Laadukas matkailuauto - mikä merkki ?

11/2010

Aikeissa on ostaa loppuvuodesta max. 3 vuotta vanha matkailuauto mallia alkovi, ehkä (makuupaikat 6-7 hengelle).

Merkkejähän on paljon, mutta mitä merkkejä voi pitää ns. laatuautona. Eura-Mobil ja Bürstner tulee nyt ensiksi mieleen.... vai olenko väärässä ?. Tarkoitan sitä ettei auto mätäne kovin helposti, varustelu on toimivaa ja säilyy ehjänä, hirveästi ei tarvitse korjailla jne. Hinta ei ole ykkösasia vaan nimenomaan laatu.

Vai onko kaikilla merkeillä omat vikansa, mutta toiset vaan maksaa enemmän ?.

Autolla on tarkoitus ajella pääosin sulan maan aikaa, mutta mahdollisesti talvellakin vähäisiä määriä.

Mitä voitte suositella ?.

41

23296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Audi 100
    • 11/2010

      Noista ed. ei oikein mikään vastannut speksejä... sanotaan nyt näin ettei yli 45 k€,n autoja.

      • Hörhölä

      • fffddda
        Hörhölä kirjoitti:

        45000 € ei laatuautoa saa. Eniten myydyt B-kortilla ajettavat nykyautot ovat yleensä korkeintaan 4:lle hengelle rekisteröityjä. Auton on oltava iso ja kantavuutta tarpeeksi, jotta sinne saisi 6 ihmiselle vuoteet, ja heidän kaikki varusteensa mukana kulkemaan. Yli 3500 kg:n kokonaismassalla olevan auton kuljettajalta vaaditaan C-ajokortti.

        http://www.carthago.com/de/modelle.html?no_cache=1
        http://www.best-caravan.fi/img/mallistot/concorde/esite.pdf

        Miten määrittelet laatuauton? Huomattavasti enemmän vastinetta saat tuossa hintaluokassa kuin maksamalla 20tonnia enemmän.


    • Tarpeesi !

      Byrressä on yleensä aika pieni tavaratila, jos haet 6-7 henk. autoa romuakin on varmaan aikapaljon mukana,
      ja miten dinetestä väsätään makuupaikat jne...

    • SUURESTI PETTYNYT

      TERVEHDYS KOMMENTOITAVAKSI !
      HANKIMME NS. LAATUAUTON ISON INTEGROIDUN MALLIN VAJAA VUOSI SITTEN.
      HETI ALUSTA LÄHTIEN PIENET VIAT JA VAIVAT OLIVAT HARMINA.
      SEURAAVASSA MARINALISTANI VALMISTAJILLE.
      -AUTON OVIEN PITÄÄ MENNÄ KIINNI MYÖS KALTEVALLE PINNALLE PYSÄKÖITÄESSÄ
      -KALUSTEIDEN OVIEN SARANAT OIKEILLA KIINNITYSTIUKKUUKSILLA EIKÄ "KORKKAAMALLA" KUTEN MEILLÄ
      -KALUSTEIDEN RIPUSTUSOSIEN PITÄÄ KESTÄÄ KALUSTEIDEN PAINO EIKÄ RIKKOUTUA NORMAALISSA KÄYTÖSSÄ
      -SÄHKÖASENNUKSET LAADULTAAN VAATIMUKSIA VASTAAVAT
      -ALUSTAN KITTAUKSET AMMATTITAITOISESTI EIKÄ JALOIN SOTKETTUINA KUTEN MEILLÄ
      -ALUSTAN POHJALEVYT KAIKKI EDES JOLLAIN LAILLA KORROOSIOTA KESTÄVÄT EIKÄ VANERILEVYÄ
      KUTEN MEILLÄ
      LUOJAN LYKKY SAIMME AUTOMME MYYTYÄ JA TOTEANKIN VAIN ETTEMME KOSKAAN TULE HANKKIMAAN
      MATKAILUAUTOA TAI VAUNUA-
      -

      • Lipevät

        Olin eräässätehtaassa työssä 25v.Laaduntekijöitä harvassa "sähläreitä"liikaa koulutuksestariippumatta.Omaan napaantuijjottajia liikaa.Kunnon ja asiallinenvalvonta hakusessa.Yritys ei ollut autotehdas,mutta hyvinkintutun asiankohtasin.Sutta ja sekudaa tuli ja paljon tuottajia ei löytynyt lipevästi osasi luistaa vastuusta.Parempaan ei nykyaikapysty.


    • Mitä laatua on?

      Ei sitä voi sanoa yhdelläsanalla, onko auto laadukas vai ei. Eri henkilöille eri laadun osatekijät merkitsevä aivan toista kuin toiselle käyttäjälle. Jollekin laatua on jalopuukoristeet kojelaudassa. Toiselle taas esimerkiksi yksinkertianen laitteiden hallinta, joku voi asettaa tärkeäksi laatutekijäksi ulkonäöen, joka taas toisille ei ole minkään arvoinen arvoinen.

      • jigikaava

        ja modernimpi, sitä huonommin kestävä.
        Se on kumma kun noita autovanhuksia näkee tiellä paljon vielä nykyään. Enne taisi laatu olla eri tasoa työssä.


      • pody
        jigikaava kirjoitti:

        ja modernimpi, sitä huonommin kestävä.
        Se on kumma kun noita autovanhuksia näkee tiellä paljon vielä nykyään. Enne taisi laatu olla eri tasoa työssä.

        Olemme itse ajelleet nyt kohta 2-vuotta 2.8 idTD pohjaisella fiatilla jonka päällä on Knausin 685 HL alkoviomallin koppa. Mitään suurempia murheita ei näiden 25000 km.n jälkeen ole ollut. Ensimmäinen
        vastaan tullut varsinainen vika oli asunto-osan laturin toiminnan lakkaaminen. Varsinainen virran jakaminen
        joka tuohon laitteeseen on ympätty mukaan pelaa hyvin. Soittelin maahantuojan kanssa, ja sanoivat uuden
        laitteen maksavan noin 1500 € . Kertoivat että asia yleensä korjataan korvaamalla rikkoutunut laturi erillisellä laitteella. ovat kuulemma korjanneet vaihtelevalla menestyksellä särkyneitä. Laturiksi kelpaa mikä
        tahansa esim. hidas akkukäyttöisen koneen laturi kunhan lataus kapasiteetti on vähintään 10% akkujen yhteenlasketusta Ah määrästä.
        Siihen en varsinaisesti ota mitään kantaa onko auto laadukas vai ei, mutta meidän tarpeitamme se on hyvin palvellut. Alkoviosaa ei kaksi ihmistä ja kaksi koiraa juurikaan tarvitse, mutta sinne mahtuu reilusti matkatavaroita. Tuolla jossakin toisessa kohtaa kerrottiin vanhoista savuttavista matkailuautoista jotka joutaisi jäädä kotiin. Omastani voin vain todeta sen, että 15000 km öljynvaihtovälin aikana ei öljyä tarvitse lisätä. viime kesän lomareissuilla yhteensä 2500 km kyseisen matkan keskikultus oli 10.7 L/ 100km. Heinäkuussa kun katsastin auton olivat nokiarvot 1.1 kun rajaarvo on 3.9. Tuo taitaa olla luku johon eivät kaikki nykydieselitkään pääse.
        Olen laittanut merkille että yllättävän usein tien päällä tulee vastaan niitä ennen 1985:tä tehtyjä
        tummanruskeita täysintekroituja pyöreänokkaisia Hymereitä. Jos ajattelee autojen ikää voinee kai todeta niiden olleen kohtuullisen hyvin tehtyjä koska ne yhä ovat liikkeellä.


      • paska sinun autosi
        pody kirjoitti:

        Olemme itse ajelleet nyt kohta 2-vuotta 2.8 idTD pohjaisella fiatilla jonka päällä on Knausin 685 HL alkoviomallin koppa. Mitään suurempia murheita ei näiden 25000 km.n jälkeen ole ollut. Ensimmäinen
        vastaan tullut varsinainen vika oli asunto-osan laturin toiminnan lakkaaminen. Varsinainen virran jakaminen
        joka tuohon laitteeseen on ympätty mukaan pelaa hyvin. Soittelin maahantuojan kanssa, ja sanoivat uuden
        laitteen maksavan noin 1500 € . Kertoivat että asia yleensä korjataan korvaamalla rikkoutunut laturi erillisellä laitteella. ovat kuulemma korjanneet vaihtelevalla menestyksellä särkyneitä. Laturiksi kelpaa mikä
        tahansa esim. hidas akkukäyttöisen koneen laturi kunhan lataus kapasiteetti on vähintään 10% akkujen yhteenlasketusta Ah määrästä.
        Siihen en varsinaisesti ota mitään kantaa onko auto laadukas vai ei, mutta meidän tarpeitamme se on hyvin palvellut. Alkoviosaa ei kaksi ihmistä ja kaksi koiraa juurikaan tarvitse, mutta sinne mahtuu reilusti matkatavaroita. Tuolla jossakin toisessa kohtaa kerrottiin vanhoista savuttavista matkailuautoista jotka joutaisi jäädä kotiin. Omastani voin vain todeta sen, että 15000 km öljynvaihtovälin aikana ei öljyä tarvitse lisätä. viime kesän lomareissuilla yhteensä 2500 km kyseisen matkan keskikultus oli 10.7 L/ 100km. Heinäkuussa kun katsastin auton olivat nokiarvot 1.1 kun rajaarvo on 3.9. Tuo taitaa olla luku johon eivät kaikki nykydieselitkään pääse.
        Olen laittanut merkille että yllättävän usein tien päällä tulee vastaan niitä ennen 1985:tä tehtyjä
        tummanruskeita täysintekroituja pyöreänokkaisia Hymereitä. Jos ajattelee autojen ikää voinee kai todeta niiden olleen kohtuullisen hyvin tehtyjä koska ne yhä ovat liikkeellä.

        Älä valehtele !!


      • Anonyymi

        Puhuit vähän mutta asiaa!!! Jatkoon👍


      • Anonyymi
        pody kirjoitti:

        Olemme itse ajelleet nyt kohta 2-vuotta 2.8 idTD pohjaisella fiatilla jonka päällä on Knausin 685 HL alkoviomallin koppa. Mitään suurempia murheita ei näiden 25000 km.n jälkeen ole ollut. Ensimmäinen
        vastaan tullut varsinainen vika oli asunto-osan laturin toiminnan lakkaaminen. Varsinainen virran jakaminen
        joka tuohon laitteeseen on ympätty mukaan pelaa hyvin. Soittelin maahantuojan kanssa, ja sanoivat uuden
        laitteen maksavan noin 1500 € . Kertoivat että asia yleensä korjataan korvaamalla rikkoutunut laturi erillisellä laitteella. ovat kuulemma korjanneet vaihtelevalla menestyksellä särkyneitä. Laturiksi kelpaa mikä
        tahansa esim. hidas akkukäyttöisen koneen laturi kunhan lataus kapasiteetti on vähintään 10% akkujen yhteenlasketusta Ah määrästä.
        Siihen en varsinaisesti ota mitään kantaa onko auto laadukas vai ei, mutta meidän tarpeitamme se on hyvin palvellut. Alkoviosaa ei kaksi ihmistä ja kaksi koiraa juurikaan tarvitse, mutta sinne mahtuu reilusti matkatavaroita. Tuolla jossakin toisessa kohtaa kerrottiin vanhoista savuttavista matkailuautoista jotka joutaisi jäädä kotiin. Omastani voin vain todeta sen, että 15000 km öljynvaihtovälin aikana ei öljyä tarvitse lisätä. viime kesän lomareissuilla yhteensä 2500 km kyseisen matkan keskikultus oli 10.7 L/ 100km. Heinäkuussa kun katsastin auton olivat nokiarvot 1.1 kun rajaarvo on 3.9. Tuo taitaa olla luku johon eivät kaikki nykydieselitkään pääse.
        Olen laittanut merkille että yllättävän usein tien päällä tulee vastaan niitä ennen 1985:tä tehtyjä
        tummanruskeita täysintekroituja pyöreänokkaisia Hymereitä. Jos ajattelee autojen ikää voinee kai todeta niiden olleen kohtuullisen hyvin tehtyjä koska ne yhä ovat liikkeellä.

        Startatkaa vaan auto käynti piuhassa eli verkkosähkössä ollessa niin pääsette valittamaan että ei toimi lataukset asunto-osaan. Onko liian vaikeaa ottaa roikka ensin irti ja sitten startata.


    • Lap Campin joskus om

      Rovaniemellä valmistettu Lap Camp oli aikoinaan ehkä laadukkain koskaan valmistettu matkailuauto. Vielä nykyisinkin on erittäin kysytty käytettynä, vaikka ovatkin jo vanhoja ( -80 ja -90 luvulta).

      • Karavaan70

        Itsellänikin oli joskus lap camp ja tyhmyyttäni annoin vaihdossa pois.
        Tekisi mieli ostaa lap camp, mutta niitä tulee harvoin myyntiin ja menevät sitten saman tien.
        Minulla on sellainen muistikuva, että lap campeja tehtiin-85-95 välisenä aikana.
        Muistanko oikein?


    • Hymercamp

      Kabella on tunnetusti laadukkaat autot ja vaunut. Minulla on Hymerin matkailuauto ja olen siihen tyytyväinen. Se on käytössä kesät talvet.

    • Late Lapista.

      Vain vanhemmat autot ovat laatuautoja, uudemmat ovat pelkkiä muoveista koppuloituja läjiä!


      Late Lapista. SSSS Ry!

      • ojon

        Niinpä. Ja itse ostaisin Clou:n jos olisi varaa ja mersun alustalla. Niissä tuplasti vahvemmat seinät, kuin muissa härpäkkeissä.


    • Hyvä yhdistelmä on

      Meillä on Mobilvetta ja rumatikki!!

      • Ystävän neuvo

        Oletko harkinnut kalakiikkuun menemistä?

        Palstalta löytyy useita vapaehtoisia avustajia ripiutustalkoisiisi.


    • Hieno yksilö

      Ripiutustalkoisiisi ? Meillä on muuten elnakki , rumatikillä

    • TyytyväinenCaravaana

      Laadukas asuntoauto? Niin onko sellaista edes tehty koskaan? Minulla on ollut 3 kpl uusia eri merkkisiä mutta aina niistä joku vika löytyy. Pieni on soma mutta ahdas, iso on tilava mutta hankala aja ahtaissa paikoissa kuten esim. kaupungin keskustassa.
      Nyt on alla 7,5m Fiat/Dethleffs joka toimii hyvin mutta pituus on ongelma kun p-paikka etsii. Korkeus on vain 310cm joten se toimii hyvin jopa Monacossa p-hallissa.

      Eikö ole niin että asuntoauton ostaa käyttöä varten ei sen takia että huoltoväli on 50,000km?

    • On se Tahvo

      Tahvolla on Fiatti yläkopilla ja rumatikillä.
      Ei Tahvo lämmityslaitetta tarvitse . Tahvo viettää taas Niuvassa talven.

      Jos teillä on rumatikkejä ,niin lähettäkää Niuvaan Tahvolle terapiatunnille .
      Saavat purkaa ja kasata rumatikkejä siellä . Tahvo toimii hyvänä opettajana muille hoidokeille . Tahvo osaa Fiattiinsakin vaihtaa nivelet bussipysäkillä.

      On ´Tahvo osaava karavaanari

      • Hymer ainakin

        Ajellut vuoden Hymerillä. Ei vikoja. Kyydissä olleet suorastaan ihmetelleet meluttomuutta: ei kolise, natise tai rämise muut kuin pöytähopeat keittiön laatikossa ;-). Kaikki ovet ja luukut pelaavat hyvin.

        On toki myös muita hyviä merkkejä kuin Hymer. Yhdeksi hyvyyden mitaksi jotkut ovat sanoneet että pitää olla umpeenpaistettu polyuretaanirakenne eikä puurima-styroxirakenne.


      • FIAT ON HYVÄ
        Hymer ainakin kirjoitti:

        Ajellut vuoden Hymerillä. Ei vikoja. Kyydissä olleet suorastaan ihmetelleet meluttomuutta: ei kolise, natise tai rämise muut kuin pöytähopeat keittiön laatikossa ;-). Kaikki ovet ja luukut pelaavat hyvin.

        On toki myös muita hyviä merkkejä kuin Hymer. Yhdeksi hyvyyden mitaksi jotkut ovat sanoneet että pitää olla umpeenpaistettu polyuretaanirakenne eikä puurima-styroxirakenne.

        Ilmeisesti olet ajellut Fiatilla, Fiatin vioista et kirjoita mitään. Niitä on varmasti riittävästi, mutta et kehtaa sanoa ,kun velkaa on vielä 10 v jäljellä.
        Tosin pian kirjoitat , että käteisellä ostit.
        Minkä takia Sandarder ilmoittaa, että karavaanarit ovat heidän parhaita asiakkaita Suomessa?


      • Fiat 1,9 + Adria
        FIAT ON HYVÄ kirjoitti:

        Ilmeisesti olet ajellut Fiatilla, Fiatin vioista et kirjoita mitään. Niitä on varmasti riittävästi, mutta et kehtaa sanoa ,kun velkaa on vielä 10 v jäljellä.
        Tosin pian kirjoitat , että käteisellä ostit.
        Minkä takia Sandarder ilmoittaa, että karavaanarit ovat heidän parhaita asiakkaita Suomessa?

        Miksi joku ostais Fiat jos se on niin huono kun sinä annat ymmärtää? Hymer maksaa sen verran että ihan sama onko siinä Fiat, Mersu tai Iveco niin hinta on aina yli 100,000€.
        Iveco taitaa olla se joka on eniten käytössä isoissa autoissa tokaksi tulee Fiat ja vain muutama haluaa Mersun.
        Kaikkiin merkkeihin saa 10v maksuaika jos niin haluaa mutta harva ostaa yli 100,000€;n auto lainarahoilla. Ainakin Caravan Center Espoossa kertoi että Carthago ostavat ne jolla on " ylimääräinen " 100,000€.


      • inulla on Fiat
        Fiat 1,9 + Adria kirjoitti:

        Miksi joku ostais Fiat jos se on niin huono kun sinä annat ymmärtää? Hymer maksaa sen verran että ihan sama onko siinä Fiat, Mersu tai Iveco niin hinta on aina yli 100,000€.
        Iveco taitaa olla se joka on eniten käytössä isoissa autoissa tokaksi tulee Fiat ja vain muutama haluaa Mersun.
        Kaikkiin merkkeihin saa 10v maksuaika jos niin haluaa mutta harva ostaa yli 100,000€;n auto lainarahoilla. Ainakin Caravan Center Espoossa kertoi että Carthago ostavat ne jolla on " ylimääräinen " 100,000€.

        Älä valehtele


      • HInnat??
        Fiat 1,9 + Adria kirjoitti:

        Miksi joku ostais Fiat jos se on niin huono kun sinä annat ymmärtää? Hymer maksaa sen verran että ihan sama onko siinä Fiat, Mersu tai Iveco niin hinta on aina yli 100,000€.
        Iveco taitaa olla se joka on eniten käytössä isoissa autoissa tokaksi tulee Fiat ja vain muutama haluaa Mersun.
        Kaikkiin merkkeihin saa 10v maksuaika jos niin haluaa mutta harva ostaa yli 100,000€;n auto lainarahoilla. Ainakin Caravan Center Espoossa kertoi että Carthago ostavat ne jolla on " ylimääräinen " 100,000€.

        Hymerien hinnat alkavat noin 55 tuhannesta. "Aina yli 100,000 eur" on puppua.


      • Anonyymi
        FIAT ON HYVÄ kirjoitti:

        Ilmeisesti olet ajellut Fiatilla, Fiatin vioista et kirjoita mitään. Niitä on varmasti riittävästi, mutta et kehtaa sanoa ,kun velkaa on vielä 10 v jäljellä.
        Tosin pian kirjoitat , että käteisellä ostit.
        Minkä takia Sandarder ilmoittaa, että karavaanarit ovat heidän parhaita asiakkaita Suomessa?

        Taitaa ainakin osa Fiatin vioista olla käyttäjä lähtöisiä.


    • Best Carthago owner

      Caravan Centerillä ei myydä uusia Carthagoja

      • Aha!

        Kiitos tiedosta!


    • missä-laatu

      Laatu ja tukevuus näkyy myös hinnassa. Vaikkapa KABE, Knaus, Hymer ja Fendt ovat laadukkaita, hyvistä osista tehtyjä ja kaapit ovat tukevista materiaaleista ( paino).
      Halvemmat mallit kuten Hobby, Sunlight,Carado ym ovat selkeästi keveämpiä ja heppoisemmista materiaaleista. Kyllä nekin kestää rauhallisen ihmisen käyttöä.
      Lämmittimet, jääkaapit ja hellat sekä ikkunat ovat pääosin samoilta valmistajilta, joten niissä ei liene suuria eroja.
      Alustoja on monenlaisia. Edullisimpia lienevät Fiat ja rellu. Hintavampia mese ja ford.
      Kaikissa on joitakin pieniä tyyppivikoja .

      • Anonyymi

        Ikinä en ota Fordin koneella olevaa autoa! Kyllä se täytyy olla Fiatin 2.8 litrainen. Kestävä pata.
        Katsokaas vaikka mm. turvesoilla, Fiat traktorit ylivoimaisia kestämään. Sama se on asuntoautoissakin. Fiatin koneet ei syö öljyä eivätkä lorottele sitä allensa.


    • Anonyymi

      Ford on ajoltaan ja ohjaustuntumaltaan paras.

    • Anonyymi

      MB takavetoinen manuaali laatikko

    • Anonyymi

      Elnakki pakettiauton hytillä ja tietysti maanmainio rumatikin tuuletus.
      Palstavahti Kuopiosta

    • Anonyymi

      Uusissa LMC kopeissa on menty takas seinäritilä linjalle. Vaikka LMC on olevinaan laatumerkki , kuitenkin aika pitkälle pelkkä aihio , kun kauppias siitä "luopuu" , kuten moni muukin merkki, joista rakentamalla voi saada välttävän.

    • Anonyymi

      Vaihdoin 10 vuotta sitten Rellun peltikuoriaisen fordiin , en ole Fordin puolestapuhuja on huolimatonta työtä.
      Palstavahti Kuopiosta

      • Anonyymi

        Ja on ollut Fiiu , Rellu ja Fordi , matkakulkimissa , huolettomin on ollut Rellu .


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      108
      4261
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      148
      3667
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      88
      3435
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2829
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      129
      1730
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1556
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1201
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1184
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1144
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1140
    Aihe