Palkka ei riitä!

tyttötavallinen

Olen 23v nuori nainen ja valmistunut tänä keväänä. Sain viran samantien ja palkkaa saan 3500e/kk. En vain ennen valmistumista tajunnut miten kallista eläminen on. Tuntuu että mikään raha ei riitä. Parilla extra vuorolla saan kuukausiansioni nostettua helposti neljään tonniin, mutta eikai sitä ihminen nyt voi loppuelämäänsä ylitöitä tehdä jotta tulisi toimeen. Asumiseen menee 800e, sen lisäksi puhelinlaskuun, nettiin yms. muihin laskuihin helposti 500e, kynsiin 120e, ripsiin 60e, hiuksiin 300e, koiran ruokaan ja trimmauksiin 100e, autoon ainakin 500e, ruokaan 400e, vaatteisiin ja kenkiin 200e.... EN SELVIÄ!! Miten tästä muka pystyy säästämään reissuihin yms.? Puhumattakaan että olisi lapsia. Eihän minulla ole ikinä mahdollisuutta hankkia lapsia, niiden harrastuksetkin jo maksavat satoja euroja kuuukaudessa. Miten ihmiset jotka saavat alle 3000e/kk pystyvät elämään? Jos ei tarvitsisi maksaa niin paljon veroja niin sitten ehkä, mutta ei näillä veroprosenteilla. Huhhuh. Vanhempani avustavat minua nyt parilla sadalla kuukaudessa, mutta olisi ihan kiva joskus olla omillaan.

46

6648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trollinmetsästäjä

      huono trolli! tylsistyin ihan kun luin :(

    • äijän kutale

      Sun täytyy hommata lisätienestejä teet sitä maailman vanhinta ammattia öisin, helppoa naiselle kun ei tarvi muuta kuin jalkansa levittää ja olla.... voihan sitä nukkua ja mennä duuniin vaikka vähän myöhemmmin.

      • tyttötavallinen

        Hei trollinmetsästäjä, kuule ihan tosissani olen. Jos saan kysyä niin mikä viestissäni on niin epäuskottavaa?


      • yoo,k
        tyttötavallinen kirjoitti:

        Hei trollinmetsästäjä, kuule ihan tosissani olen. Jos saan kysyä niin mikä viestissäni on niin epäuskottavaa?

        Ihan kaikki oli epäuskottavaa, paitsi tuo haaveileminen kulutuksesta.


    • 1500E Kk

      Mielenkiintoista! Opettele rahan arvo ja palaa keskusteluun!

      • huorakooon09

        nykyinen ns.duunari tienaa suomessa n,1800 e /kk ja mullakn 8v samassa mestassa kohta tapan jonkun dildon
        toivotaan seuraavissa vaaleissa etttä perus.s


    • gfhfghgfhfh

      Olen insinööri, tienaan 1900€/kk. Joka kuukausi jää säästöön reippaasti yli 500 egeä. Rupeahan kuule katsomaan mikä on tärkeää ja mikä ei.

      • sfdfd

        Aika helposti saat säästettyä turhasta:kynnet 120€ ripset 60€ hiukset 300€ (?!?!) vaatteet ja kengät 200€. Ilmeisesti koska mainitsit puhelinlaskun nii se on varmaankin yli 50€ kuussa; vaihda pakettiliittymään ja lasku 20-30€ välissä. Näillä säästää jo noin 700€!


    • watasdf

      Sano pomolle, että suostut antamaan persettä pillun ohessa tonnin palkankorotuksella. Uskon ,että toimii.

    • joutuu tinkimään

      semmosta se on, kakka palkalla joutuu tinkimään ihan perusjutuista.
      Surkeaa.

    • Martta vaimoksi ota

      Palkka kuulostaa isolta... Ehkä taas verovaroin maksettava duuni !?
      No ne palkat puyolitetaan kyllä olit sitten lääkäri tai maisteri..

      Tiedän kyllä naisten menotarpeet.. Oma tilanne ennen vaimoni kohtaamista oli 100 000€ rahaa velaton kaksio... Nyt velkaa 100 000€ ja vanha omatalo kaksion tilalla...
      Pääkaupunki seutu kaikki on tosi kallista vuosiansiot luokkaa n.60000€ /vuosi(tuottavasta työstä ei verovaroin)ja silti kaikki menny...
      Vaimoni on halunnut uuden auton (siis auton ei mitään japsi kinnerii mikä on hyväkin toki)
      Uudet sohvat 50 tuumasen töllön yms... kuukausittain jotain vastaavaa.. toki talo on se ns. pahin... tosi kallis sekä vanha paska mitä joutuu remppaa kokoajan.

      Vaimonikin on töissä vuosiansio on tosin puolet omastani ,mut ihan hyvin kummiskin ns. jos eläminen olis ihan normaalia..

      Emme harrasta vaimoni ei jaksaisikaan... ei ole pitkäjänteinen yms. toki lapsilla jotka myös syö kivasti muuten rahaa .. niin niihin meillä ei ole varaa-> harrastuksiin siis
      Emme matkusta eli molempii pätee rahapula ei ole rahaa..

      Kaikki menee taloon ,kaikkeen tyhjänpäiväiseen velan lisäksi.. esim. pihaan meni tänä keväänä yli tonni kukkiin yms... Remppaan mennyt viime 4-vuoteen yli 50000€...
      Lasten hoitomaksut on syksystä alkaen luokkaa 500€/kk kivaa !!!
      Sinkkuus oman rahan käyttö ja hallinta olisi poikaa ..
      elämä menny vituiks ei ole yhtään rahaa omiin menoihin eikä mihinkään..
      Kaikki aika perheelle ja töihin... sekä pihatöihin... tms.

      Ihmettelen miksi kukaan edes palkkaisi naista johtajaksi en tiedä yhtään naista joka osaisi käsitellä rahaa !!!! ?
      Vedänkö itteni jojon vai vedänkö vaimoni sementtiin :)
      Jos olisin edelleen sinkku olisi varmasti varallisuuteni hyvä... toki mitä sillä tekee... eläkkeelle ajoissa ja nauttimaan... !!! Sekä osaisin kyllä nauttia.... Mut ,,,,,
      ps. vaimoni ei edes meikkaa eli mihin nekin menee ... ja vaate kulut on varmaan vaan korkeintaan parin tonnin luokkaa vuodessa... jonnee se ne vaan tuhlaa...

      Omat kaikki tuloni menee taloon ja autoon... sekä loput ruokaan.

      • nyt vannoutunut pm

        ... ei koskaan naimisiin!


      • Anonyymi

        Löysin tän vasta nyt 12v myöhemmin..ihan voisi olla oma kirjoitukseni. Mitä kuuluu nyt, jos näet tämän? Siis ihan ku omasta elämästäni..huh huh . Vuositulot 54000 e. Ja aina perse auki . Rouva saa n 30te /vuosi . Pitää olla remonttia, kukkia , kasvihuonetta sitä ja tätä, juhlia risteilyjä , etelän matkoja. Projekteja, tavoitteita..itelle on turha haaveilla yht mitään . Sen kun käyn töissä kiltisti ja haalin ylityöt, jotka menee loputtomaan moolokin kitaan. Rouvan mielestä minun olisi hankittava toinen työ rinnalle, koska minun palkalla ei tule toimeen. 2 lasta meillä . Molemmat teinejä, ei siis halvaksi tule sekään. Mitä jos voisin vaan häipyä ja alkaa ELÄÄ!!? Toki lapset on rakkaita ja tärkeitä Mutta mennään sitten hautaan sydärin, syövän ym tuloksena lopulta..


    • oiwueioewuoie

      parempipalkkainen työ tai mene rikkaisiin naimisiin. Yksinkertaista.

    • u545

      Kuulostaa trollilta, mutta jos ei ole niin:

      Olet hemmoteltu kakara ja tuhlaat rahaa. "Ei ne pienet tulot vaan ne suuret menot". Eli millä tahansa (lähes) rahalla tulee toimeen jos osaa suhteuttaa ne menot. On aivan hullua pistää 500 euroa kauneuspalveluihin kuukaudessa tuolla tulotasolla. Hyvätuloinen voi toki hemmotella itseään vaikka miten, mutta aina se pitää suhteuttaa tuloihin/käytössä oleviin varoihin. Tuskin vanhempasi olisivat kovin tyytyväisiä kuulleessaan että tienat 3500€ ja tarvitset vielä satasia almuja päälle koska tuhlaat rahaa kynsiin jne..

      Aliarvostat vanhempiasia tällä tavalla, käytät hyväksi heidän asemaansa mikä kertoo vain kypsymättömyydestäsi. Ehkä he ovat tehneet jotain väärin kun ovat kasvattaneet epäkiitollisen lapsen?

      Itse pärjäsin aikoinaan ihan kohtuullisesti alle 2000€/kk brutolla, nyt brutto n. 3000€ ja menot ovat nousseet mutta en silti tuhlaa rahaa juurikaan. Esim. vaatteisiin(poislukien kengät) pistän rahaa vuodessa ehkä 500€. No ehkä miehelle on helpompaa tuokin puoli.

      • huohho

        Mä en ois osaa kuvitellakkaa kui paljon saisin säästöön tuollaisesta palkasta! Nii ku aikasemmis keskusteluis on tullut ilmi; mieti mikä on tärkeää mikä ei, missä voisit vähän joustaa? kuka saa kynsiin menemään 120 egee?? rakennekynnetki on 80 euroa.. tai hoida kynsii sillee et laitat pelkät geelaukset jotka kestää n. 2kk ja maksaa 60 euroa.

        Hiuksiin vähä vähemmän rahaa, värjää ite.. eikä tuotteisiinkaa saa noin paljon menemään rahaa...vai?
        mä oon tienannu parhaimmillani sillee et käteen jää 1300 euroa kuussa, ja saan siitäki 500 euroa säästöön!!


      • tyttötavallinen
        huohho kirjoitti:

        Mä en ois osaa kuvitellakkaa kui paljon saisin säästöön tuollaisesta palkasta! Nii ku aikasemmis keskusteluis on tullut ilmi; mieti mikä on tärkeää mikä ei, missä voisit vähän joustaa? kuka saa kynsiin menemään 120 egee?? rakennekynnetki on 80 euroa.. tai hoida kynsii sillee et laitat pelkät geelaukset jotka kestää n. 2kk ja maksaa 60 euroa.

        Hiuksiin vähä vähemmän rahaa, värjää ite.. eikä tuotteisiinkaa saa noin paljon menemään rahaa...vai?
        mä oon tienannu parhaimmillani sillee et käteen jää 1300 euroa kuussa, ja saan siitäki 500 euroa säästöön!!

        En kyllä ymmärrä että miten niin aliarvostan vanhempiani ja olisin kiittämätön, itsehän he sitä rahaa tyrkyttävät. Monesti saatan pyytää esim. 50e, mutta äitini laittaa silti 150e. Käyn huollattamassa kynsiäni hyvässä studiossa, ja huolto tosiaankin maksaa 105-130e/kerta. Kävin kerran kokeilemassa halvempaa studiota mutta sen huollon jälkeen ensimmäinen kynsi halkesi jo kahden viikon jälkeen. Hiukseni eivät ole edes mitenkään erikoiset, mutta pidennykset nyt vain maksavat paljon, vaikka saankin ne alennuksella. Mielestäni on myös kohtuutonta verrata miehen ja naisen vaatteisiin ja kauneudenhoitoon menevää rahaa.

        Noh, kai se on vaan yritettävä sinnitellä ja odotella että henkilökohtaiset prosentit nousee työkokemuksen myötä.. tai sitten hankittava se rikas mies :D


      • h6353
        tyttötavallinen kirjoitti:

        En kyllä ymmärrä että miten niin aliarvostan vanhempiani ja olisin kiittämätön, itsehän he sitä rahaa tyrkyttävät. Monesti saatan pyytää esim. 50e, mutta äitini laittaa silti 150e. Käyn huollattamassa kynsiäni hyvässä studiossa, ja huolto tosiaankin maksaa 105-130e/kerta. Kävin kerran kokeilemassa halvempaa studiota mutta sen huollon jälkeen ensimmäinen kynsi halkesi jo kahden viikon jälkeen. Hiukseni eivät ole edes mitenkään erikoiset, mutta pidennykset nyt vain maksavat paljon, vaikka saankin ne alennuksella. Mielestäni on myös kohtuutonta verrata miehen ja naisen vaatteisiin ja kauneudenhoitoon menevää rahaa.

        Noh, kai se on vaan yritettävä sinnitellä ja odotella että henkilökohtaiset prosentit nousee työkokemuksen myötä.. tai sitten hankittava se rikas mies :D

        Tuo kynsien ja hiustenpidennysten jne kustannukset ovat sitä luokkaa että kannattaisi harkita onko ne todella tärkeää rahanmenoa. Kyse on syvällisemmistä filosofioista kuin vain rahan tulo/meno. Jokainen itse toki päättää menoistaan.

        Kyse vanhempiesi aliarvostuksesta tulee siitä miten arvostat enemmän omaa kulutustasi kuin sitä optimaalista tilannetta etten tarvitsisi heiltä rahaa lainkaan, olisit omavarainen. Vanhempasi eivät välttämättä ole kiinnostuneita oletko omavarainen vai et jos heillä on rahaa sinulle antaa - mutta itsekunnioituksesi olisi taatusti korkeampi jos voisit kieltäytyä almuista - ja varmasti vanhemmatkin silloin ymmärtäisivät että tulet ominesi toimeen etkä ole enään se pikkutyttö jota pitää hoivata.
        Kyse on periaatteesta ja itsenäisyydestä - voi olla että olet vielä sen verran nuori ettet tätä aspektia ole vielä ajatellut syvällisemmin. Rahaa suurempi nautinto tässä maailamassa tasapainoiselle ihmiselle on riippumattouus muista(tosin sosiaalinen positiivinen riippuvaisuus, esim. perhe-elämä, on hyväksi).

        Rahaa tulee ja menee eikä sitä ole ikinä tarpeeksi sellaiselle persoonalle joka ei sitä kunnioita. Itsenäisyys on asia jonka voi säilyttää sen alkamisesta niin pitkälle kuin fysiikka ja aivot toimivat. Vertaa vanhempia ihmisiä; kummat ovat onnellisempia elämässään - he jotka ovat tehneet rahaa muiden asioiden kustannuksella vai he jotka ovat pitäneet kiinni periaatteistaan?
        Ihan vinkiksi vielä: raha tulee myös niille jotka ovat periaatteidensa takana koska heihin luotetaan ja he sisäisesti tekevät asiat "oikein". Siten myös ylenevät nopeammin ja ovat tehokkaampia työntekijöitä kuin ihmiset joille vain palkka ratkaisee. 99% menestyjistä eivät ole rahanahneita ihmisiä vaan toimineet sisäisten "toimintaohjeiden" mukaisesti.

        No meni jo vähän ohi itse aiheesta. Maailma on täynnä torveloita ja ainoa minä sinut tai minut erottaa heistä on se miten aivojaan käyttää ja teot ratkaisevat aina enemmän kuin teoria.


      • susse76
        tyttötavallinen kirjoitti:

        En kyllä ymmärrä että miten niin aliarvostan vanhempiani ja olisin kiittämätön, itsehän he sitä rahaa tyrkyttävät. Monesti saatan pyytää esim. 50e, mutta äitini laittaa silti 150e. Käyn huollattamassa kynsiäni hyvässä studiossa, ja huolto tosiaankin maksaa 105-130e/kerta. Kävin kerran kokeilemassa halvempaa studiota mutta sen huollon jälkeen ensimmäinen kynsi halkesi jo kahden viikon jälkeen. Hiukseni eivät ole edes mitenkään erikoiset, mutta pidennykset nyt vain maksavat paljon, vaikka saankin ne alennuksella. Mielestäni on myös kohtuutonta verrata miehen ja naisen vaatteisiin ja kauneudenhoitoon menevää rahaa.

        Noh, kai se on vaan yritettävä sinnitellä ja odotella että henkilökohtaiset prosentit nousee työkokemuksen myötä.. tai sitten hankittava se rikas mies :D

        kynsisakset...en ole koskaan käynyt misään hemmetin kynsistudioilla.... meillä 5 lasta, eikä tulot yhteensäkään paljon yli tuon sun tulos ja hyvin eletään....


      • Eddyyy
        susse76 kirjoitti:

        kynsisakset...en ole koskaan käynyt misään hemmetin kynsistudioilla.... meillä 5 lasta, eikä tulot yhteensäkään paljon yli tuon sun tulos ja hyvin eletään....

        Hyvin eletään on suhteellista !!
        Totuus on ettei pääkaupunki seudulla todellakaan elä kunnolla tuolla rahalla.
        4-henk. perhe vain yksi auto oma talo eletään ns. nuukasti ei voi mitenkään mällätä yhteensä 5000€/kk brutolla kun kaikesta maksat ns. täydet esim.lasten hoitomaksuista 500€/kk ..tuli uudet hinnat syksylle.
        Ruokaan vain 500€ luokkaa/kk Ei paljoa matkoja ,loput jos mitään rahaa jää niin laitamme kotiin sen kunnostukseen sisustukseen ja remontointiin. ... vasta nyt saimme ostettua pleikkari 3 jotka on jo kaikilla muilla ....
        Ravintolat on muutaman kerran vuodessa huvit yms. ns. pienetkin ylellisyydet.
        Ei tää mitään elämistä hyvin ole jos joudun miettimään kokoajan mitä on varaa ostaa !!!

        Mikä sinusta on hyvin elämistä ????


    • abc76

      vitsi, eikö vaan??? Meillä miehen kanssa ei palkkaa yhteensä noin paljon kuukaudessa ja vielä elätetään 4 lastakin ja yhtä silloin tällöin joka jo omillaan. On asuntolainaa ja autolainaa ja silti ei vielä olla kuoltu nälkään =)

    • kurjaa köyhänä

      Taisit oikeasti kehuskella saamallasi palkalla, vai oliko sekään totta?

      3500 miinus verot ja muut -> nettona noin 2500€/kk - 800-500-120-50-300-100-500-400-200 = -470

      Voitko kertoa mihin laskuihin saat menemään helposti 500€ joka kuukausi?

      Mutta tottahan tuo on että hyvälläkään palkalla ei yksin ylläpidä kummoista elintasoa. Kuvittele niitä jotka eivät tienaa bruttona kuin puolet sinun palkastasi.

      Hanki puoliso, joka tienaa paremmin.

      • tyttötavallinen

        Nettona jää kyllä enemmän, sillä kun menee päivystämään lyhyellä varoitusajalla, saa ns. hälytysrahan palkan päälle verottomana. Näinpä siis käteen jäävä määrä on n.2900e/kk. Loput saan vanhemmiltani. Tuo laskuihin menevä 500e koostuu puhelinlaskusta 100e, nettikaskusta, luottokorttilaskuista, vakuutuksista, lehtitilauksista yms pienestä sälästä.

        Kuten jo aikaisemmin totesin, ei auta siis muu kuin hankkia rikkaampi puoliso. Tai edes yhtä hyvin tienaava.


      • btbw
        tyttötavallinen kirjoitti:

        Nettona jää kyllä enemmän, sillä kun menee päivystämään lyhyellä varoitusajalla, saa ns. hälytysrahan palkan päälle verottomana. Näinpä siis käteen jäävä määrä on n.2900e/kk. Loput saan vanhemmiltani. Tuo laskuihin menevä 500e koostuu puhelinlaskusta 100e, nettikaskusta, luottokorttilaskuista, vakuutuksista, lehtitilauksista yms pienestä sälästä.

        Kuten jo aikaisemmin totesin, ei auta siis muu kuin hankkia rikkaampi puoliso. Tai edes yhtä hyvin tienaava.

        Meillä kvtessin mukainen hälytysraha on jotain 5 ja kymmenen euron väliltä.

        Kutsuraha jota käytetään muualla talossa, muissa tehtävissä mitä minä teen on jotain reilu kaheksankymppiä.

        Että on sulla ty´är hillittömät hälyrahat, misähän nää oot hommisa..?

        Kotona päivystäminen on sitte asia erikseen.


      • tyttötavallinen
        btbw kirjoitti:

        Meillä kvtessin mukainen hälytysraha on jotain 5 ja kymmenen euron väliltä.

        Kutsuraha jota käytetään muualla talossa, muissa tehtävissä mitä minä teen on jotain reilu kaheksankymppiä.

        Että on sulla ty´är hillittömät hälyrahat, misähän nää oot hommisa..?

        Kotona päivystäminen on sitte asia erikseen.

        Hillittömistä en tiedä, mutta ihan eri luokkaa kyllä teidän 5-10e välillä olevien hälyrahojen kanssa. Kuka sellaisella hälyrahalla viitsii edes tulla töihin? Valtiolla olen töissä.


      • ex-pidennykset
        tyttötavallinen kirjoitti:

        Hillittömistä en tiedä, mutta ihan eri luokkaa kyllä teidän 5-10e välillä olevien hälyrahojen kanssa. Kuka sellaisella hälyrahalla viitsii edes tulla töihin? Valtiolla olen töissä.

        mites hiuksiin voi mennä noin paljon rahaa? ajatellaan jos kävisit liikkeessä laittaa pidennykset (maksaa n. 600 euroa) ja todellisuudessa pääset halvemmallaki ku sanoit et saat alennusta.

        Pidennyksien huoltoa ei tarvitse joka kuukausi tehdä, mut jos senkin teet ni siihen menee varmaan noin.120 euroa? mutten usko et joka kuukausi teet.. ja tuon 600 euron pidennyksen pystyt pitämään 3-6kk. Ehkä shampoihin ja muihin parturituotteisiin menee n. 60 euroa jotka säilyvät jo pari kuukautta.

        mä en vois uskoo et joku saa noin paljo rahaa hiuksiin kuukaudes ku 300.


      • tyttötavallinen
        ex-pidennykset kirjoitti:

        mites hiuksiin voi mennä noin paljon rahaa? ajatellaan jos kävisit liikkeessä laittaa pidennykset (maksaa n. 600 euroa) ja todellisuudessa pääset halvemmallaki ku sanoit et saat alennusta.

        Pidennyksien huoltoa ei tarvitse joka kuukausi tehdä, mut jos senkin teet ni siihen menee varmaan noin.120 euroa? mutten usko et joka kuukausi teet.. ja tuon 600 euron pidennyksen pystyt pitämään 3-6kk. Ehkä shampoihin ja muihin parturituotteisiin menee n. 60 euroa jotka säilyvät jo pari kuukautta.

        mä en vois uskoo et joku saa noin paljo rahaa hiuksiin kuukaudes ku 300.

        Teippipidennyksiä ei pysty pitämään 3-6kk. Itse pidän 1,5kk samoja teippejä ja sitten vaihdan. Sinettejä tai lettipidennyksiä en halua.


      • diipadaa-
        tyttötavallinen kirjoitti:

        Nettona jää kyllä enemmän, sillä kun menee päivystämään lyhyellä varoitusajalla, saa ns. hälytysrahan palkan päälle verottomana. Näinpä siis käteen jäävä määrä on n.2900e/kk. Loput saan vanhemmiltani. Tuo laskuihin menevä 500e koostuu puhelinlaskusta 100e, nettikaskusta, luottokorttilaskuista, vakuutuksista, lehtitilauksista yms pienestä sälästä.

        Kuten jo aikaisemmin totesin, ei auta siis muu kuin hankkia rikkaampi puoliso. Tai edes yhtä hyvin tienaava.

        Hälysrahasta menee verot kuten palkasta...


      • tyttötavallinen
        diipadaa- kirjoitti:

        Hälysrahasta menee verot kuten palkasta...

        Eipä mene meillä. Hälytysrahan saa verottomana. Olen pahoillani jos joudut itse hälyrahoistasi maksamaan veroa.


    • Ja huh..

      Itselläni ei rahaa mene kuukausitasolla kuin hieman yli 600 euroa, ja se sisältää vuokran, laskut ja auton ylläpidon. Toki tämä on vaatinut hieman enemmänkin asioista tinkimistä, hintojen kilpailutusta ja huokean asunnon. Kun nettotulot ovat lähemmäs 2500 euroa, niin säästöönkin jää ihan mukavasti.

      Joten jos aloittaja oli ihan tosissaan asiansa kanssa, niin nyt kiireesti kulukuurille. Rahankäyttö on aivan järjettömällä tasolla, ja paluu maanpinnalle tulee ajankohtaiseksi ennemmin tai myöhemmin.

      • dkjhgfhjkjhg

        Luoja varjele kaikkia mailman miehiä tällasilta akoilta(tarkoituksella tässä yhteydessä ilmaisumuoto AKKA).


      • to that
        dkjhgfhjkjhg kirjoitti:

        Luoja varjele kaikkia mailman miehiä tällasilta akoilta(tarkoituksella tässä yhteydessä ilmaisumuoto AKKA).

        Äläpä kuule muuta viserrä, toihan on ihan kamalaa. Ketjun aloittajalle: Näytä tulevalle miehellesi tämä ketju kertaalleen läpi ennen kuin alatte millekkään. Erottuu se mahdollinen (jokseenkin epätodennäköinen) jyvä akanoista.


      • Elämän abc

        Ei ole mitään järkee !!
        oma ajatus on ainaskin et kerran täällä eletään laskut maksetaan ,mut rahat käytetään eli tarkoitus rahalla on kiertää niin tämä yhteiskunta pyörii !!
        Jos aloittaja menee kulukuurille on sinun kuurisi aivan toisenalainen olet siis sairas vielä pahemmin kuin aloittaja.
        Meidän perheen bruttotulot ovat vuodessa n.karvan alle 100000€/bruttona...
        Oma talo ,autot ,harrastukset ,palvelut (parturit ,ravintolat kodin remontointi yms.) ja vain suomen matkailu . Säästössä on se oma hätävara eli 5000€ sitä pidän et se pitää olla muut voidaan käyttää..
        Sitä se on ollut vuodet se summa siellä nököttää.. eli hyvin osataan elää tulojen mukaan... jos meinaa jäädä rahaa aina on jotain odottamassa mitä on pitänt ostaa tai matkustaa sitten käytämme ylimääräisen.


      • Ja huh..
        Elämän abc kirjoitti:

        Ei ole mitään järkee !!
        oma ajatus on ainaskin et kerran täällä eletään laskut maksetaan ,mut rahat käytetään eli tarkoitus rahalla on kiertää niin tämä yhteiskunta pyörii !!
        Jos aloittaja menee kulukuurille on sinun kuurisi aivan toisenalainen olet siis sairas vielä pahemmin kuin aloittaja.
        Meidän perheen bruttotulot ovat vuodessa n.karvan alle 100000€/bruttona...
        Oma talo ,autot ,harrastukset ,palvelut (parturit ,ravintolat kodin remontointi yms.) ja vain suomen matkailu . Säästössä on se oma hätävara eli 5000€ sitä pidän et se pitää olla muut voidaan käyttää..
        Sitä se on ollut vuodet se summa siellä nököttää.. eli hyvin osataan elää tulojen mukaan... jos meinaa jäädä rahaa aina on jotain odottamassa mitä on pitänt ostaa tai matkustaa sitten käytämme ylimääräisen.

        Sairaus on suhteellista. Nykytilassa en koe menettäväni mitään. Oma näkemykseni on lisäksi se, että rahaa voi tuhlata sitten kun siihen on varaa. Omat ansio- ja pääomatuloni ovat vielä kaukana siitä, milloin kokisin siihen olevan varaa. Enkä sitäpaitsi ehtisi rahoja juuri käyttämäänkään. Työ vie niin paljon aikaa.

        Vinkattakoon ohimennen, että taantuma on yleensä hyvää aikaa sijoittaa sopiviin sijoitusinstrumentteihin. Sopivalla ajoituksella ja määrätietoisella säästämisellä saavutetaan hyvällä tuurilla se tulotaso, joka takaa kohtuulliset tulot koko elämäksi.


    • Kyrpii

      On se hienoa kun muilla on mällättä vaikka minkälaisiin turhuuksiin. Itselläni kävi huonosti edellisessä työpaikassani, josta sain kenkää vedoten tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin. Valitettavasti en kerinnyt olemaan töissä tarpeeksi pitkään, että olisin saanut liiton tuet taakseni, joten nyt näin "iloisena" yllätyksenä kuukaudessa käteen jäävä rahani valtionmyöntämistä tuista on noin 340€ josta sitten pitäisi maksaa ruuat ja laskut.

      Vitun Suomi on paska maa.

      • Poismuuttaja

        Nin on. Ihan sikana paska maa.


    • että näin

      ja uskooko joku tämän provon?? :D
      Noh, ei varsinaisesti muakaan naurattanut kovin pitkään, mutta viihdytti sen verran että hymy irtos.

      • pieni palkka

        Kunpalkaa jää 1000 eeuroa käteen ja pitas kaikki menot sillä kuitata niin kuin se raha riitää olen ollut työ elämässa 20v ja olen nyt 35v mitä olen tehnyt väärin ???????


    • Siistijä

      Itse teen töitä 5-6 päivää viikossa, 7,5 tuntia päivässä. Viime vuonna tienasin vähän alle 17 000e, ja sillä on vaan asunto- ja autolainat sekä muu eläminen pitänyt hoitaa. Noista kynsistä ja ripsistä ja hiuksia ei ole vara edes haaveilla, ja ruokaakaan ei pysty ostamaan kuin ruisleipää ja nuudeleita. Välillä käytävä töissä myös työkavereiden kyydillä koska ei ole rahaa ostaa bensaa. Että aika pahalta vaan tuntuu tuo sinun ruikutus, ettei noilla tuloilla ole varaa johonki kenkiin tai muihin turhuuksiin.. :/

    • Ostanheti

      Huoraaminen on hyvä lisätienesti. Tee sitä.

    • Kujerrust

      Tuffa Tider! Noh Bjärne-setä auttaa jos vetäset vähän.

    • a8o79p8

      Yleensä ihmisellä on kynnet, hiukset ja ripset ihan luonnostaan, eikä niiden kropassa kiinni pysymiseenkään tarvita kovin suuria panostuksia. Mutta ymmärrän että olet trolli.

    • Anonyymi

      et helvetti ole tosissasi! johonkin perkeleen kynsiin ja hiuksiin tuhlaat rahaa ja sitten tuut tänne vikisemään että rahat ei riitä

    • Anonyymi

      ime munaa

    • Anonyymi

      Saan itse palkkaa kuukaudessa keskimäärin 850 euroa. (netto, eli se mitä tilille rapsahtaa)Saan asumistukea vähän yli 70 euroa, joinain kk saan myös soviteltua päivärahaa. Yhteensä jotain 1200 euroa. Lemmikkieläin on itselläkin, mutta sen hoito käsittää kunnollisen ruuan, vähän lääkekuluja.
      Itse syön ennen työvuoroja kunnon aamupalan, millä jaksan sinne vuoron loppuun, jonka jälkeen lähden aina syömään jotakin.
      Katselen kaupoissa ruokatarvikkeista kilohinnan aina- yllätys llätys, useinkin käy niin että joku halvaksi ennen mielletty brändi onkin noin euron kalliimpi kuin joku aivan toinen(mm tänään ostin juustoa kilohintavertailun perusteella, maatilan parhaat oli kalliimpi lähes euron, kuin pirkka vastaava tuote). Vapaapäivinä teen isomman satsin jotain hyvää, mutta sopuhintaista ruokaa useammaksi päiväksi. Ostan silloin yleensä siihen ihan lihaakin.
      Toki, törsään myös- mutta se liittyy lemmikkieläimeni hyvinvointiin suoraan, esimerkiksi viljattomaan ruokaan sille, ja lihasta joka on menossa omaan ruokaan, annan heti tuoreena sille kunnon annoksen. Askartelen sille virikejuttuja itse, ja ulkoilemme milloin on vain aikaa.

      Vaatteet hankin käytettyinä, ja edullisina uusina. Neulon itse asusteita, ja jopa villapaitoja. Kunnollisia merinovillasukkia saa nykyään kaupoista, sukkia en enää siis neulo.
      Isoin yksittäinen kk menoerä oli ennen asuminen. Nyt se on jo ruoka. Autoa ei ole varaa hankkia, saati pitää, mutta työmatkani kulkeminen toimii hyvin kävellen jäiseen aikaan, kesät pyöräillen.
      En ole vielä kokenut joutuneeni luopumaan mistään, mutta tiukilla olen. Juuri mitään en saa säästöön.
      Voisit miettiä mikä elämässäsi vie tarpeettomasti paljon rahaa, jos haluat karsia menoja. Toinen vaihtoehto sinulla on saada rahakkaampi työ. Omassa työssäni ei edes voi haaveilla mistään rakennekynsistä, kampaajasta, jne tarpeettomasta. Kynnet rähjääntyvät jo ilmankin hienouksia töissä, tukka haurastuu työpaikan huuruista, ja aineroiskeista.
      Köyhän ei kannata ostaa huonoa. Se pätee yhä. Huono tarpeellinen käyttötuote, onpa vaikka takki, ei suojaa tai lämmitä, ja se hajoaa kohta kuitenkin jostain.
      Hankin itse vain omaan elämäntapaan sopivia, kestäviä takkeja, kenkiä- enkä hanki niitä juuri sesongin tullessa, vaan seuraavan sesongin lähestyessä, saa edullisemmin.
      Aloituksesi oli ihan jees- keskiluokkakin huomaa elämän kalleuden. Se vaan on niin että ellei raha riitä, kulutusta joutuu jossain vaiheessa karsimaan.

    • Anonyymi

      Hakeudu kaivokselle töihin Ruotsin puolelle Kiirunaan. Palkka on varmasti hyvä ja kouluttautuminen hoituu työn ohessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2128
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      57
      1996
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe