Juutalaiset miehet

kokemuksia???

Olen tähän mennessä seurustellut muslimin, helluntailaisen, ateistin ja buddhalaisuutta harjoittavan miehen kanssa, juutalaisista minulla ei ole kokemusta.
Tapasin kuitenkin mielenkiintoisen, Suomessa asuvan, hyvässä työssä olevan komean juutalaismiehen. Hänen perheensä on ortodoksijuutalaisia, se on radikaalein ja uskontoaan pilkulleen noudattavin muoto juutalaisuudesta. Mies itse on kuulema paljon vapaamielisempi, eikä noudata kaikkia Tooran ohjeita kirjaimellisesti. Onko teillä kokemuksia juutalaisista miehistä? Vaikkette olisi olleet parisuhteessa sellaisten kanssa, onko teillä juutalaisia ystäväpiirissänne? Mies on kuitenkin syntynyt ja asunut lähes koko elämänsä lähi-idässä, joten en tiedä onko meillä joitakin suuria kulttuurierimielisyyksiä edessä, jos päädyn suhteeseen hänen kanssaan.

53

1463

Vastaukset

• Vaatii lisätietoa vakuuttaakseen että tuollainen voisi olla mielenkiintoinen

• siis mitä? tämä ei oikeasti ole provo. itsekin yllätyin todella paljon miehen etnisyydestä, luulin, että hän on portugalilainen aluksi. Suomessa juutalaiset miehet taitavat olla aika harvassa, enkä ole ikinä ennen tämän miehen tapaamista törmännyt yhteenkään juutalaiseen mieheen tai naiseen, ja siksi olisi kiva kuulla heistä lisää.

• ..... kirjoitti:

siis mitä? tämä ei oikeasti ole provo. itsekin yllätyin todella paljon miehen etnisyydestä, luulin, että hän on portugalilainen aluksi. Suomessa juutalaiset miehet taitavat olla aika harvassa, enkä ole ikinä ennen tämän miehen tapaamista törmännyt yhteenkään juutalaiseen mieheen tai naiseen, ja siksi olisi kiva kuulla heistä lisää.

Mitä mielenkiintoista hänessä on, mitä hän sanoi sinulle?

• ollenkaan kirjoitti:

Mitä mielenkiintoista hänessä on, mitä hän sanoi sinulle?

olen keskustellut hänen kanssaan paljon, hänellä on hyvät sosiaaliset taidot ja paljon mielipiteitä/vastaväitteitä, se on yksi asia joka tekee hänestä mielenkiintoisen. ja sen lisäksi hän on suomessa asuva juutalainen, sekin on harvinaista. minusta on kiva tutustua uusiin maihin ja kulttuureihin, joten tuokin tekee hänestä mielenkiintoisen.

• ------------------ kirjoitti:

olen keskustellut hänen kanssaan paljon, hänellä on hyvät sosiaaliset taidot ja paljon mielipiteitä/vastaväitteitä, se on yksi asia joka tekee hänestä mielenkiintoisen. ja sen lisäksi hän on suomessa asuva juutalainen, sekin on harvinaista. minusta on kiva tutustua uusiin maihin ja kulttuureihin, joten tuokin tekee hänestä mielenkiintoisen.

1. Hyvät sosiaaliset taidot ei tee kenestäkään kiinnostavaa.

2. Mielipiteitä mistä, luettele. Vastaväitteitä mistä, luettele.

3. Suomessa on muistaakseni toistatuhatta juutalaista, Ben Zygsovics, Ruben Stiller esimerkiksi. Ei mitään kiinnostavaa juutalaisuudessa siis sinänsä.

4. Miksi muihin kulttuureihin ei voisi ilman juutalaista miestä tutustua? Minusta tuollainen on vain riippakivi matkassa, jos ulkomaille lähtee. Mielummin vapaamielinen suomalainen mukaan

• ollenkaan kirjoitti:

1. Hyvät sosiaaliset taidot ei tee kenestäkään kiinnostavaa.

2. Mielipiteitä mistä, luettele. Vastaväitteitä mistä, luettele.

3. Suomessa on muistaakseni toistatuhatta juutalaista, Ben Zygsovics, Ruben Stiller esimerkiksi. Ei mitään kiinnostavaa juutalaisuudessa siis sinänsä.

4. Miksi muihin kulttuureihin ei voisi ilman juutalaista miestä tutustua? Minusta tuollainen on vain riippakivi matkassa, jos ulkomaille lähtee. Mielummin vapaamielinen suomalainen mukaan

kenties sinun silmissäsi hyvät kommunikaatiotaidot ja mielipiteet eivät tee jostakusta kiinnostavaa, mutta minusta mielenkiintoiset henkilöt ovat fiksuja, paljon kokeneita ja elämää nähneitä henkilöitä joilla on hyvät sosiaaliset taidot. Mikä sitten tekee toisesta henkilöstä kiinnostavan sinun silmissäsi?

Ja miksi haluat minun luettelevan keskusteluita, joita olen käynyt tämän miehen kanssa? itseasiassa et sinäkään vastannut minun kysymykseeni, jonka esitin aloituksessa, joten turhaan siellä kitiset.
      hänellä on esim. erilainen suhtautumistapa pakolaisiin ja maahanmuuttoon, kuin minulla, hän on perillä politiikasta, uskonnoista, eri maiden kulttuureista, historiasta jne. en nyt jaksa alkaa kirjoittamaan mitään "ja sitten hän sanoi"-vuoropuheluita tänne.

miksei muihin kulttuureihin voisi tutustua ilman juutalaisia miehiä? no tottakai voi, minä en vain aiemmin ole pahemmin tutustunut tuohon kulttuuriin enkä tiedä paljoa juutalaisista miehistä. nyt olen tavannut sen MIELENKIINTOISEN juutalaisen miehen, ja haluan osata ennalta varautua mahdollisiin vaikeuksiin/kulttuurishokkeihin, joita saattaisi todennäköisesti tulla eteen, jos alan seurustella tuon miehen kanssa. enkä minä ole ulkomaille lähdössä, enkä tarvitse mitään vapaamielistä suomalaista mukaan. Sanoin yleisellä tasolla, että olen kiinnostunut muiden maiden kulttuureista, kielistä, uskomuksista ja ihmisistä. nyt kun olen tavannut ihanan miehen tuosta maasta, haluan oppia mahdollisimman paljon hänen kulttuuristaan ihan täältä Suomesta käsin.

• ????? kirjoitti:

kenties sinun silmissäsi hyvät kommunikaatiotaidot ja mielipiteet eivät tee jostakusta kiinnostavaa, mutta minusta mielenkiintoiset henkilöt ovat fiksuja, paljon kokeneita ja elämää nähneitä henkilöitä joilla on hyvät sosiaaliset taidot. Mikä sitten tekee toisesta henkilöstä kiinnostavan sinun silmissäsi?

Ja miksi haluat minun luettelevan keskusteluita, joita olen käynyt tämän miehen kanssa? itseasiassa et sinäkään vastannut minun kysymykseeni, jonka esitin aloituksessa, joten turhaan siellä kitiset.
      hänellä on esim. erilainen suhtautumistapa pakolaisiin ja maahanmuuttoon, kuin minulla, hän on perillä politiikasta, uskonnoista, eri maiden kulttuureista, historiasta jne. en nyt jaksa alkaa kirjoittamaan mitään "ja sitten hän sanoi"-vuoropuheluita tänne.

miksei muihin kulttuureihin voisi tutustua ilman juutalaisia miehiä? no tottakai voi, minä en vain aiemmin ole pahemmin tutustunut tuohon kulttuuriin enkä tiedä paljoa juutalaisista miehistä. nyt olen tavannut sen MIELENKIINTOISEN juutalaisen miehen, ja haluan osata ennalta varautua mahdollisiin vaikeuksiin/kulttuurishokkeihin, joita saattaisi todennäköisesti tulla eteen, jos alan seurustella tuon miehen kanssa. enkä minä ole ulkomaille lähdössä, enkä tarvitse mitään vapaamielistä suomalaista mukaan. Sanoin yleisellä tasolla, että olen kiinnostunut muiden maiden kulttuureista, kielistä, uskomuksista ja ihmisistä. nyt kun olen tavannut ihanan miehen tuosta maasta, haluan oppia mahdollisimman paljon hänen kulttuuristaan ihan täältä Suomesta käsin.

Kai nyt voit laittaa mitä mieltä hän oli. Kamalan pitkän vuodatuksen kirjoitit etkä mitään oleellista, jotta voisin arvioida miehen älynlahjat ja historiantajun. Kai nyt osaat jotain kertoa. Mitkä olivat hänen maahanmuuttopoliittiset mielipiteensä? Mikä on hänen koulutus, missä opiskellut, missä asuu.

Millä tavalla hän on paljon kokenut ja nähnyt, onko aivan ikäloppu. Mitä teet yli-ikäisellä miehellä lopulta?

• ????? kirjoitti:

mies suhtautuu sinun eriäviin näkökantoihisi? Ihaileeko hän sinun mielipiteitäsi yhtä paljon kuin sinä hänen?
      Kerrot miehen olevan perillä eri asioista. Onko hän oikeasti perillä, vai onko hänellä vain uskomuksia tai ennakkoluuloja?
      Onko mies yhtä kiinnostunut sinun kulttuuristasi kuin sinä hänen?

• kun kysytään kirjoitti:

Kai nyt voit laittaa mitä mieltä hän oli. Kamalan pitkän vuodatuksen kirjoitit etkä mitään oleellista, jotta voisin arvioida miehen älynlahjat ja historiantajun. Kai nyt osaat jotain kertoa. Mitkä olivat hänen maahanmuuttopoliittiset mielipiteensä? Mikä on hänen koulutus, missä opiskellut, missä asuu.

Millä tavalla hän on paljon kokenut ja nähnyt, onko aivan ikäloppu. Mitä teet yli-ikäisellä miehellä lopulta?

miksi ihmeessä antaisin netissä liian tarkkoja tietoja miehestä? haluatko kotiosoitteenkin? hän on asunut eri maissa nuoresta iästä huolimatta, hän on 25, minä 21. ei suomi24:n monikulttuurisuuspalsta ole mikään äo-testi, johon jokainen ulkkista deittaava osallistuu ja jonka älyllistä osamäärää tuntemattomat henkilöt voivat yhdessä puntaroida.
      hänen mielestään minullakin on hyviä pointteja/argumentteja, ja on joistakin samaa mieltä, joistakin ei. Hän asuu Suomessa, joten kait hän on jonkinverran kiinnostunut kulttuuristamme, kuitenkaan hän ei ole mikään Suomi-fanaatikko. Suurin osa hänen ystävistään on ulkomaalaisia, eikä hän ainakaan vielä osaa Suomen kieltä paljoa. Hänellä on kuitenkin korkea työ, koska hänellä on hyvä koulutuspohja ja edelleen en halua antaa liikaa infoa, koska en halua, että kukaan tunnistaa häntä netin kirjoituksista.

• ooooooooooo kirjoitti:

miksi ihmeessä antaisin netissä liian tarkkoja tietoja miehestä? haluatko kotiosoitteenkin? hän on asunut eri maissa nuoresta iästä huolimatta, hän on 25, minä 21. ei suomi24:n monikulttuurisuuspalsta ole mikään äo-testi, johon jokainen ulkkista deittaava osallistuu ja jonka älyllistä osamäärää tuntemattomat henkilöt voivat yhdessä puntaroida.
      hänen mielestään minullakin on hyviä pointteja/argumentteja, ja on joistakin samaa mieltä, joistakin ei. Hän asuu Suomessa, joten kait hän on jonkinverran kiinnostunut kulttuuristamme, kuitenkaan hän ei ole mikään Suomi-fanaatikko. Suurin osa hänen ystävistään on ulkomaalaisia, eikä hän ainakaan vielä osaa Suomen kieltä paljoa. Hänellä on kuitenkin korkea työ, koska hänellä on hyvä koulutuspohja ja edelleen en halua antaa liikaa infoa, koska en halua, että kukaan tunnistaa häntä netin kirjoituksista.

25 vuotias sinun mukaan kokenut ja paljon elämää nähnyt?

25 vuotias ei ole nähnyt elämää, ei tiedä elämästä vielä yhtään mitään. Isin rahoilla maailmaa kiertäminen ei ole sitä elämänkokemusta, mikä on tärkeää. Sinä itse olet tietenkin niin skidi vielä, että et tietenkään ymmärrä tätä.

Voit kai jotain hänen mielipiteitään siteerata tänne nyt jo vihdoin. Ei niistä hänen henkilöllisyys paljastu.

• kakara kirjoitti:

25 vuotias ei ole nähnyt elämää, ei tiedä elämästä vielä yhtään mitään. Isin rahoilla maailmaa kiertäminen ei ole sitä elämänkokemusta, mikä on tärkeää. Sinä itse olet tietenkin niin skidi vielä, että et tietenkään ymmärrä tätä.

Voit kai jotain hänen mielipiteitään siteerata tänne nyt jo vihdoin. Ei niistä hänen henkilöllisyys paljastu.

kyllä 25-vuotiaskin voi olla elämää nähnyt ja kokenut.
      itse samanikäisenä olen kokenut enemmän kuin monet muut yhteensä..
      EI KAIKKI, mutta jotkut.

• ,,,, kirjoitti:

kyllä 25-vuotiaskin voi olla elämää nähnyt ja kokenut.
      itse samanikäisenä olen kokenut enemmän kuin monet muut yhteensä..
      EI KAIKKI, mutta jotkut.

50 vuotiaana ymmärrät kuinka lapselliselta nuo sanat kuulostavat. Te olette vasta kapalosta päästettyjä ja teille kaikki on uutta ja ihmeellistä.

• ..... kirjoitti:

siis mitä? tämä ei oikeasti ole provo. itsekin yllätyin todella paljon miehen etnisyydestä, luulin, että hän on portugalilainen aluksi. Suomessa juutalaiset miehet taitavat olla aika harvassa, enkä ole ikinä ennen tämän miehen tapaamista törmännyt yhteenkään juutalaiseen mieheen tai naiseen, ja siksi olisi kiva kuulla heistä lisää.

ettet ole aikaisemmin törmännyt keneenkään toiseen juutalaiseen? Keskuudessamme on paljonkin juutalaisia, aivan kuten muslimeja (tataarit), joista et päällepäin näe heidän uskonnollista suuntautumistaan. Harvempi kun meistä esittelee itsensä 'olen se-ja-se, kristitty/muslimi/juutalainen/buddhalainen/hindu...

Itse olen muslimi ja minulla on myös juutalaisia ystäviä. Ei kukaan heistä 'huuda' juutalaisuuttaan mitenkään erityisesti. Perheensä keskuudessa he noudattavat juutalaisia tapoja, mutta ei se ulospäin heijastu millään tavalla.

Kun sanot, että hän tulee ortodoksijuutalaisesta perheestä, niin jos ajatellaan suhdettanne pitkällätähtäimellä, niin helppoa ei tule olemaan. Teidän mahdollisista lapsista ei tulisi juutalaisia, sillä juutalaiseksi syntyminen vaatii juutalaisen äidin, shiksan lapset eivät ole juutalaisia. Tämä ei välttämättä mahdu suvun suunnitelmiin.

• Mistä tiedät, kirjoitti:

ettet ole aikaisemmin törmännyt keneenkään toiseen juutalaiseen? Keskuudessamme on paljonkin juutalaisia, aivan kuten muslimeja (tataarit), joista et päällepäin näe heidän uskonnollista suuntautumistaan. Harvempi kun meistä esittelee itsensä 'olen se-ja-se, kristitty/muslimi/juutalainen/buddhalainen/hindu...

Itse olen muslimi ja minulla on myös juutalaisia ystäviä. Ei kukaan heistä 'huuda' juutalaisuuttaan mitenkään erityisesti. Perheensä keskuudessa he noudattavat juutalaisia tapoja, mutta ei se ulospäin heijastu millään tavalla.

Kun sanot, että hän tulee ortodoksijuutalaisesta perheestä, niin jos ajatellaan suhdettanne pitkällätähtäimellä, niin helppoa ei tule olemaan. Teidän mahdollisista lapsista ei tulisi juutalaisia, sillä juutalaiseksi syntyminen vaatii juutalaisen äidin, shiksan lapset eivät ole juutalaisia. Tämä ei välttämättä mahdu suvun suunnitelmiin.

hänen koko sukunsa on (onneksi) israelissa, eli hän voi aikalailla tehdä omat päätöksensä täällä. pointtini olikin, etten ainakaan tiedä tavanneeni ketään juutalaista, luultavasti olenkin mutta ainakaan kukaan ystävistäni/tutuistani ei ole sellainen.

• ---------- kirjoitti:

hänen koko sukunsa on (onneksi) israelissa, eli hän voi aikalailla tehdä omat päätöksensä täällä. pointtini olikin, etten ainakaan tiedä tavanneeni ketään juutalaista, luultavasti olenkin mutta ainakaan kukaan ystävistäni/tutuistani ei ole sellainen.

sinulla ei ole kovinkaan paljon tietoa juutalaisperheen yhteisöllisyydestä. Siinä kulttuurissa ei eletä yksilön toiveiden/halujen mukaan, vaikka asuttaisiinkin eri maassa. Etenkin konsevatiivisen ortodoksijuutalaisperheen kanssa on aivan eri juttu seurustella shiksan kanssa, kuin avioitua hänen kanssaan.

Suomessa monet juutalaiset ovat solmineet seka-avioliittoja, mutta ei niihinkään kaikkiin ole suhtauduttu kovin myötämielisesti. Tunnen tapauksen, jossa juutalaisnainen joka avioitui tapa-kristitty miehen kanssa (mies yritti kääntyä juutalaisuuten, mutta loppupeleissä rabbi ei vastaanottanut hänen uskontunnustustaan). Nainen suljettiin kylmänviileästi yhteisön ulkopuolelle, ja alkuun kun hän vielä hakeutui suvun tai juutalaisen seurakunnan tilaisuuksiin, sai hän osakseen jäätävää kohtelua. Hänen oma äitinsä oli sentään puheväleissä, mutta ei halunnut tavata tuttavani miestä eikä myöskään olla isoäiti heidän lapsilleen.

Tällainen uskontoon perustuva syrjintä on valittevaa, mutta kun nyt tämänkin palstan kirjoituksia lukee, niin huomaa sen olevan kovin yleistä.

Parhaimmat, ja toivon mukaan myös totuudenmukaisimmat, vastaukset saanet miesystävältäsi. Jos suhteenne etenee vakavammalle asteelle, niin mikään ei estä sinua ottamasta yhteyttä täkäläisen juutalaisen seurakunnan rabbiin. En nyt ole usuttamssa sinua kääntymään juutalaisuuteen, vaan voit ihan suoraan kertoa, että haluaisit kysellä juutalaisuuteen liittyvistä asioista.

• kakara kirjoitti:

Mies asuu Suomessa, mutta ei ole lainkaan kiinnostunut maasta, hengaileekin vain ulkkisten kanssa. Ja tällaista toopea pidät sivistyneenä, älykkäänä, ja mikä ihmeellisintä kokeneena. Näyttää ettei hän ole Suomessa kokenut mitään.

• sori. kirjoitti:

50 vuotiaana ymmärrät kuinka lapselliselta nuo sanat kuulostavat. Te olette vasta kapalosta päästettyjä ja teille kaikki on uutta ja ihmeellistä.

onhan se niin, että 5kymppisellä varmasti on enemmän elämänkokemusta, MUTTA ei se kaksvitonenkaan enää mikään kapalosta repäisty ole.

ja mitä tulee isin rahoilla matkusteluun, itse en ole isin rahoilla elänyt noin kymmeneen vuoteen. enkä äidin.

• ------------------ kirjoitti:

News Flash: maihin ja kulttuureihin voi tutustua myös muuten kuin seurustelemalla. Vai oletko sen sortin "maailmanmatkaaja", joka keräilee pieneen mustaan kirjaansa eri etnisyyksiä edustavia miehiä kuin jotain eksoottisia hyönteisnäytteitä?

• ohihho kirjoitti:

News Flash: maihin ja kulttuureihin voi tutustua myös muuten kuin seurustelemalla. Vai oletko sen sortin "maailmanmatkaaja", joka keräilee pieneen mustaan kirjaansa eri etnisyyksiä edustavia miehiä kuin jotain eksoottisia hyönteisnäytteitä?

kyllä minä paljon matkustelenkin ja luen muista maista. itseäni tuo maa ei olisi kiinnostanut paljoa, ellen olisi tavannut kivaa miestä joka syntyi siellä.

• kyyyyyl voi kirjoitti:

onhan se niin, että 5kymppisellä varmasti on enemmän elämänkokemusta, MUTTA ei se kaksvitonenkaan enää mikään kapalosta repäisty ole.

ja mitä tulee isin rahoilla matkusteluun, itse en ole isin rahoilla elänyt noin kymmeneen vuoteen. enkä äidin.

noinhan sitä aina ajttelee, 18 vuotiaskin on niin kovaa miestä että. Kolmekymppisenä luulet olevasi taas viisaimmillasi, vaikka olet aivan lapsi vasta.

• et tiedä vielä. kirjoitti:

noinhan sitä aina ajttelee, 18 vuotiaskin on niin kovaa miestä että. Kolmekymppisenä luulet olevasi taas viisaimmillasi, vaikka olet aivan lapsi vasta.

mielummin lapsi kuin jo toinen jalka haudassa suuren älykkyytensä kera.

• sori. kirjoitti:

Kateellinen.

• kuuluu juutalaisia. Sanoisin, että suurempi rasite kuin juutalaisuus on israelilaisuus.

• miksi israelilaisuus on rasite? mies puhuu loistavaa englantia kuten minäkin, eli kielimuuria meillä ei ole. mies on käynyt hyviä kouluja, joten hän on sivistynyt ja avarakatseinen.

• ......... kirjoitti:

miksi israelilaisuus on rasite? mies puhuu loistavaa englantia kuten minäkin, eli kielimuuria meillä ei ole. mies on käynyt hyviä kouluja, joten hän on sivistynyt ja avarakatseinen.

hän on loistoyksilö. Mieltä tuskin tuon enempää kehuja irtoaa.
      Edelleenkin minusta israelilaisuus on suurempi rasite kuin juutalaisuus. itse asiassa aika iso.

• kokoelmaasi kirjoitti:

hän on loistoyksilö. Mieltä tuskin tuon enempää kehuja irtoaa.
      Edelleenkin minusta israelilaisuus on suurempi rasite kuin juutalaisuus. itse asiassa aika iso.

miksi israelilaisuus on mielestäsi rasite?

• ... kirjoitti:

miksi israelilaisuus on mielestäsi rasite?

rentoja, suvaitsevaisia ja huumorintajuisia - myös itseensä kohdistuvan huumorin osalta - suomalaisia ja amerikkalaisia mooseksenuskoisia. Päättele loput itse.

• Olet ehtinyt ikäiseksesi aika paljon seurustelemaan . Onko tietoa mitä konservatiivinen mies pitää naisesta, joka makaa lähes kaiken mikä eteen tulee.

• en ole seurustellut kuin neljän miehen kanssa, ensimmäisen kerran seurustelin 16-vuotiaana, eli viidessä vuodessa olen seurustellut neljän miehen kanssa. Lisäksi ensimmäisen poikaystäväni kanssa emme edes harrastaneet seksiä, kun olimme niin nuoria. Eli olen harrastanut seksiä yhteensä 3n miehen kanssa (niin, en harrasta yhdenillanjuttuja ollenkaan.)

• 00000000000000 kirjoitti:

en ole seurustellut kuin neljän miehen kanssa, ensimmäisen kerran seurustelin 16-vuotiaana, eli viidessä vuodessa olen seurustellut neljän miehen kanssa. Lisäksi ensimmäisen poikaystäväni kanssa emme edes harrastaneet seksiä, kun olimme niin nuoria. Eli olen harrastanut seksiä yhteensä 3n miehen kanssa (niin, en harrasta yhdenillanjuttuja ollenkaan.)

älä välitä noista idiooteista..
      itse neuvoisin sinua, että jos alat suhteeseen hänen kanssaan niin edetkää hitaasti ja tutustukaa toisiinne. keskustelemalla asiat yleensä selviää :)
      sanoisin vielä, ettei toki koskaan voi tietää, millaisia minkäkin kansan tai uskontokunnan edustajat on, mutta se ei pelaa joka pelkää!

• happyhappyjoyjoy kirjoitti:

itse neuvoisin sinua, että jos alat suhteeseen hänen kanssaan niin edetkää hitaasti ja tutustukaa toisiinne. keskustelemalla asiat yleensä selviää :)
      sanoisin vielä, ettei toki koskaan voi tietää, millaisia minkäkin kansan tai uskontokunnan edustajat on, mutta se ei pelaa joka pelkää!

Onko ihmissuhteet sinulle jokin peli?

• siis mitä. kirjoitti:

Onko ihmissuhteet sinulle jokin peli?

en uskonut että kukaan ottaisi tuota noin kirjaimellisesti ;)

kokeilemallahan se selviää, onnistuuko suhde vai ei..
      ei tarvitse sitten vanhempana jossitella, että "mitähän siitäkin suhteesta olisi tullut".

tuli mieleen mainos: ota riski, rakastu suomenruotsalaiseen :)

• hhjj! kirjoitti:

en uskonut että kukaan ottaisi tuota noin kirjaimellisesti ;)

kokeilemallahan se selviää, onnistuuko suhde vai ei..
      ei tarvitse sitten vanhempana jossitella, että "mitähän siitäkin suhteesta olisi tullut".

tuli mieleen mainos: ota riski, rakastu suomenruotsalaiseen :)

Miksi onnellisessa suhteessa elävän tuollaisia pitäisi jossitella

• 11 kirjoitti:

Miksi onnellisessa suhteessa elävän tuollaisia pitäisi jossitella

huohhh..sepä se, että JOS ET USKALLA KOKEILLA SITÄ SUHDETTA SEN JUUTALAISEN (TAI IHAN KENEN KANSSA VAAN) NIIN EI TARVITSE JOSSITELLA. jos taas "et pelaa" eli et anna miehelle mahdollisuutta, niin saatat joutua jossittelemaan.
      ja ei, ihmissuhteet ei ole vieläkään peliä minulle.

• hhjj! kirjoitti:

huohhh..sepä se, että JOS ET USKALLA KOKEILLA SITÄ SUHDETTA SEN JUUTALAISEN (TAI IHAN KENEN KANSSA VAAN) NIIN EI TARVITSE JOSSITELLA. jos taas "et pelaa" eli et anna miehelle mahdollisuutta, niin saatat joutua jossittelemaan.
      ja ei, ihmissuhteet ei ole vieläkään peliä minulle.

ohops! pieni ajatuskatko!
      eli jos uskallat kokeilla suhdetta, ei tarvitse jossitella (meni se suhde mönkään tai elätte vaikka loppuelämän onnellisena niin ainakin tiedät miten siinä kävi)

• happyhappyjoyjoy kirjoitti:

"...edetkää hitaasti ja tutustukaa toisiinne. "
      "se ei pelaa joka pelkää! "

Eihän toi hitaasti eteneminen mitään pelaamista ole. Kannattaa edetä suhteessa pelottomasti, mahdollisimman nopeasti ja tutustumatta. Se se vasta on oikeaa elämää! Kunnon hasardi pitää mielen virkeänä ja onpa sitten mummuna muisteltavaa, jos selviää sinne asti!! Eli aivot narikkaan: se ei pelaa joka pelkää!

• Itse olen aikoinaan asunut Englannissa ja toiminut aurpairina juutalaisessa perheessä. Siinä perheessä harjoitettiin uskontoa kirjaimellisesti, mutta isäntänäni oleva vanha poikamies harrasti seksiä 30 vuotta nuoremman vosun kanssa, poltti hassista (mikä nyt muutenkin on yleistä siinä maassa) ja ryyppäsi, kusi ikkunasta ulos iltaisin, kun ei viitsinyt vessaan juosta. Rahaa oli kuin roskaa ja hiippalakki päässä meni rukoilemaan synagoogaan pari kertaa viikossa.

Olen myös seurustellut juutalaisen miehen kanssa Suomessa monta vuotta sitten ja hän oli oikein kunnon panomies. Asuu varmaan vieläkin Suomessa ja lapset suomalaisen naisen kanssa. Enkä muuten epäile etteikö kaikki he olisi kuten muutkin miehet, uskonto ei tee minkäälaista eroa panohommissa. Miehillä aina samat himot uskonnosta, rodusta, väristä ja koosta riippumatta.

En lähtisi ihan tosissaan miettimään suhdetta tämän Suomessa asustavan juutalaisen kanssa. Jos on vielä ortodoksijuutalainen, niin tod. näk. haluaa tai hankkii vaimon omasta maasta ja samaa uskontokuntaankuuluvasta yhteisöstä.

Itseäni juutalaisuus kiinnostaa ja on aina kiinnostanut. Sain hyvää kokemusta asuessani juutalaisessa perheessä melkein 2 vuotta. Minusta pidettiin ja rakastin heidän ihmisläheisyyttään sen ajan kun asuin Lontoossa. Silti sain kuulla heidänkin perheessä tapahtuvan kakenlaista tragediaa mm. pettämistä ja huorissa juoksentelua, että sillee.

• Miksi sulla on arabiankielinen nimimerkki, jso olet pääasiassa kiinnostunut juutalaisuudesta? Ajattelin vain, ettet sotke assalamu aleikumia shalom aleichemiin ja luule, että osaat hepreaa. Ihan ystävällisesti kysyn.

• pikku kyssäri kirjoitti:

Miksi sulla on arabiankielinen nimimerkki, jso olet pääasiassa kiinnostunut juutalaisuudesta? Ajattelin vain, ettet sotke assalamu aleikumia shalom aleichemiin ja luule, että osaat hepreaa. Ihan ystävällisesti kysyn.

Kunhan tuli laitettua lonkalta vaan, älä ota paineita.

• Mikä on kunnon panomies? Onko jossain tässä ketjussa väitetty, ettei juutalainen kykene panee?

• salem aleikum kirjoitti:

Kunhan tuli laitettua lonkalta vaan, älä ota paineita.

Asia ok. En ota paineita :)

• niin? kirjoitti:

Mikä on kunnon panomies? Onko jossain tässä ketjussa väitetty, ettei juutalainen kykene panee?

Kunnon panomies on sellainen, joka tykkää naisista kovinkin paljon ja panee kaikkea tielle tulevaa. Harrastaa seksiä niin usean naisen kanssa kuin mahdollista, vaikka olisi naimisissa. Kunnon panomiehelle kelpaa mikä paikka tahansa naimiseen. Ei tässä ketjussa kukaan ole väittänyt mitään,pitäisikö olla? Minä tässä kerroin omat kokemukset juutalaisista.

• Mulla ei oikeastaan sen kummempaa kokemusta ole juutalaisista (israililaisista) miehistä, kuin että olen jutellun netin kautta puolisen vuotta yhden kanssa. Siitä lähti kiinnostus ottaa selvää asioista, ja mihin netissä olen törmännyt uudelleen ja uudeelleen, on se, että stereotypiä näistä mihistä on:
    - Eivät mene naimisiin muun kuin juutalaisen naisen kanssa (ja kääntyminen on erittäin hankalaa)
    - Pettävät paljon

No nämähän on näitä stereotypioita :) Paitsi että sitten sain tietää että nettiystävällänikin on vaimo. Ja tietysti juutalainen :)

Kehottaisin varovaisuuteen... Jos päästät tunteet kovasti peliin ja juttu venyy pitkäksi, voi olla aika pettymys jos et ikinä pääse suhdettanne virallistamaan. Kaikillehan se toki ei ole yhtä tärkeää.

• Ei tosiaan kannata lähteä mukaan sellaisiin juttuihin, jossa sydän saattaa haavoittua. Erilaisuus houkuttelee ja naiset ovat tunnetusti uteliaita. Jos mies sitten jossain välissä paljastuukin naimisissa olevaksi, niin sillä huijarilla tuskin on edes huonoa omaatuntoa. Sinähän et ole juutalainen, joten sinun kanssasi voi leikitellä. Toisessa kulttuurissa asuvalle ja toista uskontoa harjoittavalle ei nuo juutalaisuuden sisäiset koodit yksinkertaisesti avaudu.
      Ei kannata lähteä mukaan näihin epävarmoihin ja usein epämääräisiin suhdesoppiin. Niistä toipuminen vie aina aikansa. Petetyksi tuleminen käy itsetunnon päälle, ja se ei ole ihmiselle hyväksi.

• "Siitä lähti kiinnostus ottaa selvää asioista, ja mihin netissä olen törmännyt uudelleen ja uudeelleen, on se, että stereotypiä näistä mihistä on:
      - Eivät mene naimisiin muun kuin juutalaisen naisen kanssa (ja kääntyminen on erittäin hankalaa)
      - Pettävät paljon"

Minkä ihmeen stereotypian mukaan juutalaiset miehet pettäisivät paljon? Harhoissaisi ilmeisesti kuvittelet, että sinun kanssasi internetissä puhunut mies olisi pettänyt vaimoaan.

Tämä on yksi suomalaisten naisten ja ulkomaalaisten miesten välisten suhteiden ongelma. Suomalainen nainen kiintyy nopeasti mieheen ja ihastuu helposti. Suuria tunteita tulee nopeasti, ja nainen saattaa ottaa sellaisenkin suhteen todella vakavasti, missä mies ei selvästi ole tunnetasolla kiintynyt naiseen. Ja joskus jopa harhaisesti kuvitellaan, että ollaan suhteessa mieheen, joka saattaa pitää naista vain kaverina.

Tämä johtuu osittain suomalaisista miehistä. Suomalaiset miehet on sellaisia, että he kiintyvät usein syvästi tyttöystäviinsä ja ripustautuvat naisiin ja harvoin haluavat erota. Tämä liittyy suomalaisen miehen epävarmuuteen omasta itsestään. Ulkomaalaisilla miehillä tällaisia ongelmia ei ole, eivätkä he takerru samalla tavalla naisiin. Suomalaiset naiset alitajuisesti odottavat ulkomaalaisten miesten olevan samanlaisia kuin suomalaiset, ja siksi pettymys on entistä rajumpi, jos osoittautuu, ettei miestä kiinnostakaan.

• Olen samaa mieltä huhhein kanssa siinä mielessä, että tuo on perusteltu syy olla varovainen, varsinkin kun juutalaisuus määräytyy äidin mukaan, jolloin juutalaisten miesten muita lapsia pidetään käsittääkseni vähän `äpärinä`, mutta Allaah tietää parhaiten. Toisaalta olen oppinut myös parilta (käsittääkseni) sellaiselta lapselta kaksi asiaa:
    1."Eeli, Eeli lama sabakhtani" ei tarkoita: "Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut", vaan lähinnä: "...oi, kuinka siunaat minua näin suuresti"... tms., mikä on todennäköisempää; ja
    2.Edesmennyt synagoogan johtava Rabbi sanoi toiselle heistä: "If you cannot be a jew, then be a muslim. Don`t be a christian - they have three gods."

En epäkunnioita juutalaisia, koska Allaah on valinnut heistä paljon Profeettoja, ja he ovat Profeettojan lapsia, ja Muusään, eli Mooseksen 5. Kirja (Genesis) on yksi Raamatun selkeimpiä ja parhaiten alkuperäisenä säilyneitä kirjoja, mitä Toorah:sta on enää jäljellä (jonka Allaah ilmoitti heille). Sionistit ovat eri porukkaa, ja jos olisin juutalainen, minua hävettäisi tulla yhdistetyksi heihin, eikä monilla heistä ole mitään tekemistä Palestiinan kammottavan miehityksen kanssa.
    Jos kiinnostuksesi on kuitenkin kiinnostus Jumalaa ja kiinnostus uskontoja kohtaan, niin kehoitan ylläpitämään pyrkimystä, vaikkei siihen kuuluisikaan mitään miestä. Se on siunaus etsijälle, varsinkin vilpittömälle, joka löytää. Pitää vain kysyä sydämeltään mitä oikeastaan pohjimmiltaan etsii. Meillä on monia aikomuksia, ja ne voi joskus olla helpompi pyrkiä käsittelemään erikseen rauhassa. Tietysti on luonnollista, että ihminen etsii puolisoa. Niin meidät on Luoja luonut.
    Kannattaa ehdottomasti kysyä neuvoa, sillä kysyvä ei tieltä eksy. Ja kannattaa ehdottomasti pyytää Jumalalta viisautta ja johdatusta, sillä totisesti Hän on Kaikkitietävä, Kaikkivaltias. Ja vaikka Hän on seitsemän taivaan yläpuolella, Hän on niin lähellä, että kuulee sanamme, vaikkemme sanoisi niitä edes kuiskaten.

Toivon, että saat hänestä ainakin ystävän. Minäkin toivoisin saavani juutalaisen ystävän, joka tuntee Kirjoja, ja jolla olisi järki ja sydän. En pidä siitä, kun kristityt aina haastavat minulle riitaa vain siksi, että olen muslimi. En myöskään pidä siitä, että minun pitäisi haastaa jollekin riitaa siksi, että hän on Israaiilin, eli Ja`quubin, ts. Jaakobin lapsista. Kun Jaakob on Koraanissakin Profeetta, Profeetan (Iisakin) poika, Allaahin Rakkaan Ystävän, Profeetan ja Lahettilään (Abrahamin) poika. Rauha siis Profeetoille ja uskoville, palvonta Yksin Luojalle, ja ylistys Jumalalle, maailmankaikkeuden Herralle!

Vilpitöttömästi hyvää jokaiselle teistä toivoen:
    Rakkaudella: Abu Bakr Heikkilä

• Onkohan aloittaja kertonut juutalaiselle miehelle, että hän on ollut jo muslimimiehen, buddhalaisen, ateistin ja ties keiden kaikkien muiden kanssa? Juutalaiset miehet haluavat ylläpitää korkeaa tasoa. Ei heille kuka tahansa monille miehille jalkojaan levitellyt kelpaa.

• Juutalaisuudessa seksi kuuluu ehdottomasti VAIN avioliittoon joten ette te voi ainakaan seurustella suomalaiseen tyyliin vaan teidän on mentävä naimisiin heti ja jos hän on vielä ORTODOKSI JUUTALAINEN niin luulisi ettei hän hengailisi kanssasi.. Ei taida olla juutalainen sittenkään se mies..

• No niinhän kristinuskossakin seksiä on vain aviopuolisoiden välillä. Mutta yhtä paljon kuin on nimi/tapakristittyjä, on vastaavia muslimeja ja juutalaisia.
      Aika hassua, että molemmat tuntemani juutalaismiehet ovat vakaumuksellisia ateisteja! Asuvat Israelissa.

• Minä olen seurustellut hetken juutalaisen kanssa ja ainakaan tuona aikana ei uskonto tullut puheeksi kertaakaan. Kiva ja söpö poika, pieni varustus tosin :) Jäi kun ei loppupelissä kuitenkaan kiinnostanut tarpeeksi.

• 2.Edesmennyt synagoogan johtava Rabbi sanoi toiselle heistä: "If you cannot be a jew, then be a muslim. Don`t be a christian - they have three gods."

Aika mielenkiintoinen käsitys kristinuskosta, sillä se ei pidä ollenkaan paikkaansa. Kristinuskossa on yksi Jumala, jossa yhdistyvät Isä, Poika ja Pyhä Henki. Joku taas ei ole ottanut asioista oikeasti selvää.

• Aloittaja; kokeile nyt ainakin vielä hindua ja katolilaista ennekuin annat sen suhteesi siihen juutalaiseen kehittyä vakavaksi ;)

• Niin, kuka niitä rabbineita kuuntelee muuta kun uskovaiset? Omasta kokemuksesta voin sanoa; jos ovat asunut Israelissa kauan niin anna palaa. Riippuen vähän onko ne azhkenaseja tai sfaradeja voi olla vähän eroja, en kyllä toisaalta sanoisi että sillä tänäpäivänä oo mitään merkitys. Ovat ystävällistä porukkaa, tosin jos et sulaudu joukkoon voi olla vähän hankalaa. Onko tämä kandidaatti asunut Suomessa kauan? Tietääkö hän Suomalaisesta kulttuurista? Ymmärrän sun pointtisi, sosiaalisesti lahjakas on kyllä yhtä kuin fiksu. Israelissa käy naiset kyllä armeijassa, että niitä ei tosta vaan alisteta jos ei ole uberuskovaisia, ne ei sitten käy armeijankaan. Mut joo ei oo juutalaiset sen kummallisempi ihmisiä kun muutkaan. Vaikka täs joku kovaan ääneen muuta väitti. Varsin kansainvälistä sakkia Israelissa asustaa tänäpäivänä.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aamun kolari ja tienhoito

Aamulla tapahtui kuolonkolari hiljaisten risteyksen kohdalla. Ajettiin juuri ennen kolaria Kuusamo-Suomusalmi väliä. Ehdittiin Suomussalmelle kun alk
    Suomussalmi
    51
    1381
  2. Oliko autokolarissa ollut...

... lapsia? Tämän aamusessa.
    Suomussalmi
    1
    686
  3. Sun katseessa on jotain mikä ei sovi sinne

Sellaista surumielisyyttä. Vaikka muuten vaikutat olevan iloinen ja puhelias. Kerran aiemmin ajattelin, että se on voisi olla halveksuntaa mua kohtaan
    Ikävä
    36
    589
  4. Työssäkäyvien köyhyys

oli uutisissa. Jopa 200 000 ihmistä saattaa ajoittain tarvita sosiaaliapua "pärjätäkseen palkallaan". Silppu- ja osa-aikatyöt eivät lyö leiville.
    Maailman menoa
    92
    558