Koska karavaanareilla, varsinkin noviiseilla, ei tunnu olevan riittävästi tietoa kaasupullojen säilytyksestä, niin pannaanpa sitä taas tännekin.
Nestekaasupullojen säilytys- ja kuljetusmääräykset pähkinänkuoressa
Nestekaasupullot on varastoitava pystyasennossa hyvin tuulettuvassa tilassa. Nestekaasupulloja ei saa varastoida esimerkiksi kellarissa tai ullakolla.
Maanpäällisessä autotallissa saa säilyttää enintään 25 kg nestekaasua, mikä käytännössä tarkoittaa kahta 11 kilon nestekaasupulloa.
Nestekaasupullon pinnan lämpötila ei saa nousta yli 40 asteen.
Henkilöautossa saa kuljettaa enintään 25 kg nestekaasua eli esimerkiksi kahta 11 kilon nestekaasupulloa.
Henkilöautolla matkailuperävaunua vedettäessä 25 kiloon ei lasketa mukaan niitä enintään kahta nestekaasupulloa, jotka ovat sijoitettu matkailuperävaunun nestekaasun säilytystilaan.
Kaasupullojen säilytys
43
4610
Vastaukset
- juicce 78
Tulikin uutta tietoa. Minulla on autossani aina kuusipulloa mukana ja laarseenipullot lisäksi
Täytyy varmaan vähentää 4 pulloa pois ,niin silloin mahtuu enemmän kaljaa mukaan
Hyvä vihje- Reissuuja
Nyt mehu 78 :n on välittömästi heitettävä ne kusipullot pois.
Larsseenia on oltava, muuten reissuaminen on yksitoikkosta ja ikävää.
Ja vaimokin oikein tykkää kun on Juicce aina iloisella päällä. - juiccce 98
Reissuuja kirjoitti:
Nyt mehu 78 :n on välittömästi heitettävä ne kusipullot pois.
Larsseenia on oltava, muuten reissuaminen on yksitoikkosta ja ikävää.
Ja vaimokin oikein tykkää kun on Juicce aina iloisella päällä.Joo kyllä pötikkää täytyy olla reilusti
Kaasupulloja on aivan turha kuljetella ,vie tilaa vaan kaljakoreilta
Vielä kun on juhannuskin tulossa
On se niin lupsakasta lauleskella onnenpoikia ,kun pötikkää on riittävästi. - Hörhölä
Yhden hörhön päästä pilaamaan tämäkin asia-aloitus omilla pilailu kommenteillaan. Niin sitä pitää.
Asiaa kirjoitit Vaunupoika. - lkjhgfd
Hörhölä kirjoitti:
Yhden hörhön päästä pilaamaan tämäkin asia-aloitus omilla pilailu kommenteillaan. Niin sitä pitää.
Asiaa kirjoitit Vaunupoika.Kirjoitti aivan uuden asian,ei sitä kukaan olisi muuten tiennytkään
Sinulle hörhö taisi tulla aivan uutena asiana Tuskin enään kuitenkaan huomenna muistat ,mitä aloittaja kirjoittaa - Jorma K
lkjhgfd kirjoitti:
Kirjoitti aivan uuden asian,ei sitä kukaan olisi muuten tiennytkään
Sinulle hörhö taisi tulla aivan uutena asiana Tuskin enään kuitenkaan huomenna muistat ,mitä aloittaja kirjoittaaasiat tiedetty, on turhaa niitä jauhaa vuodesta toiseen. Siitä huolimatta lakia ei aina osata tulkita oikein tai ei välitetä siitä. Jokainenhan maksaa omat viulunsa jos jää kiinni vääristä tulkinnoista, sehän on selvää. En oikein jaksa uskoa siihen että noviisit ei tietäisi miten kaasupulloja tulisi säilyttää, lain noudattaminenhan tai noudattamatta jättäminen on sitten viranomaisten asia .
- Vaunupoika
Jorma K kirjoitti:
asiat tiedetty, on turhaa niitä jauhaa vuodesta toiseen. Siitä huolimatta lakia ei aina osata tulkita oikein tai ei välitetä siitä. Jokainenhan maksaa omat viulunsa jos jää kiinni vääristä tulkinnoista, sehän on selvää. En oikein jaksa uskoa siihen että noviisit ei tietäisi miten kaasupulloja tulisi säilyttää, lain noudattaminenhan tai noudattamatta jättäminen on sitten viranomaisten asia .
Jorma K varmaan tietääkin, mutta mitä minä nyt olen vuoden -87 alusta työkseni koppeja ja kaasuja myynyt ja vuokrannut, niin viikottain tulee vastaan täysin kaasusta ja sen käytöstä tietämättömiä.
Siksi panin tuon, en konkareita varten, vaan niille joille kaasu on uusi asia. - Anonyymi
Hörhölä kirjoitti:
Yhden hörhön päästä pilaamaan tämäkin asia-aloitus omilla pilailu kommenteillaan. Niin sitä pitää.
Asiaa kirjoitit Vaunupoika.orthex kaasu
- Lasku Taito
kaasua saikaan kuljettaa kokonaismääränä ilman ard-korttia ja auton tai yhdistelmän katsastusta vaarallisten aineiden kuljetukseen ?
selvitäppä sekin vaunupoika, voi tulla yllätys sinun lasku tavalla- vai mitä????
sitä kukaan aloitteli osaa täältä pöhlöjenpalstalta ensimmäisenä katsoa ,montako pulloa kaasua saa kuljettaa kopissaan
Kyllä se tiedon saa aivan jostakin muualta kuin täältä - Vaunupoika
Miksi pitäisi ?
En ole kaasuauton kuski, ja ne jotka kaasua ajavat, varmaan tietävät tuon. - Lasku Taito
Vaunupoika kirjoitti:
Miksi pitäisi ?
En ole kaasuauton kuski, ja ne jotka kaasua ajavat, varmaan tietävät tuon.mutta määrä on 60 kg bruttona. Eli siis pullot sisältö. Joten neljää pulloa ei saa olla kuten esitit asian. Jos vaunussa on kaksi teräspulloa täynnä, et voi ottaa veto-autoon yhtään kaasupulloa, tyhjää etkä täyttä.
Ja siitä tarvitaseeko sinun sitä tietää, sanoisin ei tarvitse, mutta et saa myöskään ylittää määriä. Et sinä, eikä kukaan muukaan , saa rikko lakia tai asetusta sillä perusteella ettet tiedä.
P.s. tarkasta levittämäsi tieto aina kolmeen kertaa kolmesta eri paikasta ettet levitä väärää tietoa.
Sillä matkailuväline kauppiaat ja huoltoliikeet ovat se paikka mistä et oikeaa tietoa saa näistä asioista - Vaunupoika
Lasku Taito kirjoitti:
mutta määrä on 60 kg bruttona. Eli siis pullot sisältö. Joten neljää pulloa ei saa olla kuten esitit asian. Jos vaunussa on kaksi teräspulloa täynnä, et voi ottaa veto-autoon yhtään kaasupulloa, tyhjää etkä täyttä.
Ja siitä tarvitaseeko sinun sitä tietää, sanoisin ei tarvitse, mutta et saa myöskään ylittää määriä. Et sinä, eikä kukaan muukaan , saa rikko lakia tai asetusta sillä perusteella ettet tiedä.
P.s. tarkasta levittämäsi tieto aina kolmeen kertaa kolmesta eri paikasta ettet levitä väärää tietoa.
Sillä matkailuväline kauppiaat ja huoltoliikeet ovat se paikka mistä et oikeaa tietoa saa näistä asioistaTaito ei nyt tiedä.
- Lasku Taito
Vaunupoika kirjoitti:
Taito ei nyt tiedä.
kertoo kaiken. Yleensä pojat on kovia uhoomaan tiedoillaan ja taidoillaan. Mutta kaikkihan sen tietää ettei poikien tiedot ole vielä sitä tasoa, että asiantuntijana voisi esiintyä. Lue laki ja asetus vaarallisista aineista ja niiden käsittelystä liiteinee päivinee. Ja sen jälkeen lopeta kaasu vehkeiden kanssa pulaaminen, ettet vain vahingossa tapa ketään. En minä ainakaan sen tasoiselle kaverille voisi luottaa vehkeiden korjausta, kun ei edes perusteita kaasun käsittelystä hallita ja sitten esiinnytään
asiantuntijana - Vaunupoika
Lasku Taito kirjoitti:
kertoo kaiken. Yleensä pojat on kovia uhoomaan tiedoillaan ja taidoillaan. Mutta kaikkihan sen tietää ettei poikien tiedot ole vielä sitä tasoa, että asiantuntijana voisi esiintyä. Lue laki ja asetus vaarallisista aineista ja niiden käsittelystä liiteinee päivinee. Ja sen jälkeen lopeta kaasu vehkeiden kanssa pulaaminen, ettet vain vahingossa tapa ketään. En minä ainakaan sen tasoiselle kaverille voisi luottaa vehkeiden korjausta, kun ei edes perusteita kaasun käsittelystä hallita ja sitten esiinnytään
asiantuntijanaNäimpähän se on.
Eipä sitä mies ole ennenkuin aikuisena. Enkä vielä näin 59 -vuotiaana tunne olevani vertaisesi asiantuntija.
Mutta perässä tullaan, vaikkakin olen varmaan sinua yli 20-vuotta vielä jäljessä. - Anonyymi
Jee
- Anonyymi
Vaunupoika kirjoitti:
Taito ei nyt tiedä.
orthex kassu
- Vaunupoika
Panempa vielä tuonkin.
Niiden jotka tietää, ei kannata lukea.
Näin käytät nestekaasua oikein ja turvallisesti
Nestekaasu on turvallista käyttää, kun sitä käsitellään ja varastoidaan määräysten ja turvaohjeiden mukaisesti.
* Tutustu huolella käyttöohjeisiin ja noudata annettuja käyttöohjeita
* Varmista, että laitteessa on oikeantyyppinen säädin (tiedon saat laitteen käyttöohjeesta) ja oikeantyyppinen nestekaasupullo
* Älä koskaan käytä moottorikaasua kotitalouslaitteissa; moottorikaasun tunnistat pullon punaisesta kauluksesta
* Tarkista laitteet ja varusteet säännöllisesti
* Huolehdi kaasulaitteiden, venttiilien ja polttimien puhtaudesta
* Varmista, että matkailuvaunussa ja nestekaasupullojen säilytystilassa on aina riittävä ilmanvaihto
* Älä pidä pullojen säilytysluukkua lukittuna oleskellessasi matkailuvaunussa
* Sulje nestekaasupullon pulloventtiili, kun et käytä nestekaasulaitteita
* Nestekaasun kiinteitä asennuksia saa tehdä vain hyväksytty kaasuasennusliike. Älä tee omia virityksiä.
Varusteet
Nestekaasua saa johtaa ajoneuvon asuintiloissa oleviin käyttölaitteistoihin 30 mbar nimellispaineella. Käyttölaitteiston liitäntäpaine on ilmoitettava nestekaasupullojen säilytystilassa.
Nestekaasuletkujen pitää olla nestekaasukäyttöön tarkoitettuja ja niiden pitää soveltua – 30 oC lämpötilaan asti. Matkailuvaunuissa käytettävän paineensäätimen nimellispaineen tulee olla 30 mbar eikä säätimen paine saa olla säädettävissä. ( Primus-lämmittimellä varustetuissa vaunuissa ja autoissa on kaksi paineensäädintä, lämmittimelle tuleva 500 mbar säädin liitetään pulloon, ja asuintilan laitteille menevässä kaasputkessa on 30 mb paineensäädin )- 98765
kirjasta lunttasit.
- Vaunupoika
98765 kirjoitti:
kirjasta lunttasit.
Karavaanareiden oppaasta.
Haittaako se Sinua ?
- prestige läinen
Hyviä ohjeita, vaan kuinkahan moni kokeneempikaan karavaanari noita noudattaa tarkasti!
Huoltamoilla on myös melkoiset riskit onnettomuuksiin. Harva se päivä saa nähdä, kuinka tankataan moottori käyden. Kun monilla kuuluu olevan tapana käyttää vaunun jääkaappia kaasulla matkan aikana, kuinkahan moni ei viitsi sammuttaa jääkaappiaan tankkauksen ajaksi? En tosin ole kuullut yhdestäkään onnettomuudesta, joka olisi aiheutunut em. seikoista...- Hörhölä
Turhaan saivartelette Vaunupojan neuvoista. Kokemuksen kautta hankittua asia tietoa niissä on tarjolla, ja vieläpä ILMAISEKSI KARAVAANAREILLE. Joku on väittänyt täälläkin, ettei karavaanareille saa mikään maksaa mitään, vaan kaikki on saatava ilmaiseksi.
"Kun monilla kuuluu olevan tapana käyttää vaunun jääkaappia kaasulla matkan aikana." Kerropa mikä suomalainen asetus kieltää jääkaapin käyttämisen kaasulla ajon aikana. Saksassa käyttökielto on voimassa, ellei kaasulaitteet ole uusilla turvallisilla Secu-Motion kaasunpainesäätimillä varustettuna. - Ei hörhö
Hörhölä kirjoitti:
Turhaan saivartelette Vaunupojan neuvoista. Kokemuksen kautta hankittua asia tietoa niissä on tarjolla, ja vieläpä ILMAISEKSI KARAVAANAREILLE. Joku on väittänyt täälläkin, ettei karavaanareille saa mikään maksaa mitään, vaan kaikki on saatava ilmaiseksi.
"Kun monilla kuuluu olevan tapana käyttää vaunun jääkaappia kaasulla matkan aikana." Kerropa mikä suomalainen asetus kieltää jääkaapin käyttämisen kaasulla ajon aikana. Saksassa käyttökielto on voimassa, ellei kaasulaitteet ole uusilla turvallisilla Secu-Motion kaasunpainesäätimillä varustettuna.Johan tuo vaunupoju neuvoi vasten asetusta kuljettamaan kaasua yli sallitun määrän. Ja kun asiasta huomautettiin, niin kertoi asian olevan hänen tietojensa ulkopuolella ja siten hän on oikeutettu rikkomaan tuota asetusta.
http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Usein-kysyttya-UUSI/Kemikaalit-ja-kaasu/Nestekaasu-ja-maakaasu/#17400 ymmärän kyllä sinua, sillä nikkisihän kertoo kaiken sinusta. - Vaunupoika
Ei hörhö kirjoitti:
Johan tuo vaunupoju neuvoi vasten asetusta kuljettamaan kaasua yli sallitun määrän. Ja kun asiasta huomautettiin, niin kertoi asian olevan hänen tietojensa ulkopuolella ja siten hän on oikeutettu rikkomaan tuota asetusta.
http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Usein-kysyttya-UUSI/Kemikaalit-ja-kaasu/Nestekaasu-ja-maakaasu/#17400 ymmärän kyllä sinua, sillä nikkisihän kertoo kaiken sinusta.Ystävä hyvä,
ennenkuin kumoat tiedot, kannattaa paneutua hiukan paremmin asioihin.
Henkilöautossa ei saa kuljettaa kuin tuota 60 kiloa max. Mutta vaunussa saa olla samoin kaksi 11 kg pulloa kaasupullokotelossa, sillä niitä ei lasketa vetoauton lastiksi, vaan vaunun.
Jos löydät tuon kumoavan asetuksen, niin vasta sitten myönnän olevani väärässä. - Lasku Taito
Vaunupoika kirjoitti:
Ystävä hyvä,
ennenkuin kumoat tiedot, kannattaa paneutua hiukan paremmin asioihin.
Henkilöautossa ei saa kuljettaa kuin tuota 60 kiloa max. Mutta vaunussa saa olla samoin kaksi 11 kg pulloa kaasupullokotelossa, sillä niitä ei lasketa vetoauton lastiksi, vaan vaunun.
Jos löydät tuon kumoavan asetuksen, niin vasta sitten myönnän olevani väärässä.vaarallisten aineiden kuljetuksesta. Liite A 1.1.3.1 (a)
Siinäpä sitä alkuun tietoa.
P.s auto ja peräkärri lasketaan aina yhdeksi kokonaisuudeksi ard kuljetuksessa, kuten muissakin asetuksissa tieliikenteessä, kun ne ovat yhteen kytkettynä - Vaunupoika
Lasku Taito kirjoitti:
vaarallisten aineiden kuljetuksesta. Liite A 1.1.3.1 (a)
Siinäpä sitä alkuun tietoa.
P.s auto ja peräkärri lasketaan aina yhdeksi kokonaisuudeksi ard kuljetuksessa, kuten muissakin asetuksissa tieliikenteessä, kun ne ovat yhteen kytkettynäMatkailuperävaunu ja vetoauto ei ole ard kuljetus !
- Lasku Taito
Vaunupoika kirjoitti:
Matkailuperävaunu ja vetoauto ei ole ard kuljetus !
joissa ylitetään sallitut määrät luokitellaan ARD kuljetuksiksi. Ja silloin kun nuo vapaan kuljetuksen rajat ylitetään tarvitaan kuljettajalta ARD tai VAK kortti jossa on sitten mainittu luokat joissa se pätee. Ja ajoneuvolta vaaditaan myös määrätyt ominaisuudet. Ja esimerkiksi yhdessäkään asuntovaunussa tai henkilöautossa ei ole noita varusteita vakiona. Joten kaikki kuljetukset joissa ylitetään vapaan kuljetuksen rajat ovat näitä. Ja ne ei muutu sillä että vaunupoika ei sitä tiedä. Varmaan vaunupoikakin löytää jostain lähistöltä vaikka luohinta urakoitsijan ja voi siltä kysäistä näin alkuun neuvoja
- Vaunupoika
Lasku Taito kirjoitti:
joissa ylitetään sallitut määrät luokitellaan ARD kuljetuksiksi. Ja silloin kun nuo vapaan kuljetuksen rajat ylitetään tarvitaan kuljettajalta ARD tai VAK kortti jossa on sitten mainittu luokat joissa se pätee. Ja ajoneuvolta vaaditaan myös määrätyt ominaisuudet. Ja esimerkiksi yhdessäkään asuntovaunussa tai henkilöautossa ei ole noita varusteita vakiona. Joten kaikki kuljetukset joissa ylitetään vapaan kuljetuksen rajat ovat näitä. Ja ne ei muutu sillä että vaunupoika ei sitä tiedä. Varmaan vaunupoikakin löytää jostain lähistöltä vaikka luohinta urakoitsijan ja voi siltä kysäistä näin alkuun neuvoja
Höpö höpö.
- Lasku Taito
Vaunupoika kirjoitti:
Höpö höpö.
kun tietoa ja taito ei riitä. Se kuusikymmentä kiloa on se raja ajoneuvossa. Ja kas silloin kun perävaunu on kytkettynä, niin se auto ja vaunu on yksi yksikkö. Ei kaksi erillistä ajoneuvoa. Tietysti kun irroitat sen vaunun, niin siellä saa olla se kuusikymmentä kilo kaasua ja kaasusäiliötä yhteensä ja autossa toiset kuusikymmentä kiloa. Mutta kun kytket ne toisiinsa ja lähdet vaunua autolla vetämään, niin siinä yhdistelmässä saa olla yhteensä se kuusikymmentä kiloa kaasua ja kaasusäiliötä.
Yritin alkuun aivan ystävällisesti vihjata herran olevan tiedoiltaan ehkä vanhentunut tai vain tietämätön, mutta koska poju rupesi olemaan viisaampi kuin onka, ja huomaa tässä yhteydessä ettei älykkyys ja viisaus ole sama asia eli en puutu sinun älyysi mitenkään, ajattelin asiasta mainita ettei väärä tieto leviä. Mutta viisastua voisit jo tuossa iässä.
On annettu paikat mistä tietoa saa, mutta ei tunnu kelpaavan. Pelottako ettei pysty sen jälkeen enää entisellä tavalla tolskaamaan miten sattuu asiantuntijana - Halme
Lasku Taito kirjoitti:
kun tietoa ja taito ei riitä. Se kuusikymmentä kiloa on se raja ajoneuvossa. Ja kas silloin kun perävaunu on kytkettynä, niin se auto ja vaunu on yksi yksikkö. Ei kaksi erillistä ajoneuvoa. Tietysti kun irroitat sen vaunun, niin siellä saa olla se kuusikymmentä kilo kaasua ja kaasusäiliötä yhteensä ja autossa toiset kuusikymmentä kiloa. Mutta kun kytket ne toisiinsa ja lähdet vaunua autolla vetämään, niin siinä yhdistelmässä saa olla yhteensä se kuusikymmentä kiloa kaasua ja kaasusäiliötä.
Yritin alkuun aivan ystävällisesti vihjata herran olevan tiedoiltaan ehkä vanhentunut tai vain tietämätön, mutta koska poju rupesi olemaan viisaampi kuin onka, ja huomaa tässä yhteydessä ettei älykkyys ja viisaus ole sama asia eli en puutu sinun älyysi mitenkään, ajattelin asiasta mainita ettei väärä tieto leviä. Mutta viisastua voisit jo tuossa iässä.
On annettu paikat mistä tietoa saa, mutta ei tunnu kelpaavan. Pelottako ettei pysty sen jälkeen enää entisellä tavalla tolskaamaan miten sattuu asiantuntijanasinunkaan äly ja viisaus tunnu kohtaavan. Huomaat kai että täällä saa useimmiten väärää kuin oikeaa tietoa, mutta siihen tottuu. Täytyy vain olla itsellä tieto hanskassa.
- tekniikka kehittyy
asianmukainen letkurikkoventtiili niin nestekaasulaitteiden käyttö on turvallista myös ajon aikana. Näitä laitteita voi myös jälkiasentaa ajoneuvoihin. Uusissa monikäyttö (nestekaasu/12 V/ 230V) jääkaapeissa on automatiikkaa, joka ei kytke ajon (käytössä tällöin 12 V) jälkeen nestekaasua päälle kuin vasta 15 minuutin viiveellä. Tarkoituksena on, että nimenomaan tuossa ajassa ehtii ajoneuvon tankata ja sen jälkeen jos on vielä asiointia huoltoasemalla siirtää ajoneuvon kauemmas parkkiin.
- Vaunupoika
Lasku Taito kirjoitti:
kun tietoa ja taito ei riitä. Se kuusikymmentä kiloa on se raja ajoneuvossa. Ja kas silloin kun perävaunu on kytkettynä, niin se auto ja vaunu on yksi yksikkö. Ei kaksi erillistä ajoneuvoa. Tietysti kun irroitat sen vaunun, niin siellä saa olla se kuusikymmentä kilo kaasua ja kaasusäiliötä yhteensä ja autossa toiset kuusikymmentä kiloa. Mutta kun kytket ne toisiinsa ja lähdet vaunua autolla vetämään, niin siinä yhdistelmässä saa olla yhteensä se kuusikymmentä kiloa kaasua ja kaasusäiliötä.
Yritin alkuun aivan ystävällisesti vihjata herran olevan tiedoiltaan ehkä vanhentunut tai vain tietämätön, mutta koska poju rupesi olemaan viisaampi kuin onka, ja huomaa tässä yhteydessä ettei älykkyys ja viisaus ole sama asia eli en puutu sinun älyysi mitenkään, ajattelin asiasta mainita ettei väärä tieto leviä. Mutta viisastua voisit jo tuossa iässä.
On annettu paikat mistä tietoa saa, mutta ei tunnu kelpaavan. Pelottako ettei pysty sen jälkeen enää entisellä tavalla tolskaamaan miten sattuu asiantuntijanaMoni muukin luulee tietävänsä, en pelkästään minä.
http://caravanuutiset.com/?p=105 - Lasku Taito
Vaunupoika kirjoitti:
Moni muukin luulee tietävänsä, en pelkästään minä.
http://caravanuutiset.com/?p=105löytyy matkailuautoilusta innostuneen kaverin sivut. Ja juuri tämän kaltaisista paikoista kun haetaantietoa, niin ollaan heikoilla. Kait se sitten menee siten, että kun minun lupa riittää ajaa räjähdysaineita määrätty määrä, niin jos joskus tulee tarve viedä enemmän, niin asuntovaunu perään ja sinne toinen mokoma. Luuletko että olisi laillista ? Noin sinun logiikan mukaan on.
- ei auki koskaa ajoss
tekniikka kehittyy kirjoitti:
asianmukainen letkurikkoventtiili niin nestekaasulaitteiden käyttö on turvallista myös ajon aikana. Näitä laitteita voi myös jälkiasentaa ajoneuvoihin. Uusissa monikäyttö (nestekaasu/12 V/ 230V) jääkaapeissa on automatiikkaa, joka ei kytke ajon (käytössä tällöin 12 V) jälkeen nestekaasua päälle kuin vasta 15 minuutin viiveellä. Tarkoituksena on, että nimenomaan tuossa ajassa ehtii ajoneuvon tankata ja sen jälkeen jos on vielä asiointia huoltoasemalla siirtää ajoneuvon kauemmas parkkiin.
sitä turvalliseksi tee. Vasta talvella pohjoiskarjalassa sattui asuntoauton ulos ajo. Ja autossa oli letkurikkoventtiili. Mutta kas vuoto tulikin jääkaapin kaasuputkeen joka kolarin seurauksena litistyi ja alkoi vuotamaan. Pari minuuttia ojaan ajon jälkeeen ( syy oli vastaantulian väistäminen ) leimahti auto tuleen. Ei jäänyt kuin ranka jäljelle. Joten se venttiili ei ole hirveän fiksu. Toimii ainostaa kun vuoto on todella raju
- Vaunupoika
Lasku Taito kirjoitti:
löytyy matkailuautoilusta innostuneen kaverin sivut. Ja juuri tämän kaltaisista paikoista kun haetaantietoa, niin ollaan heikoilla. Kait se sitten menee siten, että kun minun lupa riittää ajaa räjähdysaineita määrätty määrä, niin jos joskus tulee tarve viedä enemmän, niin asuntovaunu perään ja sinne toinen mokoma. Luuletko että olisi laillista ? Noin sinun logiikan mukaan on.
Eipä se paljon paina jos joskus olet ajanut 406 Mesellä joitakin dynamiittipötkyjä.
Nythän olikin kyse matkailuperävaunusta ja sen vetoautosta, ja niissä laillisesti kuljetettavan kaasun määrästä. Ei räjähdysainekuljetuksesta.
Mutta ihan hyvä kun tuot esille oman mielipiteesi, eihän siitä liikenteessä haittaa ole jos kyydissä on vähemmän kaasua kuin mitä laki sallii. - Jorma K
ei auki koskaa ajoss kirjoitti:
sitä turvalliseksi tee. Vasta talvella pohjoiskarjalassa sattui asuntoauton ulos ajo. Ja autossa oli letkurikkoventtiili. Mutta kas vuoto tulikin jääkaapin kaasuputkeen joka kolarin seurauksena litistyi ja alkoi vuotamaan. Pari minuuttia ojaan ajon jälkeeen ( syy oli vastaantulian väistäminen ) leimahti auto tuleen. Ei jäänyt kuin ranka jäljelle. Joten se venttiili ei ole hirveän fiksu. Toimii ainostaa kun vuoto on todella raju
Pohjoiskarjalassa kaikki on mahdollista, olen kuullut että siellä kaivetaan uusia perunoita vielä joulunakin maasta.. Taisi käydä niin kuin Tuurissa taannoin.
Terveisin Jorma K KAIKKIEN KARAVAANAREIDEN KAVERI jopa letkurikkoisten. - puutianen
Lasku Taito kirjoitti:
joissa ylitetään sallitut määrät luokitellaan ARD kuljetuksiksi. Ja silloin kun nuo vapaan kuljetuksen rajat ylitetään tarvitaan kuljettajalta ARD tai VAK kortti jossa on sitten mainittu luokat joissa se pätee. Ja ajoneuvolta vaaditaan myös määrätyt ominaisuudet. Ja esimerkiksi yhdessäkään asuntovaunussa tai henkilöautossa ei ole noita varusteita vakiona. Joten kaikki kuljetukset joissa ylitetään vapaan kuljetuksen rajat ovat näitä. Ja ne ei muutu sillä että vaunupoika ei sitä tiedä. Varmaan vaunupoikakin löytää jostain lähistöltä vaikka luohinta urakoitsijan ja voi siltä kysäistä näin alkuun neuvoja
Kuinka paljon saan kuljettaa nestekaasua henkilöautossa?
Vastaus:
VAK-säännöksiä ei sovelleta yksityisten ihmisten suorittamiin vaarallisten aineiden kuljetuksiin, kun vaaralliset aineet on pakattu vähittäismyyntiä varten ja tarkoitettu henkilökohtaiseen tai kotitalouden käyttöön. Nestekaasun kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että vähittäismyyntipakkauksissa nestekaasua saa periaatteessa kuljettaa rajattoman määrän.
Yleisesti vaarallisia aineita kuljetettaessa on kuitenkin noudatettava tarvittavaa huolellisuutta ja varovaisuutta ottamalla huomioon kuljetettavan aineen laji, määrä ja kuljetusmuoto.
Muissa kuin yksityisten henkilöiden suorittamissa kuljetuksissa on noudatettava soveltuvin osin VAK-säännöksiä.
- Tuohoo
Tärkeintähän on että säilyttää kaasupullot lukkojen takana. Kaasu on niin kallista että sitä pitää vartioida koko ajan tai naapuri varastaa pullosi.
Kaasun hinta tai mistä sitä saa ilmaiseksi on tämänkin palstan tärkeimpiä aiheita.
Se että kaasupullo räjähtää on hyvin epätodennäköistä.
Naapuri sen kuitenkin varastaa.
Siksi esimerkiksi treffeillä pitää jättää etuboxi auki niin isännät sitten vaihtaa kaasupullosi tyhjään.
Kirjoita aina oma nimi pullon pohjaan.
Itse lyön aina temmillä merkkejä pullon kylkeen ja sitten otan digikameralla siitä kuvan.
On sitten todisteita poliisille.
Useita varkaita tällä systeemillä on kiini saatu.- lusputus
Näin on.
- narkkiapataan
lusputus kirjoitti:
Näin on.
tosta kaasupullokotelon lukituksesta, nii ainaski sekakayttajat kay vetaan nestekaasua suoraan pullosta jos kotelo on auki......ihmettelin tallentavan valvontakameran nauhalta et mita vittua ne puuhaa, mut jos uudesta pullosta otetaan hattu pois ja ollaan naama laatikos 10 minsaa nii ei paljo tarvi arvailla....
maailma muuttuu....
- Anonyymi
orthex kaasu
- Anonyymi
Entäs jos ajaa Öllölässä Elnakin katolleen niin pitääkö kaasupullot laittaa koteloonsa alaspäin...tai tässä tapauksessa pystyyn?
- Anonyymi
Mula on ADHD-kortti sillä saa kuljettaa monta pulloa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1323767- 851875
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151721Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541392Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1231264VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu931241Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi331183- 691114
- 681004
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k102975