Laulajaksi

MusicForLife

Moi!
Olen juuri 17 vuotta täyttänyt jätkä jota kiinnostaisi ura laulajana.
Olen soittanut kitaraa jo muutaman vuoden ja vähän lauleskellutkin
silloin tällöin. Viimeisen puolen vuoden aikana olen innostunut
enemmän laulamisesta koulun kuoron, musikaalien ja bändin kautta.

Nyt olen päättänyt aloittaa lauluharrastukset vakavasti, mutta tarvitsen apua.
Pitäisikö ääntä treenata päivittäin vai riittääkö että lallattelee muutaman päivän
viikossa? Voiko liiallinen tai liian epäsäännöllinen treenaaminen olla haitaksi?

Ääneni on aika matala, (sanovat bassoksi), mikäli löytyy jotakin tiettyjä treenivinkkejä
kyseiselle äänialalle.

-----------------------

Toisin sanoen, miten tullaan laulajaksi?

Musiikki on lähellä sydäntäni ja todellakin tahtoisin siitä uraa.
Kertokaa kaikkia mahdollisia vinkkejä, apua arvostetaan!

2

409

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arek

Hei,

kannattaa käydä ihan laulutunneilla. Laulu on yllättävän pitkälle tekniikkalaji sekä klassisen että pop-musiikin puolella. Myös esiintyminen kehittää omaa persoonallista tulkintaa.

Tunnen ainakin yhden hyvän korkeakoulutetun laulunopettajan jota ainakin itse kokeilisin tuossa tilanteessa. Olen itse pitkän linjan kvertetti- ja kuorolaulaja joten tiedän mistä puhun.

• baritoninaaras

Laulaminen on hieno harrastus, olet sen kanssa varhain liikkeellä. Mieslaulajista harvat aloittavat ennen 18-vuotispäiväänsä. Miesääni, varsinkin matala sellainen, on vielä tuossa iässä voimakkaassa kehitystilassa. Matala ääni kypsyy hitaasti ja voi olla, että kunnolliseen harjoittamiseen pääsee vasta 20 jälkeen.

Mitään muuta tietä hallittuun ja hyvin resonoivaan äänenkäyttöön ei ole kuin laulutunneilla käyminen. Niitä ihmetapauksia, jotka ovat säilyttäneet luonnollisen äänenkäyttötavan lapsuusiästä saakka, on yksi sadastatuhannesta.

Ensimmäisillä arvioilla äänifakista on tapana heittää häränpyllyä. Puheäänikään ei suinkaan aina paljasta todellista lauluäänen väriä tai äänialaa. Itselläni arviot lopullisesta fakista on pysynyt hämmästyttävän samana koko laulu-urani ajan ja siitä ovat eri pedagogitkin olleet hyvin yksimielisiä. En voi sanoa suurin surminkaan mikään "luonnonlaulaja", vaan olen käynyt pitkän koulun äänenmuodostuksen osalta, siitä huolimatta fakki on pysynyt samana - soiva äänialue on laajentunut molempiin suuntiin. Ulottuvuus alaspäin ei ole muuttunut juurikaan.

Eräs laulajaystäväni - ammattilainen nykyään - arveli juuri laulunsa aloittaneena olevansa bassobaritoni, mutta hänestä sukeutui koulutuksen myötä oikea italialaistyyppinen spintotenori. Tommi Hakalasta koulutettiin aikanaan tenoria, mutta hän laulaa nyt baritonina. Esko Jurvelinista koulutettiin aluksi baritonia ja hän teki uransa tenorina. Toki hänellä on edelleen upeasti soiva alempi keskialue, mutta kyllä hän oli aivan tyylipuhdas tenoriääni.

Näiden muutamien esimerkkien myötä halusin vain siitä kertoa, että alkuvaiheen spekuloinnit ovat spekulointeja ja kannattaa lähteä avoimin mielin hakemaan itselleen luonteenomaisinta äänialuetta. Kaikkein luontevimmin ja vapaimmin soiva äänialue paljastaa sitten fakin aikanaan, jos määrittelyä mihinkään koskaan tarvitaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      134
      4159
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2116
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      1844
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1841
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1760
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      441
      1709
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      463
      1568
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1335
    9. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1286
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      461
      1280
    Aihe