iso perheauto 1.4-litraisella moottorilla?

Mitä mieltä?

Onko yhdistelmässä mitään järkeä, olisiko isossa perheautossa (ei kuitenkaan farmari) oltava vähintään 1.6-litrainen moottori?

26

4360

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kall

      eihäse oo välttämätön mut aina parempi homma että olis sen kokone

      • Rampo

        Tuokin on vähän mielipidehomma, mutta itse oon sitä mieltä, että jos tosiaan tarkoitat isoa autoa on 1,4 nuhapumppu.
        Kyllä sillä kaupungissa pyörittelee, mutta ei oo hääppöstä lähteä rekan ohi tommosella.


    • mopolla ajanut

      Kaupungissa ok, mutta matka-ajossa täysi mopo! Jos sunnittelet ohituksia, kulutusta auton ollessa täynnä kuormaa osta vähintään 1.6 koneella.

    • Tätä mieltä

      Riippuu siitä mitä isolla perheautolla tarkoitaa ja myös käyttötarkoituksesta. Kaupungissa tulee toimeen huonommallakin teho-painosuhteella, mutta pitkällä matkalla alitehoinen moottori merkitsee huonompaa matkustusmukavuutta, suurempaa polttoainekulutusta ja lyhentynyttä moottorin käyttöikää muulle liikenteelle aiheutetusta haitasta puhumattakaan.

      Jos tarkoittaa isolla perheautolla vaikka Renault Kangoota, niin kaupungissa ehkä. Jos taas puhumme Chevyn TransSportista, niin ei tasan mitenkään. Sedaneissa sama juttu. Audi A6/Peugeot 607 ei oikein toimi 1.4 litraisena. Bora saataa kaupugissa toimiakin. Perheautolla yleensä kuljetetaan kuitenkin auton oman massan ja välttämättömien nesteiden lisäksi suhteellisen isoa elävää massaa ja sen matkatavaroita.

      Itse suosittelisin mieluummin vaikka vähän käytettyä isommalla koneella kuin uutta pienellä. Omassa perheessämme on kaksi autoa, molemmat jo toisella kymmenellä. Vanhemmassa on 1.8 ja uudemmassa 3.0. Sen 1.8:n kulutus on jopa nykymittapuulla käsittämättömän hyvä, mutta V6:ssa maksaa kyllä turhastakin, mutta sen saimme todella kohtuullisella hinnalla. Olemme pitkä perhe jolloin sen pienemmän (Passat) tilat ovat jo nyt käymässä ahtaiksi ja lapset ovat vasta 7 ja 9 v. Kunhan he ehtivät teini-ikään ja venyvät vanhemmistaan ohi loppuu pääntila myös siitä isommasta edustusautoluokan kulkineesta - jalat sentään mahtuvat mukaan.

    • Allan

      Jos sen verran tai alle menee kiihdytettäessä nollasta sataseen niin autossa on riittävästi voimaa. Jos menee tuon yli niin auto on auttamattomasti alitehoinen. Alitehoisuus taas tuntuu niin kaupungissa kuin maantiellä. Kaupungissa sammuilee risteyksiin ja maantiellä meno hyytyy yhdeksäänkymppiin.

      Vähän liioitellen ja yleistäen jotakuinkin noin se menee.

      • Jussi

        Ihan sama kuinka nopeasti se kiihtyy 0-100 km/h. Varmaan kaupunkiajossa voikin olla jotain merkitystä. Oma Passat (1.8) kiihtyy 0-100 km/h n. 14 sekunnissa mutta toisaalta siinä on niin paljon vääntöä että sillä uskaltaa lähteä maantielläkin ohittamaan 4. vaihteella ja ylämäessä ilman pelkoa hyytymisestä.

        Myönnän kyllä että jos pitäisi kiihdytyskisa ottaa 0-100 km/h 1.3-litraisen corollan kanssa, häviäisin varmasti. Mutta kun mennään maantielle isosta moottorista on aina hyötyä. Kaupungissakin on ihan kiva ajella hyvän alakierrosväännön ansiosta.

        Siis kun testaatte autoa, katsokaa mieluummin sitä, kuinka hyvin se kiihtyy 4. ja 5. vaihteella vielä siinä vaiheessa kun mittari näyttää 100 km/h. Vertailkaa ja ottakaa paras! Mitä suuremmalla todennäköisyydellä ostatte sen isommalla koneella varustetun.


      • 330d
        Jussi kirjoitti:

        Ihan sama kuinka nopeasti se kiihtyy 0-100 km/h. Varmaan kaupunkiajossa voikin olla jotain merkitystä. Oma Passat (1.8) kiihtyy 0-100 km/h n. 14 sekunnissa mutta toisaalta siinä on niin paljon vääntöä että sillä uskaltaa lähteä maantielläkin ohittamaan 4. vaihteella ja ylämäessä ilman pelkoa hyytymisestä.

        Myönnän kyllä että jos pitäisi kiihdytyskisa ottaa 0-100 km/h 1.3-litraisen corollan kanssa, häviäisin varmasti. Mutta kun mennään maantielle isosta moottorista on aina hyötyä. Kaupungissakin on ihan kiva ajella hyvän alakierrosväännön ansiosta.

        Siis kun testaatte autoa, katsokaa mieluummin sitä, kuinka hyvin se kiihtyy 4. ja 5. vaihteella vielä siinä vaiheessa kun mittari näyttää 100 km/h. Vertailkaa ja ottakaa paras! Mitä suuremmalla todennäköisyydellä ostatte sen isommalla koneella varustetun.

        Ihan vaan kysyäkseni, että tarkoititko isolla moottorilla 1,8 konetta. Minusta se on aika pieni tuon kokoiseen autoon.

        Tuohon alkuperäiseen kysymykseen voisin sanoa, että kyllä 1,4 kone tuntuu aika pieneltä isoon perheautoon. Taitaa loppua vääntö kesken, vaikka olisi kuinka rauhallinen kuski.


      • Päällän
        Jussi kirjoitti:

        Ihan sama kuinka nopeasti se kiihtyy 0-100 km/h. Varmaan kaupunkiajossa voikin olla jotain merkitystä. Oma Passat (1.8) kiihtyy 0-100 km/h n. 14 sekunnissa mutta toisaalta siinä on niin paljon vääntöä että sillä uskaltaa lähteä maantielläkin ohittamaan 4. vaihteella ja ylämäessä ilman pelkoa hyytymisestä.

        Myönnän kyllä että jos pitäisi kiihdytyskisa ottaa 0-100 km/h 1.3-litraisen corollan kanssa, häviäisin varmasti. Mutta kun mennään maantielle isosta moottorista on aina hyötyä. Kaupungissakin on ihan kiva ajella hyvän alakierrosväännön ansiosta.

        Siis kun testaatte autoa, katsokaa mieluummin sitä, kuinka hyvin se kiihtyy 4. ja 5. vaihteella vielä siinä vaiheessa kun mittari näyttää 100 km/h. Vertailkaa ja ottakaa paras! Mitä suuremmalla todennäköisyydellä ostatte sen isommalla koneella varustetun.

        ei ole aivan sama mikä on kiihtyvyys nollasta sataseen. Usein se nimittäin kertoo myös sen kuinka kone jaksaa vääntää maantiellä.

        Jokin isompi kone saattaa olla niin matalaviritteinen, ettei 0-100 kiihtyvyys ole häävi, mutta alavääntöä kuitenkin löytyy.
        Nykyään matalaviritteiset isot moottorit alkavat kadota sillä neliventtiilitekniikka syö sitä alavääntöä.

        Kaksi sekuntia ja pari desiä tuntuu vähältä mutta todellisuudessa ero moottorin käytöksessä on huima.


      • opi.
        Jussi kirjoitti:

        Ihan sama kuinka nopeasti se kiihtyy 0-100 km/h. Varmaan kaupunkiajossa voikin olla jotain merkitystä. Oma Passat (1.8) kiihtyy 0-100 km/h n. 14 sekunnissa mutta toisaalta siinä on niin paljon vääntöä että sillä uskaltaa lähteä maantielläkin ohittamaan 4. vaihteella ja ylämäessä ilman pelkoa hyytymisestä.

        Myönnän kyllä että jos pitäisi kiihdytyskisa ottaa 0-100 km/h 1.3-litraisen corollan kanssa, häviäisin varmasti. Mutta kun mennään maantielle isosta moottorista on aina hyötyä. Kaupungissakin on ihan kiva ajella hyvän alakierrosväännön ansiosta.

        Siis kun testaatte autoa, katsokaa mieluummin sitä, kuinka hyvin se kiihtyy 4. ja 5. vaihteella vielä siinä vaiheessa kun mittari näyttää 100 km/h. Vertailkaa ja ottakaa paras! Mitä suuremmalla todennäköisyydellä ostatte sen isommalla koneella varustetun.

        Jos ei ole 1.8t niin on aika nuhapumppu ton kokoseen autoon. Golffiinkin liian laiska.

        Itellä Leon 1.9TDi 150hv.
        Ja siinä sitä vääntöäkin riittää.
        Ei mikään raketti silti mutta pärjäilee.
        (seuraava on varmasti bemarin 3-litranen tdi.)


    • Mikämikä?

      Ainoa mieleen tuleva "iso perheauto" 1,4-litraisella koneella on Scenic. Borat, Golfit, Corollat, Octaviat yms. eivät vielä ole "isoja perheautoja". Henk.koht. olen sitä mieltä, että tänä päivänä ns. alitehoisia autoja ei edes valmisteta. Rekkojen ohi pääsee vähemmälläkin teholla turvallisesti kun vain ohittaa oikein eli ennakoiden.

      • Mitä mieltä?

        Octavia 1.4 16V Classic


      • esko
        Mitä mieltä? kirjoitti:

        Octavia 1.4 16V Classic

        Hintaeroa näyttäisi olevan 1.4:llä ja 1.6:lla 1440 euroa. Tosin noita ei voi suoraan verrata, koska 1.6 on Ambiente-varusteltu, ja siinä on kauko-ohjattu keskuslukko, sumuvalot, sähköikkunat ja -peilit, paremmat penkkien säädöt, ajotietokone jne.

        Joten todellinen hintaero on olematon, ja itse ottaisin ilman muuta 1.6:n jo paremman vaihtoarvon takia. 1.4 tuntuu kyllä numeroiden valossa kovin alitehoiselta (15.3 sek 0-100 km/h).

        Tai mieluummin sijoittaisin vielä 520 e lisää ja ottaisin 1.6:n Dynamic-varusteltuna, jolloin mukaan tulee jo automaatti-ilmastointi, sport-penkit jne.


      • Mitä mieltä?
        esko kirjoitti:

        Hintaeroa näyttäisi olevan 1.4:llä ja 1.6:lla 1440 euroa. Tosin noita ei voi suoraan verrata, koska 1.6 on Ambiente-varusteltu, ja siinä on kauko-ohjattu keskuslukko, sumuvalot, sähköikkunat ja -peilit, paremmat penkkien säädöt, ajotietokone jne.

        Joten todellinen hintaero on olematon, ja itse ottaisin ilman muuta 1.6:n jo paremman vaihtoarvon takia. 1.4 tuntuu kyllä numeroiden valossa kovin alitehoiselta (15.3 sek 0-100 km/h).

        Tai mieluummin sijoittaisin vielä 520 e lisää ja ottaisin 1.6:n Dynamic-varusteltuna, jolloin mukaan tulee jo automaatti-ilmastointi, sport-penkit jne.

        Auto on käytetty vm. 2001 ajettu 18 000 km. Hinta 14 200 e. Onko hinta oikea?


      • Tätä mieltä
        Mitä mieltä? kirjoitti:

        Octavia 1.4 16V Classic

        Octavia EI OLE "iso perheauto". Se on tehty samalle pohjalevylle kuin VW Golf ja Bora. Tärkein auton kokoa luonnehtiva mitta (akseliväli) on Octaviassa 15-20 cm pienempi kuin "isoissa perheautoissa".

        Oman luokkansa (suomalaisen "perheautoluokan" eli Golf/Corolla-luokan) tilavimpia edustajia Octavia toki on. Pienestä akselivälistä huolimatta autoa on jatkettu pitkillä etu- ja takaylityksillä lähelle "isojen perheautojen" kokonaispituutta ja tavaratila on jopa isompi kuin monissa niistä. Tilat takaistuimella eivät kuitenkaan selvästikään yllä "isojen perheautojen" luokkaan.

        VW-konsernin tuotteista Bora on ilman muuta Octavian lähin vertailukohde, ei Passat! Tuossa luokassa Octavia onkin ihan kilpailukykyinen peli.

        1,6-litraisen moottorin se toki vaatii. 1,4-litrainen saattaa riittää juuri ja juuri Fabiaan.


      • herra 47
        Mitä mieltä? kirjoitti:

        Auto on käytetty vm. 2001 ajettu 18 000 km. Hinta 14 200 e. Onko hinta oikea?

        tuolla hinnalla, mutta enemmän kilometrejä on silloin lasissa. 1.4 pärjäät jos ei ole paljoa kuljetettavaa, mutta jos usei 3 henkeä kyydissä ota 1.6.


      • Mitä mieltä?
        herra 47 kirjoitti:

        tuolla hinnalla, mutta enemmän kilometrejä on silloin lasissa. 1.4 pärjäät jos ei ole paljoa kuljetettavaa, mutta jos usei 3 henkeä kyydissä ota 1.6.

        Halvin löytämäni vähän ajettu 1.6 litrainen on 43 000 km ajettu, josta pyydetään 16 900 e.


      • Jönsson
        Tätä mieltä kirjoitti:

        Octavia EI OLE "iso perheauto". Se on tehty samalle pohjalevylle kuin VW Golf ja Bora. Tärkein auton kokoa luonnehtiva mitta (akseliväli) on Octaviassa 15-20 cm pienempi kuin "isoissa perheautoissa".

        Oman luokkansa (suomalaisen "perheautoluokan" eli Golf/Corolla-luokan) tilavimpia edustajia Octavia toki on. Pienestä akselivälistä huolimatta autoa on jatkettu pitkillä etu- ja takaylityksillä lähelle "isojen perheautojen" kokonaispituutta ja tavaratila on jopa isompi kuin monissa niistä. Tilat takaistuimella eivät kuitenkaan selvästikään yllä "isojen perheautojen" luokkaan.

        VW-konsernin tuotteista Bora on ilman muuta Octavian lähin vertailukohde, ei Passat! Tuossa luokassa Octavia onkin ihan kilpailukykyinen peli.

        1,6-litraisen moottorin se toki vaatii. 1,4-litrainen saattaa riittää juuri ja juuri Fabiaan.

        Akseliväli ei ole tietysti ainoa auton suuruuden mittari. Kasvattamalla autoa ylöpäin saadaan lyhyempäänkin akseliväliin riittävät jalkatilat, kun koivet eivät sojota suorina eteenpäin. Myös tavaratila liittynee ison perheauton käsitteeseen.

        Sinänsä nämä rajat ovat nykyisin aika häilyvät.

        Otetaanpa esim. pieni perheauto Fiat Stilo. Siitä farmarimalli eli Multiwagon, perusmallissa 1,4-litran moottori, jonka jatkeena 6-vaihdetta. Pannaan vertailun vuoksi takavuosien iso kaksilitrainen perheauto Saab 99 GL, vaikkapa vuodelta 1980. Fiatin tiedot ensin, Saabin sulkeissa.

        Pituus: 452 cm (448)
        Leveys: 176 cm (169)
        Korkeus: 157 cm (n. 145)
        Akseliväli: 260 cm (n. 245)
        Raideväli takana: 151 cm
        Tavaratila: 510 l. (n. 510)
        Renkaat: 195/65.15 (175/70-15)
        Moottorin tilavuus 1,4 l. (2,0)
        Moottorin teho 95 hv (100 hv)
        Kiihtyvyys 0-100: 13,0 (14,0)
        Huippunopeus: 176 km/h (165)


      • vaan
        Mitä mieltä? kirjoitti:

        Halvin löytämäni vähän ajettu 1.6 litrainen on 43 000 km ajettu, josta pyydetään 16 900 e.

        jollet ajele usein vuoristoteillä raskaassa lastissa. Kyllä sillä ehtii.


      • Tuo on

        paskapuhetta...nykyaikaiset moottorit ovat taloudellisia ja normaalissa kaupunkikäytössä mukavia, mutta kyllä väitän että monissa perheautoissa on siihen nähden alitehoinen moottori jos auto kuormataan 4 hengellä ja heidän tavaroillaan....tuossa viime kesänä mm. ajoin seat alhambralla 2.0 koneella...yksin kun ajeli meni aivan mukavasti ja kohtuudella, mutta laitappa sen kokoinen auto täyteen sakkia ja vielä tavarat päälle niin sillä ei enää mennä turvallisesti ohituksiin vaikka kuinka ennakoit...esim. perävaunullista rekkaa ohittaessasi on todellakin tärkeää että pääset nopeasti sen ohi eikä niin että mennään pari kilometriä ensin rinnalla ja sitten ohi...monien nyykymoottorien kanssa tämä tilanne on tosiasia vaikka ne kaupunkiajossa riittävät erittäin loistavasti.


    • Kokemusta

      Kyllä 1.4:sellakin pärjää, jos matkustajina on esim. pieniä lapsia, eikä aja paljon matka ajoa jne. Toisaalta en mäe pienessä koneessa juuri minkään laista etuakaan. Kulutus on käytännössä samaa luokkaa, kuin isommissakin hintaeroa voi vähän olla, mutta nuukailu tässäkin kostautuu yleensä vaihdossa. Usein näitä pikku koneita tuodaan maahan, että voidaan ilmoittaa hinta alkaen: jotakin,99.

    • Deux litres

      "Isojen perheautojen" luokkaan (suomalaisittain) kuuluvat sellaiset kuin Ford Mondeo, Honda Accord, Mazda6, Nissan Primera, Opel Vectra, Peugeot 406, Renault Laguna, Toyota Avensis, VW Passat jne. Paino asettuu tyypillisesti jonnekin 1.300-1.400 kg:n tietämiin.

      Joillakin valmistajilla on tuohon luokkaan tarjolla 1,6-litraisia koneita, mutta alimittainenhan sellainen auttamatta on! Onneksi suomalaiset maahantuojat ovat eräissä tapauksissa jättäneet pienimmän koneen pois tuontiohjelmasta. 1,8 litraa on käytännön minimi ja vasta 2-litraisella nuo autot alkavat olla tasapainoisia kokonaisuuksia.

      Esim. Saksassa edellämainituista meikäläisistä isoista perheautoista käytetään nimeä "keskiluokka" (Mittelklasse). Meikäläisittäin jo edustusluokkaan luetut Audi A6, BMW 500-sarja, Mercedes E-sarja jne. ovat saksalaiselle vasta "ylempää keskiluokkaa" (gehobene Mittelklasse). Niihin 2-litrainen moottori on jo selvästi liian pieni.

    • Chevy

      Riippuu mitä kukakin tarkoittaa isolla perheautolla (Onhan Smartin 2-paikkanen kuulemma tila-auto, heh heh). Mutta esi, Passatin tai Avensiksen kokoiseen autoon jopa 1.6 kone on auttamattoman pieni. Ja yleinen harhaluulo on, että isompi kone kuluttaa enemmän kuin pieni vaikka samaan (isoon) autoon asennettuna tilanne on useinkin päinvastainen.

      Ei enää alle 3 litran koneita autoon!

      • Pakkasrouva

        oon minäkin tullut kun oon mietiskellyt. Esim. jos on painava auto (otetaan esimerkiksi vaikka chevy van) ja siinä joku 2litranen, niin sehän kuluttais mun ymmärryksen mukaan tuhottomasti enemmän bensaa kuin vaikka päälle 3,5 litranen siinä autossa. Oikeassa? =) Saatoin toistaa nyt sanojas, mutta enemmän tän kirjotin, että saisin omat ajatukset kokoon. =)


      • SS,

        >Ei enää alle 3 litran koneita autoon!

        Moni 1,8 litraisen auton omistaja ei jaksaisi ajella 6 litraisella Chevyllä, ei kulje tarpeeksi ripeästi.


    • Joo

      1,4:sta ei isoon perheautoon edes saa ja noihinkin mihin sen saa se on onneton nuhapumppu.

      Saa sitten ajella joka rekan perässä ja tööttäillä sekä vilkutella valoja katkerana kaikille ohittajille.

      Meinaan kokemusta on,näkyy syövän miestä oikein urakalla kun vetelee heittämällä noista mopoista ohitse.

    • Nico

      0-100-kiihtyvyydestä ei tosiaankaan välittää juuti mitään, vaan kiihtyvyys vitosella 60-120 km/t antaa parhaan tiedon käytännön suorituskyvystä. Silloinhan moottorin kierrokset nostetaan mahdollisimman nopeasti kaksinkertaisiksi tavanomaisesti käytettävällä kierrosalueella.

      Mikähän olisi paras keino koeajossa testata alavääntöä ? Oma ehdotukseni oli seuraava:

      Kokeile, kuinka pienellä kierrosluvulla auto vitosella vielä kiihtyy tyydyttävästi. Koetuloksesta saa irti paljon:
      - tyydyttääkä kiihtyvyys ?
      - vaihdatko neloselle ?
      - hankitko isomman moottorin ?
      - tyydytkö pienempiin kuormiin ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe