Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kristuksen palautetun kirkon löytäminen

Ennen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon liittymistä olin tavallinen passiivinen luterilainen. Iltarukoukseni pidin melko säännöllisesti. Olen uskonut Kristukseen niin kauan kuin muistan. Tuon uskon sain Evankelisluterilaisen kirkon kautta, koska asuin olosuhteissa, joissa ei juuri muusta kirkosta tai suunnasta ollut tietoa. Silloin tällöin kävi mielessäni alkukirkko ja huomasin, että Ev.-lut. kirkko ei kaikin osin ole samanlainen. En silti pysähtynyt tarkemmin ajattelemaan syitä erilaisuuteen. Tutkin kaikenlaista muutakin kuten teosofisia ajatuksia. Niitä minulle tarjoili äitini. Sain häneltä luettavaksi useita spiritualistisia kirjoja. Olen aina etsinyt totuutta, mutta en ole tietänyt mistä sen voi löytää.

Uskonnolliseen pohdiskeluun uudesta näkökulmasta minut herätti v. 1959 keväällä keskustelu MAP-kirkon lähetyssaarnaajien kanssa. He tulivat ovellemme. Tästä alkoi mielenkiintoinen vaihe elämässäni. Heti alussa huomasin, että nämä nuoret miehet olivat vakavissaan siitä, mitä he kertoivat. Tunsin, että heistä huokui totuudellisuus, jota kunnioitin ja jota olin itsekin tuntenut. Halusin saada selville, mitä he ajattelivat.

Kesän ajaksi heidän käynteihinsä tuli tauko. Heidän opetuksensa ei ollut saanut minussa vielä aikaan sydämen muutosta, vaan elin kuten ennenkin elämää, joka ei ollut evankeliumin mukaista. Syksyllä he palasivat. Nyt alkoi tapahtua. Ymmärsin, että Kristuksen alkukirkosta oli tapahtunut luopumus. Apostolista johtoa ei enää ollut, vaikka niin oli tarkoitus olla. Tästä oli osoituksena mm. se, että Juudaksen tilalle valittiin Mattias.

Aloin lukea Mormonin kirjaa. Muistin hyvin sen kohdan, että Kristus sanoi hänellä olevan myös muita lampaita, jotka saavat kuulla Hänen äänensä. - Siis: saavat tavata hänet. Mormonin kirjan kansaan sopi täydellisesti tuo maininta muista lampaista. Alettuani lukea Mormonin kirjaa havaitsin pian, ettei kukaan kirjoita sellaista kirjaa petosmielessä. Se kehotti kaikkeen hyvään ja uskomaan Kristukseen.

Tunsin, että Kristus oli jälleen kutsunut profeetan ja palauttanut kirkkonsa. Siinä on kaikki juuri niin kuin alkukirkossa. Halusin liittyä Kristuksen kirkkoon. Olin kova tupakkamies, mutta tupakointi oli lopetettava ennen kuin ketään kastetaan tähän kirkkoon. Sama koskee alkoholin käyttöä. Sain motivaation lopettaa haitallisten aineiden käytön. Tupakasta olin pyrkinyt eroon ennenkin siinä onnistumatta, mutta nyt se parin epäonnistuneen yrityksen jälkeen onnistui. Se toi minulle suurta iloa. Olen ollut MAP-kirkon jäsen kohta 50 vuotta. Olen kiitollinen mormoni -lähetyssaarnaajille siitä, että sain tietää palautetusta kirkosta. Kristukseen uskosta olen kiitollinen Evankelis-luterilaiselle kirkolle. Se oli pohja sille, että saatoin ottaa vastaan palautetun kirkon ja Kristuksen evankeliumin sellaisina kuin ne olivat alussa.

12

457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Knee Deep

      Olet typerys..

      • Äitisi viisautta: "Joka toista sanoo, se itte on." - Jospa edes perustelisit! Palautetun Kristuksen kirkon löytäminen oli todella käännekohta elämässäni. - Entä sinun elämäsi? Oletko löytänyt omakohtaisen totuuden?


      • Totuuden löytänyt
        Tapani1 kirjoitti:

        Äitisi viisautta: "Joka toista sanoo, se itte on." - Jospa edes perustelisit! Palautetun Kristuksen kirkon löytäminen oli todella käännekohta elämässäni. - Entä sinun elämäsi? Oletko löytänyt omakohtaisen totuuden?

        Et löytänyt totuutta, vaan uskonnon. Uskonto ei pelasta sinua vain yksin Jeesus Kristus Jumalan Poika voi pelastaa. Meille ei ole annettu muuta nimeä kuin Jeesus.
        Etsi vilpittömästi Jumalaa, tulet löytämään hänet, mutta Häntä et voi löytää yhdestäkään uskonnosta.
        Uskonnon löytäminen on varmasti suuri käännekohta jokaiselle, mutta totuutta uskonnoista ei löydy.
        Hylkää uskonnot ja seuraa Jeesusta, niin saat nähdän Jumalan ihmeen elämässäsi.


      • Totuuden löytänyt kirjoitti:

        Et löytänyt totuutta, vaan uskonnon. Uskonto ei pelasta sinua vain yksin Jeesus Kristus Jumalan Poika voi pelastaa. Meille ei ole annettu muuta nimeä kuin Jeesus.
        Etsi vilpittömästi Jumalaa, tulet löytämään hänet, mutta Häntä et voi löytää yhdestäkään uskonnosta.
        Uskonnon löytäminen on varmasti suuri käännekohta jokaiselle, mutta totuutta uskonnoista ei löydy.
        Hylkää uskonnot ja seuraa Jeesusta, niin saat nähdän Jumalan ihmeen elämässäsi.

        Uskonnollinen totuuskin on olemassa. On totta ettei uskonto pelasta, vaan eläminen tosi uskonnon mukaan. Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on tosi uskonto. Kristus järjesti kirkkonsa:
        Ef. 4
        11 Hän antoi seurakunnalle sekä apostolit että profeetat ja evankeliumin julistajat, sekä paimenet että opettajat, [Room. 12:6-8; 1. Kor. 12:28]
        12 varustaakseen kaikki seurakunnan jäsenet palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen. [Kol. 1:24; 2. Tim. 3:17]
        13 Kun me kaikki sitten pääsemme yhteen ja samaan uskoon ja Jumalan Pojan tuntemiseen ja niin saavutamme aikuisuuden, Kristuksen täyteyttä vastaavan kypsyyden, [Kol. 1:28]
        14 silloin emme enää ole alaikäisiä, jotka ajelehtivat kaikenlaisten opin tuulten heiteltävinä ja ovat kavalien ja petollisten ihmisten pelinappuloita. [1. Kor. 14:20; Hepr. 13:9]
        15 Silloin me noudatamme totuutta ja rakkautta ja kasvamme kaikin tavoin kiinni Kristukseen, häneen, joka on pää. [Ef. 1:22; Kol. 1:18, 2:19]
        16 Hän liittää yhteen koko ruumiin ja pitää sitä koossa kaikkien jänteiden avulla, kunkin jäsenen toimiessa oman tehtävänsä mukaan, ja näin ruumis kasvaa ja rakentuu rakkaudessa.

        Kristus perusti organisaation, kirkon, jotta kehittyisimme ja palvelisimme hyvin evankeliumin tehtävissä ja rakentuisimme rakkaudessa.


      • jeppels
        Totuuden löytänyt kirjoitti:

        Et löytänyt totuutta, vaan uskonnon. Uskonto ei pelasta sinua vain yksin Jeesus Kristus Jumalan Poika voi pelastaa. Meille ei ole annettu muuta nimeä kuin Jeesus.
        Etsi vilpittömästi Jumalaa, tulet löytämään hänet, mutta Häntä et voi löytää yhdestäkään uskonnosta.
        Uskonnon löytäminen on varmasti suuri käännekohta jokaiselle, mutta totuutta uskonnoista ei löydy.
        Hylkää uskonnot ja seuraa Jeesusta, niin saat nähdän Jumalan ihmeen elämässäsi.

        Mistäs tiedät että tuo kaveri ei muka pelastu? Raamattuhan sanoo että joka uskoo jeesukseen ja tunnustaa hänet suullaan herraksi tulee pelastumaan. Ei siinä haittaa vaikka oli mitä lahkoja ja sääntöjä ympärillä, ei lain noudattaminen auta taivaaseen menoa se vaan rajoittaa elämää täällä maan pinnalla.

        Ja mitä tuohon sinun väitteeseesi "ei ole annettu muuta nimeä kuin jeesus" tulee niin kyllä niitä nimiä on annettu kautta aikojen, on olemassa paljon erilaisia uskontokuntia joissa on erilaisia nimiä annettu, on allah, jah on vaikka mitä muitakin nimiä.

        Kaikki uskonnot sanovat itseään oikeiksi, mistä tiedät että juuri oma kristinuskosi on se oikea? Monet uskonnot pohjautuvat vanhaan testamenttiin. Etkö tee juuri raamattuasi vastaan ja tuomitse lähimmäisesi ajatuksen tasolla?

        On syytä joskus hiljentyä miettimään asioita ja katsomaan ympärilleen että miksi olet itse juuri siinä ja oletko saanut rauhan löytösi kanssa.

        Olen itse helluntailainen ja henkilökohtaisesti uskossa vaikkakin olen viimeaikoina miettinyt asioita ja yrittänyt löytää vastauksia raamatun sekä seurakunnan sisällä oleviin epäkohtiin.


      • jeppels kirjoitti:

        Mistäs tiedät että tuo kaveri ei muka pelastu? Raamattuhan sanoo että joka uskoo jeesukseen ja tunnustaa hänet suullaan herraksi tulee pelastumaan. Ei siinä haittaa vaikka oli mitä lahkoja ja sääntöjä ympärillä, ei lain noudattaminen auta taivaaseen menoa se vaan rajoittaa elämää täällä maan pinnalla.

        Ja mitä tuohon sinun väitteeseesi "ei ole annettu muuta nimeä kuin jeesus" tulee niin kyllä niitä nimiä on annettu kautta aikojen, on olemassa paljon erilaisia uskontokuntia joissa on erilaisia nimiä annettu, on allah, jah on vaikka mitä muitakin nimiä.

        Kaikki uskonnot sanovat itseään oikeiksi, mistä tiedät että juuri oma kristinuskosi on se oikea? Monet uskonnot pohjautuvat vanhaan testamenttiin. Etkö tee juuri raamattuasi vastaan ja tuomitse lähimmäisesi ajatuksen tasolla?

        On syytä joskus hiljentyä miettimään asioita ja katsomaan ympärilleen että miksi olet itse juuri siinä ja oletko saanut rauhan löytösi kanssa.

        Olen itse helluntailainen ja henkilökohtaisesti uskossa vaikkakin olen viimeaikoina miettinyt asioita ja yrittänyt löytää vastauksia raamatun sekä seurakunnan sisällä oleviin epäkohtiin.

        Pelastumista on monen asteista. Kaikki saavat viimeistään henkimaailmassa kuulla aidosta evankeliumista ja ottaa sen vastaan.


    • Uskova pakana

      Mormoonien raamattu on lapsellinen plagiaatti oikeasta Raamatusta. Miten luulet sen Joseph Smithin saaneen ne kultalevyt ja mihin ne sitten joutuivat?
      Mormoonilahko on yksi niistä vääristä lahkoista ja vääristetyistä opeista, joista Raamatussa varoitetaan. Tuntuu uskomattomalta, että joku SAATTAA uskoa niinkin lapselliseen kirjaan kuin mormooniraamattuun. Vaikka toisaalta uskoohan monet jehovalaisuuteenkin, vaikka yksikään heidän ennustamistaan maailmanlopuista ei ole toteutunut.

      Jo Adolf Hitler sanoi, että jos puhut totta, sinua ei usko kukaan. Kun valehtelet, niin sitä useampi sinua uskoo, mitä paksumpaa valetta syötät. Sanoi ja teki. Tuloksen tiedät.
      Samaa on sanonut moni muukin, ei Adolf ollut ensimmäinen eikä viimeinen. Jokainen meistä on huomannut tämän todeksi ellei aivan silmät ummessa kulje. Avaa siis sinäkin silmäsi ja näe Totuus. Jeesuksen sanoin: Jolla on korvat, se kuulkoon ja jolla on silmät, se nähköön.
      Tee sinäkin niin.


      • julma-saakutti.
        Tapani1 kirjoitti:

        "Hän puhuu varmuudella, jonka vain täydellinen tietämättömyys saa aikaan." (Yrjö Kallinen)
        Tässä tietoja suomeksi:
        http://www.mormon.org/learn/0,8672,955-19,00.html
        http://www.mormonit.fi

        Raamattu ei tunne kirkkoa eikä tunnusta niistä ainuttakaan..

        - Mormoonius on eksytystä.
        -Kuinka monta ruumista olet häpäissyt kastamalla heitäuskoosi kuolemansa jälkeen?

        Montako vaimoa sull on 1? 1000? Vai ookko sä homppeli? Kaappihomppeli?
        - Tuun heittäänkivellä jospanit vilja pellolle myös mukula pottua...

        Heitänhänlisää herjaa niin hihhuli saa hyppiä lujempaa.

        MORON!!!


      • julma-saakutti. kirjoitti:

        Raamattu ei tunne kirkkoa eikä tunnusta niistä ainuttakaan..

        - Mormoonius on eksytystä.
        -Kuinka monta ruumista olet häpäissyt kastamalla heitäuskoosi kuolemansa jälkeen?

        Montako vaimoa sull on 1? 1000? Vai ookko sä homppeli? Kaappihomppeli?
        - Tuun heittäänkivellä jospanit vilja pellolle myös mukula pottua...

        Heitänhänlisää herjaa niin hihhuli saa hyppiä lujempaa.

        MORON!!!

        Tietämättömyytesi korvaat ennakkoluuloilla ja sillä varmuudella, joka Yrjö Kallisen mukaan tietämättömyydestä voi olla seurauksena. Jos myöntää, ettei tiedä, on totuudellinen. Totuudellisuus on professori Erik Ahlmanin mukaan sitä, että ilmaisee asiat vakavalla mielellä itselleen sellaisina kuin tietää niiden olevan. Tähän on lisättävä, että myöntää tietämättömyytensä. Se on nöyryyttä.

        Näin kirjoitit:
        "Raamattu ei tunne kirkkoa eikä tunnusta niistä ainuttakaan.."
        Vastaan: Matt. 16:18
        Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.
        Raamattu siis tuntee kirkon. Aikaisemmissa käännöksissä käytetään seurakunta -sanaa. Kirkko koostuu useista seurakunnista silloin, kun se on riittävän suuri.

        Kirjoitit:
        "- Mormoonius on eksytystä."
        Vastaan: Maailmassa on kymmeniä tuhansia erilaisia kirkkoja ja suuntia. Mikä niistä on oikea? Kristus perusti vain yhden kirkon. Siitä luovuttiin, kun apostolinen johto hävisi. Nyt kirkko on palautettu kaikkine alkuperäisine oppeineen, organisaationa (12 apostolia ym.) ja toimituksineen.

        Kirjoitit:
        "-Kuinka monta ruumista olet häpäissyt kastamalla heitä uskoosi kuolemansa jälkeen?"
        Vastaan: En ole kastanut ainoatakaan ruumista tai häpäissyt sellaisia, vaan toiminut juuri niin kuin Raamatussa sanotaan:
        1. Kor. 15:29
        Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? Ellei kuolleita lainkaan herätetä, miksi he kastattavat itsensä näiden puolesta.

        Kirjoitit:
        "Montako vaimoa sull on 1? 1000? Vai ookko sä homppeli? Kaappihomppeli?"
        Vastaan: Olen yksiavioinen. Raamatun aikana moniavioisuus oli voimassa. Joseph Smith ihmetteli ja sai ilmoikuksen, joka alkaa näin:
        OL 132
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;
        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.
        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.
        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.

        Moniavioisuus on voimassa vain silloin, kun siitä saadaan ilmoitus. Se oli MAP-kirkossa voimassa vuoteen 1890 asti, jolloin siitä saatiin uusi ilmoitus.


      • jeppels
        Tapani1 kirjoitti:

        Tietämättömyytesi korvaat ennakkoluuloilla ja sillä varmuudella, joka Yrjö Kallisen mukaan tietämättömyydestä voi olla seurauksena. Jos myöntää, ettei tiedä, on totuudellinen. Totuudellisuus on professori Erik Ahlmanin mukaan sitä, että ilmaisee asiat vakavalla mielellä itselleen sellaisina kuin tietää niiden olevan. Tähän on lisättävä, että myöntää tietämättömyytensä. Se on nöyryyttä.

        Näin kirjoitit:
        "Raamattu ei tunne kirkkoa eikä tunnusta niistä ainuttakaan.."
        Vastaan: Matt. 16:18
        Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.
        Raamattu siis tuntee kirkon. Aikaisemmissa käännöksissä käytetään seurakunta -sanaa. Kirkko koostuu useista seurakunnista silloin, kun se on riittävän suuri.

        Kirjoitit:
        "- Mormoonius on eksytystä."
        Vastaan: Maailmassa on kymmeniä tuhansia erilaisia kirkkoja ja suuntia. Mikä niistä on oikea? Kristus perusti vain yhden kirkon. Siitä luovuttiin, kun apostolinen johto hävisi. Nyt kirkko on palautettu kaikkine alkuperäisine oppeineen, organisaationa (12 apostolia ym.) ja toimituksineen.

        Kirjoitit:
        "-Kuinka monta ruumista olet häpäissyt kastamalla heitä uskoosi kuolemansa jälkeen?"
        Vastaan: En ole kastanut ainoatakaan ruumista tai häpäissyt sellaisia, vaan toiminut juuri niin kuin Raamatussa sanotaan:
        1. Kor. 15:29
        Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? Ellei kuolleita lainkaan herätetä, miksi he kastattavat itsensä näiden puolesta.

        Kirjoitit:
        "Montako vaimoa sull on 1? 1000? Vai ookko sä homppeli? Kaappihomppeli?"
        Vastaan: Olen yksiavioinen. Raamatun aikana moniavioisuus oli voimassa. Joseph Smith ihmetteli ja sai ilmoikuksen, joka alkaa näin:
        OL 132
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;
        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.
        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.
        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.

        Moniavioisuus on voimassa vain silloin, kun siitä saadaan ilmoitus. Se oli MAP-kirkossa voimassa vuoteen 1890 asti, jolloin siitä saatiin uusi ilmoitus.

        Mitä jos mä saan ilmestyksen että mun pitäisi ottaa 23 vaimoa? Ottaisitteko mua tosissanne siellä mormonikirkossa?

        Harmi kun se Joseph Smith olisi ollut alkujensa paljon rikkaampi niin hän olisi voinut teettää ne kultalevyt. Seurakunnan perustamisen jälkeen ja parit kolehdit kerättyään hän olisi voinut teettää ne mutta ei nähnyt tarpeelliseksi kun huomasi että ihmiset uskoivat noinkin.

        Uskotko sinä oikeasti siihen kultalevyhommaan? No mikäs siinä jos se saa itsesi tuntemaan olosi paremmaksi. Eikö siinä oikeesti tunnu sinusta olevan mitään hämärää jos alat tutkia asiaa puolueettomasti ja omalla järjelläsi?


      • jeppels kirjoitti:

        Mitä jos mä saan ilmestyksen että mun pitäisi ottaa 23 vaimoa? Ottaisitteko mua tosissanne siellä mormonikirkossa?

        Harmi kun se Joseph Smith olisi ollut alkujensa paljon rikkaampi niin hän olisi voinut teettää ne kultalevyt. Seurakunnan perustamisen jälkeen ja parit kolehdit kerättyään hän olisi voinut teettää ne mutta ei nähnyt tarpeelliseksi kun huomasi että ihmiset uskoivat noinkin.

        Uskotko sinä oikeasti siihen kultalevyhommaan? No mikäs siinä jos se saa itsesi tuntemaan olosi paremmaksi. Eikö siinä oikeesti tunnu sinusta olevan mitään hämärää jos alat tutkia asiaa puolueettomasti ja omalla järjelläsi?

        Koko kirkkoa koskevia ilmoituksia voi saada vain koko kirkkoa johtava profeetta. Kaiken tulee tapahtua hyvässä järjestyksessä.

        Jokainen voi saada varmuuden Mormonin kirjasta. Kun lukee ja ajattelee eikä anna ennakkoluulojen häiritä, niin vakuuttuu:
        "Kukaan jumalaton mies ei voisi kirjoittaa sellaista kirjaa kuin tämä, eikä kukaan hyvä mies kirjoittaisi sitä, ellei se olisi totta ja ellei Jumala käskisi hänen tehdä niin." Lause on vanhin Jeffrey R. Hollandin puheesta 4.10.2009. Siinä hän kertoo isoisänsä isän yksinkertaisesta lausunnosta. Tuo lausunto vastaa täysin sitä ensivaikutelmaa Mormonin kirjasta, joka sai minut tutkimaan lisää ja liittymään sittemmin MAP-kirkkoon. Lisätietoja:
        http://www.mormon.org/learn/0,8672,955-19,00.html

        Tässä ovat Mormonin kirja ja muut pyhät kirjoitukset, joita Raamatun lisäksi pidämme pyhinä:
        http://scriptures.lds.org/fi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      40
      1237
    Aihe