Olen pohtinut jo vuosikausia hammasrautojen hankkimista ylaetuhampaisiin. Perusteena on lahinna kosmeettinen haitta mutta myos epamukavuuden ja ahtauden tunne hampaissa. Haluaisin oikoa kaksi hammasta mutta mietin, etta olisiko niita mahdollista poistaa ja korvata implanteilla? Vai pitaisiko aloittaa pitka-aikainen oikomishoito? Ja ihmisten kokemuksia oikomishoidosta luettuani implantit vaikuttaisivat suotuisammalta vaihtoehdolta. Siispa: Suoritetaanko implanttien laittoa kosmeettisen haitan takia mikali hampaat ovat muuten terveet?
Implantti vai oikomishoito?
7
553
Vastaukset
- implanttihoito
No ei todellakaan kannata poistaa vain siksi, että ovat vinossa. Tuskin helpolla edes löytyy hammaslääkäriä joka suostuu poistamaan ehjät etuhampaat vain kosmeettisen haitan takia. Meinasitko sitten olla ilman niitä etuhampaita sen aikaa, kun poistokuopat paranevat ja sen perään implanttiruuvien laiton jälkeen on 3-6 kk paranemisaika ennen, kun voidaan kruunuja (hampaita) ruveta tekemään ruvien päälle. Toki useimmiten on mahdollista tehdä jokin väliaikainen ratkaisu, että ei tarvitse ihan kokonaan olla ilman hampaita. 6-9kk (joskus enemmänkin) on pitkä aika ilman etuhampaita.
Implanttihoito ei myöskään ole mikään kivuton ja riskitön. Leikkauksessa voi mennä jotain pieleen jos on huono lääkäri leikkamassa. Hampaan poistotkaan eivät aina ole niin helppoja ja yksinkertaisia ja jälkikipuja voi olla joskus pitkäänkin. Implantti leikkauksen aikana ei kipua yleensä ole hyvien puudutteiden ansiosta, mutta jälkikipuja voi olla.- Hammaspeikko86
Tuo on kylla ihan totta etta olisi pitka aika olla ilman etuhampaita vaikka se olisikin vain siihen asti etta poistokuopat paranevat. Elikkas eipa taida olla nopeaa ratkaisua ongelmaan ja kaikkiin hoitoihin sisaltyy omat riskinsa. Nyt aikuisialla telaketjut eivat hirveasti houkuttele mutta jos muuta vaihtoehtoa ei ole niin pitaa kuitenkin harkita. Mutta sitakaan kun ei tieda jos ottaa hammasraudat etta toimiiko ne oikeesti vai meneeko vain pahempaan suuntaan jos hammaslaakari mohlii... Tai jos hampaat joka tapauksessa palautuu ennalleen vuosien paasta yhta vinoiksi kuin ennen hoitoa. Olisi kuitenkin ihana saada kaunis hammasrivisto...
- asfasdf
Hammaspeikko86 kirjoitti:
Tuo on kylla ihan totta etta olisi pitka aika olla ilman etuhampaita vaikka se olisikin vain siihen asti etta poistokuopat paranevat. Elikkas eipa taida olla nopeaa ratkaisua ongelmaan ja kaikkiin hoitoihin sisaltyy omat riskinsa. Nyt aikuisialla telaketjut eivat hirveasti houkuttele mutta jos muuta vaihtoehtoa ei ole niin pitaa kuitenkin harkita. Mutta sitakaan kun ei tieda jos ottaa hammasraudat etta toimiiko ne oikeesti vai meneeko vain pahempaan suuntaan jos hammaslaakari mohlii... Tai jos hampaat joka tapauksessa palautuu ennalleen vuosien paasta yhta vinoiksi kuin ennen hoitoa. Olisi kuitenkin ihana saada kaunis hammasrivisto...
Aloitin oikomishoidon näin vanhemalla iällä eikä alkuunkaan harmita, sillä rautoihin tottuu hyvin pian.
Kun hampaat on oiottu takapuolelle laitetaan retentiokaari, joka pitää oikomistuloksen haluttuna. - Hammaspeikko86
asfasdf kirjoitti:
Aloitin oikomishoidon näin vanhemalla iällä eikä alkuunkaan harmita, sillä rautoihin tottuu hyvin pian.
Kun hampaat on oiottu takapuolelle laitetaan retentiokaari, joka pitää oikomistuloksen haluttuna.Onpa kiva kuulla etta olet rautoihin tyytyvainen. Toimiiko retentaatiokaari myos ylaetuhampaissa?
- :0)
Itsellä oli kolme etuhammasta vinossa / osittain päällekkäin ja laitettiin kuoret muutama vuosi sitten posliinista. Olen erittäin tyytyväinen! Nyt on suorat hampaat =)
- Hammaspeikko86
Miten paljon posliinikuorilla on mahdollista saada hampaat nayttamaan suorilta? Laitetaanko se kuori siis ihan vaan hampaiden paalle, jotta ne nayttaisivat suorilta mutta varsinaista oikomista siina ei tapahdu?
- laminaatit
Hammaspeikko86 kirjoitti:
Miten paljon posliinikuorilla on mahdollista saada hampaat nayttamaan suorilta? Laitetaanko se kuori siis ihan vaan hampaiden paalle, jotta ne nayttaisivat suorilta mutta varsinaista oikomista siina ei tapahdu?
Tuolla on jotain tietoa, http://keskustelu.suomi24.fi/node/9178309 Tosin minulla hampaat on melko suorassa. Minulla on toisenlaiset syyt laminaattien harkitsemiseen.
Perinteisillä laminaateilla pystyy varmasti vähän vinommatkin hampaat "suoristamaan" tai kruunuilla ainakin, mutta se on sitten toinen asia, että kannattaako omia ehjiä hampaita "pilata" tuon takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760