Niin, onko kenelläkään tietoa että minkälaista hommmaa on ruumisautokuljettajan työ? Se jotenkin kiinnostaisi.
Lähinnä kiinnostaisi kuulla mietteitä niiltä jotka sitä hommaa ovat tehneet. Netistä löysin suht vähän tietoa. Ja palkkaus kanssa kiinnostaa aina.
Ruumisauton kuljettaja?
34
22234
Vastaukset
- gklkluyhv
Käyt hakemassa mätäneviä raatoja ahtaista vessoista ja komeroista, kas kun ambulanssi ei niitä kuskaa. Kiinnostaako vielä ?
- Ruumiskuskiksi
Joo kyllä kiinnostaa. Kas kun ambulanssi jouduttaisiin desinfioimaan joka keikan jälkeen ja semmoiseen ei ole aikaa eikä rahaa. Sen takia on ruumisautot. Kun kysyin työstä, toivoin vähän laajeempaa näkökulmaa kyseisen työn teosta. Tiedän että ruumiit mätänevät, tiedän että ruumisautonkuljettajat joutuvat tekemisiin ruumiiden kanssa. Se ei ole mikään ongelma minulle.
Lähinnä nyt haen että minkälainen on tavanomainen päivä ruumiskuskilla, mitä muuta siihen työhön sisältyy kuin "mätänevien raatojen hakeminen ahtaista vessoista"? Ja se palkkaus? - gkhlkjh
Ruumiskuskiksi kirjoitti:
Joo kyllä kiinnostaa. Kas kun ambulanssi jouduttaisiin desinfioimaan joka keikan jälkeen ja semmoiseen ei ole aikaa eikä rahaa. Sen takia on ruumisautot. Kun kysyin työstä, toivoin vähän laajeempaa näkökulmaa kyseisen työn teosta. Tiedän että ruumiit mätänevät, tiedän että ruumisautonkuljettajat joutuvat tekemisiin ruumiiden kanssa. Se ei ole mikään ongelma minulle.
Lähinnä nyt haen että minkälainen on tavanomainen päivä ruumiskuskilla, mitä muuta siihen työhön sisältyy kuin "mätänevien raatojen hakeminen ahtaista vessoista"? Ja se palkkaus?on euro raadolta. Virolaiset hakevat tosin 0,6:lla eurolla. Että se siitä.
- Esklolo
gkhlkjh kirjoitti:
on euro raadolta. Virolaiset hakevat tosin 0,6:lla eurolla. Että se siitä.
Olipa hauskasti sanottu, kertakaikkiaan! Itsekkö keksit? Se että sä saat sen 0,6 euroo jokaisesta lehtitilauksesta minkä puhelimessa saat sovittua, ei tarkoita sitä että kaikki alentuisivat yhtä paskaan urakka palkkaan. Sitä paitsi ruumisauton kuskin palkka on tuntipalkkaa, taitaapa olla ihan kuljetusalan TESsin mukainen...
- cvgj{
Esklolo kirjoitti:
Olipa hauskasti sanottu, kertakaikkiaan! Itsekkö keksit? Se että sä saat sen 0,6 euroo jokaisesta lehtitilauksesta minkä puhelimessa saat sovittua, ei tarkoita sitä että kaikki alentuisivat yhtä paskaan urakka palkkaan. Sitä paitsi ruumisauton kuskin palkka on tuntipalkkaa, taitaapa olla ihan kuljetusalan TESsin mukainen...
on ollut ruumisauton kuskina. Tarinoistaan päätellen on olemassa parempiakin työpaikkoja.
- Ruumiskuskiksi
cvgj{ kirjoitti:
on ollut ruumisauton kuskina. Tarinoistaan päätellen on olemassa parempiakin työpaikkoja.
Voitko kertoa tarkemmin että mistä "tarinoista"?
- mononen
Ruumiskuskiksi kirjoitti:
Voitko kertoa tarkemmin että mistä "tarinoista"?
http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Kuoleman ammattilaiset/NYT2003022814g0r
- helunahilpeä
mononen kirjoitti:
http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Kuoleman ammattilaiset/NYT2003022814g0r
ei yhtään hullumpi työ. itse olen hieman yli parikymppinen nainen ( erikoista, eikö? ) ja olen ollut alalla parisen vuotta. asenteesta se on kiinni, mille työtä tuntuu tehdä. itse suhtaudun niin, että työasiat on työasioita, eikä niitä pidä murehtia kotona. tuntuu ikävälle arkuttaa tuttua ihmistä, mutta jonkun se on tehtävä.
työpäivät vaihtelee paljonkin. itse työskentelen samalla myös floristina, joten työt ei tekemällä lopu. se, miten paljon vainajia ajat päivässä riippuu todennäköisesti hyvin paljon paikkakunnasta. pienemmällä paikkakunnalla voi olla päiviä, ettei omaisia käy ollenkaan, kun taas isommassa paikassa voit päivän aikaan ajaa useammankin vainajan.
palkkauksesta en osaa sanoa erikseen, kun mulle maksettavaan palkkaan kuuluu sekä hautaustoimiston, että kukkakaupan työt.. - ölokiuytr
Toi on kyllä kaukana todellisuudesta. Kaikki haetaan kyllä kylmiöistä. Joskus muualta, mutta harvoin Haisevat.
- näin on...
ölokiuytr kirjoitti:
Toi on kyllä kaukana todellisuudesta. Kaikki haetaan kyllä kylmiöistä. Joskus muualta, mutta harvoin Haisevat.
Kylmiöistä haetaan vain ne, jotka kuolevat sairaalassa tai terveyskeskuksessa. Mutta osa kuolee esimerkiksi kotiinsa, kadulle tai metsään. Mutta yksi tuttu tekee ruumiskuljetksia sivubisnekesenä, ei ole hautauspalvelua. Oli mm vähän aikaa sitten hakenut yli kesän olleen ja löytyneen eksyneen raadon metsästä. Mutta esim. tuossa naapuritalossa yksi hyppäsi katolta, ensin tuli ambulanssai ja kyllä se ruumisauto sen sitten tuli lopulta hakemaan. Ei sitä mihinkään taloyhtiön kylmiöön siinä välissä viety. Näin itse kun ruumisauto tuli, onneksi en ruumista. Jonkun ne ruumiit sinne kylmiöön pitää viedä!
- Näin myös
ölokiuytr kirjoitti:
Sä ite olet kaukana todellisuudesta. Esimerkiks pari vuotta sitten ruumisauto (tai siis sen kuljettajat) haki mun mummon omasta asunnostaan. Itse olin paikalla todistamassa tapausta. Tämä mummo oli ensimmäinen kuollut ihminen jonka näen ns. livenä. Tai no, olenha mä hautajaisissa nähny mut kaikki kuitenki ymmärtää mitä tarkotan.
- Kohtalotoveri
helunahilpeä kirjoitti:
ei yhtään hullumpi työ. itse olen hieman yli parikymppinen nainen ( erikoista, eikö? ) ja olen ollut alalla parisen vuotta. asenteesta se on kiinni, mille työtä tuntuu tehdä. itse suhtaudun niin, että työasiat on työasioita, eikä niitä pidä murehtia kotona. tuntuu ikävälle arkuttaa tuttua ihmistä, mutta jonkun se on tehtävä.
työpäivät vaihtelee paljonkin. itse työskentelen samalla myös floristina, joten työt ei tekemällä lopu. se, miten paljon vainajia ajat päivässä riippuu todennäköisesti hyvin paljon paikkakunnasta. pienemmällä paikkakunnalla voi olla päiviä, ettei omaisia käy ollenkaan, kun taas isommassa paikassa voit päivän aikaan ajaa useammankin vainajan.
palkkauksesta en osaa sanoa erikseen, kun mulle maksettavaan palkkaan kuuluu sekä hautaustoimiston, että kukkakaupan työt..Täältä löytyy kohtalotoveri! Itse olen melkein 30-vuotias nainen ja opiskelen puutarhuriksi ja suuntaan floristiikkaan, olen kanssa kiinnostunut myös hautauspuolesta ja jota puoltaa myös se, että olen aiemmalta koulutukseltani Lähihoitaja, joten kokemusta löytyy hoitajana elävistä/kuolevista potilaista. Olen tällä hetkellä työharjoittelussa yhdessä kukkakaupassa jossa samassa hautaustoimisto.. Joten olen jo sieltä pyytänyt pääseväni tutustumaan/harjoittelijaksi myös hautauspuolelle/keikoille, jota odotan mielenkiinnolla...
- e5trg
helunahilpeä kirjoitti:
palkkauksesta en osaa sanoa erikseen, kun mulle maksettavaan palkkaan kuuluu sekä hautaustoimiston, että kukkakaupan työt..saako huudattaa musiikkia samalla kun kuskaa kalmoja ympäriinsä? tuskin ne siihen meteliin heräävät.. entäs onko koskaan käynyt silleen että olisit kuullut pieniä ääntiä takapaksista kun kyydissä on ollut vainaja? esim. arkun kanteen koputtamista?
- Anonyymi
gkhlkjh kirjoitti:
on euro raadolta. Virolaiset hakevat tosin 0,6:lla eurolla. Että se siitä.
kyllä virolaiset hakevat 0,6 ekeä km suomessa 1 eke km , mutta ei se silti tuu virossa halvemmaksi sillä siellä on paljon muita maksuja mukana myös ja sellaisia kuin ei suomessa ole koskien vainajan käsittelyyn yms.... tiiän kokemuksesta varmasti .ei aina kannata seurata esim km hintoja tai arkun hintoja vaan se kokonaisuus jos läheisen haluaa edullisesti hautaan
- kiinnostunut89
Itseäni ammatti kiinnostais myös. Miten alalle pääsee? Ihan vain soittelemalla hautaustoimistoihin vai? Tarviiko mitään koulutusta vai riittääkö pelkästään ajokortti?
- Yrjótàx
Ei ole alalle koulutusta, mutta psykologiaa pitää ymmärtää ja sosiaalisesti valmis kohtaamaan niin erilaisia tapauksia. Välillä vaikka poliisi olisikin paikalla, mutta sitä omaisten ruuhkaa ja hälinää ja samalla joudut koko ajan varmistelemaan että mitään sinun tavaroitasi ei kukaan pölli..
Palkkaus ei ole niin hieno kuin voisi kuvitella, n. 1700-xxx. Päivystyslisistä oikeastaan tili tulee, mutta toisaalta ei ole myöskään kiva olla esim uimassa ja heti kun puhelin pärähtää niin... - lijyfae
Kyllä jonkunlainen kurssikin on mahdollista käydä. Mutta merkonomin tutkinto on hyvä lisä.
- kärpäsentoukat
Tilaisuutesi on koittanut, tämä Turun firma suomen hautaustoimistot oy hakee
jatkuvasti kuskeja ympäri suomea, ja porukka vaihtuu ahkerasti.yksi entinen kuski oli sanonut, että päivysti viikonlopun eikä ollut yhtään kyytiä. - ei palkkaakaan.
- ghsdiughsdiughsdf
Tässä lueskelin huvikseen ,
mutta empä tiedä, ehjän ruumiin voisi kantaa mutta jotain kolariraatoja pää irti voisi ottaa vähän mahanpohjasta....- Volvoll mennään
Meillä pienellä maaseutupaikkakunnalla suurin osa vainajista haetaan joko vanhainkodin saattohuoneesta, vuodeosaston kylmiöstä tai sairaalan kylmiöstä. Työ on kohtuullisen helppoa, nostetaan vainaja kunnioittavasti arkkuun ja tarpeen mukaan siistitään ja puetaan (joko vainajan asusteet tai omat vaatteet). Sitten kuljetus hautausmaan kylmiöön.
Meillä ei ole enään viranomaisajoja koska ne kilpailutetaan muutaman vuoden välein. Aiemmin haettiin muutama vainaja kotoa tai maastosta. Siinäkään nyt ei niin erikoista ollut; vainaja nostettiin pussiin, pussi paareille ja sitten vietiin viranomaisten osoittamaan kylmiöön.
- charon1
Vainajien kuljetus on arvokasta ja vaativaa työtä. Perusajo on ihan mukavaa - Haet arkun, sitten haet vainajan. Paikat ovat terveyskeskuksia, sairaaloita, oikeuslääketieteellisiä/patologisia laitoksia. Asetat vainajan arkkuun. Siistit, sommittelet, puet, kampaat. Arkutettua viet vainajan välisäilöön johonkin paikalliseen kylmiöön. Siunauspäivän koitettua kuljetat vainajan siunaspaikkaan(kirkko, siunauskappelit)ja siunauksen loputtua haudalle tai krematorioon. Vaihtelee.. Joskus homma on haastavaa. Tätä voi kukin itse päätellä, miettien miten kaikin mahdollisin tavoin ihminen voi menehtyä. Ja mihin kuntoon jää. Vainajien painohan vaihtelee 30-200kg arkun paino, joka on keskimäärin n. 40kg. Ottaen huomioon nostelut autoon, kylmiöihin, kirkkoihin jne. on tämä homma sangen vaativaa fyysisesti, vaikka käytössä on tarpeen tullen apumies jos useampi, ja monissa laitoksissa on nostokärryt. Sanoisin että homma edellyttää jonkin verran voimaa, ja etenkin selän kanssa kannattaa olla varovainen. Yleensä kuljettaja pyörii omassa pitäjässä, mutta silloin tällöin tulee pitkiä matkoja, kenties jopa ulkomaille asti. Kaikkeen pitää olla valmis, kaikenlaisia erikoishommia voi tulla. Omaiset kun ovat kaikki yksilöllisiä toivomuksiensa ja tarpeidensa mukaan. Lähtökohta on että kaikki mahdollista kun palvelemme heitä.
Kuljettaja kohtaa työssään surevia omaisia. Tällöin on osattava käyttäytyä arvokkaasti ja oltava joustava. Hyvä käytös ja fiksu asenne ovat edellytyksiä työhön. Miksikään terapeutiksi ei tarvitse ryhtyä, tehtävänäsi on kuljettaa ja ajoittain palvella omaisia parhaasi mukaan. Huolellisuus on kaikessa tässä ratkaisevaa! Virheitä sattuu kaikille ihmisille kaikilla aloilla. Tällä alalle ne vaan ovat kohtalokkaita..
Alalle ei ole virallista koulutusta. Vaikka joku joskus taisi mainita hautaustoimistojen liiton järjestämistä kursseista.. empä ole nähnyt moisia. Selvää on kuitenkin että kuljetus-, palvelu- sekä asiakaspalvelulualan kokemuksesta on hyötyä. Mainittakoon vielä että edustava ulkonäkö on melko ratkaiseva jos marssit töitä kysymään. Tarkoittaen ettei naama nyt ole täynnä läväreitä, tatskoja tai muuta huomiota herättävää. Omaiset eivät useasti moista hyväksy.
Kuljettajaksi pääsee yleensä erinäisten suhteiden kautta. Pieni ala, pienet piirit - pieni luotto. Ei ole tietenkään mahdotonta päästä tuntemattomana. Kannattaa kysellä ihan suoraan hautaustoimistoilta. Muuta tapaa ei oikein ole, varmasti osaavat neuvoa eteenpäin jos heillä ei ole hommaa.- HHK
Arvoisa kollega :)
Ton paremmin ei voi alaa enää kuvailla :D Ainoa miinus on et jos sattuu paha päivä ni kaffitauot jää lyhyeksi tai ei ollenkaan. - Muan matonen
Nuo ulkomaan työmatkat on ihan sun omia fantasioita!
Luuletko että ruumiskuskeja ja -toimistoja ei ole kuin Suomessa? Kuollaan sitä muuallakin! - charon1
Muan matonen kirjoitti:
Nuo ulkomaan työmatkat on ihan sun omia fantasioita!
Luuletko että ruumiskuskeja ja -toimistoja ei ole kuin Suomessa? Kuollaan sitä muuallakin!Mulle ne on kuule työtä, tuu ens kerralla mukaan äläkä uhoa netissä. Niin ulkomailla kuollaankin - Myös suomalaiset voi kuolla ulkomaille ja heidät halutaan useimmiten takaisin kotimaahan haudanlepoon. Joskus sen tuo ulkomaalainen joskus hakee suomalainen. Olen käynyt monta kertaa naapurimaista hakemassa/viemässä. Kerran tänne ajoin jopa kuski bosniasta noutamaan vainajaa ja eräs kollegani on käynyt muutaman kerran jopa saksassa. Aivan käsittämätöntä eikö? "fantasia" ?kuulostat joltain katkeralta maalaishauturilta kjeh kjeh.
- HHK
Mä pääsin ihan soittamalla Pomolle :) Ja en oo päivääkään katunu et lähdin alalle !
- Keke S
Ihan hyvä työ, vaan huonosti palkattu.Itse olen tehnyt tätä hommaa 34 vuotta
Voin sanoa, että tähänkin tottuu helposti, jos ei pelkää verta,silpotuneita ihmisen osia ja mädän hajua ja tietenkin sinun pitää uskaltaa ottaa lahoavaan mätään ruumiiseen kiinni sormillasi, ei itse tule kyytiin. - Opopoopooo
Kylmiöistä haetaan. Yleensä hoidetaan myös vainajan pukeminen. Vastaanotetaan ruumishuoneen kappelissa omaisia. Jonka jälkeen vainaja viedään hautuumaalle. Tarvittaessa ajetaanbomaisten valitsemaa reittiä. Itse aikoinaan tein jonkinaikaa ja siistiä työtä. Toki tuo vainajien pukeminen voi olla joillekkin kova paikka. Palkka ei tuomloin ollut huikea mutta olipa eräs mielenkiintoisimmista työkokemuksistani.
- KalmanKapsehdus
Ruumisalalla on varmasti töitä tulevaisuudessakin. Jostain syystä ala ei houkuttele nuoria.
- Anonyymi
itte en kyllä oo hetkeen ollu yhtä kiinnostunu mistään muusta työstä ku tästä mutta kyllä mulla tässä aikaa viel on päättää ku vasta kohta 15 täytän
Moni voi jopa pelätä vainajan näkemistä saatika itse vainajaan koskemista, silloin tietenkään työ ei sovi. Mutta valitettavasti osa vanhuksia voi olla kotona kuolleena jo jonkun aikaan tai esim. liikenneonnettomuus, joten ei välttämättä työ ole aina niin siistiä ja tuoksutonta. Usein miten vainaja kuitenkin haetaan sairaalan tai vanhustenhoitolaitoksen kylmiöstä, jonne hänet on siirretty hoitajien toimesta ensin. Palkkauksesta en sen enempää tiedä. Tuttavaperheellä on hautaustoimisto, joten he ainakin ovat joutuneet hakemaan vainajan esim. virosta ja ruotsista.
Omalla kohdalla sattunut esim. niin, että oli kesäyö ja hirvikolaripaikalle oli juuri tullut poliisi, paloautoja 2kpl ja ruumisauto, siinä oli koko liikenne katkaistu ruumiin siirtämisen ajaksi. Olin autojonossa ensimmäisenä odottamassa, että liikenne saadaan taas pelaamaan. Hirven raato makasi keskellä tietä, täysin romuna ollut auto oli suistunut penkkaan. Vainaja otettiin ulos autosta, se oli aika pahasti vaurioitunut ja verinen (sen verran näin että vaikutti olevan nuori mies henkilö). Se laitettiin mustaan ruumispussiin ja pussi paareille ja nostettiin ruumisautoon. Ruumisauto lähti hiljaa menemään. Palomiehet raivasivat raadon pois tieltä ja suihkuttivat vettä tielle jotta lasinsirut ja veri ym pestiin pois. Kun tie oli raivattu ja siistitty, avattiin se liikenteelle.
Myös kotihoidossa löytää joskus kuolleen vanhuksen kotoa. Soitan heti poliisille, suljen oven ja jään odottamaan poliisia asunnon ulkopuolelle tai autoon. Poliisi yleensä kutsuu ruumisauton (tietääkseni heillä sopimus jonkun paikallisen hautaustoimiston kanssa). Soitan omaisille heti jos on sovittu että hoitaja soittaa mikäli löytää vanhuksen kuolleena, muuten poliisi hoitaa asian. Esim. jos omakotitalossa yksin asuva vanhus kuolee, niin ei sinne pääse muuten kuin hoitajan tai omaisen avaimilla, siksi joutuu usein odottamaan poliisia. Jos taas asuu kerrostalossa, poliisi voi mennä sinne myös huoltoyhtiön avaimilla. Poliisi tutkii onko kuolema luonnollinen vai liittyykö siihen mahdollisesti joku rikos. Vainaja laitetaan ruumispussiin ja viedään ruumisautoon, joka vie sen ruumisavausta varten paikallisen sairaalan kylmiöön. Sen jälkeen asunnon ovi lukitaan.- Anonyymi
Asiaa isommin tuntematta voisi kuvitella että asiakkaat eivät juurikaan turhista valita. Jos olet niin lopullisen leipääntynyt työhösi kaupan kassalla hankaliin ja mäkättäviin asiakkaisiin, niin ruumisauton kuljettajana asiat ovat toisin. Asiakkaat eivät esitä äänekästä joutsenlauluansa eivätkä draamaa. On niin hipi hiljaista ja rauhaisaa kuin vain voi olla. Korkeintansa auton jousitus kitisee kuopan ylityksessä. Toisinansa joku herää ja pyytää päästä pois pussista tai arkusta. "kop,kop. Missä minä olen" . Jos rakastat rauhallista elämäntyyliä, uneliaisuutta, ennustettavuutta, urkumusiikkia, hiljaisuutta, mustia pukuja, valkoisia käsineitä, plankattuja kenkiä, formaldehydin tuoksua niin ryhdy ihmeessä ruumisauton kuljettajaksi. Paras kaverisi on krematorion uunimies. Kutsumusammatti jos mikä.
- Anonyymi
Sopivuus riippuu luonteesta,olen itse ajanut vuodesta 1981,fyysisesti ja henkisesti
raskasta.Vainajan noudot on normaalisti helppoja,riippuu vainajan kunnosta,pikku
lapsiin ei totu,onneksi niitä on harvoin.On myös aikataulunoutoja eli omaiset tulevat
katsomaan ja usein saattavat kappelille.Usein on myös omien vaatteiden pukeminen
varsinkin silloin kun on näyttö.Muuten puetaan vainaspaitaan ja sukkiin.Pitkät ajot on
mukavia varsinkin jos saa mennä omaan tahtiin,on myös saattueita pitemmälle
silloin ajetaan omaisen tahtiin,tauot sovitaan omaisen kanssa.Ajan nykyään itse
vain autoonkantoja kun sairastan Astmaa.Ajan kolmelle firmalle 2 kirkkonummen
hauturia käyttää ja Helsingin Hautauskuljetus,olen eläkkeellä seurakunnalta.- Anonyymi
Tarmo?!
- Anonyymi
Landella on erijuttu mut pääkallonseudulla ja stadissa Monosella riittää keikkaa...jostain kumman.. kunnan syystä hällehän ne skoude tai brankkarit soittaa ja pyytää hakee jopa junantuomat junanalle jääneet pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1105875Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453833Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4652691Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681720- 871396
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321383Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346- 771268
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1541255