Iho ongelma

Huono ihoinen

Olen 13 vuotias tyttö. Minulla on jo noin 2 vuotta ollut naamassani paljon finnejä, mustapäitä ja tälläisiä. Nyt ne ovat alkaneet häiritä ja haitata minua suunnattomasti. Kun katson peiliin alan joka kerta melkein itkeä. Minusta tuntuu, että vanhempani eivät ota ongelmaa vakavasti sanovat vain, että tuollaista se teinin elämä on ja että minullakin nuoruudessani oli noita näppyjä. Nyt minua pelottaa, että kun en saa näppyjä pois, niin niistä jää kamalat jäljet naamaani niinkuin on jo jäänyt enkä tahtoisi niitä yhtään lisää. Olen jo kaikki mahdolliset ihon puhdistus aineet kokeillut mitä tavallisista kaupoista saa ja jtn. vichyn apteekista. Auttavat vähän, mutta ei finnit kokonaan lähde. Tahtoisin käydä ihotautilääkärillä, koska ei kellään luokkalaisillani tai muilla ikäisilläni tai vanhemmillakaan ole tälläistä naamaa.

Maksaisikohan mahdollisesti paljon jos saisin vanhempani taivuteltua?
Miten saisin taivuteltua?
Onko samanlaista ongelmaa kellään ja onko löytynyt ratkaisu?
Onko kannattavaa?

Ja kaikki muu tieto on tarpeen!
Alan jo melkein itkeä kirjoittaessani tätä ja kun ajattelen ongelmaa. Kiitos suunnattomasti kaikille jotka viitsivät vastata.:)

6

277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maddy

Hei pikkuinen

Älä itke, voit varata ajan terveysasemalle (en tiedä missä asut, mutta kai sielläkin joku terveysasema on (siis kunnan, ei yksityinen) tai voit pyytää äitiäsi varaamaan ajan. Itselläni on ikäisesi tytär,joka kärsii samasta ongelmasta. Käytiin lääkärissä, siis ihan yleislääkärillä (ei tarvise olla ihotauti lääkäri) joka määräsi antibiootti kuurin kuukaudeksi ja on auttanut. Voisit ainakin kokeilla ja lääkäri kyllä ottaa ongelmasi vakavasti eikä vähättele. Juo paljon vettä se puhdistaa ihoa sisältä päin, käytä vain apteekkituotteita, kysy rohkeasti apteekissakin neuvoja. Tavallaan vanhempasi ovat oikeassa, se kuuluu tuohon ikään, mutta usein akne vaatii antibiootit, koska ihon alla on tulehdus.

• dgg

ite oon 15 ja ollu ne jo 4 vuotta, ja ihotautilääkäriin elokuussa... vittu miten turha tälläne iho.

• x-aknenassu

Itse myös kamppaillut aknen kanssa aikanaan, teininä oli lähinnä mustapäitä ja pikkufinnejä, kunnolla akne alkoi vasta 20 täytettyäni. Nyt olen 26 ja finnejä ei enää juurikaan tule, muuta iho-ongelmaa kyllä on hoh..muttei siitä nyt enempää:)
      Koska olet noin nuori, luulisin että ongelmasi menee ohi kun suurin hormonipyöritys jää taakse. Pikkusiskollani oli aknea 14-16 vuotiaana jonkin verran, mutta nyt hänellä oikein hyväkuntoinen iho (on 19v.).
      Antibiootit auttaa ja hyvä kokeilla jos finnit on oikein tulehtuneita, mutta itselläni antibioottikuurin jälkeen akne vain sitten rauhoituttuaan uusi pahempana. Kokeilin sitten vahvaa a-vitamiinijohdannaislääkettä (unohdin sen nimen nyt), ja auttoi todella hyvin, mutta oli myös todella vahva lääke eikä kannata ensimmäisenä kokeilla. Tämänkin kuurin jälkeen iho taas pikkuhiljaa alkoi rasvottua, ja sitten taas finnejä, joten tuntui hieman turhalta hommalta. Ja kallista on. Mutta pahimmassa vaiheessa toki kannattaa koittaa hoitoja, ainakin ne rauhoittavat sillä hetkellä olevat finnit niin ettei niistä jää mahdollisia arpia. Myös e-pillerit rauhoittavat ihoa, mutten suosittele aloittamaan niitä kovin nuorena pelkästään ihon takia. Tavallinen lääkäri voi myös määrätä jotain aknenhoitovoiteita, jotka voivat auttaa hyvinkin.
      Suosittelen että koitat hoitaa ihoa mahdollisimman hellävaraisesti, esim jopa herkän ihon tuotteilla. Liian kuorivat puhdistustuotteet tai todella supistavat (alkoholipitoiset) kasvovedet vain saavat ihon pidemmän päälle puolustautumaan niin että se tuottaa rasvaa entistä enemmän. Kannattaa valita joku hellävarainen puhdistusgeeli tai herkän epäpuhtaan ihon saippuaton pesupala, ja joku rauhoittava kasvovesi. Voiteeksi esim akneiholle sopiva perusvoide (esim humektan) tai vaikka luonnollinen aloeverageeli. Liikaa kuorimista kannattaa välttää, kuori kerran viikossa jos iho tuntuu tukkeutuvan. Puhdistavat savinaamiot myös imevät liikaa rasvaa huokosista ja välillä joku rauhoittava kosteuttava naamio voi tehdä hyvää. Kannatta muistaa että finnit tai mustapäät ei tosiaankaan pesemällä lähde, ja kysehän on sisäisesti aiheutuvasta ongelmasta, eli hormonit ja perintötekijäthän siihen vaikuttaa. Ulkoisella ihonhoidolla voidaan auttaa vähän ihoa pysymään kunnossa. Ruokavalio ei kovin paljon vaikuta, mutta kannattaa silti vältää sokeria ja lisäaineitä sekä kahvia jne, ja syödä paljon hedelmiä ja vihanneksia sekä kuituja (täysjyväviljaa) ja hyviä rasvoja. Ja muistaa ulkoilla ja harrastaa liikuntaa. Tiedän miltä tuntuu kun iho on huonossa kunnossa ja miten se masentaa. Kannattaa myös katsoa joku hyvä meikkivoide tai -puuteri, kokeile esim jotain mineraalimeikkipuuteria mikä sopisi herkälle iholle ja ei tuki ihohuokosia. Olo on paljon parempi kun iho näyttää edes vähän normaalimmalta:) Kannattaa vain tosiaan katsoa sellainen meikki mikä ei tuki huokosia ja siten aiheuta lisää finnejä.
      Tulipa nyt tekstiä, voimia sulle ihon kanssa!

• zazige

Edellä tuli jo aika hyvää neuvoa,tosin myös e-pillerit voisivat auttaa...ja HTH kosteusvoiteena.

Ja että ne sun vanhemmat ottaisivat sut tosissaan,sano niille,että voisitteko tulla tänne olohuoneeseen istumaan,minulla on teille itseäni koskevaa asiaa ja sitten pidät niille kunnon palopuheen,kerrot,miten paljon ihosi ahdistaa sinua ja sano,että te olette mun vanhempia ja haluan luottaa siihen,että te autatte mua tämän asian kanssa,vaikka sitten maksamalla sun ihotautilääkärillesi ja siihen päälle kosmetologi käyntejä muutama,että opit hoitamaan ihoasi ja lääkäri taas auttaa sen sisäisen hoidon kanssa.Kyllä ehdottomasti asia kuuluu sun vanhempienkin vastuulle-eivätkä he saa sua jättää pulaan!!

• ÅÅna

Minulla on aivan samanlainen iho-ongelma, olen kylläkin sinua vanhempi (21v.), mutta iällä ei näytä niin väliä olevan. En itse pitäisi akne -ongelmaa pelkästään nuorten ongelmana, tuttavallanikin (35v.) puhkesi aikuisiän akne yllättäen raskauden jälkeen.

Minulla taas iho meni huonoon kuntoon lopetettuani e-pillerit. Naama on pieniä näppyjä täynnä ja välillä tulee isojakin patteja. Myös kaulalla, hartioilla ja selässä. Olo on todella epämukava ja kyllähän se alkaa jo masentaa, että muutamat itkutkin itketty on. Minulla on apteekista ACON puhdistusianeet epäpuhtaalle iholle, mutta ajattelin tänään mennä ostamaan jotain toista, sillä minusta tuntuu että koko aine vain pahentaa tilannetta.

Minulla oli muutama viikko sitten antibioottikuuri erääseen tulehdukseen ja tietysti se samalla auttoi myös ihoani. Mutta voi luoja kun kuuri loppui! Näppyjä ilmestyi kuin sieniä sateella.

On kyllä todella kurjaa tämmöinen :( En haluaisi mitään antibiootteja hakea, koska jos se tilanne vain pahenee aina kun lääkkeet loppuu niin sehän on vain yhtä oravanpyörää.

Nyt kesähelteillä ihoni on pahentunut, pakko yrittää olla meikittä päivät, sillä mikään meikki ei kestä tällaista rasvaista naamaa. Koko kesäni on mennyt pilalle tämän takia, tuntuu että pitäisi huppu päässä kulkea ihmisten ilmoilla.

• liikatestosteroni

Älä anna ihosi sua lannistaa!!Me suomalaiset mietimme liikaa,mitä toinen ajattelee,mutta ajatteleppa itse>et sinäkään ajattele varmaan kokoajan,että millainen henkilö vastaasi tulee!!
        Acne on juurikin mies hormooni testosteronin ansiota,joten siksi usein E-pillerit auttavat,kurjaa tietenkin syödä niitä kokoajan,mutta onhan muitakin kroonisia vaivoja,joihin tarvitaan jokapäiväinen lääkitys.
        Acnen hoidossa ei tulisi käyttää liian voimakkaita aineita,eli moni on varmaan pihalla,miten acnea hoitaa...Itsellänikin oli acnea,eikä se tyystin ole hävinnyt ikääntyessäkään.
        Itse kartan eläinrasvoja ja hoidan ihoa neutraalein tuottein...
        Itse häpeän maidonvalkeaa ihoani,eikä itseruskettavat saa ihoa tasaisen ruskeaksi ja alkaapa vielä härskiintyä iholla näin lämpimällä-eli kaikilla meillä on häpeämme!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5233
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      39
      1764
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe