Laulajaksi

MusicForLife

Moi!
Olen juuri 17 vuotta täyttänyt jätkä jota kiinnostaisi ura laulajana.
Olen soittanut kitaraa jo muutaman vuoden ja vähän lauleskellutkin
silloin tällöin. Viimeisen puolen vuoden aikana olen innostunut
enemmän laulamisesta koulun kuoron, musikaalien ja bändin kautta.

Nyt olen päättänyt aloittaa lauluharrastukset vakavasti, mutta tarvitsen apua.
Pitäisikö ääntä treenata päivittäin vai riittääkö että lallattelee muutaman päivän
viikossa? Voiko liiallinen tai liian epäsäännöllinen treenaaminen olla haitaksi?

Ääneni on aika matala, (sanovat bassoksi), mikäli löytyy jotakin tiettyjä treenivinkkejä
kyseiselle äänialalle.

-----------------------

Toisin sanoen, miten tullaan laulajaksi?

Musiikki on lähellä sydäntäni ja todellakin tahtoisin siitä uraa.
Kertokaa kaikkia mahdollisia vinkkejä, apua arvostetaan!

2

425

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arek

Hei,

kannattaa käydä ihan laulutunneilla. Laulu on yllättävän pitkälle tekniikkalaji sekä klassisen että pop-musiikin puolella. Myös esiintyminen kehittää omaa persoonallista tulkintaa.

Tunnen ainakin yhden hyvän korkeakoulutetun laulunopettajan jota ainakin itse kokeilisin tuossa tilanteessa. Olen itse pitkän linjan kvertetti- ja kuorolaulaja joten tiedän mistä puhun.

• baritoninaaras

Laulaminen on hieno harrastus, olet sen kanssa varhain liikkeellä. Mieslaulajista harvat aloittavat ennen 18-vuotispäiväänsä. Miesääni, varsinkin matala sellainen, on vielä tuossa iässä voimakkaassa kehitystilassa. Matala ääni kypsyy hitaasti ja voi olla, että kunnolliseen harjoittamiseen pääsee vasta 20 jälkeen.

Mitään muuta tietä hallittuun ja hyvin resonoivaan äänenkäyttöön ei ole kuin laulutunneilla käyminen. Niitä ihmetapauksia, jotka ovat säilyttäneet luonnollisen äänenkäyttötavan lapsuusiästä saakka, on yksi sadastatuhannesta.

Ensimmäisillä arvioilla äänifakista on tapana heittää häränpyllyä. Puheäänikään ei suinkaan aina paljasta todellista lauluäänen väriä tai äänialaa. Itselläni arviot lopullisesta fakista on pysynyt hämmästyttävän samana koko laulu-urani ajan ja siitä ovat eri pedagogitkin olleet hyvin yksimielisiä. En voi sanoa suurin surminkaan mikään "luonnonlaulaja", vaan olen käynyt pitkän koulun äänenmuodostuksen osalta, siitä huolimatta fakki on pysynyt samana - soiva äänialue on laajentunut molempiin suuntiin. Ulottuvuus alaspäin ei ole muuttunut juurikaan.

Eräs laulajaystäväni - ammattilainen nykyään - arveli juuri laulunsa aloittaneena olevansa bassobaritoni, mutta hänestä sukeutui koulutuksen myötä oikea italialaistyyppinen spintotenori. Tommi Hakalasta koulutettiin aikanaan tenoria, mutta hän laulaa nyt baritonina. Esko Jurvelinista koulutettiin aluksi baritonia ja hän teki uransa tenorina. Toki hänellä on edelleen upeasti soiva alempi keskialue, mutta kyllä hän oli aivan tyylipuhdas tenoriääni.

Näiden muutamien esimerkkien myötä halusin vain siitä kertoa, että alkuvaiheen spekuloinnit ovat spekulointeja ja kannattaa lähteä avoimin mielin hakemaan itselleen luonteenomaisinta äänialuetta. Kaikkein luontevimmin ja vapaimmin soiva äänialue paljastaa sitten fakin aikanaan, jos määrittelyä mihinkään koskaan tarvitaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe