Kuinka löytää ukki?

Tohmiksentyttö

Haluaisin löytää ukkini, jota en ole koskaan nähnyt ja hänestä tiedän vain nimen ja syntymäkunnan. Soitin kyseisen kunnan seurakuntaan ja sanoivat, ettei ala sellaisilla tiedoilla ketään etsimään. Olen hakenut ihan numerotiedusteluista yms. paikoista, mutta en löydä häntä. Kuollutkaan ei voi olla, sillä tieto olisi meille tullut, sillä hän on isäni tunnustanut aikoinaan ja maksanut elatusapuja. Mutta koska tämä on todella arkapaikka mummolleni, en häneltä suoraan sanottuna uskalla kysellä mitään, vaan haluan aivan omassa rauhassa ukkiani etsiä. Haluaisin myös löytää sen puolen sukua olevat tätini, setäni ja serkkuni. Joten jos joku teistä on löytänyt kadotetun sukulaisensa, niin vinkit otan kiitollisena vastaan!

17

4811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23eqs

      Sano että teet sukututkimusta, pitäisi saada tiedot. Soita ensi alkuun osoitepalveluun 060001000. Jos on salainen osoite sit ei ehkä löydy. Sitten soittaisin maistraattiin ja sanot että teet sukututkimusta, mulle ainakin kertoi puhelimessa erään kaukaisen sukulaisen osoitteen tms. Voi hän olla kuollutkin. Hänen läheiset eivät vaan ole ilmottaneet. Katso facebookista samalla sukunimellä olevat ihmiset samasta kaupungista ja ala kysellä. Ja Googleta nimi.

      • Mie vain

        anneta mitään tietoja, jos asianomainen on tietojensa luovuttamisen kieltänyt. Minä olen tehnyt niin, ja laittanut siihen lomakkeeseen vielä kruksin siihen sukututkimuskohtaankin. Eli tietojani ei saa mistään. Jos ukkisi olisi halunnut olla sinuun yhteydessä, olisi hän kyllä itse löytänyt sinut.


    • vpex

      Tiedustele seurakuntien keskusrekisteristä,sieltä saat tietoa.

    • jks234
    • The_Evil_Of_Silence

      Yritä sitten kokeilla ja liittyä Maikkarin Kadonneet-ohjelmalla!

      • Tohmiksentyttö

        Mä soitin maistraattiin yms muihin paikkoihin, mitään tietoja ei mun omilla, eikä isäni tiedoilla siitä ukista ollu. Eli ei oo isyyttään tunnustanut, vaikka niin ollaan luultu, mummo nähtävästi kaunistellu tosiasioita.

        Oon miettiny senkin vaihtoehdon, etteivät halua tuntea mua, mutta ajattelin sen riskin ottaa, että ovi läsähtää naamalle. Tiedän sitten itse tehneeni asian eteen jotakin, eikä myöhemmin kaduta.

        Ja selvisi, että paikkakunnalla jolla ukkini on syntynyt, on ollut suurinpiirtein samaa ikäluokkaa oleva saman niminen mies, joka on kuollut 2007, voi olla hän aivan hyvinkin. Nyt tulikin seuraava probleema, että miten saan ne tädit ja sedät selville ! HUH. Mutta kuhan nyt tässä keräilen rohkeutta kysyä mummolta asiasta, että saisin enemmän ukkini tietoja pääsen asiassa varmasti eteenpäin.

        The_Evil_Of_Silence: Mä katoin tiedot siitä kadonneet ohjelmasta jo aikaa päiviä sitten, mutta pitäs olla ulkomaille kadonnu henkilö. Mutta voinhan mä toki sanoa, etten tiedä vaikka oliskin kaukomaille kadonnu.


      • Tohmiksentyttö
        Tohmiksentyttö kirjoitti:

        Mä soitin maistraattiin yms muihin paikkoihin, mitään tietoja ei mun omilla, eikä isäni tiedoilla siitä ukista ollu. Eli ei oo isyyttään tunnustanut, vaikka niin ollaan luultu, mummo nähtävästi kaunistellu tosiasioita.

        Oon miettiny senkin vaihtoehdon, etteivät halua tuntea mua, mutta ajattelin sen riskin ottaa, että ovi läsähtää naamalle. Tiedän sitten itse tehneeni asian eteen jotakin, eikä myöhemmin kaduta.

        Ja selvisi, että paikkakunnalla jolla ukkini on syntynyt, on ollut suurinpiirtein samaa ikäluokkaa oleva saman niminen mies, joka on kuollut 2007, voi olla hän aivan hyvinkin. Nyt tulikin seuraava probleema, että miten saan ne tädit ja sedät selville ! HUH. Mutta kuhan nyt tässä keräilen rohkeutta kysyä mummolta asiasta, että saisin enemmän ukkini tietoja pääsen asiassa varmasti eteenpäin.

        The_Evil_Of_Silence: Mä katoin tiedot siitä kadonneet ohjelmasta jo aikaa päiviä sitten, mutta pitäs olla ulkomaille kadonnu henkilö. Mutta voinhan mä toki sanoa, etten tiedä vaikka oliskin kaukomaille kadonnu.

        Ja kiitos teille suuresti!:)


      • multakin ukki kadonn
        Tohmiksentyttö kirjoitti:

        Ja kiitos teille suuresti!:)

        Voisitko tarkistaa löytyisikö lehdistä kuolinilmoitusta ja ketkä suree.Saisit selville onko 2007 kuollut henkilö ukkisi.Siis,minun ukkini on kanssa kadoksissa,tosin jo kuollut.Olisin halunnut tietää sukulaisistani,mutta äitini ei halua antaa tietoja isästään.Oikeesti ihmettelen mitä outoa siinä on,kun haluan tietää omaisistani?Äitini on itsekäs.Vanha,vie tiedon hautaan :(


      • Senjuskka
        Tohmiksentyttö kirjoitti:

        Mä soitin maistraattiin yms muihin paikkoihin, mitään tietoja ei mun omilla, eikä isäni tiedoilla siitä ukista ollu. Eli ei oo isyyttään tunnustanut, vaikka niin ollaan luultu, mummo nähtävästi kaunistellu tosiasioita.

        Oon miettiny senkin vaihtoehdon, etteivät halua tuntea mua, mutta ajattelin sen riskin ottaa, että ovi läsähtää naamalle. Tiedän sitten itse tehneeni asian eteen jotakin, eikä myöhemmin kaduta.

        Ja selvisi, että paikkakunnalla jolla ukkini on syntynyt, on ollut suurinpiirtein samaa ikäluokkaa oleva saman niminen mies, joka on kuollut 2007, voi olla hän aivan hyvinkin. Nyt tulikin seuraava probleema, että miten saan ne tädit ja sedät selville ! HUH. Mutta kuhan nyt tässä keräilen rohkeutta kysyä mummolta asiasta, että saisin enemmän ukkini tietoja pääsen asiassa varmasti eteenpäin.

        The_Evil_Of_Silence: Mä katoin tiedot siitä kadonneet ohjelmasta jo aikaa päiviä sitten, mutta pitäs olla ulkomaille kadonnu henkilö. Mutta voinhan mä toki sanoa, etten tiedä vaikka oliskin kaukomaille kadonnu.

        jos kävisit kyseisessä kunnassa, ja hautuumaalla? Etsimässä hautakiven ja ottamassa siitä tiedot ylös (myös mahdollisten muiden kivessä olevien henkilöiden). Ja voisit koittaa tavata samalla jonkun samaa sukunimeä kantavan (jos ei ole kovin yleinen nimi), ja tiedustella tunsiko hän tämän nimistä henkilöä (ukkisi nimi) ja näytä kuvaa, jos on. Voit ehkä kertoa olevasi Kadonneet-ohjelmasta ja tekeväsi ennakkoselvitystä mahdollista ohjelmaa varten? Jos löytyy kuolinilmoitus, siitä ehkä löytyy vinkkiä myös (esim laitos, jossa kuoli). Oletko kokeillut suomi24.fi-keskustelupalstan kyseisen kunnan palstaa? Ehkei sinne kannata ihan suoraan kertoa kaikkea, mutta voit ehkä kertoa tekeväsi sukututkimusta ja etsiväsi kaukaisia sukulaisia joiden sukunimi on X.


      • kai ajattelit tämän
        Tohmiksentyttö kirjoitti:

        Mä soitin maistraattiin yms muihin paikkoihin, mitään tietoja ei mun omilla, eikä isäni tiedoilla siitä ukista ollu. Eli ei oo isyyttään tunnustanut, vaikka niin ollaan luultu, mummo nähtävästi kaunistellu tosiasioita.

        Oon miettiny senkin vaihtoehdon, etteivät halua tuntea mua, mutta ajattelin sen riskin ottaa, että ovi läsähtää naamalle. Tiedän sitten itse tehneeni asian eteen jotakin, eikä myöhemmin kaduta.

        Ja selvisi, että paikkakunnalla jolla ukkini on syntynyt, on ollut suurinpiirtein samaa ikäluokkaa oleva saman niminen mies, joka on kuollut 2007, voi olla hän aivan hyvinkin. Nyt tulikin seuraava probleema, että miten saan ne tädit ja sedät selville ! HUH. Mutta kuhan nyt tässä keräilen rohkeutta kysyä mummolta asiasta, että saisin enemmän ukkini tietoja pääsen asiassa varmasti eteenpäin.

        The_Evil_Of_Silence: Mä katoin tiedot siitä kadonneet ohjelmasta jo aikaa päiviä sitten, mutta pitäs olla ulkomaille kadonnu henkilö. Mutta voinhan mä toki sanoa, etten tiedä vaikka oliskin kaukomaille kadonnu.

        Jos mummo on lasketellu lööperiä isyyden tunnustamisesta ja elatusmaksuista, niin kannattaako sitä loppuosaakaan uskoa? Onko isäsi isä lainkaan se mies jota olette ukkina pitäneet?


      • Magister Magia
        Tohmiksentyttö kirjoitti:

        Mä soitin maistraattiin yms muihin paikkoihin, mitään tietoja ei mun omilla, eikä isäni tiedoilla siitä ukista ollu. Eli ei oo isyyttään tunnustanut, vaikka niin ollaan luultu, mummo nähtävästi kaunistellu tosiasioita.

        Oon miettiny senkin vaihtoehdon, etteivät halua tuntea mua, mutta ajattelin sen riskin ottaa, että ovi läsähtää naamalle. Tiedän sitten itse tehneeni asian eteen jotakin, eikä myöhemmin kaduta.

        Ja selvisi, että paikkakunnalla jolla ukkini on syntynyt, on ollut suurinpiirtein samaa ikäluokkaa oleva saman niminen mies, joka on kuollut 2007, voi olla hän aivan hyvinkin. Nyt tulikin seuraava probleema, että miten saan ne tädit ja sedät selville ! HUH. Mutta kuhan nyt tässä keräilen rohkeutta kysyä mummolta asiasta, että saisin enemmän ukkini tietoja pääsen asiassa varmasti eteenpäin.

        The_Evil_Of_Silence: Mä katoin tiedot siitä kadonneet ohjelmasta jo aikaa päiviä sitten, mutta pitäs olla ulkomaille kadonnu henkilö. Mutta voinhan mä toki sanoa, etten tiedä vaikka oliskin kaukomaille kadonnu.

        Jos tiedät kunnan ja nimen, voit soittaa paikalliseen kirkkoherranvirastoon ja tilata henkilöstä virkatodistuksen. Virkatodistuksen käyttötarkoitus pitää ilmoittaa tilattaessa. Voit sanoa käyttötarkoitukseksi sukututkimuksen. Muista pyytää myös tiedot vanhemmista ja mahdollisista sisaruksista virkatodistukselle. Sitten kun saat virkatodistuksen, selviää siitä, mihin sisarukset ovat muuttaneet. Siltä pohjalta voit tilata virkatodistuksen siitä seurakunnasta, johon sisarukset ovat muuttaneet. Seurakunnan sijaan voit tilata virkatodistuksen maistraatista. Maistraateilla on nettisivuillaan mahdollisuus tilata virkatodistus sähköisesti, niin et joudu puhelimessa änkyttämään tilatessasi virkatodistusta. http://www.maistraatit.fi


    • Osaaikaetsivä

      rikosilmoitus siittä, sanot että käytti sua hyväkseen , kun olit pieni, niin polliisi tuo tämän "pedofiilin" sun luo...

    • Matti Viikate
    • w.c.fields

      Voisit kokeilla isäsi syntymäkunnasta isäsi virkatodistusta sukututkimusta varten, niin voivat selvittää hieman enemmänkin sukulaisiasi joita et ole tavannut, tai joista et ole tietoinen. On yleensä selvitetty minne on muuttanut seurakunnasta ja syntynävuodet ym.

    • Näin on näppylät

      Laki lapsen elatuksesta ei etsinyt lapselle isää vaan elatusvelvollista. Siksi ei isyyttäkään vahvistettu. Laki muuttui kai joskus 1980-luvun alussa mutta kai mummosi oli jo silloin äitisi tehnyt. Jos sen jälkeen ei ole kukaan isyyden vahvistamista vaatinut ei lain mukaan myöskään sukulaisuussuhdetta ole syntynyt. Siksi voi ukkisi olla kuollutkin ilman että mitään olisi teille ilmoitettu, ettehän ole lain mukaan perillisiäkään...

      Lopeta turha etsiminen, ole iloinen että äitisi sai naimalla elämän joka sinutkin mahdollisti. Ns. ukkisi nyt vaan sattui joskus ihastumaan mummoosi, eiks tää jo riitä ;)

      • sukututkija, harr.

        Monen vastahankaisen mummon vaiteliaisuuden takana on hyvinkin vaikeita asioita. Esim. minä en tiedä ukkiani. Kun olen tehnyt sukututkimusta, olen törmännyt mummini valehteluun. Hänellä on varmasti ollut syynsä. Isoisän nimi on voinut olla mikä tahansa. Ehkä mummisi ei edes tiedä nimeä. Semmoiseenkin olen törmännyt. Yksi sukulainen eli keski-ikään asti luulossa, että hänen isänsä olisi tunnustanut hänet. Tarkemmassa syynissä osoittautui, ettei ollut.
        Aika moni kehottaa tiedonhankinnassa epärehellisyyteen. Miksihän? Monilta olet saanut kyllä hyviäkin neuvoja. Niin muuten: Monesta kirkon rekisteristä et saa tietoja. Tiedoilla on oma ns. suoja-aikansa. Ja vetoaminen sukuselvityksen tekoon ei yleensä tuota tulosta: seurakunnilla ei ole työntekijöitä/ varaa sukuselvittelijöille. Kyseessä pitäisi olla jokin pätevä juridinen tms. syy, esim. perinnönjaon toteutuminen.

        Mutta mm. vanhoista rippikirjoista löytää usein sukulaisia. Jos tiedät isoisän syntymäajan ja paikan, tiedät jo paljon. Siis mikäli tiedot ovat oikeita. Joku antoikin hyviä neuvoja pitäjään tutustumisesta ja hautausmaista. Sukuselvitys on työlästä, jos sen tekee itse ja on tottumaton.
        Jos asia on tosi tärkeä, voit maksaa jollekin "salapoliisille". Niitä on Suomessa.
        Miksi muuten haet isoisääsi, todella?


    • toinen ukiton

      Minä suosittelisin kuitenkin kääntymään varovasti mummon puoleen, jos suostuisi kertomaan sinulle, kun et painosta etkä syytä mistään. Kun kirkonkirjoja tutkii, on noita aviottomia lapsia ollut ennen vaikka millä mitalla ja monet aviossa syntyneistäkin on syntyneet vain muutaman kuukauden häiden jälkeen ns. paremmissakin perheissä... Kysele vanhoista asioista mummolta muutenkin ja laajemmin, missä hän on asunut, mitä työtä tehnyt, mitä harrastanut jne. niin pääset ehkä pikku hiljaa perille tähän varsinaiseen asiaasikin. Kirjoittele ylös tietoja tai ota haastatteluja nauhalle, ovat arvokasta tietoa sitten, kun häntä ei enää ole ja ei yksityiskohtia jälkikäteen muista kunnolla, vaikka nyt tuntuisi päivänselviltä jutuilta. Oman mummon ääntä ja tarinoita on myös mukava kuunnella sitten, kun hänestä aika on jättänyt eli nauhoitusta tai videopätkää kannattaa ottaa.

      Itsellä on ollut sama tilanne, että ukki oli kateissa ja aviottoman lapsen mummoni synnyttänyt, mutta kun kerran juttelin mummoni kanssa asiasta kunnolla, ei minulla ole sen jälkeen ollut tarvetta etsiä ukkia tai sen puolen sukulaisia enempää. Tiedossa olevat sukulaiset ovat riittäneet ja mummon tarina (oli totta tai ei) asiasta. Joka tapauksessa onni, että he ovat kohdanneet, koska muuten sinuakaan ei olisi tässä maailmassa!

      Onnea keskusteluihin!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe