Ihan turhaa käyttää päiväsaikaan ajovoaloja. Ja edes parkkeja. Autot näkyy kyllä ilmankin. Ajovalojen käytössä on sellainen vaarallinen homma, että sitten laput silmillä ajavat kuskit eivät huomaa ilman valoja liikkuvia tienkäyttäjiä kuten kevyttä liikennettä. Mahdollistavatkohan EU-säännöt ilman valoja ajelun? Monessa EU-maassahan on ajovalojen käyttö kielletty päiväsaikaan. Ja energiaa myös säästyy 100W teholla.
Ajovalojen turha poltto
35
1441
Vastaukset
- Hohhoijaa....
Aikatavalla loppuun kaluttu aihe jo vuosikymmenien takaa...
Väitteesi:
"Monessa EU-maassahan on ajovalojen käyttö kielletty päiväsaikaan."
En ole törmännyt asiaan enkä edes kuullut.
Toinen väite:
http://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp
"Most EU states no longer significantly disagree over whether DRLs should be required, permitted, or prohibited; by member-state consensus, from 2011, ECE R48 will require DRLs conforming to ECE R87 on all new motor vehicles"
Elikkä EU-jäsenmaiden välillä vallitsee ymmärtääkseni sopimus jonka mukaan KAIKKI uudet autot on varustettava DLR:llä eli daytime running lamp:a. Tuo tarkoittanee automaattista ajovalomuistia joka pakko-ohjaa ajovalot (tai alennetun jännitteen...?) valot päälle. Varmaan joku joka tuntee säännöstön osaa täsmentää sopimuksen sisältöä.
Asiaa on muuten tutkittu vallan julmetusti ja pääsääntöisesti ajovalojen päiväkäytöstä on pelkkää etua. Mukana on ******akatutkimuksia ja toisaalta muutamat vakavastiotettavatkin toteavat ettei hyöty ulotu laidasta laitaann kuten wikin linkkikin siteeraa. Yhtä kaikki, ajovalopakko on tullut ja selvästikin jäädäkseen, kuten aikanaa tuli turvavyöpakko. Sitäkin vastustettiin hampaat irvessä ja rystyset valkoisina; faijani mm. pulttasi irti 2-pistevyös kun auto oli sen verran iäkäs ettei ollut 'pakko' pitää jos ei ollut asennettuna. En ole huomannut ihan viime aikoina turvavöiden vastaisia kirjoituksia...
Taidat taistella tuulimyllyjä vastaan...- ulikujyhtrfed
ainakaan muissa maissa ajellut muuta kuin täällä sarvikuonojen maassa,kun et tiedä itse mitä kirjoittelet
- Edellinen
ulikujyhtrfed kirjoitti:
ainakaan muissa maissa ajellut muuta kuin täällä sarvikuonojen maassa,kun et tiedä itse mitä kirjoittelet
Sitten vaan lista kehiin ja lähdelinkeillä niistä EU-maista joissa väitteesi mukaan ajovalojen käyttö on KIELLETTY päiväsaikaan.
Odotan mielenkiinnolla. - ...............
Edellinen kirjoitti:
Sitten vaan lista kehiin ja lähdelinkeillä niistä EU-maista joissa väitteesi mukaan ajovalojen käyttö on KIELLETTY päiväsaikaan.
Odotan mielenkiinnolla.Kun olen ajanut euroopassa, niin ainakin ranskassa, belgiassa ja espanjassa on aina ajotunnelien jälkeen liikennemerkki, jossa MÄÄRÄTÄÄN sammutamaan ajovalot. Lisäksi, jos jossakin näistä maista ajetaan päiväsaikaan valoilla, rupeavat vastaantulijat heti vilkuttelemaan valoja. En ole ajellut muissa välimeren maissa, mutta uskoisin että valojen käyttö on niissä kaikissa kiellettyä. Kenelläkään ei ole valoja päivällä päällä.
Asia johtuu tietenkin siitä, että niissä maissa päiväsaikaan riittää enemmän auringonvaloa kuin Suomessa. Lisäksi säästyy energiaa: vähemmän polttoainetta ja pienemmät akkujätemäärät. - Missä faktat?
............... kirjoitti:
Kun olen ajanut euroopassa, niin ainakin ranskassa, belgiassa ja espanjassa on aina ajotunnelien jälkeen liikennemerkki, jossa MÄÄRÄTÄÄN sammutamaan ajovalot. Lisäksi, jos jossakin näistä maista ajetaan päiväsaikaan valoilla, rupeavat vastaantulijat heti vilkuttelemaan valoja. En ole ajellut muissa välimeren maissa, mutta uskoisin että valojen käyttö on niissä kaikissa kiellettyä. Kenelläkään ei ole valoja päivällä päällä.
Asia johtuu tietenkin siitä, että niissä maissa päiväsaikaan riittää enemmän auringonvaloa kuin Suomessa. Lisäksi säästyy energiaa: vähemmän polttoainetta ja pienemmät akkujätemäärät.Olen myös ajanut Ranskassa tuhansia kilometrejä, tosin viimeksi joskus 2002 mutta en ole törmännyt tosiaan koskaan ajovalokieltoihin tai liikennemerkkiin.
Hiukan tuli mielenkiinnosta googletettua:
Ohjeita Brittiautoilijoille jotka matkustavat manterelle:
http://www.theaa.com/motoring_advice/overseas/general_advice.html
“If you're driving to the Continent and using headlights then you must adjust the headlamp beam pattern to suit driving on the right so that the dipped beam doesn't dazzle oncoming drivers.”
Mutta ei yhtä sanaa ajovalojen mahdollisesta päiväkäyttökiellosta. Luulisi asiasta olevan maininta jos näin olisi, ja et itsekään esittänyt linkkiä tms. asian tueksi.
Driving a Car in Italy
http://www.lifeinitaly.com/travel/driving.asp monta muuta vastaavaa.
- Mutta ei yhtä sanaa ajovalojen mahdollisesta päiväkäyttökiellosta. Luulisi asiasta olevan maininta jos näin olisi, ja et itsekään esittänyt linkkiä tms. asian tueksi.
Driving in Spain:
http://www.idealspain.com/pages/information/DrivingSpain.htm
The headlight must be ON DIPPED SETTING during the day…
Eli Espanjan laki määrää ainakin moottoripyöräilijöille lähivalojen päiväkäytön. Autojen osalta asiasta ei ole sanaakaan joten ei taida olla mitenkään merkittävä asia siellä.
Sokeria pohjalla:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-518495/EU-force-drivers-use-car-headlights-daytime.html
EU WILL FORCE DRIVERS TO USE CAR HEADLIGHTS IN THE DAYTIME
” Motorists in new cars will be forced to drive with dipped headlights at any time of the day, under a new EU directive.”
Kohtalaisella googletuksella en löytänyt päiväkäyttökiellolle tukea. Sen sijaa löytyi uutinen joka kertoo EU-direktiivistä joka ensi vuodesta alkaen tarjoaa jonkin sorttista päiväkäyttöpakkoa EU:n sisällä.
Edelleen odotan vakavasti otettavaa linkkiä jossa kerrotaan voimassa olevasta eurooppalaisesta ajovalojen päiväkäyttöKIELLOSTA. - HepHep...!!
............... kirjoitti:
Kun olen ajanut euroopassa, niin ainakin ranskassa, belgiassa ja espanjassa on aina ajotunnelien jälkeen liikennemerkki, jossa MÄÄRÄTÄÄN sammutamaan ajovalot. Lisäksi, jos jossakin näistä maista ajetaan päiväsaikaan valoilla, rupeavat vastaantulijat heti vilkuttelemaan valoja. En ole ajellut muissa välimeren maissa, mutta uskoisin että valojen käyttö on niissä kaikissa kiellettyä. Kenelläkään ei ole valoja päivällä päällä.
Asia johtuu tietenkin siitä, että niissä maissa päiväsaikaan riittää enemmän auringonvaloa kuin Suomessa. Lisäksi säästyy energiaa: vähemmän polttoainetta ja pienemmät akkujätemäärät.Sanoiiiot: "Kun olen ajanut euroopassa, niin ainakin ranskassa, belgiassa ja espanjassa on aina ajotunnelien jälkeen liikennemerkki, jossa MÄÄRÄTÄÄN sammutamaan ajovalot"
Prkl; tuossa on linki 'all traffic signs in France' ja ei sieltä kyllä löydy ajovalojen käyttöä kieltävää merkkiä..?
All Road Signs for France: http://www.alltravelfrance.com/France/Car_Rental/Road_Signs.htm#warn
Voisitko ihan omin sanoin kuvailla mille se näkemäsi merkkin näytti...??? - Ei euroopassa
............... kirjoitti:
Kun olen ajanut euroopassa, niin ainakin ranskassa, belgiassa ja espanjassa on aina ajotunnelien jälkeen liikennemerkki, jossa MÄÄRÄTÄÄN sammutamaan ajovalot. Lisäksi, jos jossakin näistä maista ajetaan päiväsaikaan valoilla, rupeavat vastaantulijat heti vilkuttelemaan valoja. En ole ajellut muissa välimeren maissa, mutta uskoisin että valojen käyttö on niissä kaikissa kiellettyä. Kenelläkään ei ole valoja päivällä päällä.
Asia johtuu tietenkin siitä, että niissä maissa päiväsaikaan riittää enemmän auringonvaloa kuin Suomessa. Lisäksi säästyy energiaa: vähemmän polttoainetta ja pienemmät akkujätemäärät.Fittan, eihän koko euroopan liikennemerkeistä näytä löytyvän mainitsemaasi ajovalokieltomerkkiä. Ettet vaan puhu nyt puhdasta ***kaa...???
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_European_traffic_signs - ....................
Missä faktat? kirjoitti:
Olen myös ajanut Ranskassa tuhansia kilometrejä, tosin viimeksi joskus 2002 mutta en ole törmännyt tosiaan koskaan ajovalokieltoihin tai liikennemerkkiin.
Hiukan tuli mielenkiinnosta googletettua:
Ohjeita Brittiautoilijoille jotka matkustavat manterelle:
http://www.theaa.com/motoring_advice/overseas/general_advice.html
“If you're driving to the Continent and using headlights then you must adjust the headlamp beam pattern to suit driving on the right so that the dipped beam doesn't dazzle oncoming drivers.”
Mutta ei yhtä sanaa ajovalojen mahdollisesta päiväkäyttökiellosta. Luulisi asiasta olevan maininta jos näin olisi, ja et itsekään esittänyt linkkiä tms. asian tueksi.
Driving a Car in Italy
http://www.lifeinitaly.com/travel/driving.asp monta muuta vastaavaa.
- Mutta ei yhtä sanaa ajovalojen mahdollisesta päiväkäyttökiellosta. Luulisi asiasta olevan maininta jos näin olisi, ja et itsekään esittänyt linkkiä tms. asian tueksi.
Driving in Spain:
http://www.idealspain.com/pages/information/DrivingSpain.htm
The headlight must be ON DIPPED SETTING during the day…
Eli Espanjan laki määrää ainakin moottoripyöräilijöille lähivalojen päiväkäytön. Autojen osalta asiasta ei ole sanaakaan joten ei taida olla mitenkään merkittävä asia siellä.
Sokeria pohjalla:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-518495/EU-force-drivers-use-car-headlights-daytime.html
EU WILL FORCE DRIVERS TO USE CAR HEADLIGHTS IN THE DAYTIME
” Motorists in new cars will be forced to drive with dipped headlights at any time of the day, under a new EU directive.”
Kohtalaisella googletuksella en löytänyt päiväkäyttökiellolle tukea. Sen sijaa löytyi uutinen joka kertoo EU-direktiivistä joka ensi vuodesta alkaen tarjoaa jonkin sorttista päiväkäyttöpakkoa EU:n sisällä.
Edelleen odotan vakavasti otettavaa linkkiä jossa kerrotaan voimassa olevasta eurooppalaisesta ajovalojen päiväkäyttöKIELLOSTA.Kuten sanottu, niin mm. Ranskassa, Belgiassa ja Espanjassa on siis ajotunnelin (esim. vuoren läpikulkutunneli) loputtua merkki, jossa mainitaan, että "muista valot". Siinä on sybolina rasti ajovalon päällä. Eli valojen sammutuskehotus. (Tunnelin alkupäässä puolestaan on merkki, jossa kehotetaan laittamaan valot tunnelin ajaksi päälle)
Kenelläkään ei ole valoja päällä päivisin, ja vastaantulijat vilkuttelevat sinulle heti, jos käytät ajovaloja päällä päivällä.
Jos siellä jollakin on ajovalot päällä päivällä, lienevät ne harvat juuri teidän kaltaisianne suomalaisjuntteja, ensimmäisen kerran ajelemassa euroopassa.
Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä jossakin wikipediassa sanotaan. Käytäntö ratkaisee. Käytännössä näissä maissa EI SAA käyttää ajovaloja päivällä.
Koettakaa juntit mennä joskus ajelemaan vähän muuallekin lomillanne, kuin jonnekin järvi-suomeen...!!! - Ei siis löytynyt...?
.................... kirjoitti:
Kuten sanottu, niin mm. Ranskassa, Belgiassa ja Espanjassa on siis ajotunnelin (esim. vuoren läpikulkutunneli) loputtua merkki, jossa mainitaan, että "muista valot". Siinä on sybolina rasti ajovalon päällä. Eli valojen sammutuskehotus. (Tunnelin alkupäässä puolestaan on merkki, jossa kehotetaan laittamaan valot tunnelin ajaksi päälle)
Kenelläkään ei ole valoja päällä päivisin, ja vastaantulijat vilkuttelevat sinulle heti, jos käytät ajovaloja päällä päivällä.
Jos siellä jollakin on ajovalot päällä päivällä, lienevät ne harvat juuri teidän kaltaisianne suomalaisjuntteja, ensimmäisen kerran ajelemassa euroopassa.
Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä jossakin wikipediassa sanotaan. Käytäntö ratkaisee. Käytännössä näissä maissa EI SAA käyttää ajovaloja päivällä.
Koettakaa juntit mennä joskus ajelemaan vähän muuallekin lomillanne, kuin jonnekin järvi-suomeen...!!!Et sitten löytänyt hippustakaan taustatietoa ontuvan väitteesi tueksi... ja juutuit inkuttamaan omaa väitettäsi. Ehkä tunnet nettifoorumien keskustelujen kirjoitetun ja kirjoittamattoman säännön..? Sen mukaan jos väitteen esittäjä ei pyynnöstä kykene esittämään omaa väitettään tukevaa viitelinkkiä tms. katsotaan väite toteen näyttämättömänä rauenneeksi. Ja tässähän käy näköjään juuri näin ? Oman väitteen toistaminen, ns. inkutus ei asiaa muuksi muuta, olet pelkästään juuttunut toistelemaan omaa väitettäsi, et yhtään muuta.
Olisikin varsin erikoista jos yleiseuroopalaisesta (ainakin mainitsemasi varsin keskeiset maat) ajovalomääräyksestä ja käytännöstä ei olisi maita koskevassa netin liikenneohjeistuksessa riviäkään. Kertakaikkiaann uskomatonta olisi jos noin selkeä laki ja käytäntä olisi unohdettu. Itse en kuitenkaan löytänyt ja pyynnöstäni huolimatta et itsekään asiaa pysty osoittamaan.
Tuossa kouluesimerkkiä kuinka helppoa on löytää ohjeita ja vihjeitä koskien kansallisia liinnekäyttäytymisen erityispiirtyeitä:
http://www.alltravelfinland.com/Finland/Car_Rental/Driving_Tips.htm#1
"All motor vehicles must use headlights at dusk, or in the fog or rain. Headlights must be used at all times outside built-up areas (indicated by a sign)."
"Käytäntö ratkaisee"
Jos tuo pitäisi paikkansa niin naantalilainen käytäntö parkeerata välittömästi suojatien eteen olisi kansallisesti ok. Vaan kun ei ole. Se mikä ratkaisee on voimassa oleva lainsäädäntö, ihan tiedoksi kaltaisillesi inkuttajille.
Minulla on kyllä varaa antaa periksikin mutta se edellyttää että esität asiallisen lähteen jossa po. ajovalojen päiväkäyttökielto todetaan. Oman väitten toisteleminen kerta toisensa perästä kun ei tunnetusti asiaa miksikään muuta.
- useasti
Olen samaa mieltä että ajovalojen käytössä pitäisi ehdottomassa olla lakien mukaan joustoa.
Esim nyt aika pieni osa hyötyy valoista.Valojen tarvitsema energia on valtava kertaa Suomessa onko kaikenlaisia autoja noin 2,2miljoonaa liikenteessä?
päästöjä syntyy enemmän kun ajat 100km valot päällä- srdtyfguhijk
nuo iänikuiset päästöt tulevat perseestä pääasiassa
- RattiTatti
srdtyfguhijk kirjoitti:
nuo iänikuiset päästöt tulevat perseestä pääasiassa
Auto liikkuu eteenpäin tasanopeudella n. 5kW voimalla. Ajovalot vievät n. 0.1kW ja parkit sitten vielä siihen päälle. Parkeilla ajelee 0.02kW teholla joka on jo aika merkityksetön. Vilkunkäytöstä puhumattakaan.
- Pilkkuvirhe...?
RattiTatti kirjoitti:
Auto liikkuu eteenpäin tasanopeudella n. 5kW voimalla. Ajovalot vievät n. 0.1kW ja parkit sitten vielä siihen päälle. Parkeilla ajelee 0.02kW teholla joka on jo aika merkityksetön. Vilkunkäytöstä puhumattakaan.
Yleisesti tiedetään että kun nopeus kasvaa niin ilmanvastus alkaa muodostamaan merkittävimmän liikettä vastustavan tekijä; ilmanvastus menee muistakseni tehon kuutiojuuressa. En oikein jaksa uskoa että 5kW riittää tehoksi.. ainakaan mopovauhtia kovempaan menoon ?
- '''''''''''''
Juuri nyt on hyötyä ajovaloista, kun aurinko saa tien kuumaksi ja ilman väreilemään ei suorilla tahdo nähdä vastaantulijaa ellei tällä ole valot päällä. Lähdeppä sitten ohittamaan traktoria tai rekkaa ja yllätys yllätys tuleekin auto vastaan. Se miksi muissa maissa ei näy autoissa valoja taitaa olla se piittaamattomuus säännöistä ja valvonnan puute. Valvontaa toki saisi suomessakin lisäta näissä liikenneasioissakin.
- huono väri
''''''''''''' kirjoitti:
Juuri nyt on hyötyä ajovaloista, kun aurinko saa tien kuumaksi ja ilman väreilemään ei suorilla tahdo nähdä vastaantulijaa ellei tällä ole valot päällä. Lähdeppä sitten ohittamaan traktoria tai rekkaa ja yllätys yllätys tuleekin auto vastaan. Se miksi muissa maissa ei näy autoissa valoja taitaa olla se piittaamattomuus säännöistä ja valvonnan puute. Valvontaa toki saisi suomessakin lisäta näissä liikenneasioissakin.
Näinpä, ja asiaa vielä pahentaa tuo nykyinen muoti, jonka mukaan ainoa oikea auton väri on harmaa. Asfaltinharmaa vastaantulija on sopivissa valaistusolosuhteissa aika heikosti havaittava. Kirkkaanväriset autot näkyisivät paljon paremmin.
- Ronkelikorppi
Pilkkuvirhe...? kirjoitti:
Yleisesti tiedetään että kun nopeus kasvaa niin ilmanvastus alkaa muodostamaan merkittävimmän liikettä vastustavan tekijä; ilmanvastus menee muistakseni tehon kuutiojuuressa. En oikein jaksa uskoa että 5kW riittää tehoksi.. ainakaan mopovauhtia kovempaan menoon ?
Sanotaan nyt että lamppujen teho on 200 W. Se tuotetaan laturilla ehkä 60 % hyötysuhteella, jolloin moottorista vaaditaan lisätehoa 300 - 400 W. Kun normaaliajossa tehontarve on jotain 20 kW luokkaa, valot lisäävät kulutusta 1,5 - 2 %. Henkilöautolla puhutaan siis runsaan desilitran suuruusluokasta satasella.
Käytännössä tämä tarkoittaa että 2,5 miljoonasta auton päästöt kasvavat valojen käytön vuoksi saman verran kuin jos automäärää lisättäisiin 40000 - 50000 kpl. Suoraan litramäärään päästään laskemalla 50 miljardille autokilometrille tuo reilun desilitran lisäys, mikä tekee lisäkulutusta 70 miljoonaa litraa vuodessa.
Kaupunkiajossahan suhteellinen kulutuslisäys on paljon suurempi. Aikaisempi määräys, jossa valopakko oli voimassa taajamien ulkopuolella, oli ilmeisesti tätä nykyistä pitemmälle ajateltu kustannustehokkuuden suhteen. Mutta Suomessahan ei koskaan lasketa onnettomuuksien vähentämisen hintaa silloin, kun kustannukset lankeavat yksityisille ihmisille. Silloin mikä tahansa panostus on hyväksyttävä turvallisuuden nimissä. - jeesustelua
Ronkelikorppi kirjoitti:
Sanotaan nyt että lamppujen teho on 200 W. Se tuotetaan laturilla ehkä 60 % hyötysuhteella, jolloin moottorista vaaditaan lisätehoa 300 - 400 W. Kun normaaliajossa tehontarve on jotain 20 kW luokkaa, valot lisäävät kulutusta 1,5 - 2 %. Henkilöautolla puhutaan siis runsaan desilitran suuruusluokasta satasella.
Käytännössä tämä tarkoittaa että 2,5 miljoonasta auton päästöt kasvavat valojen käytön vuoksi saman verran kuin jos automäärää lisättäisiin 40000 - 50000 kpl. Suoraan litramäärään päästään laskemalla 50 miljardille autokilometrille tuo reilun desilitran lisäys, mikä tekee lisäkulutusta 70 miljoonaa litraa vuodessa.
Kaupunkiajossahan suhteellinen kulutuslisäys on paljon suurempi. Aikaisempi määräys, jossa valopakko oli voimassa taajamien ulkopuolella, oli ilmeisesti tätä nykyistä pitemmälle ajateltu kustannustehokkuuden suhteen. Mutta Suomessahan ei koskaan lasketa onnettomuuksien vähentämisen hintaa silloin, kun kustannukset lankeavat yksityisille ihmisille. Silloin mikä tahansa panostus on hyväksyttävä turvallisuuden nimissä.Oletko miettinyt, millä muilla keinoilla voisit säästää sen desilitran polttoainetta sadalla kilometrillä?
Teet muutaman tarpeettoman rajun kiihdytyksen, niin jo siinä palaa se desilitra. Entä paljonko ilmastointilaite kasvattaa polttoaineenkulutusta? Tai istuinlämmittimet? Entä takalasin, tuulilasin ja peilien lämmittimet? Lasket keskinopeutta 1 km/h:n niin säästöä todennäköisesti tulee jo siitä paljon enemmän kuin desilitra. Paljonkohan Suomessa poltetaan bensaa talvikaudella, kun autot käydä rouskuttavat sen aikaa kuin omistajat raaputtelee ikkunoita puhtaaksi? Laiskimmat vielä odottelee että kabiini lämpenee niin paljon, että jäät lähtee laseilta lumiharjalla pyyhkäisemällä. Ja kaikkein paras keino polttoaineenkulutuksen pienentämiseen olisi tietenkin turhan ajon välttäminen, mutta kuka ajattelee polttoaineenkulutusta kun kilometrin päässä olevalta kiskalta pitää hakea tupakkaa? Autollahan sinnekin mennään. Kuntoilu/Urheilupaikkojenkin parkkipaikat ovat täynnä autoja. Eihän sitä rankan juoksulenkin/punttisalitreenin/salibandytreenin jälkeen enää jaksa kävellä/pyöräillä kolmen kilometrin kotimatkaa...
Polttoaineenkulutuksen miettiminen ajovalopakosta puhuttaessa on aivan turhaa jeesustelua, kun ei se polttoaineenkulutus kuitenkaan todellisuudessa ketään kiinnosta. - sfadfdsfdsfdsa
jeesustelua kirjoitti:
Oletko miettinyt, millä muilla keinoilla voisit säästää sen desilitran polttoainetta sadalla kilometrillä?
Teet muutaman tarpeettoman rajun kiihdytyksen, niin jo siinä palaa se desilitra. Entä paljonko ilmastointilaite kasvattaa polttoaineenkulutusta? Tai istuinlämmittimet? Entä takalasin, tuulilasin ja peilien lämmittimet? Lasket keskinopeutta 1 km/h:n niin säästöä todennäköisesti tulee jo siitä paljon enemmän kuin desilitra. Paljonkohan Suomessa poltetaan bensaa talvikaudella, kun autot käydä rouskuttavat sen aikaa kuin omistajat raaputtelee ikkunoita puhtaaksi? Laiskimmat vielä odottelee että kabiini lämpenee niin paljon, että jäät lähtee laseilta lumiharjalla pyyhkäisemällä. Ja kaikkein paras keino polttoaineenkulutuksen pienentämiseen olisi tietenkin turhan ajon välttäminen, mutta kuka ajattelee polttoaineenkulutusta kun kilometrin päässä olevalta kiskalta pitää hakea tupakkaa? Autollahan sinnekin mennään. Kuntoilu/Urheilupaikkojenkin parkkipaikat ovat täynnä autoja. Eihän sitä rankan juoksulenkin/punttisalitreenin/salibandytreenin jälkeen enää jaksa kävellä/pyöräillä kolmen kilometrin kotimatkaa...
Polttoaineenkulutuksen miettiminen ajovalopakosta puhuttaessa on aivan turhaa jeesustelua, kun ei se polttoaineenkulutus kuitenkaan todellisuudessa ketään kiinnosta.Miksi polttoainetta pitäisi säästää vähentämällä kiihdyttelyä kun saman määrän säästää helpommin kun ei käytä ajovaloja.
- laisinkaan
Pilkkuvirhe...? kirjoitti:
Yleisesti tiedetään että kun nopeus kasvaa niin ilmanvastus alkaa muodostamaan merkittävimmän liikettä vastustavan tekijä; ilmanvastus menee muistakseni tehon kuutiojuuressa. En oikein jaksa uskoa että 5kW riittää tehoksi.. ainakaan mopovauhtia kovempaan menoon ?
Kyllä tuo 5 kW on kaupunkinopeuksilla ihan paikkansapitävä. Alle 80 km/h nopeudella suurin vastusvoima on renkaiden vierintävastus. 80 km/h on puntit tasan ja siitä ylöspäin ilmanvastus nousee nopeasti & ylivoimaisesti merkittävimmäksi vastusvoimaksi.
Mutta on teillä sekaisin myös DLR = daylight running lights -merkitys. Normi ajovalot kojelaudan tokio by night -valaistus tosiaan vie liki 0,2 kW ja sehän tarkoittaa 70 % laturin kiilahihnavälityksen sekä moottorin 30 % hyötysuhteella noin 0,1 l/h kulutuslisää. Maantieajossa 80 km/h keskinopeudella tämä ei ole merkittävä, mutta kaupunkiajo 35 km/h keskinopeudella on ihan eri juttu; 100 km matkaan menee melkein 3 tuntia ja kulutuslisä on siis 0,3 l/100 km luokkaa.
Päivällä poltettavien ajovalojen on monissa tutkimuksissa havaittu vähentävän onnettomuuksia ja näkyy, vihdoinkin, meneen asia jakeluun -> DLR -valot pakollisiksi. Lisäksi näillä DLR valoilla vähennetään kulutusta & päästöjä, koska alkup. ajatus näissä on ollut, että päivällä palaa VAIN DLR valot = nippu ledejä tai 2x21 W hehkulamput. Eli pois jäävät nämä
- lähivalot
- etu- ja takavalot, kansanomaisesti "parkit"
- mittarivalaistus
Tosin takavalojen palaminen ei ole kiellettyä ja ainakin nyt, siirtymäkaudella, on käytössä myös sellaista ratkaisua, missä palaa DLR takavalot. - Ronkelikorppi
jeesustelua kirjoitti:
Oletko miettinyt, millä muilla keinoilla voisit säästää sen desilitran polttoainetta sadalla kilometrillä?
Teet muutaman tarpeettoman rajun kiihdytyksen, niin jo siinä palaa se desilitra. Entä paljonko ilmastointilaite kasvattaa polttoaineenkulutusta? Tai istuinlämmittimet? Entä takalasin, tuulilasin ja peilien lämmittimet? Lasket keskinopeutta 1 km/h:n niin säästöä todennäköisesti tulee jo siitä paljon enemmän kuin desilitra. Paljonkohan Suomessa poltetaan bensaa talvikaudella, kun autot käydä rouskuttavat sen aikaa kuin omistajat raaputtelee ikkunoita puhtaaksi? Laiskimmat vielä odottelee että kabiini lämpenee niin paljon, että jäät lähtee laseilta lumiharjalla pyyhkäisemällä. Ja kaikkein paras keino polttoaineenkulutuksen pienentämiseen olisi tietenkin turhan ajon välttäminen, mutta kuka ajattelee polttoaineenkulutusta kun kilometrin päässä olevalta kiskalta pitää hakea tupakkaa? Autollahan sinnekin mennään. Kuntoilu/Urheilupaikkojenkin parkkipaikat ovat täynnä autoja. Eihän sitä rankan juoksulenkin/punttisalitreenin/salibandytreenin jälkeen enää jaksa kävellä/pyöräillä kolmen kilometrin kotimatkaa...
Polttoaineenkulutuksen miettiminen ajovalopakosta puhuttaessa on aivan turhaa jeesustelua, kun ei se polttoaineenkulutus kuitenkaan todellisuudessa ketään kiinnosta.Ja kun noiden vihjeiden lisäksi pidetään turhat valot pois edes taajamassa, niin säästyy kaksi desiä. Tässä valohommassa on se hyvä puoli, ettei mistään mukavuudesta tarvitse edes tinkiä.
- . . .
laisinkaan kirjoitti:
Kyllä tuo 5 kW on kaupunkinopeuksilla ihan paikkansapitävä. Alle 80 km/h nopeudella suurin vastusvoima on renkaiden vierintävastus. 80 km/h on puntit tasan ja siitä ylöspäin ilmanvastus nousee nopeasti & ylivoimaisesti merkittävimmäksi vastusvoimaksi.
Mutta on teillä sekaisin myös DLR = daylight running lights -merkitys. Normi ajovalot kojelaudan tokio by night -valaistus tosiaan vie liki 0,2 kW ja sehän tarkoittaa 70 % laturin kiilahihnavälityksen sekä moottorin 30 % hyötysuhteella noin 0,1 l/h kulutuslisää. Maantieajossa 80 km/h keskinopeudella tämä ei ole merkittävä, mutta kaupunkiajo 35 km/h keskinopeudella on ihan eri juttu; 100 km matkaan menee melkein 3 tuntia ja kulutuslisä on siis 0,3 l/100 km luokkaa.
Päivällä poltettavien ajovalojen on monissa tutkimuksissa havaittu vähentävän onnettomuuksia ja näkyy, vihdoinkin, meneen asia jakeluun -> DLR -valot pakollisiksi. Lisäksi näillä DLR valoilla vähennetään kulutusta & päästöjä, koska alkup. ajatus näissä on ollut, että päivällä palaa VAIN DLR valot = nippu ledejä tai 2x21 W hehkulamput. Eli pois jäävät nämä
- lähivalot
- etu- ja takavalot, kansanomaisesti "parkit"
- mittarivalaistus
Tosin takavalojen palaminen ei ole kiellettyä ja ainakin nyt, siirtymäkaudella, on käytössä myös sellaista ratkaisua, missä palaa DLR takavalot.Parkit saa edelleen palaa huomiovalojen kanssa, myös uusissa autoissa. Näyttää tyhmälle, kun uusissa palaa vain huomiovalot, ei edes takavaloja!
Päivävalot = huomiovalot! - syöksy sementtiin
. . . kirjoitti:
Parkit saa edelleen palaa huomiovalojen kanssa, myös uusissa autoissa. Näyttää tyhmälle, kun uusissa palaa vain huomiovalot, ei edes takavaloja!
Päivävalot = huomiovalot!Kun ei enää ole essonbaareja, ovat kaltaisesi essonbaarinmiehet auttamatta jämähtäneet viime vuosituhannelle.
Huomiovaloja käytettiin silloin joskus 70/80 -luvuilla. Päiväajovaloja koskevat säännöt ovat ihan erilaiset, joten on syytä käyttää niistä eri nimitystä = päiväajovalot. - nimi...
syöksy sementtiin kirjoitti:
Kun ei enää ole essonbaareja, ovat kaltaisesi essonbaarinmiehet auttamatta jämähtäneet viime vuosituhannelle.
Huomiovaloja käytettiin silloin joskus 70/80 -luvuilla. Päiväajovaloja koskevat säännöt ovat ihan erilaiset, joten on syytä käyttää niistä eri nimitystä = päiväajovalot."Päiväajovaloja koskevat säännöt ovat ihan erilaiset, joten on syytä käyttää niistä eri nimitystä = päiväajovalot."
Käyttötarkoitus on kuitenkin aivan sama, ja onko ne säännötkään nyt niin erilaiset? Käyttää saa ainoastaan päivällä, hämärässä on sytytettävä ajovalot. Mites muuten Suomen lainsäädäntö suhtautuu takavalojen käyttöön päiväajovalojen kanssa? Saako takavalot palaa, vai vaaditaanko jopa, että myös takavalot ovat päällä?
Päiväajovalot on suora käännös englanninkielisestä termistä daytime running lights. Sellaisenaan se on niin pitkä ja hankalasti lausuttava että en usko sen vakiintuvaan puhekieliseen käyttöön. Termi todennäköisesti korvautuu puhekielessä aika nopeasti jollakin lyhyemmällä nimellä, kuten on käynyt muillekin valoille:
- Kaukovalaisimet = pitkät
- Lähivalaisimet = lyhyet
- Etu- ja takavalaisimet = parkit
- Suuntavalaisimet = vilkut
- Sumuvalaisimet = sumarit
Huomiovalo on paljon helpompi lausua kuin päiväajovalo, ja siten se minusta olisi aivan kelvollinen nimitys kyseiselle varusteelle. - sallittua
nimi... kirjoitti:
"Päiväajovaloja koskevat säännöt ovat ihan erilaiset, joten on syytä käyttää niistä eri nimitystä = päiväajovalot."
Käyttötarkoitus on kuitenkin aivan sama, ja onko ne säännötkään nyt niin erilaiset? Käyttää saa ainoastaan päivällä, hämärässä on sytytettävä ajovalot. Mites muuten Suomen lainsäädäntö suhtautuu takavalojen käyttöön päiväajovalojen kanssa? Saako takavalot palaa, vai vaaditaanko jopa, että myös takavalot ovat päällä?
Päiväajovalot on suora käännös englanninkielisestä termistä daytime running lights. Sellaisenaan se on niin pitkä ja hankalasti lausuttava että en usko sen vakiintuvaan puhekieliseen käyttöön. Termi todennäköisesti korvautuu puhekielessä aika nopeasti jollakin lyhyemmällä nimellä, kuten on käynyt muillekin valoille:
- Kaukovalaisimet = pitkät
- Lähivalaisimet = lyhyet
- Etu- ja takavalaisimet = parkit
- Suuntavalaisimet = vilkut
- Sumuvalaisimet = sumarit
Huomiovalo on paljon helpompi lausua kuin päiväajovalo, ja siten se minusta olisi aivan kelvollinen nimitys kyseiselle varusteelle.> Mites muuten Suomen lainsäädäntö suhtautuu takavalojen käyttöön päiväajovalojen kanssa?
> Saako takavalot palaa, vai vaaditaanko jopa, että myös takavalot ovat päällä?
Ohjeena on ollut, että molemmat sallitaan. Jos ihan hiuksia halkomaan ryhdytään, niin vielä nykyisin pitäisi takavalot palaa ja sammuttaminen on sallittua vasta 2011 lähtien. Ja se säädöskin on (kuten asiaan kuuluu) sen verran kapulakielinen, että sen on tulkittu tarkoittavan, että 2011 valmistetuissa autoissa pitää olla DLR ja takavalot eivät saa palaa. Tosin viimeeksimainittu saattaa olla tulkintavirhe ...eli ei ole pakko palaa.
Sinälläänhän päiväajovaloja pitäisi käyttää vain päivänvalon aikaan & hyvän näkyvyyden vallitessa, jolloin takavalei eivät juurikaan erotu ... ja on vaan parempi, että ne sammutetaan, jolloin vilkut ja jarruvalot erottuvat paremmin.
Jotain sääntöjä on myös sille, miten mittarivalot saa palaa/olla palamatta ynnä tarvitaanko erillinen merkkivalo, mistä näkee, mitkä valot ovat päällä. En vaan saa näitä enää palautettua päähäni...
> Huomiovalo on paljon helpompi lausua kuin päiväajovalo
Vaan kun se tarkoittaa niitä 70/80 -luvun keltaisia killuttimia, joten olisi parempi ottaa käyttöön vaikka napakka päivävalot.
- 0000000000000000
hommaa LED-huomiovalot, eivät vie paljoa energiaa niitä on jo uusissa autoissa käytössä paljon
- hieman vanhaa tietoa
Taitaa kohta saada ne sun "uudet" autosi museorekisteriin.
Nimittäin huomiovaloja on käytetty joskus 70/80-lukujen vaihteessa.
Uusissa autoissa näkyy DLR = päiväajovaloja.
- kiki.
Täällä ajovalojen käyttö ei ole kielletty päivällä, eikä se ole vapaaehtoista, vaan PAKOLLISTA (ei sitten luenttointia uusian autojen päivävaloista yms, suomihan on vanhojen romujen luvattu maa) ja itsekin ostin juuri jokunen kuukausi sitten Volvo, ja tässä autossa valot palaa aina, oli nappi asennossa 0 tai 1 toki kun vähän muokkasin kytkentöjä niin niin nyt ne saa sammumaan(kin)
Eli uutta lainsäädäntöä vaan tulemaan...
Ja tulee muuten mieleen lähinnä vain yksi auto, jossa on "automaattivalot" jotka saa kuitenkin sammutettua, ja tämä on uudet fiatit, eli 96 puntosta lähtien, sekä volvot 2000 vuodesta lähtien....- Volvotietokone
Mitä Volvon ajotietokene sanoi tuosta valokytkentöjen muuttamisesta?? Vai oliko vain kertomus ihmisen turhuudesta.
- KiKi.
Volvotietokone kirjoitti:
Mitä Volvon ajotietokene sanoi tuosta valokytkentöjen muuttamisesta?? Vai oliko vain kertomus ihmisen turhuudesta.
EI se mitään sanononut.
Ja miksi Volvon valojen tulisi palaa myös niiden ollessa asennossa 0, koska jos ne on väännetty päälle, niin ne palaa vain koneen käydessä, kuten asennossa 0.
Nyt kuitenkin saan ne valot sammutettua(kin) jos näin haluan.
Toki jos valot ovat tehty tuollaisella "pilipalikytkennällä" että valot palaa aina jos ne vääntää päälle, niin silloin on tietenkin järkevä tehdä tuo asento 0 automaattiasennoksi, ei sitten unohdu sytyttää/ei unohdu päälle...
- jhgf
Ja sen tietä ylittävän kulkijan on hankalampi arvioida sen autosi nopeus ja etäisyys, kun ne valot eivät ole päällä.
Maantielle kääntyjää valottomuutesi ei myöskään helpota, eikä ohittavaa autoa, jolle olet täysi yllätys, koska olet lähempänä, kuljet kovempaa kuin voi arvioida ja sinut huomataan vasta kun ohitus on jo alkanut.
Jos kuitenkin etsisit säästövinkkejä vähän muualta.- on se niin helppoa
Jotenkin noin se menee.
Koittakaas sit selittää stop merkki!
Pakollinen pysähtyminen, eli pitää pysähtyä vaikka ketään ei näkyisi missään!
Paljokos tuo lisää kulutusta?
Minä pysähdyn 2 kertaa päivässä, kun voisin yhtä hyvin ajaa 10km/h sen läpi. - lkjhoujg
on se niin helppoa kirjoitti:
Jotenkin noin se menee.
Koittakaas sit selittää stop merkki!
Pakollinen pysähtyminen, eli pitää pysähtyä vaikka ketään ei näkyisi missään!
Paljokos tuo lisää kulutusta?
Minä pysähdyn 2 kertaa päivässä, kun voisin yhtä hyvin ajaa 10km/h sen läpi.kyllä se kulutus löytyy tyhmän(tarkoitan päätä) ja polkimen välistä.Valot ainakin omassani syttyy
automaattisesti virta-avainta kääntäen,joten miksi niitä sammuttamaan.
- ihan oikeesti heti
Ajovalot ovat ehdottomia turvallisuuden takia.
Mitätön "säästö" tulisi ilman valoja ajelusta, sen voi etsiä muualta.
Älä käytä radiota.
Älä käytä ilmastointia.
Älä kaasuttele ja kiihdyttele turhia.
Älä aja turhia.
jne jne j ne- takakontista
Nyt puhutaan asiaan. Eihän niitä valoja tarvi, jos ei aio ajaa kolaria.
Samalla logiikalla voidaan myös jättää pois vararengas, moottorisaha, bensakanisteri, kumisaappaat, lapio yms. yms. koko takakontin täyttävä roinavuori, jollaista moni näyttää raahaavan mukanaan kaupunkiajossakin. 100 kg turhaa painoa pois = kulutuksesta lähtee pois yhtä paljon kuin valot sammuttamalla.
Täällä kun joku ottaa puheeksi ihan järkevän jutun niin kyllähän näitä viisaita aina löytyy jotka tietää "paremmin" vaikka eivät tiedä mitään koko aiheesta.
Valojen käyttö esim Suomessa on ihan aiheellista. Aurinko paistaa suurimman osan vuotta niin alhaalta että valotonta autoa voi olla jopa mahdoton havaita.
Se missä maassa tällähetkellä saa/ei saa käyttää valoja en ota kantaa. Käytännöt on sen verran kirjavia.
On tulossa direktiivi jolla määrätään uusiin autoihin ns. päivävalot. Eli nää LED tyyppiset "huomiovalot" mitä jo monessakin uudessa autossa on. Se miten käy ajovalojen käyttöpakon vanhoissa sen aika näyttää.
Samaisessa direktiivissä mahdollisesti määrätään ettei päivävalojen kanssa saa takavalot palaa.
Tässä on kaksi pointtia. Ensinnäkin turvallisuus kysymys ja toiseksi pyritään saamaan päästöt mahdollisemman ales.
Jo vuoskymmenet sitten kun Saabeihin tuli alennetulla jännitteellä automaattisesti toimivat "päivävalot", konehuoneesta löytyi yksi liitin minkä irrottamalla automatiikka saatiin "pois".
Tää ei ole pelkästään viherpiipertäjien juttu. Myös autotehtaat on asian takana. Saataisiin pikkuhiljaa EU maihin yhtenevät määräykset jolloin joka maahan ei tarvitsisi räätälöidä omaa versiota.
Itse henk.koht. kun ajan moottoripyörällä niin päivälläkin pitkät päällä ihan noin niikun oman turvallisuuden vuoksi. Aina löytyy niitä sokeita jotka ei sittenkään huomioi sitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432211Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t22984Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685