaasusäiliötä yhteensä ja autossa toiset kuusikymmentä kiloa. Mutta kun kytket ne toisiinsa ja lähdet vaunua autolla vetämään, niin siinä yhdistelmässä saa olla yhteensä se kuusikymmentä kiloa kaasua ja kaasusäiliötä.
        Yritin alkuun aivan ystävällisesti vihjata herran olevan tiedoiltaan ehkä vanhentunut tai vain tietämätön, mutta koska poju rupesi olemaan viisaampi kuin onka, ja huomaa tässä yhteydessä ettei älykkyys ja viisaus ole sama asia eli en puutu sinun älyysi mitenkään, ajattelin asiasta mainita ettei väärä tieto leviä. Mutta viisastua voisit jo tuossa iässä.
        On annettu paikat mistä tietoa saa, mutta ei tunnu kelpaavan. Pelottako ettei pysty sen jälkeen enää entisellä tavalla tolskaamaan miten sattuu asiantuntijana

        sinunkaan äly ja viisaus tunnu kohtaavan. Huomaat kai että täällä saa useimmiten väärää kuin oikeaa tietoa, mutta siihen tottuu. Täytyy vain olla itsellä tieto hanskassa.


      • tekniikka kehittyy

        asianmukainen letkurikkoventtiili niin nestekaasulaitteiden käyttö on turvallista myös ajon aikana. Näitä laitteita voi myös jälkiasentaa ajoneuvoihin. Uusissa monikäyttö (nestekaasu/12 V/ 230V) jääkaapeissa on automatiikkaa, joka ei kytke ajon (käytössä tällöin 12 V) jälkeen nestekaasua päälle kuin vasta 15 minuutin viiveellä. Tarkoituksena on, että nimenomaan tuossa ajassa ehtii ajoneuvon tankata ja sen jälkeen jos on vielä asiointia huoltoasemalla siirtää ajoneuvon kauemmas parkkiin.


      • Vaunupoika
        Lasku Taito kirjoitti:

        kun tietoa ja taito ei riitä. Se kuusikymmentä kiloa on se raja ajoneuvossa. Ja kas silloin kun perävaunu on kytkettynä, niin se auto ja vaunu on yksi yksikkö. Ei kaksi erillistä ajoneuvoa. Tietysti kun irroitat sen vaunun, niin siellä saa olla se kuusikymmentä kilo kaasua ja kaasusäiliötä yhteensä ja autossa toiset kuusikymmentä kiloa. Mutta kun kytket ne toisiinsa ja lähdet vaunua autolla vetämään, niin siinä yhdistelmässä saa olla yhteensä se kuusikymmentä kiloa kaasua ja kaasusäiliötä.
        Yritin alkuun aivan ystävällisesti vihjata herran olevan tiedoiltaan ehkä vanhentunut tai vain tietämätön, mutta koska poju rupesi olemaan viisaampi kuin onka, ja huomaa tässä yhteydessä ettei älykkyys ja viisaus ole sama asia eli en puutu sinun älyysi mitenkään, ajattelin asiasta mainita ettei väärä tieto leviä. Mutta viisastua voisit jo tuossa iässä.
        On annettu paikat mistä tietoa saa, mutta ei tunnu kelpaavan. Pelottako ettei pysty sen jälkeen enää entisellä tavalla tolskaamaan miten sattuu asiantuntijana

        Moni muukin luulee tietävänsä, en pelkästään minä.

        http://caravanuutiset.com/?p=105


      • Lasku Taito
        Vaunupoika kirjoitti:

        Moni muukin luulee tietävänsä, en pelkästään minä.

        http://caravanuutiset.com/?p=105

        löytyy matkailuautoilusta innostuneen kaverin sivut. Ja juuri tämän kaltaisista paikoista kun haetaantietoa, niin ollaan heikoilla. Kait se sitten menee siten, että kun minun lupa riittää ajaa räjähdysaineita määrätty määrä, niin jos joskus tulee tarve viedä enemmän, niin asuntovaunu perään ja sinne toinen mokoma. Luuletko että olisi laillista ? Noin sinun logiikan mukaan on.


      • ei auki koskaa ajoss
        tekniikka kehittyy kirjoitti:

        asianmukainen letkurikkoventtiili niin nestekaasulaitteiden käyttö on turvallista myös ajon aikana. Näitä laitteita voi myös jälkiasentaa ajoneuvoihin. Uusissa monikäyttö (nestekaasu/12 V/ 230V) jääkaapeissa on automatiikkaa, joka ei kytke ajon (käytössä tällöin 12 V) jälkeen nestekaasua päälle kuin vasta 15 minuutin viiveellä. Tarkoituksena on, että nimenomaan tuossa ajassa ehtii ajoneuvon tankata ja sen jälkeen jos on vielä asiointia huoltoasemalla siirtää ajoneuvon kauemmas parkkiin.

        sitä turvalliseksi tee. Vasta talvella pohjoiskarjalassa sattui asuntoauton ulos ajo. Ja autossa oli letkurikkoventtiili. Mutta kas vuoto tulikin jääkaapin kaasuputkeen joka kolarin seurauksena litistyi ja alkoi vuotamaan. Pari minuuttia ojaan ajon jälkeeen ( syy oli vastaantulian väistäminen ) leimahti auto tuleen. Ei jäänyt kuin ranka jäljelle. Joten se venttiili ei ole hirveän fiksu. Toimii ainostaa kun vuoto on todella raju


      • Vaunupoika
        Lasku Taito kirjoitti:

        löytyy matkailuautoilusta innostuneen kaverin sivut. Ja juuri tämän kaltaisista paikoista kun haetaantietoa, niin ollaan heikoilla. Kait se sitten menee siten, että kun minun lupa riittää ajaa räjähdysaineita määrätty määrä, niin jos joskus tulee tarve viedä enemmän, niin asuntovaunu perään ja sinne toinen mokoma. Luuletko että olisi laillista ? Noin sinun logiikan mukaan on.

        Eipä se paljon paina jos joskus olet ajanut 406 Mesellä joitakin dynamiittipötkyjä.
        Nythän olikin kyse matkailuperävaunusta ja sen vetoautosta, ja niissä laillisesti kuljetettavan kaasun määrästä. Ei räjähdysainekuljetuksesta.

        Mutta ihan hyvä kun tuot esille oman mielipiteesi, eihän siitä liikenteessä haittaa ole jos kyydissä on vähemmän kaasua kuin mitä laki sallii.


      • Jorma K
        ei auki koskaa ajoss kirjoitti:

        sitä turvalliseksi tee. Vasta talvella pohjoiskarjalassa sattui asuntoauton ulos ajo. Ja autossa oli letkurikkoventtiili. Mutta kas vuoto tulikin jääkaapin kaasuputkeen joka kolarin seurauksena litistyi ja alkoi vuotamaan. Pari minuuttia ojaan ajon jälkeeen ( syy oli vastaantulian väistäminen ) leimahti auto tuleen. Ei jäänyt kuin ranka jäljelle. Joten se venttiili ei ole hirveän fiksu. Toimii ainostaa kun vuoto on todella raju

        Pohjoiskarjalassa kaikki on mahdollista, olen kuullut että siellä kaivetaan uusia perunoita vielä joulunakin maasta.. Taisi käydä niin kuin Tuurissa taannoin.

        Terveisin Jorma K KAIKKIEN KARAVAANAREIDEN KAVERI jopa letkurikkoisten.


      • puutianen
        Lasku Taito kirjoitti:

        joissa ylitetään sallitut määrät luokitellaan ARD kuljetuksiksi. Ja silloin kun nuo vapaan kuljetuksen rajat ylitetään tarvitaan kuljettajalta ARD tai VAK kortti jossa on sitten mainittu luokat joissa se pätee. Ja ajoneuvolta vaaditaan myös määrätyt ominaisuudet. Ja esimerkiksi yhdessäkään asuntovaunussa tai henkilöautossa ei ole noita varusteita vakiona. Joten kaikki kuljetukset joissa ylitetään vapaan kuljetuksen rajat ovat näitä. Ja ne ei muutu sillä että vaunupoika ei sitä tiedä. Varmaan vaunupoikakin löytää jostain lähistöltä vaikka luohinta urakoitsijan ja voi siltä kysäistä näin alkuun neuvoja

        Kuinka paljon saan kuljettaa nestekaasua henkilöautossa?
        Vastaus:

        VAK-säännöksiä ei sovelleta yksityisten ihmisten suorittamiin vaarallisten aineiden kuljetuksiin, kun vaaralliset aineet on pakattu vähittäismyyntiä varten ja tarkoitettu henkilökohtaiseen tai kotitalouden käyttöön. Nestekaasun kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että vähittäismyyntipakkauksissa nestekaasua saa periaatteessa kuljettaa rajattoman määrän.

        Yleisesti vaarallisia aineita kuljetettaessa on kuitenkin noudatettava tarvittavaa huolellisuutta ja varovaisuutta ottamalla huomioon kuljetettavan aineen laji, määrä ja kuljetusmuoto.

        Muissa kuin yksityisten henkilöiden suorittamissa kuljetuksissa on noudatettava soveltuvin osin VAK-säännöksiä.


    • Tuohoo

      Tärkeintähän on että säilyttää kaasupullot lukkojen takana. Kaasu on niin kallista että sitä pitää vartioida koko ajan tai naapuri varastaa pullosi.
      Kaasun hinta tai mistä sitä saa ilmaiseksi on tämänkin palstan tärkeimpiä aiheita.
      Se että kaasupullo räjähtää on hyvin epätodennäköistä.
      Naapuri sen kuitenkin varastaa.
      Siksi esimerkiksi treffeillä pitää jättää etuboxi auki niin isännät sitten vaihtaa kaasupullosi tyhjään.
      Kirjoita aina oma nimi pullon pohjaan.
      Itse lyön aina temmillä merkkejä pullon kylkeen ja sitten otan digikameralla siitä kuvan.
      On sitten todisteita poliisille.
      Useita varkaita tällä systeemillä on kiini saatu.

      • lusputus

        Näin on.


      • narkkiapataan
        lusputus kirjoitti:

        Näin on.

        tosta kaasupullokotelon lukituksesta, nii ainaski sekakayttajat kay vetaan nestekaasua suoraan pullosta jos kotelo on auki......ihmettelin tallentavan valvontakameran nauhalta et mita vittua ne puuhaa, mut jos uudesta pullosta otetaan hattu pois ja ollaan naama laatikos 10 minsaa nii ei paljo tarvi arvailla....

        maailma muuttuu....


    • Anonyymi

      orthex kaasu

    • Anonyymi

      Entäs jos ajaa Öllölässä Elnakin katolleen niin pitääkö kaasupullot laittaa koteloonsa alaspäin...tai tässä tapauksessa pystyyn?

    • Anonyymi

      Mula on ADHD-kortti sillä saa kuljettaa monta pulloa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      548
      4017
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3464
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3090
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2382
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2240
    6. 227
      1688
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1417
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1329
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1310
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1110
    Aihe