nopeus/ajan säästö ja sen vähättely

räpeltäjä

eli faktaa kehiin...nopeuden tuoma ajansäätö on valtava kuten voitte todeta:
matka 293km
tässä vaihtoiset nopeudet:
80 aika 3:29
90 aika 3:15
110 aika 2:39
eli kun huomaatte 80 ja 110 ero on jo tällä matkalla 50 minuuttia ja jos nopeutta on vielä enemmän niin säästö sen kuin kasvaa ...
jos vielä tämä sama matka ajetaan edestakaisena matkan kerralla niin ajan säästö on miltei 2 tuntia

75

5713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 110km/h

      Samaa mieltä! Mitä sitä turhaan siellä tien päällä kuluttaa aikaa kun muutenkin tulee vuodes ajettua niin pirun paljon.
      Sitä varten on erikseen sitten huvi ajelut.

      t. 110km/h

      • 80 km/h

        Se on hyvä säästää vähän aikaa liikenteessä, jääpähän enemmän aikaa kirjoittaa idioottimaisuuksia tänne.

        Eli jos aikasi olisi todella niin tärkeää, että poikkeat sitä säästääksesi yhdessä sovitusta riskitasosta et todellakaan roikkuisi suomi24 plastan sivuilla


      • tässä

        kun suunnittelette matkan ajanmenoa niin laskette vaan 8min/10km niin ehtii aina ajallaan. JA RAJOITUSTEN MUKAAN.


      • räpeltäjä
        tässä kirjoitti:

        kun suunnittelette matkan ajanmenoa niin laskette vaan 8min/10km niin ehtii aina ajallaan. JA RAJOITUSTEN MUKAAN.

        sinun pointilla on koko ajan säästöön....
        varmaan yhtä paljon kuin karvahatulla ja vapulla


      • kun sitä
        räpeltäjä kirjoitti:

        sinun pointilla on koko ajan säästöön....
        varmaan yhtä paljon kuin karvahatulla ja vapulla

        arvostelee. Pyytää vieläpä seriffiä poistamaan häntä arvostelevat viestit. Itse arvostelee ja halveksuu toisia palstalle kirjoittajia amistyyliin, minkä ehtii.

        Nyyhky!


      • Anonyymi
        kun sitä kirjoitti:

        arvostelee. Pyytää vieläpä seriffiä poistamaan häntä arvostelevat viestit. Itse arvostelee ja halveksuu toisia palstalle kirjoittajia amistyyliin, minkä ehtii.

        Nyyhky!

        Säästölaskelmat on niitä varten, jotka eivät osaa lähteä ajoissa liikkeelle.

        Normaali kulkija tietää matkansa pituuden ja sillä käytettävän nopeuden melko tarkkaan. Ei vaadi suurtakaan lahjakkuutta laskea matka-aika ja arvioida siihen päälle taukoihin käytettävät minuutit etukäteen. Ajamalla rajoitusten mukaan polttoainetta, hermoja ja vaivaa säästyy huomattavan paljon.


    • Sami

      Sulla ei ole varmaan ajokorttia tai ei ainakaan keskinopeusmittaria?

      Eilen ajoin Helsingistä Turkuun ja takaisin 350km ja mitari näytti suunnilleen koko ajan 20km yli rajoituksen, onnistui kun liikennettä oli vähän, keskinopeus oli 97.3km/h ja tuo väli on kuitenkin aika nopea, kun suuri osa on moottoritietä.

      Keskinopeuden nostaminen kahdeksastakympistä sataan kymmeneen tarkoittaa sitä että huipput on jälkimmäisessä reippaasti kortinlähtörajan yläpuolella.

      • räpeltäjä

        hakemassa faktaa tiehallinnon koti sivuilta www.tiehallallinto.fi ennenkuin äänetelette tietämättömyyttänne..
        ps:ajokortti vuodesta -87 (mutta sillä ei väliä tähän ajan säästöön )


      • Anssi
        räpeltäjä kirjoitti:

        hakemassa faktaa tiehallinnon koti sivuilta www.tiehallallinto.fi ennenkuin äänetelette tietämättömyyttänne..
        ps:ajokortti vuodesta -87 (mutta sillä ei väliä tähän ajan säästöön )

        Ei tommosta osoitetta ole edes olemassa...

        Mitä tietoa löysit sieltä???


      • räpeltäjä
        räpeltäjä kirjoitti:

        hakemassa faktaa tiehallinnon koti sivuilta www.tiehallallinto.fi ennenkuin äänetelette tietämättömyyttänne..
        ps:ajokortti vuodesta -87 (mutta sillä ei väliä tähän ajan säästöön )

        nyt pukkas luki häröö kiro tus härön lisäksi :0


      • trakeostomia
        räpeltäjä kirjoitti:

        hakemassa faktaa tiehallinnon koti sivuilta www.tiehallallinto.fi ennenkuin äänetelette tietämättömyyttänne..
        ps:ajokortti vuodesta -87 (mutta sillä ei väliä tähän ajan säästöön )

        Oltpa säästänyt paljon aikaa autoilu-urasi aikana!! Mitä ajattelit tehdä kaikella säästämälläsi ajalla? Vietkö pankkiin ja käytät sitten vanhuudenpäivinä?


      • just joo
        räpeltäjä kirjoitti:

        hakemassa faktaa tiehallinnon koti sivuilta www.tiehallallinto.fi ennenkuin äänetelette tietämättömyyttänne..
        ps:ajokortti vuodesta -87 (mutta sillä ei väliä tähän ajan säästöön )

        Sinäkö tarvitset oikein laskurin tuon laskemiseen. Nojoo. Laskuri tai ei, niin kuten edellinen vastasi, niin keskinopeuden nostaminen 10-20 km/h edellyttäisi että nostat huippuja paljon reilummin.


      • Anssi
        just joo kirjoitti:

        Sinäkö tarvitset oikein laskurin tuon laskemiseen. Nojoo. Laskuri tai ei, niin kuten edellinen vastasi, niin keskinopeuden nostaminen 10-20 km/h edellyttäisi että nostat huippuja paljon reilummin.

        Se luulee että tiellä voi noin vain nostaa keskinopeuden 80 -> 110, kerta laskurissakin voi tehdä niin.

        Oikeassa liikenteessä hidasteet pysyy samona, vaikka oma nopeus nousee ja mitä enemmän nopeus kasvaa, sitä enemmän hidasteita tulee.'

        Tavoite nopeuden nostaminen kahdellakymmenellä kilometrillä tunnissa nostaa keskinopeutta ehkä kymmennen kilometriä tunnissa.


      • räpeltäjä
        Anssi kirjoitti:

        Se luulee että tiellä voi noin vain nostaa keskinopeuden 80 -> 110, kerta laskurissakin voi tehdä niin.

        Oikeassa liikenteessä hidasteet pysyy samona, vaikka oma nopeus nousee ja mitä enemmän nopeus kasvaa, sitä enemmän hidasteita tulee.'

        Tavoite nopeuden nostaminen kahdellakymmenellä kilometrillä tunnissa nostaa keskinopeutta ehkä kymmennen kilometriä tunnissa.

        eikä mitään mutua...
        mitä ihmeen hidasteita löytyy moottoritieltä ?..
        pulun paskako keskiviivalla?..
        tuntuu että vastaan purnaajat olisi koskaan olleet liikenteessä laisinkaan....
        mutta tämänhän ymmärtää jos tiehallinnossa ei tiedetä tien tekovaiheessa että autojen alin sallittu rakenteellinen korkeus on 80mm ja asennetaan 100mm korkeita luiskoja...mikä ylittää 80mm se on laiton tie rakenne...
        eli voin hiukan ymmärtää tietä vastaan kamittajat...
        ps:ei luule vaan tietää


      • se vain
        räpeltäjä kirjoitti:

        eikä mitään mutua...
        mitä ihmeen hidasteita löytyy moottoritieltä ?..
        pulun paskako keskiviivalla?..
        tuntuu että vastaan purnaajat olisi koskaan olleet liikenteessä laisinkaan....
        mutta tämänhän ymmärtää jos tiehallinnossa ei tiedetä tien tekovaiheessa että autojen alin sallittu rakenteellinen korkeus on 80mm ja asennetaan 100mm korkeita luiskoja...mikä ylittää 80mm se on laiton tie rakenne...
        eli voin hiukan ymmärtää tietä vastaan kamittajat...
        ps:ei luule vaan tietää

        ajelee sadan kilometrin pätkää edes takaisin saadakseen keskinopeuden korkealle. Normaalilla maantiellähän tuo ei onnistukkaan. Kaupunkeja ja muita taajamia kun tahtoo tulla väliin.


      • Sunnuntaiautoilija
        se vain kirjoitti:

        ajelee sadan kilometrin pätkää edes takaisin saadakseen keskinopeuden korkealle. Normaalilla maantiellähän tuo ei onnistukkaan. Kaupunkeja ja muita taajamia kun tahtoo tulla väliin.

        Aikaisemmissa työhommissa jouduin ajelemaan ympäri Suomea pari kertaa viikossa noin 20 vuoden ajan. Matkat olivat yleensä yhteen suuntaan 100 - 500 km (eli parhaassa tapauksessa 1000 km vuorokaudessa. Matka-ajan laskin yksinkertaisella kaavalla eli tunti sataa kilometriä kohti.
        Aikataulussa ei pysynyt, ellei pitänyt mittarissa 120 - 160 km nopeuksia (paikasta riippuen)ja ohittanut edelläajavaa heti kun sen perä ilmaantui eteen. Kerran tosin tulin Rovaniemeltä Helsinkiin 110 keskinopeudella (päivällä), mutta se vaati Audin koko suorituskyvyn. Hermoja kyllä kului silläkin matkalla huomattavasti enemmän mitä aikaa säästyi. Nyt olen viisastunut, ajan rajoituksien mukaan, enää ei ole läheltä-piti-tilanteita eikä ylinopeussakkoja.


      • räpeltäjä
        Sunnuntaiautoilija kirjoitti:

        Aikaisemmissa työhommissa jouduin ajelemaan ympäri Suomea pari kertaa viikossa noin 20 vuoden ajan. Matkat olivat yleensä yhteen suuntaan 100 - 500 km (eli parhaassa tapauksessa 1000 km vuorokaudessa. Matka-ajan laskin yksinkertaisella kaavalla eli tunti sataa kilometriä kohti.
        Aikataulussa ei pysynyt, ellei pitänyt mittarissa 120 - 160 km nopeuksia (paikasta riippuen)ja ohittanut edelläajavaa heti kun sen perä ilmaantui eteen. Kerran tosin tulin Rovaniemeltä Helsinkiin 110 keskinopeudella (päivällä), mutta se vaati Audin koko suorituskyvyn. Hermoja kyllä kului silläkin matkalla huomattavasti enemmän mitä aikaa säästyi. Nyt olen viisastunut, ajan rajoituksien mukaan, enää ei ole läheltä-piti-tilanteita eikä ylinopeussakkoja.

        jos lasket tunti per 100km ja ajat 100km/h...
        niin sitten on lasku mennyt väärin ...
        mutta jos ajan 110km/h niin sitä mennään se 110km tunnin aikana ......näin mulla ainakin on käynyt....
        joskus menee mullakin 20km matkaan noin 18min ja joskun non 10 min ja siihen ei ole tarvinnut ajaa kuin 200km/h...


      • Sunnuntaiautoilija
        räpeltäjä kirjoitti:

        jos lasket tunti per 100km ja ajat 100km/h...
        niin sitten on lasku mennyt väärin ...
        mutta jos ajan 110km/h niin sitä mennään se 110km tunnin aikana ......näin mulla ainakin on käynyt....
        joskus menee mullakin 20km matkaan noin 18min ja joskun non 10 min ja siihen ei ole tarvinnut ajaa kuin 200km/h...

        mikään. Pitkällä matkalla liikenteen seassa ja sakkolappuja varoen ei pysty ajamaan vakionopeutta. Nopeus on välillä 60 - 160,jos haluaa keskinopeudeksi 100 km/h (jota yleensä noudatin, ellen ollut kuorma-autolla liikkeellä), koska on myös tankattava, käytävä kahvilla, ajettava rekkojen perässä, hiljennettävä risteyksiin, etteivät riskit kohoa liian suuriksi. Matkalta pitää selvitä elävänä, sekä itse, että myös muut kulkijat. Yöllä on asiat eriksee.n, silloin ei tarvitse välillä ajaa niin kovaa.
        Rovaniemeltä tullessakin on tankattava 2 kertaa, koska polttoainetta menee noilla tyyleillä vähintään 15 l/100 km (mukana on nimittäin muutakin matkatavaraa kuin luottokortti ja golflaukku.


      • totuus
        Sunnuntaiautoilija kirjoitti:

        mikään. Pitkällä matkalla liikenteen seassa ja sakkolappuja varoen ei pysty ajamaan vakionopeutta. Nopeus on välillä 60 - 160,jos haluaa keskinopeudeksi 100 km/h (jota yleensä noudatin, ellen ollut kuorma-autolla liikkeellä), koska on myös tankattava, käytävä kahvilla, ajettava rekkojen perässä, hiljennettävä risteyksiin, etteivät riskit kohoa liian suuriksi. Matkalta pitää selvitä elävänä, sekä itse, että myös muut kulkijat. Yöllä on asiat eriksee.n, silloin ei tarvitse välillä ajaa niin kovaa.
        Rovaniemeltä tullessakin on tankattava 2 kertaa, koska polttoainetta menee noilla tyyleillä vähintään 15 l/100 km (mukana on nimittäin muutakin matkatavaraa kuin luottokortti ja golflaukku.

        Niin kerrotko nyt meille kaikille mistä täältä Suomen maasta löytyy moottoritietä yli 200 km???

        Toiseksi, tottahan tuo moottoritiellä on mutta eihän siellä kukaan ajakaan 80 kmh. Tai jotkut ehkä ajaa mutta pääosa ajaa yli satasta, monet 120 kmh eli pois sieltä jaloista pyörimästä 110 kmh vauhdilla.

        Maantiellä saat vetää tosissas että 300 km matkalla pidät 110 kmh keskinopeutta.

        Itse ajelen usein HKI-LPR väliä joka on noin 250km. Alkuun yritin ajaa ripeästi "aikaa säästääkseni" mutta kun muutamat kerrat tuhraantui ajansäästö poliisiauton takapenkillä istuskeluun ja samalla kukkaro tyhjeni kummasti niin on nopeudetkin laskeneet.

        Nyt ajan rajoitusten mukaan, keskinopeus mainitulla välillä alle 100kmh ja matka taittuu mukavasti. Kummasti menee vähemmän bensaakin eikä stressaa niin paljon kun ei tarvi ohitella.


      • räpeltäjä
        Sunnuntaiautoilija kirjoitti:

        mikään. Pitkällä matkalla liikenteen seassa ja sakkolappuja varoen ei pysty ajamaan vakionopeutta. Nopeus on välillä 60 - 160,jos haluaa keskinopeudeksi 100 km/h (jota yleensä noudatin, ellen ollut kuorma-autolla liikkeellä), koska on myös tankattava, käytävä kahvilla, ajettava rekkojen perässä, hiljennettävä risteyksiin, etteivät riskit kohoa liian suuriksi. Matkalta pitää selvitä elävänä, sekä itse, että myös muut kulkijat. Yöllä on asiat eriksee.n, silloin ei tarvitse välillä ajaa niin kovaa.
        Rovaniemeltä tullessakin on tankattava 2 kertaa, koska polttoainetta menee noilla tyyleillä vähintään 15 l/100 km (mukana on nimittäin muutakin matkatavaraa kuin luottokortti ja golflaukku.

        ei lasketa mukaan ....muutenhan voisi laittaa alkuun 2 tuntia valmistautumista...


      • Anssi
        räpeltäjä kirjoitti:

        eikä mitään mutua...
        mitä ihmeen hidasteita löytyy moottoritieltä ?..
        pulun paskako keskiviivalla?..
        tuntuu että vastaan purnaajat olisi koskaan olleet liikenteessä laisinkaan....
        mutta tämänhän ymmärtää jos tiehallinnossa ei tiedetä tien tekovaiheessa että autojen alin sallittu rakenteellinen korkeus on 80mm ja asennetaan 100mm korkeita luiskoja...mikä ylittää 80mm se on laiton tie rakenne...
        eli voin hiukan ymmärtää tietä vastaan kamittajat...
        ps:ei luule vaan tietää

        Suomesta ei löydy 300km yhtenäistä moottoritietä, Mikähän on pisin?


      • Anssi
        räpeltäjä kirjoitti:

        ei lasketa mukaan ....muutenhan voisi laittaa alkuun 2 tuntia valmistautumista...

        Olen ihan varma että et ainakaan ajele suuremmin pitkiä matkoja, jos sulla on korttia lainkaan.

        Jos mitataan ajonopeudet siitä kun auto liikkuu, eikä kelloteta vain jotain moottoritiepätkiä, niin yli 110km/h keskinopeus edellyttää melko rankaa kaahausta. Yhdyn täysin "Sunnuntaiautoilijan" kokemuksiin. Rajoitus 20km/h mittarissa, riittää vain johonkin satasen keskinopeuteen pidemmillä matkoilla ja tätä ei ole laskettu mistään taskunauriista ja mutu kilometreistä, vaan luettu suoraan auton ajotietokoneesta. Joudun ajamaan noin 40tkm vuodessa, eli tämä ei ole mikään yhden mummolareissun kokemus.

        Vertaat keskinopeutta 80 keskinopeuteen 110, tuohan on ihan hullua, sillä jos puhutaan samasta teiosuudesta, niin noin suuri ero keskinopeudessa tarkoittaa sitä että ensimmäisessä ajaetaan todella reippaasti alle rajoituksen tai sitten jälkimmäisesse meneään todella reippaasti yli rajoitusten.


      • 330d
        räpeltäjä kirjoitti:

        eikä mitään mutua...
        mitä ihmeen hidasteita löytyy moottoritieltä ?..
        pulun paskako keskiviivalla?..
        tuntuu että vastaan purnaajat olisi koskaan olleet liikenteessä laisinkaan....
        mutta tämänhän ymmärtää jos tiehallinnossa ei tiedetä tien tekovaiheessa että autojen alin sallittu rakenteellinen korkeus on 80mm ja asennetaan 100mm korkeita luiskoja...mikä ylittää 80mm se on laiton tie rakenne...
        eli voin hiukan ymmärtää tietä vastaan kamittajat...
        ps:ei luule vaan tietää

        Oletko koskaan ajanut nopeammin kuin rajoitus sallii, vai onko tämä pelkkä provo. Yöllä voi keskinopeuden nostaakin helposti suureksi, mutta muulloin ei. Sen verran on muuta liikennettä, että joutuu jatkuvasti hidastamaan. Tuo moottoritievertaus on melkoisen ontuva, kun puhut nopeuden nostamisesta 80->110km/h. Eihän kukaan moottoritiellä aja kahdeksaa kymppiä. Jos taas tarkoitat moottoritiellä nelkaistaista tietä, jossa on 80 rajoitus, niin turha kuvitella, että sellaisella tiellä pystyisi nostamaan keskinopeutta sataan kymmenneen. Sen verran paljon niillä teillä on liikennettä.


      • räpeltäjä
        Anssi kirjoitti:

        Olen ihan varma että et ainakaan ajele suuremmin pitkiä matkoja, jos sulla on korttia lainkaan.

        Jos mitataan ajonopeudet siitä kun auto liikkuu, eikä kelloteta vain jotain moottoritiepätkiä, niin yli 110km/h keskinopeus edellyttää melko rankaa kaahausta. Yhdyn täysin "Sunnuntaiautoilijan" kokemuksiin. Rajoitus 20km/h mittarissa, riittää vain johonkin satasen keskinopeuteen pidemmillä matkoilla ja tätä ei ole laskettu mistään taskunauriista ja mutu kilometreistä, vaan luettu suoraan auton ajotietokoneesta. Joudun ajamaan noin 40tkm vuodessa, eli tämä ei ole mikään yhden mummolareissun kokemus.

        Vertaat keskinopeutta 80 keskinopeuteen 110, tuohan on ihan hullua, sillä jos puhutaan samasta teiosuudesta, niin noin suuri ero keskinopeudessa tarkoittaa sitä että ensimmäisessä ajaetaan todella reippaasti alle rajoituksen tai sitten jälkimmäisesse meneään todella reippaasti yli rajoitusten.

        50000km vuodessa ja nämä kaikki pelkkää huviajoa..
        ja pääsääntoiset ajokeikat ovat niitä tonnin keikkoja päivässä alan tapahtumissa...
        en tiedä missä määttää jos ajan 400km traileri perässä 4 tuntiin ja huomio kahvien kera ...
        varmaan laskutaidossa on vikaa...
        mutta tätähän ei varmaan pakosti ajavat ymmärrä kuten sinäkään ...


      • Anssi
        räpeltäjä kirjoitti:

        50000km vuodessa ja nämä kaikki pelkkää huviajoa..
        ja pääsääntoiset ajokeikat ovat niitä tonnin keikkoja päivässä alan tapahtumissa...
        en tiedä missä määttää jos ajan 400km traileri perässä 4 tuntiin ja huomio kahvien kera ...
        varmaan laskutaidossa on vikaa...
        mutta tätähän ei varmaan pakosti ajavat ymmärrä kuten sinäkään ...

        Sulla on vikaa muistissa, rehellisyydessä tai laskutaidossa. Osaatko varmasti kellon?

        Mitäs helvettiä sä teet työksesi, jos ehdit istuun huviksesi noin paljon autossa.

        Mikä auto sulla on? Ajotietokonetta siinä ei ainakaan ole.


      • räpeltäjä
        Anssi kirjoitti:

        Sulla on vikaa muistissa, rehellisyydessä tai laskutaidossa. Osaatko varmasti kellon?

        Mitäs helvettiä sä teet työksesi, jos ehdit istuun huviksesi noin paljon autossa.

        Mikä auto sulla on? Ajotietokonetta siinä ei ainakaan ole.

        nopea katsominen kelloon ....eihän sitä ole kädessä ollenkaan...
        kun jättää työ hommat muille niin joutaa ajelemaan...no tai ajankuluksihan tuota ajelua tulee tehtyä ja reissuilla kertyy vielä jotain mukaankin...
        mitä autoa tarkoitat...
        kaluston kuljetukseen tarkoitettua,vetoautoa,huoltoautoa,emännän kauppakassia,harrasteautoja vai ihan museoautoa....en osannut päättää mitä autoa tarkoitit mutta tuossa osa niistä..


    • emilia

      ota huomioon, että huippunopeus ja keskinopeus on aivan eri asia. ajelin tässä muutama kuukausi sitten ihan huvikseni kaverin autolla kaupungissa kahteen kertaan saman reitin testatakseni muistanko miten ajetaan taloudellisesti (tyhmä kun olen en tajua ajaa aina niin). Molemmilla kerroilla siis sama reitti, yhtä pitkä, samat valot, sama auto. Ensimmäisellä kerralla pienin nopeus 0 km/h, huippunopeus 100 km/h (70 km/h alueella) ja keskinopeus 37 km/h. Toisella kerralla pienin nopeus sama, mutta huippunopeus vain enää 70 km/h. mutta keskinopeus pysyi samana! Joten ei se keskinopeus ihan tosta noin vaan nouse.
      Ja ota huomioon, että joudut huomioimaan muitakin autoilijoita (et toki ole yksin liikenteessä), joten et todellakaan voi ajaa koko ajan samaa nopeutta. Ja hei, vaikka nopeusrajoituksia nostetttaisiinkiin silti ihmiset ajaisivat eri nopeuksia. Joku ylinopeutta, joku alinopeutta ja joku rajoitusta. Ei sitä ongelmaa todellakaan ratkaista rajoituksia nostamalla!

      • räpeltäjä

        voi ajaa koko ajan 110:tä mutta jos se hetkellisesti käy alla niin sen hän voi kompensoida välittömästi nopeuden nostolla...
        kaupungissa ei ole missään 100 rajoituksia jotta tätä tasaista ajamista voi harrastaa koska jo liikenne valot hävittää näitä hyötyjä...
        voihan keski nopeuden pudotus olla omaa vikaa esim vaihteitten kanssa sohlaaminen...


      • räpeltäjä

        mikä ihme on taistella faktaa vastaan jonka pystyy laskemaan suoraan ?...
        tämä on varmaan sitä perusteetonta nopeuden rajoituksen puolesta puhumista


      • trakeostomia
        räpeltäjä kirjoitti:

        voi ajaa koko ajan 110:tä mutta jos se hetkellisesti käy alla niin sen hän voi kompensoida välittömästi nopeuden nostolla...
        kaupungissa ei ole missään 100 rajoituksia jotta tätä tasaista ajamista voi harrastaa koska jo liikenne valot hävittää näitä hyötyjä...
        voihan keski nopeuden pudotus olla omaa vikaa esim vaihteitten kanssa sohlaaminen...

        ... kanssa ei tarvitse sohlata jos käy autokoulun. Siellä opetetaan miten vaihtaminen tapahtuu...


      • räpeltäjä
        trakeostomia kirjoitti:

        ... kanssa ei tarvitse sohlata jos käy autokoulun. Siellä opetetaan miten vaihtaminen tapahtuu...

        juuh taisi olla........siis vuonna -85 hmmm....
        juu kyllä olet oikeassa.....kyllä siellä opetettiin...


    • Joku_mies

      laskemaan. Ei sinun sanomisia voi ottaa vakavasti, kun laskusi on mitä on.

      • räpeltäjä

        jotta sinut voisi ottaa vakavasti


    • Shoppari

      Minua taas pännii kaikki se menetetty aika, joka kuluu kauppakeskuksien liukuportaissa. Juntit kun täyttävät ne koko leveydeltä, eikä ohi pääse. Esimerkin vuoksi: Aika liukuportaissa ylös mentäessä 17,5 sekuntia, sama tavallisia portaita kulkien 4,8 sekuntia. Vastaavasti alaspäin mentäessä 17,5 / 3,6 sekuntia.
      Kun käyn ostoksilla joka toinen päivä, ajanhukaksi vuositasolla kertyy 1h 21min liukuportaita käyttäen.

      Sitten joku viisas kysyy, miksen käytä tavallisia portaita. Minäpä kysyn ylinopeutta ajavilta autoilijoilta: Miksi ette kävele jos rajoituksien noudattaminen pännii?

      • OULUUN!!!

        Hölömö, mene sinä niillä rullaportaillas venäjälle juntteja karkuun! Mikähän viisas sinäkin oot?

        Osta kerralla enemmän niin ei tartte jokatoinen päivä rampata kaupassa! tyhmää tuommoinen ramppaus!


      • räpeltäjä

        vai milloin olet saanut kävellen itsesi 80 vauhtiin


      • Shoppari
        räpeltäjä kirjoitti:

        vai milloin olet saanut kävellen itsesi 80 vauhtiin

        Älä mortti ruikuta! Liikennettä se jalankulkukin on.


      • räpeltäjä
        Shoppari kirjoitti:

        Älä mortti ruikuta! Liikennettä se jalankulkukin on.

        jos jäät alle...reilu peli vai mitä


    • 330d ja hajis

      ja vielä kommenttina että harvoin 80km/h alueella voi ajaa edes 80kmh kun siinä on joku pelkuri jonka mielestä ei voi ajaa kuin 70kmh tai vielä hitaammin. Eli jos edes osattaisiin ajaa lähelle sitä rajoitusnopeutta silloin kun mikään muu este ei häiritse, mutta kun ei......
      Sitten kyllä näytetään merkkejä jos erehdyt ohittamaan ko. tyypin. Tulee keskaria, nyrkkiä, päähän koputtelua ja valojen vilkuttelua. Lisäksi monesti ohitusta odotellessasi alkaa omituiset jarruttelut yms. toimenpiteet jotka aiheuttavat tuolle henkilölle vakavia ongelmia oman ajoneuvon hallintaan. Ja kaikki tämä todella pian tultuani taakse ja ei edes ihan perään!

    • Mikkis

      Kuten olet jo itsekin huomannut, osa porukasta ei milloinkaan ymmärrä nopeammasta ajosta tulevaa ajansäästöä. Veikkaan, että he ovat juuri niitä ruuhka-Suomessa ajavia, jotka eivät juuri poikkea linjalta kehien sisäpuoli - nelostie. Tässäkin keskustelussa puhutaan siitä, miten muu liikenne haittaa menoa _aina_. Mikähän minulla sitten on, kun minun ajamistani muu liikenne haittaa hyvin vähän?

      Ajansäästön vastustajille annan vihjeen. Lähtekää liikkeelle joskus muulloin kuin perjantai- tai sunnuntai-iltana. Ajakaa jossain muualla kuin Lahti-Heinola-välillä. Huomaatte, että muita autoilijoita ei juuri ole. Huomaatte, että saatte rauhassa ajaa 100 km/h tai 110 km/h pitkiä matkoja. Jos eteen tulee hitaampi, se on nopea ja helppo ohittaa, koska vastaantulijoita on hyvin vähän.

      Entäs sitten ajansäästö ja kiire. Jos teillä ei ole kiire, miksi olette autolla liikkeellä? Ostakaa mopoauto ja ajakaa sillä. Pääsette ajamaan tasaista 40 km/h eteenpäin. Jos teillä ei ole kiire, lienee aivan sama, vaikka tuplaattekin matka-aikanne?

      Totuushan on se, että jokainen maantiellä oleva haluaa päästä perille kohtuullisessa ajassa. On siis aivan turha väittää, että ajaa henkilöautolla muttei silti välitä siitä, kauanko matkaan menee aikaa. Kohtuullisen ajan vain kukin määrittelee omalla tavallaan. En tiedä teistä, mutta minulle tunti on hyvinkin arvokasta aikaa - erityisesti silloin, jos se on vapaa-ajasta pois. Tuo tunnin ero tulee minulle yhdellä 500 km:n reitillä sen mukaan, onko käytössä talvi- vai kesärajoitukset. Viimeksi mitatut keskinopeudet olivat 78 km/h talvirajoituksilla ja 94 km/h kesärajoituksilla. Tämä voi teille olla uutta ja uskomatonta, kun ajatte aina ruuhkaisilla teillä. Rauhalliset pätkät Itä- ja Pohjois-Suomessa pystyy ajamaan aivan mainiosti rajoitusten mukaan käytännössä koko ajan. Näin keskinopeuskin tulee hyvin lähelle suurinta sallittua. Taajamat ja ruuhkapaikat ovat kokonaan oma lukunsa, eikä niitä kannata tähän sotkea.

      Matka-aikoihin tulee tietysti tauot mukaan, mutteivat ne vaikuta ajamiseen käytettyä aikaa. Minulle merkitsee paljon se, olenko perillä klo 22.00 vai 23.00. Jälkimmäisessä tapauksessa viimeinen 100 km tulee ajettua väsyneempänä. Eli jos joku ihmettelee, mitä teen säästetyllä tunnilla, niin voin vastata: nukun.

      • hissukseen

        Lähden aina lomareissuilla ajamaan yötä myöten. Suurin osa koheltajista on jo nukkumassa. Saan ajella kaikessa rauhassa sitä vauhtia jota auto haluaa kulkea. Ei tarvitse väkisin pitää hirveää nopeutta ja rääkätä autoparkaa. Viime kesänäkin vaikka autoni huiput ovatkin 200 km/h pinnassa niin kyllä se makein nopeus oli tuossa max 90 km/h. Matka sujui ripeästi ja olin perillä nopeammin kuin arvasinkaa eikä silti edes väsyttänyt. Ajettu matka oli sentään 750 km suuntaansa. Olen tuon välin ajanut nopeamminkin mutta perillä sitten olinkin puolikuollut matkan rasittavuuden takia. Ei pystynyt välillä rentoutumaan.


      • 110km/h

        Meinasin just kirjoittaa itse saman asian... että kun ajelee kans täällä länsisuomessa niin ei noita autoja ole pitkiä jonoja jolloin pystyy pitämään nopeutta yllä sen 100km/h. Ja kun olen ajanyt yhtä tiettyä väliä tässä jo yli 10 vuotta niin on alkanut sellainen 150km pätkä jä ottamaan pannuun.

        Viimeset 100km on todella rauhallista ajella ja liikenteen valvontaakaan siellä ei suoriteta siitä johtuen. Tie on leveä asfaltti tie jne.

        Yleensä siinä kohtaa tahtoo nopeus kohota 110-140km/h Eikä se ketään siellä haittaa tms. Ei vain tarvitse kuluttaa sitä VAPAA-AIKAANSA niiden samojen maisemien katseluun kerrasta toisee. On enemmän aikaa sit rentoutua siellä määränpäässä.

        KIITOS! =)


      • 885
        hissukseen kirjoitti:

        Lähden aina lomareissuilla ajamaan yötä myöten. Suurin osa koheltajista on jo nukkumassa. Saan ajella kaikessa rauhassa sitä vauhtia jota auto haluaa kulkea. Ei tarvitse väkisin pitää hirveää nopeutta ja rääkätä autoparkaa. Viime kesänäkin vaikka autoni huiput ovatkin 200 km/h pinnassa niin kyllä se makein nopeus oli tuossa max 90 km/h. Matka sujui ripeästi ja olin perillä nopeammin kuin arvasinkaa eikä silti edes väsyttänyt. Ajettu matka oli sentään 750 km suuntaansa. Olen tuon välin ajanut nopeamminkin mutta perillä sitten olinkin puolikuollut matkan rasittavuuden takia. Ei pystynyt välillä rentoutumaan.

        MÄ ISTUISIN JOPA 100.0000 KM AUTON RATISSA JA VARSINKIN MERSUN < SILLOIN KUN OLISI AJOKORTTI. SITTEN MULLA OLISI E 500 MERSU ALLA


    • Olli

      Jos yrität tuolla väittää, että rajoituksesta vois poiketa ihan vaan ajansäästön takia, niin sehän tarkoittaa, että kun minulla on hemmetin mukava auto ja aikaakin sopivasti, voin huoletta ajella vaikka 30 km/h alle rajoituksen, koska rajoituksen noudattaminen ei ole tärkeää.

      • räpeltäjä

        se helpottaa ohittamista jos nopeus ero on vaikka 60km/h....
        mutta makunsa kullakin jos haluaa niin vaaralliseksi väitetyssä liikenteessä pitempään oleilla....


      • Olli
        räpeltäjä kirjoitti:

        se helpottaa ohittamista jos nopeus ero on vaikka 60km/h....
        mutta makunsa kullakin jos haluaa niin vaaralliseksi väitetyssä liikenteessä pitempään oleilla....

        Tällaisen vahvistuksen tähän just halusinkin... Kiitos.


    • aarnikotka

      Itse säästän vuodessa 20 kappaletta 8 tunnin työpäiviä pelkästään työmatka-ajollani verrattuna kahdeksaakymppiä ajaviin kanssa-autoilijoihin (käytännössä toteutuneen ajansäästön mukainen ero). Kymmenen vuoden aikana ainoa 'onnettomuus' johon olen joutunut oli kun liikennevaloissa taajamassa perääni törmättiin. Vaaratilanteita ei oma ajotapani ole kertaakaan aiheuttanut (arkipäivisin 120km moottoritietä työmatkaa). Yrittäjä saa säästyneet minuutit heti käyttöön, kun firman saa auki sen 10 minuuttia aiemmin (keittääpä itselleen vaikka aamukahvitkin siinä ajassa...). Käyttääpä itse kukin säästyneen ajan miten hyvänsä - on se yleensä paremmassa käytössä, verrattaessa käkkimiseen tien päällä. Kyseinen keskinopeuden nosto ei aiheuta mitään 'kaahaustarvetta' eikä mahdollisesti tarvittavat 'ylinopeudetkaan' ole rikesakkoluokkaa suurempia, vaan ko. ajansäästö saavutetaan täysin turvallisia tilannenopeuksia käyttämällä.

    • Autollah

      Jotta pystyisi pitämään 110: keski nopeutta joutuu kyllä ajamaan melkoista ylinoppeutta aika suuren osan matkasta. (140-150kmh) Tuohon kahdeksankympin vauhtiinkaan tuskin aivan rajoitusten mukaan ehtii. Taitaa olla vähän vellit ja puurot pojalla sekaisin. Usein on nähty nämä "ripeät" liikujat seuraavassa taajamassa samoissa liikennevaloissa. Teoriassa lehmäkin voisi lentää.

      • räpeltäjä

        mitä sattuu...onko niin vaikea tunnustaa että että jos nopeus tippuu 110>>>100 niin sehän merkitsee vain sen ajan mitä ajettu alle sataa niin sen saman 10 kilometriä yli sitten saman ajan ....silloihan tasaus on tehty...
        eli kellä ne vellit on sekaisin...
        älä höpise joutavia seuraavista valoista...
        tästä vetäsen kaupunkiin 100 sen sijaan 150:ä niin missä voit löytää minut 2-3 min etuajassa menevänä samoista valoista...(ainiin matka on 20km) jos lehmät lentää niin varo ettei ne paskanna tuoppiisi terassilla vappuna


      • Mikkis

        Kirjoittamasi ei pidä paikkaansa. Ei ole mikään ihme, että jopa talvinopeusrajoitusten aikaan olen saanut 200 km:n matkalle keskinopeudeksi 75-78 km/h. Tähän tietysti vaikuttaa se, kuinka paljon joutuu ajamaan taajamien läpi reitin alussa ja lopussa sekä tietysti välissä. Mahdollista on kuitenkin se, että keskinopeus on vain 5-10 km/h alempi kuin käytetty matkanopeus.

        Jos on muuta liikennettä 110:een on vaikea päästä. Ilman muuta liikennettä se on hyvinkin mahdollista. Samoin moottoritiellä sen saavuttaa helposti.


      • Sami

        En yleensä aja paljon ylinopuetta ja vain yhden kerran keskinopeus on ollut yli 100km matkalla noin 110km/h ja silloin ajoin niin että mittari näytti käytännössä melkein koko ajan 120-140 ja välillä enemmänkin. Aina välillä nopeutta joutuu laskemaan taajamissa ja risteysalueilla yms., ne kyllä pudottavat noepeasti keskinopeutta.

        Enpä viitsi esittää laskelmia, kun sheriffi on poistanut eilisetkin laskelmat.


      • Autollah
        räpeltäjä kirjoitti:

        mitä sattuu...onko niin vaikea tunnustaa että että jos nopeus tippuu 110>>>100 niin sehän merkitsee vain sen ajan mitä ajettu alle sataa niin sen saman 10 kilometriä yli sitten saman ajan ....silloihan tasaus on tehty...
        eli kellä ne vellit on sekaisin...
        älä höpise joutavia seuraavista valoista...
        tästä vetäsen kaupunkiin 100 sen sijaan 150:ä niin missä voit löytää minut 2-3 min etuajassa menevänä samoista valoista...(ainiin matka on 20km) jos lehmät lentää niin varo ettei ne paskanna tuoppiisi terassilla vappuna

        Oikeassa elämässä nopeus tippuu kuitenkin joskus esim. taajamassa (joita kolmen sadan kilometrin matkalle sattuu väkisinkin useampia.) hitaamman ajoneuvon, liikenne-esteen takia jne. jopa kuuteen kymppiin monia kertoja tuon kolmen sadan kilometrin aikana. Tuollaisia 110 keskinopeuksia pystyy turvallisesti ajamaan vain yö aikaan jos silloinkaan turvallisesti. Käytännössä on aika vaikea vertailla kahden auton suoritusta ainakaan yhden matkan aikana. Olen pitkillä matkaoilla joskus ottanut "kiintopisteitä", eli ohittanut jonkun hitaan auton alkumatkasta. Kun olen käynyt kahvilla ohitan saman auton loppumatkasta uudelleen, mutta mistä tiedän millaisia taukoja tuo toinen on pitänyt. Mutta vuosien kokemuksella sanoisin, että jos pyrin pitämään neulan siinä 110 lukemissa ja ohitan kahdeksan kympin kiipijän on ero n. kaffepaussin mittainen. Puhe seuraavista valoista ei ole myöskään perätöntä., vaan monesti käytännössä nähtyä faktaa. Itse ajan yleensä ns. rikesakon rajoilla ehkä ylikin melko tasaista matka nopeutta ohitellen silloin kun se on järkevää ja turvallista. Monesti olen silti ruuhkaisella tiellä joutunut seuraamaan "ripeätä" menoa joku ohittelee jonoja omaa henkään uhaeten hidastaen niin vastaantulevien, kuin samaan suuntaan kulkevien menoa aihettamalla väistöjä aaltoliikettä ja jarrutuksia. Matka ei kuitenkaan etene juurikaan jonon vauhtia nopeammin, koska ohitettavia on paljon. Ja sitten seistään seuraavissa liikenne valoissa rinnakkain. Tämä on moneen kertaan koettua. ei tielaitoksen sivulta luettua. Tyhjällä tiellä suuremmalla nopeudella voittaa aikaa, mutta mistä löydät kolmea sataa kilometriä ruuhkatonta tietä. Mutta teoriassa lehmäkin voisi lentää.


      • Autollah
        Mikkis kirjoitti:

        Kirjoittamasi ei pidä paikkaansa. Ei ole mikään ihme, että jopa talvinopeusrajoitusten aikaan olen saanut 200 km:n matkalle keskinopeudeksi 75-78 km/h. Tähän tietysti vaikuttaa se, kuinka paljon joutuu ajamaan taajamien läpi reitin alussa ja lopussa sekä tietysti välissä. Mahdollista on kuitenkin se, että keskinopeus on vain 5-10 km/h alempi kuin käytetty matkanopeus.

        Jos on muuta liikennettä 110:een on vaikea päästä. Ilman muuta liikennettä se on hyvinkin mahdollista. Samoin moottoritiellä sen saavuttaa helposti.

        Ketjun aloittaja puhui n. 300:n kilometrin rupeamasta. Aika vaikea löytää Suomesta noin pitkää ruuhkatonta pätkää, jossa ei olisi taajamia lainkaan. Käytännössä nopeus putoaa jopa kuuteen kymppiin välillä. Öiseen aikaan voisi onnistua. Et muuten maininnut paljonko jouduit ajamaan ylinopeutta tuohon keskinopeuteen. Kirjoitukseni tarkoitus oli vain osoittaa, että erilaisia tuloksia saa oikeasti ajamala ja tielaitoksen taulukoita tutkimalla.


      • Mikkis
        Autollah kirjoitti:

        Ketjun aloittaja puhui n. 300:n kilometrin rupeamasta. Aika vaikea löytää Suomesta noin pitkää ruuhkatonta pätkää, jossa ei olisi taajamia lainkaan. Käytännössä nopeus putoaa jopa kuuteen kymppiin välillä. Öiseen aikaan voisi onnistua. Et muuten maininnut paljonko jouduit ajamaan ylinopeutta tuohon keskinopeuteen. Kirjoitukseni tarkoitus oli vain osoittaa, että erilaisia tuloksia saa oikeasti ajamala ja tielaitoksen taulukoita tutkimalla.

        Suomesta on helppo löytää yli 300 km:n ruuhkaton pätkä. Taajamia toki mahtuu väliin, mutta ei se minuutin ajaminen 60 km/h kovinkaan paljon keskinopeuteen vaikuta. Minä ajan yleensä nopeutta rajoitus 5 km/h, eli 80:n alueella 85 ja 100:n alueella 105. Kuten jo kirjoitin, keskinopeuteen vaikuttavat erittäin paljon välissä olevat taajamat. Olen kuitenkin huomannut, että usein vielä enemmän vaikuttavat matkan alussa ja lopussa olevat taajamat. Jos omasta kodista joutuu ajamaan 20 minuuttia ennen kuin pääsee motarille, joutuu motarilla ajamaan aika lujaa, että saa menetetyn ajan kiinni. Luotettavan matkakeskinopeuden saakin vain jättämällä alku- ja loppupään hitaat kohdat pois. Näin tekemällä olen usein päässyt keskinopeuteen rajoitus-5 km/h. Ylinopeutta on käytännössä se mainittu 5 km/h, eli todellinen keskinopeus on 10 km/h alempi kuin suurin käytetty nopeus.

        Ruuhka-aikaan tuollaiseen keskinopeuteen ei pääse, se on selvä. Minä puhunkin nyt ruuhkattomasta ajasta. Käytännössä keskinopeuden nostaminen reilusti yli rajoituksen on vaikeaa, koska ohitettavia tulee väkisinkin koko ajan enemmän nopeuden kasvaessa. En tosin ole sitä kokeillut, joten kokemusta asiasta ei ole.


      • Autollah
        Mikkis kirjoitti:

        Suomesta on helppo löytää yli 300 km:n ruuhkaton pätkä. Taajamia toki mahtuu väliin, mutta ei se minuutin ajaminen 60 km/h kovinkaan paljon keskinopeuteen vaikuta. Minä ajan yleensä nopeutta rajoitus 5 km/h, eli 80:n alueella 85 ja 100:n alueella 105. Kuten jo kirjoitin, keskinopeuteen vaikuttavat erittäin paljon välissä olevat taajamat. Olen kuitenkin huomannut, että usein vielä enemmän vaikuttavat matkan alussa ja lopussa olevat taajamat. Jos omasta kodista joutuu ajamaan 20 minuuttia ennen kuin pääsee motarille, joutuu motarilla ajamaan aika lujaa, että saa menetetyn ajan kiinni. Luotettavan matkakeskinopeuden saakin vain jättämällä alku- ja loppupään hitaat kohdat pois. Näin tekemällä olen usein päässyt keskinopeuteen rajoitus-5 km/h. Ylinopeutta on käytännössä se mainittu 5 km/h, eli todellinen keskinopeus on 10 km/h alempi kuin suurin käytetty nopeus.

        Ruuhka-aikaan tuollaiseen keskinopeuteen ei pääse, se on selvä. Minä puhunkin nyt ruuhkattomasta ajasta. Käytännössä keskinopeuden nostaminen reilusti yli rajoituksen on vaikeaa, koska ohitettavia tulee väkisinkin koko ajan enemmän nopeuden kasvaessa. En tosin ole sitä kokeillut, joten kokemusta asiasta ei ole.

        Kolmesataa kilometriä on sen verran pikä matka jo ajallisestikin, että ei sen ruuhkattoman pätkän löytäminen ihan ongelmatonta päiväsaikaan ole. Keskinopeudessa on tosiaan hyvä ottaa huomioon myös nuo taajamat alussa ja lopussa. Käytännössä joskus tullut myös verrattua "kaaharia" taajama ajossa. Eroa helsingin keskustasta motarin alkuun muutama autonmitta kaaharin eduksi. Ja tämä on moneen kertaan nähty juttu.


      • räpeltäjä
        Autollah kirjoitti:

        Oikeassa elämässä nopeus tippuu kuitenkin joskus esim. taajamassa (joita kolmen sadan kilometrin matkalle sattuu väkisinkin useampia.) hitaamman ajoneuvon, liikenne-esteen takia jne. jopa kuuteen kymppiin monia kertoja tuon kolmen sadan kilometrin aikana. Tuollaisia 110 keskinopeuksia pystyy turvallisesti ajamaan vain yö aikaan jos silloinkaan turvallisesti. Käytännössä on aika vaikea vertailla kahden auton suoritusta ainakaan yhden matkan aikana. Olen pitkillä matkaoilla joskus ottanut "kiintopisteitä", eli ohittanut jonkun hitaan auton alkumatkasta. Kun olen käynyt kahvilla ohitan saman auton loppumatkasta uudelleen, mutta mistä tiedän millaisia taukoja tuo toinen on pitänyt. Mutta vuosien kokemuksella sanoisin, että jos pyrin pitämään neulan siinä 110 lukemissa ja ohitan kahdeksan kympin kiipijän on ero n. kaffepaussin mittainen. Puhe seuraavista valoista ei ole myöskään perätöntä., vaan monesti käytännössä nähtyä faktaa. Itse ajan yleensä ns. rikesakon rajoilla ehkä ylikin melko tasaista matka nopeutta ohitellen silloin kun se on järkevää ja turvallista. Monesti olen silti ruuhkaisella tiellä joutunut seuraamaan "ripeätä" menoa joku ohittelee jonoja omaa henkään uhaeten hidastaen niin vastaantulevien, kuin samaan suuntaan kulkevien menoa aihettamalla väistöjä aaltoliikettä ja jarrutuksia. Matka ei kuitenkaan etene juurikaan jonon vauhtia nopeammin, koska ohitettavia on paljon. Ja sitten seistään seuraavissa liikenne valoissa rinnakkain. Tämä on moneen kertaan koettua. ei tielaitoksen sivulta luettua. Tyhjällä tiellä suuremmalla nopeudella voittaa aikaa, mutta mistä löydät kolmea sataa kilometriä ruuhkatonta tietä. Mutta teoriassa lehmäkin voisi lentää.

        minne sinä tuhlaat sen säästetyn ajan...?


      • Autollah
        räpeltäjä kirjoitti:

        minne sinä tuhlaat sen säästetyn ajan...?

        Pitäisi myös kyetä ymmärtmään lukemansa.


      • räpeltäjä
        Autollah kirjoitti:

        Pitäisi myös kyetä ymmärtmään lukemansa.

        mä ...soomena


      • Autollah
        räpeltäjä kirjoitti:

        mä ...soomena

        Josmää kaffeepausin verran säästän aikaa, niin kyl mää ihan vissiin käyn kaffeella.


      • räpeltäjä
        Autollah kirjoitti:

        Josmää kaffeepausin verran säästän aikaa, niin kyl mää ihan vissiin käyn kaffeella.

        niin ei me ku se aikka ku vedän viikseen


      • Tyttö
        räpeltäjä kirjoitti:

        niin ei me ku se aikka ku vedän viikseen

        Veltosta velttoon.


      • räpeltäjä
        Tyttö kirjoitti:

        Veltosta velttoon.

        sattunut sitten herkempi partneri...
        mutta tähänkin on ratkaisuja.... kannattaa kääntyä lääkärin puoleen ja selvittää asia


    • Harmaasilmä

      Haluatko säästää aikaa? Juokse aina, kun olet jalkaisin liikkeellä. Säästät suunnattomia määriä aikaa, et riko lakia, etkä vaaranna itseäsi tai muita.

      Selittelyn määrä tässä keskustelussa on melkoinen.

      • räpeltäjä

        en juokse ...en ole juossut viimeiseen 15 vuoteen enkä juokse.....ja kävelynkin jätän minimiin....nykyään on keksitty mitä mainioimpia liikkumis välineitä ja mikä parasta kaikista löytyy moottori.......ja mistä ei löydy ne sitten viherpiipertäjille.....
        ja mikä hienointa öljyä riittää vielä pitkälle tulevaisuuteen ....


      • minä

        Minä en halua säästää aikaa eikä minulla ole kiire mihinkään. Ajan ylinopeutta koska se on niin siistiä. Ylinopeushan on sallittua, siitä pitää vaan maksaa toisinaan. Tosin sakot olen saanut viimeksi 11 vuotta sitten.


      • räpeltäjä
        minä kirjoitti:

        Minä en halua säästää aikaa eikä minulla ole kiire mihinkään. Ajan ylinopeutta koska se on niin siistiä. Ylinopeushan on sallittua, siitä pitää vaan maksaa toisinaan. Tosin sakot olen saanut viimeksi 11 vuotta sitten.

        asian ytimeen ........


      • Harmaasilmä
        räpeltäjä kirjoitti:

        asian ytimeen ........

        Siinä kirjoituksessa tosiaan taisi olla se yleisin syy, sekä aivan kaikki hyvät perusteet moiselle toiminnalle. Johtopäätökset osaa jokainen vetää itse.


      • räpeltäjä
        Harmaasilmä kirjoitti:

        Siinä kirjoituksessa tosiaan taisi olla se yleisin syy, sekä aivan kaikki hyvät perusteet moiselle toiminnalle. Johtopäätökset osaa jokainen vetää itse.

        oletko sinä sen arvoinen .......?
        ja perusteena täysin hyväksyttävä...
        varsinkin kun kaikki extreme lajit ovat huippu suosittuja....
        itse vetäsen yhden 10 pisteen potin tästä itselle...
        ja toisen otan siitä ajan säästöstä...
        eli 70 vielä jakamatta ......


      • Anonyymi
        minä kirjoitti:

        Minä en halua säästää aikaa eikä minulla ole kiire mihinkään. Ajan ylinopeutta koska se on niin siistiä. Ylinopeushan on sallittua, siitä pitää vaan maksaa toisinaan. Tosin sakot olen saanut viimeksi 11 vuotta sitten.

        Onko normaali nopeus jotenkin likaista ?


    • Anonyymi

      50k/h

      • Anonyymi

        Siis viisikymmentä kiloa per tunti. Mihin liittyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis viisikymmentä kiloa per tunti. Mihin liittyy?

        "Siis viisikymmentä kiloa per tunti. Mihin liittyy?"
        Eikös kilo/hehto olekin 10.


    • Anonyymi

      k ei ole kiloa. kg on.

      • Anonyymi

        Esimerkkejä SI-etuliitteistä:

        tera = T
        giga = G
        mega = M
        kilo = k

        k on siis kilo.

        kg = kilogramma
        kW = kilowatti
        km = kilometri
        jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkkejä SI-etuliitteistä:

        tera = T
        giga = G
        mega = M
        kilo = k

        k on siis kilo.

        kg = kilogramma
        kW = kilowatti
        km = kilometri
        jne.

        Johan on vaikeaa...........


    Ketjusta on poistettu 36 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe