Ummetus ja oireet!!!

17v poika

Hei!

Olen 17-vuotias kymppiluokkaa käyvä terveystarkastuksen- ja tarkastajan mukaan "hyväkuntoinen" ja "hoikka" terve nuori poika keskisuomesta.
Ongelmana on todella kiusallinen ja kiduttava ummetus. Ummetus on kestänyt jo melkein kolme vuotta.

Ulostan noin kerran - kaksi kertaa viikossa (yleensä ihan vähän jotain ohimenevää kakkaa). Aivan kunnolla en ole sitten aikoihin ulostanut!
Muistan kyllä vielä sen ihanan tunteen silloin pienempänä kun vatsa toimi ja suoli oli aina aivan tyhjä! Voi sitä ihanaa vapaata tunnetta silloin.
Nykyään ulostan "kunnolla" tai edes hyvin noin kerran kahdessa kuukaudessa ja tämä on minulle suoranainen kiduttus ja kärsimys!!!

Olen yötäpäivää väsynyt (kuona-aineista johtuu?) enkä jaksa tätä p*skaa enää!!! Siis mä en suorasanaisesti kykene ulostamaan!!
Lääkärissä ollaan käyty, tähystyksen yms yms ikävät jutut, mitään ei olla löydetty. Luut näkyvät rintakehässä ja yläkropasssa, mutta vatsa on tietenkin
semmonen pyöreä pallo ummetuksen takia! Myös AINA turvottaa ja AINA on ilmaa, nykyään tuntuu että se ei enään lähtis sieltä pois ollenkaan.

Kaikkien lääkärinkäyntien yms jälkeen, olen kiinnittänyt huomiota ruokavaliooni. Ruokavalioni on kuitupitoinen ja suhteellisen terveellinen, MUTTA
ruokamäärät ja ruoka-ajat vaihtelevat hyvin paljon. Myös se, että istun n 12 tuntia päivässä koneella kun ei ole kavereitakaan nykyään enkä kehtaa yksin
ulos mennä (enkä muutenkaan vatsan turvotuksen takia menis sinne) näyttäis olevan iso ongelma vatsan toiminnalle?

Onko näin? Voisiko sittenkin olla tuo liika vuosien kestänyt istuminen ja ruoka-aikojen sekä määrien suuri vaihteleminen ongelmalle ratkaisu? Auttakaa!

Hohhoijjaa mä en kykene ulostamaan. Yksi elämän perus pilareista; syö, ulosta nuku. Ja sitä mä en niinku jumankauta pysty tekee, ai että että vituttaa suoraan sanottuna!!

17

2959

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliakia?

Tekstistä päätellen ummetuksesi ja ilmavaivat ovat voimistuneet jatkuvasti. Olisiko laktoosi-intoleranssi tai keliakia syynä? Kuitupitoisuutta täysjyväviljojen lisäksi on ainakin pellavansiemenissä, jotka auttavat ummetukseen.

Liikunta nopeuttaa ruuansulatusta, samoin runsas neste (mieluiten vesi).

• eli kun tähystykset ja kaikki on tehty on varmasti selvinnyt että sinulla ei ole
      keliakii,maitoallergiaa tms.
      itselläni on ärtynyt suolisto joko se on ihan kuralla tai sit ihan ummeessa ja vatsa on kuin olisin viimeisilläni raskaana..
      verta tulee ja peräpukamia kun joutuu ponnistamaan.
      lisäätkö ruokaan esim apteekista saatavaa visiblin kuitua..lisäksi voisit kuurina käyttää laxoberon tippoja joita saa kans apteekista.
      lisäksi joskus jos tosi pahana on tungen peräruiskeen..niin saa ainaki sillä kertaa mahan tyhjäksi tai jos ei tyhjäksi niin edes vähän jotain.
      kannattaa jättää kaikki hiiva pois,vaaleat jauhot,kalja tms jotka turvottavat.toivottavasti jotain apua

• 17v poika

Kiitos viesteistä.

Kuitupitoisuus on kohdillaan mielestäni. Aamupalana on melkein aina näitä allbran kuitupitoisia ruskeita muroja näitä tällasia ja jugurttia päälle. Siihen lasi tuoremehua.

Joo, olen hommannut apteekista saatavaa Agiokur (tai jtn vastaavan nimistä) sellasta kuitu juttua, käytin säännöllisesti n. 2 viikon ajan mutta ei auttanut.

Voiko tämä todella olla näin vaikeaa ummetuksen kanssa! :(

• nurse.

kokeillut mitä kuituvalmisteita? Onko Visiblin tuttu ( hppt://www.yliopistonapteekki.fi), ei ole lääke, ei laiskista suolta.
      Liikut tosiaan liian vähän. Miten paljon juot vuorokaudessa vettä? Minimi olisi sellaiset 2 litraa.

• ed

• ed kirjoitti:

http://www.yliopistonapteekki.fi

En huomannutkaan noita viestejä tuossa välissä, sori.

juu olin suositellut vi-.siblinia jo aikasemin
        se olisi parasta sekoittaa puuroon,mehukeittoon,tai jogurttiin.
        sit jos ottaisit päivä rytmiin mukaan aluksi vaikka 2 vaikka ihan pientäkin kävelylenkkiä.
        ja pidä koneen äärel koko vesipullo/vesilasi niin sitä tulee huomaamatakin juotua

• 17v poika
        levoton123 kirjoitti:

juu olin suositellut vi-.siblinia jo aikasemin
        se olisi parasta sekoittaa puuroon,mehukeittoon,tai jogurttiin.
        sit jos ottaisit päivä rytmiin mukaan aluksi vaikka 2 vaikka ihan pientäkin kävelylenkkiä.
        ja pidä koneen äärel koko vesipullo/vesilasi niin sitä tulee huomaamatakin juotua

Kiitos paljon vinkeistä!

Aijon kokeilla.

• Silti vinkki

Mutta ainakin banaani, mustikka ja tee kovettavat mahaa. Joten älä syö niitä. Sen sijaan syö ruansulatusta auttavia juttuja, kuten luumuja ja heitä jogurttiisi pellavansiemenrouhetta. Myös lakritsi voi pehmittää mahaa! Liikunta edistää aineenvaihduntaa, joten treenaile edes kolmesti viikossa!

• Sisko49

Itse olen saanut avun Vi-Siblin rakeista ja käyttämällä Laxoberon tippoja tai kapseleita. Nämä ovat apteekista saatavia luontaistuotteita, eivätkä aiheuta riippuvuutta. Ummetuslääkkeet, joita saa reseptillä toimivat myös, mutta aiheuttavat ikävä kyllä elinaikaisen riippuvuuden. Liikunta, jos jaksaisit vaikka vain kävellä, edistää suolen toimintaa. Voimia sinulle!

• tuosta

ylettömästä, paljon nestettä vaativasta kuidunsyönnistä muuta hyötyä kuin saada laiska, hitaastitoimiva suolisto täyteen vähäravinteista massaa? Kysyppäs joltain ravintoasiantuntijalta ruoka-aineita joilla on ulostava vaikutus.
      Kokeileppas DIASPORAL jauhetta, (minulla auttaa)

• tiina vain

hei! en tiedä onko tämä enää luettavissa, mutta yritän kuitenkin. (keskustelu lienee jo vanha) olen 7 kuisena vauvana kärsinyt vakavan suolisto tulehduksen josta ikää myöten kehittyi painajainen. ummetus ja kova ripuli vaihtelivat. vapisin kauttaaltaan kun menin vessaan, kipeä ripulointi aiheutti sen. muuten en pelännyt, koska en tajunnut silloin. sitten alkoi ummetus kausi. nuorena en tiennyt miten miten sitä hoitaa, ja vanhemmat eivät ymmärtäneet. sairaistuin epilepsiaan (josta tervehdyin myöhemmin). sain kovat lääkkeet, joita söin 10 vuotta, ja ummetus oli sanoinkuvaamatonta. selvisin sairaudesta, ja lääkkeet lopettiin..tulos krooninen ummetus. olen kokeillut kaikki apteekin ns terveelliset neuvot eli hyvät laksatiivit, ei apua. syön, liikun ja juon nesteitä sekä peruskuntoni on hyvä. laihdutin yli 30 kg, lekuri sanoi johan sen jo pitäisi helpottaa...syön ed.terveellisesti, juon nesteitä ja silti olen ummella. jännitys pahentaa vain pahentaa oireita. lekurillä kävin, hän totesi että se lääkäri joka tekee peräsuolen tähdynneksen, on huono lekuri...en siis saanut lähetettä. olisin jo kuulemma kuollut, jos olisi pahanlaatuista, eli siitä se. pikkuperäruiskeilla toimitan vatsani, ei enää muut keinot tepsi. peräsuoli on tukossa ja nesteet siellä kiinni. kun vatsa toimii hoikistun upeasti, mutta olen hankkinut yhtä kokoa isommat vaatteet ummetuksen ajaksi. tätä se on. en nyt halua pilkkaamisia, kun näitä aika paljon näkyy täällä. tooivoisin vain neuvoja. täällä pilkataan aika paljon ja se on outoa. miksi kunnon ihmisen kysymykseen ei vastata todella? onko suomi 24 oikeasti sellainen linkki, että täällä haukutaan kaikenlaisia...missä on suoja tai sitä ei olekkkaan , nyt näyttää siltä..

• tiina vain

todennäköistesi et saa viestiäni, koska täällä muuttuvat puheen aiheet ovat muuta jo....kiitos suomi 24..hienoa on vaihtaa puheenaihetta, mutta jotkut alkukommentoinit eivät tuota tulosta. myös 24 päästää törkyksiä läpi, heille kai kunnia kuuluu ...mutta miten kauan. hei 24 teillä ei le viestin seurantaa, ottakaa yhteys privaty policeen..täältä neuvottiin sinne. jos haluatte sivunne säilyvän, olette aika epäinhimmillistä väkeä, huoh eli sormet haralleen..onko teitä edes olemassa, jos on poistakaa tämä viesti..aika pljon täällä on saanut lukea ns paskaa..eli te reagoi, no eiköhän viime kädessä joku muu taho hoida tämän. kiitos kun teitte haukkimispalstan, kun näitä aikaisemmin luin...voi teitä.

• Kiwensyöjä

Kokeile syödä kiiwejä yksi tai kaksi päivässä ja rypsiöljyä lusikallinen, vettä pitää muistaa juoda ja kävellä ainakin 5 km päivässä. Kokeile, ainakin minulla tepsii.

• juo vettä

JÄTÄ VILJAT

SYÖ KASVIKSIA JA HYVIÄ RASVOJA

Hyviä rasvoja:

Kala, pähkinät, siemenet, avokado, kylmäpuristetut öljyt (oliivi, pellavansiemen, camelina, rypsi, kookos). Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta).

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

• Peräkipeänä

Sennateetä joka toinen päivä. Jos ei paska lennä, ihmettelen. Ihan apteekin käsikauppalääkettä, Ei toimi jokapäiväisenä lääkkeenä. Ei sinulla ole mitään suolessa kolmen päivittäiden paskantamisen jälkeen.

• gdfgdfgdfgd

Onnittelut - ainakin pystyt tuottamaan hyvää tekstiä.

No, liikuntaa ja nesteitä eli mieluiten vettä sen kuitupitoisen ruuan lisäksi, niin kyllä se suoli lähtee toimimaan. Sitten on niitä kaikenlaisia muita suolensisällöin pehmitystapoja, kuten liotettujen luumujen nauttiminen, pellavansiemenet jne. Samoja konsteja kuin vanhuksille tarjotaan.

Mutta luulisi että nesteen määrän lisääminen ja liikunnan lisääminen auttaisi.

• Sinulla on kaksi

vaihtoehtoa:
      Etsit nuo bakteerit tuntevan lääkärin, tai noudatat noita bakteeriohjeita joita rivilääkärit eivät edes tunne!

Ummetus, kun ulostus "viipyy" yli kolme päivää, ei ole enää normaalia!
      Turhaan sinä liikaa syöt kuituja, koska ilman noita bakteereita sinulla ummetus vain pahenee!

Lue nuo mhb tekstit jotka pelastivat Nokian vesikatastrofin uhrit:
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Antibioottiripuli&Tappajabakteeri.html

ja lue tuosta eteenpäin:
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Elamaa_yllapitavat_probiootti_bakteerit&homeantibiootti.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6434
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3843
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3230
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1746
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      999
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe